Dotyczy ustalenia: - czy przychód Fundacji związany z wniesieniem Udziałów do Fundacji będzie podlegał zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawny... - Interpretacja - 0111-KDIB1-2.4010.379.2024.2.EJ

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 8 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.379.2024.2.EJ

Temat interpretacji

Dotyczy ustalenia: - czy przychód Fundacji związany z wniesieniem Udziałów do Fundacji będzie podlegał zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych, - czy przychód Fundacji związany ze sprzedażą Udziałów będzie podlegał zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia:

- czy przychód Fundacji związany z wniesieniem Udziałów do Fundacji będzie podlegał zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych,

- czy przychód Fundacji związany ze sprzedażą Udziałów będzie podlegał zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 2 października 2024 r. (wpływ tego samego dnia). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

(…) Fundacja Rodzinna (dalej: „Wnioskodawca”, „Fundacja”) jest fundacją rodzinną w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326 z późn. zm.; dalej: „ustawa o fundacji rodzinnej”).

Fundatorem Fundacji (dalej: „Fundator”) jest osoba fizyczna będąca polskim rezydentem podatkowym, podlegającym nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.

Fundacja jest wpisana do rejestru fundacji rodzinnych prowadzonego przez sąd okręgowy w (…). Zgodnie z postanowieniami aktu założycielskiego Fundacji, fundusz założycielski Fundacji został pokryty przez Fundatora wkładem pieniężnym.

Zgodnie z postanowieniami statutu Fundacji, beneficjentami Fundacji są Fundator, małżonka Fundatora oraz zstępni Fundatora w linii prostej do II stopnia pokrewieństwa. Beneficjenci są uprawnieni do wskazanych w statucie świadczeń ze strony Fundacji w trybie określonym w statucie, zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej.

Fundator zamierza wnieść do Fundacji posiadane przez siebie udziały w spółkach kapitałowych (dalej: „Spółki” w odniesieniu do wszystkich spółek, w których Fundacja będzie posiadała udziały), w tym w szczególności udziały w A sp. z o.o. z siedzibą w (…) (dalej: „A”, w odniesieniu do udziałów w tej spółce: „Udziały w A”) lub udziały w B sp. z o.o. z siedzibą w (…) (dalej: „B”). A jest polskim rezydentem podatkowym, działającym w (…). A jest przy tym udziałowcem polskich spółek posiadających stacjonarne sieci (…).

Ponadto, może zdarzyć się tak, że Fundacja obejmie nowo utworzone udziały w A w wyniku podwyższenia kapitału w A (dalej wszystkie udziały w Spółkach, objęte lub nabyte w sposób opisany powyżej zwane jako: „Udziały”).

W rezultacie, Fundacja stanie się udziałowcem Spółek.

Wnosząc udziały do Fundacji, Fundator nie otrzyma w zamian żadnych udziałów, certyfikatów lub innych instrumentów prawnych, które dawałyby mu tytuł prawny do wniesionego do Fundacji majątku lub do otrzymania od Fundacji innego rodzaju świadczeń z tego tytułu. Udziały wniesione do Fundacji nie będą przeznaczone na pokrycie funduszu założycielskiego, lecz zostaną nieodpłatnie przekazane Fundacji i powiększą majątek Fundacji.

Po wniesieniu udziałów do Fundacji, możliwa jest sprzedaż Udziałów w A na rzecz zewnętrznego inwestora.

Fundator podejmuje obecnie działania przygotowawcze do planowanej sprzedaży Udziałów w A na rzecz zewnętrznego inwestora. W szczególności, Fundator nawiązuje lub planuje nawiązać współpracę z doradcami transakcyjnymi, prawnymi i podatkowymi, a także aktywnie poszukuje potencjalnych inwestorów zainteresowanych zakupem Udziałów w A. Celem działań podejmowanych obecnie przez Fundatora jest znalezienie potencjalnych nabywców, którzy będą gotowi nabyć udziały w A.

