Interpretacja indywidualna z dnia 2 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.445.2024.3.PK
Temat interpretacji
W zakresie zaliczenia wydatków na Inwestycję drogową do kosztów uzyskania przychodów i moment ich potrącenia.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 sierpnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 6 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych dotyczącej ustalenia:
- czy wydatki poniesione przez Spółkę na Inwestycję Drogową będą stanowiły dla Spółki koszt uzyskania przychodów, w szczególności nie będzie miało do nich zastosowanie wyłączenie zawarte w art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o CIT;
- czy, jeżeli stanowisko Spółki w zakresie pytania nr 9 (winno być: 7) zostanie uznane za prawidłowe, czy wydatki poniesione na Inwestycję Drogową będą stanowiły koszt w dacie przekazania Inwestycji Drogowej na rzecz Miasta (…), w szczególności nie będą one stanowiły wydatków na nabycie środka trwałego Spółki ani inwestycji w obcym środku trwałym.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
A. S.A. (dalej: "Spółka" lub "Wnioskodawca") jest producentem i sprzedawcą produktów z sektora (…). Spółka należy do międzynarodowej grupy B., zajmującej się produkcją produktów sprzedawanych pod markami takimi jak np. (…). Spółka jest czynnym podatnikiem VAT.
Spółka jest właścicielem trzech fabryk zlokalizowanych w Polsce. Jedną z tych fabryk jest fabryka zlokalizowana w (…), w której produkowane są produkty (…) sprzedawane pod markami m.in. (…).
Wnioskodawca podjął decyzję o rozbudowie fabryki w (...), w wyniku czego fabryka ta istotnie zwiększy swoje moce produkcyjne. Z punktu widzenia przepisów prawa podatkowego, zakładanym jest, że rozbudowa fabryki przełoży się bezpośrednio na wzrost wartości sprzedaży (na gruncie podatku VAT) oraz zwiększenie przychodów (na gruncie podatku CIT). Planowana inwestycja wyniesie około (…) złotych.
W związku z rozbudową fabryki, niezbędna jest realizacja inwestycji drogowej polegającej na przebudowie układu komunikacyjnego w ciągu drogi publicznej - ul. (…) w (…)(dalej: "Inwestycja Drogowa"). Inwestycja Drogowa będzie polegała na budowie ronda wraz z infrastrukturą techniczną, które umożliwi wjazd oraz wyjazd z działek gruntu, na których będzie zlokalizowana rozbudowana fabryka. Realizacja tej Inwestycji jest niezbędna, między innymi, aby zapewnić odpowiedni dostęp dla pojazdów ciężkich przywożących półprodukty oraz odbierających produkty z rozbudowanej fabryki. Przeprowadzenie Inwestycji Drogowej ma więc bezpośredni związek z opisaną powyżej rozbudową fabryki w (…).
W ramach Inwestycji Drogowej zostaną wykonane m.in. następujące prace: budowa jezdni (składającej się na rondo) (w tym wyburzenie, lub częściowe wyburzenie obecnie znajdujących się na terenie Inwestycji Drogowej budowli), budowa obustronnego chodnika z płyt betonowych, budowa odwodnienia, budowa kanału technologicznego, budowa oświetlenia, wycinka drzew, urządzenie zieleni.
Zgodnie z uzgodnieniami z Miastem (…) reprezentowanym przez Zarząd Dróg Miejskich w (…) (dalej: "Miasto (…)"), ciężar przeprowadzania Inwestycji Drogowej (w tym ciężar ekonomiczny tej inwestycji) będzie spoczywał wyłącznie na Spółce, jako na inwestorze planowanej rozbudowy fabryki. W tym zakresie, do obowiązków Spółki będzie należało m.in. opracowanie projektu budowlanego dla Inwestycji Drogowej, opracowanie projektu tymczasowej i docelowej organizacji ruchu, opracowanie projektów budowlanych i wykonawczych branżowych niezbędnej dla budowy nowych i przebudowy istniejących, kolizyjnych uzbrojeń (w przypadku takiej konieczności), opracowanie kompleksowej dokumentacji z branży zieleni; uzyskanie niezbędnych opinii i uzgodnień (np. w zakresie odwodnienia, zieleni, oświetlenia, kanału technologicznego, organizacji ruchu, nowych uzbrojeń infrastruktury technicznej oraz wynikających z usuwania kolizji).
Od strony przepisów prawa budowlanego, zakłada się, że realizacja Inwestycji Drogowej nastąpi w oparciu o ustawę z 10 kwietnia 2003 roku o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych ("Specustawa"). Zgodnie ze Specustawą, rozbudowa drogi publicznej może nastąpić po wydaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej ("Decyzja ZRID"). Decyzja ta zastępuje m.in. decyzję o pozwoleniu na budowę, decyzję dotyczącą podziału nieruchomości czy decyzję wywłaszczeniową (tj. pozbawiającą prawa do nieruchomości przeznaczonych pod projektowaną drogę poprzednich właścicieli), co przyśpiesza procedurę przygotowania i realizacji takich inwestycji. Możliwym jest, że Decyzji ZRID zostanie nadany rygor natychmiastowej wykonalności. Zgodnie ze Specustawą, nadanie Decyzji ZRID rygoru natychmiastowej wykonalności oznacza zobowiązanie do niezwłocznego wydania nieruchomości.
