W zakresie ustalenia: 1. czy brak regularnej wypłaty Zysków z lat przeszłych w okresie opodatkowania Wnioskodawczyni estońskim CIT będzie skutkował po... - Interpretacja - 0111-KDIB2-1.4010.444.2024.1.BJ
Temat interpretacji
Temat interpretacji
W zakresie ustalenia: 1. czy brak regularnej wypłaty Zysków z lat przeszłych w okresie opodatkowania Wnioskodawczyni estońskim CIT będzie skutkował powstaniem po stronie Wnioskodawczyni przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń (art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT) lub dochodu z tytułu ukrytych zysków, 2. czy wypłata Zysków z lat przeszłych w okresie opodatkowania Wnioskodawczyni estońskim CIT będzie skutkować opodatkowaniem po stronie Wnioskodawczyni.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 sierpnia 2024 r. za pośrednictwem Poczty Polskiej wpłynął Państwa wniosek z 13 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:
1. czy brak regularnej wypłaty Zysków z lat przeszłych w okresie opodatkowania Wnioskodawczyni estońskim CIT będzie skutkował powstaniem po stronie Wnioskodawczyni przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń (art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT) lub dochodu z tytułu ukrytych zysków,
2. czy wypłata Zysków z lat przeszłych w okresie opodatkowania Wnioskodawczyni estońskim CIT będzie skutkować opodatkowaniem po stronie Wnioskodawczyni.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawczyni (dalej również jako: „Podatnik” lub „Spółka”) jest polską spółką z o.o., która podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Wnioskodawczyni została zarejestrowana w KRS w dniu (…) 2023 roku i powstała na skutek przekształcenia (zgodnie z przepisami KSH) spółki jawnej działającej pod firmą X SPÓŁKA JAWNA (dalej również jako: „Spółka przekształcana”).
Wspólnikami Spółki przekształcanej od początku jej istnienia były osoby fizyczne, które obecnie są udziałowcami Wnioskodawczyni.
Przed ww. przekształceniem wspólnicy Spółki przekształcanej zatwierdzając w przeszłości sprawozdania finansowe Spółki przekształcanej za pełne lata obrotowe (ostatnie takie sprawozdanie dotyczyło roku obrotowego 2022) podejmowali jednocześnie uchwały o podziale zysku w ten sposób, iż:
1) Część zysku Spółki przekształcanej była przeznaczona do wypłaty wspólnikom (uchwały te nie określały daty wypłaty zysku),
2) Część zysku Spółki przekształcanej była przeznaczona na jej kapitał zapasowy,
3) Część zysku Spółki przekształcanej była przeznaczona na pokrycie odpisów z zysku netto w trakcie roku.
Jednocześnie przed ostatecznym przekształceniem Spółki przekształcanej w Wnioskodawczynię wspólnicy Spółki przekształcanej podjęli uchwałę na mocy, której zysk tej Spółki przekształcanej za okres od 1 stycznia 2023 do dnia przekształcenia miał zostać im wypłacony na mocy uchwały Zwyczajnego Zgromadzenia Wspólników Wnioskodawczyni zatwierdzającego sprawozdanie finansowe za rok 2023 (finalnie uchwała Zwyczajnego Zgromadzenia Wspólników została podjęta w dniu (…) 2024 roku i zgłoszona do Repozytorium Dokumentów Finansowych).
Wszystkie ww. kwoty jakie otrzymać mają na mocy podjętych uchwał obecni udziałowcy Wnioskodawczyni zwane będą dalej „Zyskami z lat przeszłych”.
W chwili przekształcenia Zyski z lat przeszłych zostały przez Wnioskodawczynię ujęte w jej księgach rachunkowych jako zyski z lat ubiegłych lub zobowiązania wobec wspólników i nigdy nie zostały zaksięgowane jako kapitał zakładowy lub zapasowy Wnioskodawczyni.
Od dnia 1 stycznia 2024 roku Wnioskodawczyni wybrała opodatkowanie swoich dochodów w formie ryczałtu od dochodów spółek (art. 28c i nast. ustawy o CIT, dalej również jako: „estoński CIT”).
