Zastosowanie zwolnienia z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT do wypłacanych Fundacji rodzinnej w organizacji dywidend. - Interpretacja - 0114-KDIP2-1.4010.517.2024.1.PK
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Zastosowanie zwolnienia z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT do wypłacanych Fundacji rodzinnej w organizacji dywidend.
Interpretacja indywidualna
- stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 23 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy w opisanym stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym, na podstawie art. 26 ust. 1 w zw. z art. 26 ust. 2c ustawy o CIT, Bank jako płatnik podatku dochodowego od osób prawnych będzie uprawniony do zastosowania zwolnienia z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT do wypłacanych FRwO Dywidend, w związku czym będzie uprawniony do niepobierania podatku.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest spółką akcyjną, bankiem krajowym, prowadzącym działalność bankową w rozumieniu ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2488 ze zm.; dalej: „Prawo bankowe”), polskim rezydentem podatkowym. Działalność Banku podlega nadzorowi państwowego organu nad rynkiem finansowym, jakim jest Komisja Nadzoru Finansowego.
W ramach wykonywanej działalności gospodarczej, Wnioskodawca prowadzi rachunki papierów wartościowych, o których mowa w art. 26 ust. 2c ustawy CIT, na których rejestrowane są papiery wartościowe (dalej: „Rachunki” lub pojedynczo „Rachunek”). Rachunki mogą być prowadzone także dla fundacji rodzinnej oraz fundacji rodzinnej w organizacji (dalej: „FRwO”), o których mowa w ustawie z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej [Dz.U. z 2023 r., poz. 326 ze zm., dalej: „Ustawa o fundacji rodzinnej”].
Z tytułu papierów wartościowych zarejestrowanych na Rachunku prowadzonym przez Wnioskodawcę dla FRwO (dalej: „Rachunek FRwO”) Bank wypłaca i nadal będzie wypłacał m.in. przychody (dochody) z dywidend oraz inne przychody (dochody) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (dalej: „Dywidendy”). Na potrzeby wypłaty Dywidend Bank pozyskuje i nadal będzie pozyskiwał oświadczenie składane zgodnie z zasadami reprezentacji FRwO, potwierdzające, że Dywidendy stanowią dochody FRwO ze statutowej działalności lokacyjno-inwestycyjnej, o której mowa w art. 2 Ustawy o fundacji rodzinnej bądź dochody z działalności gospodarczej wyłącznie, o której mowa w art. 5 ust. 1 Ustawy o fundacji rodzinnej (dalej: „Oświadczenie FRwO”). Oświadczenie FRwO potwierdza także, że FRwO została zgłoszona do rejestru fundacji rodzinnych w terminie sześciu miesięcy od dnia jej powstania oraz że FRwO zobowiązuje się do niezwłocznego poinformowania Wnioskodawcy o uprawomocnieniu się postanowienia sądu rejestrowego w przedmiocie odmowy bądź zarejestrowania FRwO.
Pytanie
Czy w opisanym stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym, na podstawie art. 26 ust. 1 w zw. z art. 26 ust. 2c ustawy CIT, Bank jako płatnik podatku dochodowego od osób prawnych będzie uprawniony do zastosowania zwolnienia z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT do wypłacanych FRwO Dywidend, w związku czym będzie uprawniony do niepobierania podatku?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i zdarzenie przyszłe: W opisanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, na podstawie art. 26 ust. 1 w zw. z art. 26 ust. 2c ustawy CIT, Bank jako płatnik podatku dochodowego od osób prawnych będzie uprawniony do zastosowania zwolnienia z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT do wypłacanych FRwO Dywidend, w związku z czym będzie uprawniony do niepobierania podatku.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy CIT osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b, 2d i 2e, w dniu dokonania wy płaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e.
Przy weryfikacji warunków zastosowania stawki podatku innej niż określona w art. 21 ust. 1 lub art. 22 ust. 1, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, płatnik jest obowiązany do dochowania należytej staranności. Przy ocenie dochowania należytej staranności uwzględnia się charakter, skalę działalności prowadzonej przez płatnika oraz powiązania w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 5 płatnika z podatnikiem (art. 26 ust. 1 zd. 3 i 4 ustawy CIT).