Inwestycja Drogowa będzie realizowana:
a)częściowo na działkach gruntu, których obecnym właścicielem jest Miasto (…) (i których Spółka nie jest użytkownikiem wieczystym);
b)częściowo na działkach (lub częściach działek) gruntu, których obecnym właścicielem/współwłaścicielem lub użytkownikiem wieczystym jest Spółka, przy czym w zakresie tych działek, których użytkownikiem wieczystym jest Spółka, ich właścicielem jest Miasto (…) (dalej: "Działki Wnioskodawcy") oraz
c)częściowo na działkach (lub częściach działek), których obecnym właścicielem/ współwłaścicielem lub użytkownikiem wieczystym są inne niż Spółka oraz Miasto (…) podmioty ("Działki Podmiotów Trzecich").
Na Działki Wnioskodawcy składają się trzy działki gruntu:
1)Działka nr 1 - jest to działka, będą własnością Spółki, dla której prowadzona jest księga wieczysta o numerze (…).
2)Działka nr 2 - jest to działka, której właścicielem jest Miasto (…), zaś Spółka jest jej użytkownikiem wieczystym. Dla działki prowadzona jest księga wieczysta o numerze (…).
3)Działka nr 3 - jest to działka, której właścicielem jest Miasto (…), zaś współużytkownikiem wieczystym jest Spółka. Dla działki prowadzona jest księga wieczysta o numerze (…).
Przed rozpoczęciem prac budowlanych związanych z Inwestycją Drogową, Działki Wnioskodawcy oraz Działki Podmiotów Trzecich (lub odpowiednie części tych działek), jako przeznaczone pod projektowaną drogę, staną się własnością Miasta (…) (zaś w zakresie tych działek, które obecnie są już własnością Miasta (…), jednak na których ustanowiono prawo użytkowania wieczystego - prawo użytkowania wieczystego efektywnie wygaśnie). Przy czym, ponieważ Miasto (…) nie ma możliwości / nie jest zainteresowane odkupieniem tych działek, na mocy stosownych ustaleń uzgodniono, że warunkiem przeprowadzenia Inwestycji Drogowej będzie przekazanie na rzecz Miasta (…) ("przekazane" w takim znaczeniu, że ich wyłącznym właścicielem stanie się Miasto (…), zaś istniejące prawa użytkowania wieczystego wygasną), Działek Wnioskodawcy oraz Działek Podmiotów Trzecich, w sposób niepowodujący żadnych obciążeń finansowych po stronie Miasta (…).
W tym zakresie, przeniesienie prawa własności / wygaśnięcie prawa użytkowania wieczystego Działek Wnioskodawcy (lub części Działek Wnioskodawcy) nastąpi:
- albo, jeszcze przed wydaniem decyzji ZRID, w drodze umowy darowizny / umowy nieodpłatnego zrzeczenia się prawa użytkowania wieczystego nieruchomości (wraz z umową darowizny zlokalizowanych na nich budowali) na rzecz Miasta (...).
- albo, alternatywnie, bezpośrednio na podstawie decyzji ZRID. W takim przypadku z dniem, w którym Decyzja ZRID stanie się ostateczna, wszystkie Działki Wnioskodawcy (lub odpowiednie części Działek Wnioskodawcy) przeznaczone pod Inwestycję Drogową z mocy prawa staną się własnością miasta (…) lub/i nastąpi wygaśnięcia prawa użytkowania wieczystego do tych działek i Miasto (…) Stanie się właścicielem zlokalizowanych na nich naniesień.
W takim przypadku, zgodnie ze Specustawą, podmiot, który wydaje decyzję ZRID ma także obowiązek wydać (w odrębnym postępowaniu) decyzję ustalającą wysokość odszkodowania. Wszczęcie takiego postępowania odszkodowawczego następuje z urzędu. Wysokość odszkodowania ustala się na podstawie wartości rynkowej nieruchomości, uwzględniając stan i wartość nieruchomości (według stanu nieruchomości w dniu wydania Decyzji ZRID oraz według jej wartości z dnia, w którym następuje ustalenie wysokości odszkodowania). Przy czym, w takim przypadku po uprawomocnieniu się decyzji ustalającej wysokość odszkodowania, Spółka zrzeknie się należnego jej odszkodowania. Efektywnie wiec, przekazanie Działek Wnioskodawcy na rzecz miasta (...) nastąpi bez otrzymania przez Spółkę wynagrodzenia.