Wnioskodawczyni nie mogła przed przystąpieniem do opodatkowania w formie estońskiego CIT wypłacić całości środków z tytułu Zysków z lat przeszłych, gdyż narażałoby to ją na utratę płynności finansowej, ale zamierza dokonać zapłaty na rzecz udziałowców z tego tytułu w trakcie okresu opodatkowania estońskim CIT.
Pytania
1) Czy brak regularnej wypłaty Zysków z lat przeszłych w okresie opodatkowania Wnioskodawczyni estońskim CIT będzie skutkował powstaniem po stronie Wnioskodawczyni przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń (art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT) lub dochodu z tytułu ukrytych zysków?
2) Czy wypłata Zysków z lat przeszłych w okresie opodatkowania Wnioskodawczyni estońskim CIT będzie skutkować opodatkowaniem po stronie Wnioskodawczyni?
Państwa stanowisko w sprawie
Stanowisko własne w zakresie pytania oznaczonego numerem 1:
W ocenie Wnioskodawczyni odpowiedź na zadane pytanie powinna być negatywna (tj. brak wypłaty nie będzie skutkował dla Wnioskodawczyni powstaniem przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń lub dochodu z ukrytego zysku).
W okresie opodatkowania estońskim CIT możliwość oszacowania przez organ podatkowy po stronie Spółki przychodu z nieodpłatnych świadczeń jest niemożliwa, gdyż w tym okresie nie stosuje się zasad ogólnych podatku CIT, a rozliczenie wyniku finansowego następuje wyłącznie w oparciu o wynik bilansowy i przepisy ustawy o rachunkowości (art. 28d i 28h ustawy o CIT), które to przepisy nie znają kategorii przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń. Stanowisko to potwierdzają interpretacje indywidualne z 22 maja 2024 r. (Znak: 0111-KDIB2-1.4010.119.2024.1.AS) oraz 20 marca 2023 r. (Znak: 0111-KDIB1-2.4010.43.2023.1.ANK). Jednocześnie brak wypłaty Zysków z lat przeszłych nie mieści się w kategorii dochodów z ukrytego zysku.
Stanowisko własne w zakresie pytania oznaczonego numerem 2:
W ocenie Wnioskodawczyni odpowiedź na zadane pytanie powinna być negatywna (tj. czynności te po stronie Wnioskodawczyni nie będą opodatkowane).
Zyski z lat przeszłych dotyczą zysku wygenerowanego przez Spółkę przekształconą, który był opodatkowany na poziomie jej ówczesnych wspólników (obecnie udziałowców) podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako dochód z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Tym samym zyski te nie mogą być opodatkowane jako dochód z tytułu podzielonego zysku (art. 28m ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o CIT) ani jako dochód z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat (art. 28m ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy o CIT) ani jako dochód z tytułu zysku netto (art. 28m ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT), gdyż kategorie te odnoszą się do zysku wypracowanego w okresie opodatkowania estońskim CIT.
Jednocześnie środki te nie mogą być uznane za dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą (art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT) ani za dochód z tytułu zmiany wartości składników majątku (art. 28m ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT) ani za dochód z tytułu nieujawnionych operacji gospodarczych (art. 28m ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT), gdyż nie mieszczą się w definicji ww. pojęć.
W konsekwencji Zyski z lat przeszłych mogą zostać uznane jedynie za dochód z tytułu ukrytych zysków (art. 28m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT) ale w ocenie Wnioskodawczyni nie mieszczą się one również w definicji tego pojęcia.
Zdaniem Wnioskodawczyni definicja ukrytych zysków (art. 28m ust. 3 ustawy o CIT) jednoznacznie wskazuje, iż pojęcie dotyczy to świadczeń, które wypłacane są na rzecz wspólników, udziałowców i akcjonariuszy podatników estońskiego CIT niejako „w zastępstwie" wypłacanego zysku. Innymi słowy wprowadzenie tej kategorii przedmiotu opodatkowania przez ustawodawcę ma na celu przeciwdziałanie sytuacji, gdy podatnik estońskiego CIT dystrybuuje wypracowany przez siebie zysk w celu uniknięcia wypłaty go jako dywidenda (funkcja prewencyjna).
