Od kiedy Spółka będzie zobowiązana do rozpoczęcia prowadzenia ksiąg rachunkowych przy użyciu programów komputerowych i przesyłania właściwemu naczelni... - Interpretacja - 0111-KDIB2-1.4010.466.2024.1.AS

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 30 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.466.2024.1.AS

Temat interpretacji

Od kiedy Spółka będzie zobowiązana do rozpoczęcia prowadzenia ksiąg rachunkowych przy użyciu programów komputerowych i przesyłania właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego tych ksiąg po zakończeniu roku podatkowego w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej której mowa w art. 193a § 2 Ordynacji podatkowej, na zasadach dotyczących przesyłania ksiąg podatkowych lub ich części określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3 Ordynacji podatkowej (JPK_CIT).

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego (winno być: zdarzenia przyszłego) w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 sierpnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 26 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, od kiedy Spółka będzie zobowiązana do rozpoczęcia prowadzenia ksiąg rachunkowych przy użyciu programów komputerowych i przesyłania właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego tych ksiąg po zakończeniu roku podatkowego w postaci elektronicznej w formie plików JPK_CIT.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym prowadzącym działalność gospodarczą w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Głównym przedmiotem działalności Spółki jest produkcja artykułów z tworzyw sztucznych.

Wnioskodawca posiada status dużego przedsiębiorcy oraz prognozuje, że w roku podatkowym 2024 jego przychód w rozumieniu ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 120 ze zm., dalej: „UoR”) przekroczy równowartość 50 milionów euro przeliczonych na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w ostatnim dniu roboczym roku podatkowego 2024.

Spółka korzysta z możliwości opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek (tzw. „estoński CIT” lub „Ryczałt”) od 2023 r. - Spółka jest opodatkowana estońskim CIT przez cały rok podatkowy poprzedzający rok podatkowy zaczynający się po dniu 31 grudnia 2024 r.

Zgodnie z art. 28d ust. 1 ustawy o CIT, Wnioskodawca jako podatnik objęty estońskim CIT prowadzi księgi rachunkowe oraz sporządza sprawozdania finansowe na podstawie przepisów o rachunkowości w sposób zapewniający prawidłowe określenie:

1)wysokości zysku (straty) netto, podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku oraz

2)w kapitale własnym:

a)kwoty zysków niepodzielonych i kwoty zysków podzielonych odniesione na kapitały, wypracowanych w latach opodatkowania ryczałtem, oraz

b)kwoty niepokrytych strat poniesionych w latach opodatkowania ryczałtem.

Zgodnie z art. 28m ust. 1 pkt 1-6 ustawy o CIT Spółka opodatkowuje Ryczałtem dochody z tytułu:

1)podzielonego zysku,

2)zysku przeznaczonego na pokrycie strat,

3)ukrytych zysków,

4)wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą,

5)zmiany wartości składników majątku,

6)zysku netto,

7)dochodu z tytułu nieujawnionych operacji gospodarczych.

Wnioskodawca składa deklarację o wysokości osiągniętego dochodu i należnego ryczałtu od dochodów spółek (CIT-8E) w rozumieniu art. 28r ust. 1 ustawy o CIT.

Tym samym Spółka jako podatnik Ryczałtu, nie rozpoznaje ani przychodów, ani kosztów uzyskania przychodów, ani dochodu, ani straty podatkowej, istotnych z punktu widzenia opodatkowania podatkiem CIT na zasadach ogólnych. Wnioskodawca potencjalnie może natomiast wykazać dochody w rozumieniu art. 28m ust. 1 ustawy o CIT, których nie dotyczą pojęcia przychodów, kosztów uzyskania przychodów czy dochodu albo straty , uwzględniane przy opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Pytanie

