Dotyczy czy zryczałtowane wynagrodzenie z terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz budżetu państwa, będzie ustalane na podstawie kwoty zobowi... - Interpretacja - 0111-KDIB1-3.4017.5.2024.1.DW

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 29 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4017.5.2024.1.DW

Temat interpretacji

Dotyczy czy zryczałtowane wynagrodzenie z terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz budżetu państwa, będzie ustalane na podstawie kwoty zobowiązania bez pomniejszenia o ulgę na innowacyjnych pracowników

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zakresie Ordynacji podatkowej jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

1 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek, z 27 września 2024 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe, że zryczałtowane wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz budżetu państwa, o którym mowa w art. 28 ust. 1 Ordynacji podatkowej, w przypadku skorzystania przez Wnioskodawcę z uprawnienia do pomniejszenia, o którym mowa w art. 18db ust. 1 ustawy o CIT, będzie ustalane na podstawie kwoty zobowiązania płatnika bez pomniejszenia o ulgę na innowacyjnych pracowników.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

(…) (dalej: „Spółka”, „Wnioskodawca”) prowadzi działalność związaną z tworzeniem i rozwojem (…). Spółka oferuje swoje usługi w zakresie (…).

Spółka, realizuje i będzie realizować w przyszłości działalność badawczo-rozwojową, o której mowa w art. 4a pkt 26 ustawy o CIT (dalej: „Działalność B+R”, „działalność badawczo-rozwojowa”), z tytułu której ponosi koszty kwalifikowane wymienione w art. 18d ust. 2 pkt 1-1a ustawy o CIT (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm.). Na tej podstawie Spółka skorzystała za rok podatkowy 2023, jak również zamierza skorzystać w kolejnych latach, z ulgi badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 18d-e ustawy o CIT (dalej: „ulga B+R”). Przy czym Spółka stwierdza, że kwota kosztów kwalifikowanych do odliczenia w ramach ulgi B+R nie została w 2023 r. w całości skonsumowana ze względu na wysokość osiągniętego dochodu. Taką możliwość Spółka przewiduje również w odniesieniu do kolejnych lat podatkowych.

W celu realizacji Działalności B+R, Spółka zatrudnia i będzie zatrudniać w przyszłości specjalistów na podstawie umów o pracę, umów o dzieło oraz umów zlecenie (dalej: „Specjaliści B+R”). W związku z tym Spółka odprowadzała, odprowadza i będzie odprowadzać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych dla tych osób zgodnie z art. 41 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 z późn. zm., dalej: „ustawa o PIT”) i w konsekwencji zobowiązana była, jest i będzie do obliczania i pobierania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz zryczałtowanego podatku, wskazanych w art. 18db ust. 2 ustawy o CIT, na zasadach wynikających z przepisów ustawy o PIT (dalej: „zaliczki PIT”). W tym zakresie Spółka składa i będzie składać roczną deklarację PIT-4R.

Wynagrodzenia pracownicze są wypłacane w tym samym miesiącu, za który są należne, a zaliczki PIT z tego tytułu, zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy o PIT, są przekazywane na rachunek właściwego urzędu skarbowego w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek). Przykładowo wynagrodzenie należne za wykonaną pracę w marcu jest wypłacane w ostatnim dniu roboczym marca, zaś pobrana z tego tytułu zaliczka zostanie przekazana na rachunek urzędu skarbowego w terminie do 20 kwietnia.

Spółka w aktualnym roku oraz w latach kolejnych korzysta i zamierza korzystać z odliczenia, o którym mowa w art. 18db ustawy o CIT (dalej: „ulga na innowacyjnych pracowników”), tj. planuje pomniejszyć kwotę podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek PIT, tj. zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego wskazanych w art. 18db ust. 2 ustawy o CIT o iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej Spółkę w danym roku podatkowym.

