Czy Spółka jako Założyciel Uczelni może wybrać formę opodatkowania ryczałt od dochodów spółek w świetle art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT. - Interpretacja - null

ShutterStock

Czy Spółka jako Założyciel Uczelni może wybrać formę opodatkowania ryczałt od dochodów spółek w świetle art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT. - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Czy Spółka jako Założyciel Uczelni może wybrać formę opodatkowania ryczałt od dochodów spółek w świetle art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych, jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 sierpnia 2024 r., wpłynął Państwa wniosek z 29 lipca 2024 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia:

-czy Spółka jako Założyciel Uczelni może wybrać formę opodatkowania ryczałt od dochodów spółek w świetle art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT;

-czy Transakcja opisana w stanie faktycznym stanowi przychód z tytułu wierzytelności lub przychód z tytułu zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych, co spowoduje, że Spółka utraci prawo do opodatkowania dochodów ryczałtem od dochodów spółek na podstawie art. 28j ust. 1 pkt 2 lit a-f ustawy o CIT, tj. z końcem roku podatkowego, w którym dokonała Transakcji (czyli z końcem roku, w którym wybrała sposób opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej „Spółka” lub „Założyciel”), polskim rezydentem podatkowym. Spółka nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny.

Spółka jest założycielem Wyższej Szkoły (…) (dalej „Uczelnia”). Uczelnia jest niepubliczną wyższą szkołą zawodową.

Uczelnia utworzona została w oparciu o zezwolenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia (…). Uczelnia działa na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2018 roku Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. 2023 poz. 742 ze zm. - zwana dalej „ustawą PSWN”).

Uczelnia ma osobowość prawną. Jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Uczelnia nie ma nadanego numeru w KRS.

Do kompetencji Założyciela należy: nadawanie statutu uczelni i dokonywanie w nim zmian; zatwierdzanie statutów i regulaminów jednostek organizacyjnych pełniących funkcje dydaktyczne lub wspomagające dydaktykę takich, jak „przedsiębiorstwa warsztatowe”, „parki technologiczne”, „centra transferu technologii” czy „biura pośrednictwa pracy”; wyrażanie zgody na tworzenie, przekształcanie i likwidację wydziałów; wyrażanie zgody na nadanie, zawieszenie lub cofnięcie uprawnień do prowadzenia studiów na danym kierunku i poziomie kształcenia; wnioskowanie o zwołanie posiedzenia nadzwyczajnego senatu; zwoływanie posiedzenia senatu w przypadku choroby, śmierci lub dłużej nieobecności rektora na uczelni i wskazanie przewodniczącego obrad spośród członków senatu; przedkładanie senatowi wniosków związanych z działalnością uczelni i jej rozwojem; delegowanie przedstawiciela Założyciela do senatu uczelni; powoływanie i odwoływanie rektora oraz stwierdzanie wygaśnięcia mandatu rektora; zawieranie i rozwiązywanie w imieniu uczelni umowy o pracę z osobą powołaną na stanowisko rektora; powoływanie i odwoływanie kanclerza; zawieranie i rozwiązywanie w imieniu uczelni umowy o pracę (kontraktu menedżerskiego) z osobą powołaną na stanowisko kanclerza; ustalanie wynagrodzenia dla rektora i kanclerza; powoływanie i odwoływanie prorektorów, na wniosek rektora lub z własnej inicjatywy, po zasięgnięciu opinii senatu; zatwierdzanie przedłożonej przez rektora strategii rozwoju uczelni; powoływanie i odwoływanie dziekana, na wniosek rektora lub z własnej inicjatywy, po zasięgnięciu opinii senatu; zatwierdzanie rocznego planu rzeczowo-finansowego uczelni obejmującego składniki rzeczowe, finansowe i osobowe; zatwierdzanie sprawozdania z wykonania rocznego planu rzeczowofinansowego; zatwierdzanie regulaminu pracy, regulaminu organizacyjnego oraz regulaminu wynagradzania; zatwierdzanie regulaminu określającego wysokość oraz tryb wnoszenia przez studentów wpisowego, czesnego i innych opłat, oraz tryb i warunki zwalniania w całości lub w części z tych opłat; wyrażanie zgody na obniżenie rektorowi wymiaru pensum dydaktycznego; przyznawanie nagród dla osób pełniących funkcje z powołania założyciela; wyrażanie zgody na utworzenie funduszu na stypendia naukowe - doktorskie oraz granty naukowo-dydaktyczne, o ile zostaną przewidziane na ten cel środki w planie rzeczowo-finansowym na dany rok; zatwierdzanie regulaminu przyznawania stypendiów i grantów naukowodydaktycznych; wyrażanie zgody w sprawie wyboru podmiotu prowadzącego księgi rachunkowe uczelni; wyrażanie zgody w sprawie kupna, sprzedaży lub obciążenie mienia nieruchomego uczelni; występowanie do ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego z wnioskiem o likwidacja uczelni, po zapewnieniu studentom możliwości kontynuowania studiów; powoływanie likwidatora do przeprowadzenia likwidacji uczelni; złożenie do ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego wniosku o wykreślenie uczelni z rejestru po zakończeniu procesu likwidacji.