Od kiedy Spółka będzie zobowiązana do rozpoczęcia prowadzenia ksiąg rachunkowych przy użyciu programów komputerowych i przesyłania właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego tych ksiąg po zakończeniu roku podatkowego w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej której mowa w art. 193a § 2 Ordynacji podatkowej, na zasadach dotyczących przesyłania ksiąg podatkowych lub ich części określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3 Ordynacji podatkowej (JPK_CIT)?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka będzie zobowiązana do rozpoczęcia prowadzenia ksiąg rachunkowych przy użyciu programów komputerowych i przesyłania właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego tych ksiąg po zakończeniu roku podatkowego w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej o której mowa w art. 193a § 2 Ordynacji podatkowej, na zasadach dotyczących przesyłania ksiąg podatkowych lub ich części określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3 Ordynacji podatkowej (JPK_CIT) począwszy od roku podatkowego rozpoczynającego się po dniu 31 grudnia 2025 r.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z dyspozycją art. 9 ust. 1c ustawy o CIT, który zacznie obowiązywać z dniem 1 stycznia 2025 r., podatnicy prowadzący księgi rachunkowe będą obowiązani prowadzić te księgi przy użyciu programów komputerowych oraz przesyłać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego te księgi po zakończeniu roku podatkowego, w terminie do dnia upływu terminu złożenia zeznania, o którym mowa w art. 27 ust. 1, albo deklaracji, o której mowa w art. 28r ust. 1, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej, o której mowa w art. 193a § 2 Ordynacji podatkowej, na zasadach dotyczących przesyłania ksiąg podatkowych lub ich części określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3 Ordynacji podatkowej.

Z kolei art. 66 ust. 2 Ustawy zmieniającej stanowi, że księgi, o których mowa w art. 9 ust. 1c i 1e ustawy zmienianej w art. 2 (ustawy o CIT), są prowadzone przy użyciu programów komputerowych i przesyłane po raz pierwszy za rok podatkowy, a w przypadku spółek niebędących osobami prawnymi - za rok obrotowy, rozpoczynający się po dniu:

1)31 grudnia 2024 r. - w przypadku:

a)podatkowych grup kapitałowych,

b)podatników i spółek niebędących osobami prawnymi, u których wartość przychodu uzyskanego w poprzednim odpowiednio roku podatkowym albo roku obrotowym przekroczyła równowartość 50 mln euro przeliczonych na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w ostatnim dniu roboczym poprzedniego odpowiednio roku podatkowego albo roku obrotowego;

2)31 grudnia 2025 r. - w przypadku podatników i spółek niebędących osobami prawnymi, obowiązanych do przesyłania ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy zmienianej w art. 14, zgodnie z art. 109 ust. 3b tej ustawy;

3)31 grudnia 2026 r. - w przypadku pozostałych podatników i spółek niebędących osobami prawnymi.

Wątpliwości Spółki budzi przede wszystkim to, że w treści art. 66 ust. 2 pkt. 1 lit. b Ustawy zmieniającej, Ustawodawca zawarł warunek, aby podmiotami zobowiązanymi do raportowania w pierwszej kolejności były podmioty, u których wartość przychodu uzyskanego w poprzednim odpowiednio roku podatkowym albo roku obrotowym przekroczyła równowartość 50 mln euro przeliczonych na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w ostatnim dniu roboczym poprzedniego odpowiednio roku podatkowego albo roku obrotowego. Tymczasem, Spółka korzysta z opodatkowania w formie Ryczałtu, co sprawia, że na gruncie podatkowym nie rozpoznaje ona przychodu.

Zgodnie z przepisami ustawy o CIT, dotyczącymi opodatkowania estońskim CIT, przedmiotem opodatkowania w systemie ryczałtu co do zasady jest efektywna dystrybucja, w różnych formach, zysku ze spółki objętej takim opodatkowaniem do jej wspólnika/udziałowca/ akcjonariusza. Aby ustalić, jaki zysk jest wypracowany w trakcie opodatkowania ryczałtem, należy sięgnąć do art. 28d ustawy o CIT, zgodnie z którym, podatnik opodatkowany Ryczałtem jest obowiązany do prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz sporządzania sprawozdań finansowych zgodnie z przepisami o rachunkowości. Na podstawie przepisów UoR podatnik ustala zatem zysk, który następnie będzie opodatkowany, ale dopiero w sytuacji, gdy nastąpi jego dystrybucja albo przez wypłatę wspólnikom, albo przez pokrycie strat powstałych w okresie poprzedzającym okres opodatkowania Ryczałtem. Oznacza to zatem, iż w przypadku, gdy zysk zostanie wypracowany w trakcie opodatkowania Ryczałtem, ale nie zostanie wypłacony lub przeznaczony na pokrycie strat, nie będzie on podstawą do opodatkowania.

Ponadto art. 28m ust. 1 pkt 1-5 ustawy o CIT stanowi, że opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek podlegają dochody z tytułu:

-podzielonego zysku,

-zysku przeznaczonego na pokrycie strat,

-ukrytych zysków.

-wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą,

-zmiany wartości składników majątku,

-zysku netto.

Na szczególną uwagę zasługuje art. 28m ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT, gdzie przychody w rozumieniu przepisów UoR zostały zdefiniowane jako dochód z tytułu nieujawnionych operacji gospodarczych.

Zatem ustawodawca na gruncie przepisów o estońskim CIT konsekwentnie operuje pojęciem dochodu i różnicuje go względem pojęcia przychodu w rozumieniu UoR. W rezultacie w ocenie Spółki należy uznać, że przepisy te spójnie posługują się pojęciem dochodu, a nie przychodu. W rezultacie, w ocenie Spółki, należy uznać, że podatnicy estońskiego CIT nie osiągają przychodów w rozumieniu ustawy o CIT.

Biorąc powyższe pod uwagę, zdaniem Wnioskodawcy, pojęcie przychodu, od którego zależy zakwalifikowanie do grupy podmiotów zobowiązanych do sporządzania i przesyłania JPK_CIT już za rok podatkowy rozpoczynający się po dniu 31 grudnia 2024 roku, jest relewantne prawnie na gruncie opodatkowania podatkiem dochodowym na zasadach ogólnych.

W konsekwencji, podatnicy estońskiego CIT nie wejdą w zakres podmiotów zobowiązanych do sporządzania i przesyłania JPK_CIT, o którym mowa w art. 66 ust. 2 pkt. 1 lit. b Ustawy zmieniającej, gdyż nie spełniają jednego z desygnatów do objęcia ich tą normą, tj. nie uzyskują przychodów w rozumieniu ustawy o CIT.

Jednocześnie, zdaniem Spółki, nie sposób uznać, że pojęcie przychodu, o którym mowa w art. 66 ust. 2 pkt. 1 lit. b Ustawy zmieniającej może być rozumiane względem takich podatników w inny sposób, w szczególności w oparciu o UoR, z uwagi na to, że racjonalny ustawodawca zna się na języku, którym się posługuje, zna zasady, według których powinny być redagowane akty prawne, używa języka spójnego terminologiczne, w szczególności siatka językowa jest dziedzinowo (w tym wypadku podatkowo) spójna. A w rezultacie, skoro:

- pojęcie przychodu jest definiowane przez prawodawcę na gruncie prawa podatkowego w określony, ścisły sposób, a mianowicie poprzez ustanowienie w art. 12 ustawy o CIT katalogu określającego co stanowi, a co nie stanowi przychodu w rozumieniu ustawy o CIT,

- ustawa o CIT w tych miejscach, gdzie potrzebuje posłużyć się znaczeniem rachunkowym, konsekwentnie odsyła do UoR, por. przykładowo art. 4a pkt 1 i pkt 2, art. 9b ust. 1 pkt 2, art. 11q ust. 2, art. 18ea ust. 2, art. 28c pkt 2, 3 i 4 ustawy o CIT,

- pojęcie przychodu z art. 66 ust. 2 pkt. 1 lit. b Ustawy zmieniającej powinno być rozumiane jedynie w znaczeniu nadanym ustawą o CIT.

Brak zastosowania art. 66 ust. 2 pkt. 1 lit. b Ustawy zmieniającej do podatników estońskiego CIT jest wspierany z kolei zasadami wykładni, w szczególności okolicznością, że:

- regulacje nakładające na podatnika nowe obowiązki, jakimi są przepisy dotyczące JPK_ CIT, powinny być interpretowane w sposób ścisły;

- zgodnie z wykładnią systemową, zwłaszcza wykładnią systemową wewnętrzną, rozumienie kontekstu systemowego odnosi się do ustalenia znaczenia słów w oparciu o tekst pozostający w bezpośrednim sąsiedztwie, a więc poprzez przywołanie innych paragrafów tego samego artykułu lub innych artykułów określonej części interpretowanego tekstu.

Jak wskazano w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 10 maja 2016 r., sygn. akt: II FSK 957/14 Prawo podatkowe więc, używając nazw analogicznych jak w innych gałęziach prawa, albo może im przypisywać takie znaczenie jak w danej dziedzinie, albo też znaczenie szczególne, uzależnione od celów, jakie ustawodawca zamierza realizować. Dokonując wykładni językowej prawa podatkowego, która powinna być uściślona i rozwijana w kontekście wykładni systemowej i funkcjonalnej, należy przede wszystkim, szukać „podatkowego” rozumienia pojęć używanych przez ustawodawcę i zważać na to, czy przyjęcie innego, na przykład, cywilnoprawnego punktu widzenia nie prowadzi do uchylania się danego podmiotu od opodatkowania albo też do zmniejszenia jego obciążeń podatkowych.

