Jeżeli w momencie wypłaty nadwyżki likwidacyjnej Wnioskodawca będzie posiadał bezpośrednio co najmniej 25% udziałów w kapitale podmiotu wypłacającego ... - Interpretacja - null

ShutterStock

Jeżeli w momencie wypłaty nadwyżki likwidacyjnej Wnioskodawca będzie posiadał bezpośrednio co najmniej 25% udziałów w kapitale podmiotu wypłacającego ... - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Jeżeli w momencie wypłaty nadwyżki likwidacyjnej Wnioskodawca będzie posiadał bezpośrednio co najmniej 25% udziałów w kapitale podmiotu wypłacającego dywidendę likwidacyjną przez nieprzerwany okres nie krótszy niż jeden rok i po tym okresie nastąpi wypłata nadwyżki likwidacyjnej - zastosowanie znajdzie stawka 0% z UPO. Jeżeli w momencie wypłaty nadwyżki likwidacyjnej Wnioskodawca nie będzie posiadał bezpośrednio co najmniej 25% udziałów w kapitale podmiotu wypłacającego dywidendę likwidacyjną przez nieprzerwany okres nie krótszy niż jeden rok zastosowanie będzie miała stawka 15% zgodnie z art. 10 ust. 2 pkt. c) UPO.

Interpretacja indywidualna

- stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 sierpnia 2024 roku wpłynął Państwa wniosek z 23 sierpnia 2024 roku o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:

  • czy w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego dochód (przychód) Wnioskodawcy uzyskany z tytułu dywidendy likwidacyjnej należy określić w oparciu o art. 12 ust. 4 pkt 22 Ustawy o CIT,
  • czy w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego dochód (przychód) Wnioskodawcy uzyskany z tytułu dywidendy likwidacyjnej stanowić będzie dywidendę w rozumieniu art. 10 ust. 3 UPO,
  • czy w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego dochód (przychód) uzyskany przez Wnioskodawcę z tytułu dywidendy likwidacyjnej i określony w oparciu o art. 12 ust. 4 pkt 22 Ustawy o CIT będzie podlegał w Polsce opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie z art. 10 ust. 2 UPO.

Uzupełnili go Państwo - na wezwanie - pismem z 9 października 2024 r. (data wpływu 9 października 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

A. A/S jest spółką działającą pod prawem duńskim ("Wnioskodawca") - posiadającą siedzibę i zarząd w Danii, będącą rezydentem podatkowym w kraju swojej siedziby oraz podlegającą w tym kraju opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Wnioskodawca nie korzysta w Danii ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych.

Na gruncie art. 3. ust. 2 polskiej ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. 2023 r., poz. 2805 ze zm.; dalej: "Ustawa o CIT"), Wnioskodawca posiada w Polsce ograniczony obowiązek podatkowy i podlega opodatkowaniu polskim podatkiem dochodowym tylko od dochodów osiąganych na terytorium Polski.

Forma prawna Wnioskodawcy (Aktieselskab) jest odpowiednikiem polskiej spółki akcyjnej i została wskazana w Załączniku nr 4 ustawy do Ustawy CIT, jako rodzaj podmiotu, do którego znajdują zastosowanie przepisy art. 22 ust. 4-4d tej ustawy.

Wnioskodawca jest właścicielem 100% udziałów w kapitale dwóch polskich spółek kapitałowych: (i) B sp. z o.o. w likwidacji oraz (ii) C sp. z o.o.

W dalszej części wniosku B. sp. z o.o. w likwidacji oraz C. sp. z o.o. nazywane będą łącznie "Spółkami".

Każda ze Spółek ma siedzibę i zarząd w Polsce. W świetle art. 3 ust. 1 Ustawy o CIT, Spółki są polskimi rezydentami podatkowymi oraz podlegają w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.

Wnioskodawca zamierza zakończyć postępowanie likwidacyjne w stosunku do B. sp. z o.o. w likwidacji oraz przeprowadzić takie postępowanie w stosunku do C. sp. z o.o.. W rezultacie procedur likwidacyjnych wynikających z przepisów prawa handlowego, dojdzie do likwidacji Spółek.

Zgodnie z założeniami Wnioskodawcy, po zakończeniu postępowań likwidacyjnych - w tym uregulowania wszelkich zobowiązań Spółek - w majątku Spółek pozostaną wyłącznie środki pieniężne (nadwyżki likwidacyjne), które zostaną przekazane Wnioskodawcy przez każdą ze Spółek w formie tzw. dywidendy likwidacyjnej.

