Czy udzielanie przez Fundację rodzinną pożyczek podmiotom innym niż wymienione w art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy o FR na okres dłuższy niż 10 lat będzie st... - Interpretacja - 0111-KDIB1-2.4010.475.2024.1.AK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 8 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.475.2024.1.AK

Temat interpretacji

Czy udzielanie przez Fundację rodzinną pożyczek podmiotom innym niż wymienione w art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy o FR na okres dłuższy niż 10 lat będzie stanowiło ukryty zysk w rozumieniu art. 24q ust. 1a pkt 6 ustawy o CIT?

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 sierpnia 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 19 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy udzielanie przez Fundację rodzinną pożyczek podmiotom innym niż wymienione w art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy o fundacji rodzinnej na okres dłuższy niż 10 lat będzie stanowiło ukryty zysk w rozumieniu art. 24q ust. 1a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest osobą fizyczną będącą polskim rezydentem podatkowym i podlegającym opodatkowaniu na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „ustawa o PIT”), który planuje założyć - jako jedyny Fundator - fundację rodzinną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ustawa o FR”) („Fundacja Rodzinna”) na podstawie aktu założycielskiego sporządzonego w formie aktu notarialnego.

Wnioskodawca wskazuje, że Fundacja Rodzinna będzie gromadzić mienie oraz zarządzać nim w interesie przyszłych beneficjentów. Jednym z beneficjentów Fundacji rodzinnej, którymi będą wyłącznie osoby fizyczne (lub organizacje pożytku publicznego) wskazane w statucie - będzie także Fundator. Początkowo mienie Fundacji rodzinnej będzie stanowić majątek (składniki majątku) wniesione przez Wnioskodawcę, a w przyszłości również potencjalnie mienie wniesione przez osoby najbliższe Wnioskodawcy (małżonka, zstępnych, wstępnych lub rodzeństwo).

W ramach prowadzenia przez Fundację rodzinną dozwolonej działalności gospodarczej planowane jest m.in. udzielanie przez Fundację pożyczek, zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy o FR. Fundacja rodzinna planuje bowiem udzielanie pożyczek zarówno spółkom kapitałowym, w których będzie posiadała udziały albo akcje, a także spółkom osobowym, w których będzie uczestniczyła jako wspólnik oraz beneficjentom Fundacji rodzinnej, a także innym podmiotom, z którymi nie będzie w żaden sposób powiązana.

Fundacja planuje udzielanie pożyczek określonym podmiotom, na określony, ustalony okres obowiązywania. Niewykluczone, że w czasie funkcjonowania Fundacji rodzinnej okres obowiązywania tak udzielonych pożyczek ulegnie wydłużeniu, przy czym wyjściowo okres na jaki zostanie udzielona pożyczka wynosiłby 10 lat. Pożyczki każdorazowo byłyby udzielane przez Fundację rodzinną na warunkach rynkowych.

W związku z rozważaniem prowadzenia przez Fundację rodzinną działalności w zakresie udzielania pożyczek, zgodnie z ustawą o CIT związanych z kwestią opodatkowania dochodu z udzielonej pożyczki innym podmiotom, tj. niewymienionym wprost w art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy o FR Wnioskodawca powziął następujące wątpliwości.

Pytanie

Czy udzielanie przez Fundację rodzinną pożyczek podmiotom innym niż wymienione w art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy o FR na okres dłuższy niż 10 lat będzie stanowiło ukryty zysk w rozumieniu art. 24q ust. 1a pkt 6 ustawy o CIT?

Pani stanowisko w sprawie

Udzielanie przez Fundację rodzinną pożyczek podmiotom innym niż wymienione w art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy o FR na okres dłuższy niż 10 lat nie będzie stanowiło ukrytego zysku w rozumieniu art. 24q ust. 1a pkt 6 ustawy o CIT.

Fundacja rodzinna będzie wykonywać dozwoloną działalność polegającą na udzielaniu pożyczek, w tym także na udzielaniu pożyczek podmiotom spoza grupy podmiotów, które zostały wymienione wprost w art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy o FR. Wspomniane podmioty nie będą posiadały zarówno statusu spółki kapitałowej lub spółki osobowej powiązanej z Fundacją rodzinną, bowiem Fundacja rodzinna w nie wszystkich podmiotach, którym będzie udzielała pożyczek będzie wspólnikiem/udziałowcem. Ponadto podmioty, którym będą udzielane pożyczki nie będą miały statusu beneficjenta w Fundacji rodzinnej.

W art. 24q ust. 1a pkt 6 ustawy o CIT wskazane zostały warunki uznania pożyczki za ukryte zyski, przez które rozumie się: pożyczkę udzieloną przez fundację rodzinną beneficjentowi na okres co najmniej 10 lat albo na okres krótszy niż 10 lat, jeżeli ostateczny termin obowiązywania umowy wyniósł co najmniej 10 lat.

Wobec powyższego omawiany przepis nie reguluje kwestii powstania świadczenia z tytułu ukrytych zysków w sytuacji, gdy pożyczka zostanie udzielona podmiotom innym niż wskazani w art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy o FR - beneficjenci Fundacji rodzinnej. To oznacza, że zarówno spółkom w których Fundacja rodzinna będzie wspólnikiem jak i podmiotom niepowiązanym z Fundacją rodzinną (nawet jeżeli pożyczka zostanie zawarta na okres co najmniej 10 lat lub więcej niż 10 lat) ponieważ przytoczony art. 24q ust. 1a pkt 6 ustawy o CIT nie dotyczy podmiotów, które nie są beneficjentami Fundacji rodzinnej.