W świetle powyższego, w ocenie Wnioskodawcy, Spółka jako podatnik estońskiego CIT, powinna zostać objęta obowiązkiem rozpoczęcia prowadzenia ksiąg rachunkowych przy użyciu programów komputerowych i przesyłania właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego tych ksiąg po zakończeniu roku podatkowego w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej o której mowa w art. 193a § 2 Ordynacji podatkowej, na zasadach dotyczących przesyłania ksiąg podatkowych lub ich części określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3 Ordynacji podatkowej (JPK_CIT) począwszy od roku podatkowego rozpoczynającego się po dniu 31 grudnia 2025 r.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 2 pkt 11 lit. a) ustawy z 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2105; dalej: „ustawa zmieniająca”) oraz ustawy z 26 maja 2023 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1059) do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, (dalej: „ustawa o CIT”) zastaną z dniem 1 stycznia 2025 r. wprowadzone przepisy art. 9 ust. 1c i 1d, zgodnie z którymi

w art. 9:

a) po ust. 1b dodaje się ust. 1c-1g w brzmieniu:

1c. Podatnicy prowadzący księgi rachunkowe są obowiązani prowadzić te księgi przy użyciu programów komputerowych oraz przesyłać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego te księgi po zakończeniu roku podatkowego, w terminie do dnia upływu terminu złożenia zeznania, o którym mowa w art. 27 ust. 1, albo deklaracji, o której mowa w art. 28r ust. 1, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej, o której mowa w art. 193a § 2 Ordynacji podatkowej, na zasadach dotyczących przesyłania ksiąg podatkowych lub ich części określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3 Ordynacji podatkowej.

1d. Z obowiązku, o którym mowa w ust. 1c, są zwolnieni podatnicy:

1) zwolnieni od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, z wyjątkiem fundacji rodzinnych;

2) o których mowa w art. 27a;

3) prowadzący uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów.

1e. W przypadku spółek niebędących osobami prawnymi, których wspólnikami nie są wyłącznie osoby fizyczne, do prowadzenia ksiąg rachunkowych przy użyciu programów komputerowych i przesyłania tych ksiąg właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, na podstawie ust. 1c, są obowiązane te spółki, przy czym księgi te są przekazywane w terminie do końca trzeciego miesiąca po zakończeniu roku obrotowego tych spółek.

1f. W przypadku, o którym mowa w ust. 1e, księgi rachunkowe są przesyłane naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca prowadzenia działalności, a w przypadku prowadzenia działalności w więcej niż jednym miejscu - naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca siedziby. W przypadku gdy nie jest możliwe ustalenie właściwości naczelnika urzędu skarbowego na podstawie zdania pierwszego, właściwość tę ustala się według miejsca siedziby jednego ze wspólników będącego podatnikiem.

1g. Przepis ust. 1c stosuje się odpowiednio do spółek tworzących podatkową grupę kapitałową.

(…)

c) dodaje się ust. 5 w brzmieniu:

5. Minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić, w drodze rozporządzenia, zakres dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi i ewidencję podlegające przekazaniu na podstawie ust. 1c, oraz sposób ich wykazywania w tych księgach i ewidencji, uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczeń podatników oraz kontroli obowiązków podatników przez organ podatkowy, identyfikowania obszarów, w których występują nadużycia w podatku lub narażonych na te nadużycia, oraz możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ksiąg i ewidencji.

Przepisy te wchodzą w życie od 1 stycznia 2025 r. Będą one regulowały obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych przy użyciu programów komputerowych oraz ich przesyłanie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w stosownej strukturze logicznej i określonym terminie (dalej: „przesyłanie JPK_CIT”).

