Interpretacja indywidualna z dnia 5 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.517.2024.1.ANK
Temat interpretacji
Czy przychód z tytułu ceny sprzedaży podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
10 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 6 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy przychód z tytułu ceny sprzedaży podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
X (zwana dalej: „Podatnikiem”) zgodnie z (…) ustawy o związkach zawodowych jest (…).
Podatnik nie prowadzi działalności gospodarczej. Podatnik prowadzi wyłącznie działalność Statutową. Podatnik jest wpisany do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej prowadzonego przez Sąd Rejonowy(…)
Podatnik nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest wpisany do Rejestru Przedsiębiorców - prowadzi wyłącznie działalność statutową. Podatnik jest wpisany w rejestrze stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej KRS - oznaczenie rodzaju organizacji jaką jest (…): związek zawodowy).
Zgodnie z art. 38 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (tj. Dz.U. z 2022 r. poz. 854), przepisy ustawy dotyczące związków zawodowych stosuje się odpowiednio do organizacji związkowych, o których mowa w art. 11 ust. 1 i 2, z wyłączeniem przepisu art. 12 ust. 1 w części dotyczącej liczby założycieli związku, a w części dotyczącej liczby członków związku przepisu art. 17 ust. 1 pkt 3. Oznacza to, że z ustawy o związkach zawodowych wprost wynika nakaz stosowania do (…) jak i (…) wszystkich przepisów dotyczących związków zawodowych z wyłączeniem przepisu art. 12 ust. 1, w części dotyczącej liczby założycieli związku, a w części dotyczącej liczby członków związku przepisu art. 17 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy.
Do Podatnika stosuje się art. 24 ust. 2 ustawy o związkach zawodowych zgodnie, z którym Związki zawodowe korzystają ze zwolnień podatkowych przewidzianych dla stowarzyszeń. Z uwagi na powyższe Podatnik podlega zwolnieniu przewidzianemu w art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587, ze zm.), tj. wolne od podatku są: dochody związków zawodowych, społeczno-zawodowych organizacji rolników, izb rolniczych, izb gospodarczych, organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła, spółdzielczych związków rewizyjnych, organizacji pracodawców, partii politycznych, europejskich partii politycznych i europejskich fundacji politycznych, działających na podstawie odrębnych przepisów – w części przeznaczonej na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 8 Statutu … celami … są w szczególności:
1) …. – 10) ….
Zgodnie z art. 9 Statutu … swoje cele realizuje poprzez:
1) …. – 16 ) ….
W dniu … 2012 r. Podatnik zawiązał Spółkę działającą pod firmą Y… . Następnie aktem notarialnym z dnia … 2012 r. Podatnik:
a) obniżył kapitał zakładowy Spółki z kwoty … o kwotę … do kwoty … zł poprzez umorzenie … udziałów nabytych od Podatnika, każdy o wartości nominalnej … zł,
b) podwyższył kapitał zakładowy Spółki z kwoty … o kwotę … zł do kwoty … zł poprzez podwyższenie wartości nominalnej udziałów istniejących, tj. przez podwyższenie ich dotychczasowej wartości nominalnej z kwoty … do kwoty …,
c) podwyższony kapitał zakładowy pokrył wkładem niepieniężnym - aportem - stanowiącym przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55 Kodeksu cywilnego działające pod nazwą Z, obejmujące składniki majątku szczegółowo opisane w ww. akcie notarialnym.
Na mocy Decyzji z dnia … 2018 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego … stwierdził, iż dokonanie ww. czynności (opisanych w powyższym akcie notarialnym) nie spowodowało powstania przychodu po stronie X.
Wartość nominalna udziałów objętych w ramach aportu wyniosła …. Wartość rynkowa aportu została wyceniona na kwotę ….
Podwyższenie wartości udziałów zostało objęte po cenie wyższej od wartości nominalnej, tj. po cenie … oraz wynikające z tego nadwyżka w kwocie … została przelana do kapitału zapasowego Y.