Jednocześnie, Spółka zobowiążę się do zwrotu na rzecz miasta (…) kwoty wypłaconych przez Miasto (…) na rzecz właścicieli/użytkowników wieczystych Działek Podmiotów Trzecich odszkodowań związanych z przeniesieniem na rzecz Miasta (…) Działek Podmiotów Trzecich.
Zarówno w pierwszym przypadku (w którym dojdzie do darowizny/zrzeczenia się prawa użytkowania wieczystego na podstawie umowy cywilnoprawnej) jak również w drugim przypadku (Miasto (…) stanie się wyłącznym właścicielem tej części Działek Wnioskodawcy, na których ma być wybudowana Inwestycja Drogowa, zaś prawo użytkowania wieczystego do tych działek wygaśnie na podstawie decyzji administracyjnej i dojdzie do zrzeczenia się odszkodowania za przejętą część Działek Wnioskodawcy), przekazanie Działek nastąpi efektywnie nieodpłatnie (Spółka nie otrzyma żadnego wynagrodzenia). Należy przy tym wskazać, że takie ustrukturyzowanie przeprowadzenia Inwestycji Drogowej jest w praktyce niezbędne, aby Inwestycja Drogowa mogła być w ogóle zostać realizowana (Miasto (…) nie byłoby zainteresowane odpłatnym nabyciem Działek Wnioskodawcy oraz Działek Podmiotów Trzecich).
Po dokonaniu opisanego powyżej przekazania Działek Wnioskodawcy oraz Działek Podmiotów Trzecich, Miasto (…) (Zarząd Dróg Miejskich), udostępni tymczasowo Spółce, jako inwestorowi inwestycji budowlanej polegającej na rozbudowie fabryki zarówno działki które były już własnością miasta (...), jak również przekazane na jego rzecz Działki Wnioskodawcy oraz Działki Podmiotów Trzecich na potrzeby realizacji Inwestycji Drogowej.
Prace budowlane w ramach realizacji Inwestycji Drogowej rozpoczną się już więc w momencie, kiedy to miasto (...) będzie właścicielem wszystkich działek gruntu, na której realizowana będzie Inwestycja Drogowa.
Po tym, jak Decyzja ZRID stanie się ostateczna, Spółka przystąpi do realizacji Inwestycji Drogowej. W tym zakresie, Spółka zleci wykonanie stosowne prac budowlanych przedsiębiorstwu budowlanemu (dalej: "Wykonawca Prac"), który za wykonanie prac będzie obciążał Spółkę fakturami dokumentującymi świadczenie usług budowlanych, z naliczonym podatkiem VAT.
Po zakończeniu Inwestycji Drogowej, przekazanie nakładów na wszystkich działkach na których zrealizowana została Inwestycja Drogowa zostanie komisyjnie przekazane przez Spółkę na rzecz miasta (...). Przekazanie nastąpi na podstawie protokołu odbioru. Wraz z przekazaniem, Spółka przeniesie na rzecz Zarządu Dróg Miejskich działających w imieniu Prezydenta Miasta (…) całość autorskich praw majątkowych i zależnych do projektu budowlanego, komplet dokumentów związanych z realizacją Inwestycji Drogowej, prawo do gwarancji jakości i rękojmi udzielonej przez Wykonawcę Prac (i jego podwykonawców) wraz z zabezpieczeniem gwarancji (np. kaucją, gwarancją bankową itp).
Przekazanie to nastąpi nieodpłatnie (Spółka, jako inwestor nie będzie żądała żadnego wynagrodzenia za poniesione nakłady i nie będzie dochodziła zwrotu poniesionych kosztów związanych z realizacją Inwestycji Drogowej oraz zrzeknie się wszelkich roszczeń w stosunku do Miasta (…), w tym do Zarządu Dróg Miejskich z tego tytułu).
Miasto (...) posiada status czynnego podatnika VAT.
Pytania
1)Czy dokonanie (przed rozpoczęciem prac związanych z Inwestycją Drogową) przez Spółkę darowizny prawa własności Działek Wnioskodawcy (lub - w zakresie działek, co do których Spółce przysługuje prawo użytkowania wieczystego - nieodpłatne zrzeczenie się prawa użytkowania wieczystego) na rzecz Miasta (…) będzie stanowiło nieodpłatną dostawę towarów na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy VAT?
2)Czy przeniesienie (przed rozpoczęciem prac związanych z Inwestycją Drogową) własności Działek Wnioskodawcy / wygaśnięcie prawa użytkowania wieczystego Działek Wnioskodawcy na podstawie Decyzji ZRID, po uprawomocnieniu się której Spółka zrzeknie się odszkodowania, będzie stanowiło nieodpłatną dostawę na podstawie art. 7 ust. 2 Ustawy o VAT?