Ponadto w art. 66 ust. 2 ustawy zmieniającej wskazano terminy, kiedy poszczególni podatnicy po raz pierwszy zobowiązani będą do przesyłania JPK_CIT:

Księgi, o których mowa w art. 9 ust. 1c i 1e ustawy zmienianej w art. 2, są prowadzone przy użyciu programów komputerowych i przesyłane po raz pierwszy za rok podatkowy, a w przypadku spółek niebędących osobami prawnymi - za rok obrotowy, rozpoczynający się po dniu:

1) 31 grudnia 2024 r. – w przypadku:

a) podatkowych grup kapitałowych,

b) podatników i spółek niebędących osobami prawnymi, u których wartość przychodu uzyskanego w poprzednim odpowiednio roku podatkowym albo roku obrotowym przekroczyła równowartość 50 mln euro przeliczonych na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w ostatnim dniu roboczym poprzedniego odpowiednio roku podatkowego albo roku obrotowego;

2) 31 grudnia 2025 r. – w przypadku podatników i spółek niebędących osobami prawnymi, obowiązanych do przesyłania ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy zmienianej w art. 14, zgodnie z art. 109 ust. 3b tej ustawy;

3) 31 grudnia 2026 r. – w przypadku pozostałych podatników i spółek niebędących osobami prawnymi.

Zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361):

Podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:

1) rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;

2) kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;

3) kontrahentów;

4) dowodów sprzedaży i zakupów.

W myśl natomiast art. 109 ust. 3b ustawy o podatku od towarów i usług:

Podatnicy, o których mowa w art. 99 ust. 1, są obowiązani przesyłać, na zasadach określonych w art. 99 ust. 11c, za każdy miesiąc do urzędu skarbowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ewidencję, o której mowa w ust. 3, łącznie z deklaracją podatkową, w terminie do złożenia tej deklaracji.

Od 1 stycznia 2025 r. podmioty, które prowadzą działalność gospodarczą będą zobowiązane do prowadzenia ksiąg rachunkowych, podatkowej księgi przychodów i rozchodów, a także ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (księgi podatkowe), przy użyciu programów komputerowych. Będą również obowiązane do ich przesyłania w formie ustrukturyzowanej na zasadach przewidzianych w przepisach ustawy Ordynacja podatkowa. Obowiązek ich przesyłania będzie w trakcie roku i po zakończeniu roku.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że głównym przedmiotem Państwa działalności jest produkcja artykułów z tworzyw sztucznych. Od 2023 r. podlegają Państwo opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek. Są Państwo opodatkowani estońskim CIT przez cały rok podatkowy poprzedzający rok podatkowy zaczynający się po dniu 31 grudnia 2024 r. Państwa Spółka, jako podatnik opodatkowany estońskim CIT nie rozpoznaje przychodów podatkowych i kosztów ich uzyskania przychodów, dochodu, straty podatkowej, istotnych z punktu widzenia opodatkowania podatkiem dochodowym na zasadach ogólnych.

Niezależnie od powyższego, posiadają Państwo status dużego przedsiębiorcy oraz prognozują, że w roku podatkowym 2024 Państwa przychód w rozumieniu ustawy o rachunkowości przekroczy równowartość 50 mln euro przeliczonych na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w ostatnim dniu roboczym roku podatkowego 2024.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii ustalenia, od kiedy Spółka będzie zobowiązana do rozpoczęcia prowadzenia ksiąg rachunkowych przy użyciu programów komputerowych i przesyłania właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego tych ksiąg po zakończeniu roku podatkowego w postaci elektronicznej w formie plików JPK_CIT.

Państwa zdaniem, w analizowanym zdarzeniu przyszłym, Spółka będzie zobowiązana do rozpoczęcia prowadzenia ksiąg rachunkowych przy użyciu programów komputerowych i przesyłania plików JPK_CIT po raz pierwszy do właściwego naczelnika rzędu skarbowego w odniesieniu do roku podatkowego rozpoczynającego się po dniu 31 grudnia 2025 r.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości zauważyć należy, że w ocenie Organu, są Państwo podatnikiem wymienionym w art. 66 ust. 2 pkt 1 lit. b) ustawy zmieniającej, biorąc pod uwagę, że:

- Przekroczony zostanie przez Państwa limit przychodów 50 mln euro, o którym mowa w ww. art. 66 ust. 2 pkt 1 lit. b) ustawy nowelizującej. W opisie zdarzenia przyszłego wskazują Państwo, że w roku 2024 r., Państwa przychód w rozumieniu ustawy o rachunkowości (…) przekroczy równowartość 50 milionów euro przeliczonych na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w ostatnim dniu roboczym roku podatkowego 2024.

