Czy Spółka z o.o. w swoim pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, który zakończy się w dniu 31 grudnia 2024 r. jest uprawniona do z... - Interpretacja - null

shutterstock

Czy Spółka z o.o. w swoim pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, który zakończy się w dniu 31 grudnia 2024 r. jest uprawniona do z... - Interpretacja - 0111-KDIB1-3.4010.499.2024.2.AN

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Czy Spółka z o.o. w swoim pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, który zakończy się w dniu 31 grudnia 2024 r. jest uprawniona do zastosowania stawki 10% ryczałtu od dochodów spółek.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych, jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 sierpnia 2024 r., za pośrednictwem systemu e-PUAP, wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia, o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, który dotyczy ustalania, czy Spółka z o.o. w swoim pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, który zakończy się w dniu 31 grudnia 2024 r. jest uprawniona do zastosowania stawki 10% ryczałtu od dochodów spółek.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawczyni jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, posiadającą nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej (dalej również: „Spółka z o.o., „Spółka”). Spółka z o.o. powstała w dniu 11 lipca 2024 r. z przekształcenia spółki komandytowej. Spółka z o.o. począwszy od dnia 1 sierpnia 2024 r. opodatkowana jest ryczałtem od dochodów spółek (tzw. estoński CIT) na zasadach określonych w rozdziale 6b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2805 z późn. zm., dalej: „ustawa o CIT”). Wnioskodawczyni oświadcza, że Spółka z o.o. spełniła i spełnia nadal wszystkie warunki z art. 28j ustawy o CIT, uprawniające do stosowania ryczałtu od dochodów spółek. W związku z przejściem na ryczałt od dochodów spółek od dnia 1 sierpnia 2024 r., Spółka z o.o., zgodnie z art. 28j ust. 5 ustawy o CIT, zamknęła z dniem 31 lipca 2024 r. księgi rachunkowe. W ustawowym terminie zostanie sporządzone sprawozdanie finansowe za okres od 11 lipca do 31 lipca 2024 r., a więc za okres pomiędzy przekształceniem w spółkę z o.o., a dniem poprzedzającym wejście na ryczałt od dochodów spółek. Przychód brutto Spółki z o.o. ze sprzedaży w okresie od 11 lipca do 31 lipca 2024 r. wyniósł mniej niż równowartość kwoty 2.000.000 euro, przeliczonej według kursu na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedniego, a więc na 1 października 2023 r. Spółka z o.o. powzięła wątpliwość jaka stawka podatku dochodowego od osób prawnych dla okresu od 1 sierpnia do 31 grudnia 2024 r. (a więc do zakończenia pierwszego roku opodatkowania na ryczałcie od dochodów spółek) była dla niej właściwa.

Pytania

Czy Spółka z o.o. w swoim pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, który zakończy się w dniu 31 grudnia 2024 r. jest uprawniona do zastosowania stawki 10% ryczałtu od dochodów spółek?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawczyni, Spółka z o.o. w swoim pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, który zakończy się w dniu 31 grudnia 2024 r. jest uprawniona do zastosowania stawki 10% ryczałtu od dochodów spółek. Stawka 10% podatku CIT jest właściwa, ponieważ Spółka z o.o. posiada status małego podatnika w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem ze względu na to, że przychody ze sprzedaży w roku podatkowym poprzedzającym pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro. Zgodnie z art. 28o ust. 1 ustawy o CIT, stawka ryczałtu wynosi:

1) 10% podstawy opodatkowania - w przypadku małego podatnika oraz podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności;

2) 20% podstawy opodatkowania - w przypadku podatnika innego niż mały podatnik oraz podatnika, który nie rozpoczyna prowadzenia działalności.

Definicję małego podatnika zawiera art. 4a pkt 10 ustawy o CIT. Mały podatnik to podatnik, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł. Zgodnie z art. 12 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 120 z późn. zm., dalej: u.o.r.), księgi rachunkowe zamyka się na dzień poprzedzający zmianę formy prawnej, a w myśl art. 12 ust. 1 pkt 3 u.o.r., otwiera na dzień zmiany formy prawnej. Jednocześnie art. 12 ust. 3 u.o.r. stanowi, że można nie zamykać i nie otwierać ksiąg rachunkowych w przypadku przekształcenia spółki osobowej oraz spółki cywilnej w inną spółkę osobową, a także kapitałowej w kapitałową. W opisanym w niniejszym wniosku stanie faktycznym doszło do przekształcenia spółki komandytowej w  spółkę z o.o., a więc spółki osobowej w spółkę kapitałową. Tym samym, nie zaistniał wyjątek z art. 12 ust. 3 u.o.r. i konieczne było zamknięcie ksiąg w dniu 10 lipca 2024 r., a następnie ich otwarcie z dniem 11 lipca 2024 r. Następnie, Spółka z o.o. zamknęła księgi rachunkowe na dzień 31 lipca 2024 r., aby otworzyć je w dniu 1 sierpnia 2024 r., kiedy rozpoczęła stosowanie ryczałtu od dochodów spółek. Do czynności takich zobligowana była na podstawie art. 28j ust. 5 ustawy o CIT. W 2024 r. Spółka z o.o. prowadzi zatem działalność w następujących latach podatkowych:

-od 11 lipca 2024 r. do 31 lipca 2024 r. - od dnia przekształcenia, do dnia poprzedzającego wejście na ryczałt;

-od 1 sierpnia 2024 r. do 31 grudnia 2024 r. - od dnia wejścia na ryczałt od dochodów spółek, do końca roku kalendarzowego.