Obecnie nie jest możliwe określenie dokładnego terminu uzgodnienia ostatecznych warunków i przeprowadzenia sprzedaży udziałów. Sprzedaż udziałów jest zazwyczaj procesem długotrwałym.

Zgodnie z postanowieniami statutu Fundacji, Fundacja została utworzona w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundacja ma gwarantować kontynuację działalności biznesowej w ramach rodziny Fundatora i jego zstępnych.

Cele szczegółowe Fundacji zostają realizowane w szczególności przez zarządzanie składnikami majątkowymi stanowiącymi własność Fundacji, m.in. poprzez nabywanie i zbywanie papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze oraz poprzez uczestnictwo w spółkach handlowych i wykonywanie praw wspólnika lub akcjonariusza.

Preferencją Fundatora jest, aby do sprzedaży udziałów w A doszło w momencie, gdy ich właścicielem będzie Fundacja. Na dzień złożenia wniosku, nie jest rozstrzygnięte czy i kiedy dojdzie do zbycia udziałów w A. Niezależnie jednak od tego, intencją Fundatora jest, aby jego majątek (w postaci Udziałów w A lub, po ich sprzedaży, ich równowartości w pieniądzu) został zgromadzony w Fundacji, był zarządzany przez Fundację w interesie jej beneficjentów (tj. w szczególności najbliższej rodziny Fundatora), a także aby Fundacja była gotowa do spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. W przypadku, gdy doszłoby do zbycia Udziałów w A, Fundacja planuje dalej inwestować uzyskane ze sprzedaży środki pieniężne w celu pomnażania majątku rodzinnego Fundatora.

Dodatkowo, w związku z wejściem w życie ustawy o fundacji rodzinnej i możliwościami, jakie stworzyły te przepisy w zakresie zarządzania majątkiem rodzinnym, a także zabezpieczeniem rodziny i sukcesji majątku rodzinnego, Fundator pragnie z tych możliwości jak najszybciej skorzystać także w celu ustalenia i zabezpieczenia zasad dziedziczenia (sukcesji rodzinnej). Odpowiednia separacja majątku prywatnego chroni interesy i stabilność finansową Fundatora i jego rodziny. Fundator zamierza wykorzystać rozwiązania przewidziane w ustawie o fundacjach rodzinnych pozwalające na gromadzenie i ochronę majątku, spełnianie świadczeń na rzecz beneficjentów, a także na zarządzanie sukcesją zgromadzonego majątku, niezależnie od tego czy i w którym momencie dojdzie do finalizacji sprzedaży Udziałów w A.

Pytania

 1. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym przychód Fundacji związany z wniesieniem Udziałów do Fundacji będzie podlegał zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych?

 2. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym przychód Fundacji związany ze sprzedażą Udziałów będzie podlegał zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1

Zdaniem Wnioskodawcy, przychód Fundacji związany z wniesieniem Udziałów do Fundacji będzie podlegał zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych.

Ad 2

Zdaniem Wnioskodawcy, przychód Fundacji związany ze sprzedażą Udziałów będzie podlegał zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania 1

W myśl art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, fundacja rodzinna jest zwolniona z CIT. Zwolnienie przewidziane w tym przepisie ma charakter podmiotowy. Oznacza to, że tylko enumeratywne wskazanie czynności dokonanych przez fundację rodzinną powoduje powstanie obowiązku na gruncie ustawy o CIT. Ustawa o CIT zawiera zamknięty katalog wyłączeń od ww. zwolnienia.

Zgodnie z art. 6 ust. 6 ustawy o CIT, zwolnienie nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b (podatek od przychodów z budynku) i art. 24q (podatek od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej lub świadczenia w postaci ukrytych zysków).

Zgodnie z art. 6 ust. 7 ustawy o CIT, zwolnienie nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej.

Z kolei w myśl art. 6 ust. 8 ustawy o CIT, zwolnienie nie ma zastosowania do osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem.