Jednocześnie, stosownie do art. 26 ust. 2c ustawy CIT w przypadku wypłat należności z tytułu:
1) odsetek od papierów wartościowych zapisanych na rachunkach papierów wartościowych albo na rachunkach zbiorczych, wypłacanych na rzecz podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2,
2) przychodów wymienionych w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a, b, e oraz g, uzyskanych z papierów wartościowych zapisanych na rachunkach papierów wartościowych albo na rachunkach zbiorczych - obowiązek, o którym mowa w ust. 1, stosuje się do podmiotów prowadzących rachunki papierów wartościowych albo rachunki zbiorcze, jeżeli wypłata należności następuje za pośrednictwem tych podmiotów.
Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy CIT podatek dochodowy od określonych w art. 7b ust. 1 pkt 1 przychodów z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu (dochodu).
Zgodnie z art. 2 ust. 1 zd. 1 Ustawy o fundacji rodzinnej fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundacja rodzinna nabywa osobowość prawną z chwilą wpisu do rejestru fundacji rodzinnych (art. 4 ust. 1 Ustawy o fundacji rodzinnej). Stosownie do art. 23 ust. 1 Ustawy o fundacji rodzinnej z chwilą sporządzenia aktu założycielskiego albo ogłoszenia testamentu powstaje fundacja rodzinna w organizacji.
Ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji (art. 1 ust. 1 ustawy CIT). Jednocześnie, przepisy ustawy mają również zastosowanie do fundacji rodzinnych w organizacji (art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy CIT). Z zestawienia powyżej przytoczonych przepisów wynika, że FRwO podlega zasadom opodatkowania uregulowanym w ustawie CIT, a w konsekwencji z tytułu wy płaty FRwO Dywidend Wnioskodawca będzie pełnił funkcję płatnika podatku dochodowego od osób prawnych.
Wnioskodawca pragnie wskazać, że ustawodawca w sposób staranny i przemyślany wprowadził do polskiego porządku prawnego instytucję fundacji rodzinnej (fundacja rodzinna przed wpisem do rejestru fundacji rodzinnych działa jako FRwO), przewidując dla niej realizację nadrzędnych celów, wśród których znajduje się umożliwienie wielopokoleniowej sukcesji przedsiębiorstw, zapewnienie środków dla rodziny i osób bliskich fundatorowi (beneficjentów) oraz zabezpieczenie dobrobytu samego fundatora. Zgodnie z uzasadnieniem do Ustawy o Fundacji rodzinnej, fundacja rodzinna to osoba prawna tworzona w celu realizacji szczególnego zadania, jakim jest dysponowanie majątkiem zgodnie z wolą fundatora, na rzecz beneficjentów przez niego wskazanych, w tym również po jego śmierci. Nadrzędnym celem fundacji rodzinnej powinna być dbałość o bezpieczeństwo w zakresie ochrony tego majątku, a także ochrony interesów fundatora i beneficjentów związanych z działalnością fundacji rodzinnej. Zadaniem fundacji rodzinnej jest zarządzanie majątkiem m.in. w oparciu o mienie przekazane w szczególności przez fundatora oraz w oparciu o wypracowane zyski. Fundacja rodzinna powinna dążyć do takiego zarządzania majątkiem aby ochronić go przed utratą, zmniejszeniem wartości, a w miarę możliwości aby go pomnażać. Wyrazem preferencji przewidzianych przez ustawodawcę w ramach instytucji fundacji rodzinnej są szczególne zasady opodatkowania, w tym także zwolnienie od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT zwalnia się od podatku fundację rodzinną. Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (art. 4a pkt 36 UCit).
Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, zwolnienie, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT znajduje zastosowanie już do FRwO. Potwierdza to także brzmienie regulacji art. 6 ust. 9 ustawy CIT, zgodnie z którym fundacja rodzinna w organizacji traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, w przypadku gdy nie została zgłoszona do rejestru fundacji rodzinnych w terminie sześciu miesięcy od dnia jej powstania albo postanowienie sądu rejestrowego odmawiające jej zarejestrowania stało się prawomocne, przy czym utrata prawa do zwolnienia następuje od dnia powstania fundacji rodzinnej w organizacji.
