Zakup szkoły w zdarzeniu przyszłym nr 1 bądź Budowę szkoły w zdarzeniu przyszłym nr 2 należy uznać za wydatek na zakup urządzenia niezbędnego do prowa... - Interpretacja - 0114-KDIP2-1.4010.464.2024.1.MR1

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 10 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.464.2024.1.MR1

Temat interpretacji

Zakup szkoły w zdarzeniu przyszłym nr 1 bądź Budowę szkoły w zdarzeniu przyszłym nr 2 należy uznać za wydatek na zakup urządzenia niezbędnego do prowadzenia szkoły finansowanego z dochodów szkoły, które pochodzą z ich prowadzenia w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. W konsekwencji Dochody z liceum, które Spółka osiągnie w przyszłych latach i które w przyszłości Spółka przeznaczy na Zakup szkoły w zdarzeniu przyszłym nr 1 lub Budowę szkoły w zdarzeniu przyszłym nr 2, są dochodem zwolnionym z CIT.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia czy:

  • dochody z liceum, które Wnioskodawca osiągnie w przyszłych latach i które w przyszłości Wnioskodawca przeznaczy na Zakup szkoły, są dochodem zwolnionym o podatku dochodowego od osób prawnych - jest prawidłowe;
  • dochody z liceum, które Wnioskodawca osiągnie w przyszłych latach i które w przyszłości Wnioskodawca przeznaczy na Budowę szkoły, są dochodem zwolnionym o podatku dochodowego od osób prawnych - jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 sierpnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 45.

Treść wniosku jest następująca :

Opis zdarzenia przyszłego

Opis do zdarzenia przyszłego 1 i 2:

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest prowadzenie liceum ogólnokształcącego (PKD: 85, 31, B, Licea Ogólnokształcące). Ponadto Wnioskodawca prowadzi również inną działalność z zakresu edukacji, min. działalność wspomagającą edukację, pozaszkolne formy edukacji artystycznej, pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych, pozaszkolne formy edukacji czy też placówki doskonalenia nauczycieli. Rokiem podatkowym Wnioskodawcy jest rok kalendarzowy.

W ramach prowadzonej działalności, Wnioskodawca jest organem prowadzącym liceum ogólnokształcące będące szkołą niepubliczną w rozumieniu ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 z późn. zm.)(dalej jako „Prawo oświatowe”), co potwierdza min. wpis do Rejestru Szkół i Placówek Oświatowych pod numerem (...). Szkoła prowadzona przez Wnioskodawca figuruje również w ewidencji szkół niepublicznych prowadzonej przez (…) oraz posiada uprawnienia szkoły publicznej. Liceum ogólnokształcące korzysta z budynku wynajmowanego przez Wnioskodawcę.

Działalność Wnioskodawcy jest finansowana z dwóch źródeł: dotacji uzyskanych od (…) (tj. na każdego ucznia uczęszczającego do liceum) oraz opłat pobieranych za naukę w liceum Wnioskodawcy, na które składają się opłaty wpisowe oraz czesne wpłacane przez rodziców uczniów (dalej jako „Opłaty za naukę w liceum”).

Dotacje uzyskane przez Wnioskodawcę od jednostki samorządu terytorialnego, są przez Wnioskodawcę co roku w całości wydatkowane zgodnie z ich przeznaczeniem. Otrzymywane i wydatkowane przez Wnioskodawcę dotacje, stanowią dochód zwolniony z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. 1992 Nr 21, poz. 86 z późn. zm.)(dalej jako „u.p.d.o.p.”).

Uzyskiwane przez Wnioskodawcę Opłaty za naukę w liceum stanowią dla Wnioskodawcy przychód, który po pomniejszeniu o poniesione koszty jego uzyskania, stanowi dla Wnioskodawcy dochód (dalej jako „Dochód z liceum”). Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów.