W związku z powyższym, skoro Wnioskodawczyni będzie dokonywać wypłaty zysku osiągniętego przed przystąpieniem do estońskiego CIT (który był już w przeszłości opodatkowany po stronie osób fizycznych) nie sposób uznać, iż spełnia ono świadczenie, które może prowadzić do uniknięcia zapłaty podatku od zysku wypracowanego w okresie opodatkowania estońskim CIT.
Na poparcie swojej argumentacji Wnioskodawczyni wskazuje ponadto, że podobne stany faktyczne były już przedmiotem interpretacji wydawanych przez tut. organ (por. interpretacje indywidualne z 4 lipca 2022 r. Znak: 0111-KDIB2-1.4010.35.2022.2.DD; z 4 października 2022 r. Znak: 0111-KDIB1-1.4010.544.2022.2.SH oraz z 13 października 2022 roku Znak: 0111-KDIB1-1.4010.534.2022.4.BS.) i tut. organ w tych interpretacjach potwierdzał poprawność stanowiska podatników.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na podstawie art. 28j ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”), opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o CIT, tj. podatnik, który ma siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, jeżeli spełnia łącznie w każdym okresie opodatkowania ryczałtem pozostałe warunki określone w przepisie art. 28j ustawy o CIT.
Stosownie do treści art. 28m ust. 1 ustawy o CIT:
opodatkowaniu ryczałtem podlega dochód odpowiadający:
1) wysokości zysku netto wypracowanego w okresie opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej zysk ten został uchwałą o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto przeznaczony:
a) do wypłaty udziałowcom, akcjonariuszom albo wspólnikom (dochód z tytułu podzielonego zysku) lub
b) na pokrycie strat powstałych w okresie poprzedzającym okres opodatkowania ryczałtem (dochód z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat);
2) wysokości ukrytych zysków (dochód z tytułu ukrytych zysków);
3) wysokości wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą (dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą);
4) nadwyżce wartości rynkowej składników przejmowanego majątku lub wniesionego w drodze wkładu niepieniężnego ponad wartość podatkową tych składników (dochód z tytułu zmiany wartości składników majątku) – w przypadku łączenia, podziału, przekształcenia podmiotów lub wniesienia w drodze wkładu niepieniężnego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części;
5) sumie zysków netto osiągniętych w każdym roku podatkowym stosowania opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej te zyski nie były zyskami podzielonymi lub nie zostały przeznaczone na pokrycie straty (dochód z tytułu zysku netto) – w przypadku podatnika, który zakończył opodatkowanie ryczałtem;
6) wartości przychodów i kosztów podlegających zgodnie z przepisami o rachunkowości zarachowaniu w roku podatkowym i uwzględnieniu w zysku (stracie) netto, które nie zostały uwzględnione w tym zysku (stracie) netto (dochód z tytułu nieujawnionych operacji gospodarczych).
Stosownie do art. 28m ust. 2 ustawy o CIT:
przepis ust. 1 pkt 1 stosuje się odpowiednio do wypłaty zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy (podzielonego zysku).
Przepis art. 28m ust. 3 ustawy o CIT stanowi natomiast, że:
Przez ukryte zyski, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się świadczenia pieniężne, niepieniężne, odpłatne, nieodpłatne lub częściowo odpłatne, wykonane w związku z prawem do udziału w zysku, inne niż podzielony zysk, których beneficjentem, bezpośrednio lub pośrednio, jest udziałowiec, akcjonariusz albo wspólnik lub podmiot powiązany bezpośrednio lub pośrednio z podatnikiem lub z tym udziałowcem, akcjonariuszem albo wspólnikiem, w szczególności:
1) kwotę pożyczki (kredytu) udzielonej przez podatnika udziałowcowi, akcjonariuszowi albo wspólnikowi, w tym za pośrednictwem tworzonych z zysku funduszy, lub podmiotowi powiązanemu z udziałowcem, akcjonariuszem lub wspólnikiem oraz odsetki, prowizje, wynagrodzenia i opłaty od pożyczki (kredytu) udzielonej przez te podmioty podatnikowi;