Podatnik w dniu … 2023 r. w … dokonał sprzedaży udziałów posiadanych w Spółce za cenę … za 1 (jeden) udział, tj. za łączną cenę … za … .
Podatnik zamierza przeznaczyć dochód ze sprzedaży udziałów na działalność statutową. Środki uzyskane ze sprzedaży ww. kwoty będą wydatkowane w sposób opisany poniżej:
- w zakresie kwoty … X przeznaczy ją na nabycie produktów finansowych takich jak: obligacje, lokaty bankowe, fundusze inwestycyjne, konta oszczędnościowe, itp. z których zyski kapitałowe będą przeznaczane w kolejnych latach na działalność statutową X oraz wydatkowane na prowadzenie bieżącej działalności statutowej X. W efekcie wydatkowanie kwoty … nastąpi w całości na cele statutowe X.
- w zakresie kwoty …. będzie ona wydatkowana w ten sposób, że X przeznaczy ją na przekazanie członkom X, którzy przynależeli do X w dniu sprzedaży udziałów spółki Y oraz byli Członkami X w dniu podjęcia uchwały Zgromadzenia X w sprawie przeznaczenia przez X kwoty ze sprzedaży udziałów spółki Y sp. z o.o. z siedzibą … na działalność statutową X, w kwocie po … z przeznaczeniem na własne cele statutowe Członka X. Wydatkowanie kwoty … będzie stanowiło realizację celu statutowego przewidzianego w art. 8 pkt 10 Statutu X, jak również stanowić będzie realizację celów X opisaną w art. 9 pkt 3 Statutu polegającą na finansowaniu działalności Statutowej organizacji członkowskich X.
Pytanie
Czy przychód z tytułu ceny sprzedaży podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, odpłatne zbycie udziałów przez osobę prawną co do zasady generuje przychód, w wysokości określonej zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Zgodnie z zawartymi w tym przepisie regulacjami, przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy lub praw majątkowych jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie.
W tym przypadku łączna cena, za którą Podatnik sprzedał udziały w spółce Y sp. z o.o. stanowi kwotę …za … udziałów, tj. kwotę która będzie stanowiła przychód z odpłatnego zbycia ww. udziałów. Tak wyliczony przychód będzie podlegał obniżeniu o koszty uzyskania przychodu, których wysokość ustala się różnie, w zależności od tego, w zamian za co zostały nabyte/objęte udziały oraz o koszty samego odpłatnego zbycia (tj. zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a contrario (wydatki gotówkowe), art. 15 ust. 1k pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (zbycie udziałów objętych w zamian za wkład niepieniężny inny niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część), art. 15 ust. 1k pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (zbycie udziałów objętych w zamian za przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część).
W opisanym stanie faktycznym, Podatnik może obniżyć planowany przychód ze sprzedaży udziałów o:
1) wartość udziałów, które zostały objęte w formie pieniężnej,
2) wartość wkładu niepieniężnego - aportu,
3) o koszty samego odpłatnego zbycia udziałów (podatek od czynności cywilnoprawnych oraz koszty notarialne).
Różnica pomiędzy przychodem z planowanego odpłatnego zbycia udziałów, a kosztami związanymi ze zbywanymi udziałami będzie stanowiła podstawę opodatkowania, od której podatek zgodnie z art. 19 ust. 1 pkt 1 wynosi 19%.
Podatnik zamierza jednak przeznaczyć dochód ze sprzedaży udziałów na działalność statutową. Podatnik, nie planuje także wydatkować otrzymanych środków na działalność inną niż działalność statutowa. Środki ze sprzedaży udziałów w zakresie kwoty … Podatnik przeznaczy na nabycie produktów finansowych takich jak: obligacje, lokaty bankowe, fundusze inwestycyjne, konta oszczędnościowe, itp. z których zyski kapitałowe będą przeznaczane w kolejnych latach na działalność statutową X oraz wydatkowane na prowadzenie bieżącej działalności statutowej X, zaś w zakresie kwoty… będzie ona wydatkowana w ten sposób, że Podatnik przeznaczy ją na przekazanie członkom X, którzy przynależeli do X w dniu sprzedaży udziałów spółki Y sp. z o.o. z siedzibą w … oraz byli Członkami X w dniu podjęcia uchwały Zgromadzenia X przeznaczenia przez X kwoty ze sprzedaży udziałów spółki Y .. sp. z o.o. z siedzibą w … na działalność statutową , w kwocie po… z przeznaczeniem na własne cele statutowe Członka X.
