Czy Wnioskodawca po dokonaniu wszystkich czynności wymienionych w zdarzeniu przyszłym będzie mógł opodatkowywać swoje dochody z zastosowaniem ryczałtu... - Interpretacja - null

ShutterStock

Czy Wnioskodawca po dokonaniu wszystkich czynności wymienionych w zdarzeniu przyszłym będzie mógł opodatkowywać swoje dochody z zastosowaniem ryczałtu... - Interpretacja - 0111-KDIB1-2.4010.492.2024.1.ANK

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Czy Wnioskodawca po dokonaniu wszystkich czynności wymienionych w zdarzeniu przyszłym będzie mógł opodatkowywać swoje dochody z zastosowaniem ryczałtu od dochodów spółek począwszy od 1 stycznia 2025 lub w ciągu następujących kilku miesięcy, na podstawie przepisów art. 28c i następne ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 23 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Wnioskodawca po dokonaniu wszystkich czynności wymienionych w zdarzeniu przyszłym będzie mógł opodatkowywać swoje dochody z zastosowaniem ryczałtu od dochodów spółek począwszy od 1 stycznia 2025 lub w ciągu następujących kilku miesięcy, na podstawie przepisów art. 28c i następne ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawcą jest spółka XX Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”). Wnioskodawca jest:

- czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług;

- polskim rezydentem podatkowym, posiadającym nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.

Spółka jest podmiotem działającym głównie w branży (…), zajmującym się przede wszystkim produkcją i dystrybucją (…). Ponadto Spółka zajmuje się również przetwórstwem (…).

OBECNA STRUKTURA SPÓŁKI

Wspólnikami Spółki są:

 1. 4 spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Polsce, będące polskimi rezydentami podatkowymi, które posiadają nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce (dalej: „Wychodzący Komandytariusze”);

2. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Polsce, będące polskimi rezydentami podatkowymi, które posiadają nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce (dalej: „Komplementariusz”);

 3. 4 osoby fizyczne posiadające miejsce zamieszkania w Polsce, będące polskimi rezydentami podatkowymi, które posiadają nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce (dalej: „Pozostali Komandytariusze”)

(dalej wszyscy łącznie jako: „Wspólnicy”).

Obecna struktura Spółki nie spełnia już swoich celów, bowiem dla Wspólników istotne jest:

- realizowanie dłuższej polityki inwestycyjnej ukierunkowanej na rozwój działalności operacyjnej;

- zwiększenie elastyczności przy doborze osób zarządzających - możliwość oddzielenia statusu wspólnika od osoby zarządzającej;

- ograniczenie ryzyka biznesowego Komplementariusza - które jest szczególnie wysokie w branży (…), w której prowadzi działalność Wnioskodawca;

- uproszczenie struktury organizacyjnej

- rozpoczęcie procesu sukcesji.

W związku z powyższym, podjęto decyzję o wdrożeniu uproszczenia struktury Spółki, zgodnie z opisanymi planowanymi działaniami restrukturyzacyjnymi.

PLANOWANE DZIAŁANIA RESTRUKTURYZACYJNE

Wychodzący Komandytariusze zamierzają wystąpić ze Spółki bez wynagrodzenia.

Po wystąpieniu Wychodzących Komandytariuszy Spółka zamierza dokonać przekształcenia ze spółki komandytowej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.

Po dokonanym przekształceniu Spółki udziały Komplementariusza (po przekształceniu udziałowca) zostaną dobrowolnie umorzone bez wynagrodzenia.

POZOSTAŁE INFORMACJE O WNIOSKODAWCY

Ponadto, Wnioskodawca wskazuje, że będzie osiągał mniej niż 50% przychodów z działalności (z uwzględnieniem należnego podatku od towarów i usług) z:

   - wierzytelności,

   - odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,

   - części odsetkowej raty leasingowej,

   - poręczeń i gwarancji,

   - praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,

   - zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

   - transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnym - w przypadku, gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma.

Wnioskodawca będzie zatrudniał na podstawie umowy o pracę powyżej 3 osób w przeliczeniu na pełne etaty, które jednocześnie nie są wspólnikami Wnioskodawcy.

Wspólnikami Wnioskodawcy po wyjściu Wychodzących Komandytariuszy i Komplementariusza pozostaną wyłącznie osoby fizyczne. Pozostali Komandytariusze nie posiadają praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym.

Wnioskodawca nie posiada:

   - udziałów (akcji) w kapitale innej spółki,

   - tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub instytucji wspólnego inwestowania,

   - ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną,

   - innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym.

Wnioskodawca prowadzi i będzie prowadził księgi rachunkowe zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości oraz nie sporządza i nie będzie sporządzał sprawozdań finansowych zgodnie z MSR, Wnioskodawca sporządza sprawozdania finansowe zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości.

