Możliwość zaliczenia wydatków ponoszonych na składki na ubezpieczenie na życie dla udziałowca (wspólnika będącego członkiem zarządu) i pracownika jako... - Interpretacja - 0114-KDIP2-2.4010.439.2024.3.AS
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Możliwość zaliczenia wydatków ponoszonych na składki na ubezpieczenie na życie dla udziałowca (wspólnika będącego członkiem zarządu) i pracownika jako kosztów uzyskania przychodów Spółki.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
21 sierpnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 19 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie możliwości zaliczenia wydatków ponoszonych na składki na ubezpieczenie na życie dla udziałowca (wspólnika będącego członkiem zarządu) i pracownika jako kosztów uzyskania przychodów Spółki. Uzupełnili go Państwo -w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 10 października 2024 r. (wpływ 10 października 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
A. sp. z o.o. z siedzibą w (…), dalej we wniosku zwana „Wnioskodawcą” lub „spółką”, prowadzi działalność w przeważającym zakresie sprzedaży detalicznej prowadzonej przez domy sprzedaży wysyłkowej lub internet. Spółka jest podatnikiem podatku od osób prawnych i czynnym podatnikiem podatku VAT. Zarząd Spółki jest dwuosobowy, do składania oświadczeń w imieniu spółki jest upoważniony każdy z członków zarządu samodzielnie.
Spółka jako ubezpieczający zamierza zawrzeć indywidualne polisy na życie B. z Ubezpieczeniowym Funduszem Kapitałowym ze Składką Regularną oraz możliwością, uiszczania Składek Dodatkowych (dalej jako: „Polisa"), wskazując jako Ubezpieczonych swojego wspólnika (udziałowca będącego członkiem zarządu) i pracownika. Umowy ubezpieczenia zostały zawarte z towarzystwem ubezpieczeń B. Spółka Akcyjna.
B. to ubezpieczenie na życie i dożycie ze składką regularną, przeznaczone dla osób zainteresowanych regularnym oszczędzaniem. Celem umowy jest objęcie ubezpieczonego ubezpieczeniem na życie i dożycie, aby w przypadku śmierci ubezpieczonego zapewnić bezpieczeństwo finansowe wskazanych uposażonych lub innych uprawnionych osób poprzez wypłatę świadczenia ubezpieczeniowego określonego w umowie. W przypadku wygaśnięcia umowy wskutek upływu okresu ubezpieczenia ubezpieczony otrzyma sumę ubezpieczenia na dożycie, której wysokość wskażemy w polisie oraz sumę udziałów w zysku naliczonych w ciągu całego okresu ubezpieczenia. Jeżeli ubezpieczający, będący osobą fizyczną, zdecyduje się na zawarcie dodatkowej umowy, będzie miał możliwość inwestowania pieniędzy w ubezpieczeniowe fundusze kapitałowe, jednocześnie mając możliwość skorzystania z ulg podatkowych dzięki rachunkom IKE i IKZE. Kwestia ulg podatkowych w związku z inwestowaniem w IKZE nie jest przedmiotem niniejszego wniosku.
Produkt ubezpieczeniowy jest połączeniem ubezpieczenia na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym. Polisa składa się z dwóch elementów:
1)Umowa Podstawowa: Ubezpieczenie na życie i dożycie.
2)Umowa Dodatkowa: Ubezpieczenie na życie z ubezpieczeniowymi funduszami kapitałowymi. Możliwość inwestowania (UFK, IKE, IKZE).
Gwarancja wypłaty przy umowie na 30 lat stanowi 125% sumy wpłaconych składek regularnych na życie i dożycie. Środki są inwestowane w Zarządzanej Platformy Inwestycyjnej przez międzynarodowy zespół profesjonalistów. Składki mogą być opłacane miesięcznie lub rocznie. Przedmiotem ubezpieczenia jest życie ubezpieczonych. Zakres ubezpieczenia obejmuje śmierć ubezpieczonych w okresie ubezpieczenia albo dożycie przez nich daty dożycia określonej w umowie. Uposażeni, czyli osoby uprawnione do otrzymania świadczenia z tytułu śmierci ubezpieczonego zostali określeni zgodnie z Ogólnymi Warunkami Ubezpieczenia. Osobą uposażoną nie jest Spółka. Polisy mają tworzyć pozapłacowy składnik wynagrodzenia szeroko pojęty jako benefit. Ubezpieczyciel podejmuje decyzje o objęciu ochroną oraz o wysokości składki za ryzyko ubezpieczeniowe badając wiele czynników jak np. wiek, stan zdrowia, rodzaj wykonywanej pracy itp. W ramach polisy wszystkie składki będą opłacane przez Wnioskodawcę, który wystąpi w roli Ubezpieczającego w zawartej umowie ubezpieczenia. Polisa będzie miała charakter ochronno- inwestycyjny, zaś składki opłacane przez Spółkę składać się będą z dwóch części:
1.obowiązkowej składki regularnej oraz
2.dobrowolnej składki dodatkowej, która również powiększy wysokość sumy ubezpieczenia na życie, w razie śmierci Ubezpieczonego.
Umowa nie stanowi grupowej umowy ubezpieczenia, jest indywidualną umową ubezpieczenia. Polisa zawiera liczne opłaty, między innymi za zarządzanie aktywami, za udział w zysku, za ryzyko ubezpieczeniowe, opłatę administracyjną itp. Przedmiotem Umów jest życie Ubezpieczonych oraz inwestowanie przez Ubezpieczyciela, w sposób wskazany przez Ubezpieczającego i na ryzyko Ubezpieczającego środków pochodzących ze składek wpłacanych z tytułu Umów w ramach Ubezpieczeniowych Funduszy Kapitałowych w okresie, na jaki Umowy zostaną zawarte (polisy mają zatem charakter ochronno-inwestycyjny).