W tym kontekście Wnioskodawca planuje dokonywać potrącenia zryczałtowanego wynagrodzenia z tytułu terminowego wpłacania podatków, od zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych pobieranych przez Spółkę w odniesieniu do bieżącego roku podatkowego, jak również kolejnych lat podatkowych. Potrącenie jest planowane od kwoty zobowiązania podatkowego ciążącego na Spółce jako płatniku (tj. bez pomniejszenia kwoty o wartość odliczenia przysługującego Spółce w ramach ulgi na innowacyjnych pracowników). Wartym zaznaczenia jest fakt, że wskutek pomniejszeń (ze względu na ulgę na innowacyjnych pracowników) Spółka szacuje, że nie dojdzie do obniżenia zaliczek PIT do zera, tj. ich wpłaty nadal będą miały miejsce.

Wniosek ma na celu potwierdzenie stanowiska Wnioskodawcy wskazanego w zaprezentowanym pytaniu odnoszącym się do opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego na gruncie przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2022 r.

Pytanie

Czy stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe, że zryczałtowane wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz budżetu państwa, o którym mowa w art. 28 ust. 1 Ordynacji podatkowej, w przypadku skorzystania przez Wnioskodawcę z uprawnienia do pomniejszenia, o którym mowa w art. 18db ust. 1 ustawy o CIT, będzie ustalane na podstawie kwoty zobowiązania płatnika bez pomniejszenia o ulgę na innowacyjnych pracowników?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym zryczałtowane wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz budżetu państwa, o którym mowa w art. 28 ust. 1 Ordynacji podatkowej (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), w przypadku skorzystania przez Wnioskodawcę z uprawnienia do pomniejszenia, o którym mowa w art. 18db ust. 1 ustawy o CIT, będzie ustalane na podstawie kwoty zobowiązania płatnika bez pomniejszenia o ulgę na innowacyjnych pracowników.

Przepisy

Zgodnie z art. 8 OP, płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Natomiast, art. 28 § 1 OP wskazuje, że płatnikom i inkasentom przysługuje zryczałtowane wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz budżetu państwa.

Wnioskodawca zamierza rozpocząć korzystanie z ulgi na innowacyjnych pracowników. Ulga podatkowa została uregulowana przez ustawodawcę w art. 18db ustawy o CIT, który wskazuje, iż: „Podatnik będący płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych, który poniósł za rok podatkowy stratę albo osiągnął dochód niższy od kwoty przysługującego w roku podatkowym odliczenia na podstawie art. 18d, może pomniejszyć kwotę podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego wskazanych w ust. 2 o iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej tego podatnika w danym roku podatkowym”.

Wysokość wynagrodzenia szczegółowo reguluje obecnie Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 czerwca 2022 r. w sprawie wynagrodzenia płatnika i inkasenta z tytułu terminowego wpłacania podatków na rzecz budżetu państwa (Dz. U. poz. 1377, dalej: „Rozporządzenie”). I tak, zgodnie z § 1 pkt 1 Rozporządzenia, wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków na rzecz budżetu państwa w przypadku płatnika wynosi 0,3% kwoty tych podatków pobranych przez płatnika. Natomiast, § 3 Rozporządzenia przewiduje, iż wynagrodzenie, o którym mowa w § 1 pkt 1 z tytułu terminowego wpłacania podatku dochodowego od osób fizycznych pobranego przez płatnika w okresie od dnia 1 lipca 2022 r. do dnia 31 grudnia 2023 r. od dochodu podlegającego opodatkowaniu przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynosi 0,6% kwoty tego podatku pobranego przez płatnika.

W Rozporządzeniu wskazano również, iż wynagrodzenie płatnika i inkasenta jest potrącane z kwoty podatków pobranych przez płatnika i inkasenta (§ 2 Rozporządzenia).

Stanowisko Wnioskodawcy

Mając na uwadze wyżej przedstawione przepisy należy zauważyć, że Wnioskodawca jako płatnik działa zgodnie z dyspozycją przepisów i wypełnia ciążące na nim obowiązki. Spółka oblicza i pobiera zaliczki PIT od przychodów wypłaconych osobom zatrudnionym na podstawie umowy o pracę i wpłaca je na konto właściwego urzędu skarbowego w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki.

Wnioskodawca nadmienia, że pobrane zaliczki PIT rozumiane są jako obliczona kwota zobowiązania podatnika w zaliczkach PIT, którą płatnik powinien przekazać (zgodnie ze swoim obowiązkiem ustawowym) do właściwego urzędu skarbowego. Nadto, kwota pobranych zaliczek PIT nie jest tożsama z kwotą faktycznie zapłaconych zaliczek PIT, która docelowo może być inna z uwagi na stosowanie przez płatnika z ulg podatkowych.

