Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wartości usług wykończeniowych w ramach otrzymanego przez klienta Vouchera. - Interpretacja - null

shutterstock

Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wartości usług wykończeniowych w ramach otrzymanego przez klienta Vouchera. - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wartości usług wykończeniowych w ramach otrzymanego przez klienta Vouchera.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 sierpnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych, który dotyczy zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na zrealizowane przez Klientów Vouchery.

Uzupełnili go Państwo  – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 15 października 2024 r. (wpływ 15 października 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

A Sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca  jest spółką prawa polskiego, powołaną w celu realizacji inwestycji – budowy obiektów mieszkalnych oraz handlowo-usługowych, komercyjnych, której zadaniem jest zakup gruntów, realizacja inwestycji oraz komercjalizacja inwestycji.

Zgodnie z danymi zawartymi w Krajowym Rejestrze Sądownym, przedmiotem przeważającej działalności Spółki jest kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek (68, 10, Z).

W ramach pozostałej działalności Spółka zajmuje się m.in. realizacją projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków (41, 10, Z), robotami budowlanymi związanymi ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych (41, 20, Z), wynajmem i zarządzaniem nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (62, 20, Z).

W realizowanej przez Spółkę inwestycji deweloperskiej znajduje się kilka lokali mieszkalnych, które ze względu na swój rozkład, położenie, lub widok z okna, są mniej atrakcyjne niż pozostałe mieszkania. W celu sprzedaży tych „trudniejszych” lokali, Spółka postanowiła przeprowadzić Akcję Promocyjną.

W ramach Akcji Promocyjnej, która ma zachęcić do zakupu mieszkania, Spółka w związku z podpisaniem z Klientem Umowy Deweloperskiej/Umowy przedwstępnej ustanowienia odrębnej własności lokalu mieszkalnego i jego sprzedaży/Umowy ustanowienia odrębnej własności lokalu mieszkalnego i jego sprzedaży („Umowa”), oferuje mu voucher o określonej wartości (dalej: „Voucher”). Vouchery służą jako narzędzie, które ma na celu zwiększenie atrakcyjności oferty Spółki i doprowadzenie do zakupu nieruchomości przez potencjalnych Klientów. Przyznanie Vouchera jest dla Klientów formą zachęty w procesie negocjacji zakupu mieszkania i jest on przyznawany tylko pod warunkiem podpisania przez Klienta Umowy. Voucher można zrealizować w pracowni zajmującej się wykończeniem mieszkań "pod klucz" (dalej: „Firma Wykończeniowa”), wskazanej przez Spółkę w regulaminie do Akcji Promocyjnej. W przypadku chęci wykorzystania Vouchera przez Klienta, Klient zawierałby umowę z Firmą Wykończeniową na określone usługi wykończenia wnętrza, zgodnie z wizją i potrzebami Klienta.

W ocenie Spółki Voucher pełni zatem istotną rolę w procesie sprzedaży, zdecydowanie zwiększając atrakcyjność oferty Spółki i skłaniając potencjalnych Klientów do zakupu nieruchomości. Bez Vouchera mogłoby nie dojść do zawarcia Umowy (z uwagi na gorszy rozkład, czy położenie mieszkania), co podkreśla jego znaczenie w decyzji zakupowej Klienta. Dzięki Voucherowi, Klient uzyskuje dodatkową zachętę do zakupu mieszkania objętego Akcją Promocyjną w postaci usług wykończeniowych, co czyni ofertę Spółki bardziej konkurencyjną na rynku nieruchomości.

W związku z powyższym Voucher jest przede wszystkim elementem, który może przesądzić o dokonaniu zakupu przez Klienta. Jego wartość i korzyści, jakie niesie za sobą dla Klienta, są kluczowe w kontekście finalizacji transakcji. Spółka, oferując Voucher, zwiększa szanse na sprzedaż, gdyż dla wielu Klientów możliwość skorzystania z usług wykończeniowych w ramach Vouchera może być decydującym argumentem przy wyborze oferty