B. przedstawiło Wnioskodawcy schemat lokowania środków w poszczególne UFK Zbalansowane i przenoszenia środków pomiędzy UFK Zbalansowanymi. UFK Zbalansowane to ubezpieczeniowe fundusze kapitałowe nominowane w złotych, których aktywa są inwestowane w instrumenty finansowe wybrane przez Zarządzającego. Celem inwestycyjnym UFK Zbalansowanych jest wzrost wartości środków zgromadzonych w UFK Zbalansowanych poprzez lokowanie ich aktywów w wybrane fundusze inwestycyjne lub ETF. Zwrot z inwestycji zależy więc od wyników instrumentów finansowych wchodzących w skład UFK Zbalansowanych objętych przyjętym programem, które charakteryzują się zróżnicowaną polityką inwestycyjną oraz profilem ryzyka. Część środków zapewniających sprawne zarządzanie UFK Zbalansowanymi jest przechowywana na rachunkach bankowych. Do wyboru są dwa programy dynamiczny lub zrównoważony, środki są inwestowane w ramach Zarządzanej Platformy Inwestycyjnej przez międzynarodowy zespół profesjonalistów.
Ochrona ubezpieczeniowa z tytułu umowy rozpoczyna się od daty wskazanej w polisie albo aneksie do polisy, nie wcześniej niż z chwilą zapłacenia składki z tytułu umowy. Ochrona ubezpieczeniowa z tytułu umowy kończy się wraz z wygaśnięciem umowy, nie później jednak niż z chwilą śmierci ubezpieczonego.
Celem Umów nie jest realizacja zysków, w krótkim horyzoncie czasowym. Celem Umów jest ochrona życia Ubezpieczonego oraz długofalowe budowanie kapitału. Czas trwania umowy o ubezpieczenie może wynosić 10,15, 20, 25 lub 30 lat. Przystąpienie do ubezpieczenia dotyczy osób, które mają co najmniej 18 lat i nieukończone 61 lat. Zawarcie Umów wiąże się z inwestycją w instrumenty finansowe oferowane w postaci Ubezpieczeniowych Funduszy Kapitałowych o zróżnicowanym profilu ryzyka. Zgodnie z Ogólnymi Warunkami Umowy zakres ubezpieczenia będą obejmowały w zależności od umowy dożycie przez Ubezpieczonego daty Dożycia oraz życie Ubezpieczonego w Okresie Ubezpieczenia. Ze względu na inwestycyjny charakter Umów wysokości ww. świadczeń uzależnione będą od wartości zgromadzonych środków, czyli od Wartości Rachunku (sumy Części Bazowej Rachunku oraz Części Wolnej Rachunku). Dodatkowe umowy pozwolą na rozszerzenie ochrony ubezpieczonego o takie ryzyka jak ubezpieczenie od chorób, w wyniku nieszczęśliwego wypadku, operacji, pobytu w szpitalu w wyniku wypadku, inwalidztwa itp.
Ubezpieczający nie jest uprawniony do otrzymania świadczenia kapitałowego z polisy. Spółka również nie myśli o byciu uposażonym w tych polisach. Uprawnionymi byliby Ubezpieczeni lub uposażeni, domyślnie rodziny Ubezpieczonych, chyba że strony umowy wskażą inaczej. Po zawarciu umowy ubezpieczający może od niej odstąpić, składając w B. stosowne oświadczenie w terminie:
1)60 dni od dnia zawarcia umowy
2)14 dni od dnia zawarcia umowy - jeżeli ubezpieczający jest przedsiębiorcą.
Umowa może być wypowiedziana w każdej chwili (wypowiedzenie nie wymaga uzasadnienia). Umowy przewidują regularne, miesięczne opłacanie składek z możliwością wpłacania kwot dodatkowych w dowolnym momencie trwania Umowy. Główny Rachunek składałby się z Części Bazowej, na którym Składki Regularne zapisywane będą w postaci Jednostek UFK oraz Części Wolnej, na którym Składki Dodatkowe będą również zapisywane w postaci Jednostek UFK. Opłacane składki (Regularne i Dodatkowe) są przeznaczane na cele inwestycyjne. Składki Regularne oraz Dodatkowe mogą być nadpłacane przez Ubezpieczającego. Zgodnie z OWU w trakcie trwania Umów Ubezpieczający (Spółka) może dokonywać częściowych wypłat ze środków zgromadzonych na Rachunku, pod warunkiem utrzymania minimalnego salda Części Bazowej Rachunku przy czym w okresie pierwszych 5 lat Polisy częściowa wypłata Świadczenia Wykupu jest możliwa wyłącznie z Części Wolnej Rachunku, na którym zapisywane są Składki Dodatkowe.
Wniosek o wypłatę środków, w trakcie trwania ubezpieczenia, może składać wyłącznie Spółka, jako Ubezpieczający. Ubezpieczeni nie mają takiego uprawnienia i do chwili faktycznej wypłaty środków z polisy na ich rzecz nie mają oni żadnego prawa do tych środków (do momentu wypłaty środków z polisy zgodnie z dyspozycją Wnioskodawcy, Ubezpieczony nie ma żadnych uprawień do tych środków). Dysponentem środków zgromadzonych w części inwestycyjnej w trakcie ich gromadzenia będzie Wnioskodawca, zaś z chwilą wypłaty - ubezpieczony lub osoba trzecia, ale nie Ubezpieczający. Ubezpieczający oraz Ubezpieczeni przez okres pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zawarto Umowy nie mogą wypłacić kwoty stanowiącej wartości odstąpienia od umowy, nie mają możliwości zaciągania zobowiązań pod zastaw praw wynikających z Umów, ani wypłaty z tytułu dożycia wieku oznaczonego w Umowach. Umowy będą zawarte na czas określony. Początek Okresu Ubezpieczenia będzie wskazany na Polisie. Rekomendowany przez Towarzystwo Ubezpieczeniowe minimalny okres trwania Umów i długość trwania horyzontu inwestycyjnego wynosi 10 lat. Okres ten wynika z potrzeby zapewnienia odpowiednio długiego czasu pozwalającego na zbudowanie zamierzonego kapitału w oparciu o regularne wpłaty oraz na długofalowym budowaniu relacji między Ubezpieczającym, a Ubezpieczonym. Prawa do ochrony nie można przenieść na nikogo innego. Jeśli chodzi o część kapitałową to zależy to od konstrukcji umowy lub od tego czy została dokonana cesja praw wynikających z umowy na Ubezpieczonego.