Ponadto Spółka nie jest:

   1. przedsiębiorstwem finansowym, czyli:

a. bankiem krajowym,

b. instytucją kredytową,

c. spółdzielczą kasą oszczędnościowo-kredytową oraz Krajową Spółdzielczą Kasą Oszczędnościowo-Kredytową,

d. firmą inwestycyjną,

e. towarzystwem, zarządzającym alternatywną spółką inwestycyjną, spółką zarządzającą oraz zarządzającym z Unii Europejskiej,

 f. krajowym zakładem ubezpieczeń oraz zagranicznym zakładem ubezpieczeń,

g. krajowym zakładem reasekuracji oraz zagranicznym zakładem reasekuracji,

h. dobrowolnym funduszem emerytalnym,

 i. otwartym funduszem emerytalnym,

 j. pracowniczym funduszem emerytalnym,

k. towarzystwem emerytalnym,

 l. pracodawcą zagranicznym,

m. zarządzającym zagranicznym,

n. funduszem inwestycyjnym otwartym oraz alternatywnym funduszem inwestycyjnym,

o. kontrahentem centralnym,

p. centralnym depozytem papierów wartościowych;

   2. instytucją pożyczkową;

   3. podatnikiem osiągającym dochody z:

a. działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej,

b. działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu;

   4. podatnikiem postawionym w stan upadłości lub likwidacji;

   5. podmiotem uczestniczącym w podziale, łączeniu;

   6. podmiotem podzielonym przez wydzielenie;

   7. podmiotem wnoszącym uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej równowartość w złotych kwoty 10 000 euro lub składników majątku uzyskanych przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, w przypadku gdyby Wnioskodawca posiadał udziały/akcje tych innych likwidowanych podatników.

Wnioskodawca powstał z przekształcenia spółki jawnej w spółkę komandytową (w 2013 r.), która zgodnie z planowymi działaniami zostanie przekształcona w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. W 2019 r., czyli w okresie gdy Spółka funkcjonowała jako spółka komandytowa zostały do niej wniesione wkłady pieniężne. W 2020 r. podczas zgromadzenia wspólników Spółki wkłady zostały obniżone co zostało potwierdzone w formie aktu notarialnego.

W roku 2022, 2023 oraz 2024 nie zostały wniesione do Spółki wkłady pieniężne lub wkłady niepieniężne. Spółka w tym okresie nie wnosiła również wkładów do innego podmiotu w postaci: przedsiębiorstwa, zorganizowanej części przedsiębiorstwa lub składników majątku o wartości przekraczającej równowartość 10 000 euro.

PLANOWANY WYBÓR OPODATKOWANIA RYCZAŁTEM OD DOCHODÓW SPÓŁEK

Wnioskodawca w okresie krótszym niż 24 miesiące od wystąpienia ze Spółki Wychodzących Komandytariuszy, przekształcenia w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością oraz umorzenia udziałów Komplementariusza planuje wybrać opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek na podstawie art. 28c ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805; dalej: ustawa o CIT) w trakcie pierwszego roku obrotowego Wnioskodawcy albo z początkiem kolejnego roku obrotowego Wnioskodawcy.

W związku z tym, Wnioskodawca planuje złożyć zawiadomienie o wyborze opodatkowania swoich dochodów ryczałtem od dochodów spółek na aktualnym formularzu zawiadomienia ZAW-RD do końca pierwszego miesiąca, od którego Wnioskodawca chce stosować opodatkowanie swoich dochodów ryczałtem od dochodów spółek.

Wnioskodawca planuje wybór opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek od początku roku obrotowego, tj. z dniem 1 stycznia 2025 r. albo od pierwszego dnia jednego z kolejnych miesięcy, czyli w trakcie 2025 roku.

W sytuacji, w której Wnioskodawca będzie rozpoczynał opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek wraz z rozpoczęciem roku obrotowego (1 stycznia 2025 r.) złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania swoich dochodów ryczałtem od dochodów spółek do 31 stycznia 2025 r.

W sytuacji, w której Wnioskodawca będzie rozpoczynał opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek w trakcie roku obrotowego, to:

   1. złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania swoich dochodów ryczałtem od dochodów spółek do końca miesiąca, od którego rozpocznie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek;

    2. na dzień poprzedzający pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem, Wnioskodawca

   a. zamknie księgi rachunkowe;

   b. sporządzi sprawozdanie finansowe za okres opodatkowania swoich dochodów na zasadach ogólnych podatku dochodowego od osób prawnych (CIT klasyczny) - tj. za okres od 1 stycznia 2025 r. do ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego dzień rozpoczęcia opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek;

   c. otworzy księgi rachunkowe na pierwszy dzień opodatkowania swoich dochodów ryczałtem od dochodów spółek (CIT estoński);

- w terminach i na zasadach wynikających z ustawy o rachunkowości;

   3. złoży zeznanie podatkowe CIT-8 wraz z załącznikiem CIT/KW do końca trzeciego miesiąca od pierwszego dnia miesiąca, od którego będzie stosował opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek.

Pytanie

Czy Wnioskodawca po dokonaniu wszystkich czynności wymienionych w zdarzeniu przyszłym będzie mógł opodatkowywać swoje dochody z zastosowaniem ryczałtu od dochodów spółek począwszy od 1 stycznia 2025 lub w ciągu następujących kilku miesięcy, na podstawie przepisów art. 28c i następne ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie on uprawniony do wyboru opodatkowania swoich dochodów zryczałtowanym podatkiem od dochodów spółek, na podstawie przepisów art. 28c i następne ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych po dokonaniu planowanych czynności restrukturyzacyjnych.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 28j ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych:

1.    Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:

1)    (uchylony)

2)    mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:

a)    z wierzytelności,

b)    z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,

c)    z części odsetkowej raty leasingowej,

d)    z poręczeń i gwarancji,

e)    z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,

f)     ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

g)    z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11 a ust. 1 pkt 4 - w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;

3)    podatnik:

a)    zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub

b)    ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń na podatniku ciąży obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych i składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych;

4)    prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

5)    nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

6)    nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;

7)    złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.

