Dotyczy ustalenia, czy przychody Wnioskodawcy przeznaczone na zakup nieruchomości zlokalizowanej (…) na siedzibę Wnioskodawcy będzie dla Wnioskodawcy ... - Interpretacja - 0111-KDIB1-1.4010.436.2024.3.KM
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Dotyczy ustalenia, czy przychody Wnioskodawcy przeznaczone na zakup nieruchomości zlokalizowanej (…) na siedzibę Wnioskodawcy będzie dla Wnioskodawcy stanowił dochód wydatkowany na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT w zw. z art. 17 ust. 1b ustawy o CIT, a więc podlegający zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
Interpretacja indywidualna
- stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
1 sierpnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 29 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy przychody Wnioskodawcy przeznaczone na zakup nieruchomości zlokalizowanej (…) na siedzibę Wnioskodawcy będzie dla Wnioskodawcy stanowił dochód wydatkowany na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „ustawa o CIT”) w zw. z art. 17 ust. 1b ustawy o CIT, a więc podlegający zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem, które wpłynęło do organu 10 października 2024 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest fundacją działającą na podstawie przepisów prawa polskiego oraz statutu. Fundacja X (…) została zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym przez Sąd Rejonowy dla (…) pod numerem: (…). Fundacji X zostały nadane numery NIP: (…) oraz REGON: (…). Fundacja X (…) została zarejestrowana jako organizacja pożytku publicznego. Fundacja zgodnie ze Statutem działa na obszarze Rzeczpospolitej Polskiej i poza jej granicami. Celem Fundacji jest (…), w szczególności poprzez wykonywane zadań w zakresie:
(…)
Fundacja prowadzi nieodpłatną działalność pożytku publicznego i realizuje swoje cele poprzez:
(…).
Dla osiągnięcia swoich celów Fundacja może (…).
Istotę i wagę działań realizowanych Fundacji X zaprezentować można w działaniach zrealizowanych (…), do których należało m.in.:
(…)
Wnioskodawca prowadzi nieodpłatną działalność pożytku publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2019 r. poz. 688 z późn. zm.). Fundacja finansuje swoją działalność ze środków pochodzących z darowizn otrzymywanych od osób prawnych i fizycznych. W związku z dalszym rozwojem działalności Fundacji, Fundacja podjęła decyzję o otwarciu biura (…), a tym samym dokonanie nabycia nieruchomości (…). Podjęcie tej decyzji spowodowane było intencją Fundacji do stworzenia w nowej lokalizacji biura w ramach nieodpłatnej działalności statutowej. Centrum będzie stanowić miejsce spotkań (…). Nieruchomość będzie zorganizowana jako biuro Fundacji. Lokalizacja (…).
W uzupełnieniu wniosku, które wpłynęło do organu 10 października 2024 r. wskazali Państwo, że:
Fundacja realizuje cele preferowane przez ustawodawcę, określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie bowiem art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody podatników, zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele. Fundacja X realizuje cele polegające na dobroczynności, ochronie zdrowia i pomocy społecznej, oświatowe, wspieraniu inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę.
Dobroczynność – Fundacja angażuje się w działania, które mają na celu poprawę jakości życia najuboższych społeczności (…), w szczególności poprzez bezpośrednią pomoc materialną i wsparcie dla osób w trudnej sytuacji życiowej. To obejmuje zarówno działania charytatywne, jak i wspieranie rodzin oraz osób zagrożonych wykluczeniem społecznym.
Ochrona zdrowia – Fundacja realizuje projekty mające na celu poprawę dostępu do opieki zdrowotnej (…), które tego najbardziej potrzebują. Działania te mogą obejmować dostarczanie środków medycznych, wspieranie lokalnych szpitali i klinik, a także organizowanie misji medycznych.
Pomoc społeczna – Fundacja działa na rzecz wsparcia (…), poprzez programy mające na celu walkę z ubóstwem, wyrównywanie szans, oraz zapewnianie wsparcia rodzinom i osobom w potrzebie.
Oświata i edukacja – Wspieranie edukacji (…) to kluczowy element działalności Fundacji. Celem jest rozwijanie dostępu do edukacji, kształcenie dzieci i młodzieży, a także wspieranie programów szkoleniowych, które umożliwiają zdobywanie nowych umiejętności zawodowych.
