Interpretacja indywidualna z dnia 11 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.453.2024.1.MW
Temat interpretacji
Skoro Wnioskodawca nie planuje zbycia udziałów w Spółce przejmującej przez co najmniej dwa lata i nie dokona takiego zbycia, to w odniesieniu do Dywidend Wnioskodawca nie utraci prawa do zastosowania zwolnienia z art. 22 ust. 4 ustawy CIT w związku z przerwaniem biegu dwuletniego okresu posiadania udziałów w kapitale Spółek zależnych, bowiem - w świetle wyżej przytoczonego stanowiska NSA - ciągłość biegu tego okresu zostanie zachowana pomimo połączenia. Tym samym, wskutek połączenia, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do zapłaty zryczałtowanego podatku dochodowego od Dywidend wraz z odsetkami za zwłokę.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy:
- w skutek planowanego połączenia Spółek zależnych dojdzie do przerwania biegu okresu nieprzerwanego posiadania przez Wnioskodawcę udziałów w kapitale Spółki przejmującej, o którym mowa w art. 22 ust. 4a ustawy CIT, w związku z czym bieg tego okresu winien być liczony od dnia połączenia, nie zaś od dnia pierwotnego nabycia ponad 10% udziałów w kapitale Spółki przejmującej - jest prawidłowe;
- planowane połączenie Spółek zależnych skutkować będzie utratą prawa do zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych przychodów z Dywidend wypłaconych Wnioskodawcy przez Spółki przejmowane i tym samym obowiązkiem zapłaty podatku od tych Dywidend wraz z odsetkami za zwłokę - jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 sierpnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 6 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie wpływu planowanego połączenia Spółek Zależnych na okres nieprzerwanego posiadania przez Wnioskodawcę udziałów w kapitale Spółki przejmującej, a w konsekwencji praw do zastosowania zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych przychodów z Dywidend wypłaconych Wnioskodawcy przez Spółki przejmowane.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
A. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej jako: „Spółka”, „A.” lub „Wnioskodawca”) jest spółką prawa handlowego z siedzibą w (…). Spółka zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy CIT podlega w Polsce opodatkowaniu od całości osiąganych dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Spółka nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.
Spółka jest podmiotem dominującym grupy kapitałowej B., w skład której - poza Spółką - wchodzi szereg spółek zależnych od Wnioskodawcy, tj. Wnioskodawca posiada - zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio - dominujący udział w kapitale spółek zależnych (dalej jako: „Grupa”).
W ramach Grupy planowana jest restrukturyzacja zakładająca połączenie przez przejęcie dwóch lub większej liczby spółek zależnych Wnioskodawcy. Wskutek planowanej restrukturyzacji jedna ze spółek zależnych Wnioskodawcy (dalej jako: „Spółka przejmująca”) połączy się z drugą spółką zależną lub innymi spółkami zależnymi od Wnioskodawcy (dalej jako: "Spółki przejmowane”) (Spółka przejmująca i Spółki przejmowane dalej również łącznie jako: „Spółki zależne”). Planowane połączenie Spółek zależnych zostanie przeprowadzone w trybie 492 § 1 pkt 1 Ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 18 z późn. zm. - dalej jako: „KSH”), tj. przez przeniesienie całego majątku Spółki przejmowanej na Spółkę przejmującą za udziały lub akcje, które Spółka przejmująca przyzna wspólnikowi Spółki przejmowanej, tj. Wnioskodawcy. Planowanemu połączeniu towarzyszyć będzie podwyższenie kapitału zakładowego Spółki przejmującej, gdzie nowo wyemitowane udziały w kapitale Spółki przejmującej zostaną w całości objęte przez Wnioskodawcę.
Spółki zależne posiadają siedzibę oraz zarząd na terytorium Polski oraz podlegają w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości osiąganych dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Spółka nie planuje dokonać zbycia udziałów w Spółce przejmującej po połączeniu Spółek zależnych.