Wnioskodawca rozważa rozszerzenie swojej działalności. Kontynuując prowadzenie obecnego niepublicznego liceum ogólnokształcącego w niezmienionej formie, Wnioskodawca zamierza prowadzić kolejną niepubliczną szkołę w rozumieniu ustawy Prawo oświatowe. W tym celu Wnioskodawca potrzebuje dodatkowego budynku który byłby w stanie pomieścić nowych uczniów oraz który byłby odpowiednio wyposażony do prowadzenia zajęć dydatktyczno-wychowczych, a ponadto spełniał wszystkie prawnie określone warunki umożliwiające prowadzenie w nim szkoły.

Zdarzenie przyszłe 1:

Wnioskodawca rozważa zakup nieruchomości zabudowanej budynkiem, który po jego dostosowaniu przez Wnioskodawcę, spełniałby wszelkie prawne i techniczne warunki do przeznaczenia go prowadzenie szkoły przez Wnioskodawcę (dalej jako „Zakup szkoły”).

Ponieważ Zakup szkoły jest dużą i czasochłonną inwestycją, to rozpoczęcie wykorzystywania nowego budynku w celu prowadzenia w nim szkoły, może potrwać od kilku miesięcy nawet do kilka lat. Wnioskodawca nie jest w stanie określić, kiedy faktycznie nabędzie nieruchomość oraz kiedy nabyty budynek zacznie być wykorzystywany do prowadzenia w nim szkoły. Wnioskodawca nie wie, kiedy złoży zgłoszenie do ewidencji szkół niepublicznych prowadzoną przez jednostkę samorządu terytorialnego oraz w którym roku szkolnym uczniowie po raz pierwszy będą mogli skorzystać z nowego budynku w celu odbycia zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

Zakup szkoły Wnioskodawca zamierza sfinansować min. z zysku Wnioskodawcy z przyszłych lat - w części w której zysk pochodzić będzie z Dochodu z liceum. Dodatkowo, Dochód z liceum przeznaczony na Zakup szkoły Wnioskodawca zamierza wyodrębnić na dodatkowym koncie księgowym (dalej jako „Fundusz na cele szkoły”) celem ewidencjonowania rozchodów na Zakup szkoły.

Dochód z liceum będzie przez Wnioskodawcę wydatkowany na wszystkie koszty bezpośrednio związane z Zakupem szkoły.

W przypadku Zakupu szkoły, Dochód z liceum zostanie wydatkowany na: zapłatę ceny nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkiem, koszty bezpośrednio związane z przeprowadzeniem transakcji zakupu nieruchomości (np. opłaty notarialne) oraz koszty związane z remontem i adaptacją budynku na szkołę w celu spełnienia warunków które musi spełniać budynek przeznaczony na szkołę (zarówno koszty materiałów budowlanych i usług wykonawczych).

Zysk który Wnioskodawca planuje osiągnąć w przyszłych latach - wyłącznie w części w której zysk ten podchodzić będzie z Dochodu z liceum, Wnioskodawca, poprzez podejmowanie stosownych uchwał, zamierza co roku przeznaczać na cele szkoły oraz księgować na Funduszu na cele szkoły. Dochód z liceum osiągnięty przez Wnioskodawcę w przyszłych latach zostanie wydatkowany na Zakup szkoły, a w konsekwencji będzie zwolniony z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 45 w zw. z art. 17 ust. 8 u.p.d.o.p.

W związku powyższymi planami, Wnioskodawca chciałby upewnić się, czy planowane przez wydatkowanie Dochodu z liceum na Zakup szkoły a także sposób i kolejność podejmowanych czynności, uprawnia do uznania, że Dochody z liceum będą wolne od podatku dochodowego od osób prawnych jako wydatkowane na cele szkoły.

Zdarzenie przyszłe 2:

Wnioskodawca rozważa zakup nieruchomości gruntowej, na której Wnioskodawca wybuduje budynek, który spełniałby wszelkie prawne i techniczne warunki do przeznaczenia go prowadzenie szkoły przez Wnioskodawcę (dalej jako „Budowa szkoły”).

Ponieważ Budowa szkoły jest dużą i czasochłonną inwestycją, to rozpoczęcie wykorzystywania nowego budynku w celu prowadzenia w nim szkoły, może potrwać od kilku miesięcy nawet do kilka lat. Wnioskodawca nie jest w stanie określić, kiedy faktycznie nabędzie nieruchomość gruntową oraz kiedy wybudowany budynek zacznie być wykorzystywany do prowadzenia w nim szkoły.