Mając na względzie powyższy przepis, należy wyróżnić szereg przesłanek, które muszą być spełnione, aby podatnik mógł opodatkowywać swoje dochody ryczałtem od dochodów spółek, do których należy zaliczyć:

1. Struktura przychodów.

Art. 28j ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, że podstawowym warunkiem, który musi być spełniony, aby wybrać opodatkowanie dochodów ryczałtem od dochodów spółek, jest odpowiednia struktura przychodów podatnika. W tym zakresie mniej niż 50% przychodów z działalności w poprzednim roku podatkowym (z uwzględnieniem należnego podatku od towarów i usług) może pochodzić z:

   - wierzytelności,

   - odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,

   - części odsetkowej raty leasingowej,

   - poręczeń i gwarancji,

   - praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,

   - zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

   - transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnym - w przypadku, gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma.

W tym zakresie Minister Finansów wskazuje w Przewodniku do Ryczałtu od dochodów spółek 1: „Wprowadzone w art. 28j ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT warunki dotyczące struktury przychodów mają w zamierzeniu ograniczyć możliwość korzystania z nowej formy opodatkowania tym podmiotom, które nie prowadzą aktywnej działalności gospodarczej, a swoje dochody opierają na pasywnych źródłach przychodów”. [Przewodnik od Ryczałtu od dochodów spółek z dnia 23 grudnia 2021 r., który stanowi ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego dotyczące stosowania tych przepisów (objaśnienia podatkowe), o których mowa w art. 14a §1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.) - dalej: Przewodnik do Ryczałtu od dochodów spółek].

Jak wynika z opisanego zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca będzie uzyskiwał mniej niż 50% przychodów z wyżej wymienionych tytułów/źródeł. Wnioskodawca prowadzi i będzie prowadził aktywną działalność gospodarczą.

Tym samym, przesłanka odpowiedniej struktury przychodowej zostanie przez Wnioskodawcę spełniona.

2. Struktura zatrudnienia.

Kolejnym warunkiem skorzystania z ryczałtu od dochodów spółek jest odpowiednia struktura zatrudnienia, w tym zakresie niezbędne jest:

   - zatrudnianie na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osób w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych 12 miesięcy kalendarzowych, przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub

   - ponosi miesięczne wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz osób zatrudnionych na podstawie umowy cywilnoprawnej, od których podatnik pobiera zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz składki określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.

Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca będzie zatrudniał więcej niż 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty na podstawie umowy o pracę.

Wobec powyższego, warunek odpowiedniej struktury zatrudnienia zostanie spełniony.

3. Forma prawna podatnika i struktura udziałowa.

Żeby podatnik mógł skorzystać z ryczałtu od dochodów spółek, musi prowadzić działalność w formie:

  - spółki z ograniczoną odpowiedzialnością,

   - spółki akcyjnej,

   - prostej spółki akcyjnej,

   - spółki komandytowej,

   - spółki komandytowo-akcyjnej,

   - której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym.

Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca jest spółką komandytową, która zostanie przekształcona w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Po wyjściu ze Spółki Wychodzących Komandytariuszy oraz umorzeniu udziałów Komplementariusza w Spółce jedynymi udziałowcami będą Pozostający Komandytariusze - czyli wyłącznie osoby fizyczne, które nie posiadają i nie będą posiadać praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym.

Warunek odpowiedniej formy prawnej w opisywanym zdarzeniu przyszłym zostanie spełniony.

4. Udziały w innych podmiotach.

Prawodawca przewidział również warunek braku posiadania przez podatnika:

   - udziałów (akcji) w kapitale innej spółki,

   - tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania,

   - ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną,

   - innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym.

Tak jak zostało to wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca, po dokonaniu opisanych czynności restrukturyzacyjnych, nie będzie posiadał powyżej wskazanych udziałów/akcji w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną, czy innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym.

Wobec powyższego, powyższa przesłanka zostanie przez Wnioskodawcę spełniona.

 5. Brak sporządzania sprawozdań finansowych zgodnie z MSR.

Kolejnym warunkiem, który musi być spełniony, aby podatnik mógł skorzystać z ryczałtu od dochodów spółek jest brak sporządzania za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 120: dalej ustawa o rachunkowości).

Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca nie sporządza i nie będzie sporządzał sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości.

Wobec powyższego, warunek braku sporządzania sprawozdań finansowych zgodnie z MSR zostanie przez Wnioskodawcę spełniony.

 6. Zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem.

Ostatnim warunkiem, który wynika z art. 28j ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest złożenie zawiadomienia o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.

Natomiast zgodnie z art. 28j ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 7, może zostać złożone również przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem podatnik zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości. W tym przypadku księgi rachunkowe otwiera się na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem.

Wnioskodawca - jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego - w przypadku rozpoczęcia opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek od 1 stycznia 2025 r. zamierza złożyć do końca miesiąca, od którego planuje być opodatkowany ryczałtem od dochodów spółek, tj. do 31 stycznia 2025 r. zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem do właściwego dla siebie naczelnika urzędu skarbowego.

