Ustalenie czy Inwestycje stanowią długoterminowy projekt z zakresu infrastruktury publicznej oraz czy przy wyliczaniu nadwyżki kosztów finansowania dł... - Interpretacja - null

ShutterStock

Ustalenie czy Inwestycje stanowią długoterminowy projekt z zakresu infrastruktury publicznej oraz czy przy wyliczaniu nadwyżki kosztów finansowania dł... - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Ustalenie czy Inwestycje stanowią długoterminowy projekt z zakresu infrastruktury publicznej oraz czy przy wyliczaniu nadwyżki kosztów finansowania dłużnego Spółka ma prawo nie uwzględniać kosztów od kredytów otrzymanych od banków i kosztów finansowania dłużnego otrzymanego od podmiotów powiązanych, a wykorzystywanych przez Spółki jawne do sfinansowania Inwestycji.

Interpretacja indywidualna po wyroku sądu

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

1)ponownie rozpatruję sprawę Państwa wniosku z 13 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej – uwzględniam przy tym wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 18 czerwca 2024 r., sygn. akt III SA/Wa 1000/24 (wpływ prawomocnego orzeczenia WSA w Warszawie – 17 września 2024 r.); i

2)stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 grudnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 13 grudnia 2023 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia czy Inwestycje stanowią długoterminowy projekt z zakresu infrastruktury publicznej oraz czy przy wyliczaniu nadwyżki kosztów finansowania dłużnego Spółka ma prawo nie uwzględniać kosztów od kredytów otrzymanych od banków i kosztów finansowania dłużnego otrzymanego od podmiotów powiązanych, a wykorzystywanych przez Spółki jawne do sfinansowania Inwestycji. Wniosek został uzupełniany pismami z 6 lutego 2024 r. oraz z 23 października 2024 r.

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca posiada siedzibę w Polsce i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej od całości swoich dochodów.

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (tj. bezpośrednim wspólnikiem albo wspólnikiem pośrednio przez inne podmioty transparentne podatkowo) w odniesieniu do dochodów (proporcjonalnie do zysku przypadającego na Wnioskodawcę) osiąganych przez następujące spółki jawne:

a)A. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością B. Spółka jawna;

b)C. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka jawna;

c)D. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością E. Spółka jawna;

d)F. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością G. Spółka jawna;

e)F. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością H. Spółka jawna;

f)I. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością J. Spółka jawna

Niewykluczone, że w przyszłości Wnioskodawca będzie podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (tj. bezpośrednim wspólnikiem albo wspólnikiem pośrednio przez inne podmioty transparentne podatkowo) w odniesieniu do dochodów (proporcjonalnie do zysku przypadającego na Wnioskodawcę) osiąganych przez inne niż wyżej wymienione spółki jawne (dalej łącznie: „Spółki jawne”).

Spółki jawne złożyły/będą składały stosowne oświadczenia, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy o CIT, stąd też przepisy ustawy o CIT nie mają/ nie będą miały zastosowania do Spółek jawnych.

Wspólnikami Spółek jawnych nie są/nie będą osoby fizyczne. Co do zasady, pozostali wspólnicy Spółek jawnych mają/będą mieli siedzibę i podlegają/ będą podlegać nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej. W przypadku części Spółek jawnych bezpośrednimi wspólnikami są/będą inne podmioty transparentne dla celów podatków dochodowych, niemniej w takiej sytuacji wspólnicy tych podmiotów podlegają/ będą podlegać nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej. Zatem efektywnie wszystkie dochody osiągane przez Spółki jawne podlegają/ będą podlegać opodatkowaniu na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej.

W konsekwencji, to Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych od dochodów wypracowanych przez Spółki jawne w proporcji do przysługującemu Wnioskodawcy udziałowi w zysku Spółek jawnych.

Spółki jawne wybudowały farmy wiatrowe i niewykluczone, że w przyszłości wybudują kolejne farmy wiatrowe lub farmy fotowoltaiczne (dalej: Inwestycje). Inwestycje służą do prowadzenia działalności w zakresie wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii (tj. farm wiatrowych lub fotowoltaicznych). Inwestycje położone są/będą na terytorium Polski.