Wnioskodawca nie wie, kiedy złoży zgłoszenie do ewidencji szkół niepublicznych prowadzoną przez jednostkę samorządu terytorialnego oraz w którym roku szkolnym uczniowie po raz pierwszy będą mogli skorzystać z nowego budynku w celu odbycia zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

Budowę szkoły Wnioskodawca zamierza sfinansować min. z zysku Wnioskodawcy z przyszłych lat - w części w której zysk pochodzić będzie z Dochodu z liceum. Dodatkowo, Dochód z liceum przeznaczony na Budowę szkoły, Wnioskodawca zamierza wyodrębnić na dodatkowym koncie księgowym (dalej jako „Fundusz na cele szkoły”) celem ewidencjonowania rozchodów na Budowę szkoły.

Dochód z liceum będzie przez Wnioskodawcę wydatkowany na wszystkie koszty bezpośrednio związane z Budową szkoły.

W przypadku Budowy szkoły, Dochód z liceum zostanie wydatkowany na: zapłatę ceny nieruchomości gruntowej, koszty bezpośrednio związane z przeprowadzeniem transakcji zakupu nieruchomości (np. opłaty notarialne), koszty związane z budową budynku w celu spełnienia warunków które musi spełniać budynek przeznaczony na szkołę (zarówno koszty materiałów budowlanych i usług wykonawczych).

Zysk który Wnioskodawca planuje osiągnąć w przyszłych latach - wyłącznie w części w której zysk ten podchodzić będzie z Dochodu z liceum, Wnioskodawca, poprzez podejmowanie stosownych uchwał, zamierza co roku przeznaczać na cele szkoły oraz księgować na Funduszu na cele szkoły. Dochód z liceum osiągnięty przez Wnioskodawcę w przyszłych latach zostanie wydatkowany na Budowę szkoły, a w konsekwencji będzie zwolniony z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 45 w zw. z art. 17 ust. 8 u.p.d.o.p.

W związku powyższymi planami, Wnioskodawca chciałby upewnić się, czy planowane przez wydatkowanie Dochodu z liceum na Budowę szkoły, a także sposób i kolejność podejmowanych czynności, uprawnia do uznania, że Dochody z liceum będą wolne od podatku dochodowego od osób prawnych jako wydatkowane na cele szkoły.

Pytania

Pytanie dotyczące zdarzenia przyszłego 1:

1)Czy Dochody z liceum, które Wnioskodawca osiągnie w przyszłych latach i które w przyszłości Wnioskodawca przeznaczy na Zakup szkoły, są dochodem zwolnionym o podatku dochodowego od osób prawnych?

Pytanie dotyczące zdarzenia przyszłego 2:

2)Czy Dochody z liceum, które Wnioskodawca osiągnie w przyszłych latach i które w przyszłości Wnioskodawca przeznaczy na Budowę szkoły, są dochodem zwolnionym o podatku dochodowego od osób prawnych?

Państwa stanowisko w sprawie

Stanowisko Wnioskodawcy dotyczące pytania 1 (dot. zdarzenia przyszłego 1):

W ocenie Wnioskodawcy, Dochody z liceum, które zostaną osiągnięte w przyszłych latach podatkowych, jeżeli Wnioskodawca w przyszłości przeznaczy je na Zakup szkoły, są dochodem zwolnionym z podatku dochodowego od osób prawnych.

Stanowisko Wnioskodawcy dotyczące pytania 2 (dot. zdarzenia przyszłego 2):

W ocenie Wnioskodawcy, Dochody z liceum, które zostaną osiągnięte w przyszłych latach podatkowych, jeżeli Wnioskodawca w przyszłości przeznaczy je na Budowę szkoły, są dochodem zwolnionym z podatku dochodowego od osób prawnych.