Wnioskodawca - jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego - w przypadku rozpoczęcia opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek od jednego z następnych miesięcy 2025 r. zamierza:

   - na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem:

   - zamknąć księgi rachunkowe,

   - sporządzić sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości,

   - złożyć deklarację CIT-8 za rok podatkowy trwający od 1 stycznia 2025 r. do ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego rozpoczęcie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.

   - otworzyć księgi rachunkowe na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem;

   - złożyć do końca miesiąca, od którego planuje przejść na ryczałt od dochodów spółek zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem do właściwego dla siebie naczelnika urzędu skarbowego.

Tym samym, powyższy warunek zostanie spełniony przez Wnioskodawcę.

Mając na względzie powyżej wskazane okoliczności, Wnioskodawca spełni wszystkie warunki, które wynikają z art. 28j ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jednocześnie należy wziąć pod uwagę art. 28k ust. 1 ustawy o CIT, który wskazuje krąg podmiotów nieuprawnionych do ryczałtu. Zgodnie z tym przepisem:

1. Przepisów niniejszego rozdziału nie stosuje się do:

1) przedsiębiorstw finansowych, o których mowa w art. 15c ust. 16;

2) instytucji pożyczkowych w rozumieniu art. 5 pkt 2a ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim;

3) podatników osiągających dochody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a;

4) podatników postawionych w stan upadłości lub likwidacji;

5) podatników, którzy zostali utworzeni:

 a) w wyniku połączenia lub podziału albo

 b) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo

 c) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, lub w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14

   - w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia utworzenia;

6) podatników, którzy:

a) zostali podzieleni przez wydzielenie albo

b) wnieśli tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:

   - uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub

   - składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników

   - w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia dokonania podziału albo wniesienia wkładu.

Wskazany przepis stanowi o kategoriach podatników, którzy nie mogą skorzystać z ryczałtu od dochodów spółek, do których zalicza się:

1. Przedsiębiorstwa finansowe.

Pierwszą kategorią podmiotów, które nie mogą skorzystać z ryczałtu od dochodów spółek, są przedsiębiorstwa finansowe, o których mowa w art. 15c ust. 16 ustawy o CIT. Do tej kategorii podmiotów zalicza się zgodnie z tym przepisem:

 1) bank krajowy, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe;

 2) instytucję kredytową, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe;

 3) spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową oraz Krajową Spółdzielczą Kasę Oszczędnościowo-Kredytową;

 4) firmę inwestycyjną, o której mowa w art. 3 pkt 33 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi;

 5) towarzystwo, zarządzającego alternatywną spółką inwestycyjną, spółkę zarządzającą oraz zarządzającego z Unii Europejskiej, o których mowa odpowiednio w art. 2 pkt 3, 3a, 10 i 10c ustawy o funduszach inwestycyjnych;

 6) krajowy zakład ubezpieczeń oraz zagraniczny zakład ubezpieczeń w rozumieniu odpowiednio art. 3 ust. 1 pkt 18 i 55 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Dz.U. z 2021 r. poz. 1130);

 7) krajowy zakład reasekuracji oraz zagraniczny zakład reasekuracji w rozumieniu odpowiednio art. 3 ust. 1 pkt 19 i 56 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej;

 8) dobrowolny fundusz w rozumieniu art. 8 pkt 3a ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych;

 9) otwarty fundusz w rozumieniu art. 8 pkt 5 ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych;

10) pracowniczy fundusz w rozumieniu art. 8 pkt 6 ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych;

11) towarzystwo w rozumieniu art. 8 pkt 7 ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych;

12) pracodawcę zagranicznego w rozumieniu art. 8 pkt 10 ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych;

13) zarządzającego zagranicznego w rozumieniu art. 2 pkt 24 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o pracowniczych programach emerytalnych (Dz.U. z 2020 r. poz. 686 i 2320);

14) fundusze inwestycyjne otwarte oraz alternatywne fundusze inwestycyjne utworzone na podstawie ustawy o funduszach inwestycyjnych;

15) kontrahenta centralnego w rozumieniu art. 2 pkt 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji (Dz. Urz. UE L 201 z 27.07.2012, str. 1, z późn. zm.165));

16) centralny depozyt papierów wartościowych w rozumieniu art. 3 pkt 21a ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi.

Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca nie jest żadną z instytucji wskazanych w art. 15c ust. 16 ustawy o CIT, tym samym nie jest instytucją finansową w rozumieniu tego przepisu.

Wobec powyższego, skoro Wnioskodawca nie jest instytucją finansową, tym samym pierwsza przesłanka negatywna nie została przez Wnioskodawcę spełniona.

2. Instytucja pożyczkowa.

Kolejną kategorią podmiotów, które nie mogą skorzystać z ryczałtu od dochodów spółek są instytucje pożyczkowe w rozumieniu art. 5 pkt 2a ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim (Dz.U. z 2023 r. poz. 1028; dalej ustawa o kredycie konsumenckim). Zgodnie z tym przepisem, do instytucji pożyczkowych zalicza się:

instytucja pożyczkowa - kredytodawca inny niż:

      a) bank krajowy, bank zagraniczny, oddział banku zagranicznego, instytucja kredytowa lub oddział instytucji kredytowej w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (Dz.U. z 2020 r. poz. 1896, z późn. zm.),

       b) spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa oraz Krajowa Spółdzielcza Kasa Oszczędnościowo-Kredytowa,

       c) podmiot, którego działalność polega na udzielaniu kredytów konsumenckich w postaci odroczenia zapłaty ceny lub wynagrodzenia na zakup oferowanych przez niego towarów i usług.

Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca nie jest instytucją pożyczkową w rozumieniu art. 5 pkt 2a ustawy o kredycie konsumenckim.

Wobec powyższego, skoro Wnioskodawca nie jest instytucją pożyczkową, tym samym druga przesłanka negatywna nie została przez Wnioskodawcę spełniona.

 3. Podatnik osiągający dochody z działalności prowadzonej w specjalnej strefie ekonomicznej lub dochody osiągnięte z działalności z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu.

Grupą podmiotów, które nie mogą opodatkowywać swoich dochodów ryczałtem od dochodów spółek są podatnicy osiągający dochody określone w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z tymi przepisami:

1. Wolne od podatku są:

(...)

34) dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz.U. z 2020 r. po z. 1670), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami;

34a) dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz.U. z 2020 r. poz. 1752), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca nie uzyskuje i nie będzie uzyskiwał dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej oraz nie osiąga dochodów z działalności gospodarczej osiągniętych z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o których mowa w cytowanym przepisie.

Wobec powyższego, wskazana przesłanka negatywna nie została spełniona w odniesieniu do Wnioskodawcy.

 4. Podatnicy postawieni w stan upadłości lub likwidacji.

Kolejną kategorią podmiotów, które nie mogą opodatkowywać swoich dochodów ryczałtem od dochodów spółek są podatnicy postawieni w stan upadłości lub likwidacji.

Wnioskodawca nie będzie postawiony w stan upadłości lub likwidacji, dlatego wskazana przesłanka nie zostanie spełniona.

  5.Podatnicy, którzy zostali utworzeni w wyniku działań restrukturyzacyjnych.

Obszerną grupą czasowo wyłączonych z możliwości zastosowania ryczałtu od dochodów spółek są podmioty, które powstały w wyniku działań restrukturyzacyjnych, do których zalicza się podatników, którzy zostali utworzeni:

- w wyniku połączenia lub podziału;

- przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej:

   - wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników;

   - jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony lub w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, został utworzony, lub w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednie prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez NBP w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednie przepisy ustawy o CIT;

   - w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalności oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia utworzenia.

Wnioskodawca został przekształcony w 2013 r. ze spółki jawnej w spółkę komandytową, następnie jak przedstawiono w zdarzeniu przyszłym, planowo zostanie przekształcony w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.

Z wyżej wymienionego przepisu wynika, że dokonanie przekształcenia spółki komandytowej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialność nie jest czynnością powodującą czasowe wykluczenie możliwości wyboru ryczałtu od dochodów spółek.

Takie stanowisko zostało potwierdzone również przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej o sygn. 0111-KDIB2-1.4010.622.2023.2.AS z dnia 1 marca 2024 r.:

„Mając na uwadze powyższe wskazać należy, że w sytuacji przedstawionej we wniosku, przekształcenie Spółki komandytowej i następnie umorzenie udziałów wspólnika w Spółce z ograniczoną odpowiedzialnością nie są okolicznościami, które ustawa wymienia jako czynniki uniemożliwiające wybór tej formy opodatkowania”.

Jak również w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej o sygn. 0111-KDIB1-1.4010.28.2023.1.RH z dnia 16 marca 2023 r.:

„Ponadto przekształcenie spółki komandytowej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością nie jest czynnością restrukturyzacyjną wymienioną w art. 28k ust. 1 pkt 5-6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych”.

Wobec powyższego, Wnioskodawca nie klasyfikuje się jako podmiot powstały w wyniku działań restrukturyzacyjnych, o których mowa powyżej, a w konsekwencji powyższa przesłanka negatywna nie została przez Wnioskodawcę spełniona.

 6. Podatnicy, którzy uczestniczyli w działaniach restrukturyzacyjnych.

Kolejną grupą czasowo ograniczoną w możliwości korzystania z ryczałtu od dochodów spółek są podatnicy, którzy uczestniczyli w działaniach restrukturyzacyjnych. Zgodnie z tym punktem, dotyczy to podatników, którzy:

- zostali podzieleni przez wydzielenie;

- wnieśli tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:

   - uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez NBP w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł przy czym wartość tych składników oblicza się stosując odpowiednio przepisy art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;

   - składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników;

   - w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkładu, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia dokonania podziału albo wniesienia wkładu.

Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, planowane jest wystąpienie Wychodzących Komandytariuszy (przed przekształceniem) oraz umorzenie udziałów Komplementariusza ze Spółki (po przekształceniu).

Z powyższego przepisu wynika, że tego typu czynności nie obligują do odbycia 24 miesięcznej karencji przed wyborem ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W związku z czym Wnioskodawca przed upływem 24 miesięcy od umorzenia udziałów Komplementariusza będzie mógł dokonać wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.