Inwestycje (tj. farmy wiatrowe lub fotowoltaiczne) wymagały/ będą wymagać znacznych nakładów finansowych, co powoduje iż Spółka korzysta i może korzystać z następującego finansowania dłużnego:

a)Zewnętrznego finansowania bankowego (od banków mających siedzibę na terytorium Unii Europejskiej, w tym od Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju);

b)pożyczek od podmiotów powiązanych.

W związku z powyższym Wnioskodawca za pośrednictwem Spółek jawnych ponosi i będzie ponosić koszty finansowania dłużnego (np. odsetki, opłaty i prowizje związane z udzieleniem pożyczki lub kredytu).

Posiadane przez Spółki jawne farmy wiatrowe/ fotowoltaiczne wykorzystują/będą wykorzystywać w procesie produkcji siłę wiatru lub światło słoneczne. Zatem Spółka za pośrednictwem Spółek jawnych zrealizowała / będzie realizować inwestycje, która są źródłem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii (co ma pozytywny wpływ na środowisko, dzięki bezpiecznemu dla środowiska wytwarzaniu energii oraz dla polityki energetycznej państwa).

Dodatkowo, Spółka wskazuje, że:

1)wszyscy nietransparentni wspólnicy Spółek jawnych (pośredni i bezpośredni), a zatem w konsekwencji dochód wypracowany przez Spółki jawne, które są/ będą wykonawcami Inwestycji podlegają opodatkowaniu w państwie członkowskim Unii Europejskiej;

2)Inwestycje (tj. farmy wiatrowe), znajdują się/ będą znajdować się całości w państwie członkowskim Unii Europejskiej;

3)koszty finansowania zewnętrznego są/ będą wykazywane w całości w państwie członkowskim Unii Europejskiej;

4)dochody z farm wiatrowych osiągane są/ będą w całości w państwie członkowskim Unii Europejskiej.

Pismem z 6 lutego 2024 r. uzupełnili Państwo opis sprawy w następujący sposób:

Wskazane we wniosku „Inwestycje” nie spełniają/nie będą spełniały definicji morskiej farmy wiatrowej zawartą w art. 3 pkt 4 ustawy z 17 grudnia 2020 r. o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1385 ze zm.).

Pismem z 23 października 2024 r., w odpowiedzi na wezwanie nr 0114-KDIP2-2.4010.663.2023.9.SP z 16 października 2023 r. (data wysyłki i doręczenia 16 października 2024 r.) uzupełnili Państwo wniosek w następujący sposób:

Szacunkowy czas eksploatacji Inwestycji wynosi nie mniej niż 30 lat, co jest odzwierciedlone w przyjętej przez Spółkę polityce rachunkowości.

Obecnie spółka, a także Spółki jawne posiadają koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii, jednak nie uzyskały koncesji na obrót energią (nie jest wykluczone, że wszystkie lub niektóre z nich uzyskają takie koncesje w przyszłości). Wobec tego, obecnie bezpośrednim odbiorcą jest spółka K. sp. z o.o., która dokonuje dystrybucji wytworzonej energii. Grupa ostatecznych odbiorców energii produkowanej za pośrednictwem Inwestycji jest bardzo szeroka i produkowana energia trafia do wielu podmiotów.

Realizowane Inwestycje są odpowiedzią na potrzeby społeczności, jednak nie tylko w wymiarze lokalnym, a całej społeczności w ramach programu odnawialnych źródeł energii (OZE). Dostęp do produkowanej energii jest powszechny. Rozwój Inwestycji prowadzi do stabilizacji rynku mocy i stabilności dostaw energii.

Obecnie Inwestycje nie są realizowane w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, jednak nie można wykluczyć takiej możliwości w przyszłości.

Pytania

1.Czy Inwestycje stanowią długoterminowy projekt z zakresu infrastruktury publicznej, o którym mowa w art. 15c ust. 10 ustawy o CIT?

2.Czy, na podstawie art. 15c ust. 8 ustawy o CIT, przy wyliczaniu nadwyżki kosztów finansowania dłużnego, o którym mowa w art. 15c ust. 1 ustawy o CIT, Spółka ma prawo nie uwzględniać kosztów od kredytów otrzymanych od banków i wykorzystywanych przez Spółki jawne do sfinansowania Inwestycji?