Wskazane powyżej wyłączenia nie odnoszą się zatem do przysporzenia w postaci otrzymania przez fundację rodzinną majątku od fundatora. W konsekwencji, tego rodzaju przysporzenie jest, zdaniem Wnioskodawcy, objęte zwolnieniem z CIT wynikającym z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT. Przychód związany z otrzymaniem majątku od fundatora podlega zwolnieniu z CIT po stronie fundacji rodzinnej niezależnie od tego, czy majątek zostaje wniesiony na pokrycie funduszu założycielskiego fundacji, czy też jest przekazywany w inny nieodpłatny sposób (np. w drodze darowizny).

Zastosowanie zwolnienia z CIT w odniesieniu do nieodpłatnego wniesienia udziałów w spółce przez fundatora do fundacji rodzinnej zostało potwierdzone m.in. w interpretacji indywidualnej z 18 października 2023 r. znak: 0111-KDIB1-2.4010.459.2023.1.DP, w której stwierdzono, że:

„(…) Fundacje rodzinne podlegają co do zasady zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 u.p.d.o.p. Wyjątki od tej reguły zostały przewidziane w przepisach art. 6 ust. 6-9 u.p.d.o.p., jednak nie obejmują one zdarzeń polegających na otrzymaniu mienia przez fundację rodzinną, w tym w formie darowizny.

Tym samym, w wyniku otrzymania przez fundację rodzinną darowizny w postaci udziałów w spółce z o.o., po stronie fundacji nie powstanie przychód podatkowy.”

Podobnie stwierdzono m.in. w interpretacji indywidualnej z 8 maja 2024 r. znak: 0111-KDIB1-2.4010.134.2024.1.AW.

Analogiczne stanowisko prezentowane jest w również doktrynie. Zgodnie z P. Tomczykowski, „Fundacja rodzinna. Aspekty prawne i podatkowe, Komentarz”, Warszawa 2023, komentarz do art. 133: „Przychód podatkowy powstały w związku z otrzymanym przez fundację rodzinną mieniem będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych.”

Podsumowując, przychód Fundacji związany z wniesieniem Udziałów do Fundacji będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania 2

Jak wskazano powyżej, w myśl art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, fundacja rodzinna jest zwolniona z CIT.

Zgodnie z art. 6 ust. 7 ustawy o CIT, zwolnienie nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej.

Zdaniem Wnioskodawcy, art. 6 ust. 7 ustawy o CIT nie znajdzie zastosowania w odniesieniu do sprzedaży Udziałów przez Fundację, ponieważ będzie to działalność mieszcząca się w katalogu zawartym w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej.

W myśl art. 5 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:

 1) zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;

 2) najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;

 3) przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;

 4) nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;

 5) udzielania pożyczek:

a) spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,

b) spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,

c) beneficjentom;

 6) obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej;

 7) produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu;

 8) gospodarki leśnej.

Zdaniem Wnioskodawcy, działalność gospodarcza polegająca na nabywaniu i zbywaniu udziałów lub akcji w spółkach kapitałowych kwalifikuje się do działalności wskazanej w art. 5 ust. 1 pkt 3 lub 4 ustawy o fundacji rodzinnej, tj. przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach lub nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze.

Po wniesieniu przez Fundatora Udziałów do Fundacji, Fundacja stanie się właścicielem praw majątkowych wynikających z przystąpienia do Spółek i będzie w nich uczestniczyć jako udziałowiec. W tym zakresie, działalność Wnioskodawcy związana z posiadaniem Udziałów zaliczać się będzie do działalności wymienionej w art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o fundacji rodzinnej.

W kontekście art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o fundacji rodzinnej należy zauważyć, że zgodnie z definicją zawartą w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 646), papierami wartościowymi są m.in. akcje.