Stanowisko, w którym zostało uznane za dozwolone wejście spółki z ograniczoną odpowiedzialnością po przekształceniu ze spółki komandytowej z następnym umorzeniem udziałów zostało potwierdzone m.in. w interpretacji Dyrektora Krajowej Administracji Skarbowej o sygn. 0111-KDIB2-1.4010.61.2023.2.AR z dnia 12 kwietnia 2023 r.

Wnioskodawca nie spełnia powyższej przesłanki negatywnej, wykluczającej czasowo możliwość skorzystania przez Wnioskodawcę z ryczałtu od dochodów spółek.

Podsumowując, Wnioskodawca nie spełnił żadnej z negatywnych przesłanek z art. 28k ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, które wykluczają możliwość skorzystania przez Wnioskodawcę z ryczałtu od dochodu spółek.

Zdaniem Wnioskodawcy, Wnioskodawca spełnia wszystkie przesłanki wynikające z powołanych wyżej przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i może skorzystać z opodatkowania swoich dochodów ryczałtem od dochodów spółek, zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 28c i kolejne ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy wniosku. W związku z powyższym wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem inne kwestie wynikające z własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Zgodnie z art. 28j ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawy o CIT”):

Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:

 1) (uchylony)

 2) mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:

 a) z wierzytelności,

 b) z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,

 c) z części odsetkowej raty leasingowej,

 d) z poręczeń i gwarancji,

 e) z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,

  f) ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

 g) z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 - w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;

3) podatnik:

 a) zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub

 b) ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;

 4) prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej;

 5) nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

 6) nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;

 7) złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.

Podatnik, aby móc wybrać nową formę opodatkowania jest zobowiązany spełnić warunki określone w ww. przepisach o ryczałcie w każdym okresie korzystania z tej formy opodatkowania. Dodatkowo przepisy te wyłączają wprost niektóre kategorie podatników z  zakresu podmiotowego tej regulacji.

W myśl bowiem art. 28k ust. 1 ustawy o CIT:

Przepisów niniejszego rozdziału nie stosuje się do:

1) przedsiębiorstw finansowych, o których mowa w art. 15c ust. 16;

2) instytucji pożyczkowych w rozumieniu art. 5 pkt 2a ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim;

3) podatników osiągających dochody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a;

4) podatników postawionych w stan upadłości lub likwidacji;

5) podatników, którzy zostali utworzeni:

   a) w wyniku połączenia lub podziału albo

   b) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo

   c) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, lub w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14

   - w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia utworzenia;

6) podatników, którzy:

a) zostali podzieleni przez wydzielenie albo wyodrębnienie albo

b) wnieśli tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:

   - uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub

   - składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników

   - w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia dokonania podziału albo wniesienia wkładu.

Wnioskodawca w okresie krótszym niż 24 miesiące od wystąpienia ze Spółki Wychodzących Komandytariuszy, przekształcenia w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością oraz umorzenia udziałów Komplementariusza planuje wybrać opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek na podstawie art. 28c ustawy o CIT.

Wątpliwości Państwa dotyczą ustalenia, czy Wnioskodawca po dokonaniu wszystkich czynności wymienionych w zdarzeniu przyszłym będzie mógł opodatkowywać swoje dochody z zastosowaniem ryczałtu od dochodów spółek począwszy od 1 stycznia 2025 r. lub w ciągu następujących kilku miesięcy, na podstawie przepisów art. 28c i następne ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z opisu sprawy wynika że Wnioskodawca będzie spełniał warunki wymienione w art. 28j ust. 1 ustawy o CIT, a mianowicie:

   - mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi z tytułów wymienionych w art. 28j ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT,

   - Wnioskodawca będzie zatrudniał na podstawie umowy o pracę powyżej 3 osób w przeliczeniu na pełne etaty, które jednocześnie nie są/nie będą wspólnikami Wnioskodawcy [przy założeniu, spełnienia okresu zatrudnienia, tj. co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym],

   - będzie prowadził działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością,

   - Wspólnikami Wnioskodawcy po wyjściu Wychodzących Komandytariuszy i umorzeniu udziałów Komplementariusza będą wyłącznie osoby fizyczne, które nie posiadają praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym,

   - Wnioskodawca nie posiada/nie będzie posiadał praw majątkowych wymienionych w art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT,

   - Wnioskodawca prowadzi i będzie prowadził księgi rachunkowe zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości oraz nie sporządza i nie będzie sporządzał sprawozdań finansowych zgodnie z MSR [na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości],

   - w sytuacji, w której Wnioskodawca będzie rozpoczynał opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek wraz z rozpoczęciem roku obrotowego (1 stycznia 2025 r.) złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania swoich dochodów ryczałtem od dochodów spółek do 31 stycznia 2025 r.,

   - w sytuacji, w której Wnioskodawca będzie rozpoczynał opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek w trakcie roku obrotowego, to:

  1. złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania swoich dochodów ryczałtem od dochodów spółek do końca miesiąca pierwszego roku podatkowego, od którego rozpocznie opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek;

 2. na dzień poprzedzający pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem, Wnioskodawca

 a. zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe za okres opodatkowania swoich dochodów na zasadach ogólnych podatku dochodowego od osób prawnych (CIT klasyczny) - tj. za okres od 1 stycznia 2025 r. do ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego dzień rozpoczęcia opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek;

 b. otworzy księgi rachunkowe na pierwszy dzień opodatkowania swoich dochodów ryczałtem od dochodów spółek. 