Wnioskodawca zakłada, że kwota dywidendy likwidacyjnej od każdej ze Spółek przekroczy kwotę jaką Wnioskodawca poniósł na nabycie udziałów w poszczególnej Spółce.

Na moment składania niniejszego zapytania interpretacyjnego, Wnioskodawca nie zna daty, w której dojdzie do wypłaty dywidend likwidacyjnych od Spółek. Niemniej jednak, do czasu zakończenia likwidacji poszczególnej Spółki i przekazania środków pieniężnych pozostałych po jej likwidacji, Wnioskodawca pozostanie właścicielem 100% udziałów tej Spółki.

W stosunku do otrzymanych dywidend likwidacyjnych Wnioskodawca uznaje, że jest to dochód powstały w Polsce w związku z czym będzie on podatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego w Polsce. W tym zakresie Spółki, zgodnie z przepisami Ustawy o CIT, będą pełnić rolę płatników tego podatku.

Jednocześnie, na dzień przekazania dywidendy likwidacyjnej na rzecz Wnioskodawcy od poszczególnej Spółki, Wnioskodawca będzie spełniać warunki niezbędne do uznania go za rzeczywistego właściciela należności z tytułu dywidendy likwidacyjnej wypłacanej przez daną Spółkę o których mówi art. 4a pkt 29 ustawy o CIT, tj.

  • Wnioskodawca otrzyma należność dla własnej korzyści, w tym samodzielnie zdecyduje o jej przeznaczeniu i poniesie ryzyko ekonomiczne związane z utratą tej należności lub jej części,
  • Wnioskodawca nie będzie pośrednikiem, przedstawicielem, powiernikiem lub innym podmiotem zobowiązanym do przekazania całości lub części należności innemu podmiotowi,
  • Wnioskodawca prowadzi oraz będzie prowadził rzeczywistą działalność gospodarczą w kraju swojej siedziby, natomiast należności z tytułu dywidendy likwidacyjnej zostaną uzyskane w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą.

Wnioskodawca dostarczy każdej ze Spółek (i) ważny na moment przekazania nadwyżki likwidacyjnej certyfikat rezydencji podatkowej Wnioskodawcy wydany przez duńskie organy skarbowe, jak również (ii) pisemne oświadczenie osób reprezentujących Wnioskodawcę o spełnieniu ww. warunków rzeczywistego właściciela na gruncie ustawy o CIT.

Wnioskodawca pragnie podkreślić, że (…) sierpnia 2023 roku uzyskał opinię, o której mowa w art. 26b ust. 1 Ustawy o CIT - tj. opinię wydaną przez Naczelnika (...) Urzędu Skarbowego w (...) o stosowaniu przez polskiego płatnika (spółkę z grupy (…)) zwolnienia z poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych m.in. od dywidend wypłacanych na rzecz Wnioskodawcy (znak sprawy: (…)).

Niemniej jednak, kwestia czy Wnioskodawca będzie spełniał warunki do uznania go za rzeczywistego właściciela wypłacanych przez Spółki należności z tytułu dywidend likwidacyjnych nie jest przedmiotem niniejszego zapytania interpretacyjnego.

Mając powyższe na uwadze, dla Wnioskodawcy kluczowe jest ustalenie, w jaki sposób dywidenda likwidacyjna, która zostanie mu wypłacona przez każdą ze Spółek, powinna być opodatkowana zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego, tj. w szczególności co będzie stanowiło podstawę opodatkowania oraz w jaki sposób dochód (przychód) z dywidendy likwidacyjnej należy opodatkować w Polsce.

Z uwagi na niejednoznaczne brzmienie przepisów w tym zakresie, Wnioskodawca postanowił uzyskać interpretację indywidualną, aby uniknąć wszelkich wątpliwości interpretacyjnych.

Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego

W uzupełnieniu wniosku z 9 października 2024 r. wskazaliście Państwo, że:

  • Wnioskodawca nie posiada w Polsce zakładu w rozumieniu art. 4a ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. Wnioskodawca nie posiada w Polsce placówki, przez którą całkowicie lub częściowo prowadzona jest działalność gospodarcza A.
  • Zgodnie z przedstawionym przez Wnioskodawcę opisem zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca nie zna dokładnej daty, w której dojdzie do (i) wypłaty dywidendy likwidacyjnej przez B Sp. z o.o. w likwidacji do A oraz (ii) wypłaty dywidendy likwidacyjnej przez C. sp. z o.o. do A.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, że:

  1. A. posiada obecnie 100% udziałów w kapitale B. Sp. z o.o. w likwidacji i będzie posiadać 100% udziałów w kapitale tej spółki na moment wypłaty dywidendy likwidacyjnej. Biorąc jednak pod uwagę końcowy już etap postępowania likwidacyjnego tej spółki, a tym samym zbliżający się moment wypłaty dywidendy likwidacyjnej do A., A. najprawdopodobniej będzie właścicielem 100% udziałów w B. sp. z o.o. w likwidacji przez okres krótszy niż jeden rok; oraz
  2. A. posiada obecnie 100% udziałów w kapitale C. sp. z o.o. i będzie posiadać 100% udziałów w kapitale tej spółki na moment wypłaty dywidendy likwidacyjnej do A. W tym jednak przypadku - biorąc pod uwagę, iż postępowanie likwidacyjne C. sp. z o.o. nie zostało jeszcze rozpoczęte, na moment wypłaty dywidendy likwidacyjnej A. będzie posiadać 100% udziałów w tej spółce przez okres co najmniej jednego roku.

Tym samym, odpowiadając na pytanie nr 2, A. w momencie wypłaty dywidendy likwidacyjnej przez B. sp. z o.o. w likwidacji będzie posiadać co najmniej 25% udziałów w tej spółce, ale przez okres krótszy niż jeden rok, natomiast w przypadku wypłaty dywidendy likwidacyjnej przez C. sp. z o.o., A. będzie posiadać co najmniej 25% udziałów w kapitale tej spółki przez okres co najmniej jednego roku.

Dlatego też, zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku wypłaty dywidendy likwidacyjnej:

(i)przez B. Sp. z o.o. w likwidacji na rzecz A. zastosowanie będzie miała stawka 15% o której mówi art. 10 ust. 2 pkt. c) UPO;

(ii)przez C. sp. z o.o. na rzecz A. zastosowanie będzie miała stawka 0% o której mówi art. 10 ust. 2 pkt a) UPO.

Pytania

1.Czy w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego dochód (przychód) Wnioskodawcy uzyskany z tytułu dywidendy likwidacyjnej należy określić w oparciu o art. 12 ust. 4 pkt 22 Ustawy o CIT?

2.Czy w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego dochód (przychód) Wnioskodawcy uzyskany z tytułu dywidendy likwidacyjnej stanowić będzie dywidendę w rozumieniu art. 10 ust. 3 UPO?

3.Czy w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego dochód (przychód) uzyskany przez Wnioskodawcę z tytułu dywidendy likwidacyjnej i określony w oparciu o art. 12 ust. 4 pkt 22 Ustawy o CIT będzie podlegał w Polsce opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie z art. 10 ust. 2 UPO?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, dochód (przychód) Wnioskodawcy uzyskany z tytułu dywidendy likwidacyjnej otrzymanej od każdej ze Spółek należy określić w oparciu o art. 12 ust. 4 pkt 22 Ustawy o CIT.

Zdaniem Wnioskodawcy, dochód (przychód) Wnioskodawcy uzyskany z tytułu dywidendy likwidacyjnej od każdej ze Spółek stanowić będzie dywidendę w rozumieniu art. 10 ust. 3 UPO.

Zdaniem Wnioskodawcy, dochód (przychód) uzyskany przez Wnioskodawcę z tytułu dywidendy likwidacyjnej i określony w oparciu o art. 12 ust. 4 pkt 22 Ustawy o CIT będzie podlegał w Polsce opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie art. 10 ust. 2 UPO.

UZASADNIENIE

A.Zagadnienia ogólne

Wnioskodawca opiera swoje stanowisko na podstawie:

  1. przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. 2023 r., poz. 2805; dalej: „Ustawa o CIT”) oraz
  2. Konwencji z dnia 6 grudnia 2001 r. między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Danii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 2003 r. Nr 243, poz. 368, dalej: „UPO”) zmodyfikowanej przez Konwencję wielostronną implementującą środki traktatowego prawa podatkowego mające na celu zapobieganie erozji podstawy opodatkowania i przenoszeniu zysku, podpisaną przez Polskę Danię dnia 7 czerwca 2017 r. (Dz. U. z 2018 r. poz. 1369, dalej: „Konwencja MLI”).