Skoro FRwO traci prawo do zwolnienia w przypadku zaistnienia okoliczności, o których mowa w art. 6 ust. 9 ustawy CIT to oznacza to, że do czasu utraty tego prawa, zwolnienie, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT jej przysługuje. Utrata prawa do zwolnienia następuje w dacie zaistnienia okoliczności, o których mowa w art. 6 ust. 9 ustawy CIT, a jedynie wywołuje skutek ex tunc tj. od dnia powstania FRwO. Jednocześnie, utrata prawa do zwolnienia rodzi konsekwencje po stronie FRwO jako podatnika, nie zaś po stronie płatnika.
W przypadku, o którym mowa w ust. 9, fundacja rodzinna w organizacji jest obowiązana do: 1) złożenia zeznania, o którym mowa w art. 27 ust. 1, albo takich zeznań obejmujących okres od początku jej powstania oraz
2) zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę, przy czym odsetki nalicza się od następnego dnia po upływie terminu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, do dnia zapłaty podatku włącznie (art. 6 ust. 10 ustawy CIT).
Tym samym, obowiązki związane z rozliczeniem i raportowaniem wynikającym z utraty przez FRwO prawa do zwolnienia, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT ustawodawca nakłada na samą FRwO. Analogiczny obowiązek nie został przewidziany dla płatnika.
Podobne rozwiązanie ustawodawca wprowadził w przypadku zwolnienia dla dywidend wypłacanych przez polskie spółki posiadające nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki otrzymującej dywidendę, mającej siedzibę na terytorium Unii Europejskiej bądź Europejskiego Obszaru Gospodarczego, które to zwolnienie reguluje art. 22 ust. 4 ustawy CIT.
Warunkiem zwolnienia jest posiadanie udziałów (akcji) we wspomnianej powyżej wysokości nieprzerwanie przez okres 2 lat (art. 22 ust. 4a ustawy CIT). Jednocześnie, zwolnienie to ma zastosowanie także w przypadku, gdy okres dwóch lat nieprzerwanego posiadania udziałów (akcji) upływa po dniu uzyskania dywidendy (art. 22 ust. 4b ustawy CIT).
Prawo do zwolnienia przed upływem 2 lat potwierdzają organy podatkowe w wydawanych interpretacjach indywidualnych (np. z dnia 29 marca 2024 r., nr 0111-KDIB1-2.4010.39.2024.2.AK, z dnia 22 maja 2023 r., nr 0111-KDIB1-1.4010.257.2023.1.KM).
Jednocześnie, zgodnie z art. 22 ust. 4b ustawy CIT w przypadku niedotrzymania warunku posiadania udziałów (akcji) to spółka otrzymująca dywidendę zobowiązana jest do zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę. W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, art. 6 ust. 9 ustawy CIT regulujący utratę prawa do zwolnienia z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT nie wyłącza zastosowania przez Bank tego zwolnienia, jeżeli wypłata Dywidend następuje po zgłoszeniu FRwO do rejestru fundacji rodzinnych, ale przed uprawomocnieniem się postanowienia sądu rejestrowego w przedmiocie odmowy zarejestrowania FRwO, o których to okolicznościach FRwO zobowiązuje się poinformować Bank w Oświadczeniu FRwO. Innymi słowy, Bank jest uprawniony do zastosowania zwolnienia do wypłacanych FRwO Dywidend, gdy nie są spełnione przesłanki z art. 6 ust. 9 ustawy CIT.
Jednocześnie, do zwolnienia dla FRwO z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT znajdują zastosowanie te same ograniczenia, co w przypadku fundacji rodzinnej. Zgodnie z art. 6 ust. 7 ustawy CIT zwolnienie, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 Ustawy o fundacji rodzinnej. Stosownie do art. 5 Ustawy o fundacji rodzinnej, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (tj. Dz. U. z 2023 r. poz. 221 ze zm.) tylko w zakresie określonym w tym przepisie. Zdaniem Wnioskodawcy, art. 6 ust. 1 pkt 25 i art. 6 ust. 7 ustawy CIT należy interpretować w ten sposób, że fundacja rodzinna korzysta ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych z tym zastrzeżeniem, że ze zwolnienia wyłączone są dochody z działalności gospodarczej tej fundacji, która to działalność wykracza poza zakres określony w art. 5 Ustawy o fundacji rodzinnej.