2) świadczenia wykonane na rzecz:
a) fundacji prywatnej lub rodzinnej, podmiotu równoważnego takiej fundacji lub przedsiębiorstwa prowadzonego przez taką fundację albo taki podmiot, lub na rzecz beneficjentów takiej fundacji lub takiego podmiotu,
b) trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;
3) nadwyżkę wartości rynkowej transakcji określoną zgodnie z art. 11c ponad ustaloną cenę tej transakcji;
4) nadwyżkę zwróconej kwoty dopłaty, wniesionej do spółki zgodnie z odrębnymi przepisami, ponad kwotę wniesionej dopłaty, przy czym jeżeli dopłata została wniesiona w walucie obcej, przeliczenia tej kwoty na złote dokonuje się według średniego kursu waluty obcej ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na dzień odpowiednio zwrócenia dopłaty i faktycznego jej wniesienia;
5) wypłacone z zysku wynagrodzenie z tytułu umorzenia udziału (akcji), ze zmniejszenia wartości udziału (akcji), z wystąpienia wspólnika ze spółki, ze zmniejszenia udziału kapitałowego wspólnika w spółce;
6) równowartość zysku przeznaczonego na podwyższenie kapitału zakładowego;
7) darowizny, w tym prezenty i ofiary wszelkiego rodzaju;
8) wydatki na reprezentację;
9) dopłaty wypłacone w przypadku połączenia lub podziału podmiotów;
10) odsetki od udziału kapitałowego, wypłacane na rzecz wspólnika przez spółkę;
11)zysk przeznaczony na uzupełnienie udziału kapitałowego wspólnika spółki;
12)świadczenia pieniężne i niepieniężne wypłacone w przypadku zmniejszenia udziału kapitałowego wspólnika w spółce.
W myśl art. 28m ust. 4 ustawy CIT:
Do ukrytych zysków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, nie zalicza się:
1) wynagrodzeń z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 oraz art. 13 pkt 7, 8 i 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłaconych osobie fizycznej – w części, w jakiej suma tych wynagrodzeń i zasiłków wypłacona w danym miesiącu tej osobie nie przekracza pięciokrotności średniego miesięcznego wynagrodzenia wypłacanego przez podatnika z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 oraz art. 13 pkt 7, 8 i 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie więcej jednak niż pięciokrotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw, przy czym średnie i przeciętne miesięczne wynagrodzenie ustala się za miesiąc poprzedzający miesiąc dokonania wypłat osobie fizycznej;
2) wydatków i odpisów amortyzacyjnych oraz odpisów z tytułu trwałej utraty wartości, związanych z używaniem samochodów osobowych, środków transportu lotniczego, taboru pływającego oraz innych składników majątku:
a) w pełnej wysokości – w przypadku składników majątku wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności gospodarczej,
b) w wysokości 50% – w przypadku składników majątku, które nie są wykorzystywane wyłącznie na cele działalności gospodarczej;
3) kwoty pożyczki (kredytu) zwróconej przez podatnika udziałowcowi akcjonariuszowi lub wspólnikowi lub podmiotowi powiązanemu, z wyłączeniem odsetek, prowizji, wynagrodzeń i opłat.
Z treści wniosku wynika m.in., że powstaliście Państwo na skutek przekształcenia spółki jawnej i (…) 2023 roku zostaliście Państwo zarejestrowani w KRS. Wspólnikami Spółki przekształcanej od początku jej istnienia były osoby fizyczne, które obecnie są Państwa udziałowcami.
Przed ww. przekształceniem wspólnicy Spółki przekształcanej zatwierdzając w przeszłości sprawozdania finansowe Spółki przekształcanej za pełne lata obrotowe (ostatnie takie sprawozdanie dotyczyło roku obrotowego 2022) podejmowali jednocześnie uchwały o podziale zysku w ten sposób, iż:
1) Część zysku Spółki przekształcanej była przeznaczona do wypłaty wspólnikom (uchwały te nie określały daty wypłaty zysku),
2) Część zysku Spółki przekształcanej była przeznaczona na jej kapitał zapasowy,
3) Część zysku Spółki przekształcanej była przeznaczona na pokrycie odpisów z zysku netto w trakcie roku.
