Czy fakt, że osoba będąca większościowym udziałowcem spółki, jest jednocześnie fundatorem i członkiem zarządu fundacji, z czego z tytułu powołania do ... - Interpretacja - 0111-KDIB2-1.4010.360.2024.3.AS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 16 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.360.2024.3.AS

Temat interpretacji

Czy fakt, że osoba będąca większościowym udziałowcem spółki, jest jednocześnie fundatorem i członkiem zarządu fundacji, z czego z tytułu powołania do zarządu pobiera wynagrodzenie, stanowi przesłankę negatywną, tj. posiadanie prawa majątkowego związanego z prawem do otrzymywania świadczeń, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT i związku z tym utraci prawo do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek. Czy stowarzyszenie rejestrowe znajduje się w katalogu podmiotów, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, i czy może to wpływać na możliwość korzystania przez Spółkę z opodatkowania w formie estońskiego CIT. Czy Wnioskodawca opodatkowany ryczałtem od dochodów spółek, który posiada status fundatora nieposiadającego praw majątkowych w fundacji, a której członkiem zarządu jest udziałowiec spółki z o.o., może być podstawą do wykluczenia go z możliwości opodatkowania estońskim CIT na podstawie art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 lipca 2024 r. wpłynął za pośrednictwem platformy ePUAP Państwa wniosek z 3 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy:

-    fakt, że osoba będąca większościowym udziałowcem Spółki, jest jednocześnie fundatorem i członkiem zarządu fundacji, z czego z tytułu powołania do zarządu pobiera wynagrodzenie, stanowi przesłankę negatywną, tj. posiadanie prawa majątkowego związanego z prawem do otrzymywania świadczeń, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT i związku z tym utraci prawo do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek,

-    stowarzyszenie rejestrowe znajduje się w katalogu podmiotów, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT i czy może to wpływać na możliwość korzystania przez Spółkę z opodatkowania w formie estońskiego CIT,

-    okoliczność, że Wnioskodawca opodatkowany ryczałtem od dochodów spółek, który posiada status fundatora nieposiadającego praw majątkowych w fundacji, której członkiem zarządu jest udziałowiec spółki z o.o., może być podstawą do wykluczenia go z możliwości opodatkowania estońskim CIT na podstawie art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 16 września 2024 r. (wpływ tego samego dnia za pośrednictwem platformy ePUAP).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca, zwany dalej „Spółką”, ma nieograniczony obowiązek podatkowy na terenie Rzeczypospolitej Polski w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 z późn. zm., dalej: „ustawa o CIT”). Spółka została utworzona 11 stycznia 2024 roku. Zarząd Spółki jest jednoosobowy, a funkcję Prezesa Zarządu pełni większościowy udziałowiec. Działalność Spółki koncentruje się głównie na świadczeniu usług opieki medycznej gdzie indziej niesklasyfikowanej.

1 maja 2024 r. Spółka zdecydowała się przejść na ryczałt od dochodów spółek, zwany powszechnie „estońskim CIT-em”, uregulowany w Rozdziale 6b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych ustawy o CIT.

Udziałowcy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością planują powołać do życia fundację lub stowarzyszenie rejestrowe. W zależności od dokonanego wyboru, staną się odpowiednio fundatorami fundacji lub członkami stowarzyszenia. Niezależnie od przyjętej formy organizacyjnej, udziałowcy przewidują, że będą członkami zarządu i za pełnienie funkcji zarządczych będą otrzymywać wynagrodzenie. Ma to na celu zapewnienie profesjonalnego zarządzania oraz odpowiedzialnego nadzoru nad realizacją celów statutowych.

Z zastrzeżeniem wątpliwości dotyczących treści art. 28j ust. 1 pkt 4 i pkt 5 ustawy o CIT, Wnioskodawca spełnia wszystkie pozostałe wymogi przewidziane dla opodatkowania swojego dochodu ryczałtem od dochodów spółek, wymienione w art. 28j ustawy CIT, a także nie zachodzą w jego przypadku przesłanki negatywne wykluczające ryczałt, wskazane w art. 28k i 28I ustawy o CIT.

W związku z powyższym, Spółka zwraca się z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie ustalenia czy fakt, że udziałowcy Spółki będą pełnić funkcje członków zarządu za wynagrodzeniem oraz fundatorów fundacji lub członków stowarzyszenia rejestrowego, nie stanowi przeszkody dla Wnioskodawcy do opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek („estoński CIT”).