Oznacza to, że fundacja rodzinna jest zwolniona podmiotowo od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w zakresie w jakim realizuje działalność gospodarczą określoną w art. 5 Ustawy o fundacji rodzinnej lub statutową działalność lokacyjno-inwestycyjną, o której mowa w art. 2 Ustawy o fundacji rodzinnej. Wskazuje na to w szczególności literalne brzmienie art. 6 ust. 7 ustawy CIT, z którego wynika, że realizowanie przez fundację rodzinną działalności gospodarczej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 Ustawy o fundacji rodzinnej nie wyklucza zwolnienia tej fundacji od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w pozostałym zakresie.
W związku z tym, mając na uwadze, że ww. ograniczenia znajdują zastosowanie także do FRwO, na potrzeby wypłaty Dywidend, Bank potwierdza i będzie potwierdzał za pomocą pozyskiwanego Oświadczenia FRwO, że wypłacane przez Wnioskodawcę Dywidendy nie stanowią dochodów nieobjętych zwolnieniem, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT. Reasumując, Bank wypłacając FRwO Dywidendy będzie dysponował potwierdzeniem, że: 1) Dywidendy nie stanowią dochodów nieobjętych zwolnieniem, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT oraz 2) FRwO została zgłoszona do rejestru fundacji rodzinnych w terminie sześciu miesięcy od dnia jej powstania oraz że FRwO zobowiązuje się do niezwłocznego poinformowania Wnioskodawcy o uprawomocnieniu się postanowienia sądu rejestrowego w przedmiocie odmowy bądź zarejestrowania FRwO.
W ocenie Wnioskodawcy, pozyskiwanie Oświadczenia FRwO stanowi realizację przez Bank jako płatnika podatku dochodowego od osób prawnych obowiązku dochowania należytej staranności. W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, na podstawie art. 26 ust. 1 w zw. z art. 26 ust. 2c ustawy CIT, Bank jako płatnik podatku dochodowego od osób prawnych będzie uprawniony do zastosowania zwolnienia z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT do wypłacanych Dywidend na rzecz FRwO. Jednocześnie, utrata prawa do zwolnienia przez FRwO nie wpływa na uprawnienie Banku jako płatnika do zastosowania zwolnienia z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT, o ile wypłata Dywidend ma miejsce po zgłoszeniu FRwO do rejestru fundacji rodzinnych, ale przed uprawomocnieniem się postanowienia sądu rejestrowego w przedmiocie odmowy zarejestrowania Fundacji rodzinnej w organizacji, o czym Fundacja rodzinna zobowiązuje się poinformować Bank w Oświadczeniu FRwO. Wnioskodawca pragnie także dodać, że chociaż adresatem zwolnienia jest FRwO to zgodnie z art. 26 ust. 1 zd 3 ustawy CIT płatnik weryfikuje warunki zastosowania zwolnienia, wynikającego z przepisów szczególnych.
Tym samym, Wnioskodawca realizując funkcję płatnika podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu wypłaty Dywidend weryfikuje możliwość zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT. Brak zastosowania zwolnienia oznacza potrącenie przez Wnioskodawcę jako płatnika kwoty podatku i uiszczenie go do właściwego organu podatkowego. Z kolei zastosowanie zwolnienia oznacza brak potrącenia przez Wnioskodawcę jako płatnika kwoty podatku i wypłatę Dywidendy na rzecz FRwO w pełnej kwocie. Mając na względzie powyższe, Wnioskodawca wnosi o uznanie jego stanowiska za prawidłowe.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej : ustawa o CIT)
Osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b, 2d i 2e, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji. Przy weryfikacji warunków zastosowania stawki podatku innej niż określona w art. 21 ust. 1 lub art. 22 ust. 1, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, płatnik jest obowiązany do dochowania należytej staranności. Przy ocenie dochowania należytej staranności uwzględnia się charakter, skalę działalności prowadzonej przez płatnika oraz powiązania w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 5 płatnika z podatnikiem.
