W zakresie ulgi na innowacyjnych pracowników. - Interpretacja - 0111-KDIB1-3.4010.486.2024.1.MBD

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 7 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.486.2024.1.MBD

Temat interpretacji

W zakresie ulgi na innowacyjnych pracowników.

Interpretacja indywidualna – stanowisko jest prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 sierpnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 1 sierpnia 2024 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, w zakresie ulgi na innowacyjnych pracowników.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Sp. z o. o. (dalej: „Spółka”, „Wnioskodawca") jest częścią międzynarodowej (…) (dalej: „Grupa”) działającej w sektorze bezpieczeństwa publicznego oraz bezpieczeństwa przedsiębiorstw prywatnych. Grupa specjalizuje się w technologiach (…), dostarczając do odbiorców sprzęt, oprogramowanie, usługi i rozwiązania technologiczne. Grupa działa globalnie, poprzez spółki i oddziały zlokalizowane w ponad (...) państwach świata. Jednostką dominującą w Grupie jest (…) Inc. (dalej: „X”) - spółka z siedzibą w (…), której akcje notowane są na (…).

Spółka zajmuje się przede wszystkim świadczeniem różnego rodzaju usług na rzecz X oraz innych podmiotów z Grupy. Przedmiotowo, Spółka prowadzi działalność w następujących obszarach:

1.rozwoju szeroko rozumianych produktów telekomunikacyjnych i systemów łączności krytycznej (w ramach struktury określanej na poziomie grupy jako Ośrodek Badawczo-Rozwojowy);

2.usług wspólnych w zakresie finansów oraz innych usług administracyjnych.

Spółka prowadzi działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o PDOP (dalej: „Działalność B+R”). Część realizowanych przez Spółkę projektów zaliczana jest przez nią do Grupy Projektów badawczo-rozwojowych. Interpretacja indywidualna potwierdzająca charakter badawczo-rozwojowy tych projektów oraz obszary badawczo-rozwojowe, których dotyczą, została wydana Spółce przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „Dyrektor KIS”) w dniu (...) r., sygn. (…).

W związku z prowadzoną Działalnością B+R Spółka ponosi i będzie ponosić w przyszłości koszty kwalifikowane do odliczenia zgodnie z art. 18d ustawy o PDOP (dalej: „Ulga B+R”).

Działalność B+R Spółki wykonywana jest oraz będzie wykonywana w przyszłości przez pracowników zatrudnionych w oparciu o umowy o pracę w ramach tzw. Departamentów Research and Development (dalej: „Pracownicy B+R”), gdzie opracowywane i rozwijane są nowe produkty, usługi, procesy i technologie. Również w przyszłości, Spółka zamierza zatrudniać Pracowników B+R w oparciu o umowy o pracę.

W celu dokonania odliczenia ulgi B+R i odliczenia w niej wyłącznie kosztów dotyczących Działalności B+R Spółka prowadzi i będzie prowadzić rejestr czasu pracy, w którym zbiera informację o miesięcznym, faktycznym zaangażowaniu czasowym poszczególnych Pracowników B+R w Działalność B+R. Na tej podstawie Spółka jest obecnie i będzie w stanie w kolejnych latach określić dla każdego Pracownika B+R, czy w danym miesiącu, w którym zostanie pobrana przez Spółkę jako płatnika zaliczka na podatek dochodowy poświęca on co najmniej 50% ogólnego czasu pracy na realizację Działalności B+R.

Przyjęty w Spółce rok podatkowy jest tożsamy z rokiem kalendarzowym.

Spółka przewiduje, że Ulga B+R do odliczenia za bieżący rok podatkowy, tj. 2024 i potencjalnie lata kolejne może przewyższyć kwotę uzyskanego dochodu i w konsekwencji część przysługującego Spółce odliczenia z tytułu Ulgi B+R pozostanie do odliczenia na podstawie art. 18db w formie pomniejszenia kwoty podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy (dalej: „Zaliczki PIT”) oraz zryczałtowanego podatku dochodowego o iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej w danym roku podatkowym. Tym samym, nieodliczona nadwyżka kosztów kwalifikowanych wygenerowanych w ramach Ulgi B+R (dalej: „nadwyżka ulgi B+R”), będzie mogła podlegać odliczeniu przewidzianym w art. 18db Ustawy o PDOP (dalej: „ulga na innowacyjnych pracowników”), a więc Spółka będzie uprawniona w myśl art. 18db ust. 4 do pomniejszania Zaliczek PIT począwszy od miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu, w którym podatnik złoży zeznanie, o którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o PDOP (dalej: „Zeznanie CIT”) do końca roku podatkowego, w którym zostanie złożone. W roku podatkowym następującym po wygenerowaniu nadwyżki ulgi B+R Spółka zamierza korzystać z Ulgi na innowacyjnych pracowników do ostatniego miesiąca, w którym posiadać będzie prawo do rozliczenia Ulgi na innowacyjnych pracowników lub do momentu wyczerpania nadwyżki ulgi B+R.

