Czy Spółka w roku wniesienia aportu w postaci ZCP będzie dalej uprawniona do zastosowania stawki 9% podatku dochodowego od osób prawnych? - Interpretacja - 0111-KDIB1-3.4010.437.2024.2.PC
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Czy Spółka w roku wniesienia aportu w postaci ZCP będzie dalej uprawniona do zastosowania stawki 9% podatku dochodowego od osób prawnych?
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych, jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
25 lipca 2024 r., wpłynął Państwa wniosek z 24 lipca 2024 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy Spółka w roku wniesienia aportu w postaci ZCP będzie dalej uprawniona do zastosowania stawki 9% podatku dochodowego od osób prawnych.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie pismem z 23 września 2024 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Spółka jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością wpisaną do Krajowego Rejestru Sądowego dnia 4 lutego 2014 r. Wnioskodawca jest polskim rezydentem i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych.
Jedynym udziałowcem Spółki jest osoba fizyczna pełniąca funkcje w spółce prezesa zarządu, posiadająca nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W przyszłości planowana jest sprzedaż części udziałów.
Udziałowiec ten planuje dokonać w 2024 r. aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa (dalej „ZCP”) do Spółki. Wartość wnoszonego aportu przekroczy równowartość 10.000,00 euro.
Przychody Spółki w roku podatkowym (zarówno zakończonym w dniu 31 grudnia 2023 r., jak i mającym się zakończyć z dniem 31 grudnia 2024 r.) nie przekroczyły ani nie przekroczą wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł.
Spółka spełnia i będzie warunek do uznania jej za małego podatnika w rozumieniu art. 4a pkt 10 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.
W związku z tym Wnioskodawca ma wątpliwości, czy taki aport ZCP nie spowoduje braku możliwości stosowania stawki 9% CIT.
Pytanie
Czy Spółka w roku wniesienia aportu w postaci ZCP będzie dalej uprawniona do zastosowania stawki 9% podatku dochodowego od osób prawnych?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, po wniesieniu ZCP Spółka dalej będzie uprawniona do zastosowania stawki 9% podatku dochodowego od osób prawnych.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy CIT podatek wynosi:
1) 19% podstawy opodatkowania;
2) 9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych
- w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł.
Ponadto, zgodnie z art. 19 ust. 1d ustawy o CIT, podatnicy stosują stawkę 9%, jeżeli posiadają status małego podatnika. Małym podatnikiem, na podstawie art. 4a pkt 10 ustawy o CIT, jest podatnik, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku VAT) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro.
Jednocześnie, art. 19 ust. 1a pkt 5 ustawy o CIT stanowi, że podatnik, który został utworzony przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość 10.000 euro - nie stosuje ww. stawki 9% podatku CIT w roku podatkowym, w którym rozpoczął działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.
Stawka 9% podatku CIT wyłączona zostaje zatem m.in. w sytuacji, w której w roku podatkowym utworzenia podatnika oraz w roku bezpośrednio po nim następującym dojdzie do wniesienia do spółki zorganizowanej części przedsiębiorstwa w drodze wkładu niepieniężnego.
Spółka utworzona została w roku 2014 r. Pierwszy rok podatkowy zakończył się z dniem 31 grudnia 2024 r. (winno być : „31 grudnia 2014 r.”). Drugi rok podatkowy rozpoczął się z dniem 1 stycznia 2015 r.
Spółka spełnia również pozostałe przesłanki z art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT (w szczególności próg maksymalnego przychodu w kwocie będącej równowartością 2.000.000 euro), a także będzie posiadać status małego podatnika w rozumieniu art. 4a pkt 10 ustawy o CIT, wobec czego po wniesieniu ZCP możliwe będzie opodatkowanie według stawki 9% podatku CIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Wysokość stawki podatku określona została w art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa CIT”).
Stosownie do art. 19 ust. 1 ustawy CIT:
Podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, wynosi:
1) 19% podstawy opodatkowania;
2) 9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych - w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.
W myśl art. 19 ust. 1d ustawy CIT:
Podatnicy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, stosują stawkę podatku, o której mowa w tym przepisie, jeżeli posiadają status małego podatnika.
Według art. 4a pkt 10 ustawy CIT:
Ilekroć w ustawie jest mowa o małym podatniku – oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.
Stosownie do art. 19 ust. 1e ustawy CIT:
Warunek, o którym mowa w ust. 1d, nie dotyczy podatników rozpoczynających prowadzenie działalności, z zastrzeżeniem ust. 1a i 1c, w roku rozpoczęcia tej działalności.
Zgodnie z art. 19 ust. 1a ustawy CIT:
Podatnik, który został utworzony:
1) w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału podatników, z wyjątkiem przekształcenia spółki w inną spółkę, albo
2) w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą lub spółki niebędącej osobą prawną, albo
3) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które wniosły na poczet kapitału podatnika uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty co najmniej 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, albo
4) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo
5) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14
- nie stosuje przepisu ust. 1 pkt 2 w roku podatkowym, w którym rozpoczął działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.
W świetle art. 19 ust. 1c ustawy CIT:
Przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do:
1) spółki dzielonej,
2) podatnika, który wniósł tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:
a) uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub
b) składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników
- w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.
Z opisu sprawy wynika, że Spółka jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością wpisaną do Krajowego Rejestru Sądowego dnia 4 lutego 2014 r. Jedynym udziałowcem Spółki jest osoba fizyczna pełniąca funkcje w spółce prezesa zarządu, posiadająca nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Udziałowiec ten planuje dokonać w 2024 r. aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa do Spółki. Wartość wnoszonego aportu przekroczy równowartość 10.000,00 euro. Przychody Spółki w roku podatkowym (zarówno zakończonym w dniu 31 grudnia 2023 r., jak i mającym się zakończyć z dniem 31 grudnia 2024 r.) nie przekroczyły ani nie przekroczą wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł. Ponadto, Spółka spełnia i będzie warunek do uznania jej za małego podatnika w rozumieniu art. 4a pkt 10 ustawy CIT.
Państwa wątpliwość budzi kwestia, czy Spółka w roku wniesienia aportu w postaci ZCP będzie dalej uprawniona do zastosowania stawki 9% podatku dochodowego od osób prawnych.
Odnosząc powyższe uregulowania do przedstawionego opisu sprawy należy stwierdzić, że transakcja wniesienia aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki nie spowoduje zakwalifikowania Państwa jako podmiotu określonego w art. 19 ust. 1a pkt 5 ustawy CIT.
Z uwagi na fakt założenia Państwa spółki w 2014 r., który był jednocześnie rokiem jej rozpoczęcia, kolejnym rokiem podatkowym w Państwa przypadku i zarazem bezpośrednio następującym po roku utworzenia działalności gospodarczej jest 2015 r. W 2024 r. udziałowiec planuje dokonać aportu ZCP którego wartość przekroczy równowartość 10.000 euro. Zdarzenie to nie będzie miało miejsca w roku podatkowym, w którym Spółka została utworzona, ani w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym. Tym samym należy stwierdzić, że nie znajdzie u Państwa zastosowania art. 19 ust. 1a pkt 5 ustawy o CIT.
W związku z powyższym, po wniesieniu ZCP Spółka dalej będzie uprawniona do zastosowania stawki 9% podatku dochodowego od osób prawnych.
Tym samym Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).