1. Czy uzyskanie przez Fundację przychodów z zysków kapitałowych w rozumieniu art. 7b ust. 1 pkt 1, 1a i 3 Ustawy o CIT uzyskane z podmiotów w których... - Interpretacja - null
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
1. Czy uzyskanie przez Fundację przychodów z zysków kapitałowych w rozumieniu art. 7b ust. 1 pkt 1, 1a i 3 Ustawy o CIT uzyskane z podmiotów w których Fundacja obejmie Udziały, Akcje, OPiO w zamian za Aport będzie korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy o CIT, a co za tym idzie stawka, o której mowa w art. 24r ust. 1 ww. ustawy nie znajdzie w tym przypadku zastosowania? 2. Czy zbycie przez Fundację Udziałów objętych w zamian za Aport będzie korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy o CIT, a co za tym idzie stawka, o której mowa w art. 24r ust. 1 ww. ustawy nie znajdzie w tym przypadku zastosowania? 3. Czy zbycie przez Fundację Akcji objętych w zamian za Aport będzie korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy o CIT, a co za tym idzie stawka, o której mowa w art. 24r ust. 1 ww. ustawy nie znajdzie w tym przypadku zastosowania? 4. Czy zbycie przez Fundację OPiO objętych w zamian za Aport będzie korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy o CIT, a co za tym idzie stawka, o której mowa w art. 24r ust. 1 ww. ustawy nie znajdzie w tym przypadku zastosowania?
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 2-5 jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 kwietnia 2024 r. za pośrednictwem platformy ePUAP wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia, dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych, m.in. w zakresie ustalenia:
- czy uzyskanie przez Fundację przychodów z zysków kapitałowych w rozumieniu art. 7b ust. 1 pkt 1, 1a i 3 Ustawy o CIT uzyskane z podmiotów, w których Fundacja obejmie Udziały, Akcje, OPiO w zamian za Aport będzie korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy o CIT, a co za tym idzie stawka, o której mowa w art. 24r ust. 1 ww. ustawy nie znajdzie w tym przypadku zastosowania;
- czy zbycie przez Fundację Udziałów objętych w zamian za Aport będzie korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy o CIT, a co za tym idzie stawka, o której mowa w art. 24r ust. 1 ww. ustawy nie znajdzie w tym przypadku zastosowania;
- czy zbycie przez Fundację Akcji objętych w zamian za Aport będzie korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy o CIT, a co za tym idzie stawka, o której mowa w art. 24r ust. 1 ww. ustawy nie znajdzie w tym przypadku zastosowania;
- czy zbycie przez Fundację OPiO objętych w zamian za Aport będzie korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy o CIT, a co za tym idzie stawka, o której mowa w art. 24r ust. 1 ww. ustawy nie znajdzie w tym przypadku zastosowania.
Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 19 czerwca 2024 r. Znak : 0111-KDIB2-1.4010.192.2024.1.KK wezwano do jego uzupełnienia.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwaniem - pismem z 20 czerwca 2024 r. (wpływ 24 czerwca 2024 r.).
24 lipca 2024 r. wydałem postanowienie, Znak: 0111-KDIB2-1.4010.192.2024.2.KK, pozostawiające ww. wniosek bez rozpatrzenia (skutecznie doręczone 7 sierpnia 2024 r.).
13 sierpnia 2024 r. wnieśli Państwo zażalenie na ww. postanowienie.