Aby zatem ocenić, czy w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem (od 1 sierpnia do 31 grudnia 2024 r.) Spółka z o.o. posiadała status małego podatnika i mogła stosować stawkę 10%, należy przeanalizować wysokość przychodów osiągniętych w okresie pomiędzy 11 lipca a 31 lipca 2024 r. To ten okres stanowi tak naprawdę „poprzedni rok podatkowy”, o którym mowa w art. 4a pkt 10 ustawy o CIT. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, przychód brutto Spółki z o.o. ze sprzedaży za okres pomiędzy 11 lipca a 31 lipca 2024 r. nie przekroczył równowartości 2.000.000 euro, a więc Wnioskodawczyni spełniła warunek uznania jej za małego podatnika. Stanowisko przedstawione przez Wnioskodawczynię, potwierdza interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 21 grudnia 2023 r. (0111-KDIB1-1.4010.723.2023.1.KM): „Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika m.in., że Spółka z o.o. powstała w dniu 1 kwietnia 2022 r. z przekształcenia spółki komandytowej. Spółka z o.o. począwszy od dnia 1 maja 2022 r. opodatkowana jest ryczałtem od dochodów spółek (tzw. estoński CIT) na zasadach określonych w rozdziale 6b ustawy o CIT. W związku z przejściem na ryczałt od dochodów spółek od dnia 1 maja 2022 r., Spółka z o.o., zgodnie z art. 28j ust. 5 ustawy o CIT, zamknęła z dniem 30 kwietnia 2022 r. księgi rachunkowe oraz sporządziła sprawozdanie finansowe za okres od 1 kwietnia do 30 kwietnia 2022 r., a więc od dnia przekształcenia spółki komandytowej w spółkę z o.o. do dnia poprzedzającego wejście na estoński CIT. (...) Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy, poprzednim rokiem podatkowym Spółki jest okres od 1 kwietnia 2022 r. do 30 kwietnia 2022 r. Zatem to w tym okresie przychody ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie mogły przekroczyć progu 2.000.000 euro. Należy podkreślić, że ustawodawca nie przewidział, w przypadku ustalania statusu małego podatnika proporcjonalnego przeliczania wysokości wskazanego w przepisie art. 4a pkt 10 ustawy o CIT limitu stosownie do długości roku podatkowego - w przypadku podmiotów, których rok jest dłuższy lub krótszy niż 12 miesięcy. Zatem do stwierdzenia czy podatnik posiada status małego podatnika i co za tym idzie możliwości zastosowania stawki 10% w pierwszym roku stosowania ryczałtu od dochodu spółek, tj. od dnia 1 maja 2022 r. do 31 grudnia 2022 r., należy brać pod uwagę, zgodnie z art. 4 pkt 10 ustawy o CIT, poprzedni rok podatkowy, czyli okres od 1 kwietnia 2022 r. do 30 kwietnia 2022 r. (...) Tym samym, skoro przychody ze sprzedaży nie wyniosły więcej niż 2.000.000 euro, to Spółka w roku podatkowym trwającym od 1 maja 2022 r. do 31 grudnia 2022 r., tj. w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, posiadała status małego podatnika i była uprawniona do stosowania stawki ryczałtu w wysokości 10%, zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT. Zatem, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe”.

Biorąc powyższe pod uwagę, Spółka z o.o. może stosować w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem, przypadającym pomiędzy 1 sierpnia a 31 grudnia 2024 r., stawkę 10% podatku CIT, z uwagi status małego podatnika w tym czasie. Spółka z o.o. nie osiągnęła w poprzednim roku podatkowym, czyli pomiędzy 11 lipca a 31 lipca 2024 r., przychodów ze sprzedaży przewyższających równowartość kwoty 2.000.000 euro, a więc wypełniła przesłanki z art. 28o ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 4a pkt 10 ustawy o CIT. Podsumowując, stanowisko Wnioskodawczyni powinno zostać uznane w całości za prawidłowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie

Na podstawie art. 28j ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”), opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o CIT, tj. podatnik, który ma siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, jeżeli spełnia łącznie w każdym okresie opodatkowania ryczałtem pozostałe warunki określone w przepisie art. 28j ustawy o CIT.