Uwzględniając powyższe rozważania Spółka nadmienia, że zarówno Ordynacja podatkowa, jak i Rozporządzenie regulujące uprawnienie płatnika do potrącenia zryczałtowanego wynagrodzenia z tytułu terminowego wpłacania podatków, nie wskazują wprost wyjątków, które wyłączałyby stosowanie ogólnej zasady wskazanej w Rozporządzeniu, które stanowi, że wynagrodzenie jest potrącane z kwoty podatków pobranych przez płatnika (obliczonych i pobranych zgodnie ze zobowiązaniem podatnika). Drugim warunkiem dla potrącenia wynagrodzenia jest terminowa wpłata na rzecz wierzyciela podatkowego (w tym wypadku na rzecz właściwego urzędu skarbowego). Zdaniem Spółki oba warunki są spełnione.

Z treści art. 28 ust. 1 Ordynacji podatkowej wynika, że uprawnienie płatnika do potrącenia przysługującego mu wynagrodzenia jest uzależnione od dokonania wpłaty obliczonego i pobranego podatku w terminie (zgodnie z zobowiązaniem podatnika). Wynagrodzenie przewidziane w art. 28 ww. ustawy, ma charakter fakultatywny. Płatnicy oraz inkasenci podatków stanowiących dochód budżetu państwa mogą, ale nie muszą, korzystać z tego uprawnienia.

Dodatkowo, ważnym elementem jest przepis art. 3 pkt 3 lit. a Ordynacji podatkowej, który wskazuje na to, że ilekroć w ustawie jest mowa o podatkach - rozumie się przez to również zaliczki na podatki.

Zatem, z treści przepisu § 1 powołanego Rozporządzenia wynika wprost, że wynagrodzenie przysługuje płatnikowi i inkasentowi z tytułu terminowego wpłacania podatków na rzecz budżetu państwa. Zakres delegacji ustawowej zawartej w art. 28 § 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej, do wydania ww. Rozporządzenia zastrzega wyraźnie, że „minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, sposób ustalania wynagrodzenia płatników i inkasentów pobierających podatki na rzecz budżetu państwa(...)”. Minister Finansów, zgodnie z kompetencjami i brzmieniem powołanych wyżej przepisów ustawowych, ww. Rozporządzeniu nadał w tytule: „…w sprawie wynagrodzenia płatnika i inkasenta z tytułu terminowego wpłacania podatków na rzecz budżetu państwa”.

Wynagrodzenie płatników i inkasentów zostało wprowadzone w Ordynacji podatkowej w celu rekompensaty płatnikom i inkasentom kosztów obliczenia, poboru i odprowadzania pobranych podatków. Płatnikowi przysługuje wynagrodzenie tylko wtedy, gdy zgodnie z art. 8 Ordynacji podatkowej obliczył, pobrał i wpłacił w terminie podatek do właściwego organu podatkowego i gdy obliczenie to było prawidłowe, zgodne z obowiązkiem podatkowym ciążącym na podatniku. Jak wynika z Komentarza Ordynacji Podatkowej H. Dzwonkowskiego (red.), Wyd. 9, Warszawa 2020 do art. 28, wynagrodzenie to jest powiązane z kwotą wpłaconego w terminie podatku (zgodnie ze skonkretyzowaną powinnością świadczenia pieniężnego).

Prawo do wynagrodzenia powstaje w momencie dokonania wpłaty kwoty podatku przez płatnika lub inkasenta, jeżeli jest ona dokonana terminowo, a nie z tytułu pobrania podatku. W związku z powyższym należy uznać, że kwotę przysługującego płatnikowi zryczałtowanego wynagrodzenia z tytułu terminowego wpłacania podatków (zaliczek na podatek) należy obliczać w odniesieniu do kwoty zobowiązania podatkowego wpłaconego w terminie do urzędu skarbowego.