Uzasadnienie Wnioskodawcy dotyczące zarówno pytania 1 (dot. zdarzenia przyszłego 1) oraz pytania 2 (dot. zdarzenia przyszłego 2):

Stanowiska Wnioskodawcy wynikają ze zwolnienia podatkowego dochodów z tytułu prowadzenia szkoły które zostało wymienione w u.p.d.o.p. jako wyjątek od generalnej zasady równości i powszechności opodatkowania dochodów uzyskiwanych przez podatników.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 45 u.p.d.o.p., wolne od podatku są dochody z tytułu prowadzenia szkoły w rozumieniu przepisów prawa oświatowego - w części przeznaczonej na cele szkoły, z zastrzeżeniem ust. 8. Z kolei jak wynika art. 17 ust. 8 pkt 1 u.p.d.o.p., zwolnienie o którym mowa w ust. 1 pkt 45 ma zastosowanie, jeżeli dochody przeznaczone na cele szkoły zostaną wydatkowane na zakup stanowiących środki trwałe pomocy dydaktycznych lub innych urządzeń niezbędnych do prowadzenia szkoły.

Nie ulega wątpliwości, że Wnioskodawca jest podatnikiem prowadzącym szkołę w rozumieniu prawa oświatowego. Wnioskodawca uzyskał bowiem wpis do ewidencji szkół niepublicznych zgodnie z art. 168 ust. 1 Prawa oświatowego.

Dochody z liceum należy zakwalifikować jako dochody Wnioskodawcy z tytułu prowadzenia szkoły. Jest to kategoria dochodów objęta zwolnieniem z art. 17 ust. 1 pkt 45 u.p.d.o.p. ponieważ zachodzi bezpośredni związek pomiędzy pobieranymi przez Wnioskodawcę Opłatami za naukę w liceum, a świadczoną przez Wnioskodawcę działalnością oświatową w rozumieniu przepisów Prawa oświatowego. Wnioskodawca celowo dokona podziału Dochodów z liceum od innych osiągniętych dochodów celem ukazania różnicy w źródle ich pochodzenia. Jedynie Dochody z liceum spełniają warunki do uznania ich jako dochody z tytułu prowadzenia szkoły. Podział kategorii dochodów znajduje również swój wyraz w prowadzonych przez Wnioskodawcę księgach rachunkowych. Dla celów ewidencjonowania wydatkowania Dochodów z liceum zgodnie z warunkami stosowania zwolnienia wymienionymi w u.p.d.o.p. zostanie utworzone dodatkowe konto księgowe.

Zwolnienie podatkowe uzależnione jest od przeznaczenia uzyskanych dochodów na „cele szkoły”. Użyte przez ustawodawcę określenie, pomimo że słowo „szkoła” zostało użyte w liczbie pojedynczej, nie oznacza, że podatnik musi przeznaczyć dochody na cele tej samej szkoły, z której pochodzą dochody. Nie jest bowiem zabronione, żeby ten sam podatnik był podmiotem prowadzącym więcej niż jednej szkoły w rozumieniu Prawa oświaty. Użyte słowo „szkoła” jest odesłaniem do definicji legalnej zawartej w przepisach o systemie oświaty. Takie stanowisko zostało potwierdzone przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, min. w interpretacji indywidualnej (0111-KDIB2-1.4010.151.2017.1.BKD) z dnia 23 sierpnia 2017 r., według którego „ustawodawca niejednokrotnie w aktach prawnych używa liczby pojedynczej mimo, że może chodzić o wielokrotność albo też posługuje się liczbą mnogą chociaż realizacja danego określenia może nastąpić przez spełnianie pojedynczego faktu”. We wskazanej interpretacji zostało również stwierdzone że „(…) wykładnia językowa nie pozwala na stwierdzenie, że zakres zwolnienia podatkowego dochodów z tytułu prowadzenia szkoły został ograniczony tylko do dochodów przeznaczanych na cele tej konkretnej szkoły z prowadzenia której osiągnięty został dochód. Jeżeli zatem podatnik prowadzi kilka szkół objętych systemem oświaty, to nie ma znaczenia na rzecz której szkoły przeznaczy dochód. Dla zastosowania ww. zwolnienia przedmiotowego ważny jest bowiem cel na jaki przeznaczony szkole dochód zostanie wydatkowany.”