W przeszłości Spółki przejmowane dokonały wypłaty dywidend na rzecz Wnioskodawcy (dalej również jako „Dywidendy”). Wypłata została dokonana przed upływem dwuletniego okresu nieprzerwanego posiadania przez Wnioskodawcę co najmniej 10% udziału w kapitale Spółek przejmowanych, przy czym na moment wypłaty powyższej dywidendy warunki zastosowania zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 22 ust. 4 ustawy CIT, były spełnione, a Wnioskodawca nie planował zbycia udziałów w Spółkach przejmowanych przez co najmniej dwa lata od momentu ich nabycia (objęcia). W związku z powyższym, od przychodów z Dywidend nie pobrano podatku dochodowego od osób prawnych, stosując zwolnienie, o którym mowa w art. 22 ust. 4 ustawy CIT.
Pytania
1.Czy wskutek planowanego połączenia Spółek zależnych dojdzie do przerwania biegu okresu nieprzerwanego posiadania przez Wnioskodawcę udziałów w kapitale Spółki przejmującej, o którym mowa w art. 22 ust. 4a ustawy CIT, w związku z czym bieg tego okresu winien być liczony od dnia połączenia, nie zaś od dnia pierwotnego nabycia ponad 10% udziałów w kapitale Spółki przejmującej?
2.Czy planowane połączenie Spółek zależnych skutkować będzie utratą prawa do zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych przychodów z Dywidend wypłaconych Wnioskodawcy przez Spółki przejmowane i tym samym obowiązkiem zapłaty podatku od tych Dywidend wraz z odsetkami za zwłokę?
Państwa stanowisko w sprawie
1.W ocenie Wnioskodawcy, wskutek planowanego połączenia Spółek zależnych nie dojdzie do przerwania biegu okresu nieprzerwanego posiadania przez Wnioskodawcę udziałów w kapitale Spółki przejmującej, o którym mowa w art. 22 ust. 4a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawy CIT”), w związku z czym bieg tego okresu nie powinien być liczony od dnia połączenia, a od dnia pierwotnego nabycia ponad 10% udziałów w kapitale Spółki przejmującej.
2.W ocenie Wnioskodawcy, planowane połączenie Spółek zależnych nie będzie skutkować utratą prawa do zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych przychodów z Dywidend wypłaconych Wnioskodawcy przez Spółki przejmowane i tym samym nie będzie skutkować obowiązkiem zapłaty podatku od tych Dywidend wraz z odsetkami za zwłokę.
UZASADNIENIE
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1:
Zgodnie z przepisem art. 1 ust. 1 ustawy CIT, podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych są m.in. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (osoby prawne). W myśl z art. 3 ust. 1 ustawy CIT podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.
Artykuł 7 ust. 1 ustawy CIT stanowi, że przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. Z kolei w myśl z art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy CIT, za przychody z zysków kapitałowych uważa się m.in. przychody z udziałów w zyskach osób prawnych, stanowiące przychody faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym m.in. dywidendy.
Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy CIT, podatek dochodowy od określonych w art. 7b ust. 1 pkt 1 przychodów z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu (dochodu).
Jednakże, zgodnie z art. 22 ust. 4 ustawy CIT, zwalnia się od podatku dochodowego m.in. przychody z dywidend, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:
1)wypłacającym dywidendę z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Polski;
2)uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, jest spółka podlegająca opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania;
3)spółka otrzymująca dywidendę posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów w kapitale spółki wypłacającej;
4)spółka otrzymująca dywidendę nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym.
Zgodnie z art. 22 ust. 4a ustawy CIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 4, ma zastosowanie w przypadku, gdy spółka uzyskująca dochody (przychody) m.in. z dywidend od spółek mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów w kapitale spółki wypłacającej dywidendę nieprzerwanie przez okres dwóch lat, przy czym zgodnie z art. 22 ust. 4b tej ustawy zwolnienie ma również zastosowanie w przypadku, gdy okres dwóch lat nieprzerwanego posiadania udziałów, o którym mowa powyżej, upływa po dniu uzyskania tych dochodów (przychodów).
