Czy dochód wydatkowany na budowę, wykończenie i utrzymanie budynku mającego służyć Fundacji do wykorzystywania i realizacji celów statutowych, uzyskiw... - Interpretacja - null

ShutterStock

Czy dochód wydatkowany na budowę, wykończenie i utrzymanie budynku mającego służyć Fundacji do wykorzystywania i realizacji celów statutowych, uzyskiw... - Interpretacja - 0114-KDIP2-1.4010.428.2024.2.DK

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Czy dochód wydatkowany na budowę, wykończenie i utrzymanie budynku mającego służyć Fundacji do wykorzystywania i realizacji celów statutowych, uzyskiwany przez Fundację z darowizn, aukcji, zbiórek, wystaw i majątku Fundacji, korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT?

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Uzupełnili go Państwo w odpowiedzi na wezwanie pismem z 12 września 2024 r. (data wpływu 13 września 2024 r.)

Treść wniosku jest następująca :

Opis zdarzenia przyszłego

Celem Fundacji jest:

(...)

Zgodnie ze statutem Fundacji, jej dochody mogą pochodzić m.in. z darowizn, aukcji, zbiórek, wystaw i majątku Fundacji.

Fundacja została powołana do realizacji Celów Fundacji.

Prezes Fundacji zamierza przekazać część swoich obrazów do Fundacji na potrzeby realizacji Celów Fundacji. Obrazy te będą stanowiły zbiór dzieł Fundacji lub zostaną sprzedane przez Fundację jako zbiór dzieł lub jako pojedyncze egzemplarze.

Fundacja ze środków uzyskanych z darowizn, aukcji, zbiórek, wystaw i majątku Fundacji zamierza sfinansować budowę, wykończenie i przystosowanie do użytku budynku przeznaczonego do wykorzystywania przez Fundację i realizowanie celów statutowych Fundacji. W ocenie Fundacji utworzenie środka trwałego, tj. budynku wzniesionego na gruncie stanowiącym własność Fundacji lub wzniesionego na gruncie cudzym, do którego Fundacja będzie posiadała tytuł prawny - w całości wypełnia realizację celów statutowych, jakimi są w szczególności propagowanie sztuki współczesnej ze szczególnym uwzględnieniem sztuki polskiej poprzez działalność wystawienniczą, wydawniczą i edukacyjną oraz przy pomocy innych dostępnych środków komunikacji społecznej, zabezpieczenie spuścizn artystycznych.

Wzniesiony budynek nie będzie służył Fundacji do prowadzenia działalności gospodarczej.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

Pismem z dnia 12 września 2024 r. (data wpływu : 13 września 2024 r.) doprecyzowali Państwo wniosek w następującym zakresie:

Fundacja została powołana na podstawie art. 1, art. 3 i art. 4 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 roku i o fundacjach Dz.U.2023.166 t.j. Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej na podstawie art. 5 ustawy o fundacjach.

Fundacja nie jest żadnym z podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT.

Cele wskazane we wniosku są celami statutowymi zawartymi w postanowieniach od 7 do 9 Statutu Fundacji A., tj. propagowanie sztuki współczesnej ze szczególnym uwzględnieniem sztuki polskiej, poprzez działalność wystawienniczą, wydawniczą i edukacyjną, oraz przy pomocy innych dostępnych środków komunikacji społecznej, zabezpieczenie spuścizn artystycznych, zabezpieczenie dorobku artystycznego fundatorów, prezentacja w Rzeczpospolitej Polskiej i poza jej granicami oraz cele statutowe A. są zbieżne z celami określonymi w art. 17 ust. 1 pkt ustawy o CIT.

Na realizowanie celów preferowanych przez ustawodawcę, wskazują postanowienia: 7,8,9 Statutu A.

Treść ww. postanowień Statutu:

„Celami Fundacji są:

7. Propagowanie sztuki współczesnej ze szczególnym uwzględnieniem sztuki polskiej, poprzez działalność wystawienniczą, wydawniczą i edukacyjną, oraz przy pomocy innych dostępnych środków komunikacji społecznej.

8.Zabezpieczenie spuścizn artystycznych

9.Zabezpieczenie dorobku artystycznego fundatorów, prezentacja w Rzeczpospolitej Polskiej i poza jej granicami.”