Wobec powyższego, Podatnik uważa, że wartość środków pieniężnych otrzymanych w zamian za udziały Spółki podlegać będzie zwolnieniu od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Wskazać w tym miejscu należy, iż zgodnie z art. 24 ust. 2 ustawy o związkach zawodowych związki zawodowe korzystają ze zwolnień podatkowych przewidzianych dla stowarzyszeń. Na mocy art. 38 ww. ustawy wszelkie przepisy ustawy dotyczące związków zawodowych stosuje się odpowiednio do organizacji związkowych, o których mowa w art. 11 ust. 1 i 2, z wyłączeniem przepisu art. 12 ust. 1 w części dotyczącej liczby założycieli związku, a w części dotyczącej liczby członków związku przepisu art. 17 ust. 1 pkt 39, tj. m.in. do Podatnika.
Dla zastosowania zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, konieczne jest przeznaczenie i wydatkowanie dochodów na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej. Wolny od podatku jest zatem dochód Wnioskodawcy, niezależnie od źródeł pochodzenia (oprócz dochodów określonych w art. 17 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), w tym z działalności gospodarczej, który zostanie przeznaczony i wydatkowany wyłącznie na niegospodarczą działalność statutową. Przez działalność statutową należy rozumieć te rodzaje działalności, które ujęte zostały w jej statucie. Literalne brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 39 w zw. z art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wskazuje, że dochody podatników, o których mowa w tym przepisie, nie podlegają opodatkowaniu po spełnieniu łącznie następujących warunków: przeznaczenia dochodów na cele statutowe, czyli wyraźnie określone w statucie (z wyłączeniem środków, które zostały przeznaczone na działalność gospodarczą) oraz ich wydatkowania - bez względu na termin - na te cele.
Zwolnienie, o jakim mowa w ww. przepisie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jest zwolnieniem warunkowym. Dopiero łączne spełnienie warunków określonych w ww. przepisach daje możliwość skorzystania ze zwolnienia. Należy podkreślić, że „przeznaczenie” o jakim mowa w ww. przepisach pełni rolę warunku zawieszającego, odraczającego w czasie opodatkowanie dochodu. Dopiero jego wydatkowanie na cele statutowe (z wyłączeniem dochodu przeznaczonego na działalność gospodarczą) w sposób definitywny upoważnia do skorzystania ze zwolnienia tego dochodu z opodatkowania.
Art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwalnia od opodatkowania wszelkie dochody, określonych w przepisie grup podatników, przeznaczone na cele statutowe z wyłączeniem działalności gospodarczej.
Reasumując w ocenie Podatnika przychód z tytułu ceny sprzedaży udziałów podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, bowiem na mocy art. 24 ust. 2 w zw. z art. 38 o z.z. związki zawodowe, a zatem i federacje związków zawodowych korzystają ze zwolnień podatkowych przewidzianych dla stowarzyszeń, zaś Podatnik nie planuje wydatkować otrzymanych środków na działalność inną niż działalność statutowa.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. Stosownie zatem do zadanego pytania oraz stanowiska Wnioskodawcy wyznaczających zakres rozpatrzenia wniosku, przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest wyłącznie ustalenie czy do federacji związków zawodowych ma zastosowanie zwolnienie określone w art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”). Tym samym przedmiotem niniejszej interpretacji nie są pozostałe wynikające z ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnienia od opodatkowania uzyskiwanych przez federację dochodów.
W myśl art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o CIT:
Wolne od podatku są dochody związków zawodowych, społeczno-zawodowych organizacji rolników, izb rolniczych, izb gospodarczych, organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła, spółdzielczych związków rewizyjnych, organizacji pracodawców, partii politycznych, europejskich partii politycznych i europejskich fundacji politycznych, działających na podstawie odrębnych przepisów – w części przeznaczonej na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej.