W uzupełnieniu wniosku z 16 września 2024 r. wskazali Państwo, że poza przyznaniem wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji zarządczych, statut fundacji/stowarzyszenia rejestrowego nie będzie przyznawał udziałowcom Spółki, jako fundatorom/członkom stowarzyszenia jakichkolwiek świadczeń lub praw majątkowych albo jakichkolwiek uprawnień o charakterze beneficjenta.

Istotne elementy opisu sprawy zawarto także we własnym stanowisku w sprawie, gdzie wskazano, że członkowie zarządu fundacji, pobierający z tego tytułu wynagrodzenie na podstawie powołania, będący jednocześnie udziałowcami Wnioskodawcy, nie będą jej fundatorami.

Pytania

1.  Czy fakt, że osoba będąca większościowym udziałowcem spółki, jest jednocześnie fundatorem i członkiem zarządu fundacji, z czego z tytułu powołania do zarządu pobiera wynagrodzenie, stanowi przesłankę negatywną, tj. posiadanie prawa majątkowego związanego z prawem do otrzymywania świadczeń, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT i związku z tym utraci prawo do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek?

2.  Czy stowarzyszenie rejestrowe znajduje się w katalogu podmiotów, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, i czy może to wpływać na możliwość korzystania przez Spółkę z opodatkowania w formie estońskiego CIT?

3.  Czy Wnioskodawca opodatkowany ryczałtem od dochodów spółek, który posiada status fundatora nieposiadającego praw majątkowych w fundacji, a której członkiem zarządu jest udziałowiec spółki z o.o., może być podstawą do wykluczenia go z możliwości opodatkowania estońskim CIT na podstawie art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy, fakt, że większościowy udziałowiec Wnioskodawcy jednocześnie pełni rolę fundatora i członka zarządu fundacji, nie stanowi negatywnej przesłanki dla opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek. Zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, podatnicy mogą korzystać z tego rodzaju opodatkowania, pod warunkiem, że udziałowcami są wyłącznie osoby fizyczne nie posiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymywania świadczeń jako fundatorzy lub beneficjenci fundacji.

W kontekście wynagrodzenia pobieranego przez fundatora za pełnienie funkcji członka zarządu fundacji, wnioskodawca zaznacza, że takie wynagrodzenie nie jest klasyfikowane jako prawo majątkowe związane z fundacją. Wynagrodzenie to jest traktowane jako należne wynagrodzenie za wykonywanie pracy na rzecz spółki, a nie jako prawo majątkowe wynikające z samego faktu bycia fundatorem lub beneficjentem fundacji. Wynagrodzenie za pracę jest przyznawane na podstawie odrębnej uchwały (bądź umowy) i nie wynika z praw majątkowych związanych z fundacją. Jest to zgodne z interpretacjami podatkowymi, które potwierdzają, że taka forma wynagrodzenia nie stanowi przeszkody dla korzystania przez spółkę z opodatkowania w formie estońskiego CIT. Wnioskodawca powołuje się na pismo wydane przez Dyrektora Informacji Krajowej, który potwierdza stanowisko wnioskodawcy: 0111-KDIB1-2.4010.182.2024.2.ANK.

Jeżeli spółka będzie wykonywała na rzecz fundacji usługi i z tego tytułu przysługiwać jej będą wynagrodzenia, przy zachowaniu warunków rynkowych świadczenia usług, nie może być mowy, że udziałowcowi spółki przysługuje prawo do otrzymywania świadczeń jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji z racji tychże usług.

Fakt, że spółka, której udziałowcem jest fundator fundacji, która świadczy usługi dla takiej fundacji, nie stoi automatycznie na przeszkodzie w stosowaniu przez taką spółkę estońskiego CIT. Zaznaczyć należy, że zarówno w odniesieniu do właściciela spółki jak i samej spółki, istotne jest to, by nie posiadał praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, itd.