Po rozpatrzeniu zażalenia na postanowienie Organu pierwszej instancji z 24 lipca 2024 r., Znak: 0111-KDIB2-1.4010.192.2024.2.KK, pozostawiające bez rozpatrzenia przedmiotowy wniosek, Organ odwoławczy, postanowieniem z 14 października 2024 r. Znak: 0111-KDIB2-1.4010.192.2024.3.ED, uchylił w części dotyczącej pytań oznaczonych we wniosku nr 2-5, postanowienie Organu pierwszej instancji i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia przez ten Organ, gdyż po ponownym przeanalizowaniu sprawy stwierdzono, że 24 czerwca 2024 r. odpowiedzieli Państwo na wezwanie w zakresie pozwalającym na wydanie interpretacji indywidualnej w przedmiotowym zakresie, tj. w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 2-5.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
(…) Fundacja Rodzinna w organizacji (dalej „Wnioskodawca” lub „Fundacja”) została powołana na podstawie aktu założycielskiego sporządzonego w formie aktu notarialnego zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. poz. 326 - zwana dalej „UFR” lub „Ustawa o fundacji rodzinnej”). Fundatorami są dwie osoby fizyczne (małżonkowie). Fundatorzy wnieśli w momencie utworzenia Fundacji tytułem wkładu na fundusz założycielski Fundacji środki pieniężne w wysokości 100 tys. zł. Aktualnie trwa procedura związana z wpisem Fundacji do rejestru fundacji rodzinnych.
Zgodnie z treścią art. 23 UFR Wnioskodawca działa więc jako fundacja rodzinna w organizacji i jest reprezentowany przez Fundatorów. Jednocześnie, zgodnie z art. 23 ust. 3 UFR, Wnioskodawca, działając jako fundacja rodzinna w organizacji może zarządzać we własnym imieniu posiadanym majątkiem i zapewniać jego ochronę, w szczególności nabywać prawa, w tym własność nieruchomości i inne prawa rzeczowe, zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozywanym. Beneficjentami fundacji będą poza Fundatorami członkowie ich najbliższej rodziny.
Wnioskodawca będzie działał na podstawie przepisów UFR. Fundacja została zgłoszona do rejestru fundacji rodzinnych w terminie wskazanym w art. 6 ust. 10 ustawy o CIT, tj. przed upływem 6 miesięcy od daty jej powstania.
Informacja o planowanych działaniach.
W przyszłości, w ramach zarządzania mieniem, Fundacja będzie pomnażać majątek także poprzez inwestowanie oraz w celu zapewnienia środków na realizację świadczeń na rzecz beneficjentów. Cele Fundacji będą zgodne z regulacjami UFR. Fundacja będzie także prowadziła działalność inwestycyjną. W ramach prowadzonej działalności, w przyszłości Fundacja nabędzie udziały w polskich spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością („Udziały”), akcje w polskich spółkach akcyjnych („Akcje”) oraz ogóły praw i obowiązków w polskich spółkach handlowych będących podatnikami CIT („OPiO”).
Udziały, Akcje i OPiO będą nabywane (obejmowane) w zamian za wniesienie wkładów pieniężnych oraz wniesienie wkładów niepieniężnych („Aport”). Udziały, Akcje, OPiO będą nabywane zarówno w podmiotach, w których Fundacja na moment ich nabycia jest już wspólnikiem (udziałowcem, akcjonariuszem) jak i w podmiotach, w których jeszcze nie uczestniczy. Fundacja w związku z posiadaniem Udziałów, Akcji, OPiO będzie osiągać przychody z udziału w zyskach osób prawnych w rozumieniu art. 7b ust. 1 pkt 1, 1 a i 3 Ustawy o CIT.
Fundacja w przyszłości sprzeda część Udziałów, Akcji, OPiO. Fundacja w przyszłości zlikwiduje spółki, w których posiada Udziały, Akcje, OPiO.
Wnioskodawca chciałby potwierdzić, czy ww. przychody będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych („CIT”) i będą od tego podatku zwolnione.
Pytania
1.Czy uzyskanie przez Fundację przychodów z zysków kapitałowych w rozumieniu art. 7b ust. 1 pkt 1, 1a i 3 Ustawy o CIT uzyskane z podmiotów w których Fundacja obejmie Udziały, Akcje, OPiO w zamian za Aport będzie korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy o CIT, a co za tym idzie stawka, o której mowa w art. 24r ust. 1 ww. ustawy nie znajdzie w tym przypadku zastosowania? (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)
2.Czy zbycie przez Fundację Udziałów objętych w zamian za Aport będzie korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy o CIT, a co za tym idzie stawka, o której mowa w art. 24r ust. 1 ww. ustawy nie znajdzie w tym przypadku zastosowania? (pytanie oznaczone we wniosku nr 3)
3.Czy zbycie przez Fundację Akcji objętych w zamian za Aport będzie korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy o CIT, a co za tym idzie stawka, o której mowa w art. 24r ust. 1 ww. ustawy nie znajdzie w tym przypadku zastosowania?