Art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o fundacji rodzinnej odnosi się przy tym nie tylko do papierów wartościowych i instrumentów pochodnych, lecz również do praw o podobnym charakterze do papierów wartościowych i instrumentów pochodnych. W tym zakresie należy uznać, że udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością są prawami o podobnym charakterze do akcji w spółce akcyjnej – stanowią bowiem zbywalne prawa majątkowe, z których wynika m.in. uprawnienie do dywidendy. W tym zakresie, zdaniem Wnioskodawcy, czynności polegające na nabywaniu i zbywaniu udziałów w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością objęte są dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o fundacji rodzinnej.

Zgodnie z art. 5 ust. 3 ustawy o fundacji rodzinnej, przepis ust. 1 pkt 1 nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4 ustawy o fundacji rodzinnej.

Z ww. regulacji wynika, że przewidziane w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o fundacji rodzinnej ograniczenie polegające na wyłączeniu z dopuszczalnego dla fundacji rodzinnej zakresu działalności czynności zbywania mienia, które zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia nie odnosi się m.in. do zbywania udziałów w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością oraz akcji w spółkach akcyjnych.

Przyjęcie innej wykładni art. 5 ust. 3 w zw. z art. 5 ust. 1 pkt 1, 3 i 4 ustawy o fundacji rodzinnej prowadziłoby do nieuzasadnionego różnicowania zakresu dopuszczalnej dla fundacji rodzinnej działalności gospodarczej w odniesieniu do spółek akcyjnych a spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, a potencjalnie nawet do nieracjonalnej konkluzji, że ustawa o fundacji rodzinnej w ogóle nie dopuszcza możliwości zbywania przez fundację rodzinną udziałów w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością.

Oznacza to, że zbycie udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością zalicza się do katalogu zawartego w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej – nawet, jeżeli fundacja rodzinna nabywa te udziały wyłącznie w celu dalszego zbycia.

Zbieżne stanowisko prezentowanie jest w doktrynie. Zgodnie z P. Tomczykowski, „Fundacja rodzinna. Aspekty prawne i podatkowe, Komentarz”, Warszawa 2023, komentarz do art. 5: „Nie ma bowiem żadnych podstaw, aby w tym kontekście różnicować akcje i udziały. W takiej sytuacji należałoby sięgnąć po wykładnię celowościową i uznać, że z uwagi na brak adekwatnych różnic między akcjami i udziałami, fundacja rodzinna może nabywać i zbywać jedne i drugie, nawet jeśli nabyła je wyłącznie w celu dalszego zbycia.”

Jak wskazano m.in. w interpretacji indywidualnej z 8 maja 2024 r. znak: 0111-KDIB1-2.4010.134.2024.1.AW:

„(…) zdaniem Organu, odpłatne zbycie (sprzedaż) udziałów w spółce prawa handlowego darowanych fundacji na podstawie darowizny lub wniesionych przez fundatora na podwyższony fundusz założycielski fundacji mieści się w zakresie określonym w art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr. Zatem w przedmiotowej prawie nie będzie miał zastosowania art. 24r ust. 1 updop.

Mając na względzie powyższe, nabywanie i zbywanie przez fundację rodzinną udziałów w spółce z o.o. (w tym w drodze darowizny lub wniesienia na poczet podwyższonego funduszu założycielskiego) stanowi działalność dozwoloną przez art. 5 ust. 1 pkt 3 u.f.r., a co za tym idzie taka działalność korzysta ze zwolnienia podmiotowego od podatku dochodowego od osób prawnych przewidzianego w art. 6 ust. 1 pkt 25 u.p.d.o.p.”

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, zbycie Udziałów przez Fundację będzie zaliczać się do katalogu zawartego w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej. Co za tym idzie, przychody uzyskane przez Fundację podlegać będą zwolnieniu z opodatkowania CIT. Nie znajdzie bowiem zastosowania żadne przewidziane ustawą odstępstwo od zwolnienia podmiotowego zawartego w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT – w tym wyłączenie przewidziane w art. 6 ust. 7 ustawy o CIT.