W myśl art. 26 ust. 2c ww. ustawy,
W przypadku wypłat należności z tytułu:
1) odsetek od papierów wartościowych zapisanych na rachunkach papierów wartościowych albo na rachunkach zbiorczych, wypłacanych na rzecz podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2,
2) przychodów wymienionych w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a, b, e oraz g, uzyskanych z papierów wartościowych zapisanych na rachunkach papierów wartościowych albo na rachunkach zbiorczych
- obowiązek, o którym mowa w ust. 1, stosuje się do podmiotów prowadzących rachunki papierów wartościowych albo rachunki zbiorcze, jeżeli wypłata należności następuje za pośrednictwem tych podmiotów.
Zdanie pierwsze stosuje się także do podmiotów wskazanych w art. 3 ust. 2 w zakresie, w jakim prowadzą działalność gospodarczą poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład, jeżeli rachunek, na którym zapisane są papiery wartościowe, jest związany z działalnością tego zakładu.
Jak stanowi art. 26 ust. 2d ustawy o CIT,
Płatnicy, o których mowa w ust. 2c, pobierają zryczałtowany podatek dochodowy w dniu przekazania należności do dyspozycji posiadacza rachunku papierów wartościowych lub posiadacza rachunku zbiorczego. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji. Przepisy ust. 1c-1l stosuje się odpowiednio.
Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o CIT,
Podatek dochodowy od określonych w art. 7b ust. 1 pkt 1 przychodów z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu (dochodu).
Zatem, na podstawie przytoczonych powyżej regulacji, wyróżnić można dwie kategorie płatników WHT:
- po pierwsze, obowiązki płatnika nakładane są na podmiot, który jest zobowiązany z tytułu danego stosunku prawnego do wypłaty danej należności i wypłaca je bezpośrednio do uprawnionego,
- drugim przypadkiem płatnika jest podmiot prowadzący rachunki papierów wartościowych albo rachunki zbiorcze, który nie jest dłużnikiem (zobowiązanym) z tytułu wypłaty danej należności, jednakże wypłata tych należności do ich odbiorcy następuje za jego pośrednictwem.
Jak wskazano wyżej, art. 26 ust. 2c ustawy o CIT przewiduje specyficzną funkcję płatnika dla Podmiotów prowadzących rachunki, która jako odstępstwo od zasad ogólnych wyrażonych w art. 26 ust. 1 ustawy o CIT, nakłada obowiązek poboru WHT na - w zasadzie - technicznych pośredników wypłacających pożytki od faktycznych podmiotów dokonujących wypłaty tych pożytków (w sytuacji będącej przedmiotem niniejszego wniosku - Bank). Co istotne i co podkreśla specyfikę tego rozwiązania to fakt, iż ustawa o CIT nie zakłada podobnego „przeniesienia" obowiązków płatnika na inny podmiot niż dokonujący wypłaty w przypadku żadnych innych płatności.
Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka jest bankiem krajowym, prowadzącym działalność bankową. W ramach wykonywanej działalności gospodarczej, Wnioskodawca prowadzi rachunki papierów wartościowych na których rejestrowane są papiery wartościowe. Rachunki mogą być prowadzone także dla fundacji rodzinnej oraz fundacji rodzinnej w organizacji. Z tytułu papierów wartościowych zarejestrowanych na Rachunku prowadzonym przez Spółkę dla fundacji rodzinnej w organizacji (dalej: „FRwO”), Bank wypłaca i nadal będzie wypłacał m.in. przychody (dochody) z dywidend oraz inne przychody (dochody) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Na potrzeby wypłaty Dywidend Bank pozyskuje i nadal będzie pozyskiwał oświadczenie składane zgodnie z zasadami reprezentacji FRwO, potwierdzające, że:
- Dywidendy nie stanowią dochodów nieobjętych zwolnieniem o którym nowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT,
- FRwO została zgłoszona do rejestru fundacji rodzinnych w terminie sześciu miesięcy od dnia jej powstania
- FRwO zobowiązuje się do niezwłocznego poinformowania Wnioskodawcy o uprawomocnieniu się postanowienia sądu rejestrowego w przedmiocie odmowy bądź zarejestrowania FRwO.
Wątpliwości Spółki dotyczą ustalenia, czy w opisanym stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym, na podstawie art. 26 ust. 1 w zw. z art. 26 ust. 2c ustawy o CIT, Bank jako płatnik podatku dochodowego od osób prawnych będzie uprawniony do zastosowania zwolnienia z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT do wypłacanych FRwO Dywidend, w związku czym będzie uprawniony do niepobierania podatku.