Fundacja A. realizuje cele ustawowe z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, takie jak: działalność naukowa i kulturalna.

Fundacja działając zgodnie ze statutem podejmuje wszelkie działania, aby zapewnić możliwości twórcze i wystawiennicze. Fundacja organizuje wystawy malarstwa prowadząc działalność wystawienniczą i upowszechnieniową. Ponadto, organizuje wystawy fundatorów w państwowych placówkach muzealnych w Polsce i poza jej granicami. Wystawy są niekomercyjne. Fundacja organizuje również wystawy w galeriach prywatnych. Fundacja wspomaga działalność twórczą.

W zakres czynności związanych z ww. działaniami wchodzą: przygotowanie koncepcji, wykonanie makiety ekspozycji, dobór dzieł, oprawa dzieł, specjalistyczne pakowanie dzieł, transport, ubezpieczenie, kontakty z mediami, wykonanie katalogu, albumu, wyjazd na otwarcie wystawy, konferencje prasowe, spotkania autorskie, projekcje filmów o twórczości. Fundacja wydaje wszelkie druki katalogi albumy prezentujące twórczość artystów.

Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej.

Fundacja nie będzie prowadziła w budynku działalności gospodarczej, będzie prowadziła działalność statutową.

Wnioskodawca podał za przykład ewentualny stan faktyczny, w którym środek trwały wykorzystywany jest do działalności gospodarczej jedynie częściowo. Wówczas dochody na niego wydatkowane byłoby opodatkowany w tej właśnie części, w której środek trwały jest wykorzystywany na prowadzenie działalności gospodarczej. A. Fundacja nie będzie wykorzystywała środku trwałego w postaci w przyszłości zbudowanego budynku do prowadzenia działalności gospodarczej.

Fundacja nie uzyskuje dochodów z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami.

Pytanie

Czy dochód wydatkowany na budowę, wykończenie i utrzymanie budynku mającego służyć Fundacji do wykorzystywania i realizacji celów statutowych, uzyskiwany przez Fundację z darowizn, aukcji, zbiórek, wystaw i majątku Fundacji, korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Dochód wydatkowany na budowę, wykończenie i utrzymanie środka trwałego w postaci budynku będącego siedzibą Fundacji, uzyskiwany przez Fundację z darowizn, aukcji, zbiórek, wystaw i majątku Fundacji, korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, ponieważ cel wydatkowania – wzniesienie budynku służącego realizacji promowania sztuki, poprzez działalność wystawienniczą, wydawniczą, edukacyjną, zabezpieczenia spuścizn artystycznych, zabezpieczenie dorobku artystycznego twórcy, poprzez m.in. przechowywanie dzieł w odpowiednich warunkach, prezentacja dorobku artystycznego twórcy - wypełnia całkowicie jej cel statutowy. Środek trwały wzniesiony przez Fundację nie będzie służył jej do prowadzenia działalności gospodarczej.

Uzyskanie darowizny wiąże się po stronie Fundacji z uzyskaniem przychodu w kwocie równej wartości przekazanego dzieła.

Fundacja jest zobligowana do wykazania wartości otrzymanych darowizn w rocznym zeznaniu podatkowym poprzez złożenie do urzędu skarbowego deklarację CIT-D - informacja podatnika podatku dochodowego od osób prawnych o otrzymanych przekazanych darowiznach w roku podatkowym.

Taki dochód będzie zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, pod warunkiem że będzie on przekazany na cele statutowe Fundacji.

Fundacja jako podmiot prowadzący działalność o charakterze kulturalnym będzie korzystała ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt. 4 ustawy o CIT.