Po wykonaniu usług, Firma Wykończeniowa będzie wystawiać faktury VAT, w których jako nabywca usługi będzie widniał Klient. Usługi świadczone przez Firmę Wykończeniową podlegają opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 8% lub 23% w zależności od tego, jakie czynności będą wykonane przez Firmę Wykończeniową. W praktyce zatem całość usługi może być opodatkowana stawką 8% lub 23% VAT, ale możliwe jest także, że usługi uwzględnione na jednej fakturze będą opodatkowane w części stawką 8%, a w części stawką 23%VAT.  Wysokość podatku VAT nie będzie zatem znana w momencie wydawania Vouchera Klientowi. Spółka wskazuje także, że możliwa jest sytuacja, że Klient w ogóle nie wykorzysta przekazanego mu Vouchera – Klient otrzymuje Voucher, ale to w jego decyzji będzie to, czy będzie chciał/potrzebował skorzystać z usług Firmy Wykończeniowej. Możliwe jest również, że wartość usługi wyświadczonej przez Firmę Wykończeniową będzie niższa niż wartość przekazanego Vouchera, a zatem Klient nie wykorzysta całości przysługującej mu wartości Vouchera, a jedynie jego część.

Na podstawie odrębnej umowy przekazu [art.  9211 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 z późn. zm.)], zawartej pomiędzy Klientem, Spółką a Firmą Wykończeniową (dalej: „Umowa Przekazu”), Spółka dokonuje płatności na rzecz Firmy Wykończeniowej w wysokości odpowiadającej kwocie faktury za prace wykończeniowe, wystawionej przez Firmę Wykończeniową na Klienta, ale nie większej niż wartość Vouchera. W przypadku chęci nabycia przez Klienta pakietu wykończenia od Firmy Wykończeniowej o wartości wyższej niż wartość Vouchera, Klient powinien dopłacić Firmie Wykończeniowej różnicę pomiędzy ostateczną ceną usługi wykończeniowej a wartością Vouchera. Należy podkreślić, że Vouchery nie będą podlegały wymianie na środki pieniężne i nie są środkiem płatniczym, w szczególności Voucher nie podlega zwrotowi lub wymianie na środki płatnicze. Dotyczy to także sytuacji, gdy Klient nabędzie od Firmy Wykończeniowej usługi o wartości niższej niż wartość przysługującego mu Vouchera, pozostała część nie będzie wymieniona na pieniądze.

Należy również  dodać, że Akcja Promocyjna nie będzie grą losową w rozumieniu ustawy z 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. 2023 poz. 227).

Poniżej przedstawiam obrazowy mechanizm działania Vouchera:

1.Po podpisaniu Umowy, Spółka wydaje Klientowi Voucher na określoną kwotę.

2.Klient korzysta z usług Firmy Wykończeniowej.

3.Firma Wykończeniowa na podstawie wykonanych prac wystawia fakturę na Klienta.

4.Klient, wykorzystując Voucher, „opłaca” część lub całość faktury wystawionej przez Firmę Wykończeniową.

5.Na podstawie Umowy Przekazu, Spółka dokonuje płatności na rzecz Firmy Wykończeniowej w wysokości odpowiadającej kwocie wskazanej na fakturze, nie wyższej od wartości Vouchera.

Dzięki powyższemu mechanizmowi Akcji Promocyjnej, Klient jest uprawniony do skorzystania z usług wykończeniowych bez konieczności ponoszenia pełnych kosztów z własnych środków, natomiast Spółka dokonuje bezpośredniego rozliczenia z Firmą Wykończeniową na podstawie wartości Vouchera.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego     

Wskazali Państwo, że grono Klientów mogących skorzystać z planowanej przez Spółkę Akcji Promocyjnej, w ramach której Klienci będą mieli zaoferowane Vouchery, będzie nieograniczone i skierowane do wszystkich Klientów chcących kupić „trudniejszy lokal”. To znaczy, że nie Akcja Promocyjna nie jest związana z określonym Klientem, ale jest związana z konkretnymi lokalami określonymi we wniosku jako „trudniejszy lokal”.

Warunki przyznania Klientom prawa do otrzymania Vouchera w ramach Akcji Promocyjnej będą takie same dla wszystkich Klientów. Warunkiem uzyskanie Vouchera jest bowiem nabycie jednego z lokali objętych Akcją Promocyjną. Klient który zdecyduje się na nabycie „trudniejszego lokalu” otrzyma Voucher, który będzie mógł zrealizować i skorzystać z usługi Firmy Wykończeniowej. Usługa może być zrealizowana tylko w odniesieniu do tego lokalu.

