Interpretacja indywidualna z dnia 14 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.544.2024.1.JKU
Temat interpretacji
PGK nie będzie zobowiązana do stosowania przepisu art. 24ca ust. 1 oraz art. 24ca ust. 12 w zw. z art. 24ca ust. 14 pkt 1 ustawy o CIT, tj. nie będzie zobowiązana do zapłaty minimalnego podatku dochodowego, w rozliczeniu za lata podatkowe 2023-2025.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, który dotyczy ustalenia, czy w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym PGK nie będzie zobowiązana do stosowania przepisu art. 24ca ust. 1 oraz art. 24ca ust. 12 w zw. z art. 24ca ust. 14 pkt 1 ustawy o CIT, tj. nie będzie zobowiązana do zapłaty minimalnego podatku dochodowego, w rozliczeniu za lata podatkowe 2023-2025.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
X S.A., zwana dalej „Spółką”, wraz z innymi spółkami powiązanymi zawarła pisemną umowę podatkowej grupy kapitałowej (dalej: „Umowa”), którą utworzono podatkową grupę kapitałową (dalej: „PGK”), o której mowa w art. 1a ustawy o CIT. Spółka, jako spółka dominująca, stanowi podmiot reprezentujący PGK.
Umowa została zawarta na trzy kolejne lata podatkowe, tj. od dnia 1 stycznia 2023 r. do dnia 31 grudnia 2025 r. Tym samym Umowa obejmuje następujące lata podatkowe:
a) rok 2023, tj. okres od dnia 1 stycznia 2023 r. do dnia 31 grudnia 2023 r.,
b) rok 2024, tj. okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r.,
c) rok 2025 r, tj. okres od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 31 grudnia 2025 r.
Umowa została zgłoszona przez Spółkę do właściwego według jej siedziby naczelnika urzędu skarbowego, co najmniej na 45 dni przed rozpoczęciem roku podatkowego przyjętego przez podatkową grupę kapitałową.
Naczelnik Urzędu Skarbowego dokonał, w formie decyzji, rejestracji Umowy.
Wątpliwości Spółki dotyczą możliwości zastosowania art. 24ca ust. 14 pkt 1 w zw. z art. 24ca ust. 1 ustawy o CIT.
Pytanie
Czy w przedstawionym powyżej stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym PGK nie będzie zobowiązana do stosowania przepisu art. 24ca ust. 1 oraz art. 24ca ust. 12 w zw. z art. 24ca ust. 14 pkt 1 ustawy o CIT, tj. nie będzie zobowiązana do zapłaty minimalnego podatku dochodowego, w rozliczeniu za lata podatkowe 2023-2025?
Państwa stanowisko w sprawie
W opinii Spółki, w rozliczeniu za lata podatkowe 2023-2025, PGK nie będzie zobowiązana do stosowania art. 24ca ust. 1 ustawy o CIT oraz art. 24ca ust. 12 ustawy o CIT, tj. nie będzie zobowiązana do zapłaty minimalnego podatku dochodowego.
Zgodnie z art. 24ca ust. 1 ustawy o CIT, podatek od spółek będących podatnikami w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz podatkowych grup kapitałowych, które w roku podatkowym:
1)poniosły stratę ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych albo
2)osiągnęły udział dochodów ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych, określonych zgodnie żart. 7 ust. 1 albo art. 7a ust. 1, w przychodach innych niż z zysków kapitałowych w wysokości nie większej niż 2%
- wynosi 10% podstawy opodatkowania (minimalny podatek dochodowy).
Na podstawie art. 24ca ust. 12 ustawy o CIT, podatnicy są obowiązani wpłacić na rachunek urzędu skarbowego należny minimalny podatek dochodowy w terminie, o którym mowa w art. 27 ust. 1, przy czym kwotę minimalnego podatku dochodowego podlegającą wpłacie pomniejsza się o należny za ten sam rok podatkowy podatek obliczony zgodnie z art. 19.