Literalne brzmienie analizowanych przepisów wskazuje, że zwolnienie z podatku dotyczy wyłącznie dochodu z prowadzenia szkoły na wymienione w ustawie „cele szkoły”. Ustawodawca odsyła podatnika do zastosowania art. 17 ust. 8 u.p.d.o.p. który to przepis wskazuje na dwie różne kategorie wydatków. Wnioskodawca stoi na stanowisku, że zarówno Budowa szkoły jak i Zakup szkoły, stanowią cel szkoły opisany w pkt 1 wymienionego przepisu, a mianowicie „zakup stanowiących środki trwałe pomocy dydaktycznych lub innych urządzeń niezbędnych do prowadzenia szkoły”.

Nie ulga wątpliwości, że do prowadzenia szkoły niezbędne jest dysponowanie przez organ prowadzący szkołę odpowiednimi pomieszczeniami. Jest to jeden z warunków który musi spełnić podmiot ubiegający się o wpis do ewidencji szkół niepublicznych prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego. Jak wynika z art. 168 ust. 4 pkt 3 Prawa oświaty, zgłoszenie do ewidencji powinno wskazywać adres siedziby szkoły (ew. innych lokalizacji) w której prowadzone będą zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze. Oprócz tego, podmiot aspirujący do utworzenia i prowadzenia szkoły niepublicznej powinien przekazać także informację o warunkach lokalowych zapewniających:

  • możliwość prowadzenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych,
  • realizację innych zadań statutowych,
  • bezpieczne i higieniczne warunki nauki i pracy, spełniające wymagania określone w przepisach w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach, przepisach o ochronie środowiska, przepisach o Państwowej Inspekcji Sanitarnej, przepisach technicznobudowlanych i przepisach o ochronie przeciwpożarowej.

Spełnienie ostatnich z wymienionych wymagań potwierdza się przez dołączenie do zgłoszenia odpowiednio pozytywnej opinii właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego oraz pozytywnej opinii komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej.

Wnioskodawca zamierzający rozszerzyć swoją działalność ma więc obowiązek wskazać w zgłoszeniu do ewidencji siedzibę szkoły która spełniać będzie ww. warunki. Uchybienie temu obowiązkowi spowoduje odmowę wpisu Wnioskodawcy do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego, a w konsekwencji brak prawa do założenia i prowadzenia nowej szkoły.

Należy również podkreślić, że Wnioskodawca nie może posłużyć się budynkiem w którym obecnie prowadzi liceum ogólnokształcące, gdyż jest on aktualnie wykorzystywany, a więc nie spełnia ustawowego wymogu dot. możliwość prowadzenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Z uwagi na powyższe przepisy Prawa oświaty, pozyskanie budynku spełnia warunek niezbędności o którym wspomina art. 17 ust. 8 u.p.d.o.p.

O ile przepisy u.p.d.o.p. mówią o tym, że to „zakup” stanowiących środki trwałe pomocy dydaktycznych lub innych urządzeń niezbędnych do prowadzenia szkoły, stanowi cel szkoły uprawniający do skorzystania ze zwolnienia z podatku, w ocenie Wnioskodawcy, również wykorzystanie dochodów z prowadzenia szkoły do Budowy szkoły podlega pod tę kategorię. Wnioskodawca, zarówno przez Kupno szkoły i Budowę szkoły osiągnie ten sam cel - będzie miał do swojej dyspozycji pomieszczenia, dzięki którym uzyska prawo i sposobność realizacji działalności oświatowej - prowadzenia szkoły. Należy również podkreślić że Budowa szkoły, stanowi szereg odrębnych i powiązanych ze sobą zakupów - nieruchomości gruntowej oraz usług i materiałów budowlanych. Wpisuje się więc w warunek stawiany w u.p.d.o.p.