Voucher jest rodzajem potwierdzenia prawa do skorzystania z usługi Firmy Wykończeniowej do wskazanej w nim kwoty w przyszłości. Voucher nie posiada wymiernej wartości, nie może on być sprzedany czy też wymieniony na środki pieniężne. Otrzymany przez Klienta Voucher nie może być przez niego sprzedany i dotyczy wykończenia konkretnego mieszkania.

Wydatki poniesione na zrealizowane przez Klientów Vouchery Spółka pokrywać będzie z własnych środków obrotowych. Wydatki nie będą zwracane Spółce w jakiejkolwiek formie.

Oferowane Klientom Vouchery na usługi świadczone przez Firmę Wykończeniową mają dla Spółki charakter promocyjno-reklamowy. Charakter Voucherów wynika z faktu, że celem przekazania jest zachęcenie klientów do zakupu mieszkań oferowanych przez Spółkę, co bezpośrednio wpływa na zwiększenie przychodów. Vouchery dotyczą wyłącznie kilku określonych w regulaminie Akcji Promocyjnej mieszkań i przyznawane są jedynie w przypadku podpisania Umowy przez Klienta.

Koszty związane z realizacją Voucherów zostaną udokumentowane na podstawie następujących dowodów księgowych:

  • umowy przekazu zawarte pomiędzy Spółką, Klientem a Firmą Wykończeniową;
  • faktury wystawione przez Firmę Wykończeniową na Klienta, które są następnie opłacane przez Spółkę w ramach wartości Vouchera;
  • potwierdzenia dokonania płatności przez Spółkę na rzecz Firmy Wykończeniowej.

Pytania

1.Czy w przedstawionych okolicznościach zdarzenia przyszłego, Vouchery wydawane przez Spółkę w związku z Akcją Promocyjną stanowią bony różnego przeznaczenia zdefiniowane w art. 2 pkt 44 ustawy o VAT w zw. z art. 2 pkt 41 ustawy o VAT?

2.Czy w przedstawionych okolicznościach zdarzenia przyszłego, Spółka będzie mogła zaliczyć wydatki poniesione na zrealizowane przez Klientów Vouchery (opłacenie faktury wystawionej przez Firmę Wykończeniową na Klienta),jako koszt uzyskania przychodu na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT?

3.Czy w przedstawionych okolicznościach zdarzenia przyszłego, istnieje obowiązek pobierania i płacenia podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z przekazaniem Vouchera Klientowi korzystającemu z Akcji Promocyjnej (niezależnie od tego, czy Klient skorzysta z Vouchera czy nie)?

4.Czy w przedstawionych okolicznościach zdarzenia przyszłego, w momencie opłacenia przez Spółkę faktury wystawionej przez Firmę Wykonawczą za realizację Vouchera, Klient otrzymuje nieodpłatne świadczenie?

Przedmiotem niniejszego rozstrzygnięcia jest odpowiedz na pytanie Nr 2 dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych. W zakresie pytania Nr 1 dotyczącego podatku od towarów i usług oraz pytań Nr 3 i 4 dotyczących podatku dochodowego od osób fizycznych zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 2

W przedstawionych okolicznościach zdarzenia przyszłego, Spółka będzie mogła zaliczyć wydatki poniesione na Vouchery dla swoich Klientów jako koszt uzyskania przychodu na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Stosownie do art. 15 ust. 1 Ustawy o CIT kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 Ustawy o CIT.

Przyjmuje się, że kosztem uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 Ustawy o CIT jest koszt, który spełnia łącznie następujące warunki:

a)został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty

b)z zasobów majątkowych podatnika;

c)jest definitywny (rzeczywisty);

d)pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą;

e)został poniesiony w celu uzyskania przychodów, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów;

f)został właściwie udokumentowany;

g)nie znajduje się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 Ustawy o CIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Wynagrodzenie Firmy Wykończeniowej, którego koszt poniesie Spółka (na podstawie umowy przekazu) maksymalnie do wysokości przekazanego Vouchera, stanowi koszt uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 Ustawy o CIT. Analizując każdy z wymienionych punktów:

a)Został poniesiony przez podatnika

Koszt poniesiony przez Spółkę na Vouchery będzie pokrywany z zasobów majątkowych Spółki, co oznacza, że wydatek ten obciąża bezpośrednio jej majątek. W praktyce, Spółka, na podstawie Umowy Przekazu zawartej z Klientem i Firmą Wykończeniową, dokonuje płatności na rzecz Firmy Wykończeniowej w wysokości odpowiadającej wartości Vouchera. Środki te są faktycznie transferowane z konta bankowego Spółki na konto bankowe Firmy Wykończeniowej, co potwierdza rzeczywiste poniesienie kosztu przez Spółkę.