Odnosząc się do powyższych wątpliwości należy wskazać, iż zgodnie z art. art. 4a pkt 36 ustawy o CIT,
Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej - oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. poz. 326).
Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”),
Ustawa reguluje organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej, w tym prawa i obowiązki fundatora i beneficjenta.
Stosownie do art. 2 ust. 1 ufr,
Fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.
Art. 4 ust. 1 ufr stanowi, że
Fundacja rodzinna nabywa osobowość prawną z chwilą wpisu do rejestru fundacji rodzinnych.
Stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy o CIT,
Ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.
W myśl art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy o CIT,
Przepisy ustawy mają również zastosowanie do fundacji rodzinnych w organizacji.
Zgodnie z art. 23 ust. 3 ufr:
Fundacja rodzinna w organizacji zarządza we własnym imieniu posiadanym majątkiem i zapewnia jego ochronę, w szczególności nabywa prawa, w tym własność nieruchomości i inne prawa rzeczowe, zaciąga zobowiązania, pozywa i jest pozywana.
Zatem, fundacja rodzinna oraz fundacja rodzinna w organizacji, jako osoba prawna podlega zasadom opodatkowania dochodów osób prawnych na mocy art. 1 ust. 1 ustawy o CIT, a w konsekwencji z tytułu wypłaty Dywidend Wnioskodawca będzie pełnił funkcję płatnika podatku dochodowego od osób prawnych.
W tym miejscu wskazać należy na przepis art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, który stanowi, że
Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.
Jednakże, zgodnie z art. 6 ust. 7 i 9 oraz 10 ustawy o CIT,
7. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.
9. Fundacja rodzinna w organizacji traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, w przypadku gdy nie została zgłoszona do rejestru fundacji rodzinnych w terminie sześciu miesięcy od dnia jej powstania albo postanowienie sądu rejestrowego odmawiające jej zarejestrowania stało się prawomocne, przy czym utrata prawa do zwolnienia następuje od dnia powstania fundacji rodzinnej w organizacji.
10. W przypadku, o którym mowa w ust. 9, fundacja rodzinna w organizacji jest obowiązana do:
1) złożenia zeznania, o którym mowa w art. 27 ust. 1, albo takich zeznań obejmujących okres od początku jej powstania oraz
2) zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę, przy czym odsetki nalicza się od następnego dnia po upływie terminu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, do dnia zapłaty podatku włącznie.
Wskazać należy, że fundacja rodzinna oraz fundacja rodzinna w organizacji, co do zasady nie będzie mogła wykonywać działalności gospodarczej w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 221). Wyjątek ma stanowić działalność o której mowa w art. 5 ust. 1 ufr, zgodnie z którym:
Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:
1) zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;
2) najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;
3) przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;
4) nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;
5) udzielania pożyczek:
a) spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,
b) spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,
c) beneficjentom;
6) obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej;
7) produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu;
8) gospodarki leśnej.
Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że zwolnienie, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT może znaleźć zastosowanie także w sytuacji, gdy wypłata dywidendy zostanie dokonana przed wpisem Fundacji do właściwego rejestru.
Zdaniem organu w sytuacji, gdy wypłata dywidendy dla fundacji rodzinnej nastąpi przed wpisem Fundacji do właściwego rejestru (tj. w momencie, gdy Fundacja będzie fundacją rodzinną w organizacji), otrzymane przez Fundację przysporzenie korzystać będzie ze zwolnienia, określonego w art. 6 ust. 1 pkt 25 – przy założeniu, że sąd rejestrowy dokona ostatecznie wpisu Fundacji do rejestru.
Zatem, gdyby do wypłaty dywidendy doszło jeszcze w fazie przedrejestracyjnej, nie powoduje to dla fundacji rodzinnej w organizacji innych skutków prawnych niż dla fundacji rodzinnej nie posiadającej już tego statusu.
Tym samym dla Fundacji rodzinnej a co za tym idziei Fundacji rodzinnej w organizacji zostały przewidziane przez ustawodawcę szczególne zasady opodatkowania, w tym preferencja polegająca na zwolnieniu Fundacji rodzinnej od opodatkowania na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT w zakresie w jakim Fundacja rodzinna realizuje działalność gospodarczą, o której mowa w art. 5 ust. 1 ufr.