Wskazać należy, że powyższe zwolnienie przedmiotowe posiada jednak ograniczenia.
Na mocy art. 17 ust. 1a ustawy o CIT:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:
1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;
1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;
2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.
Zgodnie z art. 17 ust. 1b ustawy o CIT:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.
Jak wskazano powyżej, dla zastosowania zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o CIT, konieczne jest w pierwszej kolejności ustalenie czy podatnik podatku dochodowego od osób prawnych, który zamierza skorzystać z tego zwolnienia został wymieniony we wskazanym przepisie. Jeżeli odpowiedź będzie twierdząca, następnym etapem jest określenie czy dochody, które mają podlegać zwolnieniu zostały przeznaczone i wydatkowane przez tegoż podatnika na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej. Oznacza to, że samo przeznaczenie i wydatkowanie środków na działalność statutową nie uprawnia do zastosowania zwolnienia, o którym mowa powyżej. Istotne jest bowiem, czy podmiot mający zamiar korzystać ze zwolnienia, został we wskazanym przepisie w ogóle wymieniony.
Z tego też względu, wolny od podatku dochodowego jest taki dochód podmiotu wskazanego w art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o CIT, niezależnie od źródeł jego pochodzenia (oprócz dochodów określonych w art. 17 ust. 1a ustawy o CIT), w tym z działalności gospodarczej, który zostanie przeznaczony i wydatkowany wyłącznie na niegospodarczą działalność statutową tego podmiotu.
Przez działalność statutową należy rozumieć te rodzaje działalności, które ujęte zostały w jej statucie. Określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne i ścisłe. Z podatkowego punktu widzenia chodzi bowiem o zwolnienie dochodu od podatku, a zatem zastosowanie instytucji będącej wyjątkiem od reguły, jaką jest opodatkowanie dochodów osób prawnych.
Należy mieć na uwadze, że przepisy ustanawiające zwolnienie i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej). Dlatego też muszą być stosowane w sposób ścisły i jakakolwiek wykładnia rozszerzająca w odniesieniu do przepisów dotyczących ww. preferencji podatkowych jest niedopuszczalna.
Literalne brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 39 w zw. z art. 17 ust. 1b ustawy o CIT wskazuje, że dochody podatników, o których mowa w tym przepisie, nie podlegają opodatkowaniu po spełnieniu łącznie następujących warunków: przeznaczenia dochodów na cele statutowe, czyli wyraźnie określone w statucie (z wyłączeniem środków, które zostały przeznaczone na działalność gospodarczą) oraz ich wydatkowania – bez względu na termin – na te cele. Dla skorzystania ze zwolnienia nie jest przy tym wystarczające samo przeznaczenie dochodu na cele statutowe, konieczne jest także jego wydatkowanie na te cele przez wskazany w ww. przepisie podmiot.
Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika w szczególności, że Wnioskodawca jest (…), do której na mocy art. 38 ustawy z 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 854), mają zastosowanie przepisy ustawy dotyczące związków zawodowych. Podatnik prowadzi wyłącznie działalność statutową, nie prowadzi działalności gospodarczej. Podatnik posiadał udziały w spółce z o.o., które sprzedał w 2023 roku.
Odnosząc powyższe przepisy do wątpliwości Wnioskodawcy, w kontekście przedstawionego we wniosku opisu sprawy, należy wskazać, że X nie jest podmiotem wymienionym w art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o CIT. Podmiotem wymienionym w tym przepisie są bowiem związki zawodowe, a nie federacje takich związków. Uprawnionym do zwolnienia dochodów od opodatkowania na mocy ww. przepisu (przy spełnieniu pozostałych ustawowych warunków), są zatem wyłącznie związki zawodowe pracowników, działające na podstawie odrębnych przepisów – w części przeznaczonej na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej.