b)Jest definitywny (rzeczywisty)

Wydatek Spółki związany z Voucherami ma charakter definitywny i rzeczywisty, gdyż Spółka rzeczywiście wydatkuje środki finansowe na rzecz Firmy Wykończeniowej. Płatność ta jest ostateczna, co oznacza, że nie podlega zwrotowi, ani żadnym warunkowym regulacjom. Koszt ten jest związany z konkretnymi usługami świadczonymi przez Firmę Wykończeniową, co czyni go rzeczywistym i mierzonym ekonomicznie.

c) Pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą

Koszt związany z Voucherami jest ściśle powiązany z podstawową działalnością gospodarczą Spółki, która obejmuje m.in. sprzedaż mieszkań w realizowanych inwestycjach. Przez reklamę rozumie się działania podmiotu gospodarczego, mające na celu kształtowanie popytu na dane towary, usługi lub markę, poprzez zachęcenie jak największej liczby potencjalnych Klientów do nabywania towarów i usług tego podmiotu gospodarczego. Może być ona realizowana za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu, w tym poprzez prezentowanie danego towaru lub usługi, jego cech jakościowych, użytkowych, zalet technicznych, a także poprzez rozpowszechnianie logo firmy. Każda z tych form, jeżeli jest stosowana w określonych okolicznościach, spełnia funkcje reklamowe. Identyfikowana bowiem jest z daną firmą i oferowanymi przez nią towarami lub usługami, zwiększając ich rozpoznawalność oraz pośrednio zachęcając do ich nabycia. Jednocześnie zauważyć należy, że można rozróżnić reklamę towaru, usługi, reklamę marki, a także reklamę samej firmy (przedsiębiorcy). Vouchery służą jako narzędzie prosprzedażowe, które ma na celu zwiększenie atrakcyjności oferty Spółki i zachęcenie potencjalnych Klientów do zakupu nieruchomości. Voucher jest przede wszystkim elementem, który może przesądzić o dokonaniu zakupu przez Klienta, gdyż mieszkania objęte Akcją Promocyjną mają mniej korzystne położenie, czy rozkład, a przez to są mniej atrakcyjne z punktu widzenia nabywców.

Oznacza to, że Vouchery te mają charakter promocyjno-reklamowy. Produkty o charakterze promocyjnym są uznawane przez organy podatkowe jako takie, które można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów m.in. w:

  • interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z 13 marca 2024 r., sygn. 0114-KDIP2-1. 4010.1.2024.3.MR;
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z 7 lutego 2024 r., sygn. 0114-KDIP2-1. 4010.633.2023.3.KW;
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z 18 maja 2023 r., sygn. 0111-KDIB2-1. 4010.121.2023.2.DD.

Charakter Voucherów wynika z faktu, że celem przekazania jest zachęcenie klientów do zakupu mieszkań oferowanych przez Spółkę, co bezpośrednio wpływa na zwiększenie przychodów. Vouchery dotyczą wyłącznie kilku określonych w regulaminie Akcji Promocyjnej mieszkań i przyznawane są jedynie w przypadku podpisania Umowy przez Klienta.

Zdaniem Wnioskodawcy, w wielu przypadkach Umowy nie zostałyby w ogóle zawarte, gdyby nie Akcja Promocyjna oferująca Klientom Vouchery lub też mieszkania te musiałby zostać sprzedane po znacznie obniżonej cenie. Wydatki te można uznać za koszty promocyjne, które, zgodnie z interpretacjami organów podatkowych i orzecznictwem sądowym, są uznawane za koszty uzyskania przychodów. Warto również zwrócić uwagę, że promocja i reklama, zgodnie z powszechną definicją, obejmują działania mające na celu rozpowszechnianie informacji o oferowanych produktach i usługach oraz zachęcanie potencjalnych Klientów do skorzystania z oferty.

