Interpretacja indywidualna z dnia 28 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.508.2024.1.ED
Temat interpretacji
Czy w opisanym wyżej zdarzeniu przyszłym, kiedy Spółka w 2024 r. osiągnie przychody inne niż z zysków kapitałowych brutto (z podatkiem VAT) wyższe niż równowartość w złotych kwoty 2 000 000 euro, przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł, ale netto (bez podatku VAT) niższe od tej kwoty, Spółka w 2025 r. będzie mogła skorzystać ze stawki 9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych, przewidzianej w art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, czy też będzie to wyłączone ze względu na niespełnienie definicji małego podatnika w rozumieniu art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
25 września 2024 r. za pośrednictwem platformy ePUAP wpłynął Państwa wniosek z 24 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy w sytuacji kiedy w 2024 r. osiągną Państwo przychody inne niż z zysków kapitałowych brutto (z podatkiem VAT) wyższe niż równowartość w złotych kwoty 2 000 000 euro, przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł, ale netto (bez podatku VAT) niższe od tej kwoty, to czy w 2025 r. będą mogli Państwo skorzystać ze stawki 9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych, przewidzianej w art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, czy też będzie to wyłączone ze względu na niespełnienie definicji małego podatnika w rozumieniu art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
(…) Sp. z o.o. (dalej „Spółka”) jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych opodatkowanym na zasadach ogólnych.
W 2023 r. Spółka osiągnęła przychody netto (bez podatku od towarów i usług - VAT) inne niż z zysków kapitałowych, ponad kwotę wyrażoną w złotych odpowiadającą równowartości 2 000 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł. Stąd też podatek dochodowy w 2024 r. płaci według stawki 19% podstawy opodatkowania, przewidzianej w art. 19 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm.).
Sytuacja ulegnie zmianie, ponieważ najprawdopodobniej w 2024 r. Spółka osiągnie przychody brutto (z podatkiem VAT) inne niż z zysków kapitałowych, poniżej kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł. Niemniej jednak Spółka rozważa sprzedaż części majątku trwałego i jeżeli dojdzie to do skutku, to wówczas w 2024 r. osiągnie przychody brutto wyższe niż równowartość w złotych kwoty 2 000 000 euro, ale netto niższe od tej kwoty.
Dodatkowo wyjaśniam:
1. (…) Sp. z o.o. w 2025 r. będzie małym podatnikiem w rozumieniu art. 4a pkt 10 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2805 ze zm.) to jest takim, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro; w przeliczeniu kwot wyrażonych w euro dokonanego według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł;
2. w stosunku do (…) sp. z o.o. nie mają zastosowania okoliczności wymienione w art. 19 ust. 1 a, 1b i 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;
3. (…) sp. z o.o. jest podatnikiem, dla którego należny podatek od towarów i usług nie stanowi przychodu, zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;
4. wszystkie przychody (…) Sp. z o.o. w 2025 r. będą ujmowane w przychodach w wartości netto. W związku z tym, że należny podatek VAT nie będzie stanowił przychodu;
5. wartość przychodów netto jakie zamierza osiągnąć (…) Sp. z o.o. w roku podatkowym 2025 nie przekroczy równowartości w złotych 2 000 000 euro; w przeliczeniu kwot wyrażonych w euro dokonanego według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł;
6. wartość przychodów brutto jakie zamierza osiągnąć (…) Sp. z o.o. w roku podatkowym 2025 nie przekroczy równowartości w złotych 2 000 000 euro; w przeliczeniu kwot wyrażonych w euro dokonanego według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.
Pytanie
Czy w opisanym wyżej zdarzeniu przyszłym, kiedy (…) Sp. z o.o. w 2024 r. osiągnie przychody inne niż z zysków kapitałowych brutto (z podatkiem VAT) wyższe niż równowartość w złotych kwoty 2 000 000 euro, przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł, ale netto ( bez podatku VAT) niższe od tej kwoty, Spółka w 2025 r. będzie mogła skorzystać ze stawki 9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych, przewidzianej w art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, czy też będzie to wyłączone ze względu na niespełnienie definicji małego podatnika w rozumieniu art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
Państwa stanowisko w sprawie
Jeżeli (…) Sp. z o.o. w 2024 r. osiągnie przychody inne niż z zysków kapitałowych brutto (z podatkiem VAT) wyższe niż równowartość w złotych kwoty 2 000 000 euro, przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł, ale netto ( bez podatku VAT) niższe od tej kwoty, Spółka w 2025 r. będzie mogła skorzystać ze stawki 9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych, przewidzianej w art. 19 ust.1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Stanowisko wnioskodawcy uzasadnione jest następująco:
Zgodnie z art. art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych: podatek wynosi 9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych - w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.
Spółka nie podlega innym wyłączeniom z zastosowania preferencyjnej stawki podatkowej, przewidzianych w art. 19 ust. 1a -1c ustawy podatkowej.
Niemniej jednak art. 19 ust. 1d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, że podatnicy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, stosują stawkę podatku, o której mowa w tym przepisie, jeżeli posiadają status małego podatnika.