3.Czy, na podstawie art. 15c ust. 8 ustawy o CIT, przy wyliczaniu nadwyżki kosztów finansowania dłużnego, o którym mowa w art. 15c ust. 1 ustawy o CIT, Spółka ma prawo nie uwzględniać kosztów od finansowania dłużnego otrzymanego od podmiotów powiązanych i wykorzystywanego przez Spółki jawne do sfinansowania Inwestycji?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1

Zdaniem Spółki, Inwestycje stanowią długoterminowe projekty z zakresu infrastruktury publicznej, o którym mowa w art. 15c ust. 10 ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 15c ust. 10 ustawy o CIT, długoterminowy projekt z zakresu infrastruktury publicznej oznacza projekt służący dostarczeniu, modernizacji, eksploatacji lub utrzymaniu znaczącego składnika aktywów, będący w ogólnym interesie publicznym.

Zdaniem Spółki, Inwestycje spełniają warunki uznania ich za znaczący składnik aktywów w rozumieniu art. 15c ust. 10 ustawy o CIT, z uwagi na główny cel ich realizacji - stworzenie obiektu, który produkuje energię elektryczną wykorzystując odnawialne źródło energii, jakim jest wiatr lub promienie słoneczne. Przede wszystkim zaznaczyć należy, iż Spółka zakłada wieloletnie funkcjonowanie elektrowni wiatrowej/ fotowoltaicznej.

Odnosząc się zaś do przesłanki ogólnego interesu publicznego należy odwołać się do Dyrektywy Rady (UE) 2016/1164 z dnia 12 lipca 2016 r. ustanawiająca przepisy mające na celu przeciwdziałanie praktykom unikania opodatkowania, które mają bezpośredni wpływ na funkcjonowanie rynku wewnętrznego (Dz. U. UE. L. z 2016 r. Nr 193, str. 1 ze zm.; dalej: „Dyrektywa”). Zgodnie z art. 4 Dyrektywy, długoterminowy projekt z zakresu infrastruktury publicznej oznacza projekt służący dostarczeniu, modernizacji, eksploatacji lub utrzymaniu znaczącego składnika aktywów, który to projekt dane państwo członkowskie uważa za będący w ogólnym interesie publicznym. Wobec powyższego, stwierdzić należy, iż ani przepisy Dyrektywy, ani przepisy ustawy o CIT nie definiują pojęcia ogólnego interesu publicznego, a zatem, w takiej sytuacji, odwołać należy się do ogólnych zasad wykładni językowej.

I tak, zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN pojęcie „infrastruktury” należy rozumieć, jako urządzenia i instytucje usługowe niezbędne do należytego funkcjonowania społeczeństwa i produkcyjnych działów gospodarki.

Natomiast pojęcie „publiczny” zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN należy rozumieć między innymi:

  • dotyczący całego społeczeństwa lub jakiejś zbiorowości;
  • dostępny lub przeznaczony dla wszystkich.

Zatem, poprzez pojęcie projektu w zakresie infrastruktury publicznej należy rozumieć projekt, który dotyczy infrastruktury dotyczącej całego społeczeństwa lub jakiejś zbiorowości, niezbędnej do należytego funkcjonowania społeczeństwa. W rezultacie, odnosząc się do spełnienia kryterium ogólnego interesu publicznego przez przedmiotowe Inwestycje należy wskazać, że:

  • celem budowy elektrowni wiatrowych/ fotowoltaicznych jest produkcja energii elektrycznej, które następnie dostarczana do finalnego odbiorcy zaspokaja jedną z podstawowych potrzeb społecznych;
  • elektrownie wiatrowe/ fotowoltaiczne przyczyniają się do redukcji emisji trujących związków do atmosfery.

Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Spółki, Inwestycje wykorzystywana do produkcji energii elektrycznej spełniają przesłanki uznania ich za projekty będące w ogólnym interesie publicznym.