Tym samym, wydatek ten bezpośrednio wspiera główną działalność gospodarczą Spółki, jaką jest komercjalizacja inwestycji w nieruchomości.

d)Został poniesiony w celu uzyskania przychodów, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów

Wprowadzenie Voucherów ma na celu doprowadzenie do sprzedaży trudnych (rozkład, położenie, widok) lokali mieszkalnych. Poprzez oferowanie Voucherów na wykończenie mieszkań, Spółka tworzy dodatkową wartość dla Klientów, co może przyczynić się do wzrostu liczby zawieranych umów sprzedaży. Jest to jeden z kluczowych czynników w procesie negocjacji warunków podpisania Umowy przez Klienta. Jak wyżej zostało napisane, ale wymaga podkreślenia, w wielu przypadkach Umowy nie zostałyby zawarte, gdyby nie Akcja Promocyjna oferująca Vouchery. Zdaniem Wnioskodawcy, dzięki Akcji Promocyjnej Klient często w ogóle rozważa zakup mieszkania z gorszym rozkładem, czy też w gorszym położeniu. W tym przypadku pomoc związana z urządzaniem mieszkania jest bardzo istotna dla Klienta. W efekcie, wydatek na Vouchery bezpośrednio służy uzyskaniu przychodów oraz zabezpieczeniu źródła tych przychodów poprzez zwiększenie konkurencyjności oferty Spółki.

e)Został właściwie udokumentowany

Koszty związane z Voucherami będą należycie udokumentowane przez Spółkę. Dokumentacja będzie obejmowała przede wszystkim:

  • umowy przekazu zawarte pomiędzy Spółką, Klientem a Firmą Wykończeniową,
  • faktury wystawione przez Firmę Wykończeniową na Klienta, które są następnie opłacane przez Spółkę w ramach wartości Vouchera,
  • potwierdzenia dokonania płatności przez Spółkę na rzecz Firmy Wykończeniowej.

Te dokumenty stanowią kompletny i spójny zestaw dowodów księgowych, potwierdzających poniesienie kosztów zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

f)Nie znajduje się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 Ustawy o CIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów

Wydatki na Vouchery nie są wymienione w art. 16 ust. 1 Ustawy o CIT jako wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów. Vouchery stanowią formę wydatków marketingowych, które nie zostały wykluczone przez ustawodawcę z katalogu kosztów uzyskania przychodów. W związku z tym, wydatek ten może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, ponieważ nie znajduje się w żadnej z kategorii wydatków wyłączonych z kosztów podatkowych na mocy art. 16 ust. 1 Ustawy o CIT.

Podsumowując, koszt poniesiony przez Spółkę w związku z zapłatą na rzecz Firmy Wykończeniowej kwoty stanowiącej wartość wynikającą z faktury wystawionej na Klienta (nie więcej niż wartość Vouchera) spełnia wszystkie kryteria, co uzasadnia jego zaliczenie przez Spółkę do kosztów uzyskania przychodów.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.

Innymi słowy oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem, a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy.

Zatem, aby wydatek poniesiony przez podatnika mógł stanowić koszt uzyskania przychodów, muszą zaistnieć łącznie następujące przesłanki:

  • został poniesiony przez podatnika,
  • jest definitywny, a więc bezzwrotny,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,
  • nie jest kosztem wymienionym w art. 16 ust. 1 updop,
  • został właściwie udokumentowany.

Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami.

Kosztami uzyskania przychodów są więc wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.

Zatem do kosztów uzyskania przychodów podatnik ma prawo zaliczyć wszystkie koszty, zarówno te bezpośrednio, jak i pośrednio związane z przychodami, o ile zostały prawidłowo udokumentowane, za wyjątkiem kosztów ustawowo uznanych za niestanowiące kosztów uzyskania przychodów.

Podatnik kwalifikując poniesione wydatki do kosztów uzyskania przychodów powinien zatem kierować się podstawową zasadą zaistnienia związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy poniesionym kosztem, a możliwością osiągnięcia z tego tytułu przychodu, albowiem to na nim spoczywa ciężar udowodnienia, że jego poniesienie ma (lub może mieć) wpływ na wysokość osiąganych przychodów (lub na zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów).