Podsumowując, przychód Fundacji związany ze sprzedażą Udziałów, wniesionych uprzednio do Fundacji przez Fundatora, będzie podlegał zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „updop”):

Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.

Jednakże, zgodnie z art. 6 ust. 6-7 updop:

6. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q.

7. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.

W myśl art. 24r ust. 1 updop:

W zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.

Jak stanowi art. 5 ust. 1 pkt 1, 3 i 4 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”):

Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:

1) zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;

3) przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;

4) nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze.

Zgodnie z art. 5 ust. 3 ufr:

Przepis ust. 1 pkt 1 nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4.

W pierwszej kolejności Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy przychód Fundacji związany z wniesieniem Udziałów do Fundacji będzie podlegał zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych.

Mając na względzie powyższe wyjaśnienia, jak już wskazano, Fundacje rodzinne podlegają co do zasady zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 updop. Wyjątki od tej reguły zostały przewidziane w przepisach art. 6 ust. 6-9 updop, jednak nie obejmują one zdarzeń polegających na otrzymaniu mienia przez fundację rodzinną.

Tym samym, w wyniku otrzymania przez fundację rodzinną udziałów w spółkach kapitałowych wniesionych przez fundatora na powiększenie majątku Fundacji, po stronie Fundacji nie powstanie przychód podatkowy.

W związku z wniesieniem Udziałów do Fundacji nie będzie ona zobowiązana do rozpoznania przychodu.

Wobec powyższego Państwa stanowisko w zakresie pytania 1 należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do Państwa wątpliwości zakresie pytania 2, dotyczących ustalenia, czy przychód Fundacji związany ze sprzedażą Udziałów będzie podlegał zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych wskazać należy, że dla celów opodatkowania fundacji rodzinnej szczególne znaczenie ma prawidłowe ustalenie, czy fundacja ta prowadzi działalność zgodnie ze wskazanymi przez ustawodawcę wymogami. Zgodnie bowiem z art. 24r updop w zakresie, w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ufr, stawka CIT wynosi 25% podstawy opodatkowania.

Jak wynika z art. 5 ufr, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w zakresie przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach. Może również nabywać i zbywać papiery wartościowe, instrumenty pochodne i prawa o podobnym charakterze. Ponadto, jak wynika z powołanego przepisu, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w zakresie zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia. Przy czym powyższe (tj. art. 5 ust. 1 pkt 1 ufr) nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4 (art. 5 ust. 3 ufr).

Mając na względzie przepis art. 5 ust. 3 ufr, stwierdzić należy, że fundacja rodzinna może prowadzić działalność polegającą na zbywaniu praw wynikających z przystąpienia do spółek handlowych, a także papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze, nawet jeśli takie prawa i składniki mienia zostały nabyte wyłącznie w celu ich dalszego zbycia.

Na gruncie art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr, fundacja rodzinna może przystępować do spółek handlowych i innych wymienionych w tym przepisie podmiotów, uczestniczyć w nich oraz wykonywać wszelkie prawa wynikające z tych tytułów, również z nich występować, czy zbywać części udziału. Podkreślić należy, że zbywanie udziałów m.in. w spółce z o.o. nie mieści się w zakresie działalności wskazanej w art. 5 ust. 1 pkt 4 ufr.

Wobec powyższego, zdaniem Organu, odpłatne zbycie (sprzedaż) udziałów w spółkach prawa handlowego wniesionych przez fundatora mieści się w zakresie określonym w art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr. Zatem w przedmiotowej sprawie nie będzie miał zastosowania art. 24r ust. 1 updop.

Mając na względzie powyższe, przychód Fundacji związany ze sprzedażą Udziałów, wniesionych uprzednio do Fundacji przez Fundatora, będzie podlegał zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 updop w zw. z art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr.

Wobec powyższego Państwa stanowisko w zakresie pytania 2 należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Natomiast Organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  - Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

  - Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  - Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

   - w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

   - w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).