- Treść art. 9 ust. 1c ustawy o CIT, poprzez odesłanie do terminu złożenia zeznania, o którym mowa w art. 27 ust. 1, albo deklaracji, o której mowa w art. 28r ust. 1, potwierdza, że nowy obowiązek obejmuje również podatników opodatkowanych ryczałtem od dochodów spółek.

- W treści art. 9 ust. 1d ustawy o CIT, określającego podatników zwolnionych z obowiązku, o którym mowa w ust. 1c, nie wymieniono podatników opodatkowanych ryczałtem.

- Z przepisu przejściowego art. 66 ust. 2 pkt 1 lit. b ustawy nowelizującej wynika, że dotyczy on podatników i spółek niebędących osobami prawnymi, u których wartość przychodu uzyskanego w poprzednim odpowiednio roku podatkowym albo roku obrotowym przekroczyła równowartość 50 mln euro przeliczonych na złote według odpowiedniego kursu.

Zauważyć przy tym należy, że w myśl art. 28e ust. 1 ustawy o CIT:

Rokiem podatkowym podatnika opodatkowanego ryczałtem jest rok obrotowy w rozumieniu przepisów o rachunkowości.

Tym samym jako zasadne należy uznać, że wartość przychodu należy ustalić na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych w poprzednim roku obrotowym.

Mimo więc tego, że Spółka nie ustala przychodu dla celów podatkowych w rozumieniu ustawy o CIT wg podstawowych zasad określonych w ustawie o CIT, a ewentualna podstawa opodatkowania dla podatników objętych ryczałtem jest ustalana wg odrębnych zasad (art. 28m, art. 28n ustawy o CIT), to jednak bilansowo suma przychodów jest ustalana i ewidencjonowana w księgach rachunkowych.

Zatem w przypadku przekroczenia wartości przychodu 50 mln euro (przeliczonych na złote według odpowiedniego kursu), ustalanego w oparciu o księgi rachunkowe prowadzone w poprzednim roku obrotowym (2024), będą Państwo zobowiązani prowadzić księgi rachunkowe przy użyciu programów komputerowych i przesyłać je po raz pierwszy za rok podatkowy rozpoczynający się po dniu 31 grudnia 2024 roku.

Nie jest więc uzasadnione Państwa stanowisko, że skoro nie ustalają Państwo przychodu podatkowego wg ogólnych zasad określonych w ustawie o CIT, to jako podatnik ryczałtu uprawnieni są Państwo do rozpoczęcia w późniejszym terminie realizacji obowiązku określonego w art. 9 ust. 1c ustawy o CIT.

Takie stanowisko powodowałoby, że wszyscy podatnicy korzystający z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, uprawnieni byliby do rozpoczęcia w późniejszym terminie realizacji obowiązku określonego w art. 9 ust. 1c ustawy o CIT, tj. zgodnie z art. 66 ust. 2 pkt 2 lub pkt 3 ustawy nowelizującej. Jeśli takie rozwiązanie byłoby zakładane przez ustawodawcę, mógłby określić odrębną datę zastosowania po raz pierwszy znowelizowanego przepisu wobec podatników ryczałtu od dochodów spółek, co jednak nie ma miejsca. Oznaczać to powinno, że również w przypadku podatników objętych ryczałtem od dochodów spółek, wartość przychodu uzyskanego w poprzednim roku podatkowym/obrotowym ma znaczenie i wpływa na moment objęcia obowiązkiem określonym w art. 9 ust. 1c ustawy o CIT.

Podsumowując, zgodnie z art. 66 ust. 2 pkt 1 ustawy zmieniającej, będą Państwo po raz pierwszy zobowiązani do przesłania pliku JPK_CIT za rok obrotowy rozpoczynający się po 31 grudnia 2024 r.

Tym samym Państwa stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja dotyczy przepisów, których wejście w życie planowane jest na 1 stycznia 2025 r. W związku z tym należy wskazać, że wydana interpretacja indywidualna traci ważność i nie wywołuje żadnych skutków podatkowo-prawnych w przypadku zmiany czy też uchylenia przepisów będących jej przedmiotem.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Odnosząc się natomiast do przywołanego przez Państwa wyroku sądu administracyjnego należy zaznaczyć, że orzeczenia sądowe są wiążące jedynie w sprawach, w których zapadły. Natomiast Organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).