Budynek który Wnioskodawca zamierza pozyskać, może zostać zaliczony zarówno do kategorii środków trwałych pomocy dydaktycznej jak również do urządzeń niezbędnych do prowadzenia szkoły. Budynek szkoły jest bowiem środkiem trwałym w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 15 ustawy o rachunkowości (Dz.U. 1994 Nr 121, poz. 591 z późn. zm.) oraz podlega amortyzacji zgodnie z art. 16a ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p. Niewątpliwie budynek szkoły jest również pomocą dydaktyczną, wszak dydaktyka (której synonimem jest „edukacja”) może być przecież realizowana poza budynkiem szkoły, np. w warunkach domowych. Edukacja w przystosowanej do tego zgodnie z przepisami o systemie oświaty klasie (przepisy mówią o konieczności zapewnienia „możliwość prowadzenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych”), z pewnością stanowi dla uczniów pomoc w przyswajaniu nowej wiedzy. Taką interpretację potwierdzają również niedawne wydarzenia z okresu pandemii COVID-19 podczas której lekcje były częściowo realizowane w formie zajęć zdalnych, co jak pokazały późniejsze badania, przyczyniło się do spadku poziomu edukacji i obniżenia wyników w nauce. W rezultacie uczniowie wrócili do budynków szkół w celu nadrobienia powstałych zaległości w edukacji.

Szkołę (w rozumieniu budynku w których prowadzone są dla uczniów zajęcia) można również zaliczyć do kategorii urządzeń niezbędnych do prowadzenia szkoły. Budynek szkoły stanowi bowiem jedną z kategorii rzeczy o z góry określonym przeznaczeniu, zaprojektowany bądź dostosowany w ten sposób aby optymalnie spełniał swoją funkcję - nadawał się do działalności edukacyjnej.

W ocenie Wnioskodawcy, ma on prawo do skorzystania ze zwolnienia z podatku Dochodu z liceum który zostanie osiągnięty w latach przyszłych.

Jak stanowi art. 17 ust. 1b u.p.d.o.p., zwolnienie z podatku ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Wskazany przepis, nie określa granicznego momentu lub wykorzystania dochodu na cele szkoły. Wnioskodawca nie jest więc ograniczony czasem, kiedy rzeczywiście zgromadzone przez niego na środki pochodzące z Dochodu z liceum, zostaną wykorzystane do Zakupu szkoły bądź Budowę szkoły. Dopiero ewentualna zmiana przez Wnioskodawcę przeznaczenia wydatkowania Dochodu z liceum na cele inne niż cele szkoły określone w art. 17 ust. 8 u.p.d.o.p. spowoduje, że zgromadzony Dochód z liceum utraci prawo do zwolnienia z podatku, a w konsekwencji Wnioskodawca będzie zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego.

W ocenie Wnioskodawcy, żaden z przepisów nie ogranicza również momentu podjęcia decyzji o wydatkowaniu dochodów z tytułu prowadzenia szkoły na cele szkoły.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2024 r. Nr 750, ze zm.), określa zasady, na jakich prowadzone są przedszkola, szkoły, placówki oświatowo-wychowawcze, placówki kształcenia ustawicznego oraz centra kształcenia zawodowego, placówki artystyczne, poradnie psychologiczno-pedagogiczne, młodzieżowe ośrodki wychowawcze, placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania, placówki doskonalenia nauczycieli, biblioteki pedagogiczne oraz kolegia pracowników służb społecznych. W świetle tych przepisów szkoły i placówki oświatowe są odrębnymi jednostkami od organów, które je prowadzą.

Zgodnie z art. 168 ust. 1 ww. ustawy:

Osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Osoby prawne prowadzące szkoły podlegają ogólnym regułom opodatkowania przewidzianym w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm. dalej: „ustawa o CIT”), co oznacza, że ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o CIT:

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Z art. 7 ust. 2 ustawy o CIT, wynika z kolei, że:

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Taka, a nie inna konstrukcja art. 7 ust. 2 ustawy o CIT powoduje, że kluczowe znaczenie dla ustalenia zasad opodatkowania podatkiem dochodowym mają: po pierwsze - przychód, a po drugie - koszty jego uzyskania.

Nie wszystkie przychody rozpoznawane przez podatnika wpływają na podstawę opodatkowania. Zgodnie bowiem z art. 7 ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT:

Przy ustalaniu dochodu, o którym mowa w ust. 1, stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku.