(pytanie oznaczone we wniosku nr 4)
4.Czy zbycie przez Fundację OPiO objętych w zamian za Aport będzie korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy o CIT, a co za tym idzie stawka, o której mowa w art. 24r ust. 1 ww. ustawy nie znajdzie w tym przypadku zastosowania? (pytanie oznaczone we wniosku nr 5)
Państwa stanowisko w sprawie
1.Uzyskanie przez Fundację przychodów z zysków kapitałowych w rozumieniu art. 7b ust. 1 pkt 1, 1a i 3 Ustawy o CIT od podmiotów, w których Fundacja obejmie Udziały, Akcje, OPiO w zamian za Aport będzie korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy o CIT.
2.Zbycie przez Fundację Udziałów korzystać będzie ze zwolnienia przewidzianego w art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy o CIT.
3.Zbycie przez Fundację Akcji korzystać będzie ze zwolnienia przewidzianego w art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy o CIT.
4.Zbycie przez Fundację OPiO korzystać będzie ze zwolnienia przewidzianego w art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy o CIT.
UZASADNIENIE
Zdaniem Wnioskodawcy przychody Fundacji z tytułu zbycia nabytych Udziałów, Akcji i OPiO objętych w zamian za Aport nie będą opodatkowane podatkiem dochodowym od osób prawnych z uwagi na zwolnienie podmiotowe z opodatkowania fundacji rodzinnych.
Stosownie do treści art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy o CIT zwalnia się od podatku fundację rodzinną. Jednocześnie na mocy art. 6 ust. 7 ww. ustawy, zwolnienie to nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.
Jeśli fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania (art. 24r ust. 1 Ustawy o CIT).
W myśl art. 5 ust. 1 UFR, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:
1)zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;
2)najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;
3)przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;
4)nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;
5)udzielania pożyczek:
a)spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,
b)spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,
c)beneficjentom;
6)obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej;
7)produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu;
8)gospodarki leśnej.
Z kolei zgodnie z przepisami ust. 2 i 3 art. 5 UFR:
2.Działalność, o której mowa w ust. 1 pkt 7 i 8, fundacja rodzinna może wykonywać wyłącznie w związku z prowadzonym gospodarstwem rolnym.
3.Przepis ust. 1 pkt 1 nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4.
Mając na uwadze ww. przepisy należy stwierdzić, że fundacja rodzinna:
I.jest co do zasady w całości zwolniona od opodatkowania podatkiem CIT (została objęta zwolnieniem podmiotowym, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT);
II.może prowadzić działalność w ograniczonym zakresie - wskazanym w art. 5 UFR, nie tracąc prawa do zwolnienia z opodatkowania podatkiem CIT;
III.w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie innym niż wskazany w art. 5 UFR, fundacja zobowiązana jest zapłacić od osiągniętego dochodu podatek CIT w wysokości 25%.
Ad 1 (stanowisko do pytania oznaczonego we wniosku nr 2)
W zdarzeniach przyszłych, których dotyczy złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, w związku z uczestnictwem w polskich spółkach handlowych będących podatnikami CIT, Fundacja będzie osiągać przychody z zysków kapitałowych w rozumieniu art. 7b ust. 1 pkt 1, 1a i 3 Ustawy o CIT.
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 3 UFR uczestniczenie w polskich spółkach handlowych (spółkach kapitałowych i spółkach osobowych będących podatnikami CIT) zalicza się do zakresu działalności gospodarczej jaki jest dozwolony do prowadzenia przez fundacje rodzinne, i w związku z tym korzysta ze zwolnienia od podatku CIT zgodnie z przepisem art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy o CIT i nie jest objęty wyłączeniem wskazanych w art. 6 ust. 7 Ustawy o CIT.