Jednocześnie przed ostatecznym przekształceniem Spółki przekształcanej w Państwa spółkę wspólnicy Spółki przekształcanej podjęli uchwałę na mocy, której zysk tej Spółki przekształcanej za okres od 1 stycznia 2023 do dnia przekształcenia miał zostać im wypłacony na mocy uchwały Zwyczajnego Zgromadzenia Wspólników spółki zatwierdzającego sprawozdanie finansowe za rok 2023 (finalnie uchwała Zwyczajnego Zgromadzenia Wspólników została podjęta w dniu (…) 2024 roku i zgłoszona do Repozytorium Dokumentów Finansowych).
W chwili przekształcenia Zyski z lat przeszłych zostały przez Państwa ujęte w księgach rachunkowych jako zyski z lat ubiegłych lub zobowiązania wobec wspólników i nigdy nie zostały zaksięgowane jako Państwa kapitał zakładowy lub zapasowy.
Od 1 stycznia 2024 roku wybraliście Państwo opodatkowanie swoich dochodów w formie ryczałtu od dochodów spółek.
Państwa wątpliwości budzi kwestia ustalenia:
1. czy brak regularnej wypłaty Zysków z lat przeszłych w okresie opodatkowania Wnioskodawczyni estońskim CIT będzie skutkował powstaniem po stronie Wnioskodawczyni przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń (art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT) lub dochodu z tytułu ukrytych zysków,
2. czy wypłata Zysków z lat przeszłych w okresie opodatkowania Wnioskodawczyni estońskim CIT będzie skutkować opodatkowaniem po stronie Wnioskodawczyni.
W odniesieniu do Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności wskazać należy, że zgodnie z art. 28h ust. 1 i 2 ustawy o CIT:
1. Podatnik opodatkowany ryczałtem nie podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 19, art. 24b, art. 24ca i art. 24d.
2. Do podatnika opodatkowanego ryczałtem przepisy rozdziału 3a stosuje się odpowiednio, przy czym kwoty niezaliczane do kosztów uzyskania przychodów lub zaliczane do dochodów (przychodów) na podstawie art. 16o ust. 1, art. 16p ust. 1 i 2, art. 16q, art. 16r, art. 16t ust. 1 oraz art. 16u ust. 2 uznaje się za dochód z tytułu nieujawnionych operacji gospodarczych.
Zauważyć należy, że podstawowe znaczenie ma treść art. 28h ust. 1 ustawy CIT. Przepis ten wskazuje, że podatnik opodatkowany ryczałtem nie podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 19, art. 24b, art. 24ca i art. 24d. Oznacza to, że pomimo spełnienia przez podatnika warunków wymaganych przez ustawodawcę co do zakresu podmiotowego, zawartych w rozdziale 6b oddział 2 ustawy o CIT, nie wszystkie dochody osiągane przez takiego podatnika mogą podlegać opodatkowaniu ryczałtem. Podatnik opodatkowany w tej formie nie podlega, zgodnie z literalnym brzmieniem art. 28h ust. 1 ustawy o CIT, opodatkowaniu: od dochodów ustalanych na zasadach ogólnych wg stawki 19 % lub 9 % (art. 19), w zakresie tzw. przychodów z budynków opodatkowanych stawką 0,035 % (art. 24b), w zakresie przychodów podlegających podatkowi minimalnemu opodatkowanych stawką 10 % (art. 24ca) oraz w zakresie dochodów z kwalifikowanych praw własności intelektualnej opodatkowanych stawką 5 % (art. 24d).
Wobec powyższego stwierdzić należy, że dokonanie wypłaty zysków (wypracowanych przed przekształceniem) przez Spółkę przekształconą w trakcie opodatkowania ryczałtem, nie będzie podlegało opodatkowaniu na zasadach ogólnych (art. 19 uCIT), poza ryczałtem od dochodów spółek. Wynika to z literalnego brzmienia przepisu art. 28h ustawy o CIT.
W przedmiotowej sprawie nie jest zatem możliwe uznanie, że wypłata Zysków z lat przeszłych w okresie opodatkowania Wnioskodawczyni estońskim CIT będzie skutkowała powstaniem po stronie Wnioskodawczyni przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń bowiem na podstawie art. 28h ust. 1 ustawy o CIT, wyłączone są z opodatkowania CIT dochody opodatkowane zgodnie z art. 19 ustawy o CIT, tj. w ramach klasycznego modelu opodatkowania CIT. Poprzez wykluczenie stosowania art. 19 ustawy o CIT wykluczone jest też stosowanie do Wnioskodawczyni art. 12 ustawy o CIT, a w szczególności art. 12 ust. 1 pkt 2 i pkt 3 ustawy o CIT.