Z punktu widzenia Wnioskodawcy jako pracodawcy, celem objęcia wspólnika (udziałowca) będącego członkiem zarządu i pracownika Ubezpieczeniem na życie z UFK dodatkowo zmotywuje te osoby do efektywnej pracy na rzecz Spółki oraz zwiększy lojalności wobec Spółki. Wspólnik będący członkiem zarząd wykonuje na jej rzecz czynności, podobnie jak pracownik, który będzie zatrudniony w celach m.in. obsługi klienta i maksymalizacji sprzedaży. Ubezpieczony nie będzie skłonny do rezygnacji ze współpracy w sytuacji, gdy Spółka będzie opłacać za niego składki ubezpieczeniowe z częścią kapitałową. Ubezpieczony będzie również pracował wydajniej wiedząc, że jest objęty ochroną ubezpieczeniową, z której w razie zdarzenia ubezpieczeniowego skorzysta on sam lub osoby przez niego wskazane jako uposażeni, jeśli Ubezpieczony umrze. Zatem, opłacanie wskazanych składek przez Wnioskodawcę służy umacnianiu więzi Ubezpieczonego ze spółką i podtrzymywaniu współpracy. Dodatkowe benefity pozapłacowe stanowiłyby dodatkowe świadczenia dla nich. Jest to dodatek do wynagrodzenia (pozapłacowy element), który wpłynie bezpośrednio na ich sytuację finansową, ale też wpłynie pozytywnie na ich morale. Ubezpieczenie na życie dla członka zarządu i pracownika wykupione przez spółkę może przysłużyć się efektywności wykonywanych przez nich zadań, bowiem służy zapewnieniu im oraz członkom ich rodzin bezpieczeństwa i stabilizacji, w sytuacji zajścia np. wypadku podczas wykonywania czynności na rzecz spółki. Zatem, ponoszone z tego tytułu wydatki, będą związane w sposób pośredni z uzyskanymi przychodami z prowadzonej działalności gospodarczej.
Benefity dla kluczowych osób w przedsiębiorstwie służą zapewnieniu płynności w prowadzeniu biznesu i są standardem na polskim rynku. Ich stosowanie w Spółce przyczyni się to do zwiększenia tej grupy osób, którzy podejmą współpracę z nią w przyszłości. Wnioskodawca jest zdania, że ta forma benefitu przyczyni się do łatwiejszego pozyskiwania kolejnych wartościowych kluczowych współpracowników do swojej działalności.
Członek zarządu będący jednocześnie udziałowcem spółki oraz pracownik zatrudniony w Spółce, podpisując się pod wnioskiem o objęcie ich taką ochroną zgodzą się na warunki i zasady, na jakich takie polisy by funkcjonowały. Opłacanie składek przez Spółkę sprzyjać będzie większemu zaangażowaniu Ubezpieczonego w efektywną pracę na rzecz Spółki, realizacji wyznaczanych jej celów, kreowaniu określonych i oczekiwanych postaw oraz będzie miało na celu zachęcanie do podejmowania większej odpowiedzialności, zachęcanie do uczciwości i lojalności wobec Spółki, służyć również będzie utrzymaniu wartościowych współpracowników w Spółce. Powyższe przełoży się pośrednio na mniejszą rotację w firmie, stabilizację i tym samym wpłynie to na wysokość uzyskiwanych przychodów Spółki, oraz możliwość zachowania i zabezpieczenia źródła jej przychodów.
Ubezpieczenie uiszczane przez Wnioskodawcę z tytułu polisy na rzecz pracowników będzie mieścić się w dziale I w grupach 1,3 i 5 oraz w dziale II w grupach 1 i 2 załącznika do ustawy z dnia 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej. Umowa ubezpieczenia w okresie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym ją zawarto lub odnowiono, będzie wykluczać:
- wypłatę kwoty stanowiącej wartość odstąpienia od umowy,
- możliwość zaciągania zobowiązań pod zastaw praw wynikających z umowy,
- wypłatę z tytułu dożycia wieku oznaczonego w umowie Uprawnionym do otrzymania świadczenia z tytułu wskazanych we wniosku umów będzie ubezpieczony.
Opłacanie składek ubezpieczeniowych będzie wskazane w umowach ze jako benefit, czyli pozapłacowy element wynagrodzenia. Ubezpieczony będzie podpisywał się również na wniosku jako strona umowy. Umowa bowiem obejmuje ochronę życia Ubezpieczonego, a dodatkowo wypełniana jest ankieta medyczna i udzielane są wszelkie zgody na zawarcie takiej polisy, które musi zaakceptować Ubezpieczony. Pod umową podpisze się Ubezpieczający jako firma i Ubezpieczony jako wspólnik będący członkiem zarządu, czy pracownik. Polisy mają mieć charakter motywacyjny, sprzyjać większemu zaangażowaniu Ubezpieczonych w efektywną pracę na rzecz Wnioskodawcy.
Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego
Członek zarządu otrzymuje wynagrodzenie z tytułu powołania do zarządu spółki. Nie jest w tym charakterze zatrudniony na umowę o pracę. Wynagrodzenie jest otrzymywane z tytułu członkostwa w zarządzie. Członek zarządu pobiera tylko wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu.
Pracownik jest i będzie zatrudniony na umowę o pracę zgodną z przepisami Kodeksu pracy. Spółka na ten moment posiada trzech pracowników, którzy są zatrudnieni na podstawie umowy o pracę w pełnym wymiarze. Na ten moment dla spółki nie wykonują czynności osoby w oparciu o umowę zlecenie.