Zgodnie z art. 44 ustawy PSWN:

1.Uczelnia niepubliczna może być włączona do innej uczelni niepublicznej.

2.Włączenie uczelni niepublicznej do innej uczelni niepublicznej następuje z dniem wykreślenia włączanej uczelni niepublicznej z ewidencji.

3.Wniosek o wykreślenie z ewidencji uczelni niepublicznej włączanej do innej uczelni niepublicznej składają rektorzy oraz założyciele tych uczelni.

4.Uczelnia niepubliczna, do której nastąpiło włączenie innej uczelni niepublicznej, wstępuje w prawa i obowiązki tej uczelni, w tym w prawa i obowiązki wynikające z decyzji administracyjnych.

Założyciel rozważa wyrażenie zgodny na połączenie Uczelni z inną uczelnią wyższą (podmiot niepowiązany ze Spółką) w oparciu o wyżej wskazany przepis (Transakcja). W konsekwencji Uczelnia zostanie przejęta przez inną uczelnię niepubliczną, a następnie wykreślona z ewidencji uczelni niepublicznych (dalej „ewidencji”). Planowana data transakcji to listopad lub grudzień 2024 r.

Uczelnia jest osobą prawną i sporządza sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości. W skład majątku Uczelni wejdzie zespół składników niematerialnych i materialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności edukacyjnej i działalności gospodarczej. Uczelnia stanowi przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r., poz. 1360) jako zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie działalności edukacyjnej.

W zamian za zgodę na połączenie Uczelni z inną uczelnią niepubliczną, Założyciel otrzyma wynagrodzenie. Przed złożeniem wniosku o wykreślenie Uczelni z ewidencji, planowane jest zawarcie umowy regulującej prawa i obowiązki stron w zakresie włączenia Uczelni do innej uczelni niepublicznej, która będzie zawarta ze Spółką, a w której będzie zapisane, że Założyciel (Spółka) otrzyma:

1.zwrot środków finansowych, które Założyciel przekazał Uczelni na jej funkcjonowanie oraz

2.zapłatę wynagrodzenia za zgodę na włączenie Uczelni do innej uczelni niepublicznej.

Zawarcie umowy regulującej prawa i obwiązki stron w zakresie włączenia Uczelni do innej uczelni niepublicznej, która będzie zawarta z Założycielem spowoduje, że inna uczelnia niepubliczna stanie się właścicielem całości majątku - (przedsiębiorstwa jako substratu składników materialnych jak i niematerialnych (w tym praw) przysługujących Uczelni). Włączenie Uczelni do innej uczelni niepublicznej nastąpi z dniem wykreślenia jej (Uczelni) z ewidencji prowadzonej przez Ministerstwo Edukacji i Nauki. Z dniem włączenia Uczelni do innej uczelni niepublicznej, wstąpi ona (inna uczelnia niepubliczna) we wszystkie prawa i obowiązki Uczelni, w tym w prawa i obowiązki wynikające z decyzji administracyjnych oraz przejmuje aktywa i pasywa Uczelni w oparciu o sporządzone na dzień włączenia sprawozdanie finansowe. Inna uczelnia niepubliczna będzie kontynuowała i prowadziła działalność gospodarczą (naukowo-dydaktyczną) Uczelni w oparciu o jej składniki majątkowe i niemajątkowe.

Przed włączeniem Uczelni do innej uczelni niepublicznej oraz otrzymaniem wynagrodzenia określonego powyżej, Spółka planuje wybrać ryczałt od dochodów spółek. Wybór nastąpi w okresie wrzesień - listopad 2024 r.) Po Transakcji oraz otrzymaniu wynagrodzenia, o którym mowa powyżej, Spółka planuje rozpocząć inwestycję budowlaną, na którą przeznaczy otrzymane środki.

Spółka jest małym podatnikiem w rozumieniu ustawy o CIT. Jednakże po dokonaniu Transakcji, Spółka utraci status małego podatnika w następnym roku podatkowym (wartość transakcji przekroczy 2 mln euro).