W ocenie Wnioskodawcy, wskazane w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, połączenie przez przejęcie Spółki przejmowanej przez Spółkę przejmującą nie będzie skutkować przerwaniem biegu okresu posiadania udziału w kapitale Spółki przejmującej przez Wnioskodawcę i do dwuletniego okresu, o którym mowa w przepisie art. 22 ust. 4a ustawy CIT, powinien być wliczany również okres posiadania ponad 10% udziałów w Spółce przejmującej przez Wnioskodawcę sprzed połączenia Spółek zależnych.
W tym zakresie Wnioskodawca wskazuje, że w związku z tym, że wszystkie nowo wyemitowane udziały w kapitale zakładowym Spółki przejmującej zostaną objęte przez Wnioskodawcę, zarówno przed połączeniem, jak i po połączeniu jego udział w kapitale zakładowym tej Spółki (tj. spółki wypłacającej dywidendy) wynosić będzie 100%. Tym samym, wskutek połączenia nie dojdzie do obniżenia udziału Wnioskodawcy w kapitale zakładowym Spółki przejmującej poniżej poziomu 10%, a w efekcie nie dojdzie do naruszenia warunków zastosowania zwolnienia z art. 22 ust. 4 ustawy CIT.
W tym zakresie Spółka zwraca również uwagę, że z ekonomicznego punktu widzenia planowane połączenie pozostanie bez wpływu na realne prawo Spółki do kapitału Spółek zależnych. Z tej perspektywy bowiem faktycznym skutkiem połączenia będzie w istocie zamiana prawa do kapitału Spółki przejmowanej lub kapitałów Spółek przejmowanych na prawo do części kapitału Spółki przejmującej, o jaką podwyższony zostanie kapitał tej Spółki wraz z planowanym połączeniem. Ta część kapitału z kolei odpowiadać będzie kapitałowi Spółki przejmowanej lub kapitałom Spółek przejmowanych sprzed połączenia, w którym lub w których Wnioskodawca posiada już 100% udział. W istocie więc, z perspektywy Wnioskodawcy, efektem połączenia będzie wyłącznie transfer kapitału ze Spółki przejmowanej lub kapitałów ze Spółek przejmowanych i skupienie tego kapitału lub tych kapitałów w Spółce przejmującej oraz formalna tylko zamiana udziałów w Spółce przejmowanej lub Spółkach przejmowanych na nowo wyemitowane udziały w Spółce przejmującej. W ujęciu realnym więc połączenie nie będzie skutkować objęciem przez Wnioskodawcę udziałów odzwierciadlających prawo do kapitału, którego Wnioskodawca nie posiadałby przed przejęciem oraz w odniesieniu do których mógłby rozpocząć się odmienny bieg okresu posiadania tych udziałów. Tym samym, z uwagi na zachowanie ciągłości prawa do kapitału Spółek zależnych, połączenie nie będzie skutkować przerwaniem biegu okresu posiadania udziału w kapitale, którego długość warunkuje prawo Wnioskodawcy do zastosowania zwolnienia z art. 22 ust. 4-4d ustawy CIT.
W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, planowane połączenie przez przejęcie Spółki przejmowanej przez Spółkę przejmującą z podwyższeniem kapitału zakładowego Spółki przejmującej oraz towarzysząca temu emisja nowych udziałów objętych w całości przez Wnioskodawcę nie będzie skutkować przerwaniem biegu terminu, o którym mowa w art. 22 ust. 4a ustawy CIT i tym samym do okresu dwóch lat nieprzerwanego posiadania udziałów, o którym mowa w art. 22 ust. 4a ustawy CIT, powinien być wliczany również okres posiadania udziałów w kapitale Spółki zależnej przez Wnioskodawcę sprzed połączenia Spółek zależnych.