Można przyjąć, że koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów to takie koszty, które są poniesione w trakcie dążenia do uzyskania przychodów. Określony cel musi być widoczny w momencie ponoszenia kosztu. Ponadto poniesione koszty winny omawiany cel realizować lub co najmniej zakładać jego realność. Koszty poniesione na zachowanie źródła przychodu to takie koszty, które poniesione zostały, aby przychody z danego źródła przychodów w dalszym ciągu występowały w nienaruszonym stanie oraz aby takie źródło w ogóle dalej istniało. Natomiast jako zabezpieczenie źródła przychodów powinno się przyjmować koszty poniesione na ochronienie istniejącego źródła przychodów, w taki sposób, aby to źródło funkcjonowało w bezpieczny sposób.

Oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem, a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy. Nie każdy jednak wydatek ponoszony w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą stanowić może koszt uzyskania przychodów i jako taki podlegać odliczeniu od podstawy opodatkowania. Skoro ustawodawca wyraźnie wiąże koszty uzyskania przychodów z określonym celem, to musi być on widoczny. Ponoszone koszty winny ten cel realizować lub co najmniej zakładać go jako realny.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, wynika że w związku realizacją przez Spółkę inwestycji deweloperskiej planują Państwo sprzedaż mniej atrakcyjnych lokali (ze względu na ich rozkład, położenie czy widok z okna) od pozostałych mieszkań. W celu sprzedaży tych „trudniejszych” lokali, Spółka postanowiła przeprowadzić Akcję Promocyjną (wyłącznie kilku mieszkań określonych w regulaminie Akcji Promocyjnej).

W ramach Akcji Promocyjnej, w związku z podpisaniem z Klientem Umowy sprzedaży mniej atrakcyjnych lokali, oferują Państwo Voucher o określonej wartości na wykończenie zakupionych mieszkań. Vouchery służą jako narzędzie, które ma na celu zwiększenie atrakcyjności oferty Spółki i doprowadzenie do zakupu nieruchomości przez potencjalnych Klientów. Przyznanie Vouchera jest dla Klientów formą zachęty w procesie negocjacji zakupu mieszkania i zdecydowanie zwiększa atrakcyjność oferty Spółki, co podkreśla jego znaczenie w decyzji zakupowej Klienta. Dzięki Voucherowi, Klient uzyskuje dodatkową zachętę do zakupu mieszkania objętego Akcją Promocyjną w postaci usług wykończeniowych, co czyni ofertę Spółki bardziej konkurencyjną na rynku nieruchomości. Planowana Akcja Promocyjna będzie skierowana do wszystkich Klientów chcących kupić „trudniejszy lokal”. Voucher nie posiada wymiernej wartości (dotyczy wykończenia konkretnego mieszkania) i nie może on być sprzedany czy też wymieniony na środki pieniężne.

Voucher można zrealizować w pracowni zajmującej się wykończeniem mieszkań "pod klucz" (dalej: „Firma Wykończeniowa”), wskazanej przez Spółkę w regulaminie do Akcji Promocyjnej. W przypadku chęci wykorzystania Vouchera przez Klienta, Klient zawierałby umowę z Firmą Wykończeniową na określone usługi wykończenia wnętrza, zgodnie z wizją i potrzebami Klienta. Po wykonaniu usług, Firma Wykończeniowa będzie wystawiać faktury VAT, w których jako nabywca usługi będzie widniał Klient.

Oferowane Klientom Vouchery na usługi świadczone przez Firmę Wykończeniową mają dla Spółki charakter promocyjno-reklamowy. Charakter Voucherów wynika z faktu, że celem przekazania jest zachęcenie klientów do zakupu mieszkań oferowanych przez Spółkę, co bezpośrednio wpływa na zwiększenie przychodów.

Na podstawie odrębnej Umowy Przekazu (art. 9211 ustawy Kodeks cywilny) zawartej pomiędzy Klientem, Spółką a Firmą Wykończeniową Spółka dokonuje płatności na rzecz Firmy Wykończeniowej w wysokości odpowiadającej kwocie faktury za prace wykończeniowe, wystawionej przez Firmę Wykończeniową na Klienta, ale nie większej niż wartość Vouchera.

Wydatki poniesione na zrealizowane przez Klientów Vouchery Spółka pokrywać będzie z własnych środków obrotowych. Wydatki nie będą zwracane Spółce w jakiejkolwiek formie.