Pożyczka udzielona przez Fundację rodzinną podmiotom, innym niż określone w art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy o FR jako beneficjenci - na jakikolwiek okres czasu nie będzie stanowiła ukrytych zysków w rozumieniu art. 24q ust. 1a pkt 6 ustawy o CIT i tym samym nie powstanie obowiązek podatkowy z tytułu świadczeń z ukrytych zysków w postaci opodatkowania udzielonej kwoty pożyczki takim podmiotom przez Fundację rodzinną - stawką podatku wynoszącą 15%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Panią we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Pani zapytania) tj. kwestii ustalenia, czy udzielanie przez Fundację rodzinną pożyczek będzie stanowiło ukryty zysk. Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji. W szczególności kwestia czy Fundacja rodzinna będzie wykonywać dozwoloną działalność polegającą na udzielaniu pożyczek nie jest przedmiotem niniejszej interpretacji.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „updop”):

Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”):

Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie udzielania pożyczek:

a) spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,

b) spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,

c) beneficjentom.

W myśl art. 6 ust. 6 updop:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q.

Stosownie do art. 24q ust. 1 updop:

Podatek dochodowy od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio:

1) świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej,

2) mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,

3) świadczenia w postaci ukrytych zysków

       - wynosi 15% podstawy opodatkowania.

Katalog ukrytych zysków znajduje się w art. 24q ust. 1a updop:

Przez świadczenia w postaci ukrytych zysków, o których mowa w ust. 1 pkt 3, rozumie się:

 1) odsetki, prowizje, wynagrodzenia i inne opłaty od jakiegokolwiek rodzaju pożyczki udzielonej fundacji rodzinnej przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną;

 2) darowizny lub inne nieodpłatne lub częściowo odpłatne świadczenia, inne niż świadczenia, o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, przekazane, bezpośrednio lub pośrednio, na rzecz beneficjenta, fundatora, podmiotu powiązanego z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną;

 3) świadczenia na rzecz beneficjenta, fundatora lub podmiotu powiązanego z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną z tytułu:

 a) usług doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze,

 b) wszelkiego rodzaju opłat i należności za korzystanie lub prawo do korzystania z praw lub wartości, o których mowa w art. 16b ust. 1 pkt 4-7;

 4) różnicę między wartością rynkową transakcji określoną zgodnie z art. 11c a ustaloną ceną tej transakcji - w przypadku innych niż określone w pkt 3 transakcji między fundacją rodzinną a beneficjentem, fundatorem, podmiotem powiązanym z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną;

 5) pożyczkę udzieloną przez fundację rodzinną beneficjentowi w tej części, która podlegała zwrotowi w danym roku podatkowym i nie została zwrócona do dnia upływu terminu złożenia deklaracji, o której mowa w art. 24s ust. 1, za ten rok podatkowy;

 6) pożyczkę udzieloną przez fundację rodzinną beneficjentowi na okres co najmniej 10 lat albo na okres krótszy niż 10 lat, jeżeli ostateczny termin obowiązywania umowy wyniósł co najmniej 10 lat.

Z powyższych przepisów wynika, że ukrytym zyskiem dla fundacji rodzinnej są m.in.:

   - pożyczki udzielone przez fundację rodzinną beneficjentowi w tej części, która podlegała zwrotowi w danym roku podatkowym i nie została zwrócona do dnia upływu terminu złożenia deklaracji, o której mowa w art. 24s ust. 1, za ten rok podatkowy;

   - pożyczki udzielone przez fundację rodzinną beneficjentowi na okres co najmniej 10 lat albo na okres krótszy niż 10 lat, jeżeli ostateczny termin obowiązywania umowy wyniósł co najmniej 10 lat.

Ukryte zyski, o których mowa w art. 24q ust. 1a pkt 5 i 6 updop są zawężone wyłącznie do pożyczek udzielonym beneficjentom.

W świetle powyższego pożyczka udzielona przez Fundację rodzinną innym niż beneficjenci Fundacji podmiotom, na jakikolwiek okres czasu nie będzie stanowiła ukrytych zysków, a tym samym nie powstanie obowiązek podatkowy z tytułu świadczeń w postaci ukrytych zysków, o którym mowa w art. 24q ust. 1a pkt 6 updop.

Zatem Pani stanowisko, że pożyczka udzielona przez Fundację rodzinną podmiotom, innym niż określone w art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy o FR jako beneficjenci - na jakikolwiek okres czasu nie będzie stanowiła ukrytych zysków w rozumieniu art. 24q ust. 1a pkt 6 updop i tym samym nie powstanie obowiązek podatkowy z tytułu świadczeń z ukrytych zysków w postaci opodatkowania udzielonej kwoty pożyczki takim podmiotom przez Fundację rodzinną - stawką podatku wynoszącą 15% należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które przedstawiła Pani i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

   - Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

   - Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

   - Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

   - w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

   - w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).