Dodatkowo, wnioskodawca odnosi się do interpretacji podatkowej, która potwierdza zgodność jego stanowiska z prawem podatkowym, tj. interpretacji indywidualnej z 2 listopada 2022 r. o nr 0111-KDIB1-2.4010.542.2022.1.EJ oraz w piśmie z 27.01.2023 r., wydanym przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o sygn. 0114-KDIP2-2.4010.252.2022.1.AS, dotyczących kwestii opodatkowania w formie estońskiego CIT. Pisma te wydane przez Dyrektora Informacji Skarbowej (winno być: Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej) stanowią potwierdzenie, że fakt, iż udziałowiec Spółki pełni rolę fundatora i członka zarządu fundacji, nie powinien stanowić przeszkody dla korzystania przez Spółkę z opodatkowania w formie estońskiego CIT, pod warunkiem spełnienia pozostałych wymagań określonych w ustawie o CIT.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy, stowarzyszenie rejestrowe nie znajduje się w katalogu zamkniętym podmiotów, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. W związku z powyższym udziałowiec spółki pobierający wynagrodzenie z tytułu bycia członkiem stowarzyszenia nie będzie spełniał przesłanki negatywnej wskazanej w art. 28j ust 1 pkt 4 ustawy o CIT, co będzie stanowiło pozytywną przesłankę do dalszego opodatkowania podmiotu „estońskim CIT- em”, pod warunkiem, że spółka oraz jej udziałowcy spełniają pozostałe wymagania określone w ustawie o CIT. Należy podkreślić, że katalog podmiotów wskazany w art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT jest zbiorem zamkniętym. Oznacza to, że członkostwo w stowarzyszeniu rejestrowym, które nie jest żadnym z podmiotów wprost wymienionych w tym przepisie, nie może stać na przeszkodzie do opodatkowania Wnioskodawcy w reżimie estońskiego CIT-u.

Ad. 3

Zdaniem Wnioskodawcy, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością opodatkowana na zasadach ryczałtu od dochodów spółek, będąca jednocześnie fundatorem fundacji, nieposiadającym praw majątkowych w fundacji, ma możliwość opodatkowania estońskim CIT-em. Zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT, wyłączenie z tego rodzaju opodatkowania dotyczy posiadania przez spółkę praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, natomiast Wnioskodawca nie będzie posiadał takich praw. Jednocześnie, członkowie zarządu fundacji, pobierający z tego tytułu wynagrodzenie na podstawie powołania, będący jednocześnie udziałowcami Wnioskodawcy, nie będą jej fundatorami co czyni bezprzedmiotową analizę, czy pobieranie wynagrodzenia należy traktować jako posiadanie prawa majątkowego związanego z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji (choć zdaniem Wnioskodawcy takiego wynagrodzenia nie należy traktować jako posiadanie prawa majątkowego w rozumieniu art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa pytań). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa CIT”):

Podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ściśle określają jakie warunki zobowiązany jest spełnić podatnik aby mógł wybrać formę opodatkowania w postaci ryczałtu od dochodu spółek, czyli tzw. estoński CIT.

Zgodnie z art. 28j ust. 1 ustawy o CIT:

Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:

1) (uchylony)

2)mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:

a) z wierzytelności,

b) z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,

c) z części odsetkowej raty leasingowej,

d) z poręczeń i gwarancji,

e) z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,

f)  ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

g)z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 - w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;

3) podatnik:

a) zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub

b) ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;

4) prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej;

5)nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

6)nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;

7)złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.

Określone wyżej warunki podatnik zobowiązany jest spełniać w każdym okresie opodatkowania ryczałtem.

Pkt 4 powołanego wyżej art. 28j ust. 1 ustawy o CIT wyraźnie wskazuje, że jednym z warunków umożliwiających opodatkowanie spółki ryczałtem jest nieposiadanie przez jej wspólnika (osobę fizyczną) praw majątkowych związanych z  prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym.

Literalne brzmienie ww. przepisu nie wyklucza zatem, by udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami spółek chcących skorzystać z opodatkowania ryczałtem były osoby fizyczne będące fundatorem fundacji. Niemniej jednak, jeśli takim udziałowcem, akcjonariuszem lub wspólnikiem jest założyciel (fundator) fundacji, to nie może on posiadać praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub jako beneficjent fundacji.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że są Państwo spółką z ograniczona odpowiedzialnością, utworzoną 11 stycznia 2024 r., która od 1 maja 2024 r. korzysta z ryczałtu od dochodów spółek jako formy opodatkowania. Zarząd Spółki jest jednoosobowy, a funkcję Prezesa Zarządu pełni większościowy udziałowiec. Udziałowcy Spółki planują powołać do życia fundację lub stowarzyszenie rejestrowe. W zależności od dokonanego wyboru, staną się odpowiednio fundatorami fundacji lub członkami stowarzyszenia. Niezależnie od przyjętej formy organizacyjnej, udziałowcy przewidują, że będą członkami zarządu i za pełnienie funkcji zarządczych będą otrzymywać wynagrodzenie. Poza przyznaniem wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji zarządczych, statut fundacji/stowarzyszenia rejestrowego nie będzie przyznawał udziałowcom Spółki, jako fundatorom/członkom stowarzyszenia jakichkolwiek świadczeń lub praw majątkowych albo jakichkolwiek uprawnień o charakterze beneficjenta. Przy czym członkowie zarządu fundacji, pobierający z tego tytułu wynagrodzenie na podstawie powołania, będący jednocześnie udziałowcami Wnioskodawcy, nie będą jej fundatorami. Z zastrzeżeniem wątpliwości dotyczących treści art. 28j ust. 1 pkt 4 i pkt 5 ustawy o CIT, spełniają Państwo wszystkie pozostałe wymogi przewidziane dla opodatkowania swojego dochodu ryczałtem od dochodów spółek, wymienione w art. 28j ustawy CIT, a także nie zachodzą w Państwa przypadku przesłanki negatywne wykluczające ryczałt, wskazane w art. 28k i 28I ustawy o CIT.