Rozwój infrastruktury na obszarach wiejskich – Fundacja angażuje się także w inicjatywy wspierające rozwój infrastruktury na terenach wiejskich, takie jak budowa dróg, sieci telekomunikacyjnych oraz zaopatrzenie wsi w wodę. To działanie ma na celu poprawę warunków życia mieszkańców tych obszarów, co przyczynia się do zrównoważonego rozwoju społecznego.
Zgodnie z § 11 Statutu Fundacji, celem Fundacji jest (…), w szczególności poprzez wykonywanie zadań w zakresie:
(…)
Jak wskazuje z kolei § 12 Statutu, Fundacja realizuje swoje cele (…), a w szczególności poprzez:
(…)
Zakup nieruchomości będzie służył realizacji celów preferowanych przez ustawodawcę, określonych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do których należą m.in. działania polegające na dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, oświatowa, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę.
Biuro położone (…) może być kluczowe dla realizacji celów Fundacji z kilku powodów, zarówno logistycznych, jak i strategicznych:
(…)
Dzięki biuru (…), Fundacja zyskuje strategiczną lokalizację, która pozwala na skuteczniejszą koordynację projektów, rozwój partnerstw oraz dostęp do zasobów i funduszy niezbędnych do realizacji celów statutowych.
Biuro Fundacji (…) będzie stanowić miejsce spotkań (…).
Wnioskodawca wypełnia warunki do zastosowania zwolnienia z opodatkowania przewidziane w art. 17 ust. 1a-1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Nabyta nieruchomość (…) będzie stanowiła środek trwały.
W zakupionej przez Fundację nieruchomości, która zostanie zorganizowana jako biuro Fundacji (…), będą pracować zarówno pracownicy oddelegowani z Polski, jak i potencjalnie lokalni pracownicy (…).
Jeżeli chodzi o pracowników oddelegowanych z Polski, biuro będzie pełnić także podwójną funkcję, ponieważ Fundacja przewiduje możliwość, że pracownicy ci będą korzystać z noclegu w biurze. Oznacza to, że oprócz funkcji biurowej, nieruchomość będzie służyć również jako miejsce zakwaterowania dla tych pracowników w trakcie ich pobytu (…). Jednakże biuro będzie pełniło przede wszystkim funkcję biura Fundacji i realizowało cele Fundacji, zaś miejsce noclegowe będzie miało marginalne znaczenie.
Jednocześnie Fundacja nie wyklucza zatrudnienia lokalnych pracowników, zarówno (…). W takim przypadku biuro będzie pełnić wyłącznie funkcję biurową. Pracownicy lokalni nie będą korzystać z opcji noclegu w biurze, ograniczając swoją obecność do godzin pracy.
Podsumowując, biuro Fundacji będzie przede wszystkim pełnić funkcję administracyjną, jednak w przypadku pracowników oddelegowanych z Polski może również okresowo spełniać rolę miejsca zakwaterowania.
Pytanie
Czy przychody Wnioskodawcy przeznaczone na zakup nieruchomości zlokalizowanej (…) na siedzibę Wnioskodawcy będzie dla Wnioskodawcy stanowił dochód wydatkowany na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT w zw. z art. 17 ust. 1b ustawy o CIT, a więc podlegający zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, wydatek na zakup nieruchomości będzie stanowił dochód podlegający zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Jak wskazuje bowiem art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody podatników, zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.
Jednocześnie zgodnie z art. 17 ust. 1c ustawy o CIT, przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:
1) przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;
2) przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;
3) samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.
Zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, ma zastosowanie do dochodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 17 ust. 1a ustawy o CIT. Zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:
1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1-2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;
1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;
2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.
Natomiast na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.
Z powyższego wynika, że zwolnienie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT ma charakter warunkowy. Zastosowanie go do dochodów podatnika jest uzależnione od spełnienia następujących przesłanek:
1) podmiot korzystający ze zwolnienie nie może zaliczać się do podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT;
2) podmiot korzystający jest zobowiązany do prowadzenia działalności statutowej we wskazanych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT obszarach to jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego;
3) dochód osiągnięty przez podatnika musi być przeznaczony na cel wskazany w statucie i odpowiadający celowi wskazanemu w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, przy czym może być również jak wskazuje ten przepis przeznaczony na zakup środków trwałych bezpośrednio z tymi celami związanych.
W zakresie pierwszej, wskazanej powyżej, przesłanki. Wnioskodawca nie zalicza się do podmiotów wskazanych w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT, a tym samym ograniczenie to nie dotyczy Wnioskodawcy.