Wobec powyższego uzyskanie przez Fundację przychodów z zysków kapitałowych w rozumieniu art. 7b ust. 1 pkt 1, 1a i 3 Ustawy o CIT od podmiotów, w których Fundacja posiada Udziały, Akcje, OPiO będzie korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy o CIT.
Analogiczne stanowisko zostało także wyrażone np. w interpretacji indywidualnej z dnia 3 stycznia 2024 r. 0111-KDIB1-2.4010.534.2023.1.DP.
Ad 2 – 4 (stanowisko do pytań oznaczonych we wniosku nr 3-5)
W zdarzeniach przyszłych, których dotyczy złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, Fundacja dokona zbycia Udziałów, Akcji, OPiO, które to czynności w ocenie Wnioskodawcy podlegają zwolnieniu od opodatkowania podatkiem CIT po stronie Fundacji. Zbycie takie jest objęte zakresem działalności wskazanym w art. 5 ust. 1 pkt 3 i 4 w zw. art. 5 ust. 3 UFR. Wobec tego czynności polegające na zbyciu Udziałów, Akcji, OPiO - niezależnie od sposobu i celu nabycia - podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
W treści przepisów UFR zawarto bowiem wyraźne zastrzeżenie, o którym mowa w art. 5 ust. 3 tej ustawy, na mocy którego w odniesieniu do działalności wskazanej w art. 5 ust. 1 pkt 3 i 4 tej ustawy nie stosuje się zakazu zbywania mienia - nawet nabytego wyłączenie w celu dalszego zbycia.
Z przepisu art. 5 ust. 3 UFR wynika wprost, że ograniczenie dotyczące niemożności prowadzenia działalności handlowej (zbywanie mienia nabytego wyłącznie w celu zbycia) nie dotyczy mienia w postaci m.in. papierów wartościowych oraz udziałów w spółkach prawa handlowego, gdyż udziały te są prawami wynikającymi z przystąpienia do spółek handlowych. A o takich prawach jest mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3 i 4 UFR.
W związku z tym czynności polegające na odpłatnym zbyciu Udziałów przez Fundację mieszczą się w zakresie działalności wskazanej w art. 5 UFR - jest to bowiem przejaw działalności wskazanej w art. 5 ust. 1 pkt 3 UFR. W konsekwencji nie ulega wątpliwości, że przychód osiągnięty przez Fundację z tytułu zbycia ww. Udziałów, Akcji i OPiO będzie objęty zwolnieniem od opodatkowania podatkiem CIT - stosownie do treści art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy o CIT. Nie będzie miało także zastosowania wyłączenie ze zwolnienia podatkowego, wskazane w art. 6 ust. 7 tej ustawy.
Fundacja nie będzie w wyniku tego zbycia prowadziła działalności gospodarczej wykraczającej poza zakres wskazany w art. 5 UFR. Zbycie Udziałów, Akcji i OPiO będzie się mieściło w zakresie wskazanym w art. 5 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 5 ust. 3 tej ustawy.
Wobec tego przychód Fundacji osiągnięty z tytułu zbycia wskazanych w zdarzeniu przyszłym Udziałów, Akcji, OPiO będzie podlegał zwolnieniu od opodatkowania podatkiem CIT.
Analogiczne stanowisko zostało także wyrażone w wydanych interpretacjach indywidualnych, w tym w interpretacji:
-z 15 lutego 2024 r. nr 0111-KDIB1-1.4010.750.2023.1.RH,
-z 2 lutego 2024 r. nr 0111-KDIB2-1.4010.561.2023.1.DD,
-z 27 grudnia 2023 r. nr 0111-KDIB1-2.4010.620.2023.1.EJ,
-z 28 grudnia 2023 r. nr 0111-KDIB1-2.4010.626.2023.2.DP,
-z 1 grudnia 2023 r. nr 0111-KDIB1-2.4010.450.2023.2.DP,
-z 15 listopada 2023 r. nr 0111-KDIB1-2.4010.244.2023.2.DP,
-z 19 października 2023 r. nr 0111-KDIB1-2.4010.192.2023.1.DP.