3)Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym w odniesieniu do czynności, których dotyczy pytanie nr 1 oraz nr 2, obowiązek podatkowy w podatku VAT powstanie w momencie (a) zawarcia umowy darowizny oraz zrzeczenia się prawa użytkowania wieczystego - z zakresie, którego dotyczy pytanie nr 1 lub (b) uprawomocnienia się Decyzji ZRID, lub w przypadku gdyby Decyzji ZRID nadano rygor natychmiastowej wykonalności - w momencie nadania Decyzji ZRID rygoru natychmiastowej wykonalności - w zakresie, którego dotyczy pytanie nr 2?
4)Czy w odniesieniu do czynności, których dotyczy pytanie nr 1 oraz pytanie nr 2 prawidłowe jest stanowisko Spółki, że podstawę opodatkowania VAT z tytułu tej czynności należy określić w oparciu o art. 29a ust. 2 ustawy VAT, czyli należy uwzględnić wartość po jakiej Działki Wnioskodawcy mogłyby zostać nabyte (bez podatku) na datę powstania obowiązku podatkowego związanego z ich dostawą?
5)Czy Spółka ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących nabycie usług budowlanych dotyczących realizacji Inwestycji Drogowej, które Spółka otrzyma od Wykonawcy Prac?
6)Czy nieodpłatne przekazanie przez Spółkę na rzecz Miasta (…) nakładów poniesionych na realizację Inwestycji Drogowej w okolicznościach opisanych w niniejszym wniosku o wydanie interpretacji stanowi nieodpłatne świadczenie usług na cele związane z działalnością gospodarczą Spółki i tym samym nie podlega opodatkowaniu VAT oraz przekazanie to nie wpływa (a) ani na podstawę opodatkowania / kwotę deklarowanego przez Spółkę podatku VAT w deklaracji VAT (jednolitym pliku kontrolnym), ani też na (b) obowiązek dokonania korekty odliczenia podatku VAT z faktur wystawionych przez Wykonawcę Prac?
7)Czy wydatki poniesione przez Spółkę na Inwestycję Drogową będą stanowiły dla Spółki koszt uzyskania przychodów, w szczególności nie będzie miało do nich zastosowanie wyłączenie zawarte w art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o CIT?
8)Czy, jeżeli stanowisko Spółki w zakresie pytania nr 9 (winno być: 7) zostanie uznane za prawidłowe, czy wydatki poniesione na Inwestycję Drogową będą stanowiły koszt w dacie przekazania Inwestycji Drogowej na rzecz Miasta (…), w szczególności nie będą one stanowiły wydatków na nabycie środka trwałego Spółki ani inwestycji w obcym środku trwałym?
Niniejsza interpretacja dotyczy rozstrzygnięcia w zakresie pytań nr 7-8 dotyczących podatku dochodowego od osób prawnych, natomiast w zakresie pytań nr 1-6 dotyczących podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Państwa stanowisko w sprawie
Ad. 7 Wydatki poniesione przez Spółkę na Inwestycję Drogową będą stanowiły dla Spółki koszt uzyskania przychodów, w szczególności nie będzie miało do nich zastosowanie wyłączenie zawarte w art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”).
Ad. 8 Jeżeli stanowisko Spółki w zakresie pytania nr 9 (winno być: 7) zostanie uznane za prawidłowe, czy wydatki poniesione na Inwestycję Drogową będą stanowiły koszt pośredni, w dacie przekazania Inwestycji Drogowej na rzecz Miasta(…), w szczególności nie będą one stanowiły wydatków na nabycie środka trwałego Spółki ani inwestycji w obcym środku trwałym.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 7
Zgodnie z art 15 ust 1 Ustawy o CIT: "Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu."
Zgodnie z art 16 ust 1 pkt 14 Ustawy o CIT: "Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów darowizn i ofiar wszelkiego rodzaju, z wyjątkiem wpłat na rzecz Polskiej Organizacji Turystycznej, z tym że kosztem uzyskania przychodów są koszty wytworzenia lub cena nabycia produktów spożywczych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku od towarów i usług, przekazanych na rzecz organizacji pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, z przeznaczeniem wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez te organizacje;"
Definicja kosztów uzyskania przychodów sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje przynależność wydatku do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu ze źródła przychodu lub realną szansą powstania przychodu podatkowego, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła jego uzyskiwania.
Oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy.
W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, musi spełniać następujące warunki:
1)został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
2)jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
3)pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
4)poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
5)został właściwie udokumentowany,
6)nie może znajdować się w grupie wydatków, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu enumeratywnie wymienionych w stosownych przepisach ustawy o CIT, mogą stanowić koszt uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo - skutkowym z osiągniętymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.