W tym miejscu należy wskazać, że wpłacenie zaliczki niższej niż pobrana, z uwagi na skorzystanie przez płatnika z ulgi na innowacyjnych pracowników nie wypełnia przesłanki nieterminowego wpłacenia podatków. Bowiem w takim przypadku płatnik postępuje zgodnie z przepisami prawa podatkowego, realizując swoje prawo do skorzystania z ulgi (z zastrzeżeniem iż pozostała część pobranych zaliczek na podatek, nie ulegająca obniżeniu z tytułu skorzystania z ulgi na innowacyjnych pracowników zostanie wpłacona w terminie).

Przy czym, poza wskazaniem przez ustawodawcę w ww. ustawie z jakiego tytułu wynagrodzenie dla płatnika jest należne, nie wskazał on metodologii naliczania tego wynagrodzenia, tj. w jaki sposób technicznie należy naliczyć wynagrodzenie płatnika, w tym także co stanowi podstawę jego naliczenia.

Te kwestie adresuje szczegółowo Rozporządzenie, wskazując w § 1 precyzyjnie, iż podstawę naliczenia wynagrodzenia płatnika (według stawki 0,3% lub 0,6%) stanowi kwota podatków pobranych przez płatnika. Natomiast, w § 2 Rozporządzenia, Minister Finansów wskazuje, że wynagrodzenie jest potrącane z kwoty podatków pobranych przez płatnika.

Co za tym idzie, zdaniem Wnioskodawcy, literalne brzmienie przepisów Rozporządzenia nie powinno budzić wątpliwości co do tego, że bazę naliczenia wynagrodzenia płatnika stanowi suma pobranego podatku (zaliczek na podatek), nie zaś kwota finalnie odprowadzonych do urzędu skarbowego zaliczek (w przypadku Spółki - uprzednio pomniejszona o aktywo z tytułu ulgi na innowacyjnych pracowników).

Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym zryczałtowane wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz budżetu państwa, o którym mowa w art. 28 ust. 1 Ordynacji podatkowej, w przypadku skorzystania przez Wnioskodawcę z uprawnienia do pomniejszenia, o którym mowa w art. 18db ust. 1 ustawy o PIT, będzie ustalane na podstawie kwoty zobowiązania płatnika bez pomniejszenia o ulgę na innowacyjnych pracowników.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm. dalej: „ustawa O.P.”),

płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Jak stanowi art. 28 § 1 ustawy O.P.,

płatnikom i inkasentom przysługuje zryczałtowane wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz budżetu państwa.

Z treści tego przepisu wynika, że uprawnienie płatnika do potrącenia przysługującego mu wynagrodzenia jest uzależnione od dokonania wpłaty pobranego podatku w terminie. Wynagrodzenie przewidziane w art. 28 ww. ustawy, ma charakter fakultatywny. Płatnicy oraz inkasenci podatków stanowiących dochód budżetu państwa mogą, ale nie muszą, korzystać z tego uprawnienia.

Zgodnie z art. 3 pkt 3 lit. a ustawy O.P.,

ilekroć w ustawie jest mowa o podatkach – rozumie się przez to również zaliczki na podatki.

W myśl art. 28 § 3 pkt 1 ustawy O.P.,

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia sposób ustalania wynagrodzenia płatników i inkasentów pobierających podatki na rzecz budżetu państwa, w relacji do kwoty pobranych podatków, oraz tryb pobrania wynagrodzenia, uwzględniając przy ustalaniu wynagrodzenia rodzaj pobranego podatku, a także sprawność pobrania wynagrodzenia.

Rozporządzeniem, o którym mowa w ww. przepisie jest Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 czerwca 2022 r. w sprawie wynagrodzenia płatnika i inkasenta z tytułu terminowego wpłacania podatków na rzecz budżetu państwa (Dz. U. z 2022 r. poz. 1377 dalej: „rozporządzenie”).

Zgodnie z § 1 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia,

wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków na rzecz budżetu państwa w przypadku płatnika wynosi 0,3% kwoty tych podatków pobranych przez płatnika.

Stosownie do § 2 ww. rozporządzenia,

wynagrodzenie, o którym mowa w § 1, jest potrącane z kwoty podatków pobranych przez płatnika i inkasenta.