Ustawa o CIT nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do wskazania w art. 12 ust. 1 przykładowych przysporzeń, zaliczanych do tej kategorii.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT:

Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności:

otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy o CIT można więc stwierdzić, że co do zasady, przychodem jest każda wartość wchodząca do majątku podatnika, powiększająca jego aktywa. Przy czym, sformułowanie „otrzymane” oznacza, że pieniądze, wartości pieniężne i inne świadczenia muszą wpłynąć na rachunek bankowy podatnika, bądź faktycznie podatnik otrzymał je w inny sposób (np. zapłata gotówką, nabycie prawa). Przychód powstaje zatem z momentem jego faktycznego uzyskania przez podatnika.

Natomiast, z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT wynika, że:

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy o CIT. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku, czyli innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

Jak stanowi art. 17 ust. 1 pkt 45 ustawy o CIT:

Wolne od podatku są dochody z tytułu prowadzenia szkoły w rozumieniu przepisów prawa oświatowego - w części przeznaczonej na cele szkoły, z zastrzeżeniem ust. 8.

Zgodnie z art. 17 ust. 8 ustawy o CIT:

zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 45, ma zastosowanie, jeżeli dochody przeznaczone na cele szkoły zostaną wydatkowane na:

1) zakup stanowiących środki trwałe pomocy dydaktycznych lub innych urządzeń niezbędnych do prowadzenia szkoły;

2) organizowanie wypoczynku wakacyjnego uczniów, w części stanowiącej wynagrodzenie personelu wychowawczego i obsługi, jeżeli nie zostało ono pokryte przez rodziców lub prawnych opiekunów uczniów.

W myśl art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy o CIT:

zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Zgodnie z art. 17 ust 1b ustawy o CIT:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Katalog opisanych wyżej wydatków jest zamknięty. Oznacza to, że dochody przeznaczone na inne cele - nie są zwolnione z podatku dochodowego. Jednocześnie zwolnieniem objęte są tylko te dochody szkół, które pochodzą z ich prowadzenia w rozumieniu przepisów o systemie oświaty (czyli dochodów z tytułu edukacyjnej (oświatowej) działalności szkoły), natomiast nie obejmuje dochodów uzyskanych z innych źródeł, nawet jeśli są one przeznaczone na finansowanie szkoły.

Przepisy ustawy nie zwalniają generalnie z podatku dochodów szkół, ale stawiają dwa zasadnicze ograniczenia od spełnienia których możliwe jest skorzystania ze zwolnienia od podatku. Pierwsze jest takie, że zwolnione są dochody z tytułu prowadzenia szkoły w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Drugie ograniczenie jest takie, iż aby wystąpiło omawiane zwolnienie dochody muszą zostać wydatkowane na cele szkoły określone w art. 17 ust. 8 ustawy o CIT.

Wobec powyższego, osiągnięty przez Spółkę dochód z działalności edukacyjnej i oświatowej z tytułu prowadzenia Placówek będzie korzystał ze zwolnienia wskazanego w art. 17 ust. 1 pkt 45 ustawy o CIT, jeżeli zostanie przeznaczony i wydatkowany na cele wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy o CIT tj. wydatkowany na:

1)zakup stanowiących środki trwałe pomocy dydaktycznych lub innych urządzeń niezbędnych do prowadzenia szkoły,

2)organizowanie wypoczynku wakacyjnego uczniów, w części stanowiącej wynagrodzenie personelu wychowawczego i obsługi, jeżeli nie zostało ono pokryte przez rodziców lub prawnych opiekunów uczniów.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że są Państwo organem prowadzącym liceum ogólnokształcące będące szkołą niepubliczną w rozumieniu ustawy Prawo oświatowe. Liceum ogólnokształcące korzysta z wynajmowanego przez Państwa budynku. Działalność Spółki jest finansowana z dwóch źródeł: dotacji uzyskanych od (…) (tj. na każdego ucznia uczęszczającego do liceum) oraz opłat pobieranych za naukę w liceum Spółki, na które składają się opłaty wpisowe oraz czesne wpłacane przez rodziców uczniów (dalej jako „Opłaty za naukę w liceum”).