Jednocześnie, zgodnie z art. 24ca ust. 14 ustawy o CIT przepisu ust. 1 nie stosuje się do podatników:
1)w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność, oraz w kolejno następujących po sobie dwóch latach podatkowych, następujących bezpośrednio po tym roku podatkowym;
2)będących przedsiębiorstwami finansowymi w rozumieniu art. 15c ust. 16;
3)jeżeli w roku podatkowym uzyskali przychody niższe o co najmniej 30% w stosunku do przychodów uzyskanych w roku podatkowym bezpośrednio poprzedzającym ten rok podatkowy;
4)których udziałowcami, akcjonariuszami albo wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne i jeżeli podatnik nie posiada:
a)bezpośrednio lub pośrednio, więcej niż 5%:
-udziałów (akcji) w kapitale innej spółki lub
-ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną,
b)innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;
5)jeżeli w roku podatkowym większość uzyskanych przez nich przychodów innych niż z zysków kapitałowych zostało osiągniętych w związku z:
a)eksploatacją w transporcie międzynarodowym statków morskich lub statków powietrznych,
b)wydobywaniem kopalin wymienionych w załączniku do ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze (Dz.U. z 2023 r. poz. 633, 1688 i 2029), których ceny zależą bezpośrednio lub pośrednio od notowań na światowych rynkach,
c)wykonywaniem działalności leczniczej, o której mowa w art. 3 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej,
d)transakcjami, o których mowa w ust. 2 pkt 2;
6)wchodzących w skład grupy co najmniej dwóch spółek, w której jedna spółka posiada przez cały rok podatkowy bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 75% udział odpowiednio w kapitale zakładowym, kapitale akcyjnym lub udziale kapitałowym pozostałych spółek wchodzących w skład tej grupy, jeżeli:
a)rok podatkowy spółek obejmuje ten sam okres oraz
b)obliczony za rok podatkowy, zgodnie z ust. 1 i 2, udział łącznych dochodów spółek w ich łącznych przychodach jest większy niż 2%
- przy czym przy ustalaniu warunków, o których mowa w lit. a i b, uwzględnia się wszystkie spółki z grupy będące podatnikami, o których mowa w art. 3 ust. 1, lub należące do podatkowej grupy kapitałowej;
7)będących małymi podatnikami;
8)będących spółkami prowadzącymi gospodarkę komunalną, o których mowa w rozdziale 3 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz.U. z 2021 r. poz. 679);
9)którzy osiągnęli udział, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, w jednym z trzech lat podatkowych bezpośrednio poprzedzających rok podatkowy, za który należny jest minimalny podatek dochodowy, w wysokości co najmniej 2%;
10)postawionych w stan upadłości, likwidacji lub objętych postępowaniem restrukturyzacyjnym;
11)będących stroną umowy o współdziałanie, o której mowa w art. 20s § 1 Ordynacji podatkowej;
12)będących instytucją finansową w rozumieniu art. 4 ust 1 pkt 7 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe, której podstawowym przedmiotem działalności jest świadczenie usług finansowych polegających na odpłatnym nabywaniu od wierzyciela wierzytelności powstałych w wyniku zawarcia umowy sprzedaży towarów lub świadczenia usług pomiędzy tym wierzycielem a dłużnikiem;
13)będących przedsiębiorstwami górniczymi otrzymującymi pomoc publiczną na podstawie ustawy z dnia 7 września 2007 r. o funkcjonowaniu górnictwa węgla kamiennego (Dz. U. z 2022 r. poz. 1309).
W myśl art. 24ca ust. 16 ustawy o CIT, przepisu ust. 14 pkt 1 nie stosuje się do podatników utworzonych sposób określony w art. 19 ust. 1a, tj.:
1)w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału podatników, z wyjątkiem przekształcenia spółki w inną spółkę, albo
2)w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą lub spółki niebędącej osobą prawną, albo
3)przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które wniosły na poczet kapitału podatnika uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty co najmniej 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, albo
4)przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo
5) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14.
Zgodnie z art. 38ec ust. 1 ustawy o CIT, zwalnia się podatników obowiązanych do zapłaty minimalnego podatku dochodowego z obowiązków określonych w art. 24ca za okres od dnia 1 stycznia 2022 r. do dnia 31 grudnia 2023 r. W przypadku podatników, których rok podatkowy jest inny niż kalendarzowy i rozpoczął się przed dniem 1 stycznia 2024 r. a zakończy się po dniu 31 grudnia 2023 r., zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się do końca tego roku podatkowego (art. 38ec ust. 2 ustawy o CIT).