Zapewnienie dostępu do drogi publicznej, jak również budowa infrastruktury technicznej niezbędnej do obsługi inwestycji polegającej na rozbudowie fabryki stanowią czynnik warunkujący prawidłową realizację inwestycji oraz wykorzystywanie jej zgodnie z przeznaczeniem po zakończeniu prac. Co prawda podatnik (inwestor) z tytułu realizacji infrastruktury dodatkowej nie osiąga przychodów, gdyż nie jest ona przedmiotem sprzedaży lub składnikiem majątku wykorzystywanym do dalszej działalności, jednak pośrednio wpływa na osiąganie przychodów z inwestycji docelowej.
Jak wskazano powyżej, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów darowizn i ofiar wszelkiego rodzaju. Ustawa o CIT nie zawiera definicji "darowizny" i nie odnosi tego pojęcia bezpośrednio do definicji "umowy darowizny" z Kodeksu cywilnego. Niemniej, należy przyjąć, że darowizna, o której mowa w art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o CIT - podobnie jak w prawie cywilnym - należy do czynności, których celem jest dokonanie aktu przysporzenia majątkowego bez ekwiwalentu w postaci świadczenia wzajemnego i polega najczęściej na przesunięciu jakiegoś dobra majątkowego z majątku darczyńcy do majątku obdarowanego.
Świadczenie ma charakter nieodpłatny wtedy, gdy druga strona umowy nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia w zamian za przekazaną darowiznę. Jak stwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 4 maja 2009 r. (sygn. IBPBI/1/415-101/09/KB), element braku odpłatności polega na tym, że darczyńca nie może uzyskać jakiegokolwiek ekwiwalentu ani w chwili darowizny, ani też w przyszłości, przy czym pojęcie ekwiwalentności nie może być rozumiane wąsko, jako otrzymanie ujętej w sposób konkretny zapłaty. Ekwiwalentność może wyrażać się w różny sposób.
Przekazując Inwestycję Drogową na rzecz Miasta (...), Spółka nie otrzymuje co prawda żadnej odpłatności wyrażonej w pieniądzu, oczekuje jednak określonego zachowania (świadczenia) ze strony Miasta (...), tj. przejęcia zarządzania, utrzymania i konserwacji wybudowanej Inwestycji Drogowej. Intencją Spółki nie jest jednak obdarowanie Miasta (...) poprzez przekazanie mu Inwestycji Drogowej - przekazując na rzecz Miast (...) Inwestycję Drogową Spółka wypełni swoje zobowiązanie wobec Miasta (...) nałożone stosowanymi porozumieniami, które, w szerzej perspektywie, umożliwi Spółce rozbudowę zakładu produkcyjnego.
Podobne stanowisko prezentują organy podatkowe w wydawanych przez nie indywidualnych interpretacjach podatkowych, tj. potwierdzają, że przekazanie wybudowanej infrastruktury na rzecz gminy czy innych podmiotów trzecich przez podmiot prowadzący inwestycję iw związku z tym, zobowiązany do ponoszenia nakładów na budowę przekazywanej infrastruktury nie stanowi darowizny w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o CIT (tak np. w interpretacji indywidulnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 31 stycznia 2023 r., sygn. 0111-KDIB2-1.4010.716.2022.2.DD oraz w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 22 kwietnia 2024 r. sygn. 0111-KDIB1-3.4010.62.2024.3.AN).
W konsekwencji, w wydawanych interpretacjach organy podatkowe potwierdzają, że wydatki poniesione na inwestycje drogowe związane z inwestycjami realizowanymi przez podatników, które to inwestycje drogowe są następnie przekazywane właściwym gminom, stanowią koszt uzyskania przychodu.
Dla przykładu, w interpretacji z 13 stycznia 2023 r. (0111-KDIB1-3.4010.921.2022.1.JG) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej oceniał, czy wydatki, jakie poniesie podatnik na budowę i przebudowę infrastruktury drogowej, do wykonania której zobowiązany jest na podstawie art. 16 ustawy o drogach publicznych, jako wydatki niezbędne do powstania i rozpoczęcia użytkowania osiedla mieszkaniowego z częścią usługową, będą stanowić koszt uzyskania przychodu. W interpretacji tej organ uznał, że „spółka realizuje budowę osiedla mieszkaniowego z częścią komercyjną (usługową), tj. budowę (...) budynków mieszkalnych z (...) mieszkaniami na wynajem i lokalami usługowymi na wynajem (tzw. inwestycja niedrogowa). Spółka, w związku z realizowaną inwestycją niedrogową, o której mowa powyżej, na mocy art. 16 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych zobowiązana jest do budowy na własny koszt połączenia inwestycji niedrogowej z istniejącym układem komunikacyjnym miasta (...) poprzez budowę odcinka ulicy (...) oraz przebudowę ulicy (...) wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną związaną z potrzebami zarządzania drogami i ruchu drogowego spowodowanej inwestycją niedrogową. (...) Odnosząc powyższe do ww. przepisów prawa wskazać należy, że poniesione nakłady na budowę i przebudowę infrastruktury drogowej pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z możliwością osiągania przychodów z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę, jak i zachowania źródła przychodów i jego zabezpieczenia. Tym samym, przedmiotowe wydatki spełniać będą przedstawione powyżej warunki i Wnioskodawca może zaliczyć je w ciężar kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p.”.