Stanowisko takie zostało potwierdzone w wyrokach sądów administracyjnych, m. in. w:

  • wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 8 lutego 2023 r., sygn. akt II FSK 1615/20;
  • wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 20 września 2022 r., sygn. akt II FSK 10/20;
  • wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 4 kwietnia 2022 r., sygn. akt I SA/Kr 428/22;
  • wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 22 czerwca 2021 r., sygn. akt I SA/Gd 502/21.

Ad 2

Zdaniem Spółki, na podstawie art. 15c ust. 8 ustawy o CIT, przy wyliczaniu nadwyżki kosztów finansowania dłużnego, o którym mowa w art. 15c ust. 1 ustawy o CIT Spółka ma prawo nie uwzględniać kosztów od kredytów otrzymanych od banków i wykorzystywanych przez Spółki jawne do sfinansowania Inwestycji.

Zgodnie z art. 15c ust. 1 ustawy o CIT, podatnicy, o których mowa w art. 3 ust. 1, są obowiązani wyłączyć z kosztów uzyskania przychodów koszty finansowania dłużnego w części, w jakiej nadwyżka kosztów finansowania dłużnego przekracza wyższą ze wskazanych kwot:

1)kwotę 3 000 000 zł albo

2)kwotę obliczoną według następującego wzoru:

[(P - Po) - (K - Am - Kfd)] x 30%

w którym poszczególne symbole oznaczają:

P - zsumowaną wartość przychodów ze wszystkich źródeł przychodów, z których dochody podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym,

Po - przychody o charakterze odsetkowym,

K - sumę kosztów uzyskania przychodów bez pomniejszeń wynikających z niniejszego ustępu,

Am - odpisy amortyzacyjne, o których mowa w art. 16a-16m, zaliczone w roku podatkowym do kosztów uzyskania przychodów,

Kfd - zaliczone w roku podatkowym do kosztów uzyskania przychodów koszty finansowania dłużnego nieuwzględnione w wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, przed dokonaniem pomniejszeń wynikających z niniejszego ustępu.

W myśl zaś art. 15c ust. 8 ustawy o CIT, przy wyliczaniu nadwyżki kosztów finansowania dłużnego nie bierze się pod uwagę kosztów finansowania dłużnego wynikających z kredytów (pożyczek) wykorzystywanych do sfinansowania długoterminowego projektu z zakresu infrastruktury publicznej, w przypadku którego spełnione są łącznie następujące warunki:

1.wykonawca projektu podlega opodatkowaniu w państwie członkowskim Unii Europejskiej;

2.aktywa, których projekt dotyczy, znajdują się całości w państwie członkowskim Unii Europejskiej;

3.koszty finansowania zewnętrznego są wykazywane dla celów podatkowych w całości w państwie członkowskim Unii Europejskiej;

4.dochody są osiągane w całości w państwie członkowskim Unii Europejskiej.

Jak wskazała Spółka w stanie faktycznym, Inwestycje zostały/zostaną zrealizowane w Polsce. Z uwagi na fakt, że do Spółek jawnych nie stosuje się przepisów Ustawy o CIT, Spółka i, co do zasady, pozostali wspólnicy (pośredni lub bezpośredni) Spółek jawnych podlegają opodatkowaniu w państwie członkowskim Unii Europejskiej od całości dochodów (w przypadku gdy wspólnikiem Spółek jawnych jest/ będzie inny podmiot transparenty dla celów podatku dochodowego, to wspólnicy tych transparentnych podmiotów będą podlegać opodatkowaniu w państwie członkowskim Unii Europejskiej od całości dochodów). Zatem, w ocenie Wnioskodawcy, należy uznać, że z uwagi na opodatkowanie wspólników (bezpośrednich i pośrednich) Spółek jawnych, dochody osiągane przez Spółki jawne (jako wykonawcy Inwestycji) podlegają efektywnie opodatkowaniu w Państwie członkowskim Unii Europejskiej.

Dodatkowo, koszty kredytu bankowego poniesione w związku z realizacją Inwestycji są/będą wykazywane przez Spółkę dla celów podatkowych w Polsce. W konsekwencji, należy uznać, iż przesłanki z art. 15c ust. 8 ustawy o CIT zostały spełnione.