Podnieść należy, iż chociaż adresatem ww. zwolnienia jest Fundacja to zgodnie z art. 26 ust. 1 w zw. z art. 26 ust. 2c ustawy o CIT płatnik weryfikuje warunki zastosowania zwolnienia, wynikającego z przepisów szczególnych.
W tym miejscu wskazać należy, iż wykładnia prawa stanowi zespół czynności zmierzających do ustalenia znaczenia i zakresu wyrażeń języka prawnego i powinna odtworzyć te wyobrażenia i pojęcia, które łączył z daną normą ustawodawca. Proces wykładni prawa realizowany jest poprzez stosowanie odpowiednich dyrektyw interpretacyjnych. Najczęściej wymienia się trzy podstawowe grupy dyrektyw - językowa, systemowa i funkcjonalna (celowościowa). Punktem wyjścia wykładni jest niewątpliwie tekst prawny, poprzez który prawodawca przekazuje adresatom normy postępowania.
Kierując się wykładnią systemową, przyjąć należy, że Wnioskodawca realizując funkcję płatnika podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu wypłaty Dywidend weryfikuje możliwość zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.
W konsekwencji, wykładnia systemowa oraz konstrukcja podatku dochodowego od osób prawnych uprawnia do stwierdzenia, że:
- w sytuacji gdy Fundacji rodzinnej w tym i Fundacji rodzinnej w organizacji nie przysługuje zwolnienie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT do wypłacanych Fundacji rodzinnej Dywidend, to Bank jako płatnik będzie zobowiązany do poboru podatku i uiszczenia go do właściwego organu podatkowego;
- w sytuacji gdy Fundacji rodzinnej przysługuje ww. zwolnienie to Bank jako płatnik nie będzie zobowiązany do poboru podatku z tytułu wypłaty ww. Dywidendy na rzecz Fundacji rodzinnej.
Przepisy ustawy o CIT nie zawierają regulacji, która wprost zwalniałaby płatnika z ww. obowiązków w przypadku, gdy odbiorcą dywidendy jest fundacja rodzinna w tym fundacja rodzinna w organizacji. Jednak fundacja rodzinna co do zasady korzysta ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT w zakresie działalności określonej w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej.
Zgodnie natomiast z art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o fundacji rodzinnej fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą m.in. w zakresie:
przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach.
Otrzymanie przez fundację rodzinną w tym i fundację rodzinną w organizacji dochodu z tytułu dywidendy od spółki, w związku z przysługującym fundacji udziałami w jej zysku, powstaje na skutek uczestnictwa fundacji rodzinnej w takiej spółce, a więc mieści się w zakresie dozwolonej działalności gospodarczej określonej w art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o fundacji rodzinnej.
W stosunku do tych dochodów zastosowanie znajdzie zwolnienie podmiotowe wynikające z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT czego konsekwencją jest brak obowiązku poboru przez Wnioskodawcę jako płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od wypłaconych na rzecz fundacji rodzinnej w tym i fundacji rodzinnej w organizacji dywidend.
Mając na uwadze powyższe Państwo jako płatnik nie będziecie zobowiązani do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 26 ust. 1 w zw. z art. 26 ust. 2c ustawy o CIT, od dochodów z dywidend wypłacanych fundacji rodzinnej oraz fundacji rodzinnej w organizacji, ze względu na to, że fundacja rodzinna oraz fundacja rodzinna w organizacji w zakresie otrzymywanej dywidendy korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.
Zatem, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym, w opisanym stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym, na podstawie art. 26 ust. 1 w zw. z art. 26 ust. 2c ustawy o CIT, Bank jako płatnik podatku dochodowego od osób prawnych będzie uprawniony do zastosowania zwolnienia z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT do wypłacanych Fundacji rodzinnej oraz Fundacji rodzinnej w organizacji Dywidend należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
- stanu faktycznego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia oraz
- zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanego przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Jednocześnie należy zaznaczyć, że powyższa interpretacja dotyczy tylko problematyki będącej ściśle przedmiotem pytań w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych postawionych przez Państwa we wniosku. Treść pytań wyznacza bowiem granice tematyczne wydawanej interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
z zastosowaniem art. 119a;
w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).