Ustalenie czy dochód uzyskany ze sprzedaży działki będzie objęty zwolnieniem, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o p... - Interpretacja - null

ShutterStock

Ustalenie czy dochód uzyskany ze sprzedaży działki będzie objęty zwolnieniem, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o p... - Interpretacja - 0114-KDIP2-1.4010.478.2024.2.DK

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Ustalenie czy dochód uzyskany ze sprzedaży działki będzie objęty zwolnieniem, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 sierpnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 23 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy dochód uzyskany ze sprzedaży działki będzie objęty zwolnieniem, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Uzupełnili go Państwo w odpowiedzi na wezwanie pismem, które wpłynęło 9 października 2024 r. (data nadania 8 października 2024 r.)

Treść wniosku jest następująca :

Opis stanu faktycznego

Stowarzyszenie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, co wynika  z art. 1 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2019 r. poz. 865, ze zm.), dalej ustawa o CIT.

W dniu (…) 2023 r. zmarł użytkownik działki nr 1 znajdującej się na terenie A. Zgodnie z przepisami Ustawy z dnia 13 grudnia 2013 r. o rodzinnych ogrodach działkowych art. 35 pkt. 2 Prawo do działki wygasa z chwilą śmierci działkowca, o ile ustawa nie stanowi inaczej. (...)

Art. 38. 1. W razie śmierci jednego z małżonków prawo do działki, które przysługiwało obojgu małżonkom, przypada drugiemu małżonkowi. Jeżeli małżonek nie posiadał prawa do działki, może w terminie 6 miesięcy od dnia śmierci małżonka złożyć oświadczenie woli o wstąpieniu w stosunek prawny wynikający z tego prawa, pod rygorem wygaśnięcia prawa do działki.

2. Z chwilą wygaśnięcia prawa do działki w następstwie niedokonania czynności, o której mowa w ust. 1, roszczenie o ustanowienie prawa do działki po zmarłym przysługuje innym osobom bliskim.

Roszczenie to wygasa w terminie 3 miesięcy od dnia powstania. Ustanowienie prawa do działki nie może nastąpić przed upływem terminu wygaśnięcia roszczenia

W związku z upłynięciem terminów w/w ustawy oraz faktem, iż żadna z kręgu osób uprawnionych do wstąpienia w stosunek dzierżawy działki po zmarłym działkowcu nie ubiega się o przyznanie jej prawa do działki. Stowarzyszenie przejęło prawo do działki numer (…).

Stowarzyszenie postanowiło sprzedać prawa do działki za kwotę (…) zł. Całą kwotę ze sprzedaży udziałów do działki; Stowarzyszenie przekazuje na cele statutowe w związku z rozwojem Rodzinnych Ogrodów Działkowych.

Celem Stowarzyszenia zgodnie ze statutem przyjętym w dniu (…) 2014 r. jest zakładanie i prowadzenie rodzinnych ogrodów działkowych, propagowanie idei ogrodnictwa działkowego w społeczeństwie, działalnie na rzecz rozwoju ogrodnictwa, wszechstronne działalnie na rzecz ochrony przyrody i środowiska, propagowanie wiedzy ogrodniczej, prowadzenie działalności wychowawczej, społecznej oraz wypoczynkowej i rekreacyjnej na rzecz działkowców i ich rodzin.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

W piśmie, które wpłynęło 9 października 2024 r. wskazali Państwo, że:

Celem zawartym w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT realizowanym przez Stowarzyszenie jest działalność w zakresie ochrony środowiska.

Zgodnie ze Statutem Stowarzyszenia A. przyjętego w dniu (…) 2014 r. Rozdział II §7 pkt.1 Celem Stowarzyszenia są:

  • Propagowanie idei ogrodnictwa działkowego w społeczeństwie, a szczególnie wszechstronnego znaczenia ROD dla rodzin działkowców i mieszkańców miast oraz racjonalnego wykorzystania gruntów miejskich,
  • działanie na rzecz wszechstronnego rozwoju ogrodnictwa działkowego,
  • zakładanie, zagospodarowanie i prowadzenie ROD,
  • wszechstronne działanie na rzecz ochrony przyrody i środowiska,
  • ustanawianie praw do działek oraz ewidencjonowanie działek,
  • organizowanie i udzielanie pomocy oraz poradnictwa w zagospodarowaniu działek i prowadzeniu upraw ogrodniczych,
  • propagowanie wiedzy ogrodniczej, zwłaszcza poprzez szkolenia,
  • prowadzenie działalności społecznej, wychowawczej, wypoczynkowej, rekreacyjnej i innej na rzecz działkowców, ich rodzin oraz społeczności lokalnych, o charakterze niedochodowym.

Ponadto 7 pkt 1 pkt 2 Statutu mówi, iż cele stowarzyszenia mogą być także realizowane przez:

  • kształtowanie zdrowego trybu życia,
  • podnoszenie standardów ekologicznych otoczenia,
  • promocję zdrowego trybu i ochrony przyrody

Rodzinne ogrody działkowe chronią środowisko i przyrodę poprzez przywracanie społeczności i przyrodzie terenów często zdegradowanych. Wpływają na poprawę warunków ekologicznych i tworzą przyjazne i zdrowe otoczenia dla człowieka. Wpływają na zaspokajanie potrzeb wypoczynkowych społeczeństwa i zachęcają do aktywnego i zdrowego trybu życia.

