Czy w związku z wynajmem jako stowarzyszenie będące jednocześnie organizacją pożytku publicznego jesteśmy zobowiązani do płacenia podatku od najmu i w... - Interpretacja - 0111-KDIB2-1.4010.450.2024.2.AJ
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Czy w związku z wynajmem jako stowarzyszenie będące jednocześnie organizacją pożytku publicznego jesteśmy zobowiązani do płacenia podatku od najmu i w jakiej wysokości? Czyj jako stowarzyszenie jesteśmy zwolnieni z tego obowiązku?
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
21 sierpnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 16 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konieczności i zasad opodatkowania dochodów z najmu uzyskanych przez Stowarzyszenie, będące organizacją pożytku publicznego.
Z uwagi na braki formalne, wezwaliśmy Państwa, pismem z 16 października 2024 r., o ich uzupełnienie. Wezwanie zostało odebrane 21 października 2024 r., a uzupełnienie do ww. wniosku wpłynęło 25 października 2024 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Stowarzyszenie (…) jest organizacją pożytku publicznego. Posiada własną nieruchomość (akt notarialny) którą zamierzamy odpłatnie wynająć innemu stowarzyszeniu na cel prowadzenia placówki opiekuńczo wychowawczej.
W piśmie z 21 października 2024 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazali Państwo m.in., że:
Cele statutowe Stowarzyszenia (…) zgodnie z paragrafem 9 Statutu są następujące:
-zwiększenie szans na godne życie oraz zmniejszenie ryzyka na wykluczenie społeczne dla dzieci i młodzieży przebywających w placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz zaniedbanych przez własne rodziny,
-zwiększenie możliwości startu życiowego dla byłych wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych i rodzin zastępczych,
-tworzenie wspólnego systemu pomocy dziecku i rodzinie na poziomie lokalnym i krajowym,
-pomoc w wychowaniu, edukacji i przygotowaniu do dorosłego życia wychowanków placówek opiekuńczo–wychowawczych,
-pomoc we wzmacnianiu więzi w rodzinach biologicznych, zastępczych i adopcyjnych.
Stowarzyszenie może realizować cele na rzecz osób niepełnosprawnych:
- działania na rzecz przestrzegania praw obywatelskich wobec osób niepełnosprawnych oraz przeciwdziałaniu dyskryminacji,
-wspieranie aktywności społecznej i zawodowej osób z niepełnosprawnością wymagających wsparcia,
-tworzenie sprzyjających warunków dla funkcjonowania osób z niepełnosprawnością w społeczeństwie, w tym propagowanie postaw niezależnego, samodzielnego i aktywnego życia osób z niepełnosprawnością,
-wspieranie aktywności sportowej osób z niepełnosprawnością.
Cele te są zgodne z zakresem zadań publicznych wymienionych w art. 4 ustawy z dnia 24 marca 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. z 2024 r., poz. 1491)
Wszystkie zadania realizowane przez Stowarzyszenie (…) wynikają z postanowień Statutu Stowarzyszenia.
Przychody osiągnięte z najmu nieruchomości w całości będą wydatkowane na cele statutowe Stowarzyszenia (…) Stowarzyszenie (…) nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowane w rejestrze przedsiębiorstw.
Pytanie
Czy w związku z wynajmem jako stowarzyszenie będące jednocześnie organizacją pożytku publicznego jesteśmy zobowiązani do płacenia podatku od najmu i w jakiej wysokości? Czyj jako stowarzyszenie jesteśmy zwolnieni z tego obowiązku?
Państwa stanowisko w sprawie
Jako Stowarzyszenie będące OPP jesteśmy zwolnieni z podatku.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1491 ze zm., dalej: „ustawa OPPiW”),
ustawa reguluje zasady prowadzenia działalności pożytku publicznego przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych, współpracy organów administracji publicznej z organizacjami pozarządowymi oraz współpracy, o której mowa w art. 4d.
Z kolei zgodnie z art. 3 ust. 1 ww. ustawy,
działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.
Zadania z zakresu sfery publicznej określone zostały w art. 4 ust. 1 ustawy.
Natomiast zgodnie z przepisem art. 3 ust. 2 tej ustawy, organizacjami pozarządowymi są:
1)niebędące jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych lub przedsiębiorstwami, instytutami badawczymi, bankami i spółkami prawa handlowego będącymi państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi,
2)niedziałające w celu osiągnięcia zysku
– osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy OPPiW,
sfera zadań publicznych, o której mowa w art. 3 ust. 1, obejmuje zadania w zakresie:
1)pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób;
1a) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;
1aa) tworzenia warunków do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych wspólnoty samorządowej;
1b) udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej oraz zwiększania świadomości prawnej społeczeństwa;
2)działalności na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym;
3)działalności charytatywnej;
4)podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;
5)działalności na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych oraz języka regionalnego;
5a) działalności na rzecz integracji cudzoziemców;
6)ochrony i promocji zdrowia, w tym działalności leczniczej w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2024 r. poz. 799);
7)działalności na rzecz osób niepełnosprawnych;
8)promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy;
9)działalności na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn;
10)działalności na rzecz osób w wieku emerytalnym;
11)działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości;
12)działalności wspomagającej rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej;
13)działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;
14)nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania;
15)działalności na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży;
16)kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego;
17)wspierania i upowszechniania kultury fizycznej;
18)ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego;
19)turystyki i krajoznawstwa;
20)porządku i bezpieczeństwa publicznego;
21)obronności państwa i działalności Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
22)upowszechniania i ochrony wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji;
22a) udzielania nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego;
23)ratownictwa i ochrony ludności;
24)pomocy ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju i za granicą;
25)upowszechniania i ochrony praw konsumentów;
26)działalności na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami;
27)promocji i organizacji wolontariatu;
28)pomocy Polonii i Polakom za granicą;
29)działalności na rzecz kombatantów i osób represjonowanych;
29a) działalności na rzecz weteranów i weteranów poszkodowanych w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o weteranach działań poza granicami państwa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2112);
30)promocji Rzeczypospolitej Polskiej za granicą;
31)działalności na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka;
32)przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym;
32a) rewitalizacji;
33)działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3, w zakresie określonym w pkt 1-32a;
34)działalności na rzecz podmiotów ekonomii społecznej i przedsiębiorstw społecznych, o których mowa w ustawie z dnia 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej (Dz. U. z 2024 r. poz. 113).