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest w pierwszej kolejności kwestia ustalenia, czy fakt, że osoba będąca większościowym udziałowcem Spółki, będzie jednocześnie fundatorem i członkiem zarządu fundacji i z tytułu powołania do zarządu będzie pobierała wynagrodzenie, stanowi przesłankę negatywną, tj. posiadanie prawa majątkowego związanego z prawem do otrzymywania świadczeń, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT i związku z tym utracą Państwo prawo do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.

W tym miejscu wskazać należy, że zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o fundacjach z dnia 6 kwietnia 1984 r. (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 166 ze zm.):

Fundacje mogą ustanawiać osoby fizyczne niezależnie od ich obywatelstwa i miejsca zamieszkania bądź osoby prawne mające siedziby w Polsce lub za granicą.

Zgodnie z art. 4 ww. ustawy:

Fundacja działa na podstawie przepisów niniejszej ustawy i statutu.

W myśl art. 5 ust. 1 ustawy o fundacjach:

Fundator ustala statut fundacji, określający jej nazwę, siedzibę i majątek, cele, zasady, formy i  zakres działalności fundacji, skład i organizację zarządu, sposób powoływania oraz obowiązki i  uprawnienia tego organu i jego członków. Statut może zawierać również inne postanowienia, w szczególności dotyczące prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej, dopuszczalności i warunków jej połączenia z inną fundacją, zmiany celu lub statutu, a także przewidywać tworzenie obok zarządu innych organów fundacji.

Zgodnie natomiast z art. 44 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061):

Mieniem jest własność i inne prawa majątkowe.

Prawa majątkowe to natomiast prawa podmiotowe, przysługujące wobec rzeczy lub przedmiotów materialnych niebędących rzeczami albo dóbr niematerialnych lub prawnych.

Zgodnie z regulacjami zawartym w ustawie o fundacjach, fundator fundacji samodzielnie ustala statut fundacji, określając m.in. jej cele, zasady, formy i zakres działalności, skład  i organizację zarządu oraz sposób jego powoływania. Fundator ustala również nie tylko obowiązki, ale również uprawnienia zarządu i jego członków. Fundator ustala także inne kwestie regulujące funkcjonowanie fundacji. Fundator określa krąg beneficjentów fundacji mając przy tym całkowitą swobodę w kształtowaniu obecnych i przyszłych beneficjentów, a także proporcji, w jakich będą oni partycypować w zyskach fundacji. Fundator może być również jednym z beneficjentów fundacji, o czym decyduje on sam.

Zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT jednym z warunków opodatkowania spółki ryczałtem jest, by jej udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami były wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej.

Literalne brzmienie ww. przepisu nie wyklucza zatem, by udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami spółek chcących skorzystać z opodatkowania ryczałtem były osoby fizyczne będące fundatorem fundacji. Niemniej jednak, jeśli takim udziałowcem, akcjonariuszem lub wspólnikiem jest założyciel (fundator) fundacji, to nie może on posiadać praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub jako beneficjent fundacji.

Należy zauważyć, że wynagrodzenie pobierane przez fundatora za pełnienie funkcji członka zarządu fundacji nie jest klasyfikowane jako prawo majątkowe związane z fundacją. Wynagrodzenie to jest traktowane jako należne wynagrodzenie za wykonywanie pracy na rzecz Spółki, a nie jako prawo majątkowe wynikające z samego faktu bycia fundatorem lub beneficjentem fundacji. Jak Państwo sami wskazaliście w uzasadnieniu własnego stanowiska w sprawie, wynagrodzenie za pracę jest przyznawane na podstawie odrębnej uchwały (bądź umowy) i nie wynika z praw majątkowych związanych z fundacją.

