Czy w przypadku nabycia przez FR mienia na drodze spadku po Fundatorze w wyniku powołania do dziedziczenia testamentowego albo na drodze wkładu na fun... - Interpretacja - null

Shutterstock

Czy w przypadku nabycia przez FR mienia na drodze spadku po Fundatorze w wyniku powołania do dziedziczenia testamentowego albo na drodze wkładu na fun... - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Czy w przypadku nabycia przez FR mienia na drodze spadku po Fundatorze w wyniku powołania do dziedziczenia testamentowego albo na drodze wkładu na fundusz założycielski lub darowizny od Fundatora lub jego zstępnych, dochód (przychód) FR z tego tytułu będzie zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 sierpnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy w przypadku nabycia przez FR mienia na drodze spadku po Fundatorze w wyniku powołania do dziedziczenia testamentowego albo na drodze wkładu na fundusz założycielski lub darowizny od Fundatora lub jego zstępnych, dochód (przychód) FR z tego tytułu będzie zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Fundacja Rodzinna … (dalej: „Wnioskodawca” lub „FR”) jest fundacją rodzinną w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. 2023 r. poz. 326; dalej: „UFR”), której fundatorem jest Pan Ireneusz Sobczak (dalej: „Fundator”). FR została wpisana do rejestru fundacji rodzinnych w dniu … 2023 r.

Zgodnie ze statutem FR, celem działalności FR jest:

  1. gromadzenie i zabezpieczenie mienia Wnioskodawcy w celu jego ochrony przed nieuprawnionym rozdrobnieniem;
  2. spełnianie świadczeń na rzecz beneficjentów Wnioskodawcy zgodnie z postanowieniami statutu;
  3. zarządzanie mieniem w interesie Wnioskodawcy i jego aktualnych oraz przyszłych beneficjentów;
  4. zapewnienie wielopokoleniowej sukcesji firmy rodzinnej Fundatora i zapewnienie jej nieprzerwanego działania;
  5. prowadzanie polityki inwestycyjnej w celu pomnażania mienia Wnioskodawcy oraz wzmocnienie pozycji inwestycyjnej podmiotów, których prawa udziałowe posiadać będzie Wnioskodawca poprzez redystrybucję środków w ramach firmy rodzinnej.

Wnioskodawca może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie określonym w art. 5 UFR, tj.:

  1. zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;
  2. najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;
  3. przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;
  4. nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze, w tym udziałów spółek kapitałowych;
  5. udzielania pożyczek:

a)spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,

b)spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,

c)beneficjentom;

  1. obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej;
  2. produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu;
  3. gospodarki leśnej.

Fundator FR ma zamiar rozporządzić swoim majątkiem na wypadek śmierci w testamencie sporządzonym w formie aktu notarialnego. W testamencie Fundator planuje powołać do spadku m.in. FR w ten sposób, że FR będzie dziedziczyć po Fundatorze i zostaną do niej wniesione na drodze spadku określone składniki majątku oznaczone przez Fundatora w testamencie (np. prawo własności nieruchomości, ruchomości, środków pieniężnych w gotówce i na rachunkach bankowych).

FR może także otrzymywać od Fundatora i jego zstępnych darowizny, a ponadto Fundator może wnosić składniki majątku jako wkład zwiększający fundusz założycielski FR.

W tym świetle, Wnioskodawca jest zainteresowany uzyskaniem indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w odniesieniu do przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 z późn. zm.) (dalej: „Ustawa CIT”) w zakresie konsekwencji podatkowych nabycia przez FR mienia.

Pytanie

Czy w przypadku nabycia przez FR mienia na drodze spadku po Fundatorze w wyniku powołania do dziedziczenia testamentowego albo na drodze wkładu na fundusz założycielski lub darowizny od Fundatora lub jego zstępnych, dochód (przychód) FR z tego tytułu będzie zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, dochód (przychód) FR z tytułu nabycia przez FR mienia na drodze spadku w wyniku powołania do dziedziczenia testamentowego przez Fundatora, jak i na drodze wkładu na fundusz założycielski lub darowizny od Fundatora lub jego zstępnych, będzie zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 zdanie pierwsze UFR, fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów.