Spółka:

-prowadzi księgi handlowe z godnie z ustawą o rachunkowości (Spółka nie prowadzi ksiąg w oparciu o MSR);

-udziałowcami Spółki są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o  charakterze powierniczym, z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej;

-będzie zatrudniała co najmniej 1 osobę w okresie, w którym dojdzie do transakcji, w następnym roku będzie zatrudniała już 3 osoby;

-złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.

Nie zachodzą przesłanki określone w art. 28k ustawy o CIT.

Pytania

1.Czy Spółka jako Założyciel Uczelni może wybrać formę opodatkowania ryczałt od dochodów spółek w świetle art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT?

2.Czy Transakcja opisana w stanie faktycznym stanowi przychód z tytułu wierzytelności lub przychód z tytułu zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych, co spowoduje, że Spółka utraci prawo do opodatkowania dochodów ryczałtem od dochodów spółek na podstawie art. 28j ust. 1 pkt 2 lit a-f ustawy o CIT, tj. z końcem roku podatkowego, w którym dokonała Transakcji (czyli z końcem roku, w którym wybrała sposób opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek)?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Spółki (zwanej też Wnioskodawcą):

Ad. 1

W świetle art. 28j ust.1 pkt 5 ustawy o CIT Spółka, jako Założyciel Uczelni, może wybrać formę opodatkowania ryczałt od dochodów spółek.

Ad. 2

Transakcja, opisana w stanie faktycznym, nie stanowi przychodu z tytułu wierzytelności lub przychodu z tytułu zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych, co spowoduje, że Spółka nie utraci prawa do opodatkowania dochodów ryczałtem od dochodów spółek na podstawie art. 28j ust. 1 pkt 2 lit a-f ustawy o CIT, tj. z końcem roku podatkowego, w którym dokonała Transakcji (czyli z końcem roku, w którym wybrała sposób opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek).

UZASADNIENIE

Ad. 1

Zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT, Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki: nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym.

Zdaniem Wnioskodawcy to, że jest on Założycielem Uczelni nie spowoduje, braku możliwości skorzystania z estońskiego CIT.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 2 PSWN Uczelnia jest uczelnią niepubliczną, jeżeli jest utworzona przez osobę fizyczną albo osobę prawną inną niż jednostka samorządu terytorialnego albo państwowa, albo samorządowa osoba prawna, zwaną dalej „założycielem”.

Kompetencje założyciela określa art. 42 PWSN, zgodnie z którym Założyciel powołuje pierwszego rektora i nadaje pierwszy statut. Założyciel może rozstrzygać w sprawach dotyczących uczelni tylko w przypadkach określonych w ustawie lub statucie. W przypadku śmierci założyciela albo utraty osobowości prawnej przez założyciela, podmiot, o którym mowa w art. 34 ust. 3, staje się założycielem.

Zgodnie z Komentarzem do tego art. 42 „założyciel, mając uprawnienie do nadania pierwszego statutu, może przyznać sobie w statucie określone prerogatywy - uprawnienia do wydawania decyzji w sprawach dotyczących założonej przez siebie uczelni. Z chwilą uzyskania przez uczelnię osobowości prawnej uniezależnia się ona od swojego założyciela, który ma tylko takie uprawnienia, jakie określone są w ustawie lub w statucie uczelni - jest to sytuacja bardzo podobna do sytuacji fundatora fundacji.” (J. M. Zieliński [w:] H. Izdebski, J. M. Zieliński, Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Komentarz, wyd. III, LEX/el. 2023, art. 42.)

Wskazuje się także, że „uczelnie niepubliczne mają charakter fundacyjny, to znaczy są tworzone przez konkretnego założyciela, który wyposaża uczelnię w środki finansowe, a może ją wyposażyć także w mienie oraz który nadaje pierwszy statut i powołuje pierwszego rektora.

Na tym jednak jego rola nie musi się zakończyć. Zgodnie bowiem z art. 42 ust. 2 PrSzkolWyżN, założyciel może rozstrzygać w sprawach dotyczących uczelni tylko w przypadkach określonych w ustawie lub statucie. Istnieje więc możliwość dość szerokiego zagwarantowania wpływu założyciela na funkcjonowanie uczelni niepublicznej. Można przewidzieć sytuacje, w których to założyciel przyzna wyłącznie sobie prawo do wprowadzania zmian w statucie, blokując możliwość zmarginalizowania jego roli przez uczelnię.” (A. Jakubowski (red.), Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Komentarz, Warszawa 2023, Legalis)

Zwrócić trzeba uwagę, że założyciel nie jest uprawniony do czerpania zysku z dochodów wypracowanych przez uczelnię niepubliczną.