Wniosek dotyczy potencjalnie każdego pracownika zatrudnionego na umowę o pracę w Spółce. Każdy pracownik będzie mógł skorzystać z tego benefitu w postaci objęcia ubezpieczeniem, o ile wyrazi taką wolę. Aktualnie składaka będzie dotyczyć pracowników dobrowolnie, może więc dotyczyć pojedynczego pracownika lub ich grupy w zależności od wyrażenia przez nich chęci z objęcia opisywanym ubezpieczeniem. W zależności od przyszłych zdarzeń Spółka podejmie decyzje, czy będzie to obejmować wszystkich pracowników czy też pojedynczych. Jeśli zostaną określone kryteria objęcia pracowników opisywanym ubezpieczeniem, to będą zależały od jasno określonego wkładu pracownika w rozwój firmy poprzez mierzalne pozycje zawarte w KPI przedsiębiorstwa tj. staż pracy, ilość wprowadzonych produktów do sprzedaży, pozyskanie kluczowych klientów. Będzie zależało to również od woli pracownika do przyjęcia benefitu w takiej formie, na co wnioskodawca nie ma żadnego wpływu, gdyż benefit ten ma mieć charakter dobrowolny w zakresie objęcia nim konkretnego pracownika.
Umowa, którą Wnioskodawca zamierza zawrzeć, zgodnie z tym co było zawarte we wniosku, zawiera postanowienie, że w okresie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym ją zawarto lub odnowiono, wyklucza:
a)wypłatę kwoty stanowiącej wartość odstąpienia od umowy,
b)możliwość zaciągania zobowiązań pod zastaw praw wynikających z umowy,
c)wypłatę z tytułu dożycia wieku oznaczonego w umowie.
Prawo do dodatkowego świadczenia dla członka zarządu - udziałowca będzie wynikało z uchwały wspólników.
Prawo do dodatkowego świadczenia w postaci ubezpieczenia na życie i dożycie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym na rzecz pracownika/pracowników będzie wynikało z umowy zawartej z pracownikiem.
Spółka powstała w 2022 r. i jest rozwijającym się podmiotem gospodarczym. Specjalizuje się w międzynarodowej sprzedaży internetowej dla przedsiębiorstw i osób prywatnych. Współpraca z innymi przedsiębiorstwami w modelu B2B pozwala jej na tworzenie trwałych i korzystnych relacji biznesowych. Dzięki sieci partnerów oraz doświadczeniu w e-commerce, wnioskodawca jest w stanie dostarczać produkty z sieci magazynów wprost do klientów detalicznych, niezależnie od miejsca ich zamieszkania. W celu obsługi tych procesów są potrzebni pracownicy, którzy zwiążą swoją pracę zawodową ze spółką w dłuższym okresie czasu. Wnioskodawca żeby móc sprzedawać swoje produkty i usługi musi zatrudniać pracowników. Aktualnie na rynku pracy pracodawcy oferują pracownikom poza adekwatnym wynagrodzeniem, również szereg benefitów pozapłacowych, aby zachęcić pracownika do długotrwałej współpracy. Stabilizacja zatrudnienia w firmie jest jednym z kluczowych aspektów zarządzania nią sprzyjającego osiąganiu coraz większych przychodów ze sprzedaży. Ciągłe rotacje pracowników powodują konieczność angażowania się w proces rekrutacji i zmniejszają zasoby ludzkie w przedsiębiorstwie, które w oczywisty sposób mogą przyczynić się do zwiększenia obrotów firmy. Aktualnie spółka posiada trzech pracowników, którzy zatrudnieni są na podstawie umowy o pracę w pełnym wymiarze jako pracownicy biurowi. Staże pracy to na ten moment to 2 lata; 1,5 roku i 1 miesiąc. Chcąc zapewnić pracownikom atrakcyjne warunki pracy i zwiększyć ich bezpieczeństwo, tak, żeby przywiązani do miejsca pracy, nie zrezygnowali z niej Związek przyczynowo-skutkowy między kosztem poniesionym przez spółkę na zapłatę pracownikowi ww. składek a osiąganiem przez nią większych przychodów polega więc na osiągnięciu dzięki tego rodzajom benefitów stabilizacji zespołu pracowników, dzięki czemu można będzie wykonywać otrzymane zlecenia na dostawy terminowo, tak żeby klienci korzystali z oferty spółki i nie odchodzili do konkurencji mającej większe zasoby ludzkie. Pracownik zatrudniony na stanowisku pracy do obsługi klienta, zajmujący się sprzedażą i obsługą biurową jest kluczowym zasobem w spółce funkcjonującej w branży e-commerce. Należy więc podkreślić to co wskazano we wniosku, że benefity dla kluczowych osób w przedsiębiorstwie, zarówno dla członków zarządu, jak i pracowników, służą zapewnieniu płynności w prowadzeniu biznesu i są standardem na polskim rynku. Ich stosowanie w Spółce przyczyni się to do zwiększenia tej grupy osób, którzy podejmą współpracę z nią w przyszłości. Wnioskodawca jest zdania, że ta forma benefitu przyczyni się do łatwiejszego pozyskiwania kolejnych wartościowych kluczowych współpracowników do swojej działalności, przez co spółka będzie mogła funkcjonować.
Pytania:
1.Czy wydatki poniesione na składki na ubezpieczenie na życie dla udziałowca (wspólnika będącego członkiem zarządu) i pracownika stanowić będą zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy CIT koszty uzyskania przychodu dla Wnioskodawcy?
2.Czy środki pieniężne otrzymane przez wspólnika (będącego członkiem zarządu) i pracownika na skutek dokonania wypłaty (wykupu) częściowej bądź całkowitej środków z polisy przez Spółkę na rzecz Ubezpieczonych, stanowią przychód zwolniony od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 4 ustawy PIT, w związku z czym od tego zwolnionego przychodu spółka jako płatnik nie będzie miała obowiązku poboru podatku dochodowego od osób fizycznych?