Jako osoba prawna fundacja rodzinna podlega zasadom opodatkowania dochodów osób prawnych na podstawie art. 1 ust. 1 Ustawy CIT. Zgodnie z regułą ogólną wyrażoną w art. 12 ust. 1 pkt 1 Ustawy CIT przychodem są otrzymane pieniądze i wartości pieniężne, niemniej art. 12 ust. 1 pkt 2 CIT wskazuje, że przychodem jest również wartość otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie.

Fundacja rodzinna zasadniczo korzysta z podmiotowego zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy CIT, z tym, że zgodnie z art. 6 ust. 7 zwolnienie to nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 UFR.

UFR nie zawiera definicji działalności gospodarczej prowadzonej przez fundacje rodzinne, wobec czego w tym zakresie należy odwołać się do definicji działalności gospodarczej wynikającej z art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców [tj. z dnia 9 lutego 2024 r. (Dz.U. z 2024 r. poz. 236), z późn. zm.], zgodnie z którą – działalnością gospodarczą jest zorganizowana działalność zarobkowa, wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły. Otrzymanie przez FR składników majątkowych w drodze spadku lub darowizny, a także wkładu na fundusz założycielski, nie jest przejawem aktywności FR ani zorganizowanej działalności zarobkowej Wnioskodawcy, lecz jest wyrazem wyłącznej woli Fundatora na wypadek jego śmierci lub wyrazem wyłącznej woli darczyńcy (Fundatora lub jego zstępnych). Powołanie FR do spadku lub dokonanie na rzecz FR darowizny są przy tym zdarzeniami incydentalnymi (jednorazowymi), wobec czego nie stanowią także rezultatu działalności gospodarczej wykonywanej w sposób ciągły. Nabycie przez fundacje rodzinne nieodpłatnie mienia na drodze spadku, darowizny lub wkładu na fundusz założycielski nie stanowi więc wykonywania działalności gospodarczej przez te fundacje.

Jak wynika z art. 28 ust. 2 pkt 1 UFR mienie wniesione do fundacji rodzinnej w drodze darowizny albo spadku przez fundatora (lub jego małżonka, zstępnych, wstępnych lub rodzeństwo) – uważa się za wniesione przez fundatora. UFR przewiduje więc możliwość wyposażenia fundacji rodzinnej przez Fundatora w majątek w drodze powołania do spadku, jak i na drodze darowizny od Fundatora lub jego zstępnych.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, skoro:

- wniesienie mienia do FR przez Fundatora może mieć miejsce w drodze wkładu na fundusz założycielski, spadku po Fundatorze lub poprzez darowiznę od Fundatora i jego zstępnych;

- FR jest zasadniczo podmiotowo zwolniona od podatku dochodowego od osób prawnych;

- nabycie przez fundację rodzinną mienia na drodze spadku w wyniku powołania do dziedziczenia testamentowego przez fundatora, jak i na drodze wkładu na fundusz założycielski lub darowizny od fundatora lub jego zstępnych nie stanowi działalności gospodarczej fundacji rodzinnej, a w związku z tym, nie może być uznane za działalność gospodarczą fundacji rodzinnej wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej to w związku z nabyciem mienia na drodze spadku przez FR, w wyniku powołania jej do spadku w testamencie przez Fundatora, jak i w wyniku darowizny od Fundatora lub jego zstępnych lub wkładu na fundusz założycielski, FR będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy CIT.