Zgodnie z art. 32 ust. 1 i ust. 4 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „Ustawy o PDOF”), Spółka jako płatnik oblicza oraz będzie obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od niej przychody ze stosunku pracy. Przychody ze stosunku pracy, w związku z którymi Spółka pobiera Zaliczki PIT są przez nią ustalane zgodnie z art. 12 ust. 1 Ustawy o PDOF, a więc obejmują wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń.

Wynagrodzenia pracowników Spółki, w tym wynagrodzenia Pracowników B+R wypłacane są i będą do ostatniego dnia miesiąca, w którym pracownik wykonał pracę a niektóre poboczne składniki wynagrodzenia, m.in. wynagrodzenie za nadgodziny, czy premie uznaniowe, premie roczne, część wynagrodzenia chorobowego nieuwzględnionego w danym miesiącu wypłacane są/będą za okresy dłuższe niż 1 miesiąc lub mogą dotyczyć miesiąca/y poprzedzającego/ych miesiąc wypłaty lub nie być związane z konkretnym miesiącem (dalej: „składniki poboczne”). Wraz z wypłatą wynagrodzenia Spółka pobiera i będzie pobierać Zaliczkę PIT. Obrazując powyższe przykładem, wynagrodzenie za przykładowy miesiąc lipiec wypłacane jest przez Wnioskodawcę do ostatniego dnia miesiąca lipca (zawiera wyżej opisane składniki poboczne, jeśli dotyczą danego Pracownika B+R). Analogicznie, wynagrodzenie za miesiąc grudzień, wypłacane jest w terminie do końca grudnia (tym samym Zaliczka PIT jest pobierana w grudniu).

Zaliczki PIT są i będą przekazywane do urzędu skarbowego zgodnie z art. 38 i 42 ustawy o PDOF w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zostały pobrane, czyli do 20 dnia miesiąca przypadającego po miesiącu wypłaty wynagrodzenia i pobrania Zaliczek PIT. Dla zilustrowania, jeśli miesiącem wypłaty wynagrodzenia i pobrania Zaliczek PIT od wypłaconego wynagrodzenia przez Spółkę będzie miesiąc N 2025 r., to miesiącem przekazania wspomnianych zaliczek do urzędu skarbowego przez Spółkę (jako płatnika) będzie N + 1 2025 r.

W odniesieniu do złożenia Zeznania rocznego na podatek dochodowy od osób prawnych (dalej: „Zeznanie CIT”) Spółka zamierza dokonywać tego obowiązku zgodnie z art. 27 ust. 1 Ustawy o PDOP, tj. do końca trzeciego miesiąca roku następnego. Tym samym, w odniesieniu do roku 2024 Spółka złoży Zeznanie CIT do końca marca 2025 r., czyli w marcu lub w lutym lub w styczniu roku 2025 i analogicznie będzie składać Zeznania CIT w latach późniejszych.

Końcowo, Spółka wskazuje, że nie przekazuje zaliczek na zasadach określonych w art. 38 ust. 2-2c Ustawy o PDOF. Spółka bowiem nie jest zakładem pracy chronionej czy zakładem aktywności zawodowej. Jak wskazano powyżej, Spółka Zaliczki PIT opłaca na zasadach wskazanych w art. 38 ust. 1 Ustawy o PIT, tj. w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano Zaliczki PIT. Ponadto, Spółce nie przysługuje kwota zwrotu gotówkowego określona w art. 18da Ustawy o PDOP.

Pytania

1.Czy na gruncie przedstawionego opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym, Spółka, stosownie do treści art. 18db ustawy o PDOP, będzie uprawniona do pomniejszania w całości kwoty podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego Zaliczek PIT wskazanych w art. 18db ust. 2 ustawy o PDOP, tj. niezależnie od ilości czasu pracy przeznaczanego na Działalność B+R przez danego Pracownika B+R w danym miesiącu, z zachowaniem warunków określonych w treści art. 18db ust. 3 ustawy o PDOP?

2.Czy na gruncie przedstawionego opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym, Spółka, stosownie do treści art. 18db ustawy o PDOP, będzie uprawniona do pomniejszania w całości kwoty podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego Zaliczek PIT wskazanych w art. 18db ust. 2 ustawy o PDOP, tj. niezależnie od rodzaju świadczeń i wypłat składających się na przychód Pracownika ze stosunku pracy określony w art. 12 Ustawy o PDOF, w odniesieniu do którego w danym miesiącu zostanie pobrana Zaliczka PIT z zachowaniem warunków określonych w treści art. 18db ust. 3 ustawy o PDOP?

3.Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Spółka będzie uprawniona do skorzystania z ulgi, o której mowa w art. 18db ustawy o PDOP począwszy od miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu złożenia zeznania, o którym mowa w art. 27 ust. 1 Ustawy o PDOP (Zeznanie CIT) za poprzedni rok podatkowy, tj. w stosunku do zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych (Zaliczek PIT) pobranych w następnym miesiącu po złożeniu Zeznania CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1

Spółka będzie uprawniona do pomniejszania w całości kwoty podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego Zaliczek PIT wskazanych w art. 18db ust. 2 ustawy o PDOP, tj. niezależnie od ilości czasu pracy przeznaczanego na Działalność B+R przez danego Pracownika B+R w danym miesiącu, z zachowaniem warunków określonych w treści art. 18db ust. 3 ustawy o PDOP.