W pierwszej kolejności Wnioskodawca wskazuje, że "dywidenda likwidacyjna" czy "nadwyżka likwidacyjna" nie została wprost zdefiniowana w ustawach podatkowych. Posługując się tym określeniem, Wnioskodawca odnosi się do majątku środków pieniężnych, które pozostaną w majątku Spółek po ich likwidacji.

W myśl art. 3 ust. 2 Ustawy o CIT, podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Z powyższego przepisu wynika zasada tzw. ograniczonego obowiązku podatkowego, która wiąże się z opodatkowaniem dochodu powstałego na terytorium Polski bez względu na miejsce (kraj), w którym podatnik ma siedzibę lub zarząd.

Zgodnie z art. 3 ust. 3 pkt 5 Ustawy o CIT, za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników o ograniczonym obowiązku podatkowym w Polsce, uważa się dochody (przychody) m.in. z tytułu należności regulowanych, wypłacanych przez osoby prawne mające miejsce siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia.

W świetle powyższych przepisów, Wnioskodawca uznaje, że osiągnie on na terenie Polski przychód w postaci dywidendy likwidacyjnej wypłaconej przez każdą ze Spółek.

Jako podatnik o ograniczonym obowiązku podatkowym w Polsce, posiadającym siedzibę dla celów podatkowych w kraju, który ma podpisaną z Polską umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania - Wnioskodawca powinien rozważyć kwestię opodatkowania tego świadczenia na gruncie (i) przepisów krajowych Ustawy o CIT oraz (ii) UPO.

Dwustronna umowa międzynarodowa jaką jest UPO reguluje zasady opodatkowania dochodów osiąganych przez swoich rezydentów w taki sposób, aby nie dochodziło do podwójnego ich opodatkowania w państwach, które dotyczy. UPO uprawnia państwo źródła dochodu nierezydenta do opodatkowania określonych kategorii dochodu (w tym dywidend) według stawek wskazanych w tej umowie. Co istotne, UPO ma pierwszeństwo w jej stosowaniu w relacji do przepisów krajowych. Wszędzie więc tam, gdzie postanowienia UPO stoją w sprzeczności z przepisami krajowymi, zastosowanie będą miały postanowienia umowy międzynarodowej, a nie przepisy krajowe.

Fundamentalne znaczenie dla skorzystania z UPO ma certyfikat rezydencji, czyli zgodnie z zawartą w art. 4a pkt 12 Ustawy o CIT definicją - zaświadczenie o miejscu siedziby podatnika dla celów podatkowych, wydane przez właściwy organ administracji podatkowej państwa-miejsca siedziby podatnika.

Zgodnie z treścią zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca będzie posiadał certyfikat rezydencji wydany przez duńskie władze skarbowe.

B.Ad. Pytanie 1

Zgodnie z art. 7 ust. 1 Ustawy o CIT, przychody osiągane przez podatników, w tym podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2 Ustawy o CIT, należy przypisać do jednego z dwóch typów źródeł, tj. do:

(i)  przychodów z zysków kapitałowych lub

(ii) przychodów z innych źródeł przychodów.

Art. 7b Ustawy o CIT określa katalog przychodów zaliczanych do źródła "zyski kapitałowe". Katalog ten obejmuje różnego rodzaje kategorie przychodów, w tym m. in. przychody stanowiące dochód z udziału w zyskach osób prawnych.

Zgodnie z art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. e Ustawy o CIT, przychodem z udziału w zyskach osób prawnych jest wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej lub spółki komandytowo akcyjnej.

Zdaniem Wnioskodawcy, przepis ten odnosi się do całego majątku przekazywanego po zakończeniu procesu likwidacji, bez względu na to czy wspólnik otrzymuje majątek rzeczowy czy środki pieniężne. Konsekwentnie, środki pieniężne jakie Wnioskodawca oczekuje otrzymać od Spółek w ramach dywidendy likwidacyjnej, należy zaklasyfikować właśnie do tego źródła przychodów.