(pytanie nr 2 sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu do wniosku).
Niniejsza interpretacja dotyczy rozstrzygnięcia w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych i stanowi odpowiedź na pytanie Nr 1. W przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych (pytanie Nr 2) zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy opisane wyżej wydatki poniesione na składki na ubezpieczenie dla udziałowca (wspólnika) będącego członkiem zarządu i pracownika stanowić będą koszty uzyskania przychodu dla Wnioskodawcy stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako „ustawa CIT” lub „uCIT”) i nie znajdzie do nich zastosowania żadne wyłączenie z kosztów wymienione w art. 16 ust. 1 uCIT.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy CIT kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.
Oznacza to, że ocena prawna konkretnego wydatku poniesionego przez Wnioskodawcę wymaga odniesienia się do kryterium celowości jego poniesienia oraz uwzględnienia wyłączeń z kategorii kosztów uzyskania przychodów określonych w art. 16 ust. 1 uCIT. Zdaniem Wnioskodawcy przesłanki odnoszące się do celowości wydatku zostały spełnione. Kosztem uzyskania przychodów są zarówno wydatki, których poniesienie bezpośrednio przekłada się na uzyskanie konkretnych przychodów, jak i te, których poniesienie pośrednio pozwala na osiąganie przychodów z działalności gospodarczej. W każdym przypadku konieczne jest jednak zaistnienie związku pomiędzy poniesionym kosztem, a uzyskiwaniem, bądź też szansą uzyskiwania przychodów przez podmiot ponoszący ten koszt.
Według wnioskodawcy koszty, które będą ponoszone w związku z opłacaniem ww. składek na ubezpieczenie na życie członka zarządu oraz pracowników będą stanowiły koszt podatkowy, gdyż zostaną realnie poniesione przez Spółkę z jej środków oraz nie będą jej zwrócone w jakikolwiek sposób. Ponadto, opłacenie ww. składek na ubezpieczenie na życie będzie pozytywnie wpływało na efektywność czynności wykonywanych na rzecz spółki przez te osoby, co w konsekwencji pozwoli na uzyskanie, zachowanie i zabezpieczenie przychodów spółki. Związek z prowadzoną działalnością gospodarczą jest potwierdzony faktem opłacania składek osobom, które wykonują świadczenia na rzecz spółki, czy to jako członek zarządu czy to jako pracownik.
Wydatki na składki ubezpieczeniowe są racjonalne, mają na celu przywiązanie do Spółki i wykonywanej pracy w celu poprawienia wydajności pracy. Jednocześnie, zdaniem Wnioskodawcy wydatki ponoszone przez niego na opłacenie ww. składek nie znajdują się w katalogu wydatków wyłączonych z kosztów zgodnie z art. 16 ust. 1 uCIT. Ewidentnie poniesienie opisywanego wydatku jest pośrednio związane z prowadzoną przez Spółkę działalnością. Wykupione ubezpieczenie ma zapewnić członkowi zarządu oraz pracownikowi bezpieczeństwo i ochronę na warunkach wykupionego ubezpieczenia.
Odnosząc się do kwestii poniesienia wydatku na składki na ubezpieczenie opłaconej dla pracownika, wskazać należy, że opisywanym zdarzeniu przyszłym nie znajdzie zastosowania art. 16 ust. 1 pkt 59 ustawy CIT.
Zgodnie z tym przepisem nie uważa się za koszty podatkowe składek opłaconych przez pracodawcę z tytułu zawartych lub odnowionych umów ubezpieczenia na rzecz pracowników, z wyjątkiem umów dotyczących ryzyka, o którym mowa w dziale I w grupach 1, 3 i 5 oraz w dziale II w grupach 1 i 2 załącznika do ustawy z dnia 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, jeżeli uprawnionym do otrzymania świadczenia nie jest pracodawca i umowa ubezpieczenia w okresie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym ją zawarto lub odnowiono, wyklucza:
a)wypłatę kwoty stanowiącej wartość odstąpienia od umowy,
b)możliwość zaciągania zobowiązań pod zastaw praw wynikających z umowy,
c)wypłatę z tytułu dożycia wieku oznaczonego w umowie.
Warunki przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego jednoznacznie pozwalają na ocenę, że zajdzie wyjątek, o którym mowa w ww. przepisie i przepis powyższy nie będzie miał zastosowania.
Odnosząc się natomiast do kwestii składki ponoszonej z tytułu ubezpieczenia członka zarządu, z uwagi na fakt, że w analizowanym przypadku członek zarządu jest jednocześnie wspólnikiem - udziałowcem Spółki, ocena prawna przedmiotowych wydatków wymaga odniesienia się do postanowień art. 16 ust. 1 pkt 38 ustawy o CIT, zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków związanych z dokonywaniem jednostronnych świadczeń na rzecz wspólników lub członków spółdzielni niebędących pracownikami w rozumieniu odrębnych przepisów, z tym że wydatki ponoszone na rzecz członków rolniczych spółdzielni produkcyjnych i innych spółdzielni zajmujących się produkcją rolną są kosztem uzyskania przychodów w części dotyczącej działalności objętej obowiązkiem podatkowym w zakresie podatku dochodowego.
Analizując jednak słownikowe pojęcie jednostronnego świadczenia, z uwagi na brak definicji legalnej w ustawie CIT tego terminu, wskazać należy, że świadczenie jednostronne to zobowiązanie, przy którym tylko jedna z objętych nim stron jest uprawniona, tj. takie, które nie jest wynikiem lub podstawą świadczenia wzajemnego, mającego charakter ekwiwalentny.
Zatem w dyspozycji ww. przepisu mieszczą się sytuacje, gdy spółka kapitałowa wykonuje świadczenie na rzecz swojego wspólnika, nie otrzymując w zamian żadnego świadczenia wzajemnego. Nie znajdzie on natomiast zastosowania w przypadku, gdy świadczenia wypłacane na rzecz udziałowca dotyczą pełnienia funkcji w organie zarządzającym. Odpowiada im wówczas wykonywanie przez tą osobę fizyczną określonych czynności na rzecz Spółki, co wyklucza możliwość uznania tych świadczeń za mające charakter jednostronny. Z taką też sytuacją mamy do czynienia w niniejszym zdarzeniu przyszłym.