Z kolei w interpretacji z 30 września 2022 r. o nr 0111-KDIB2-1.4010.210.2022.2.PB Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, że „realizacja inwestycji drogowej oraz nieodpłatne przeniesienie przez X na rzecz miasta nakładów poniesionych na inwestycję drogową (w części przypadającej na X) jest ściśle związane z faktem, iż realizacja inwestycji drogowej jest obowiązkiem Spółki wynikającym zarówno z umowy drogowej, jak i ustawy o drogach publicznych. W związku z powyższym należy zatem stwierdzić, że nieodpłatne przeniesienie przez X na rzecz miasta nakładów poniesionych na inwestycję drogową (w części przypadającej na X) stanowić będzie jedynie wyraz tego, że Spółka jako inwestor w rozumieniu wspomnianej wyżej ustawy o drogach publicznych oraz strona umowy drogowej wywiązała się ze swojego obowiązku. Natomiast z perspektywy biznesowej, realizacja tego obowiązku umożliwi Spółce osiągnięcie przychodów z tytułu przedsięwzięcia deweloperskiego A (tj. w szczególności z tytułu sprzedaży lokali wchodzących w skład przedsięwzięcia deweloperskiego A). (...) wydatki ponoszone przez Spółkę na inwestycję drogową (w części przypadającej na X) oraz na zjazdy stanowić będą dla Spółki koszty uzyskania przychodów z uwagi na spełnienie ogólnej definicji kosztów uzyskania przychodów z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT oraz brak wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy o CIT”.
Podobne stanowisko zostało przedstawione w innych interpretacjach indywidualnych, w tym m.in. w interpretacjach Dyrektora KIS z 3 września 2019 r. nr 0114-KDIP2-2.4010. 288.2019.1.AZ, z dnia 26 stycznia 2021 r. nr 0114-KDIP2-1.4010. 448.2020.3.PD oraz z dnia 22 kwietnia 2024 r., nr 0111-KDIB1-3.4010.62.2024.3.AN.
Uzasadnienie stanowiska podatnika w zakresie pytania nr 8
Zgodnie z art. 15 ust 4d Ustawy o CIT: "Koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą."
Zgodnie z art 15 ust 4e Ustawy o CIT: "Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f-4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji, gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów."
Zgodnie z art 16a ust 2 pkt 1 ustawy o CIT: amortyzacji podlegają również - niezależnie od przewidywanego okresu używania - przyjęte do używania inwestycje w obcych środkach trwałych.
Koszty uzyskania przychodów można w świetle Ustawy o CIT podzielić na dwie kategorie:
- koszty bezpośrednie - koszty bezpośrednio związane z przychodami, co do których podatnik jest w stanie wykazać związek pomiędzy poniesieniem danego wydatku, a uzyskaniem konkretnego przychodu,
- koszty pośrednie - koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami, ale których poniesienie jest związane z prowadzoną działalnością gospodarczą i zmierza do osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów (których jednak podatnik nie jest w stanie przypisać do konkretnego uzyskanego przez niego przychodu).
Wydatki Spółki na Inwestycję Drogową będą co prawda związane z przychodami Spółki, nie można ich jednak powiązać z konkretnymi przychodami Spółki. A zatem, zdaniem Wnioskodawcy, należy je uznać za tzw. koszty pośrednie.
Pośrednie koszty uzyskania przychodów są potrącalne w dacie ich poniesienia, zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy o CIT, a jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy i nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego - stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.
W tym miejscu warto wspomnieć, że w powyższym przepisie dotyczącym daty/momentu poniesienia kosztu nie chodzi o moment zaksięgowania wydatku (faktury) na koncie kosztowym, lecz o ogólne ujęcie faktury/rachunku w księgach rachunkowych na dowolnym koncie, z wyjątkiem konta rezerw i biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów (np. na koncie zobowiązań). Podejście to potwierdził przykładowo Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacjach indywidualnych z dnia 27 grudnia 2022 r. (sygn. 0111-KDIB1-2.4010.693.2022.1.EJ) oraz z dnia 29 października 2021 r. (sygn. 0111-KDIB1-2.4010.413.2021.1.MZA). Stanowisko to jest także zgodne z utrwaloną linią orzeczniczą Naczelnego Sądu Administracyjnego, tak np. w wyrokach Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 1 kwietnia 2015 r. (sygn. akt II FSK 717/13), z dnia 9 grudnia 2011 r. (sygn. akt II FSK 1091/10), z dnia 2 grudnia 2014 r. (sygn. akt II FSK 188/13), z dnia 20 maja 2014 r. (sygn. akt II FSK 1443/12), z dnia 4 kwietnia 2014 r. (sygn. akt II FSK 1112/12).
Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku nieodpłatnego przekazania wybudowanej Inwestycji Drogowej na rzecz podmiotu trzeciego (Miasta (...)), wydatki poniesione przez Spółkę na Inwestycję Drogową, Spółka będzie mogła zaliczyć w całości do kosztów uzyskania przychodów dopiero z chwilą nieodpłatnego przekazania Inwestycji Drogowej na rzecz Miasta (...) (tj. z chwilą podpisania przez Spółkę i Miasto (...) protokołów zdawczo-odbiorczych).
Dopiero bowiem w momencie formalnego przekazania Inwestycji Drogowej na rzecz Miasta (...) można definitywnie stwierdzić, że poniesione przez Spółkę koszty na Inwestycję drogową mają charakter definitywny oraz że powinny być uznane za koszty pośrednie. Teoretycznie bowiem, mogłoby ostatecznie nie dojść do przekazania wybudowanej Inwestycji drogowej na rzecz Miasta (...) i w rezultacie, kwalifikacja podatkowa poniesionych nakładów powinna być odmienna.
Wnioskodawca podkreśla, że jego stanowisko odnośnie momentu uznania kosztów uzyskania przychodu poniesionych przez Wnioskodawcę w związku z realizacją Inwestycji Drogowej można uznać za poniesione w momencie przekazania poniesionych nakładów na rzecz Gminy znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych przepisów prawa podatkowego wydawanych przez organy podatkowe w analogicznych lub podobnych stanach faktycznych, przykładowo w:
- interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 21 lipca 2023 r., sygn. 0114-KDIP2-1.4010.261.2023.3.KW/PP w której podatnik stwierdził: „W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy wydatki poniesione na Inwestycję Drogową będą potrącalne dla Wnioskodawcy w momencie poniesienia, tj. zaksięgowania na jakimkolwiek koncie w księgach rachunkowych na podstawie faktury (rachunku) lub innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), jednak nie wcześniej niż w momencie podpisania protokołu zdawczo-odbiorczego z Gminą” i następnie stanowisko podatnika zostało uznane za prawidłowe;
- interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 26 kwietnia 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-1.4010.100.2022.1.ŚS, w której uznano: „Odnosząc powyższe uwarunkowania prawne do przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że poniesione przez Wnioskodawcę Wydatki Budowlane dotyczące infrastruktury drogowej oraz wydatki na nabycie gruntów, które następnie zostaną przekazane na rzecz Gminy, mają pośredni związek z prowadzoną przez Spółkę działalnością (nie mają one bezpośredniego odzwierciedlenia w uzyskanych przez Spółkę przychodach, ale ich poniesienie jest warunkiem ich uzyskania). Tym samym, przedmiotowe wydatki stanowią pośrednie koszty uzyskania przychodów potrącalne w dacie ich poniesienia, stosownie do treści art. 15 ust. 4d updop. W związku z powyższym momentem, w którym Wnioskodawca będzie uprawniony do ujęcia ww. wydatków w kosztach uzyskania przychodów będzie moment formalnego przekazania inwestycji Gminie, dopiero bowiem w tym momencie, koszty te mają charakter definitywny”;
- interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 31 stycznia 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.530.2021.3.MZA w której organ uznał: „Biorąc pod uwagę powyższe, należy stwierdzać, że wydatki poniesione na budowę infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, która następnie zostanie przekazana nieodpłatnie Gminie mają pośredni związek z uzyskiwanymi przychodami Spółki. Zatem, z uwagi na okoliczność, iż przedmiotowe koszty nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w uzyskanych przychodach, ale ich poniesienie jest warunkiem ich uzyskania nie można powiązać ich w sposób bezpośredni z przychodami Spółki. Wobec powyższego, wydatki ponoszone przez Spółkę na budowę infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, w części w jakiej zostaną przekazane nieodpłatnie na rzecz Gminy stanowić będą pośrednie koszty uzyskania przychodów”.
Jednocześnie, jak wskazano powyżej, w myśl art. 16a ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT, amortyzacji podlegają również - niezależnie od przewidywanego okresu używania - przyjęte do używania inwestycje w obcych środkach trwałych. Literalna wykładnia art. 16a ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT prowadzi do wniosku, że amortyzacji mogą podlegać wyłącznie takie środki trwałe podatnika (w tym inwestycje poczynione w obcych środkach trwałych), które zostały przyjęte do używania przez samego podatnika. Za takim rozumieniem art. 16a ust. 1 oraz art. 16a ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przemawia zawarty w obu przepisach obowiązek przyjęcia środka trwałego/inwestycji do używania. Pomimo braku w polskich przepisach podatkowych definicji inwestycji w obcym środku trwałym, stwierdzić należy, że są nią nakłady poniesione na ulepszenie środka trwałego, który jest używany przez podmiot dokonujący ulepszeń na podstawie tytułu prawnego. Podstawą do używania może być umowa najmu, dzierżawy lub inne umowy o podobnym charakterze.