W zakresie ustalenia dochodu podlegającego opodatkowaniu, to w opinii Wnioskodawcy, uwzględnić należy art. 12 ust. 4 pkt 22 Ustawy o CIT. Zgodnie z tym przepisem, do przychodów nie zalicza się wartości majątku otrzymanego w związku z likwidacją spółki - w części stanowiącej koszt nabycia lub objęcia udziałów (akcji) w tej spółce lub udziałów w zyskach tej osoby prawnej.

Powyższa konstrukcja przepisów ustawy o CIT wskazuje więc, że przychód podlegający opodatkowaniu powinien być ustalony jako różnica między kwotą jaka ma zostać przekazana na rzecz Wnioskodawcy w ramach dywidendy likwidacyjnej, a kosztami (wydatkami), jakie Wnioskodawca poniósł na nabycie udziałów w poszczególnej Spółce.

Powyższy pogląd, który został zaprezentowany przez Wnioskodawcę, został także wyrażony przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego wydanej w dniu 23 lipca 2021 r. (sygn. 0114-KDIP2-1.4010.165.2021.2.JF), w której organ stwierdził co następuje: "wydanie nadwyżki majątku pozostałego po likwidacji do jedynego wspólnika (Spółki Dominującej) będzie skutkować powstaniem po stronie Spółki Dominującej przychodu w Polsce, odpowiadającego dodatniej różnicy pomiędzy wartością majątku otrzymanego w związku z likwidacją Spółki, a wartością wydatków Spółki Dominującej odpowiadających kosztom nabycia lub objęcia udziałów w Spółce (zgodnie z art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. e oraz art. 12 ust. 4 pkt 22 ustawy o CIT)".

Powyższe stanowisko podzielają również interpretacje wydane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej: z dnia 15 września 2023 r.(sygn. 0114-KDIP2-1.4010.369.2023.2.JF) oraz z dnia 31 listopada 2023 r. (sygn. 0111-KDIB1-2.4010.499.2023.1.DP).

C.Ad. Pytanie 2 i 3

Zgodnie z art. 22 ust. 1 Ustawy o CIT, podatek dochodowy od przychodów określonych w art. 7b ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, tj. z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu (dochodu).

Jednocześnie, ustawodawca w art. 22 ust. 4 Ustawy o CIT, wymienia warunki do zastosowania zwolnienia z od podatku dochodowego niektórych przychodów osiągniętych z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. Niemniej jednak, przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. e Ustawy o CIT nie zostały objęte zwolnieniem, o którym mowa w art. 22 ust. 4 Ustawy o CIT.

Tym samym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do zastosowania ww. zwolnienia w stosunku do przychodu otrzymanego z tytułu dywidendy likwidacyjnej, a w konsekwencji bez znaczenia pozostaje to czy Wnioskodawca spełnia warunki do zastosowania tego zwolnienia wymienione w art. 22 ust. 4 pkt 1-4 Ustawy o CIT.

Mając na uwadze powyższe, co do zasady - w świetle przepisów krajowych, dywidenda likwidacyjna uzyskana przez Wnioskodawcę powinna zostać opodatkowana na poziomie 19% uzyskanego przychodu z tego tytułu.

Niemniej jednak, zgodnie z art. 22a i 22b ustawy o CIT, przepisy art. 22 Ustawy o CIT stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, pod warunkiem istnienia podstawy prawnej wynikającej z umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania lub innej ratyfikowanej umowy międzynarodowej, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego innego niż Rzeczpospolita  Polska państwa, w którym podatnik ma swoją siedzibę lub w którym dochód został uzyskany.

Wnioskodawca ponownie zwraca uwagę, że dywidenda likwidacyjna czy też nadwyżka likwidacyjna przez które co do zasady rozumie się majątek wypłacany wspólnikowi na skutek likwidacji spółki, nie została wprost zdefiniowana w przepisach podatkowych, w tym UPO. Dlatego też, w pierwszej kolejności należy rozważyć czy dywidenda likwidacyjna (nadwyżka likwidacyjna) jest objęta zakresem art. 10 UPO.