Ad. 2

Spółka będzie uprawniona do pomniejszania w całości kwoty podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego Zaliczek PIT wskazanych w art. 18db ust. 2 ustawy o PDOP, tj. niezależnie od rodzaju świadczeń i wypłat składających się na przychód Pracownika ze stosunku pracy określony w art. 12 Ustawy o PDOF, w odniesieniu do którego w danym miesiącu zostanie pobrana Zaliczka PIT z zachowaniem warunków określonych w treści art. 18db ust. 3 ustawy o PDOP.

Ad. 3

Spółka będzie uprawniona do skorzystania z ulgi, o której mowa w art. 18db ustawy o PDOP, począwszy od miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu złożenia zeznania, o którym mowa w art. 27 ust. 1 Ustawy o PDOP (Zeznanie CIT) za poprzedni rok podatkowy, tj. w stosunku do zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych (Zaliczek PIT) pobranych w następnym miesiącu po złożeniu Zeznania CIT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do treści art. 18db ustawy o CIT, Spółka będzie uprawniona do pomniejszania w całości kwoty podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego Zaliczek PIT wskazanych w art. 18db ust. 2 ustawy o PDOP, tj. niezależnie od ilości czasu pracy przeznaczanego na Działalność B+R przez danego Pracownika B+R w danym miesiącu, z zachowaniem warunków określonych w treści art. 18db ust. 3 ustawy o PDOP.

Jak wynika z przedstawionego opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, Spółka realizuje i będzie w przyszłości realizować Działalność B+R. W tym celu zatrudnia i będzie zatrudniać Pracowników B+R realizujących innowacyjne działania, których badawczo-rozwojowy charakter został potwierdzony przez Dyrektora KIS w interpretacji indywidualnej z dnia (...) r., sygn. (…). W celu dokonania odliczenia ulgi B+R i odliczenia w niej wyłącznie kosztów dotyczących Działalności B+R Spółka prowadzi i będzie prowadzić rejestr czasu pracy, w którym zbiera i będzie zbierać informację o miesięcznym, faktycznym zaangażowaniu czasowym poszczególnych Pracowników B+R w Działalność B+R. Na tej podstawie Spółka jest obecnie i będzie w stanie w kolejnych latach określić dla każdego Pracownika B+R, czy w danym miesiącu, w którym zostanie pobrana przez Spółkę jako płatnika Zaliczka PIT poświęcił on co najmniej 50% ogólnego czasu pracy na realizację Działalności B+R.

W przypadku tych Pracowników B+R, których czas pracy przeznaczony na realizację Działalności B+R będzie wynosił co najmniej 50% „ogólnego czasu pracy", zgodnie z art. 18db ust. 3, Spółka zamierza skorzystać z przysługującego jej uprawnienia do pomniejszania Zaliczek PIT zgodnie z art. 18db ust. 1 ustawy o PDOP.

W myśl wzmiankowanego przepisu, podatnikowi przysługuje prawo do pomniejszania Zaliczek PIT podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego o iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej tego podatnika w danym roku podatkowym. Tym samym, ustawodawca wskazał w treści art. 18db ust. 1 ustawy o PDOP, sposób kalkulacji odliczenia określając go jako: iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej podatnika w danym roku podatkowym. Mając zatem na uwadze, że w myśl art. 18db ust. 1 oraz ust. 2 pkt 1 ustawy o PDOP, pomniejszeniu podlega kwota zaliczek ze stosunku pracy, a przepisy nie wprowadzają żadnych dodatkowych wyłączeń, które stanowiłyby przykładowo o możliwości pomniejszenia zaliczki wyłącznie należnej od dochodu przypadającego bezpośrednio na działalność badawczo-rozwojową, zdaniem Spółki to właśnie wyłącznie dwie powyższe zmienne, czyli: kwota nieodliczona kosztów kwalifikowanych z tytułu ulgi B+R, tzw. nadwyżka ulgi B+R oraz stawka podatku decydują o możliwości zastosowania ulgi na innowacyjnych pracowników, a więc dodatkowej (oprócz rozliczenia Ulgi B+R w kolejnych latach na podstawie art. 18d ust. 8) możliwości rozliczenia niewykorzystanej nadwyżki ulgi B+R.

Jednakże, w myśl art. 18db ust. 2 i 3 ustawy o PDOP, przewidziane zostało ograniczenie, zgodnie z którym przedmiotowe uprawnienie do pomniejszenia kwoty Zaliczek PIT dotyczy w odniesieniu do stosunku pracy wyłącznie osób fizycznych bezpośrednio zaangażowanych w działalność badawczo-rozwojową, których czas pracy przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostający w ogólnym czasie pracy w danym miesiącu wynosi co najmniej 50%.