Jak wskazano w uzasadnieniu do pytania pierwszego, zdaniem Wnioskodawcy, Inwestycje stanowią długoterminowe projekty z zakresu infrastruktury publicznej, o którym mowa w art. 15c ust. 10 ustawy o CIT.

Wobec powyższego, koszty finansowania dłużnego poniesione przez Spółki jawne na rzecz banków na wybudowanie Inwestycji należy zaliczyć jako koszty finansowania dłużnego wynikające z kredytów wykorzystywanych do sfinansowania długoterminowego projektu z zakresu infrastruktury publicznej.

Biorąc pod uwagę powyższą argumentację, Spółka stoi na stanowisku, iż wszystkie przesłanki z art. 15c ust. 8 i 10 ustawy o CIT są spełnione - a zatem ograniczenia wynikające z art. 15c ust. 1 ustawy o CIT nie powinny znaleźć zastosowania w odniesieniu do kosztów finansowania dłużnego wynikających z kredytów wykorzystywanych do sfinansowania Inwestycji.

Ad 3

Zdaniem Spółki, na podstawie art. 15c ust. 8 ustawy o CIT, przy wyliczaniu nadwyżki kosztów finansowania dłużnego, o którym mowa w art. 15c ust. 1 ustawy o CIT Spółka ma prawo nie uwzględniać kosztów od finansowania dłużnego otrzymanego od podmiotów powiązanych i wykorzystywanego przez Spółki jawne do sfinansowania Inwestycji.

Zgodnie z art. 15c ust. 1 ustawy o CIT, podatnicy, o których mowa w art. 3 ust. 1, są obowiązani wyłączyć z kosztów uzyskania przychodów koszty finansowania dłużnego w części, w jakiej nadwyżka kosztów finansowania dłużnego przekracza wyższą ze wskazanych kwot:

1)kwotę 3 000 000 zł albo

2)kwotę obliczoną według następującego wzoru:

[(P - Po) - (K - Am - Kfd)] x 30%

w którym poszczególne symbole oznaczają:

P - zsumowaną wartość przychodów ze wszystkich źródeł przychodów, z których dochody podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym,

Po - przychody o charakterze odsetkowym,

K - sumę kosztów uzyskania przychodów bez pomniejszeń wynikających z niniejszego ustępu,

Am - odpisy amortyzacyjne, o których mowa w art. 16a-16m, zaliczone w roku podatkowym do kosztów uzyskania przychodów,

Kfd - zaliczone w roku podatkowym do kosztów uzyskania przychodów koszty finansowania dłużnego nieuwzględnione w wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, przed dokonaniem pomniejszeń wynikających z niniejszego ustępu.

W myśl zaś art. 15c ust. 8 ustawy o CIT, przy wyliczaniu nadwyżki kosztów finansowania dłużnego nie bierze się pod uwagę kosztów finansowania dłużnego wynikających z kredytów (pożyczek) wykorzystywanych do sfinansowania długoterminowego projektu z zakresu infrastruktury publicznej, w przypadku którego spełnione są łącznie następujące warunki:

1.wykonawca projektu podlega opodatkowaniu w państwie członkowskim Unii Europejskiej;

2.aktywa, których projekt dotyczy, znajdują się całości w państwie członkowskim Unii Europejskiej;

3.koszty finansowania zewnętrznego są wykazywane dla celów podatkowych w całości w państwie członkowskim Unii Europejskiej;

4.dochody są osiągane w całości w państwie członkowskim Unii Europejskiej.

Jak wskazała Spółka w stanie faktycznym, Inwestycje zostały zrealizowane w Polsce.

Z uwagi na fakt, że do Spółek jawnych nie stosuje się przepisów Ustawy o CIT, Spółka i, co do zasady, pozostali wspólnicy Spółek jawnych podlegają opodatkowaniu w państwie członkowskim Unii Europejskiej od całości dochodów (w przypadku gdy wspólnikiem Spółek jawnych jest/ będzie inny podmiot transparenty dla celów podatku dochodowego, to wspólnicy tych transparentnych podmiotów będą podlegać opodatkowaniu w państwie członkowskim Unii Europejskiej od całości dochodów). Zatem, w ocenie Wnioskodawcy, należy uznać, że z uwagi na opodatkowanie wspólników (bezpośrednich i pośrednich) Spółek jawnych, dochody osiągane przez Spółki jawne (jako wykonawcy Inwestycji) podlegają efektywnie opodatkowaniu w Państwie członkowskim Unii Europejskiej.