Zdaniem Wnioskodawcy, wpływy z likwidacji spółki należy kwalifikować w aspekcie podatkowym tak samo jak wpływy z akcji czy udziałów - w szczególności, że na gruncie polskiej Ustawy o CIT, dywidendy i dochody z likwidacji spółki zaliczane są do tego samego źródła przychodu. Co więcej, zgodnie z art. 22 ust. 1 Ustawy CIT, podatek dochodowy od określonych w art. 7b ust. 1 pkt 1 przychodów z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Polski ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu (dochodu). Zdaniem Wnioskodawcy, dywidendy oraz dochody z likwidacji traktowane są przez polskiego ustawodawcę tak samo. Wg Wnioskodawcy, przepisy zawarte w UPO, w tym w szczególności art. 3 ust. 2 oraz art. 10 ust. 3 UPO, odgrywają kluczową rolę w definiowaniu pojęcia "dywidendy" oraz sposobu jego stosowania w kontekście dochodów z udziału w zyskach osób prawnych.

Art. 3 ust. 2 UPO stanowi, że przy stosowaniu UPO przez Umawiające się Państwo (Polskę), jeżeli z kontekstu nie wynika inaczej, każde określenie w niej niezdefiniowane będzie miało takie znaczenie, jakie ma ono w danym czasie w przepisach prawnych tego Państwa w zakresie podatków, do których ma zastosowanie niniejsza konwencja, przy czym znaczenie wynikające z ustawodawstwa podatkowego tego Państwa ma pierwszeństwo przed znaczeniem nadanym określeniu przez inne przepisy prawne tego Państwa.

Zgodnie zaś z art. 10 ust. 3 UPO określenie "dywidendy" oznacza dochód z akcji, akcji gratisowych, praw do udziału w zysku, akcji w górnictwie, akcji członków-założycieli lub innych praw, z wyjątkiem wierzytelności, do udziału w zyskach, jak również dochód z innych praw w spółce, który według prawa podatkowego Państwa, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma siedzibę, jest pod względem podatkowym traktowany jak dochód z akcji.

W komentarzu do art. 10 ust. 3 UPO Modelowej Konwencji OECD w sprawie podatku od dochodu i majątku stwierdzono, że: "Za dywidendy uważa się nie tylko podział zysków uchwalany każdego roku przez walne zgromadzenie akcjonariuszy, lecz także inne zyski wyrażone w pieniądzu, takie jak premie w postaci udziałów, premie, zyski z likwidacji i ukryty podział zysków. Przewidziane w artykule ulgi mają zastosowanie o tyle, o ile państwo, którego rezydentem jest spółka wypłacająca, opodatkowuje wymienione świadczenia jako dywidendy (...).".

W świetle powyższych artykułów UPO, dla analizowanej sytuacji pojęcie "dywidendy" należy rozumieć jako przychody z udziału w zyskach osób prawnych o których mowa w Ustawie o CIT. W tym zakresie należy się więc odwołać do art. 7b ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, który definiuje czym są "zyski kapitałowe". I tak art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. e ustawy O CIT stanowi, że za przychody z zysków kapitałowych uważa się wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej.

W konsekwencji, stosownie do przepisów zawartych w UPO oraz w ustawie o CIT, dywidenda likwidacyjna (majątek Spółki pozostały w Spółce po likwidacji, która zostanie przekazana Wnioskodawcy na gruncie UPO) podlega przepisom art. 10 UPO, a w szczególności mieści się w zakresie pojęcia "dywidenda" określonego w art. 10 ust. 3 UPO.

Stanowisko takie znalazło potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 22 października 2020 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.280.2020.2.AK, w której stwierdzono: "należy zgodzić się z poglądem, że w świetle ustawy o CIT, dochód z likwidacji osoby prawnej, jako wartość majątku otrzymana w związku z taką likwidacją, zrównany jest z dochodem z dywidendy tj. podlega analogicznemu opodatkowaniu jak dochód z dywidendy."

Powyższe wnioski potwierdza również interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 26 lutego 2021 r. (sygn. 0114-KDIP2-1.4010.414.2020.2.SP), w której Organ potwierdził stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym: "Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z powyższymi regulacjami majątek likwidacyjny na gruncie UPO jest traktowany tak samo jak dywidendy."

Co prawda, powyżej wymienione interpretacje podatkowe zostały wydane w sprawach podatników posiadających siedzibę w kraju innym niż Dania (tj. zastosowanie miały przepisy innej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania), niemniej jednak należy mieć na uwadze, że umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania oparte są na Konwencji Modelowej OECD w sprawie podatku od dochodu i majątku.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, w zakresie opodatkowania dywidendy likwidacyjnej zastosowanie znajdą przepisy dotyczące dywidend z art. 10 ust. 2 UPO.

