Podatek dochodowy od osób prawnych, należny do zapłaty przez spółkę od wypłaconej na rzecz udziałowców dywidendy po zakończonym roku podatkowym, nie p... - Interpretacja - 0111-KDIB1-1.4010.476.2024.1.AND
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Podatek dochodowy od osób prawnych, należny do zapłaty przez spółkę od wypłaconej na rzecz udziałowców dywidendy po zakończonym roku podatkowym, nie powinien pomniejszać kwoty tej wypłaconej dywidendy.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 sierpnia 2024 roku wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy podatek dochodowy od osób prawnych, należny do zapłaty przez spółkę od wypłaconej na rzecz udziałowców dywidendy po zakończonym roku podatkowym, powinien pomniejszać kwoty tej wypłaconej dywidendy.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej również: „Spółka”). Spółka posiada nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Spółka od początku 2022 r. jest opodatkowana według przepisów Rozdziału 6b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm.), czyli na zasadach ryczałtu od dochodów spółek (dalej również: „estoński CIT”). Spółka spełnia i będzie spełniała warunki do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.
Spółka, po zakończeniu ostatniego roku podatkowego, mając na uwadze wynik finansowy i po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego, podjęła uchwałę o podziale zysku i przeznaczeniu do wypłaty odpowiednich kwot jako dywidendy na rzecz udziałowców Spółki. Wnioskodawczyni powzięła wątpliwość co do tego, w jaki sposób rozliczyć ryczałt od dochodów spółek z tytułu wypłaty dywidendy na rzecz udziałowców Spółki.
Pytanie
Czy podatek dochodowy od osób prawnych, należny do zapłaty przez spółkę od wypłaconej na rzecz udziałowców dywidendy po zakończonym roku podatkowym, powinien pomniejszać kwoty tej wypłaconej dywidendy?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem, podatek dochodowy od osób prawnych, należny do zapłaty przez spółkę od wypłaconej na rzecz udziałowców dywidendy po zakończonym roku podatkowym, nie powinien pomniejszać kwoty tej wypłaconej dywidendy. Kwota podatku nie powinna być potrącana z kwoty dywidendy.
Zgodnie z art. 28m ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o CIT, opodatkowaniu podlega dochód odpowiadający wysokości zysku netto wypracowanego w okresie opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej zysk ten został uchwałą o podziale wyniku finansowego netto przeznaczony do wypłaty udziałowcom, akcjonariuszom albo wspólnikom (dochód z tytułu podzielonego zysku).
Artykuł 28n ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT przewiduje, że podstawę opodatkowania ryczałtem stanowi suma dochodu z podzielonego zysku i dochodu z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat, ustalona w roku podatkowym, w którym podjęto uchwałę o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto. Jak wskazuje art. 28o ust. 1 ustawy o CIT, ryczałt wynosi 10% podstawy opodatkowania w przypadku małego podatnika oraz podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności albo 20% w przypadku pozostałych podatników. Podatnik jest zobowiązany do zapłaty ryczałtu od dochodu z tytułu podzielonego zysku i dochodu z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat – do końca trzeciego miesiąca roku podatkowego następującego po roku, w którym podjęto uchwałę o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto (art. 28t ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT).
Wątpliwości Wnioskodawcy polegają na tym czy kwota podatku CIT do zapłaty przez spółkę powinna zawierać się w kwocie dywidendy ustalonej uchwałą spółki, czy też pobierana i uiszczana ze środków własnych spółki i nie wpływa w żaden sposób na wysokość dywidendy ani na wysokość zaliczek na poczet przewidywanej dywidendy.
Według Wnioskodawcy, kwota podatku CIT nie ma wpływu na wysokość dywidendy. Analizując przepis art. 28j ust. 1 w zw. z art. 3 ust. 1 oraz art. 1 ustawy o CIT, podatnikiem ryczałtu od dochodów spółek może być wyłącznie podatnik podatku dochodowego od osób prawnych, a więc, co do zasady, spółki kapitałowe lub spółka komandytowa. Podatnikiem ryczałtu nie może być w oczywisty sposób osoba fizyczna.
Zgodnie natomiast z art. 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), zobowiązaniem podatkowym jest wynikające z obowiązku podatkowego zobowiązanie podatnika do zapłacenia na rzecz skarbu państwa, województwa, powiatu albo gminy podatku w wysokości, w terminie oraz w miejscu określonych w przepisach prawa podatkowego.
Przenosząc powyższe na opisany wyżej stan faktyczny, to Wnioskodawca, jako podatnik ryczałtu od dochodów spółek, jest obciążony z tytułu podatku w związku z wypłatą dywidendy. Zobowiązanie podatkowe ciąży na Spółce, a nie na udziałowcach, wobec czego ryczałt do zapłaty nie powinien w żaden sposób wpływać na wysokość dywidendy. Co więcej, ustawa o CIT jednoznacznie wskazuje, że opodatkowaniu podlega dochód spółki odpowiadający wysokości zysku przeznaczonego do wypłaty, a nie sama kwota dywidendy. Ponadto, za prawidłowością stanowiska Wnioskodawczyni przemawia również to, że w przepisach określających podatek dochodowy od osób fizycznych należny z tytułu wypłaconej wspólnikom dywidendy, ustawodawca wyraźnie wskazał na to, że zaliczka ta jest pobierana przez płatnika (spółkę) od wypłacanych kwot. Pomniejsza ona zatem kwotę wypłacaną wspólnikom. Tymczasem w przepisach w zakresie poboru i zapłaty ryczałtu od dochodów spółek, przepisu takiego brak. Zatem, Spółka spełnia swoje zobowiązanie z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych, nie obciążając nim w żaden sposób udziałowców.