Stowarzyszenie realizuje cele statutowe, zgodnie z celami o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, poprzez zapobieganie wpływom działalności człowieka na środowisko oraz propagowanie wiedzy o ochronie środowiska dla działkowiczów.

Działkowicze otrzymali całkowity zakaz spalania odpadów. Stowarzyszenie propaguje tworzenie ogrodów perma kulturowych, tj. miejsc, w którym uprawa roślin odbywa się z poszanowaniem dla środowiska naturalnego oraz z wykorzystaniem jego własnych procesów i zasobów, praktycznie bez ingerencji człowieka. Stowarzyszenie walczy o zbieranie deszczówki i używanie wyłącznie naturalnych nawozów, organizuje spotkania edukacyjne dla działkowiczów, aby szerzyć działania pro klimatyczne i uświadamiać ludzi, jak ważne jest dbanie o środowisko naturalne.

Stowarzyszenie chce zapobiegać sytuacjom, kiedy to ogrody działkowe stają się jedynie przestrzenią rekreacyjną jedynie z trawnikiem i miejscem na basen i leżak. Stowarzyszenie dba aby działkowcy mieli świadomość, iż ich ogrody pełnia funkcję łagodzącą dla zmian klimatu. I wspólnie można zadbać o naturę, poprze segregowanie odpadów, tworzenie kompostowników, poprzez dbanie o zasoby wodne czy nieinwazyjne uprawnianie roślin.

Przepisy art. 17 ust. 1 a i 1c ustawy o CIT wyłączające możliwość zastosowania zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 nie mają zastosowania do Stowarzyszenia.

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej.

Pytanie

Czy Stowarzyszenie A. przy sprzedaży praw do użytkowania opisanej działki numer 1, może skorzystać ze zwolnienia z art. 17 ustawy o CIT, jeśli przeznacza środki finansowe z tej sprzedaży na cele statutowe?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT wolne od Dodatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym I również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Przy sprzedaży działki, a zatem sprzedaży nasadzeń oraz urządzeń i obiektów znajdujących się na działce po stronie stowarzyszenia powstaje przychód. Jako że jednym z celów statutowych stowarzyszenia ogrodowego jest ochrona środowiska i przyrody, a środki pozyskane ze sprzedaży działki zostaną wykorzystane na wspomniany cel statutowy, to do tegoż przychodu będzie miało zastosowanie zwolnienie od podatku dochodowego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy o CIT:

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Ustawodawca przewidział jednak wyjątki od wskazanej w art. 7 ust. 1 ustawy CIT zasady, wprowadzając dwa rodzaje zwolnień od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych:

  • podmiotowe, przewidziane w art. 6 ustawy o CIT, których istota polega na zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych wszystkich dochodów osiąganych przez wymienione w tym przepisie podmioty,
  • przedmiotowe, regulowane przepisami art. 17 ustawy o CIT, polegające na zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych wymienionych w tym przepisie dochodów.

Katalog dochodów podlegających zwolnieniu z opodatkowania zawiera art. 17 ust. 1 ustawy o CIT.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT:

Wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Warunkiem zwolnienia dochodu takiego podatnika jest jednak wykazanie się tożsamością celu statutowego i celu preferowanego w powołanym przepisie. Wykazanie tych celów w statucie musi być precyzyjne i ścisłe. Pojęcie cel statutowy to nie tylko bezpośrednie prowadzenie przez organizację jakiejś działalności, lecz także wspieranie takiej działalności, o ile wynika to wprost ze statutu.

Zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy o CIT:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z kolei na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o CIT:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Ze zwolnienia nie mogą jednak korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni art. 17 ust. 1c ustawy o CIT.

Zgodnie bowiem ze wskazanym przepisem:

Przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

1) przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;

2) przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;

3) samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Podkreślenia wymaga, że zwolnienie określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, czy z działalności gospodarczej.

Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT sformułowanie „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów niż wymienione w tym przepisie – to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.

Zatem warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, jest aby cele przewidziane w statucie mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie.

Należy podkreślić, że zwolnienie przedmiotowe, o jakim mowa w powołanych wcześniej przepisach, jest wyjątkiem od konstytucyjnej zasady powszechności opodatkowania. Z tego względu musi być interpretowane ściśle, zgodnie z literalnym brzmieniem przepisu, z którego ono wynika.

Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT wynika zatem wprost, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na ściśle określone w nim cele preferowane, przy czym cele te muszą w sposób nie budzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Jednocześnie określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej.

Przepis ten nie zawiera natomiast wymogu, by wskazane w nim cele statutowe były głównymi czy też jedynymi celami działalności osoby prawnej. Jednak, aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, musi zadeklarować, że osiągnięty przez niego dochód w całości lub w części przeznaczy na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę i na te cele go faktycznie wydatkuje.