Co prawda Wnioskodawca wskazał, że ma do niego zastosowanie ustawa z 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 854), a w szczególności art. 38 tej ustawy, zgodnie z którym przepisy ustawy dotyczące związków zawodowych stosuje się odpowiednio do organizacji związkowych, o których mowa w art. 11 ust. 1 i 2, z wyłączeniem przepisu art. 12 ust. 1 w części dotyczącej liczby założycieli związku, a w części dotyczącej liczby członków związku przepisu art. 17 ust. 1 pkt 3, jednakże fakt odpowiedniego stosowania do Wnioskodawcy „przepisów ustawy” (tj. ustawy o związkach zawodowych) nie oznacza, że również na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dla Wnioskodawcy powstają takie same skutki podatkowe, jakie powstają dla związku zawodowego.
Wskazanie „odpowiedniego stosowania” dotyczy bowiem wyłącznie przepisów tej ustawy, czyli ustawy o związkach zawodowych, a nie przepisów innych ustaw.
Odnosząc się do podniesionej przez Państwa kwestii wpisu X w rejestrze stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej KRS wraz z oznaczeniem rodzaju organizacji (X) jako związek zawodowy należy zauważyć, że zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o związkach zawodowych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 854):
Związek zawodowy jest dobrowolną i samorządną organizacją ludzi pracy, powołaną do reprezentowania i obrony ich praw, interesów zawodowych i socjalnych.
Jak wynika zatem z ww. przepisu członkami związków zawodowych mogą być zgodnie z formułą przyjętą w art. 1 ustawy o związkach zawodowych są wyłącznie „ludzie pracy”.
W myśl natomiast art. 11 ustawy o związkach zawodowych:
1. Związki zawodowe mają prawo tworzyć ogólnokrajowe zrzeszenia (federacje) związków zawodowych.
2. Ogólnokrajowe związki zawodowe i zrzeszenia związków zawodowych mogą tworzyć ogólnokrajowe organizacje międzyzwiązkowe (konfederacje).
3. Organizacje związkowe, w tym federacje i konfederacje, mają prawo tworzenia i wstępowania do międzynarodowych organizacji związkowych.
Ustawa o związkach zawodowych odrębnie definiuje „związek zawodowy” a odrębnie „federację”. Związek zawodowy jest osobą prawną osób fizycznych powołaną przez ludzi pracy, do którego mogą bezpośrednio przynależeć uprawnione osoby. W świetle obowiązujących norm federacja nie jest zatem związkiem zawodowym sensu stricto. W ujęciu organizacyjno-strukturalnym federacja jest zrzeszeniem związków zawodowych nie można jej zatem na równi traktować ze związkiem zawodowym.
Zwolnienie z art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o CIT dedykowane jest tylko i wyłącznie związkom zawodowym a nie ich zrzeszeniom, które są odrębnymi od związków zawodowych podmiotami.
Mając powyższe na względzie dochodów Wnioskodawcy ze zbycia wskazanych we wniosku udziałów nie można uznać za korzystające ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie wskazanego przez Wnioskodawcę art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o CIT, bowiem federacja związków zawodowych, nie została wymieniona w tym przepisie jako podmiot uprawniony do stosowania tego zwolnienia podatkowego. Jeżeli wolą ustawodawcy byłoby rozszerzenie tego zwolnienia również na federacje związków zawodowych, to zawarłby w ww. przepisie stosowne zapisy (wprost, bądź też poprzez odpowiednie odesłanie). Czego jednakże nie uczynił.
W konsekwencji, bez znaczenia dla możliwości skorzystania przez Wnioskodawcę ze wskazanego w art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o CIT zwolnienia pozostaje fakt samego przeznaczenia i wydatkowana uzyskanych dochodów na cele statutowe X.
Mając powyższe na względzie uzyskany przez Wnioskodawcę dochód ze sprzedaży udziałów spółki z o.o., o którym mowa we wniosku, będzie stanowił dla Wnioskodawcy podlegający opodatkowaniu dochód. Z uwagi na fakt, że Wnioskodawca nie posiada statusu podmiotu uprawnionego, dochód ten nie będzie przy tym korzystał ze zwolnienia od opodatkowania na mocy art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o CIT.
W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).