Z powyższych ustaleń wynika, że przychód podatkowy i opodatkowany CIT z tytułu nieodpłatnych świadczeń, mógłby powstać jedynie w klasycznym modelu opodatkowania. W związku z wyborem opodatkowania Ryczałtem, wypłata zysków z lat przeszłych w zakresie wskazanym we wniosku, nie będzie podlegała opodatkowaniu CIT, ale wpłynie na opodatkowane Ryczałtem na zasadach określonych w rozdziale 6b ustawy o CIT.
Przywołany wyżej art. 28m ust. 1 ustawy o CIT zawiera zamknięty katalog dochodów, które podlegają opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek. Do tych dochodów ustawa o CIT zalicza:
- dochód z tytułu podzielonego zysku,
- dochód z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat,
- dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą,
- dochód z tytułu zmiany wartości składników majątku,
- dochód z tytułu zysku netto,
- dochód z tytułu nieujawnionych operacji gospodarczych,
- dochód z tytułu ukrytych zysków, przez które co do zasady rozumie się wszelkie świadczenia wykonane w związku z prawem do udziału w zysku, inne niż podzielony zysk, których beneficjentem, bezpośrednio lub pośrednio, jest udziałowiec lub podmiot powiązany bezpośrednio lub pośrednio z podatnikiem lub z tym udziałowcem.
Nie sposób zatem uznać, że wypłata zysku netto wypracowanego w okresie przed opodatkowaniem ryczałtem (wypracowanego w spółce jawnej) w części, w jakiej zysk ten, został przekazany do wypłaty wspólnikom Spółki, stanowi dochód z tytułu ukrytych zysków, o którym mowa w art. 28m ust. 1 pkt 2 ustawy CIT.
Zgodnie bowiem z definicją ukrytych zysków zawartą w art. 28m ust. 3 ustawy CIT, przez ukryte zyski, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się świadczenia pieniężne, niepieniężne, odpłatne, nieodpłatne lub częściowo odpłatne, wykonane w związku z prawem do udziału w zysku, inne niż podzielony zysk.
Przeznaczenie zysku netto wypracowanego w okresie przed opodatkowaniem ryczałtem (wypracowanego w ramach spółki jawnej) w części, w jakiej zysk ten w oparciu o uchwałę podjętą przed przekształceniem, zostanie przeznaczony do wypłaty wspólnikom Spółki, którzy są udziałowcami spółki przekształconej jest formą podziału zysku. W konsekwencji taka dystrybucja zysku nie może być uznana za zdarzenie generujące dochód z tytułu ukrytych zysków, ze względu na brak spełnienia przesłanek określonych w art. 28m ust. 3 ustawy o CIT.
Przenosząc powyższe na grunt analizowanej sprawy, należy stwierdzić, że wypłata zysków wypracowanych przez Spółkę jawną, dokonana już po przekształceniu w Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, nie będzie spełniała przesłanek do uznania za którąkolwiek z kategorii dochodów podlegających opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek. W szczególności zyski z działalności spółki przekształcanej nie będą zyskiem netto wypracowanym w okresie opodatkowania ryczałtem.
Mając na uwadze powyższe, skoro spółka przekształcona podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w formie ryczałtu od dochodów spółek, to
wypłata zysków przez spółkę przekształconą wypracowanych w Spółce jawnej nie będzie podlegała opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek.
W świetle powyższego Państwa stanowisko w zakresie ustalenia:
1. czy brak regularnej wypłaty Zysków z lat przeszłych w okresie opodatkowania Wnioskodawczyni estońskim CIT będzie skutkował powstaniem po stronie Wnioskodawczyni przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń (art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT) lub dochodu z tytułu ukrytych zysków,
2. czy wypłata Zysków z lat przeszłych w okresie opodatkowania Wnioskodawczyni estońskim CIT będzie skutkować opodatkowaniem po stronie Wnioskodawczyni,
- jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie wiążą Organu w sprawie będącej przedmiotem wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).