Powyższe stanowisko w zakresie nabycia przez fundację rodzinną spadku od fundatora znajduje potwierdzenie w interpretacjach Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wydanych w analogicznych sprawach. Przykładem mogą być tutaj:

- interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 26 kwietnia 2024 r. nr 0114-KDIP2-1.4010.166.2024.1.KW, w której potwierdzono, że: „Fundacja rodzinna jako osoba prawna jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i co do zasady korzysta ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 updop. Wyjątki od tej reguły zostały przewidziane w art. 6 ust. 6-9 updop, jednak nie obejmują one zdarzeń polegających na wnoszeniu mienia do fundacji rodzinnej. Przychód uzyskany przez fundację rodzinną, który ma być przeznaczony na realizację celów tej fundacji, nie jest przychodem w rozumieniu ustawy o podatku CIT. W momencie wniesienia przez fundatora środków do fundacji rodzinnej, wkład ten nie będzie związany z obciążeniami podatkowymi”;

- interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 6 maja 2024 r. nr 0114-KDIP2-1.4010.152.2024.2.KW, w której potwierdzono, że: „ […] wniesienie do Fundacji rodzinnej przez fundatora Akcji na fundusz założycielski Fundacji lub w formie darowizny na jej pozostały majątek będzie zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o updop po stronie Fundacji, a tym samym Fundacja nie będzie zobowiązana rozpoznać przychodu podatkowego dla celów podatku dochodowego od osób prawnych w związku z otrzymaniem Akcji”;

- interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 8 maja 2024 r. nr 0111-KDIB1-2.4010.133.2024.1.AW, w której potwierdzono, że: „Fundacje rodzinne podlegają co do zasady zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 updop. Wyjątki od tej reguły zostały przewidziane w przepisach art. 6 ust. 6-9 updop, jednak nie obejmują one zdarzeń polegających na otrzymaniu mienia przez fundację rodzinną, w tym w formie darowizny”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W myśl art. 4a pkt 36 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „updop”):

Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej – oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. poz. 326).

Stosownie do art. 1 ust. 7 updop:

Niezależnie od postanowień ust. 3 pkt 1a, przepisy ustawy mają zastosowanie do spółek jawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, których wspólnikiem jest co najmniej jedna fundacja rodzinna.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”):

Ustawa reguluje organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej, w tym prawa i obowiązki fundatora i beneficjenta.

Natomiast stosownie do art. 2 ust. 1 ufr:

Fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.

Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 25 updop:

Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.

Jednakże zgodnie z art. 6 ust. 6-7 updop:

6. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q.

7. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.

W myśl art. 24r ust. 1 udpop:

W zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.

Zgodnie z art. 28 ust. 2 ufr:

Mienie wniesione do fundacji rodzinnej w drodze darowizny albo spadku przez:

1)fundatora lub jego małżonka, zstępnych, wstępnych lub rodzeństwo ‒ uważa się za wniesione przez fundatora;

2)inne osoby - uważa się za wniesione przez fundację rodzinną.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy w przypadku nabycia przez FR mienia na drodze spadku po Fundatorze w wyniku powołania do dziedziczenia testamentowego albo na drodze wkładu na fundusz założycielski lub darowizny od Fundatora lub jego zstępnych, dochód (przychód) FR z tego tytułu będzie zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Mając na uwadze powyższe wskazać należy, że w art. 2 ustawy o fundacji rodzinnej został określony cel utworzenia fundacji rodzinnej, który stanowi, że fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Wobec czego, mienie nabyte w przez fundację rodzinną w drodze spadku po Fundatorze w wyniku powołania do dziedziczenia testamentowego albo w drodze wkładu na fundusz założycielski lub darowizny od Fundatora lub jego zstępnych będzie wniesione zgodnie z celem zawiązania fundacji rodzinnej, tj. gromadzeniem mienia, a następnie będzie wykorzystywane w ramach możliwej do prowadzenia przez fundację rodzinną działalności gospodarczej. W związku z powyższym dochód z tytułu nabycia przez FR mienia na drodze spadku po Fundatorze w wyniku powołania do dziedziczenia testamentowego albo na drodze wkładu na fundusz założycielski lub darowizny od Fundatora lub jego zstępnych, będzie zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 updop.

Zatem Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).