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika również, że w sprawie nie znajdą zastosowania przepisy art. 28k ust. 1 ustawy o CIT, wyłączające możliwość opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, a mianowicie Wnioskodawca:

   - nie jest przedsiębiorstwem finansowym, o których mowa w art. 15c ust. 16 ustawy o CIT;

   - nie jest instytucją pożyczkową w rozumieniu art. 5 pkt 2a ustawy o kredycie konsumenckim;

   - nie uzyskuje i nie będzie uzyskiwał dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej oraz nie osiąga dochodów z działalności gospodarczej osiągniętych z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu.

Odnośnie warunku określonego w art. 28k ust. 1 pkt 4-6 ustawy o CIT, zgodzić należy się z Wnioskodawcą, że:

- dokonanie przekształcenia spółki komandytowej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością oraz

- dobrowolnie umorzone bez wynagrodzenia udziałów Komplementariusza (po przekształceniu udziałowca)

              - nie będą czynnościami powodującymi czasowe wykluczenie możliwości wyboru ryczałtu od dochodów spółek.

Ja wskazano w opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca został przekształcony w 2013 r. ze spółki jawnej w spółkę komandytową. Wychodzący Komandytariusze (4 spółki z o.o.) zamierzają wystąpić ze Spółki bez wynagrodzenia. Po wystąpieniu Wychodzących Komandytariuszy Spółka zamierza dokonać przekształcenia ze spółki komandytowej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Po dokonanym przekształceniu Spółki udziały Komplementariusza (po przekształceniu udziałowca) zostaną dobrowolnie umorzone bez wynagrodzenia.

W tym miejscu należy powołać przepisy ustawy z 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 18 ze zm., dalej: „KSH”).

I tak zgodnie z art. 4 § 1 pkt 1 KSH:

Użyte w ustawie określenia oznaczają: spółka osobowa - spółkę jawną, spółkę partnerską, spółkę komandytową i spółkę komandytowo-akcyjną;

Z kolei w myśl art. 551 § 1 KSH:

Spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z  ograniczoną odpowiedzialnością, prosta spółka akcyjna oraz spółka akcyjna (spółka przekształcana) może być przekształcona w inną spółkę handlową (spółkę przekształconą).

Natomiast w myśl art. 552 KSH:

Spółka przekształcana staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu spółki przekształconej do rejestru (dzień przekształcenia). Jednocześnie sąd rejestrowy z urzędu wykreśla spółkę przekształcaną.

Z kolei zgodnie art. 553 § 1 i 3 KSH:

Spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej.

Wspólnicy spółki przekształcanej stają się z dniem przekształcenia wspólnikami spółki przekształconej, z uwzględnieniem art. 5761.

Przekształcenie spółek, w rozumieniu przepisów Kodeksu spółek handlowych, powoduje przeniesienie majątku jednej spółki działającej w określonej formie prawnej na inny podmiot, który dalszą działalność ma prowadzić jako spółka handlowa innego typu. Zgodnie z zasadą tożsamości podmiotów biorących udział w przekształceniu majątek spółki przekształcanej z dniem przekształcenia staje się majątkiem spółki przekształconej.

Kwestię podatkowej sukcesji praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych reguluje ustawa z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

Stosownie do art. 93a § 1 pkt 2 tej ustawy:

Osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej, wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

Osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej, wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i  obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

W konsekwencji, jeśli przekształcenie spółki komandytowej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością zostanie przeprowadzone według przepisów Kodeksu spółek handlowych, to spółka z ograniczoną odpowiedzialnością wstąpi we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej spółki komandytowej.

Przekształcenie spółki osobowej w spółkę kapitałową nie stanowi więc jej likwidacji, lecz prowadzi do jej kontynuacji w innej, nowej formie prawnej. Majątek spółki przekształcanej z dniem przekształcenia staje się majątkiem spółki przekształconej. Innymi słowy przekształcenie spółki osobowej w spółkę kapitałową polega wyłącznie na modyfikacji formy ustrojowej spółki, a nie na rozwiązaniu spółki i utworzeniu w jej miejsce nowej. Jest to więc tożsamy podmiot, funkcjonujący po przekształceniu w nowej formie prawnej.

Mając na uwadze powyższe wskazać należy, że przekształcenie spółki komandytowej w  spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością nie jest czynnością restrukturyzacyjną wymienioną w art. 28k ust. 1 pkt  5-6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wobec powyższego w przypadku zmiany przez Państwa formy prawnej, w wyniku przekształcenia ze spółki komandytowej na spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, nie będziecie Państwo podlegali wyłączeniu spod możliwości wyboru ryczałtu od dochodów spółek (już jako spółka przekształcona, tj. sp. z o.o.), w szczególności na podstawie art. 28k Ustawy o CIT.

Również po dokonanej procedurze przekształcenia i następującym po niej nabyciu udziałów własnych w ramach procedury umorzenia udziałów bez wynagrodzenia, będziecie Państwo w  dalszym ciągu spełniać warunki, o których mowa w  art. 28j ust. 1 pkt 4 oraz pkt 5 ustawy o CIT.