Jak wynika z powyższego, podatnik (w tym PGK), po spełnieniu warunków określonych w art. 24ca ust. 1 ustawy o CIT, zobowiązany może być do uiszczenia należności z tytułu minimalnego podatku dochodowego. Jeżeli jednak zastosowania znajdzie któreś z wyłączeń przewidzianych w art. 24ca ust. 14 ustawy o CIT - podatnik nie będzie miał obowiązku ustalenia oraz zapłaty takiego podatku.
Zgodnie z art. 24ca ust. 14 pkt 1 ustawy o CIT, przepisu ust. 1 się nie stosuje się do podatników w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność oraz w kolejno następujących po sobie dwóch latach podatkowych, następujących bezpośrednio po tym roku podatkowym.
Podatkowa grupa kapitałowa jest bez wątpienia odrębnym i nowym podatnikiem w stosunku do podmiotów, które ją tworzą. Utworzenie takiej grupy skutkuje rozliczeniem w zakresie CIT przez PGK jako całość, nie zaś przez poszczególnych jej członków. Status podatnika nabywa się po spełnieniu wszystkich warunków przewidzianych w art. 1a ustawy o CIT, tj. zawarciu umowy o utworzeniu podatkowej grupy kapitałowej, zgłoszeniu do właściwego naczelnika urzędu skarbowego oraz rejestracji umowy poprzez wydanie decyzji przez naczelnika urzędu skarbowego.
Jak wskazano w opisie zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Umowa została zawarta na trzy kolejne lata podatkowe, tj. od dnia 1 stycznia 2023 r. do dnia 31 grudnia 2025 r. Tym samym, Umowa obejmuje następujące lata podatkowe:
a)rok 2023, tj. okres od dnia 1 stycznia 2023 r. do dnia 31 grudnia 2023 r.,
b)rok 2024, tj. okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r.,
c)rok 2025 r, tj. okres od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 31 grudnia 2025 r.
W związku z powyższym, PGK należy uznać za podatnika rozpoczynającego działalność, o którym mowa w art. 24ca ust. 14 pkt 1 ustawy o CIT. Nie znajdą w tym przypadku wyłączenia przewidziane w art. 24ca ust. 16 ustawy o CIT. Utworzenie PGK nie jest bowiem wymienione w tym przepisie, PGK nie powstaje na zasadach określonych w art. 19 ust 1a ustawy o CIT.
W analizowanym przypadku za rozpoczęcie działalności należy uznać 2023 r., tj. pierwszy rok funkcjonowania PGK.
Tym samym, nie będzie obowiązku ustalania i zapłaty minimalnego podatku dochodowego za lata 2023-2025 r. Lata 2024 oraz 2025 stanowią w tym przypadku „kolejno następujące po sobie dwa lata podatkowe”, przypadające po roku rozpoczęcia działalności, tj. po 2023 r.
Stanowisko powyższe potwierdzają również interpretacje podatkowe. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 16 października 2023 r. (sygn. 0111-KDIB1-2.4010.424.2023.1.END wskazano: „(...) Podatkowa grupa kapitałowa nie spełnia przesłanek wynikających z art. 19 ust. 1a ustawy o CIT. Zgodnie z art. 1a ust. 1 tej ustawy podatkowa grupa kapitałowa jest odrębnym podatnikiem podatku od osób prawnych. Status podatnika PGK nabywa z chwilą zarejestrowania przez Naczelnika Urzędu Skarbowego umowy o utworzeniu podatkowej grupy kapitałowej, tym samym jakiekolwiek działania restrukturyzacyjne wynikające z art. 19 ust 1a jej nie dotyczą. Z powołanych wyżej przepisów wynika zatem, że nowoutworzona od 1 stycznia 2023 r. podatkowa grupa kapitałowa jest odrębnym, nieistniejącym wcześniej podatnikiem, który korzysta z wyłączenia z obowiązku zapłaty podatku minimalnego na podstawie art. 24ca ust. 14 pkt 1 ustawy o CIT. Odnosząc cytowane powyżej przepisy do przedstawionego stanu faktycznego, należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że PGK w roku rozpoczęcia działalności oraz w kolejnych 2 latach podatkowych następujących bezpośrednio po tym roku (w latach 2023-2025), będzie korzystała z wyłączenia o którym mowa w art. 24ca ust. 14 pkt 1 ustawy o CIT. Mając na uwadze powyższe Państwa stanowisko należy uznać za prawidłowe.”