Zgodnie z art. 10 ust. 2 UPO, dywidendy mogą być opodatkowane w państwie, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma swoją siedzibę, i zgodnie z prawem tego państwa, ale jeżeli osoba uprawniona do dywidend ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim umawiającym się państwie, to podatek tak ustalony nie może przekroczyć:

a)0% kwoty dywidend brutto, jeżeli osobą uprawnioną jest spółka (inna niż spółka osobowa), której bezpośredni udział w kapitale spółki wypłacającej dywidendy wynosi co najmniej 25%, a udział ten znajduje się w posiadaniu tej osoby przez nieprzerwany okres nie krótszy niż jeden rok i w tym okresie dywidendy zostały zadeklarowane,

b)5% kwoty dywidend brutto, jeśli osobą uprawnioną jest fundusz emerytalny lub inna podobna instytucja prowadząca działalność w zakresie systemów emerytalnych, w których mogą uczestniczyć osoby fizyczne w celu zapewnienia sobie świadczeń emerytalnych, jeżeli taki fundusz emerytalny lub inna podobna instytucja jest utworzona, uznana dla celów podatkowych i kontrolowana zgodnie z ustawodawstwem drugiego Państwa,

c)15% kwoty dywidend brutto we wszystkich pozostałych przypadkach.

W świetle powyższego przepisu, UPO wskazuje trzy stawki opodatkowania (0%, 5% lub 15%) dywidendy likwidacyjnej w Polsce, które są stawkami preferencyjnymi względem stawki wynikającej przepisów krajowych (19%), przy czym stawka 5% nigdy nie będzie miała zastosowania względem dywidend / przychodów z nią zrównanych otrzymanych przez A. od którejkolwiek ze Spółek. Wnioskodawca nie jest bowiem funduszem emerytalnym lub inną podobną instytucją.

Stawki wynikające z UPO są uzależnione od warunków podmiotowych oraz przedmiotowych po stronie podmiotu utrzymującego dywidendę / przychodów z nią zrównanych.

Przenosząc powyższe na grunt analizowanego zdarzenia przyszłego, stawka 0% o której mówi art. 10 ust. 2 pkt. a) UPO, może znaleźć zastosowanie przy spełnieniu dwóch warunków, tj.

(i)  podmiot otrzymujący świadczenie nie jest spółką osobową oraz

(ii) podmiot otrzymujący świadczenie posiada przez nieprzerwany okres nie krótszy niż 1 rok co najmniej 25% udziałów w kapitale podmiotu wypłacającego świadczenie.

W każdym innym przypadku, zgodnie z art. 10 ust. 2 pkt c) UPO do opodatkowania Wnioskodawcy podatkiem u źródła zastosowanie będzie miała stawka 15%.

Tak więc, w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, że:

  • jeżeli w momencie wypłaty nadwyżki likwidacyjnej Wnioskodawca będzie posiadał bezpośrednio co najmniej 25% udziałów w kapitale podmiotu wypłacającego dywidendę likwidacyjną przez nieprzerwany okres nie krótszy niż jeden rok i po tym okresie nastąpi wypłata nadwyżki likwidacyjnej - zastosowanie znajdzie stawka 0% z UPO;
  • jeżeli w momencie wypłaty nadwyżki likwidacyjnej Wnioskodawca nie będzie posiadał bezpośrednio co najmniej 25% udziałów w kapitale podmiotu wypłacającego dywidendę likwidacyjną przez nieprzerwany okres nie krótszy niż jeden rok zastosowanie będzie miała stawka 15% zgodnie z art. 10 ust. 2 pkt. c) UPO.

Odnosząc powyższe przepisy do przedstawionego zdarzenia przyszłego będącego przedmiotem niniejszego zapytania interpretacyjnego, w ocenie Wnioskodawcy będzie on miał prawo do opodatkowania dochodu (przychodu) uzyskanego z dywidendy likwidacyjnej na podstawie art. 10 ust. 2 UPO, obliczonego w sposób wskazany w odpowiedzi na pytanie 1, tj. w oparciu o art. 12 ust. 4 pkt 22 Ustawy o CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisu sprawy przedstawionego we wniosku, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zaznaczyć należy, że niniejszą interpretację wydano w oparciu o opis sprawy przedstawiony we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego, stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli w toku ewentualnego postępowania organ uzna, że zdarzenie opisane we wniosku różni się od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Państwa chroniła.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”.  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA),

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.