Rozpatrując powyższą kwestię wskazać w pierwszej kolejności należy, że umorzenie udziałów polega na ich prawnym unicestwieniu, tj. wygaśnięciu wszelkich praw, zarówno o  charakterze majątkowym, jak i korporacyjnym wynikających z udziałów.

Zgodnie z art. 199 KSH:

§ 1. Udział może być umorzony jedynie po wpisie spółki do rejestru i tylko w przypadku, gdy umowa spółki tak stanowi. Udział może być umorzony za zgodą wspólnika w drodze nabycia udziału przez spółkę (umorzenie dobrowolne) albo bez zgody wspólnika (umorzenie przymusowe). Przesłanki i tryb przymusowego umorzenia określa umowa spółki.

§ 2. Umorzenie udziału wymaga uchwały zgromadzenia wspólników, która powinna określać w szczególności podstawę prawną umorzenia i wysokość wynagrodzenia przysługującego wspólnikowi za umorzony udział. Wynagrodzenie to, w przypadku umorzenia przymusowego, nie może być niższe od wartości przypadających na udział aktywów netto, wykazanych w sprawozdaniu finansowym za ostatni rok obrotowy, pomniejszonych o kwotę przeznaczoną do podziału między wspólników. W przypadku umorzenia przymusowego uchwała powinna zawierać również uzasadnienie.

§ 3. Za zgodą wspólnika umorzenie udziału może nastąpić bez wynagrodzenia.

§ 4. Umowa spółki może stanowić, że udział ulega umorzeniu w razie ziszczenia się określonego zdarzenia bez powzięcia uchwały zgromadzenia wspólników. Stosuje się wówczas przepisy o umorzeniu przymusowym.

§ 5. W przypadku ziszczenia się określonego w umowie spółki zdarzenia, o którym mowa w § 4, zarząd powinien powziąć niezwłocznie uchwałę o obniżeniu kapitału zakładowego, chyba że umorzenie udziału następuje z czystego zysku.

§ 6. Umorzenie udziału z czystego zysku nie wymaga obniżenia kapitału zakładowego.

§ 7. W razie umorzenia wymagającego obniżenia kapitału zakładowego, umorzenie następuje z chwilą obniżenia kapitału zakładowego.

Umorzenie udziału w spółce z o.o. stanowi unicestwienie praw udziałowych przysługujących wspólnikowi, związanych z posiadaniem przez niego udziałów. Umorzenie jest więc sposobem zakończenia bytu prawnego udziału i skutkuje definitywnym unicestwieniem praw i obowiązków majątkowych oraz korporacyjnych przysługujących wspólnikowi z tytułu uczestnictwa w spółce. Bezpośrednim skutkiem umorzenia jest zmniejszenie łącznej wartości nominalnej posiadanych przez wspólników udziałów.

Umarzanie udziałów, co do zasady odbywa się za wynagrodzeniem. Jednak w ramach umorzenia dobrowolnego dopuszcza się także umorzenie nieodpłatne. W takiej sytuacji dochodzi najpierw do zbycia tych udziałów przez udziałowca i nabycie ich przez spółkę, a dopiero w drugiej kolejności do ich umorzenia przez spółkę w przyszłości. Zatem, w  przypadku umorzenia dobrowolnego dochodzi do nabycia udziałów przez spółkę i odrębnie ich umorzenia – w dwóch etapach działań.

Jednym z warunków umożliwiających wybór opodatkowania w formie ryczałtu od  dochodów spółek, określonym w art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, jest prowadzenie przez podatnika działalności w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym.

Zauważyć należy, że jak wynika z opisu sprawy na skutek dokonanego przekształcenia ze spółki komandytowej w spółkę  z o.o. oraz umorzenia (unicestwienia) udziałów Komplementariusza (Państwa wspólnika), będącego osobą prawną (sp. z o.o.) –  przyjmiecie Państwo formę prawną wskazaną w  powołanym wyżej przepisie a Państwa udziałowcami będą wyłącznie 4 osoby fizyczne. Zatem skoro jak wskazujecie Państwo we wniosku, Państwa wspólnicy są osobami fizycznymi nieposiadającymi praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym to należy uznać, że spełnicie Państwo warunek opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, wskazany w ww. art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Odnosząc się natomiast do spełnienia warunku określonego w art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT przywołać należy ponownie treść ww. przepisu, który mówi, że opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, który nie posiada udziałów (akcji) w  kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym.

Z powyższego przepisu wynika zatem wprost, że jeżeli spółka z ograniczoną odpowiedzialnością posiada udziały (akcje) w kapitale innej spółki, to w takim przypadku nie może skorzystać z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych, o którym mowa w art. 28c i nast. Ustawy CIT. Na powyższe wskazuje jednoznacznie językowa wykładnia przedmiotowej regulacji.

Uwzględniając powołane wyżej uregulowania prawne stwierdzić należy, że nabycie od wspólnika udziałów własnych celem ich umorzenia nie stanowi posiadania udziałów (akcji) w  kapitale innej spółki w rozumieniu art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT.

Zatem zgodzić się z Państwem należy, że po przeprowadzeniu procedury przekształcenia i następującym po tym nabyciu udziałów własnych w ramach procedury umorzenia udziałów bez wynagrodzenia, będziecie Państwo nadal spełniali warunek umożliwiający wybór opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek.

Stanowisko Wnioskodawcy należało zatem uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  - Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

  - Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  - Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

   - w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

   - w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).