Drugą przesłanką jest obowiązek prowadzenia działalności statutowej w obszarach wskazanych w przepisie. Zgodnie ze statutem Fundacja prowadzi działalność pożytku publicznego m.in. w obszarach:
(…)
Wnioskodawca realizuje zatem cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, a zatem spełniona jest druga przesłanka dla celów skorzystania ze zwolnienia Ostatnią przesłanką, której spełnienie jest niezbędne do zastosowania zwolnienia jest przeznaczenie osiągniętych dochodów na cel wskazany w statucie i odpowiadający celowi wskazanemu w tym przepisie. Zwolnienie to ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i bez względu na termin wydatkowany na cele określone w analizowanym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych służących bezpośrednio realizacji tych celów. Nieruchomość jak opisano w stanie faktycznym będzie służyła wyłącznie działalności statutowej Wnioskodawcy wymienionej w analizowanym przepisie. Nieruchomość będzie stanowić miejsce spotkań (…). Dodatkowo pozwoli ona na szersze dotarcie do osób wspierających działania (…) Nabywana nieruchomość będzie więc środkiem trwałym dla Wnioskodawcy służącym bezpośrednio realizacji celów działalności statutowej wskazanych w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
Tym samym mając na uwadze, że Wnioskodawca spełnia wszystkie przesłanki określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT w zw. z art. 17 ust. 1b ustawy o CIT to jest dotyczącą zakresu podmiotowego oraz przeznaczenia środków na cele statutowe określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, wydatek na zakup nieruchomości będzie podlegał zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT w zw. z art. 17 ust. 1b ustawy o CIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 166):
Fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.
Stosownie do art. 5 ust. 1 ww. ustawy:
Fundator ustala statut fundacji, określający jej nazwę, siedzibę i majątek, cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji, skład i organizację zarządu, sposób powoływania oraz obowiązki i uprawnienia tego organu i jego członków. Statut może zawierać również inne postanowienia, w szczególności dotyczące prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej, dopuszczalności i warunków jej połączenia z inną fundacją, zmiany celu lub statutu, a także przewidywać tworzenie obok zarządu innych organów fundacji.
Fundacje posiadają osobowość prawną, tak więc jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) jako podmioty, które są zwolnione z opodatkowania.
Z uwagi na powyższe należy wskazać, że fundacje, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie. Oznacza to, że fundacje ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z których dochód ten został osiągnięty.
Generalnie działalność fundacji można podzielić na:
- działalność statutową (niegospodarczą), oraz
- działalność gospodarczą.
Jednocześnie należy podkreślić, że zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o fundacjach:
W oświadczeniu woli o ustanowieniu fundacji fundator powinien wskazać cel fundacji oraz składniki majątkowe przeznaczone na jego realizację.
Działalność statutowa wiąże się bezpośrednio z realizacją celów, do jakich fundacja została utworzona. Przykładem tego typu działalności jest:
- działalność pomocowa,
- działalność naukowa,
- działalność szkoleniowa, wydawnicza,
- organizowanie i finansowanie,
- realizacja konkretnych zadań jedno- lub wielokrotnych.
Zasadniczo środki na realizację celów statutowych mogą pochodzić z:
- majątku, w jaki fundacja została wyposażona, i dochodów z tego majątku;
- dotacji, zbiórek, spadków, darowizn, zapisów, programów pomocowych.
Ponadto dodatkowym źródłem dochodów fundacji może być własna działalność gospodarcza.
Wzajemny stosunek działalności statutowej i działalności gospodarczej określa art. 5 ust. 5 ustawy o fundacjach, który stanowi, że:
Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów. Jeżeli fundacja ma prowadzić działalność gospodarczą, wartość środków majątkowych fundacji przeznaczonych na działalność gospodarczą nie może być mniejsza niż tysiąc złotych).
Zatem, istotą fundacji i zasadniczym jej celem jest prowadzenie działalności statutowej, a działalność gospodarcza ma jedynie tworzyć warunki realizacji celów statutowych i uzupełniać środki na działalność statutową.
Stosownie do treści art. 7 ust. 1 ustawy o CIT:
Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
W myśl art. 7 ust. 2 ustawy o CIT:
Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT:
Wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.
Podkreślenia wymaga, że zwolnienie określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a ww. ustawy. Ważny jest bowiem cel na jaki ten dochód jest przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 17 ust. 1a ustawy o CIT:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:
1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;
1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;
2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.
Na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o CIT:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.
W myśl art. 17 ust. 1c ustawy o CIT:
Przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:
1) przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;
2) przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;
3) samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.