Według § 3 ww. rozporządzenia,

wynagrodzenie, o którym mowa w § 1 pkt 1, z tytułu terminowego wpłacania podatku dochodowego od osób fizycznych pobranego przez płatnika w okresie od dnia 1 lipca 2022 r. do dnia 31 grudnia 2023 r. od dochodu podlegającego opodatkowaniu przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128, z późn. zm.), wynosi 0,6% kwoty tego podatku pobranego przez płatnika.

Zgodnie z art. 18db ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm. dalej: „ustawa o CIT”),

podatnik będący płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych, który poniósł za rok podatkowy stratę albo osiągnął dochód niższy od kwoty przysługującego w roku podatkowym odliczenia na podstawie art. 18d, może pomniejszyć kwotę podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego wskazanych w ust. 2 o iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej tego podatnika w danym roku podatkowym.

W myśl art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm. dalej: „ustawa o PIT”),

zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.

Stosownie do art. 38 ust. 1 ustawy o PIT,

płatnicy, o których mowa w art. 32-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o PIT,

osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

W myśl art. 42 ust. 1 ustawy o PIT,

płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Dokonując oceny przedstawionego we wniosku stanowiska Wnioskodawcy jeszcze raz należy przytoczyć treść powołanego powyżej art. 28 § 1 ustawy O.P.,

płatnikom i inkasentom przysługuje zryczałtowane wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz budżetu państwa.

Z treści zatem przepisu § 1 powołanego rozporządzenia wynika wprost, że wynagrodzenie płatnikowi i inkasentowi przysługuje z tytułu terminowego wpłacania podatków na rzecz budżetu państwa. Zakres delegacji ustawowej zawartej w art. 28 § 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej, do wydania ww. rozporządzenia zastrzega wyraźnie, że „minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, sposób ustalania wynagrodzenia płatników i inkasentów pobierających podatki na rzecz budżetu państwa…”. Minister Finansów, zgodnie z kompetencjami i brzmieniem powołanych wyżej przepisów ustawowych, ww. rozporządzeniu nadał w tytule: „…w sprawie wynagrodzenia płatnika i inkasenta z tytułu terminowego wpłacania podatków na rzecz budżetu państwa”.

Wynagrodzenie płatników i inkasentów zostało wprowadzone ustawą O.P. w celu rekompensaty płatnikom i inkasentom kosztów obliczenia, poboru i odprowadzania pobranych podatków. Płatnikowi przysługuje wynagrodzenie tylko wtedy, gdy zgodnie z art. 8 O.P. obliczył, pobrał i wpłacił w terminie podatek do właściwego organu podatkowego i gdy obliczenie to było prawidłowe, zgodne z obowiązkiem podatkowym ciążącym na podatniku. Jak wynika z Komentarza Ordynacji Podatkowej H. Dzwonkowskiego (red.), Wyd. 9, Warszawa 2020 do art. 28, wynagrodzenie to jest powiązane z kwotą wpłaconego w terminie podatku. Wynagrodzenie płatnika wynosi 0,3% pobranego podatku wpłaconego na rzecz budżetu państwa, natomiast wynagrodzenie inkasenta 0,1% tej kwoty. Wynagrodzenie ma charakter zryczałtowany ustalany w stosunku do pobranych kwot podatku.

Prawo do wynagrodzenia powstaje w momencie dokonania wpłaty kwoty podatku przez płatnika lub inkasenta, jeżeli jest ona dokonana terminowo, a nie z tytułu pobrania podatku. Kwoty podatku pobrane przez płatnika ale niewpłacone (w całości lub w części - bez względu na przyczynę) w terminie na rachunek budżetu państwa – nie będą spełniały warunku do zastosowania zryczałtowanego wynagrodzenia na podstawie art. 28 § 1 ustawy O.P.

W związku z powyższym należy uznać, że kwotę przysługującego płatnikowi zryczałtowanego wynagrodzenia z tytułu terminowego wpłacania podatków (zaliczek na podatek) należy obliczać w odniesieniu do kwoty faktycznie wpłaconego w terminie do urzędu skarbowego podatku.

Zatem, Państwa stanowisko należy uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  - Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

  - Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  - Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935, dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

   - w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

   - w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).