W myśl art. 28f ww. ustawy:

1. Opodatkowanie ryczałtem obejmuje okres bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych wskazany przez podatnika w zawiadomieniu, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7.

2. Opodatkowanie ryczałtem przedłuża się na kolejne okresy bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych, chyba że podatnik złoży informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem w deklaracji, o której mowa w art. 28r ust. 1, składanej za ostatni rok podatkowy, w którym podatnik był opodatkowany ryczałtem.

W art. 28k ustawy o CIT, zawarto katalog wyłączeń podmiotowych z prawa do opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek.

Stosownie do postanowień art. 28o ust. 1 ustawy o CIT:

Ryczałt wynosi:

1) 10% podstawy opodatkowania - w przypadku małego podatnika oraz podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności;

2) 20% podstawy opodatkowania - w przypadku podatnika innego niż wskazany w pkt 1.

W myśl art. 4a pkt 10 ww. ustawy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o: małym podatniku – oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy Spółka z o.o. w swoim pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, który zakończy się w dniu 31 grudnia 2024 r. jest uprawniona do zastosowania stawki 10% ryczałtu od dochodów spółek.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika m.in., że Spółka z o.o. powstała w dniu 11 lipca 2024 r. z przekształcenia spółki komandytowej. Spółka z o.o. począwszy od dnia 1 sierpnia 2024 r. opodatkowana jest ryczałtem od dochodów spółek (tzw. estoński CIT) na zasadach określonych w rozdziale 6b ustawy o CIT. W związku z przejściem na ryczałt od dochodów spółek od dnia 1 sierpnia 2024 r., Spółka z o.o., zgodnie z art. 28j ust. 5 ustawy o CIT, zamknęła z dniem 31 lipca 2024 r. księgi rachunkowe. W ustawowym terminie zostanie sporządzone sprawozdanie finansowe za okres od 11 lipca do 31 lipca 2024 r., a więc za okres pomiędzy przekształceniem w spółkę z o.o., a dniem poprzedzającym wejście na ryczałt od dochodów spółek.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o CIT:

Rokiem podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 2, 2a, 3 i 6, jest rok kalendarzowy, chyba że podatnik postanowi inaczej w statucie albo w umowie spółki, albo w innym dokumencie odpowiednio regulującym zasady ustrojowe innych podatników; wówczas rokiem podatkowym jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych.

Zgodnie z art. 8 ust. 6 ww. ustawy:

Jeżeli z odrębnych przepisów wynika obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych (sporządzenia bilansu) przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, za rok podatkowy uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych. W tym przypadku za następny rok podatkowy uważa się okres od dnia otwarcia ksiąg rachunkowych do końca przyjętego przez podatnika roku podatkowego.

Na gruncie przedmiotowej sprawy, aby móc stosować stawkę opodatkowania w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek w wysokości 10% należy posiadać status małego podatnika, który jest ustalany za poprzedni rok podatkowy.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy, poprzednim rokiem podatkowym Spółki jest okres od 11 lipca 2024 r. do 31 lipca 2024 r. Zatem, to w tym okresie przychody ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie mogły przekroczyć progu 2.000.000 euro.

Ustawodawca nie przewidział, w przypadku ustalania statusu małego podatnika proporcjonalnego przeliczania wysokości wskazanego w przepisie art. 4a pkt 10 ustawy o CIT, limitu stosownie do długości roku podatkowego – w przypadku podmiotów, których rok jest dłuższy lub krótszy niż 12 miesięcy.

Zatem, do stwierdzenia czy podatnik posiada status małego podatnika i co za tym idzie możliwości zastosowania stawki 10% w pierwszym roku stosowania ryczałtu od dochodu spółek, tj. od dnia 1 sierpnia 2024 r. do 31 grudnia 2024 r., należy brać pod uwagę, zgodnie z art. 4 pkt 10 ustawy o CIT, poprzedni rok podatkowy, czyli okres od 11 lipca 2024 r. do 31 lipca 2024 r.

Zauważyć należy, że w opisie sprawy wskazali Państwo, że przychód brutto Spółki z o.o. ze sprzedaży w okresie od 11 do 31 lipca 2024 r. wyniósł mniej niż równowartość kwoty 2.000.000 euro, przeliczonej według kursu na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedniego, a więc na 1 października 2023 r.

Tym samym, skoro przychody ze sprzedaży nie wyniosły więcej niż 2.000.000 euro, to Spółka w roku podatkowym trwającym od 1 sierpnia 2024 r. do 31 grudnia 2024 r., tj. w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, posiadała status małego podatnika i była uprawniona do stosowania stawki ryczałtu w wysokości 10%, zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy Spółka z o.o. w swoim pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, który zakończy się w dniu 31 grudnia 2024 r. jest uprawniona do zastosowania stawki 10% ryczałtu od dochodów spółek, jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje  

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

-   Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

-   Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi  (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935, dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2383 ze zm.).