W opisywanej sprawie nie można mówić o świadczeniu jednostronnym, o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 38 ustawy o CIT, bowiem w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego świadczeniu Spółki na rzecz członka zarządu w postaci opłacania składki ubezpieczeniowej odpowiada jego wzajemne świadczenie na rzecz Spółki w postaci wykonywania przez niego określonych czynności i zadań wynikających z pełnionej funkcji.
Mając na uwadze powyższe, wydatki z tytułu ubezpieczenia na życie obejmującego członka zarządu Spółki oraz pracownika, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów.
Za powyższym przemawia utrwalona praktyka interpretacyjna, którą prezentuje Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wynikająca m.in. z interpretacji Dyrektora KIS z 10 sierpnia 2022 r. znak: 0111-KDIB2-1.4010.310.2022.2.PB, czy interpretacji 2 czerwca 2023 r. znak: 0111-KDIB1-1.4010.278.2023.1.KM.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie stanowiska
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm. dalej: „ustawa o CIT”):
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. (…)
Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu ze źródła przychodu lub realną szansą powstania przychodu podatkowego, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła jego uzyskiwania.
Innymi słowy oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem, a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy.
W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, musi spełnić następujące warunki:
- został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
- poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
- został właściwie udokumentowany.
Należy przy tym zauważyć, że definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach, należy zaś zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania. Podatnik oceniając związek wydatku z prowadzoną działalnością gospodarczą winien zakładać, że dany koszt może obiektywnie przyczynić się do osiągnięcia przychodów. Ponadto, należy mieć na względzie, że podatnik uznając wydatek za koszt uzyskania przychodów odnosi ewidentne korzyści albowiem o ten koszt zmniejsza podstawę opodatkowania. Na nim więc spoczywa ciężar udowodnienia, że określony wydatek jest kosztem uzyskania przychodów.
Uznanie danego wydatku za koszt uzyskania przychodów jest możliwe tylko wtedy, gdy z prawidłowo i rzetelnie udokumentowanych zdarzeń wynika ponad wszelką wątpliwość, że jest to wydatek celowy i racjonalnie uzasadniony. Podatnik zobowiązany jest więc wykazać nie tylko fakt poniesienia danego wydatku, ale także jego celowość i racjonalność. Przy ustalaniu kosztów uzyskania przychodów, nie można uznać za koszt wydatków, których charakter budzi wątpliwości.
W tym miejscu należy zauważyć, że ustawodawca nie definiuje, co należy rozumieć pod pojęciami: „w celu” osiągnięcia przychodu, jak i „zachowanie” lub „zabezpieczenie” źródła przychodów.
Zgodnie z definicjami zawartymi w Słowniku języka polskiego PWN, pojęcie:
1.„celowość” oznacza: „przydatność do jakichś potrzeb”, „świadome zmierzanie do celu”, „taki przebieg zjawisk, zdarzeń, działań ludzkich, jakby w swym rozwoju zmierzały one do określonego celu”,
2.„zabezpieczyć” oznacza: „zapewnienie ochrony przed czymś niebezpiecznym lub szkodliwym”, „uczynienie bezpiecznym”, „zapewnienie utrzymania czegoś w dotychczasowym stanie”, „zapewnienie komuś środków do życia”, „zapewnienie zaspokojenia roszczenia lub wykonanie kary”,
3.„zachować” oznacza: „pozostać w posiadaniu czegoś”, „dochować coś w niezmienionym stanie mimo upływu czasu lub niesprzyjających okoliczności”, „uchronić przed zapomnieniem”.
Można więc przyjąć, że koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów to takie koszty, które są poniesione w trakcie dążenia do uzyskania przychodów. Określony cel musi być widoczny w momencie ponoszenia kosztu. Ponadto, poniesione koszty winny omawiany cel realizować lub co najmniej zakładać jego realność. Koszty poniesione na zachowanie źródła przychodu to takie koszty, które poniesione zostały, aby przychody z danego źródła przychodów w dalszym ciągu występowały w nienaruszonym stanie oraz aby takie źródło w ogóle dalej istniało. Natomiast, jako zabezpieczenie źródła przychodów powinno się przyjmować koszty poniesione na ochronienie istniejącego źródła przychodów, w taki sposób, aby to źródło funkcjonowało w bezpieczny sposób.
W tym miejscu należy zauważyć, że kosztami podatkowymi - co do zasady - są tzw. koszty pracownicze. Koszty te obejmują nie tylko wynagrodzenia zasadnicze, wszelkiego rodzaju nagrody, premie, ale i diety, inne należności za czas podróży służbowej, wydatki związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników, świadczenia medyczne oraz inne wydatki na rzecz pracowników, pod warunkiem spełnienia przesłanki wynikającej z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.
Konstrukcja przepisu dotyczącego kosztów uzyskania przychodów daje podatnikowi możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich kosztów (nie wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT), pod warunkiem, że wykaże ich bezpośredni bądź pośredni związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Tak więc, kosztami uzyskania przychodów są wszelkie, racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.
Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 59 ustawy o CIT:
Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów składek opłaconych przez pracodawcę z tytułu zawartych lub odnowionych umów ubezpieczenia na rzecz pracowników, z wyjątkiem umów dotyczących ryzyka, o którym mowa w dziale I w grupach 1, 3 i 5 oraz w dziale II w grupach 1 i 2 załącznika do ustawy z dnia 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, jeżeli uprawnionym do otrzymania świadczenia nie jest pracodawca i umowa ubezpieczenia w okresie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym ją zawarto lub odnowiono, wyklucza:
a) wypłatę kwoty stanowiącej wartość odstąpienia od umowy,
b) możliwość zaciągania zobowiązań pod zastaw praw wynikających z umowy,
c) wypłatę z tytułu dożycia wieku oznaczonego w umowie.