Wnioskodawca wobec powyższego wnosi o uznanie jego stanowiska za prawidłowe w całości w odniesieniu do wszystkich stanowisk przedstawionych we wniosku.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie pytań oznaczonych nr 2-5, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie zaznacza się, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena Państwa stanowiska jedynie w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 2-5. W pozostałym zakresie wniosku, tj. pytania oznaczonego we wniosku nr 1, zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Wskazać również należy, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytań). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
W myśl art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „updop”):
Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.
Jednakże, zgodnie z art. 6 ust. 7 updop:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.
Stosowanie do art. 24r ust. 1 updop:
W zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy z 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”):
Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:
1) zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;
3) przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach.
W myśl art. 5 ust. 3 ufr:
Przepis ust. 1 pkt 1 nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4.
Z powołanych przepisów wynika zatem, że co do zasady fundacje rodzinne są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, jednakże jak wskazano powyżej są pewne wyjątki.
Jak wynika z opisu sprawy, Fundacja w przyszłości nabędzie udziały w polskich spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością, akcje w polskich spółkach akcyjnych oraz ogóły praw i obowiązków w polskich spółkach handlowych będących podatnikami CIT. Fundacja w związku z posiadaniem udziałów, akcji, OPiO będzie osiągać przychody z udziału w zyskach osób prawnych.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy uzyskanie przez Fundację przychodów z zysków kapitałowych w rozumieniu art. 7b ust. 1 pkt 1, 1a i 3 Ustawy o CIT od podmiotów, w których Fundacja obejmie Udziały, Akcje, OPiO w zamian za aport oraz czy zbycie przez Fundację udziałów, akcji, OPiO, będzie korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy o CIT, a co za tym idzie stawka, o której mowa w art. 24r ust. 1 ww. ustawy nie znajdzie w tym przypadku zastosowania.
Odnosząc się do powyższych wątpliwości wskazać należy, że fundacja rodzinna jako osoba prawna jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i co do zasady korzysta ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 updop. Wyjątki od tej reguły zostały przewidziane w art. 6 ust. 6-9 updop w tym m.in. wskazano, że zwolnienie nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ufr.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą m.in. w zakresie przystępowania do spółek handlowych, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach.
Należy zauważyć, że dla celów opodatkowania fundacji rodzinnej szczególne znaczenie ma prawidłowe ustalenie czy fundacja prowadzi działalność zgodnie ze wskazanymi przez ustawodawcę wymogami.
Jak już wskazano, zgodnie z treścią art. 5 ufr fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w zakresie przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach. Może również nabywać i zbywać papiery wartościowe, instrumenty pochodne i prawa o podobnym charakterze. Ponadto, jak wynika z powołanego przepisu, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w zakresie zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia. Przy czym powyższe nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4 (art. 5 ust. 3 ufr).
Mając bowiem na względzie przywołany art. 5 ust. 3 ufr, stwierdzić należy, że fundacja rodzinna może prowadzić działalność polegającą na uczestnictwie oraz zbywaniu praw wynikających z przystąpienia do spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, spółek akcyjnych oraz polskich spółkach handlowych będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych, nawet jeśli takie prawa, składniki mienia zostały nabyte (objęte w zamian za wniesienie wkładów pieniężnych oraz wniesienie wkładów niepieniężnych) wyłącznie w celu ich dalszego zbycia.
Zatem, zdaniem Organu, osiąganie przychodów z zysków kapitałowych w rozumieniu art. 7b ust. 1 pkt 1, 1a i 3 updop oraz zbycie przez Fundację Rodzinną udziałów, akcji i OPiO mieści się w zakresie określonym w art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr. W przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 6 ust. 7 oraz art. 24r ust. 1 updop.
W konsekwencji przychód Fundacji Rodzinnej z uczestnictwa w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością, spółkach akcyjnych oraz polskich spółkach handlowych będących podatnikami CIT, a także zbycia udziałów, akcji i OPiO nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, ponieważ przychód ten będzie zwolniony z podatku na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 updop w zw. z art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr.
W świetle powyższego za prawidłowe należy uznać Państwa stanowisko, w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 2-5.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 2-5. W zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.
Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Natomiast organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).