Uzyskiwane przez Wnioskodawcę Opłaty za naukę w liceum stanowią dla Spółki przychód, który po pomniejszeniu o poniesione koszty jego uzyskania, stanowi dla Spółki dochód (dalej jako „Dochód z liceum”). Spółka rozważa rozszerzenie swojej działalności. Kontynuując prowadzenie obecnego niepublicznego liceum ogólnokształcącego w niezmienionej formie, Spółka zamierza prowadzić kolejną niepubliczną szkołę w rozumieniu ustawy Prawo oświatowe. W tym celu Spółka potrzebuje dodatkowego budynku który byłby w stanie pomieścić nowych uczniów oraz który byłby odpowiednio wyposażony do prowadzenia zajęć dydatktyczno-wychowczych, a ponadto spełniał wszystkie prawnie określone warunki umożliwiające prowadzenie w nim szkoły.

Wnioskodawca w zdarzeniu przyszłym nr 1 rozważa zakup nieruchomości zabudowanej budynkiem, który po jego dostosowaniu przez Spółkę, spełniałby wszelkie prawne i techniczne warunki do przeznaczenia go prowadzenie szkoły przez Spółkę (dalej jako „Zakup szkoły”). Ponadto rozważa w zdarzeniu przyszłym nr 2 zakup nieruchomości gruntowej, na której Spółka wybuduje budynek, który spełniałby wszelkie prawne i techniczne warunki do przeznaczenia go prowadzenie szkoły przez Spółkę (dalej jako „Budowa szkoły”).

Zakup szkoły bądź Budowę szkoły Spółka zamierza sfinansować min. z zysku Spółki z przyszłych lat - w części w której zysk pochodzić będzie z Dochodu z liceum. Dodatkowo, Dochód z liceum przeznaczony na Zakup bądź Budowę szkoły Spółka zamierza wyodrębnić na dodatkowym koncie księgowym (dalej jako „Fundusz na cele szkoły”) celem ewidencjonowania rozchodów na Zakup bądź Budowę szkoły.

Dochód z liceum będzie przez Spółkę wydatkowany na wszystkie koszty bezpośrednio związane z Zakupem bądź Budową szkoły.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia czy Dochody z liceum, które Spółka osiągnie w przyszłych latach i które w przyszłości Spółka przeznaczy na Zakup szkoły bądź Budowę szkoły, są dochodem zwolnionym o podatku dochodowego od osób prawnych.

W tym miejscu jeszcze raz podkreślić należy, że przepisy ustawy nie zwalniają generalnie z podatku dochodów szkół, ale stawiają dwa zasadnicze ograniczenia od spełnienia których możliwe jest skorzystanie ze zwolnienia od podatku. Pierwsze jest takie, że zwolnione są dochody z tytułu prowadzenia szkoły w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Drugie ograniczenie jest takie, iż aby wystąpiło omawiane zwolnienie dochody muszą zostać wydatkowane na cele szkoły określone w art. 17 ust. 8 ustawy.

W świetle powyższego, Zakup szkoły w zdarzeniu przyszłym nr 1 bądź Budowę szkoły w zdarzeniu przyszłym nr 2 należy uznać za wydatek na zakup urządzenia niezbędnego do prowadzenia szkoły finansowanego z dochodów szkoły, które pochodzą z ich prowadzenia w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

W konsekwencji Dochody z liceum, które Spółka osiągnie w przyszłych latach i które w przyszłości Spółka przeznaczy na Zakup szkoły w zdarzeniu przyszłym nr 1 lub Budowę szkoły w zdarzeniu przyszłym nr 2, są dochodem zwolnionym o podatku dochodowego od osób prawnych.

Państwa stanowisko w zakresie pytań nr 1 i 2 należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

  • Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Końcowo tutejszy Organ zauważa, że przeanalizował powołaną przez Państwa we wniosku interpretację indywidualną. Wskazać należy, że została wydana w innym stanie faktycznym i jest wiążąca tylko dla podmiotu, którego sprawa dotyczy oraz przestawionego przez niego stanu faktycznego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

  • Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).