Definicję małego podatnika zawiera art. 4a pkt 10 ustawy, zgodnie z którym mały podatnik - oznacza podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.
Literalnie wykładając powyższe przepisy wydawać by się mogło, że brak statusu małego podatnika wyklucza zastosowanie 9% stawki podatkowej.
Niemniej jednak byłoby to sprzeczne z wynikiem wykładni logicznej i celowościowej, ponieważ kwota równowartości 2 000 000 euro przewidziana w art. 19 ust.1 pkt 2 ustawy podatkowej nigdy nie miałaby zastosowania, ponieważ zawsze należałoby odejmować od niej podatek VAT, najczęściej według stawki 23%. Skutkowałoby to zazwyczaj obniżeniem przychodu uprawniającego do niższej stawki podatkowej do złotowej równowartości kwoty 1 540 000 euro. Takie rozwiązanie powodowałoby sprzeczność przepisów art. 19 ust. 1 pkt 2 z art. 19 ust. 1d w zw. z art. 5a ust. 10 ustawy podatkowej i przeczyłoby zasadzie domniemania racjonalnego ustawodawcy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „updop”):
przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
W myśl art. 7 ust. 2 updop:
dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Zgodnie art. 12 ust. 3 updop:
za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Natomiast w myśl art. 12 ust. 4 pkt 9 updop:
do przychodów nie zalicza się należnego podatku od towarów i usług.
Zatem podatnik, który uzyskuje przychodu z prowadzonej działalności gospodarczej, które są opodatkowane podatkiem VAT, za przychody z tej działalności uważa się przychód pomniejszony o kwotę należnego podatku od towarów i usług. Należnego podatku od towarów i usług, co do zasady nie zalicza się do przychodów podatkowych.
Należy zauważyć, że od 2018 r. w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych przychody podatników zostały rozdzielone na dwa źródła:
- z zysków kapitałowych oraz
- z innych źródeł.
Istotą wprowadzonych zmian jest wyodrębnienie źródła przychodów w postaci zysków kapitałowych i oddzielenie dochodów uzyskiwanych z tego tytułu od pozostałych dochodów uzyskiwanych przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych.
Wydzielając odrębne źródło przychodów – z zysków kapitałowych na gruncie updop ustawodawca zamieścił w ustawie katalog, który określił listę przychodów zaliczanych do tego źródła. Oznacza to konieczność rozdzielania źródeł przychodów na „przychody operacyjne” i „zyski kapitałowe” nie ma zastosowania jedynie do określonych przychodów zajmujących działalność finansową. W przypadku takich podmiotów kategorie przychodów ze źródła „zyski kapitałowe” stanowią podstawowy rodzaj działalności (są de facto działalnością operacyjną).
W tym miejscu należy wskazać, że art. 7b ust. 1 updop ustawodawca zawarł zamknięty katalog przychodów, które należy zakwalifikować do przychodów z zysków kapitałowych. Wskazane zostały w nim konkretne transakcje gospodarcze kreujące przychód podatkowy z zysków kapitałowych co oznacza, że wszystkie inne przychody niewymienione w tym przepisie nie będą zaliczane do kategorii przychodów.
Zgodnie z treścią art. 19 ust. 1 updop:
podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, wynosi:
1) 19% podstawy opodatkowania;
2) 9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych - w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.
W związku z powyższym wskazać należy, że stawka 9% podstawy opodatkowania ma zastosowanie wyłącznie do podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły 2 000 000 euro. Po przekroczeniu tego limitu podatnik traci prawo do obniżonej stawki podatku.
Regulację wyłączające możliwość korzystania z preferencyjnej – 9% stawki podatkowej zostały określone w art. 19 ust. 1a-1c updop.
Zgodnie bowiem z art. 19 ust. 1a updop:
podatnik, który został utworzony:
1) w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału podatników, z wyjątkiem przekształcenia spółki w inną spółkę, albo
2) w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą lub spółki niebędącej osobą prawną, albo
3) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które wniosły na poczet kapitału podatnika uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty co najmniej 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, albo
4) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo
5) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14
- nie stosuje przepisu ust. 1 pkt 2 w roku podatkowym, w którym rozpoczął działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.
W myśl art. art. 19 ust. 1c updop:
przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do:
1) spółki dzielonej,
2) podatnika, który wniósł tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:
a) uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub
b) składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników
- w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.
Zgodnie z art. 19 ust. 1d, podatnicy o których mowa w ust. 1 pkt 2, stosują stawkę podatku, o której mowa w tym przepisie, jeżeli posiadają status małego podatnika.
Z kolei, warunek, o którym mowa w ust. 1d, nie dotyczy podatników rozpoczynających prowadzenie działalności, z zastrzeżeniem ust. 1a i 1c, w roku rozpoczęcia tej działalności (art. 19 ust. 1e updop).
Definicja „małego podatnika” została zawarta w art. 4a pkt 10 updop, zgodnie z którym, ilekroć w ustawie jest mowa o małym podatniku - oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.