Wypracowany dochód uczelni niepublicznej może być przeznaczany tylko na realizację jej celów statutowych.

Wracając do art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT: opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli nie posiada:

- udziałów (akcji) w kapitale innej spółki,

- tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania,

- ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz

- innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym.

Bycie Założycielem Uczelni nie powoduje, że mamy do czynienia ze spółką (w tym spółką niebędącą osobą prawną), funduszem inwestycyjnym czy instytucją wspólnego inwestowania.

Fundatorowi nie przysługują również prawa majątkowe związane z otrzymaniem świadczenia jako założyciel Uczelni. Jak wskazano wcześniej założyciel nie jest uprawniony do czerpania zysku z dochodów wypracowanych przez uczelnię. A dodatkowo uczelnia nie jest fundacją, trustem ani podmiotem o charakterze powierniczym.

Biorą powyższe pod uwagę Wnioskodawca uważa, iż bycie Założycielem Uczelni nie wyklucza go z grona podmiotów nie mogących wybrać opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.

Ad. 2

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy CIT jednym z warunków opodatkowania spółki ryczałtem od dochodów spółek jest wymóg, żeby mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodziło z wierzytelności. Na potrzeby tego przepisu ustawodawca nie zdefiniował jednak co należy rozumieć przez przychody z wierzytelności.

W „Przewodniku do Ryczałtu od dochodów spółek” z dnia 23 grudnia 2021 r. udostępnionym na stronie internetowej Ministerstwa Finansów stwierdzono (na stronie nr 19 Przewodnika) wskazano, że: „wprowadzone w art. 28j ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT warunki dotyczące struktury przychodów mają w zamierzeniu ograniczać możliwość korzystania z nowej formy opodatkowania tym podmiotom, które nie prowadzą aktywnej działalności gospodarczej, a swoje dochody opierają na pasywnych źródłach przychodów.”

Celem wprowadzenia warunku dotyczącego między innymi struktury przychodów ograniczenie możliwości korzystania z Ryczałtu od dochodów spółek tym podmiotom, które nie prowadzą rzeczywistej działalności gospodarczej. Wprawdzie przed Transakcją Spółka nie prowadziła aktywnej działalności gospodarczej, jednak po otrzymaniu środków (o których mowa w opisie stanu faktycznego) spółka takie działania planuje podjąć - inwestycja w nieruchomość.

Dodatkowo literalne brzmienie przepisu nie wskazuje na to, iż Transakcja jest nim objęta. Odwołując się zatem do wykładni językowej omawianego przepisu, zauważyć należy, że w myśl słownika języka polskiego (źródło: https://sjp.pwn.pl) wierzytelność to uprawnienie przysługujące wierzycielowi do domagania się od dłużnika spełnienia określonego świadczenia. Przychodem z wierzytelności o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o CIT będzie zatem każdy przychód, którego otrzymanie jest następstwem posiadania konkretnej wierzytelności.

W przypadku opisywanej transakcji nie mamy do czynienia z wierzytelnością. Nabywca uczelni będzie zobowiązany do wypłacenia wynagrodzenia oraz zwrotu środków przekazanych Uczelni przez Założyciela, na podstawie umowy, która zostanie zawarta w trakcie opodatkowania estońskim CIT. Nie oznacza to jednak, że przychód ten, jest przychodem z wierzytelności. A zatem, nie wystąpi przesłanka wskazana w art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o CIT, co spowoduje, że Spółka nie utraci praw Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie wprowadza definicji instrumentów finansowych. Definiuje przy tym pochodny instrument finansowy.

Zgodnie z art. 4a pkt 22 ustawy o CIT, pod pojęciem pochodnych instrumentów finansowych należy rozumieć instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c-i) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 2286 z późn. zm., dalej: „Ustawa o obrocie instrumentami finansowymi”).