Zdaniem Spółki, wzmiankowane powyżej kryterium czasu pracy przeznaczonego na działalność B+R należy rozumieć wyłącznie w kontekście kwalifikowalności poszczególnych Pracowników B+R do ulgi na innowacyjnych pracowników. Oznacza to, że kryterium 50% ogólnego czasu pracy odnosi się do możliwości (lub braku tej możliwości) uwzględnienia danego Pracownika B+R w uldze na innowacyjnych pracowników, a więc jest to, w ocenie Spółki, jedyne kryterium kwalifikujące Pracowników B+R do przedmiotowej ulgi. Żaden przepis z przedmiotowego zakresu nie wskazuje jednak na konieczność powiązania wysokości zwalnianej Zaliczki PIT Pracownika B+R, którego zaangażowanie w działalność B+R przekracza 50%, od wielkości zaangażowania tego Pracownika B+R w Działalność B+R. Nie odnosi się do tego wskazany w treści art. 18db ust. 1 ustawy o PDOP, sposób kalkulacji odliczenia, ani ust. 3 wskazujący na możliwość odliczenia zaliczek jedynie od pracowników, których czas pracy przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostający w ogólnym czasie pracy w danym miesiącu wynosi co najmniej 50%. Podobnie, przepisy nie wskazują na zasadność powiązania wysokości zwalnianej Zaliczki PIT z jakimikolwiek innymi czynnikami, mającymi wpływ na wysokość tej zaliczki.

W orzecznictwie zarówno Sądu Najwyższego, jak i Naczelnego Sądu Administracyjnego, a także w piśmiennictwie ukształtowany jest pogląd, w myśl którego przepisy prawa podatkowego należy wykładać ściśle i zgodnie z ich literalnym brzmieniem, a jedynie w sytuacjach niepewności co do ich znaczenia, gdy językowa wykładnia nie doprowadza do jednoznaczności treści normy prawnej, należy skorzystać z innych metod wykładni w taki sposób, by wyinterpretowana norma spójna była z innymi normami skorelowanymi, jak również by jednocześnie w pełni odzwierciedlała intencje racjonalnego ustawodawcy i nie była sprzeczna z przepisami rangi konstytucyjnej. Na poparcie powyższego, Spółka wskazuje w szczególności wyroki Sądu Najwyższego z: 7 maja 1997 r., III RN 22/97 - POP 1999 nr 6 poz. 170, 9 listopada 2001 r., III RN 145/00 - OSNAPU 2002 nr 19 poz. 450 oraz orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego z 5 sierpnia 2004 r. sygn. FSK 372/04 oraz z 21 marca 2000 r. sygn. SA/Rz 595/99.

Tym samym, gdyby zamiarem ustawodawcy było ustalenie dodatkowego warunku dla dokonania przedmiotowego odliczenia, w tym jego wysokości w danym miesiącu (np. proporcjonalnie do czasu poświęconego na Działalność B+R, tak jak to ma miejsce w uldze B+R zgodnie z art. 18d ust. 2 pkt 1 ustawy o PDOP), to tego typu warunek byłby wskazany wprost w przepisach regulujących Ulgę na innowacyjnych pracowników. Niemniej jednak, ani w art. 18db ustawy o PDOP, ani w innych przepisach podatkowych ustawodawca nie zamieścił wspomnianego kryterium.

Mając zatem na uwadze, że w myśl art. 18db ust. 1 i ust. 2 pkt 1 ustawy o PDOP, pomniejszeniu podlega kwota zaliczek ze stosunku pracy, a przepisy nie wprowadzają żadnych dodatkowych wyłączeń, skonkludować należy, że brak jest korelacji pomiędzy czasem pracy przeznaczonym na Działalność B+R, a wielkością kwot Zaliczek PIT, które mogą zostać nie przekazane na rachunek urzędu skarbowego.

Tym samym, w ocenie Spółki, uprawnienie do pomniejszenia kwoty Zaliczek PIT może być stosowane w odniesieniu do pełnej kwoty pobranej Zaliczki PIT w miesiącu, w którym Pracownik, zgodnie z ust. 3 przeznaczał co najmniej 50% czasu na realizację działalności badawczo-rozwojowej w ogólnym czasie pracy.

Z takim stanowiskiem, Dyrektor KIS zgodził się w szeregu interpretacji indywidualnych, przykładowo w:

interpretacji indywidualnej z 8 kwietnia 2024 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.16.2024.1.JMS,

interpretacji indywidualnej z 26 października 2023 r., sygn. 0114-KDIP2-1.4010.460.2023.4.MR1,

interpretacji indywidualnej z 3 kwietnia 2023 r., sygn. 0114-KDIP2-1.4010.106.2023.2.MR,

interpretacji indywidualnej z 2 lutego 2023 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.717.2022.2.AN.

Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z 8 kwietnia 2024 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.16.2024.1.JMS), Dyrektor KIS wskazał, że (...) prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Spółka dokonując pomniejszenia Zaliczek PIT na zasadach określonych w art. 18db ustawy o CIT dotyczących Specjalistów B+R poświęcających na Działalność B+R co najmniej 50% „ogólnego czasu pracy” w danym miesiącu, powinna uwzględniać całość Zaliczki PIT (a nie jej proporcjonalną część odpowiadającą ilości czasu pracy poświęconego na Działalność B+R w danym miesiącu przez poszczególnych Specjalistów B+R), zgodnie z przedstawionym opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego (...).

Reasumując, w świetle przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego oraz przytaczanych uzasadnień, Wnioskodawca stoi na stanowisku, zgodnie z którym Spółka, stosownie do treści art. 18db ustawy o PDOP, będzie uprawniona do pomniejszania w całości kwoty podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego Zaliczek PIT wskazanych w art. 18db ust. 2 ustawy o PDOP, tj. niezależnie od ilości czasu pracy przeznaczanego na Działalność B+R przez danego Pracownika B+R w danym miesiącu, z zachowaniem warunków określonych w treści art. 18db ust. 3 ustawy o PDOP.

Ad. 2

Zgodnie z art. 32 ust. 1 i ust. 4 Ustawy o PDOF, Spółka jako płatnik oblicza oraz będzie obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od niej przychody ze stosunku pracy. Przychody ze stosunku pracy, w związku z którymi Spółka pobiera Zaliczki PIT są przez nią ustalane zgodnie z art. 12 ust. 1 Ustawy o PDOF.

Za przychody ze stosunku pracy, w związku z którymi pobierane są Zaliczki PIT uważa są zgodnie z art. 12 ust. 1 Ustawy o PDOF, wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Katalog z art. 12 ust. 1 Ustawy o PDOF, wymieniający przychody ze stosunku pracy, ma charakter otwarty. Co do zasady, przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są bowiem wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika powstaniem przysporzenia majątkowego, które mają swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym.

Na bazie art. 18db ust. 2, odliczenie ma zastosowanie do zaliczek na podatek dochodowy i zryczałtowanego podatku dochodowego, o których mowa w art. 32 oraz art. 41 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, pobranych od dochodów (przychodów) osób fizycznych, z tytułu m in. stosunku pracy.

Tym samym, w ust. 2 brak jest jakichkolwiek ograniczeń (poza ograniczeniem określonym w ust. 3 dotyczącym 50% zaangażowania czasowego) w odniesieniu do podstawy naliczenia Zaliczek PIT Pracowników B+R w związku z katalogiem źródeł przychodów wskazanym w art. 12 Ustawy o PDOF, a więc wypłat i świadczeń składających się na przychód Pracowników B+R z tytułu stosunku pracy.

W orzecznictwie zarówno Sądu Najwyższego, jak i Naczelnego Sądu Administracyjnego, a także w piśmiennictwie ukształtowany jest pogląd, w myśl którego przepisy prawa podatkowego należy wykładać ściśle i zgodnie z ich literalnym brzmieniem, a jedynie w sytuacjach niepewności co do ich znaczenia, gdy językowa wykładnia nie doprowadza do jednoznaczności treści normy prawnej, należy skorzystać z innych metod wykładni w taki sposób, by wyinterpretowana norma spójna była z innymi normami skorelowanymi, jak również by jednocześnie w pełni odzwierciedlała intencje racjonalnego ustawodawcy i nie była sprzeczna z przepisami rangi konstytucyjnej. Na poparcie powyższego, Spółka wskazuje w szczególności wyroki Sądu Najwyższego z: 7 maja 1997 r., III RN 22/97 - POP 1999 nr 6 poz. 170, 9 listopada 2001 r., III RN 145/00 - OSNAPU 2002 nr 19 poz. 450 oraz orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego z 5 sierpnia 2004 r. sygn. FSK 372/04 oraz z 21 marca 2000 r. sygn. SA/Rz 595/99.

Reasumując, gdyby zamiarem ustawodawcy było ustalenie dodatkowego warunku dla dokonania przedmiotowego odliczenia Zaliczek PIT, w tym ich wysokości w danym miesiącu, to tego typu warunek byłby wskazany wprost w przepisach regulujących ulgę na innowacyjnych pracowników. Niemniej jednak, ani w art. 18db ustawy o PDOP, ani w innych przepisach podatkowych ustawodawca nie zamieścił wspomnianego kryterium.

Tym samym, odliczeniu podlegać będzie cała pobrana Zaliczka PIT w miesiącu, w którym Pracownik, zgodnie z ust. 3 przeznaczał co najmniej 50% czasu na realizację działalności badawczo-rozwojowej w ogólnym czasie pracy.

Ad. 3

Zgodnie z art. 18db ust. 4 ustawy o PDOP, uprawnienie do pomniejszenia kwot podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego, o których mowa w art. 18db ust. 1 ustawy, przysługuje podatnikowi począwszy od miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu, w którym podatnik złożył zeznanie, o którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o PDOP, do końca roku podatkowego, w którym zostało złożone to zeznanie.