Wskazać należy również, że w praktyce krąg podmiotów mogących skorzystać z przedmiotowego zwolnienia podatkowego, obejmuje przede wszystkim organizacje typu non-profit. Zwolnienie określone w tym przepisie ma zastosowanie w szczególności do: stowarzyszeń, organizacji społecznych, fundacji, instytucji kultury, jednostek badawczo-rozwojowych, szkół wyższych i innych osób prawnych oraz niektórych zakładów budżetowych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, realizujących cele określone w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Zatem z powołanych powyżej uregulowań wynika, że zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT jest zwolnieniem warunkowym. Aby skorzystać z tego zwolnienia konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

1. podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić działalność statutową (niekoniecznie wyłącznie) określoną w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy,

2. dochody muszą być przeznaczone na cele działalności statutowej wymienione w tym przepisie,

3. dochody muszą być – bez względu na termin – wydatkowane na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu,

4. podatnik nie został ujęty w katalogu zawartym w art. 17 ust. 1c wskazanej ustawy,

5. dochód przeznaczony na cele statutowe nie pochodzi ze źródeł wskazanych w art. 17 ust. 1a cytowanej ustawy.

Wskazane zwolnienie podatkowe jest więc obwarowane licznymi zastrzeżeniami. Obejmuje tylko tą część dochodów, która przeznaczona zostanie na cele statutowe, które są celami preferowanymi przez ustawodawcę. Ponadto, przepisy ograniczają zakres podmiotowy zwolnienia, poprzez wyłączenie spod możliwości jego zastosowania dochodów różnych grup podatników – czy to z uwagi na rodzaj ich działalności, czy też na określoną formę organizacyjną.

W związku z tym, że wszelkie zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są wyjątkiem, istotnym odstępstwem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej) nie można w tym zakresie stosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego na pokrywanie wydatków związanych z całokształtem działalności podmiotów. Zatem, wydatkowanie dochodu na inne cele niż wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, lub na nabycie środków trwałych niesłużących bezpośrednio realizacji celów, o których w nim mowa, nie może być objęte przedmiotowo zwolnieniem.

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia ustalenia czy dochód uzyskany ze sprzedaży działki będzie objęty zwolnieniem, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stowarzyszenie postanowiło sprzedać prawa do działki za kwotę (…) zł. Całą kwotę ze sprzedaży udziałów do działki; Stowarzyszenie przekazuje na cele statutowe w związku z rozwojem Rodzinnych Ogrodów Działkowych.

Celem zawartym w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT realizowanym przez Stowarzyszenie jest działalność w zakresie ochrony środowiska.

Celem Stowarzyszenia są:

  • Propagowanie idei ogrodnictwa działkowego w społeczeństwie, a szczególnie wszechstronnego znaczenia ROD dla rodzin działkowców i mieszkańców miast oraz racjonalnego wykorzystania gruntów miejskich,
  • działanie na rzecz wszechstronnego rozwoju ogrodnictwa działkowego,
  • zakładanie, zagospodarowanie i prowadzenie ROD,
  • wszechstronne działanie na rzecz ochrony przyrody i środowiska,
  • ustanawianie praw do działek oraz ewidencjonowanie działek,
  • organizowanie i udzielanie pomocy oraz poradnictwa w zagospodarowaniu działek i prowadzeniu upraw ogrodniczych,
  • propagowanie wiedzy ogrodniczej, zwłaszcza poprzez szkolenia,
  • prowadzenie działalności społecznej, wychowawczej, wypoczynkowej, rekreacyjnej i innej na rzecz działkowców, ich rodzin oraz społeczności lokalnych, o charakterze niedochodowym.

Biorąc pod uwagę powyższe, w przedmiotowej sprawie należy stwierdzić, że dochód uzyskany przez Stowarzyszenie ze sprzedaży przedmiotowej działki będzie objęty zwolnieniem, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Za zastosowaniem powyższego zwolnienia przemawia fakt, że jak wskazano we wniosku, do zadań Stowarzyszenia należy m.in. kształtowanie zdrowego trybu życia, podnoszenie standardów ekologicznych otoczenia, promocja zdrowego trybu i ochrony przyrody. Stowarzyszenie zamierza sprzedać działkę, a dochody uzyskane z jej sprzedaży przeznaczyć na cele statutowe Stowarzyszenia.

W tym miejscu należy podkreślić, że zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, dotyczy podatników, których celem statutowym jest określona w przepisie działalność. Nie ulega wątpliwości, że Wnioskodawca jest podmiotem realizującym cele statutowe. Wskazane we wniosku cele statutowe Stowarzyszenia są zbieżne z celami preferowanymi przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Wnioskodawca nie jest także podmiotem, o którym mowa w art. 17 ust. 1c ustawy.

Reasumując, dochód uzyskany ze sprzedaży przedmiotowej działki będzie objęty zwolnieniem, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle powyższego, Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

  • Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i/lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2283 ze zm.).