Kosztem uzyskania przychodów mogą być opłacone przez pracodawcę składki ubezpieczeniowe na rzecz pracowników, które są wymienione w załączniku do ustawy dnia 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 656 ze zm.), tj. ubezpieczenia:
- na życie (dział I, grupa 1),
- na życie, jeżeli są związane z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym, a także ubezpieczenia na życie, w których świadczenie zakładu ubezpieczeń jest ustalane w oparciu o określone indeksy lub inne wartości bazowe (dział I, grupa 3),
- wypadkowe i chorobowe, jeżeli są uzupełnieniem ubezpieczeń wymienionych w grupach 1-4 (dział I, grupa 5),
- wypadku, w tym wypadku przy pracy i choroby zawodowej (dział II, grupa 1),
- choroby (dział II, grupa 2).
Nie będą natomiast kosztem uzyskania przychodów składki płacone z tytułu umów ubezpieczenia innych, niż wymienione powyżej.
Z powyższego przepisu wynika, że możliwość zaliczenia przez pracodawcę do kosztów uzyskania przychodów ponoszonych przez niego wydatków dotyczących składek w związku z zawartymi umowami ubezpieczenia, ustawodawca uzależnił od jednoczesnego spełnienia wszystkich przesłanek wskazanych w cytowanym powyżej art. 16 ust. 1 pkt 59 ustawy o CIT. Pierwsza wskazuje grupy umów ubezpieczenia, druga dotyczy uprawnionego do otrzymania świadczenia, którym nie może być pracodawca, natomiast zgodnie z trzecią, umowa ubezpieczenia w okresie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym ją zawarto lub odnowiono winna wykluczać wypłatę kwoty stanowiącej wartość odstąpienia od umowy, możliwość zaciągania zobowiązań pod zastaw praw wynikających z umowy, wypłatę z tytułu dożycia wieku oznaczonego w umowie. Należy podkreślić, że niespełnienie tych przesłanek lub zmiana okoliczności faktycznych, w wyniku której przynajmniej jedna z nich przestaje być spełniona, skutkuje brakiem możliwości zaliczenia składek na ubezpieczenie do kosztów uzyskania przychodów.
Zatem, aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodów, między tym kosztem, a przychodem musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy. Chodzi tu o związek tego typu, że poniesienie kosztu ma wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu.
Państwa wątpliwości dotyczą możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków Spółki poniesionych na składki na ubezpieczenie dla udziałowca (wspólnika) będącego członkiem zarządu i pracownika.
Pomimo, że generalną zasadą jest, że opłacane przez pracodawcę składki z tytułu umów ubezpieczenia na rzecz pracowników nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, to jednak ustawodawca przewidział w tym zakresie wyjątek, który przy spełnieniu warunków określonych w art. 16 ust. 1 pkt 59 ustawy o CIT, daje możliwość zaliczenia składek na ubezpieczenie pracowników do kosztów uzyskania przychodów.
Z opisu rozpatrywanej sprawy wynika, że powyższe warunki zostały spełnione. Jak bowiem wskazali Państwo we wniosku, ubezpieczenie uiszczane przez pracodawcę z tytułu polisy będzie mieścić się w Dziale I pt. „Ubezpieczenie na życie” i należy do grupy pierwszej określonej mianem „Ubezpieczenia na życie” załącznika do ustawy z dnia 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej.
Umowa ubezpieczenia w okresie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym ją zawarto lub odnowiono, wyklucza:
a)wypłatę kwoty stanowiącej wartość odstąpienia od umowy,
b)możliwość zaciągania zobowiązań pod zastaw praw wynikających z umowy,
c)wypłatę z tytułu dożycia wieku oznaczonego w umowie.
Ponadto, prawo do dodatkowego świadczenia dla członka zarządu - udziałowca będzie wynikało z uchwały wspólników, a w przypadku pracownika/pracowników będzie wynikało z umowy zawartej z pracownikiem.
Co istotne, uprawnionymi do otrzymania świadczenia z tytułu opisanej we wniosku umowy będą ubezpieczeni pracownicy. Spółka jako Ubezpieczający nie jest przy tym uprawniona do otrzymania świadczenia kapitałowego z polisy. Spółka nie myśli o byciu uposażonym w tych polisach. Spółka nie będzie zatem beneficjentem jakichkolwiek środków z polisy, bowiem będą one przekazywane na rzecz ubezpieczonych.
Zatem, mając na uwadze powyższe okoliczności, będą mieli Państwo prawo do zaliczania do kosztów uzyskania przychodów zapłaconych składek regularnych oraz składek dodatkowych opłacanych w oparciu o Umowy Ubezpieczenia na Życie z Ubezpieczeniowym Funduszem Kapitałowym, gdzie Ubezpieczającym jest Spółka, a Ubezpieczonymi Pracownicy.
W świetle powyższego, Państwa stanowisko w zakresie możliwości zaliczenia wydatków ponoszonych na składki na ubezpieczenie na życie dla pracownika jako kosztów uzyskania przychodów Spółki, należy uznać za prawidłowe.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości w odniesieniu do wydatków Spółki ponoszonych na rzecz udziałowca (wspólnika będącego członkiem zarządu), należy wskazać, że wydatki, o których mowa we wniosku w związku z tym, że mają na celu umacnianie więzi członka zarządu z przedsiębiorstwem i mają służyć podtrzymywaniu stosunku służbowego, będą pośrednio związane z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą. Wykupione ubezpieczenie ma być świadczeniem dodatkowym przyznanym na mocy uchwały wspólników jako pozapłacowy element wynagrodzenia. Wyjaśnili Państwo, że tego typu benefit sprzyjać będzie większemu zaangażowaniu Ubezpieczonego w efektywną pracę na rzecz Spółki, realizacji wyznaczanych jej celów, kreowaniu określonych i oczekiwanych postaw oraz będzie miało na celu zachęcanie do podejmowania większej odpowiedzialności, zachęcanie do uczciwości i lojalności wobec Spółki, służyć również będzie utrzymaniu wartościowych współpracowników w Spółce. Wykupione ubezpieczenie ma zapewnić ubezpieczonym bezpieczeństwo i ochronę na warunkach wykupionego ubezpieczenia.