W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawczyni należy uznać za prawidłowe w całości.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie postawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z tym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Inne kwestie nie objęte pytaniem, wynikające z Państwa własnego stanowiska w sprawie, a dotyczące zaliczek na poczet przewidywanej dywidendy, nie zostały rozpatrzone w tej interpretacji.
Zgodnie z art. 28m ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: ustawa o CIT),
opodatkowaniu ryczałtem podlega dochód odpowiadający:
1) wysokości zysku netto wypracowanego w okresie opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej zysk ten został uchwałą o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto przeznaczony:
a) do wypłaty udziałowcom, akcjonariuszom albo wspólnikom (dochód z tytułu podzielonego zysku) lub
b) na pokrycie strat powstałych w okresie poprzedzającym okres opodatkowania ryczałtem (dochód z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat).
Stosownie do art. 28n ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT,
podstawę opodatkowania ryczałtem stanowi suma dochodu z tytułu podzielonego zysku i dochodu z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat ustalona w roku podatkowym, w którym podjęto uchwałę o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto.
Jak stanowi art. 28o ust. 1 ustawy o CIT,
ryczałt wynosi:
1) 10% podstawy opodatkowania - w przypadku małego podatnika oraz podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności;
2) 20% podstawy opodatkowania - w przypadku podatnika innego niż wskazany w pkt 1.
Zgodnie z art. 28t ust. 1 pkt 1 ww. ustawy,
podatnik jest obowiązany do zapłaty ryczałtu od dochodu z tytułu podzielonego zysku i dochodu z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat - do końca trzeciego miesiąca roku podatkowego następującego po roku, w którym podjęto uchwałę o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto.
W myśl art. 28r ust. 1 ustawy o CIT,
do końca trzeciego miesiąca roku podatkowego podatnik jest obowiązany złożyć do urzędu skarbowego deklarację, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu osiągniętego za poprzedni rok podatkowy.
Zgodnie z przytoczonym powyżej art. 28m ust. 1 pkt. 1 ustawy o CIT, opodatkowaniu ryczałtem podlega w szczególności dochód z tytułu zysku netto wypracowanego w okresie opodatkowania ryczałtem, w części przeznaczonej do wypłaty udziałowcom, akcjonariuszom albo wspólnikom (dochód z tytułu podzielonego zysku) lub na pokrycie strat powstałych w okresie poprzedzającym opodatkowanie ryczałtem (dochód z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat).
Podstawę opodatkowania ryczałtem, na podstawie powołanego wyżej art. 28n ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT stanowi natomiast suma dochodu z tytułu podzielonego zysku i dochodu z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat ustalona w roku podatkowym, w którym podjęto uchwałę o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto.
Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że jesteście Państwo podatnikami ryczałtu od dochodów spółek. Spółka, po zakończeniu ostatniego roku podatkowego, mając na uwadze wynik finansowy i po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego, podjęła uchwałę o podziale zysku i przeznaczeniu do wypłaty odpowiednich kwot jako dywidendy na rzecz udziałowców Spółki.
W związku z tym, powzięliście Państwo wątpliwość co do sposobu rozliczenia ryczałtu od dochodów spółek z tytułu wypłaty dywidendy na rzecz udziałowców, a w szczególności przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia ustalenia czy podatek dochodowy od osób prawnych należny do zapłaty przez Spółkę od wypłaconej na rzecz udziałowców dywidendy po zakończonym roku podatkowym, powinien pomniejszać kwoty tej wypłaconej dywidendy.
Zauważyć należy, że zgodnie z literalnym brzmieniem art. 28m ust. 1 ustawy o CIT, dochodem podlegającym opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek nie jest kwota wypłacanej dywidendy lecz zysk netto wypracowany w okresie opodatkowania ryczałtem, w części przeznaczonej do wypłaty udziałowcom, akcjonariuszom albo wspólnikom (dochód z tytułu podzielonego zysku). Podatnik jest obowiązany do zapłaty ryczałtu od dochodów spółek od ww. dochodu z tytułu podzielonego zysku do końca trzeciego miesiąca roku podatkowego następującego po roku, w którym podjęto uchwałę o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto. Z przepisów regulujących ryczałt od dochodów Spółek nie wynika obowiązek potrącenia tego podatku z kwoty wypłacanej dywidendy, a termin zapłaty tego podatku powiązany jest ściśle z datą podjęcia uchwały o podziale wyniku finansowego netto, a nie z datą faktycznej wypłaty dywidendy wspólnikom.
Zgodzić się zatem z Państwem należy, że w omawianej sprawie podatek dochodowy od osób prawnych należny do zapłaty przez Spółkę od wypłaconej na rzecz udziałowców dywidendy po zakończonym roku podatkowym nie powinien pomniejszać kwoty tej wypłaconej dywidendy. W związku z tym, CIT estoński do zapłaty nie będzie wpływał na wysokość wypłacanej przez Państwa dywidendy.
W związku z tym, Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisu sprawy przedstawionego we wniosku, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, będących przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).