W ocenie Spółki, w przypadku wybudowania i przekazania Inwestycji Drogowej wzniesionej na gruntach Miasta (...), wybudowana Inwestycja drogowa nie może stanowić części środka trwałego Spółki ani zostać zaliczona do wartości początkowej inwestycji niedrogowej (fabryki), ponieważ po przekazaniu nie doszło do przyjęcia Inwestycji drogowej przez Spółkę do używania. Celem budowy Inwestycji Drogowej jest jej przekazanie na rzecz Miasta (...), a więc wydatki na Inwestycję drogową nigdy nie skutkują podjęciem samodzielnego użytkowania tejże przez Spółkę. Właścicielem Inwestycji Drogowej po jej wybudowaniu przez Spółkę stanie się Miasto (...) i to ono przyjmie Inwestycję Drogową do własnych środków trwałych. Jednocześnie, nie ulega wątpliwości, że ta sama wartość nie może być środkiem trwałym u dwóch różnych podmiotów.
Mając na uwadze powyższe należy zauważyć, że Spółka nie będzie dysponowała podobnym tytułem prawnym do używania Inwestycji Drogowej po jej wybudowaniu, w szczególności w części w jakiej będzie on posadowiony na gruncie należącym do Miasta (...). Nie można zatem uznać, że wydatki na budowę Inwestycji drogowej w części posadowionej na gruncie należącym do Miasta (...) powinny być amortyzowane przez Spółkę z uwagi na powstanie nowego środka trwałego, w tym inwestycji w obcym środku trwałym.
Wydatki Spółki na budowę Inwestycji drogowej w części posadowionej na gruncie Gminy nie mieszczą się również w definicji "kosztu wytworzenia" określonej w art. 16g ust. 4 ustawy o CIT, co oznacza, że nie podlegają zaliczeniu do wartości początkowej środka trwałego wynikającego z realizacji Inwestycji niedrogowej (budowy fabryki). Zgodnie z przywołanym powyżej przepisem, za koszt wytworzenia uważa się wartość w cenie nabycia, zużytych do wytworzenia środków trwałych: rzeczowych składników majątku i wykorzystanych usług obcych, kosztów wynagrodzeń za prace wraz z pochodnymi, i inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych. Do kosztu wytworzenia nie zalicza się: kosztów ogólnych zarządu, kosztów sprzedaży oraz pozostałych kosztów operacyjnych i kosztów operacji finansowych, w szczególności odsetek od pożyczek (kredytów) i prowizji, z wyłączeniem odsetek i prowizji naliczonych do dnia przekazania środka trwałego do używania.
Wydatki na Inwestycję Drogowa w części położonej na gruncie należącym do Miasta (...) nie dają się zaliczyć do wartości środka trwałego powstałego w ramach Inwestycji niedrogowej, gdyż odnoszą się do elementu jedynie gospodarczo (celowościowo) związanego z rozbudową fabryki. Wydatki te prowadzą do powstania odrębnej całości (Inwestycji Drogowej), która będzie niezbędna dla korzystania z rozbudowanego zakładu produkcyjnego Spółki, ale nie jest jej częścią ani technicznie, ani prawnie.
Zgodnie z powyższym, wydatki jakie poniesie Spółka na realizację Inwestycji Drogowej na gruncie należącym do Miasta (...) nie będą stanowiły środka trwałego Spółki ani inwestycji w obcym środku trwałym ani w żaden inny sposób nie podlegają doliczeniu do wartości początkowej środków trwałych Spółki, przez co nie mogły być rozliczane w formie odpisów amortyzacyjnych. Stanowisko to znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych z 31 stycznia 2023 r., 0111-KDIB2-1.4010.716.2022.2.DD oraz z 10 listopada 2009 r., IPPB5/423-532/09-2/DG.
Stanowisko takie, jak przedstawione powyżej zostało także potwierdzenie w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej dnia 22 kwietnia 2024 r., nr 0111-KDIB1-3.4010.62.2024.3.AN.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo w zakresie pytań 7 i 8 jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Niniejsza interpretacja dotyczy rozstrzygnięcia w zakresie pytań 7 i 8 dotyczących podatku dochodowego od osób prawnych, natomiast w zakresie pytań nr 1-6 dotyczących podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym i zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisu sprawy przedstawionego we wniosku, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Odnosząc się do powołanych przez Państwa we wniosku interpretacji indywidualnych, wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie wiążą organu w sprawie będącej przedmiotem wniosku. Zostały wydane w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Nie mogą one zatem przesądzać o niniejszym rozstrzygnięciu. Natomiast organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego. Każdą sprawę organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.