Art. 17. [Zwolnienia przedmiotowe] ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. – podatku dochodowym od osób prawnych Dz.U.2023.2805

1. Wolne od podatku są:

1) dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Biorąc pod uwagę fakt, że inwestycja w postaci siedziby Fundacji będzie służyła wyłącznie jej celom statutowym, dochody przeznaczone i wydatkowane na przedmiotową inwestycję będą korzystały ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

W ocenie Wnioskodawcy, uprawnienia do skorzystania z przedmiotowych zwolnień nie przysługiwałyby Fundacji jedynie w przypadku, kiedy dochód byłby przeznaczony na nabycie, ulepszenie lub remont składnika majątku, w tej części, która byłaby wykorzystywana w prowadzonej działalności gospodarczej, co jednak w zamierzeniu Fundacji nie będzie miało miejsca.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 166):

Fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska i opieka nad zabytkami.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ww. ustawy:

Fundator ustala statut fundacji, określający jej nazwę, siedzibę i majątek, cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji, skład i organizację zarządu, sposób powoływania oraz obowiązki i uprawnienia tego organu i jego członków. Statut może zawierać również inne postanowienia, w szczególności dotyczące prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej, dopuszczalności i warunków jej połączenia z inną fundacją, zmiany celu lub statutu, a także przewidywać tworzenie obok zarządu innych organów fundacji.

Fundacje posiadają osobowość prawną, tak więc jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) jako podmioty, które są zwolnione z opodatkowania.

Z uwagi na powyższe należy wskazać, że fundacje, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie. Oznacza to, że fundacje ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z których dochód ten został osiągnięty.

Generalnie działalność fundacji można podzielić na:

  • działalność statutową (niegospodarczą) oraz
  • działalność gospodarczą.

Jednocześnie należy podkreślić, że zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o fundacjach:

W oświadczeniu woli o ustanowieniu fundacji fundator powinien wskazać cel fundacji oraz składniki majątkowe przeznaczone na jego realizację.

Działalność statutowa wiąże się bezpośrednio z realizacją celów, do jakich fundacja została utworzona. Przykładem tego typu działalności jest:

  • działalność pomocowa,
  • działalność naukowa,
  • działalność szkoleniowa, wydawnicza,
  • organizowanie i finansowanie,
  • realizacja konkretnych zadań jedno - lub wielokrotnych.

Zasadniczo środki na realizację celów statutowych mogą pochodzić z:

  • majątku, w jaki fundacja została wyposażona, i dochodów z tego majątku;
  • dotacji, zbiórek, spadków, darowizn, zapisów, programów pomocowych.

Ponadto dodatkowym źródłem dochodów fundacji może być własna działalność gospodarcza.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o CIT:

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Z kolei zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o CIT:

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT:

Wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.

Podkreślenia wymaga, że zwolnienie określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a ustawy. Ważny jest bowiem cel na jaki ten dochód jest przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia (za wyjątkiem dochodów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1a ustawy o CIT) , przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy o CIT:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5 %, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o CIT:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Stosownie do art. 17 ust. 1c ustawy o CIT:

Przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

1)przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;

2)przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;

3)samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Z powyższych regulacji wynika wprost, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego dochodu na ściśle określone, preferowane przez ustawodawcę cele, przy czym cele te muszą w sposób niebudzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu.

Należy mieć na uwadze, że przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej), dlatego też muszą być stosowane w sposób ścisły i jakakolwiek wykładnia rozszerzająca w odniesieniu do przepisów dotyczących ww. preferencji podatkowych jest niedopuszczalna. Również określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne. Z podatkowego punktu widzenia chodzi bowiem o zwolnienie dochodu od podatku, a zatem zastosowanie instytucji będącej wyjątkiem od reguły, jaką jest opodatkowanie dochodów osób prawnych. Mając na uwadze brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, należy wskazać, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia będzie możliwe w przypadku spełnienia następujących warunków:

  • podatnik prowadzi działalność statutową we wskazanych powyżej zakresach (jego działalność statutowa odpowiada przynajmniej jednej z wymienionych powyżej),
  • podatnik nie zalicza się do podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT,
  • podatnik przeznaczył oraz wydatkował, bez względu na termin, osiągnięte dochody na cel wskazany w statucie, odpowiadający celowi wskazanemu w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Powyższe oznacza, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT sformułowanie „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.

Zatem, warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT jest, aby cele przewidziane w statucie mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie. Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT wynika zatem wprost, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na preferowane i ściśle określone w przepisie cele, przy czym cele te muszą w sposób niebudzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Jednocześnie określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej.

W art. 17 ust. 1b ustawy o CIT, który ma charakter dopełniający względem art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, ustawodawca dopuszcza zwolnienie z opodatkowania dochodu wydatkowanego na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji celów statutowych.