Dodatkowo, koszty pożyczek od podmiotów powiązanych poniesione w związku z realizacją Inwestycji są wykazywane przez Spółkę dla celów podatkowych w Polsce. W konsekwencji, należy uznać, iż przesłanki z art. 15c ust. 8 ustawy o CIT zostały spełnione.

Jak wskazano w uzasadnieniu do pytania pierwszego, zdaniem Wnioskodawcy, Inwestycje stanowią długoterminowe projekty z zakresu infrastruktury publicznej, o którym mowa w art. 15c ust. 8 i 10 ustawy o CIT.

Wobec powyższego, koszty finansowania dłużnego poniesione przez Spółki jawne na rzecz podmiotów powiązanych i służące wybudowaniu Inwestycji należy zaliczyć jako koszty finansowania dłużnego wynikające z pożyczek wykorzystywanych do sfinansowania długoterminowego projektu z zakresu infrastruktury publicznej.

Biorąc pod uwagę powyższą argumentację, Spółka stoi na stanowisku, iż wszystkie przesłanki z art. 15c ust. 8 i 10 ustawy o CIT są spełnione - a zatem ograniczenia wynikające z art. 15c ust. 1 ustawy o CIT nie powinny znaleźć zastosowania w odniesieniu do kosztów finansowania dłużnego wynikających z pożyczek wykorzystywanych do sfinansowania Inwestycji.

Interpretacja indywidualna

Rozpatrzyłem Państwa wniosek – 15 lutego 2024 r., wydałem interpretację indywidualną znak 0114-KDIP2-2.4010.663.2023.2.SP, w której uznałem Państwa stanowisko w zakresie ustalenia czy:

  • Inwestycje stanowią długoterminowy projekt z zakresu infrastruktury publicznej, o którym mowa w art. 15c ust. 10 ustawy o CIT – za nieprawidłowe,
  • przy wyliczaniu nadwyżki kosztów finansowania dłużnego, o którym mowa w art. 15c ust. 1 ustawy o CIT, Spółka ma prawo nie uwzględniać kosztów od kredytów otrzymanych od banków i wykorzystywanych przez Spółki jawne do sfinansowania Inwestycji – za nieprawidłowe,
  • przy wyliczaniu nadwyżki kosztów finansowania dłużnego, o którym mowa w art. 15c ust. 1 ustawy o CIT, Spółka ma prawo nie uwzględniać kosztów od finansowania dłużnego otrzymanego od podmiotów powiązanych i wykorzystywanego przez Spółki jawne do sfinansowania Inwestycji – za nieprawidłowe.

Interpretację doręczono Państwu 19 lutego 2024 r.

Skarga na interpretację indywidualną

Pismem z 20 marca 2024 r. (wpływ 26 marca 2024 r.) wnieśli Państwo skargę na powyższą interpretację do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie.

Wnieśli Państwo o:

1)uchylenie w całości zaskarżonej interpretacji,

2)zwrot kosztów postępowania.

Postępowanie przed sądami administracyjnymi

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił zaskarżoną interpretację wyrokiem z 18 czerwca 2024 r. sygn. akt III SA/Wa 1000/24.

Nie wniosiłem skargi kasacyjnej od tego wyroku do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Doręczenie prawomocnego orzeczenia WSA w Warszawie nastąpiło 17 września 2024 r.

Ponowne rozpatrzenie wniosku – wykonanie wyroku

Zgodnie z art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.):

Ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie organy, których działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania było przedmiotem zaskarżenia, a także sądy, chyba że przepisy prawa uległy zmianie.

Wykonuję obowiązek, który wynika z tego przepisu, tj.:

  • uwzględniam ocenę prawną i wskazania dotyczące postępowania, które wyraził Wojewódzki Sąd Administracyjny w ww. wyroku;
  • ponownie rozpatruję Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej – stwierdzam, że stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

  • stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia
  • zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, obowiązującego w dniu wydania pierwotnej interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.