Co do zasady zatem, wydatki Spółki w pełnym zakresie na składki ubezpieczeniowe dla udziałowca (wspólnika będącego członkiem zarządu), można uznać za wydatki ponoszone w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.
Jednakże z uwagi na fakt, że w analizowanym przypadku członek zarządu jest jednocześnie wspólnikiem Spółki, ocena prawna przedmiotowych wydatków wymaga odniesienia się do postanowień art. 16 ust. 1 pkt 38 ustawy o CIT, zgodnie z którym:
Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków związanych z dokonywaniem jednostronnych świadczeń na rzecz wspólników lub członków spółdzielni niebędących pracownikami w rozumieniu odrębnych przepisów, z tym że wydatki ponoszone na rzecz członków rolniczych spółdzielni produkcyjnych i innych spółdzielni zajmujących się produkcją rolną są kosztem uzyskania przychodów w części dotyczącej działalności objętej obowiązkiem podatkowym w zakresie podatku dochodowego.
Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje pojęcia „świadczenia” oraz „jednostronnego świadczenia”. Należy więc przyjąć rozumienie tego pojęcia w języku potocznym. Świadczenie jednostronne to zobowiązanie, przy którym tylko jedna z objętych nim stron jest uprawniona, tj. takie, które nie jest wynikiem lub podstawą świadczenia wzajemnego, mającego charakter ekwiwalentny, przy czym przez pojęcie świadczenia należy rozumieć obowiązek wykonania „czegoś na czyjąś rzecz” (Słownik Języka Polskiego, PWN, 2003 r.).
Zatem w dyspozycji ww. przepisu mieszczą się sytuacje, gdy spółka kapitałowa wykonuje świadczenie na rzecz swojego wspólnika, nie otrzymując w zamian żadnego świadczenia wzajemnego. Nie znajdzie on natomiast zastosowania w przypadku, gdy świadczenia wypłacane na rzecz udziałowca dotyczą pełnienia funkcji w organie zarządzającym. Odpowiada im wówczas wykonywanie przez tą osobę fizyczną określonych czynności na rzecz spółki, co wyklucza możliwość uznania tych świadczeń za mające charakter jednostronny.
W analizowanej sprawie nie można mówić o świadczeniu jednostronnym, o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 38 ustawy o CIT, bowiem w przedstawionym opisie sprawy świadczeniu Spółki na rzecz udziałowca (wspólnika będącego członkiem zarządu) w postaci opłacenia składki na ubezpieczenie na życie, odpowiada wzajemne świadczenie na rzecz Spółki w postaci wykonywania przez udziałowca (wspólnika będącego członkiem zarządu) określonych czynności i zadań wynikających z pełnionej funkcji.
Istotne znaczenie dla kwalifikacji prawnej świadczeń na rzecz członków zarządu ma również unormowanie art. 16 ust. 1 pkt 38a ustawy o CIT, zgodnie z którym:
Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych oraz spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, z wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji.
Zgodnie z art. 201 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 18 ze zm.):
Zarząd prowadzi sprawy spółki i reprezentuje spółkę.
Oznacza to, że zarząd prowadzi sprawy spółki we wszystkich obszarach niezastrzeżonych wyraźnie do kompetencji innych organów spółki oraz reprezentuje spółkę. Prowadzenie spraw spółki dotyczy sfery wewnętrznej funkcjonowania spółki (podejmowania decyzji organizacyjnych i gospodarczych w spółce), natomiast reprezentacja odnosi się do relacji zewnętrznych (składania oświadczeń woli wobec innych niż spółka uczestników obrotu prawnego).
Treść przepisu art. 16 ust. 1 pkt 38a ustawy o CIT, nie uwzględnia zatem wydatków na rzecz osób wchodzących w skład organów zarządzających osób prawnych, pozwalając tym samym na zaliczanie do kosztów uzyskania przychodów również innych niż wynagrodzenie z tytułu pełnionej funkcji wydatków ponoszonych na rzecz tych osób, przy zachowaniu ogólnych warunków wynikających z treści art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.
Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie będzie miał zastosowania przepis art. 16 ust. 1 pkt 38a ustawy o CIT, gdyż zarząd nie jest organem stanowiącym, lecz organem zarządzającym, wykonawczym.
Zatem będą mieli Państwo prawo do zaliczania do kosztów uzyskania przychodów zapłaconych składek regularnych oraz składek dodatkowych opłacanych w oparciu o Umowy Ubezpieczenia na Życie z Ubezpieczeniowym Funduszem Kapitałowym, gdzie Ubezpieczającym jest Spółka, a Ubezpieczonym udziałowiec (wspólnik będący członkiem zarządu).
W świetle powyższego, Państwa stanowisko w zakresie możliwości zaliczenia wydatków ponoszonych na składki na ubezpieczenie na życie dla udziałowca (wspólnika będącego członkiem zarządu), jako kosztów uzyskania przychodów Spółki należy uznać za prawidłowe.
Podsumowując, w analizowanej sprawie Państwa wydatki poniesione na składki na ubezpieczenie dla udziałowca (wspólnika) będącego członkiem zarządu i pracownika będą stanowić koszty uzyskania przychodu dla Spółki stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o CIT i nie znajdzie do nich zastosowania żadne wyłączenie z kosztów wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie możliwości zaliczenia wydatków ponoszonych na składki na ubezpieczenie na życie dla udziałowca (wspólnika będącego członkiem zarządu) i pracownika jako kosztów uzyskania przychodów Spółki, należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).