Należy mieć na uwadze, że przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej), dlatego też muszą być stosowane w sposób ścisły i jakakolwiek wykładnia rozszerzająca w odniesieniu do przepisów dotyczących ww. preferencji podatkowych jest niedopuszczalna. Również określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne. Z podatkowego punktu widzenia chodzi bowiem o zwolnienie dochodu od podatku, a zatem zastosowanie instytucji będącej wyjątkiem od reguły, jaką jest opodatkowanie dochodów osób prawnych. Mając na uwadze brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, należy wskazać, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia będzie możliwe w przypadku spełnienia następujących warunków:
- podatnik prowadzi działalność statutową we wskazanych powyżej zakresach (jego działalność statutowa odpowiada przynajmniej jednej z wymienionych powyżej),
- podatnik nie zalicza się do podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT,
- podatnik przeznaczył oraz wydatkował, bez względu na termin, osiągnięte dochody na cel wskazany w statucie, odpowiadający celowi wskazanemu w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
Powyższe oznacza, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT sformułowanie „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.
Zatem, warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT jest, aby cele przewidziane w statucie mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie. Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT wynika zatem wprost, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na preferowane i ściśle określone w przepisie cele, przy czym cele te muszą w sposób niebudzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Jednocześnie określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej.
Przepis ten nie zawiera natomiast wymogu, aby wskazane w nim cele statutowe były głównymi czy też jedynymi celami działalności osoby prawnej. Jednak, aby podatnik, mógł skorzystać ze zwolnienia wynikającego z omawianego przepisu, musi zadeklarować, że osiągnięty przez niego dochód w całości lub w części przeznaczy na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę i na te cele go faktycznie wydatkuje.
W tym miejscu należy podkreślić, że art. 17 ust. 1b ustawy o CIT wprost wskazuje, że zwolnienie będące przedmiotem rozważań ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji celów statutowych, zgodnych z regulacją art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii ustalenia, czy przychody Wnioskodawcy przeznaczone na zakup nieruchomości zlokalizowanej (…) na siedzibę Wnioskodawcy będzie dla Wnioskodawcy stanowił dochód wydatkowany na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT w zw. z art. 17 ust. 1b ustawy o CIT, a więc podlegający zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
Z opisu sprawy i jego uzupełnienia wynika, że celem Fundacji jest (…), w szczególności poprzez wykonywane zadań w zakresie:
(…)
W związku z dalszym rozwojem działalności Fundacji, Fundacja podjęła decyzję o otwarciu biura (…), a tym samym dokonanie nabycia nieruchomości (…). Podjęcie tej decyzji spowodowane było intencją Fundacji do stworzenia w nowej lokalizacji biura w ramach nieodpłatnej działalności statutowej. Centrum będzie stanowić miejsce spotkań (…). Zakup nieruchomości będzie służył realizacji celów preferowanych przez ustawodawcę, określonych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT do których należą m.in. działania polegające na dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, oświatowa, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę. Biuro położone (…) może być kluczowe dla realizacji celów Fundacji z kilku powodów, zarówno logistycznych, jak i strategicznych. W zakupionej przez Fundację nieruchomości, która zostanie zorganizowana jako biuro Fundacji (…), będą pracować zarówno pracownicy oddelegowani z Polski, jak i potencjalnie lokalni pracownicy z (…).
W odniesieniu do przedstawionych wątpliwości, należy podkreślić, że zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, dotyczy podatników, których celem statutowym jest określona w przepisie działalność.
W świetle powyższego, nie ulega zatem wątpliwości, że Państwa Fundacja jest podmiotem realizującym cele statutowe. Wskazane we wniosku i jego uzupełnieniu cele statutowe Państwa Fundacji są zbieżne z celami preferowanymi przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Ponadto – jak wynika z treści wniosku i jego uzupełnienia – Państwa Fundacja wypełnia warunki do zastosowania zwolnienia z opodatkowania przewidziane w art. 17 ust. 1a-1c ustawy o CIT.
Wobec powyższego, stwierdzić należy, że przychody Państwa Fundacji przeznaczone na zakup nieruchomości zlokalizowanej (…) na siedzibę Fundacji będą dla Państwa Fundacji stanowiły dochód wydatkowany na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT w zw. z art. 17 ust. 1b ustawy o CIT, a więc podlegający zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
Tym samym Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Jednocześnie wskazać należy, że do Państwa Fundacji jako organizacji pożytku publicznego może mieć zastosowanie zwolnienie wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT, jednakże Państwo jako przepis podlegający interpretacji wskazali art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).