Na taki sposób rozumienia podmiotu rozpoczynającego działalność wskazują również następujące interpretacje indywidualne:
- 0114-KDIP2-1.4010.493.2019.1.MR z dnia 21 stycznia 2020 r.,
- 0114-KDIP2-2.4010.133.2019.1.AS z dnia 16 maja 2019 r.,
- 0114-KDIP2-1.4010.427.2018.1.MW z dnia 14 listopada 2018 r.
W związku z powyższym, w przedstawionym powyżej stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym PGK nie będzie zobowiązana do stosowania przepisu art. 24ca ust. 1 oraz art. 24ca ust. 12 w zw. z art. 24ca ust. 14 pkt 1 ustawy o CIT, tj. nie będzie zobowiązana do zapłaty minimalnego podatku dochodowego, w rozliczeniu za lata podatkowe 2023-2025.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji
Kwestie dotyczące podatkowej grupy kapitałowej reguluje art. 1a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”).
Zgodnie z art. 1a ust. 1 ustawy o CIT:
podatnikami mogą być również grupy co najmniej dwóch spółek prawa handlowego mających osobowość prawną, które pozostają w związkach kapitałowych, zwane dalej „podatkowymi grupami kapitałowymi”.
W myśl art. 1a ust. 4 ustawy o CIT:
umowa podlega zgłoszeniu przez spółkę dominującą do właściwego według jej siedziby naczelnika urzędu skarbowego, co najmniej na 45 dni przed rozpoczęciem roku podatkowego przyjętego przez podatkową grupę kapitałową. Organ ten jest właściwy w sprawach opodatkowania podatkiem dochodowym podatkowej grupy kapitałowej oraz składania sprawozdań finansowych przez spółki tworzące podatkową grupę kapitałową.
Z kolei art. 1a ust. 5 ustawy o CIT stanowi:
naczelnik urzędu skarbowego dokonuje, w formie decyzji, rejestracji umowy. W tej samej formie naczelnik urzędu skarbowego odmawia zarejestrowania umowy, jeżeli nie zostaną spełnione warunki, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i pkt 2 lit. a oraz ust. 3 i 4. Do decyzji o rejestracji umowy oraz do decyzji o odmowie rejestracji umowy stosuje się przepisy Ordynacji podatkowej.
Państwa wątpliwość budzi kwestia, czy PGK nie będzie zobowiązana do stosowania przepisu art. 24ca ust. 1 oraz art. 24ca ust. 12 w zw. z art. 24ca ust. 14 pkt 1 ustawy o CIT, tj. nie będzie zobowiązana do zapłaty minimalnego podatku dochodowego, w rozliczeniu za lata podatkowe 2023-2025.
Przepis art. 24ca dotyczy tzw. podatku minimalnego - celem wprowadzenia tego przepisu było ograniczenie stosowania przez podatników mechanizmów optymalizacji mogących skutkować zmniejszeniem zobowiązań podatkowych poprzez zaniżanie dochodu podatkowego.
Zgodnie z art. 24ca ust. 1 ustawy o CIT:
podatek od spółek będących podatnikami w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz podatkowych grup kapitałowych, które w roku podatkowym:
1) poniosły stratę ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych albo
2) osiągnęły udział dochodów ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych, określonych zgodnie z art. 7 ust. 1 albo art. 7a ust. 1, w przychodach innych niż z zysków kapitałowych w wysokości nie większej niż 2%
- wynosi 10% podstawy opodatkowania (minimalny podatek dochodowy).