Zgodnie natomiast z art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c-i) ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, instrumentami finansowymi w rozumieniu tej ustawy są niebędące papierami wartościowymi:

c)opcje, kontrakty terminowe, SWAPy, umowy forward na stopę procentową, inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest papier wartościowy, waluta, stopa procentowa, wskaźnik rentowności, uprawnienie do emisji lub inny instrument pochodny, indeks finansowy lub wskaźnik finansowy, które są wykonywane przez dostawę lub rozliczenie pieniężne, z wyłączeniem instrumentów pochodnych, o których mowa w art. 10 rozporządzenia 2017/565,`

d)opcje, kontrakty terminowe, SWAPy, umowy forward na stopę procentową oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne lub mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron,

e) opcje, kontrakty terminowe, SWAPy oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które mogą być wykonane przez dostawę, pod warunkiem że są dopuszczone do obrotu w systemie obrotu instrumentami finansowymi, z wyłączeniem produktów energetycznych będących przedmiotem obrotu hurtowego na OTF, które muszą być wykonywane przez dostawę,

f) niedopuszczone do obrotu w systemie obrotu instrumentami finansowymi opcje, kontrakty terminowe, SWAPy, umowy forward oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które mogą być wykonane przez dostawę, a które nie są przeznaczone do celów handlowych i wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych,

g) instrumenty pochodne dotyczące przenoszenia ryzyka kredytowego,

h)kontrakty na różnicę,

i) opcje, kontrakty terminowe, SWAPy, umowy forward dotyczące stóp procentowych oraz inne instrumenty pochodne odnoszące się do zmian klimatycznych, stawek frachtowych oraz stawek inflacji lub innych oficjalnych danych statystycznych, które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne albo mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron, a także instrumenty pochodne, o których mowa w art. 8 rozporządzenia 2017/565, i inne, które wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych.

Zatem, przychód z transakcji nie można uznać za przychód ze zbycia instrumentów finansowych. Tym samym i ten przepis nie spowoduje, żeby Spółka miała utracić prawo do opodatkowania dochodów ryczałtem od dochodów spółek.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Pierwsza ze zgłoszonych przez Państwa wątpliwości dotyczy możliwości wyboru przez Państwa jako założyciela uczelni opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek.

Zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:

nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym.

Przede wszystkim z treści powyższego przepisu wynika, że w sytuacji posiadania przez podatnika praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel „innego podmiotu”, nie może on skorzystać z opodatkowania w formie ryczałtu od dochodu spółek.

Ustawodawca wiąże więc brak możliwości wyboru ryczałtu z istnieniem uprawnienia (prawa majątkowego) przysługującego podatnikowi do otrzymania określonego świadczenia majątkowego w związku z tym, że jest on założycielem „innego podmiotu”.

Spółka jako założyciel innego podmiotu może wybrać rozliczenie na zasadach „estońskich” tylko wtedy, gdy nie będzie uprawniona do jakichkolwiek świadczeń z tego tytułu, że jest założycielem.

W analizowanej sprawie, z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka jako założyciel będzie posiadała prawo do rozporządzania majątkiem uczelni, skoro wyraża zgodę na przejęcie uczelni i z tego tytułu będą jej przysługiwały świadczenia.

Po wyrażeniu zgody na transakcję przejęcia uczelni, a przed złożeniem wniosku o wykreślenie uczelni z ewidencji, planowane jest zawarcie umowy regulującej prawa i obowiązki stron, na podstawie której założyciel otrzyma:

-zwrot środków finansowych, które przekazał uczelni na jej finansowanie,

-wynagrodzenie za zgodę na włączenie uczelni do innej uczelni niepublicznej.

Przed włączeniem uczelni do innej uczelni niepublicznej oraz otrzymaniem wynagrodzenia określonego wyżej, spółka planuje wybrać ryczałt od dochodów spółek.

Z przedstawionej chronologii zdarzeń wynika zatem, że w momencie, w którym założyciel uczelni zamierza dokonać wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, będzie mu przysługiwało prawo majątkowe związane z prawem do otrzymania świadczeń (zwrotu środków finansowych i dodatkowego wynagrodzenia).

Tym samym, Spółce (założycielowi uczelni) nie będzie przysługiwało prawo do wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.

Takie stanowisko zgodne jest z orzecznictwem sądów administracyjnych, np. WSA w Krakowie w wyroku z 29 czerwca 2023 roku, sygn. I SA/Kr 405/23, dokonując interpretacji art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT, w zakresie warunków umożliwiających opodatkowanie ryczałtem, stwierdził, że: „Ustawodawca wprowadzając ten warunek negatywny przyjął, że podatnik który chce być opodatkowany ryczałtem, nie może mieć, w sensie cywilistycznym, żadnego prawa uzyskiwania zysków z wymienionych w tym przepisie tytułów.”

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Państwa w zakresie pytania nr 1 jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

-Wobec uznania Państwa stanowiska w zakresie pytania oznaczonego nr 1 za nieprawidłowe, bezzasadne stało się rozpatrywanie wniosku w zakresie pytania oznaczonego nr 2, tj. ustalenia, czy z uwagi na zawartą transakcję Spółka utraci prawo do opodatkowania ryczałtem.

-Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

-Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).