Wskazanie na bezpośredni związek środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych z realizacją celów preferowanych przez ustawodawcę oznacza, że tylko takie środki i wartości mogą być nabyte z dochodu zwolnionego od opodatkowania, które służą wprost tym celom. Przeznaczenie dochodu na środki trwałe, niemające bezpośredniego związku z realizacją celów statutowych nie będzie korzystało ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 17 ust. 1b ustawy o CIT.

Jak wynika z przedstawionego opisu sprawy celem Fundacji jest:

1.propagowanie sztuki współczesnej ze szczególnym uwzględnieniem sztuki polskiej poprzez działalność wystawienniczą, wydawniczą i edukacyjną oraz przy pomocy innych dostępnych środków komunikacji społecznej,

2.zabezpieczenie spuścizn artystycznych,

3.zabezpieczenie dorobku artystycznego Fundatorów, jak również prezentacja w Rzeczpospolitej Polskiej i poza jej granicami.

Zgodnie ze statutem Fundacji, jej dochody mogą pochodzić m.in. z darowizn, aukcji, zbiórek, wystaw i majątku Fundacji.

Fundacja została powołana do realizacji Celów Fundacji. Prezes Fundacji zamierza przekazać część swoich obrazów do Fundacji na potrzeby realizacji Celów Fundacji. Obrazy te będą stanowiły zbiór dzieł Fundacji lub zostaną sprzedane przez Fundację jako zbiór dzieł lub jako pojedyncze egzemplarze.

Fundacja ze środków uzyskanych z darowizn, aukcji, zbiórek, wystaw i majątku Fundacji zamierza sfinansować budowę, wykończenie i przystosowanie do użytku budynku przeznaczonego do wykorzystywania przez Fundację i realizowanie celów statutowych Fundacji. W ocenie Fundacji utworzenie środka trwałego, tj. budynku wzniesionego na gruncie stanowiącym własność Fundacji lub wzniesionego na gruncie cudzym, do którego Fundacja będzie posiadała tytuł prawny - w całości wypełnia realizację celów statutowych, jakimi są w szczególności propagowanie sztuki współczesnej ze szczególnym uwzględnieniem sztuki polskiej poprzez działalność wystawienniczą, wydawniczą i edukacyjną oraz przy pomocy innych dostępnych środków komunikacji społecznej, zabezpieczenie spuścizn artystycznych.

Fundacja nie będzie prowadziła w budynku działalności gospodarczej, będzie prowadziła działalność statutową.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest m.in. kwestia ustalenia, czy dochód wydatkowany na budowę, wykończenie i utrzymanie budynku mającego służyć Fundacji do wykorzystywania i realizacji celów statutowych, uzyskiwany przez Fundację z darowizn, aukcji, zbiórek, wystaw i majątku Fundacji, korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Odnosząc powyższe przepisy do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, że cele Fundacji są zbieżne z celami, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, dlatego też dochód wydatkowany na budowę, wykończenie i utrzymanie budynku mającego służyć Fundacji do wykorzystywania i realizacji celów statutowych, uzyskiwany przez Fundację z darowizn, aukcji, zbiórek, wystaw i majątku Fundacji, korzysta ze zwolnienia z opodatkowania.

Zatem wszelkie dochody uzyskiwane przez Wnioskodawcę, które będą faktycznie przeznaczone i bez względu na termin wydatkowane w celu prowadzenia działalności statutowej, będą korzystały ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa ww. przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4. Dotyczy to również dochodów Fundacji z tytułu darowizn, aukcji, zbiórek, wystaw i majątku Fundacji w części przeznaczonej na budowę, wykończenie i utrzymanie budynku, mającego służyć Fundacji do wykorzystywania i realizacji celów statutowych.

Tym samym Państwa stanowisko dotyczące możliwości zwolnienia od opodatkowania na gruncie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT dochodu uzyskiwanego przez Fundację z darowizn, aukcji, zbiórek, wystaw i majątku Fundacji wydatkowanego na budowę, wykończenie i utrzymanie budynku mającego służyć Fundacji do wykorzystywania i realizacji celów statutowych zgodnych z celami, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

  • Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i/lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2283 ze zm.).