Stosownie do art. 27 ust. 1 ustawy o PDOP, podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 1d i 1da, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a oraz przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani, z zastrzeżeniem ust. 2a, składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu osiągniętego (straty poniesionej) w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą zapłaconych zaliczek za okres od początku roku.

Natomiast, termin przekazania pobranych Zaliczek PIT do organu podatkowego określa art. 42 ust. 1 ustawy PIT, zgodnie z którym Płatnicy, o których mowa w art 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego

Jak wynika z przedstawionego opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, Spółka przewiduje, że kwota wygenerowanej w roku 2024 ulgi na B+R może przewyższyć kwotę uzyskanego dochodu i w konsekwencji część przysługującego Spółce odliczenia z tytułu Ulgi B+R pozostanie do odliczenia na podstawie art. 18db, w formie pomniejszenia kwoty podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego Zaliczek PIT o iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej tego podatnika w danym roku podatkowym. Taka sytuacja może też mieć miejsce w latach kolejnych.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, Zeznanie CIT Spółka zamierza złożyć terminowo, tj. do końca trzeciego miesiąca roku następnego. Tym samym, w odniesieniu do Zeznania za rok 2024 Spółka złoży Zeznanie CIT do końca marca 2025 r., czyli w marcu lub w lutym lub w styczniu roku 2025 i analogicznie będzie składać Zeznania CIT w latach późniejszych.

Wnioskodawca zamierza skorzystać z ulgi na innowacyjnych pracowników od miesiąca następującego po miesiącu, w którym Spółka złoży Zeznanie za 2024 r. Tym samym, w sytuacji, gdy Spółka złoży Zeznanie CIT w marcu 2025 r., wówczas skorzysta z odliczenia w stosunku do Zaliczek PIT pobranych w miesiącu kwietniu 2025 r. (w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym Spółki będą to wynagrodzenia wypłacone w odniesieniu do danego miesiąca, tj. kwietnia 2025 z uwzględnieniem pobocznych składników wynagrodzeń wskazanych w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego). Tym samym termin (nie) przekazania tych Zaliczek do organu podatkowego upływać będzie do 20 maja 2025 r.

Analogicznie, jeśli Spółka złoży Zeznanie CIT w lutym 2025 r., wówczas skorzysta z odliczenia w stosunku do Zaliczek PIT pobranych w marcu 2025 r. (wynagrodzenia wypłacane w marcu 2025). Jeśli natomiast dopełni obowiązku złożenia Zeznania CIT w styczniu 2025 r., wówczas skorzysta z odliczenia począwszy od Zaliczek PIT pobranych w miesiącu lutym 2025 r. (wynagrodzenia wypłacone w lutym 2025).

Analogiczne podejście co do rozpoznania pierwszego miesiąca rozliczenia Ulgi na innowacyjnych pracowników Wnioskodawca zamierza stosować w odniesieniu do kolejnych lat, tj. pierwszy miesiąc rozliczenia Ulgi na innowacyjnych pracowników za dany rok podatkowy przypadałby na pierwszy miesiąc pobrania Zaliczek PIT występujący bezpośrednio po miesiącu złożenia Zeznania (a nie miesiąc transferu zaliczek na konto organu podatkowego).

Tym samym, przedmiotową ulgą będą objęte zaliczki począwszy od zaliczek pobranych w następnym miesiącu po złożeniu zeznania, a nie zaliczki, których termin przekazania na rachunek urzędu skarbowego przypada do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu złożenia zeznania

Konsekwentne podejście, Spółka będzie stosować w odniesieniu do ostatniego miesiąca roku podatkowego, przyjmując, że kluczowy dla możliwości zastosowania ulgi na innowacyjnych pracowników (po spełnieniu pozostałych warunków formalnych), jest miesiąc pobrania Zaliczek PIT a nie miesiąc ich transferu do organu podatkowego. Tym samym, Spółka zastosuje odliczenie po raz ostatni w danym roku podatkowym, w odniesieniu do Zaliczek PIT pobranych w miesiącu grudniu, a więc od wynagrodzeń wypłaconych w grudniu, bez względu na obowiązek ich transferu do 20 stycznia kolejnego roku (w sytuacji gdyby Spółka nie rozliczała ulgi na innowacyjnych pracowników).

Takie Stanowisko jest prezentowane przez Dyrektora KIS w licznych interpretacjach indywidualnych, przykładowo:

-    interpretacji z 19 kwietnia 2024 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.16.2024.1.JMS, Dyrektor KIS za nieprawidłowe uznał stanowisko Spółki, która zamierzała uznać pierwszy miesiąc rozliczenia Ulgi IP za dany rok podatkowy przypadałby na pierwszy miesiąc transferu (przekazania na rachunek organu) Zaliczek PIT występujący bezpośrednio po miesiącu złożenia Zeznania. Dyrektor KIS podkreślił, iż (...) ulgą będą objęte zaliczki począwszy od zaliczek pobranych w następnym miesiącu po złożeniu zeznania, a nie zaliczki, których termin przekazania na rachunek urzędu skarbowego przypada do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu złożenia zeznania (...).