Zgodnie z art. 24 ust. 1 ww. ustawy,
organizacji pożytku publicznego przysługuje, na zasadach określonych w przepisach odrębnych, zwolnienie od:
1)podatku dochodowego od osób prawnych,
2)podatku od nieruchomości,
3)podatku od czynności cywilnoprawnych,
4)opłaty skarbowej,
5)opłat sądowych
– w odniesieniu do prowadzonej przez nią działalności pożytku publicznego.
Odrębne przepisy, do których odsyła cytowany przepis, regulujące zagadnienie zwolnienia organizacji pożytku publicznego od podatku dochodowego od osób prawnych to przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ ustawa o CIT”).
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o CIT,
przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o CIT,
dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Tak ustalony dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, na zasadach określonych w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT.
Na mocy art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT,
wolne od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.
Należy jednak zastrzec, że omawiane zwolnienie wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT, nie dotyczy, zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1a ustawy o CIT,
1)dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;
1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;
2)dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.
Stosownie do art. 17 ust. 1b ustawy o CIT,
zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.
Wskazać należy, że organizacja pożytku publicznego nie działa dla osiągnięcia zysku. Nawet w wyjątkowej sytuacji, gdy prowadzi ona dodatkową działalność gospodarczą, dochody z tej działalności muszą być przeznaczane na realizację celów statutowych. Naruszenie tego wymogu, skutkować będzie utratą statusu organizacji pożytku publicznego.
Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych ściśle określa więc warunki, których spełnienie uprawnia do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT, tj.:
1. posiadanie przez jednostkę statusu organizacji pożytku publicznego, o której mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
2. przeznaczenie i wydatkowanie uzyskanego dochodu na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej,
3. zadania realizowane przez organizację pożytku publicznego (wymienione w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie) muszą w sposób jasny i precyzyjny wynikać z postanowień statutu danego podmiotu.
Nieistotne jest przy tym źródło tego dochodu, tj. czy został on osiągnięty w związku z realizacją zadań pożytku publicznego, czy też z działalności gospodarczej prowadzonej w rozmiarach służących realizacji zadań statutowych z wyjątkiem ograniczenia wynikającego z art. 17 ust. 1a ustawy o CIT. Warunkiem skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego jest bowiem przeznaczenie i - bez względu na termin – wydatkowanie osiągniętego dochodu na działalność statutową.
Podkreślić należy raz jeszcze, że zgodnie z treścią art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy o CIT,
zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.
Tym samym wyżej cytowany przepis wprowadza ograniczenie zakresu zwolnienia wskazanego w ww. przepisach do dochodu, który podatnik nie tylko przeznaczy na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ale i wydatkuje na te cele. Istotne jest to, że samo przeznaczenie dochodu na cele statutowe lub inne społecznie użytecznie i preferowane przez ustawodawcę nie wystarczy dla zachowania prawa do zwolnienia, gdyż wydatkowanie tego dochodu na inny niż statutowy lub społecznie użyteczny cel, to zwolnienie unicestwi.
Z opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie jest organizacja pożytku publicznego. Posiadają Państwo nieruchomość, którą zamierzają Państwo odpłatnie wynająć innemu stowarzyszeniu na cele prowadzenia placówki opiekuńczo wychowawczej.
Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia ustalenia, czy w związku z wynajmem jako Stowarzyszenie będące jednocześnie organizacją pożytku publicznego jesteście Państwo zobowiązani do płacenia podatku od najmu, a jeżeli tak to w jakiej wysokości, czy też jako Stowarzyszenie jesteście zwolnieni z tego obowiązku.
Z wniosku jednoznacznie wynika, że jesteście Państwo organizacją pożytku publicznego, a cele Stowarzyszenia są zgodne z zakresem zadań publicznych wymienionych w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Wszystkie zadania realizowane przez Stowarzyszenie (…) wynikają z postanowień Statutu Stowarzyszenia, a przychody osiągnięte z najmu nieruchomości w całości będą wydatkowane na cele statutowe Stowarzyszenia (…).
Zatem dochód uzyskany przez Stowarzyszenie z tytułu najmu posiadanej nieruchomości o ile zostanie przeznaczony i faktycznie wydatkowany na działalność statutową będzie – na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT – wolny od podatku dochodowego od osób prawnych.
Tym samym Państwa stanowisko należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności, będących przedmiotem decyzji wydanych:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).