Wskazane w art. 4a pkt 10 ustawy o CIT, sformułowanie „wartość przychodu ze sprzedaży” nie zostało zdefiniowane w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Nie należy tego pojęcia utożsamiać z pojęciem przychodu podatkowego. W związku z tym, należy dokonać literalnej wykładni tego pojęcia. Przy obliczaniu powyższego limitu należy uwzględnić wszelkie przychody ze sprzedaży danego podatnika, w tym także zwolnione od podatku dochodowego, z wyłączeniem przychodów osiąganych z innego tytułu niż sprzedaż.
Taka interpretacja „przychodu ze sprzedaży” koreluje z tożsamą regulacją zawartą w art. 2 pkt 25 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 361), w myśl której, przez małego podatnika rozumie się przez to podatnika podatku od towarów i usług, u którego wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro. Z kolei, sprzedażą jest odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (art. 2 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług).
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że najprawdopodobniej w 2024 r. osiągną Państwo przychody brutto (z podatkiem VAT) inne niż z zysków kapitałowych, poniżej kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł, jednocześnie rozważają Państwo sprzedaż części majątku trwałego i jeżeli dojdzie to do skutku, to wówczas w 2024 r. osiągniecie przychody brutto wyższe niż równowartość w złotych kwoty 2 000 000 euro (netto niższe od tej kwoty).
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii ustalenia, czy jeśli w 2024 r. osiągną Państwo przychody inne niż z zysków kapitałowych brutto (z podatkiem VAT) wyższe niż równowartość w złotych kwoty 2 000 000 euro, przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł, ale netto ( bez podatku VAT) niższe od tej kwoty, to czy w 2025 r. będą mogli Państwo skorzystać ze stawki 9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych, przewidzianej w art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, czy też będzie to wyłączone ze względu na niespełnienie definicji małego podatnika w rozumieniu art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Odnosząc się do powyższych wątpliwości wskazać należy, że stosownie do brzmienia art. 4a pkt 10 updop, w roku podatkowym 2025 przysługiwać będzie Państwu status małego podatnika jedynie w sytuacji kiedy w roku podatkowym 2024 uzyskają Państwo wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nieprzekraczającą wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro, przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.
W takiej sytuacji spełniać będą Państwo jeden z wymogów określony w art. 19 ust. 1d updop, warunkujący możliwość skorzystania z obniżonej – 9% stawki podatku dochodowego w roku podatkowym 2025. Z wniosku wynika przy tym, że nie mają do Państwa zastosowania wyłączenia wynikające z przepisów art. 19 ust. 1a-1c updop.
Jednocześnie zauważyć należy, że w przeciwieństwie do definicji małego podatnika, przepis art. 19 ust. 1 pkt 2 updop nie precyzuje, czy limit przychodów bieżących, jest limitem wskazanym w kwocie netto czy brutto. Wyjaśnić zatem należy, że do wskazanego limitu 2 000 000 euro przychodów zalicza się wszystkie przychody podatkowe, w tym zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 17 updop, a także przychody z zysków kapitałowych określone w art. 7b ww. ustawy. W limicie tym nie uwzględnia się natomiast kwoty należnego podatku od towarów i usług. Ustalając zatem limit przychodów na potrzeby wyliczenia limitu pozwalającego na zastosowanie zgodnie z art. 19 ust. 1 pkt 2 stawki 9%, powinni Państwo brać pod uwagę wszystkie przychody netto (także kapitałowe) uzyskane w roku 2025 r.
Biorąc pod uwagę powyższe należy zauważyć, że na potrzeby stosowania art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy brać pod uwagę przychody osiągnięte w roku podatkowym w kwocie netto, tj. bez podatku VAT.
Reasumując, ustalając status małego podatnika w 2025 r. winniście uwzględnić Państwo wszystkie przychody ze sprzedaży uzyskane w 2024 r. w kwocie brutto. Natomiast ustalając limit przychodów (dochodów), o którym mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT winniście Państwo uwzględnić wszystkie uzyskane w 2025 r. przychody (także kapitałowe) w kwocie netto, a więc pomniejszonej o podatek od towarów i usług.
Wbrew Państwa twierdzeniu brak jest w tym zakresie sprzeczności w ustawie podatkowej.
Jeżeli zatem, jak Państwo twierdzicie Spółka w 2024 r. osiągnie przychody inne niż z zysków kapitałowych brutto (z podatkiem VAT) wyższe niż równowartość w złotych kwoty 2 000 000 euro, przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł, ale netto (bez podatku VAT) niższe od tej kwoty to w 2025 r. nie będziecie posiadać statusu małego podatnika. Przekroczenie limitu 2 000 000 euro brutto w roku poprzedzającym określony rok podatkowy powoduje niespełnienie kryteriów małego podatnika. Przy czym, jak już wskazano, winno ująć się w tym zakresie wszystkie przychody ze sprzedaży (a nie przychody inne niż z zysków kapitałowych) i zastosować przy obliczaniu limitu małego podatnika kurs euro wskazany w przepisie art. 4a pkt 10 ustawy o CIT (tj. średni kurs euro ogłaszany przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł).
Państwa stanowisko jest zatem nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanego przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).