-    w interpretacji z 12 czerwca 2024 r., sygn. 0115-KDIT3.4011.347.2024.2.MJ Dyrektor KIS wskazał, iż (...) z ulgi na innowacyjnych pracowników wynika również, że ulga ta uprawnia wyłącznie do zwolnienia podatnika podatku dochodowego od osób fizycznych (pełniącego rolę płatnika zaliczek) z obowiązku wpłaty pobranych środków, od wynagrodzeń/ świadczeń. Tym samym, odwołuje się ona do konkretnej zaliczki, pobranej w miesiącu przypadającym bezpośrednio po złożeniu zeznania, ustanawiając wyraźną granicę, które zaliczki mogą podlegać pomniejszeniu, a które nie mogą być pomniejszone w ramach wskazanej ulgi (...).

-    w interpretacji z 24 maja 2024 r., sygn. 0114-KDIP2-1.4010.180.2024.1.MR1, w której Dyrektor KIS za prawidłowe uznał stanowisko Spółki, zgodnie z którym (...) kluczowy dla możliwości zastosowania Ulgi IP (po spełnieniu pozostałych warunków formalnych), zdaje się być miesiąc pobrania Zaliczek PIT. W Państwa ocenie, odnosząc się do Zaliczek PIT dot. wynagrodzenia za grudzień danego roku, celem rozliczenia Ulgi IP za ten rok, niezbędnym byłoby pobranie owych zaliczek we wspomnianym miesiącu, bez względu na obowiązek transferu ich do 20-ego stycznia kolejnego roku, gdyby Spółka nie rozliczała Ulgi IP (...).

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, Spółka będzie uprawniona w myśl art. 18db ust. 4 do pomniejszania Zaliczek PIT począwszy od miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu złożenia Zeznania CIT za poprzedni rok podatkowy, tj. w stosunku do zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych (Zaliczek PIT) pobranych w następnym miesiącu po złożeniu Zeznania CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z brzmieniem art. 4a pkt 26 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „updop”, „ustawa o CIT”):

przez działalność badawczo-rozwojową należy rozumieć działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań;

Natomiast, stosownie do treści art. 18d ust. 1 updop:

podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Katalog kosztów uznawanych za koszty kwalifikowane został przedstawiony w art. 18d ust. 2- 3a updop.

W myśl art. 18d ust. 8 updop:

odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty kwalifikowane. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia. Dokonując odliczenia, o którym mowa w zdaniu drugim, uwzględnia się kwoty pomniejszeń, o których mowa w art. 18db ust. 1.

Zgodnie z art. 18d ust. 9 updop:

przepisu ust. 8 zdanie drugie i trzecie nie stosuje się, jeżeli podatnik wykaże w zeznaniu kwotę przysługującą mu zgodnie z art. 18da.

Stosownie do art. 18db ust. 1 updop:

podatnik będący płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych, który poniósł za rok podatkowy stratę albo osiągnął dochód niższy od kwoty przysługującego w roku podatkowym odliczenia na podstawie art. 18d, może pomniejszyć kwotę podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego wskazanych w ust. 2 o iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej tego podatnika w danym roku podatkowym.

Zgodnie z art. 18db ust. 2 updop:

przepis ust. 1 ma zastosowanie do zaliczek na podatek dochodowy i zryczałtowanego podatku dochodowego, o których mowa w art. 32 oraz art. 41 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, pobranych od dochodów (przychodów) osób fizycznych, z tytułu:

1)stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy oraz wypłacanego przez podatnika zasiłku pieniężnego z ubezpieczenia społecznego;

2)wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło;

3)praw autorskich.

Zgodnie z art. 18db ust. 3 updop:

przez osoby fizyczne, o których mowa w ust. 2, rozumie się osoby fizyczne bezpośrednio zaangażowane w działalność badawczo-rozwojową, których czas:

1)pracy przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostający w ogólnym czasie pracy w danym miesiącu wynosi co najmniej 50% lub

2)przeznaczony na wykonanie usługi w zakresie działalności badawczo-rozwojowej na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło w danym miesiącu, pozostający w całości czasu przeznaczonego na wykonanie usługi wynosi co najmniej 50%.

Stosownie do treści art. 18db ust. 4 updop:

uprawnienie do pomniejszenia, o którym mowa w ust. 1, przysługuje począwszy od miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu, w którym podatnik złożył zeznanie, o którym mowa w art. 27 ust. 1, do końca roku podatkowego, w którym zostało złożone to zeznanie.

W myśl art. 18db ust. 5 updop:

przepisy ust. 1-4 nie mają zastosowania do:

1) zaliczek przekazywanych na zasadach określonych w art. 38 ust. 2-2c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych;

2) podatnika, któremu przysługuje kwota określona w art. 18da.

Zgodnie z art. 18db ust. 6 updop:

jeżeli podatnik utracił prawo do odliczenia, o którym mowa w ust. 1, dolicza kwoty poprzednio odliczone w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym utracił to prawo.