Biorąc zatem pod uwagę, że jak wskazali Państwo we wniosku, poza przyznaniem wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji zarządczych, statut fundacji/stowarzyszenia rejestrowego nie będzie przyznawał udziałowcom Spółki, jako fundatorom/członkom stowarzyszenia jakichkolwiek świadczeń lub praw majątkowych albo jakichkolwiek uprawnień o charakterze beneficjenta, jak również, iż członkowie zarządu fundacji, pobierający z tego tytułu wynagrodzenie na podstawie powołania, będący jednocześnie udziałowcami Wnioskodawcy, nie będą jej fundatorami Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest również kwestia ustalenia, czy stowarzyszenie rejestrowe znajduje się w katalogu podmiotów, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT i czy może to wpływać na możliwość korzystania przez Spółkę z opodatkowania w formie estońskiego CIT.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości zauważyć należy, że art. 28j ust. 1 ustawy o CIT odnosi się do warunków, jakie musi spełnić podatnik żeby być opodatkowanym ryczałtem. W pkt 4 ustawodawca wskazuje, że opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, który prowadzi działalność m.in. w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, której udziałowcami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej.

Należy zauważyć, że stowarzyszenie rejestrowe nie ma charakteru powierniczego. Stowarzyszenie rejestrowe jest organizacją pozarządową, która działa na podstawie przepisów prawa o stowarzyszeniach. Jego celem jest prowadzenie działalności statutowej, najczęściej społecznej, kulturalnej, sportowej lub edukacyjnej, w interesie swoich członków lub grup społecznych. Celem stowarzyszenia rejestrowego nie jest zarządzanie majątkiem w imieniu osób trzecich, ale realizacja celów statutowych w imieniu swoich członków. Tym samym stowarzyszenie rejestrowe nie znajduje się w katalogu zamkniętym podmiotów, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

W związku z powyższym, udziałowiec Spółki pobierający wynagrodzenie z tytułu bycia członkiem stowarzyszenia rejestrowego nie będzie spełniał przesłanki negatywnej wskazanej w art. 28j ust 1 pkt 4 ustawy o CIT, co będzie stanowiło pozytywną przesłankę do korzystania z opodatkowania podmiotu ryczałtem od dochodów spółek, pod warunkiem, że Spółka oraz jej udziałowcy będą spełniać pozostałe wymagania określone w ustawie o CIT.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 należało uznać za prawidłowe.

Państwa wątpliwości budzi również kwestia ustalenia, czy Wnioskodawca opodatkowany ryczałtem od dochodów spółek, który posiada status fundatora nieposiadającego praw majątkowych w fundacji, a której członkiem zarządu jest udziałowiec spółki z o.o., może być podstawą do wykluczenia go z możliwości opodatkowania estońskim CIT na podstawie art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT.

Jak wynika z treści art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT, opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik jeżeli nie posiada (…) innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym.

W złożonym wniosku wyraźnie Państwo wskazali, że poza przyznaniem wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji zarządczych, statut fundacji/stowarzyszenia rejestrowego nie będzie przyznawał udziałowcom Spółki, jako fundatorom/członkom stowarzyszenia jakichkolwiek świadczeń lub praw majątkowych albo jakichkolwiek uprawnień o charakterze beneficjenta oraz że członkowie zarządu fundacji, pobierający z tego tytułu wynagrodzenie na podstawie powołania, będący jednocześnie udziałowcami Wnioskodawcy, nie będą jej fundatorami.

Tym samym, przy założeniu, że spełniać będziecie Państwo pozostałe przesłanki, o  których mowa w art. 28j ust. 1 ustawy o CIT, oraz nie będziecie spełniać negatywnych przesłanek, o których mowa jest w art. 28k ww. ustawy, należy zgodzić się z Państwa stanowiskiem w zakresie pytania nr 3, zgodnie z którym sam fakt posiadania przez Państwa statusu fundatora fundacji nieposiadającego praw majątkowych w fundacji, gdzie Państwa udziałowiec pełni jednocześnie funkcję członka zarządu fundacji nie wyłącza na podstawie art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT możliwości stosowania przez Państwa ryczałtu od dochodów spółek.

Tym samym, stanowisko w zakresie pytania nr 3 należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).