Koszty związane z realizacją Voucherów zostaną udokumentowane na podstawie następujących dowodów księgowych: (i) mowy przekazu zawartej pomiędzy Spółką, Klientem a Firmą Wykończeniową (ii) faktury wystawionej przez Firmę Wykończeniową na Klienta, które są następnie opłacane przez Spółkę w ramach wartości Vouchera (iii) potwierdzenia dokonania płatności przez Spółkę na rzecz Firmy Wykończeniowej.

Państwa wątpliwości dotyczą możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na realizację Voucherów.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości wskazać należy, że instytucję przekazu regulują przepisy Kodeksu cywilnego.

Zgodnie z art. 9211 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1061),

kto przekazuje drugiemu (odbiorcy przekazu) świadczenie osoby trzeciej (przekazanego), upoważnia tym samym odbiorcę przekazu do przyjęcia, a przekazanego do spełnienia, świadczenia na rachunek przekazującego.

Instytucję przekazu powszechnie uznaje się jako jednostronną czynność prawną przekazującego. Nie wymaga akceptacji przekazanego ani odbiorcy przekazu. Tym samym dla ustanowienia przekazu wystarczające jest jednostronne oświadczenie przekazującego. Z uwagi na zasadę swobody umów kwestię przekazu uregulowane są w umowie.

Zgodnie z poglądami doktryny i orzecznictwa treść przekazu zawiera podwójne upoważnienie: (i) pierwsze wyraża się w tym, że przekazujący (A) upoważnia przekazanego (B) do spełnienia świadczenia na rzecz odbiorcy przekazu (C) (ii) drugim jest upoważnienie udzielane przez przekazującego (A) odbiorcy przekazu (C) do przyjęcia świadczenia od przekazanego na rachunek przekazującego. Dokonanie przekazu nie stwarza żadnego stosunku pomiędzy przekazanym a odbiorcą przekazu.

Wykorzystanie przez Wnioskodawcę instytucji przekazu powoduje uproszczenie rozliczeń finansowych. W miejsce dwóch strumieni płatności realizowany jest tylko jeden z jednoczesnym wygaśnięciem obu zobowiązań.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości stwierdzić należy, że wydatki poniesione na zrealizowane przez klientów Vouchery, ponoszone przez Wnioskodawcę na rzecz Firmy Wykończeniowej, spełniają przesłanki wynikające z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, jednocześnie nie podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 ww. ustawy. W sytuacji gdy ponoszone wydatki stanowią część Akcji Promocyjnej, której celem jest zwiększenie sprzedaży tzw. „trudniejszych” lokali, należy uznać je za wydatki, które mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów Spółki. Wydatek na realizację Voucherów bezpośrednio służy uzyskaniu przychodów oraz zabezpieczeniu źródła tych przychodów poprzez zwiększenie przychodów ze sprzedaży nieruchomości. Vouchery służą jako narzędzie prosprzedażowe, które ma na celu zwiększenie atrakcyjności oferty Spółki i zachęcenie potencjalnych Klientów do zakupu lokali.

Jak wynika z wniosku, Firmie Wykończeniowej zostaną przekazane środki z zasobów majątkowych Spółki, co oznacza, że wydatek ten obciąża bezpośrednio jej majątek. Środki te są faktycznie transferowane z konta bankowego Spółki na konto bankowe Firmy Wykończeniowej, co potwierdza rzeczywiste poniesienie kosztu przez Spółkę. Płatność ta jest ostateczna i nie podlega zwrotowi. W przedstawionym zdarzeniu przyszłym nie mamy bowiem do czynienia ze zwrotem poniesionych wydatków, lecz z sytuacją, w której Spółka ponosi koszty w związku ze sprzedażą lokali za wynagrodzeniem ukształtowanym według określonej Akcji Promocyjnej na podstawie odrębnej umowy przekazu zawartej pomiędzy klientem, Spółką a Firmą Wykończeniową. Spółka dokonuje płatności na rzecz Firmy Wykończeniowej w wysokości odpowiadającej kwocie faktury za prace wykończeniowe, wystawionej przez Firmę Wykończeniową na Klienta, ale nie większej niż wartość Vouchera.

Podsumowując, koszt poniesiony przez Spółkę w związku z zapłatą na rzecz Firmy Wykończeniowej kwoty stanowiącej wartość wynikającą z faktury wystawionej na Klienta (nie więcej niż wartość Vouchera) stanowi koszt uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Tym samym, Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z  dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30  sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).