Zgodnie z cytowanym art. 24ca ust. 1 ustawy CIT, minimalny podatek dochodowy w wysokości 10% podstawy opodatkowania skierowany jest, co do zasady, do podatników będących spółkami oraz podatkowymi grupami kapitałowymi, mających siedzibę lub zarząd na terytorium Polski, którzy w ramach działalności operacyjnej ponoszą stratę lub wykazują określony niski wskaźnik dochodowości (udział dochodów w przychodach w wysokości nieprzekraczającej 2% (2% lub niższej).
Stosownie do art. 24ca ust. 14 pkt 1 ustawy o CIT:
przepisu ust. 1 nie stosuje się do podatników:
1) w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność, oraz w kolejno następujących po sobie dwóch latach podatkowych, następujących bezpośrednio po tym roku podatkowym.
Zgodnie z art. 24ca ust. 16 ustawy o CIT:
przepisu ust. 14 pkt 1 nie stosuje się do podatników utworzonych w sposób określony w art. 19 ust. 1a.
Wyłączenie zawarte w ust. 16 ww. artykułu nie znajduje zastosowania do podatników którzy zostali utworzeni w wyniku działań restrukturyzacyjnych wskazanych w art. 19 ust. 1a ustawy o CIT.
Stosownie do art. 19 ust. 1a ustawy o CIT:
podatnik, który został utworzony:
1) w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału podatników, z wyjątkiem przekształcenia spółki w inną spółkę, albo
2) w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą lub spółki niebędącej osobą prawną, albo
3) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które wniosły na poczet kapitału podatnika uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty co najmniej 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, albo
4) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo
5) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14
- nie stosuje przepisu ust. 1 pkt 2 w roku podatkowym, w którym rozpoczął działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.
Zgodnie z art. 38ec ust. 1 ustawy o CIT:
zwalnia się podatników obowiązanych do zapłaty minimalnego podatku dochodowego z obowiązków określonych w art. 24ca za okres od dnia 1 stycznia 2022 r. do dnia 31 grudnia 2023 r.
„Minimalny podatek dochodowy” od osób prawnych określony w art. 24ca ustawy o CIT skierowany jest do spółek będących podatnikami w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o CIT (tj. mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegających obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania), a także podatkowych grup kapitałowych, które za dany rok podatkowym poniosły stratę ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych albo osiągnęły udział dochodów ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych, określonych zgodnie z art. 7 ust. 1 albo art. 7a ust. 1, w przychodach innych niż z zysków kapitałowych w wysokości nie większej niż 2%.
Przepis art. 24ca ust. 1 ustawy o CIT wskazuje, że tzw. podatkiem minimalnym objęte są także PGK. Jednak art. 24ca ust. 14 pkt 1 ustawy o CIT stanowi, że ww. zasad opodatkowania nie stosuje się do podatników w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność oraz w kolejno następujących po sobie dwóch latach podatkowych, następujących bezpośrednio po tym roku podatkowym.
Podatkowa grupa kapitałowa nie spełnia przesłanek wynikających z art. 19 ust. 1a ustawy o CIT. Zgodnie z art. 1a ust. 1 tej ustawy podatkowa grupa kapitałowa jest odrębnym podatnikiem podatku od osób prawnych. Status podatnika PGK nabywa z chwilą zarejestrowania przez naczelnika urzędu skarbowego umowy o utworzeniu podatkowej grupy kapitałowej, tym samym jakiekolwiek działania restrukturyzacyjne wynikające z art. 19 ust. 1a jej nie dotyczą.
Z powołanych wyżej przepisów wynika zatem, że nowo utworzona Podatkowa Grupa Kapitałowa jest odrębnym, nieistniejącym wcześniej podatnikiem, który korzysta z wyłączenia z obowiązku zapłaty podatku minimalnego na podstawie art. 24ca ust. 14 pkt 1 ustawy o CIT.
Zgadzam się z Państwem, że w przedstawionym powyżej stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym PGK nie będzie zobowiązana do stosowania przepisu art. 24ca ust. 1 oraz art. 24ca ust. 12 w zw. z art. 24ca ust. 14 pkt 1 ustawy o CIT, tj. nie będzie zobowiązana do zapłaty minimalnego podatku dochodowego, w rozliczeniu za lata podatkowe 2023-2025.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).