Z powyższych przepisów wynika, że ulga określona w art. 18db updop, jest adresowana do podatników podatku dochodowego (będących płatnikami), którzy prowadzą działalność badawczo-rozwojową i ze względu na stratę lub niski dochód nie mogli w całości lub w części odliczyć w ramach ulgi B+R wydatków kwalifikowanych określonych w art. 18d ust. 2-3 updop, poniesionych w danym roku.

Ulga umożliwia płatnikowi zmniejszenie zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych odprowadzanych od wynagrodzeń pracowników wskazanych w art. 18db ust. 3 updop, o kwotę nieodliczonych wydatków kwalifikowanych. Odliczeniu podlega kwota stanowiąca iloczyn nieodliczonych wydatków kwalifikowanych i obowiązującej danego podatnika stawki podatku dochodowego.

Ad. 1 i 2

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1 i 2 jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Ad. 3

Zgodnie z powołanym wyżej art. 18db ust. 4 updop:

uprawnienie do pomniejszenia, o którym mowa w ust. 1, przysługuje począwszy od miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu, w którym podatnik złożył zeznanie, o którym mowa w art. 27 ust. 1, do końca roku podatkowego, w którym zostało złożone to zeznanie.

Dzięki uldze na innowacyjnych pracowników podatnicy, jako płatnicy, mogą zmniejszyć kwotę zaliczek na podatek dochodowy od wynagrodzeń osób zaangażowanych w działalność badawczo-rozwojową (na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia bądź praw autorskich). Warunkiem jest to, aby zatrudnieni poświęcali takiej aktywności co najmniej 50 proc. swojego czasu pracy.

Tym samym, niewykorzystaną za poprzedni rok kwotę ulgi B+R odlicza się od bieżących zaliczek na PIT od wynagrodzeń innowacyjnych pracowników. Zwrócić bowiem należy uwagę na fakt, że tzw. ulga na innowacyjnych pracowników prowadzi wyłącznie do zwolnienia podatnika podatku dochodowego od osób prawnych (pełniącego rolę płatnika zaliczek oraz zryczałtowanego podatku) z obowiązku wpłaty pobranych środków z wynagrodzeń/świadczeń pracowników do urzędu skarbowego. Tym samym, podmiot korzystający z ulgi na innowacyjnych pracowników, nie jest zwolniony z obowiązku poboru zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, lecz wyłącznie z obowiązku ich odprowadzenia na rachunek właściwego urzędu skarbowego.

Wskazuję, że uprawnienie do pomniejszenia kwoty podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego przysługuje podatnikowi (płatnikowi) począwszy od miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu, w którym został złożony CIT-8. Z ulgi na innowacyjnych pracowników wynika również, że ww. ulga uprawnia wyłącznie do zwolnienia podatnika podatku dochodowego od osób prawnych (pełniącego rolę płatnika zaliczek oraz zryczałtowanego podatku) z obowiązku wpłaty pobranych środków z wynagrodzeń świadczeń pracowników. Tym samym, odwołuje się ona do konkretnej zaliczki (pobranej w miesiącu przypadającym bezpośrednio po złożeniu zeznania), ustanawiając wyraźną granicę, które zaliczki mogą podlegać pomniejszeniu, a które nie mogą być pomniejszone w ramach wskazanej ulgi.

W mojej ocenie, w związku z powyższymi przepisami, mając również na uwadze treść art. 18db ust. 4 ustawy CIT, na tle przedstawionego opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, w przypadku złożenia zeznania CIT-8 w marcu 2025 r., będą Państwo mogli po raz pierwszy pomniejszyć kwotę podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek PIT, pobranych z wynagrodzenia za kwiecień wypłacanego w kwietniu 2025 r., od którego pobór zaliczki następuje również w kwietniu, a terminem jej przekazania do urzędu skarbowego jest 20 maja 2025 r.

W przedstawionym przypadku kwiecień jest miesiącem następującym bezpośrednio po miesiącu, w którym podatnik złożył zeznanie, zatem zaliczka pobrana w tym miesiącu jest pierwszą zaliczką pobraną i podlegającą przekazaniu do urzędu skarbowego od wypłacanych wynagrodzeń.

W tym przypadku termin jej faktycznego przekazania do urzędu skarbowego pozostawałby bez znaczenia, gdyż jako zaliczka pobrana podlega co do zasady przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego. Przy czym spółka korzystając z ulgi na innowacyjnych pracowników i tak nie dokonuje jej wpłaty w całości lub w części.

Analogiczne zasady należy stosować w przypadku złożenia zeznania w innym niż marzec miesiącu.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy Spółka będzie uprawniona do skorzystania z ulgi, o której mowa w art. 18db updop, począwszy od miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu złożenia zeznania, o którym mowa w art. 27 ust. 1 updop, (Zeznanie CIT) za poprzedni rok podatkowy, tj. w stosunku do zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych (Zaliczek PIT) pobranych w następnym miesiącu po złożeniu Zeznania CIT, uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w  przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1 i 2 jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.