Wnioskodawca wskazuje ponadto, że w polskim systemie prawnopodatkowym zasady sukcesji praw i obowiązków w przypadku reorganizacji podatników określa przepis art. 93 OP. Zgodnie z tą regulacją, osoba prawna łącząca się przez przejęcie innej osoby prawnej wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki spółki przejmowanej (art. 93 § 1 w zw. z art. 93 § 2 pkt 1 OP).
Problem zasady sukcesji, wyrażonej art. 93 OP, w odniesieniu do prawa do zastosowania zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych z art.22 ust. 4 ustawy CIT, w przypadku reorganizacji spółek kapitałowych był wielokrotnie przedmiotem rozważań polskich sądów administracyjnych, w szczególności Naczelnego Sądu Administracyjnego (dalej jako: „NSA”). W wyroku z dnia 25 listopada 2015 r. (sygn. II FSK 2458/13), NSA orzekł, że „na gruncie rozpoznawanej sprawy przejęcie przez spółkę przejmującą spółki przejętej powoduje wstąpienie przez nią we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki spółki przejętej z art. 93 § 2 pkt 1 w związku z art. 93 § 1, w tym prawo do zwolnienia podatkowego dywidendy, o którym mowa w art. 22 ust. 1, ust. 4 pkt 3 i ust. 4a u.p.d.o.p. wraz z uwzględnieniem okresu posiadania udziału (10%) w spółce przejmowanej. Przejęcie takie nie powoduje utraty tego prawa, także wtedy, gdy nastąpiło podczas biegu dwuletniego terminu, o którym mowa w art. 22 ust. 4a u.p.d.o.p.”.
Podobnie w wyroku z dnia 25 listopada 2015 r., sygn. II FSK 2929/13, NSA potwierdził stanowisko sądu I instancji, zgodnie z którym „warunek nieprzerwanego posiadania udziałów w spółkach zależnych, których byt prawny ustał wskutek połączenia z inną spółką zależną (spółka przejmująca), będzie spełniony, jeżeli spółka dominująca nie wyzbędzie się udziałów (akcji) w spółce przejmującej przez okres dwóch lat. Konsolidacja przez połączenie spółek zależnych pozostaje bez wpływu na prawo spółki dominującej do zwolnienia podatkowego na podstawie art. 22 ust. 4 i 4a-d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych”.
Przenosząc powyższe stanowisko na grunt przedmiotowego zdarzenia przyszłego, skoro w ocenie NSA w analogicznych sprawach połączenie przez przejęcie pozostaje bez wpływu na bieg okresu nieprzerwanego posiadania udziałów w kapitale spółki wypłacającej dywidendę, to na gruncie przedstawionego zdarzenia przyszłego połączenie Spółek zależnych również nie powinno skutkować przerwaniem biegu terminu posiadania udziałów w kapitale Spółki zależnej przez Wnioskodawcę, a w konsekwencji kalkulacją biegu tego terminu na nowo, od dnia połączenia.
Powyższe stanowisko potwierdza również wyrok z dnia 10 stycznia 2018 r. (sygn. II FSK 3431/15), w którym NSA wskazał, że „na aprobatę zasługuje więc stanowisko Sądu I instancji który uznał, że przejęcie przez spółkę przejmującą spółki przejętej powoduje wstąpienie przez nią we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki spółki przejętej z art. 93 § 2 pkt 1 w zw. z art. 93 § 1 O.p., w tym prawo do zwolnienia podatkowego dywidendy, o którym mowa w art. 22 ust. 1, ust. 4 pkt 3 i ust. 4a u.p.d.o.p. wraz z uwzględnieniem okresu posiadania udziału (10%) w spółce przejmowanej. Przejęcie takie nie powoduje utraty tego prawa także wtedy, gdy nastąpiło podczas biegu dwuletniego terminu, o którym mowa w art. 22 ust. 4a u.p.d.o.p.".
Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy, wskutek planowanego połączenia Spółek zależnych nie dojdzie do przerwania biegu okresu nieprzerwanego posiadania udziałów w kapitale Spółki przejmującej - w ujęciu ekonomicznym bowiem jedynym właścicielem całości kapitału Spółek zależnych jest i pozostanie Wnioskodawca, a planowane połączenie pozostanie bez wpływu na istnienie oraz zakres prawa Wnioskodawcy do tego kapitału. Tym samym, bieg dwuletniego okresu nieprzerwanego posiadania udziałów w Spółce zależnej przez Wnioskodawcę powinien być liczony od dnia nabycia udziałów w Spółce zależnej przez Wnioskodawcę, nie zaś od dnia połączenia Spółek zależnych.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2:
W ocenie Wnioskodawcy, planowane połączenie Spółek zależnych Wnioskodawcy pozostanie bez wpływu na prawo Wnioskodawcy do zastosowania zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych w odniesieniu do przychodów z Dywidend. W szczególności, planowane połączenie nie będzie skutkować przerwaniem biegu dwuletniego okresu nieprzerwanego posiadania udziału w kapitale Spółek przejmowanych i tym samym nie będzie skutkować niespełnieniem warunku zastosowania powyższego zwolnienia, o którym mowa w art. 22 ust. 4 pkt 3 i ust. 4a i 4b.
Zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych uregulowane w przepisie art. 22 ust. 4 ustawy CIT stanowi implementację przepisów Dyrektywy z dnia 30 listopada 2011 r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania mającego zastosowanie w przypadku spółek dominujących i spółek zależnych różnych państw członkowskich (wersja przekształcona) (Dz. U. UE. L. z 2011 r. Nr 345, str. 8 z późn. zm. - dalej jako: „Dyrektywa PSD”).
Zgodnie z Dyrektywą PSD, głównym celem wprowadzenia ograniczeń - w tym dotyczących konieczności nieprzerwanego dwuletniego posiadania udziałów w podmiocie wypłacającym dywidendę -było zapobieżenie przypadkom nadużycia prawa i zapewnienie zwolnienia dla dywidend wypłacanych pomiędzy podmiotami ściśle - a nie tylko incydentalnie - powiązanymi.
Tym samym, przepisy art. 22 ust. 4-4d ustawy CIT powinny być interpretowane przede wszystkim z uwzględnieniem celu, którego realizacji służą postanowienia Dyrektywy PSD. Jak wynika z preambuły Dyrektywy PSD oraz uzasadnienia do jej projektu, Dyrektywa ta została stworzona po to, by między innymi ułatwić konsolidację spółek, która może prowadzić do powstania na obszarze Unii Europejskiej grup kapitałowych składających się ze spółek dominujących i zależnych.
Jak wskazuje Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 10.01.2018 r. (sygn. II FSK 3431/15), orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej potwierdza, że celem Dyrektywy PSD jest eliminacja przeszkód dotyczących grupowania się spółek, stworzenie warunków, które pozwolą takim spółkom zwiększyć przewagę konkurencyjną. Osiągnięcie powyższych celów jest możliwe między innymi poprzez zwolnienie z podatku przychodów z dywidend wypłacanych przez spółkę zależną na rzecz spółki dominującej. Dyrektywa zezwala państwom członkowskim uzależnić skorzystanie z prawa do zwolnienia z podatku od spełnienia warunku dwuletniego nieprzerwanego posiadania udziałów w spółce zależnej, przy czym, jak wynika z uzasadnienia do art. 3 projektu Dyrektywy PSD, wprowadzenie takiego ograniczenia miało na celu zapobieżenie sytuacji, w których nabycie udziałów w spółkach jest podyktowane wyłącznie chęcią skorzystania z preferencyjnych regulacji w zakresie opodatkowania dywidend, a po skorzystaniu z nich następuje natychmiastowa sprzedaż tych udziałów.
Jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, na moment wypłaty Dywidend Wnioskodawca posiadał w kapitale Spółek przejmowanych udział nie mniejszy niż 10% kapitału tych Spółek, a jednocześnie nie planował zbycia tych udziałów. Planowane połączenie, o którym mowa w opisie zdarzenia przyszłego, będzie miało ten skutek, że majątek (kapitał) Spółek zależnych zostanie skupiony w ramach jednego podmiotu - Spółki przejmującej. Z ekonomicznego punktu widzenia zatem, planowane połączenie Spółek zależnych skutkować będzie agregacją kapitału w ramach jednego podmiotu - Spółki przejmującej. Realizacji właśnie takiego celu mają służyć preferencje wynikające z Dyrektywy PSD.
W związku z powyższym, wykładnia przepisów art. 22 ust. 4-4d ustawy CIT, zgodnie z którą połączenie Spółek zależnych miałoby skutkować przerwaniem biegu okresu nieprzerwanego posiadania udziałów w kapitale Spółki przejmującej przez Wnioskodawcę oraz utratą prawa Wnioskodawcy do zastosowania zwolnienia, byłaby niezgodna z celem Dyrektywy PSD oraz z celem regulacji krajowych, stanowiących implementację tej dyrektywy.
Przyjmując zatem perspektywę celowościową, planowane połączenie wpisuje się w cel Dyrektywy PSD, a jednocześnie nie stanowi zdarzenia, któremu przeciwdziałać ma określony Dyrektywą PSD wymóg istnienia określonych więzów kapitałowych pomiędzy spółkami przez co najmniej dwa lata. Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, planowane połączenie, którego skutkiem będzie konsolidacja kapitału w ramach jednej spółki na obszarze Unii Europejskiej, nie może skutkować odmową zastosowania preferencji na gruncie tej Dyrektywy, bowiem takiej konsolidacji właśnie przepisy Dyrektywy PSD mają służyć.
Wnioskodawca zwraca również uwagę na przytoczony powyżej wyrok NSA z dnia 25 listopada 2015 r., sygn. II FSK 2929/13. Sprawa rozstrzygana przez sąd kasacyjny dotyczyła sytuacji w zasadzie identycznej jak ta będąca przedmiotem niniejszego wniosku w zakresie pytania nr 2, tj. kwestii utraty prawa do zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych przychodów z dywidend wypłaconych przez spółki zależne w przypadku, gdy spółki te - pod wypłacie dywidend i zastosowaniu zwolnienia - zostaną przejęte przez inną spółkę zależną spółki dominującej, uprawnionej do dywidend uprzednio wypłaconych przez przejmowane spółki zależne.
W powyższym wyroku NSA stwierdził, że połączenie spółek zależnych podmiotu uprawnionego do dywidendy pozostaje bez wpływu na zastosowane w przeszłości zwolnienie z podatku dochodowego przychodów z dywidend wypłaconych przez spółki przejmowane, pod warunkiem, że spółka dominująca nie dokona zbycia udziałów w spółce przejmującej przez okres dwóch lat.
Odnosząc powyższe na grunt przedmiotowego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego - skoro Wnioskodawca nie planuje zbycia udziałów w Spółce przejmującej przez co najmniej dwa lata i nie dokona takiego zbycia, to w odniesieniu do Dywidend Wnioskodawca nie utraci prawa do zastosowania zwolnienia z art. 22 ust. 4 ustawy CIT w związku z przerwaniem biegu dwuletniego okresu posiadania udziałów w kapitale Spółek zależnych, bowiem - w świetle wyżej przytoczonego stanowiska NSA - ciągłość biegu tego okresu zostanie zachowana pomimo połączenia. Tym samym, wskutek połączenia, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do zapłaty zryczałtowanego podatku dochodowego od Dywidend wraz z odsetkami za zwłokę.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
- stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia;
- zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanego przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z tym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w tej interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), ul. (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 w zw. z art. 14r § 5 Ordynacji podatkowej.