Opodatkowanie fundacji rodzinnej w sytuacji przystąpienia do spółki maltańskiej. - Interpretacja - 0114-KDIP2-1.4010.348.2024.3.MR1
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Opodatkowanie fundacji rodzinnej w sytuacji przystąpienia do spółki maltańskiej.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy:
- przystąpienie przez Fundację do Spółki może być na podstawie art. 6 ust. 7 Ustawy CIT uznane za prowadzenie "działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej;
- przychody Fundacji z tytułu Bezpośrednich Inwestycji kapitałowych będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych;
- wypłaty zysków ze Spółki na rzecz Fundacji będą neutralne podatkowo i nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych?
Uzupełnili go Państwo w odpowiedzi na wezwanie pismem z 9 sierpnia 2024 r. (data wpływu 9 sierpnia 2024 r.) oraz pismem z 16 września 2024 r. (data wpływu 16 września 2024 r.)
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
W przyszłości Fundacja otrzyma od Fundatora mienie na pokrycie funduszu założycielskiego w postaci praw udziałowych niebędących akcjami w spółce handlowej typu partnership en commandite z siedzibą na terytorium Malty („Spółka”). Dane spółki - nazwa: (...); adres siedziby: Malta., (…); wpisana do maltańskiego rejestru spółek pod numerem MBR: (…).
Przedstawiona powyżej forma prawna została uregulowana w maltańskiej ustawie o spółkach [the Companies Act 1995 (Chapter 386 of the Laws of Malta)] (https://legislation.mt/eli/cap/386/20210723/eng) - dalej jako: „maltańska ustawa o spółkach”.
Warunkiem utworzenia takiej spółki jest współudział co najmniej dwóch wspólników. Co najmniej jeden ze wspólników, określany mianem general partner, odpowiada solidarnie za zobowiązania spółki całym swoim majątkiem, równocześnie posiadając wyłącznie uprawnienia do zarządzania, administracji, prowadzenia spraw i reprezentacji spółki. Wspólnicy zaliczani do drugiej kategorii, zwani limited partners, odpowiadają za zobowiązania spółki wyłącznie do wysokości wniesionego lub umówionego wkładu, co do zasady nie mają oni również prawa do reprezentacji i prowadzenia spraw spółki.
Spółka w formie partnership en commandite posiada własny majątek oraz osobowość prawną odrębną od osobowości prawnej jej wspólników, co wynika wprost z art. 4 maltańskiej ustawy o spółkach. Zgodnie z art. 4 (1) tej ustawy, spółka w formie partnership en commandite lub limited partnership, obok spółki będącej odpowiednikiem polskiej spółki jawnej (partnership en nom collectif) oraz odpowiednika spółki kapitałowej (company) stanowi jeden z rodzajów spółki handlowej (commercial partnership) (Art. 4 (1) CA: Commercial partnership may be of the following kinds: (a) a partnership en nom collectif; or (b) a partnership en commandite or limited partnership; or (c) a company.(2) A commercial partnership other than a company may be formed for the exercise of one or more acts of trade. https://legislation.mt/eli/cap/386/20210723/eng). Z kolei zgodnie z art. 4 (4) ww. ustawy, każda maltańska "spółka handlowa" posiada osobowość prawną odrębną od jej wspólnika lub wspólników, która przysługuje takiej spółce do momentu wykreślenia tej spółki z rejestru, co jest równoznaczne z utratą przez nią bytu (Art. 4 (4) CA commercial partnership has a legal personality distinct from that of its member or members, and such legal personality shall continue until the name of the commercial partnership is struck off the register, whereupon the commercial partnership shall cease to exist). Nabycie przez takie spółki osobowości prawnej następuje z momentem ich rejestracji. Posiadanie osobowości prawnej wiąże się z pełną zdolnością do czynności prawnych. Zgodnie z treścią art. 2 (1) przez „commercial partnership” czyli w tłumaczeniu „spółkę handlową” należy rozumieć każdą spółkę uregulowaną w w/w ustawie w tym spółkę kapitałową (company) a więc także partnership en commandite (Art. 2 (1) “commercial partnership" means a company or other commercial partnership formed and registered under this Act or formed and registered under the Ordinance where applicable).
Cechą szczególną spółki w formie partnership en commandite jest możliwość uzyskania przez jej wspólników, po spełnieniu określonych wymogów, prawa wyboru formy partycypacji w ogóle praw i obowiązków takiej spółki. Przejawia się to w możliwości emisji przez spółkę akcji na rzecz jej wspólników, lub nieemitowania takich akcji, pozostawiając tym samym z jej wspólnikami w klasycznej dla spółek osobowych relacji posiadacza ogółu uprawnień i obowiązków.
Jednocześnie maltańska ustawa o podatku dochodowym (The Income Tax Act (Chapter 123 of the Laws of Malta]) - dalej jako: "ITA", ma zastosowanie do wszystkich zrzeszeń osób (body of persons), a zatem również do spółek osobowych zawiązanych w formie partnership en commandite.
Spółka ta jest więc niewątpliwie spółką handlową commercial partnership zgodnie z tym co wskazano wyżej. Spółka ta jest więc podmiotem objętym zakresem maltańskiej ustawy o podatku dochodowym, jak również polskiej ustawy o CIT. Spółka ta jako spółka posiadająca osobowość prawną jest bowiem spółką w rozumieniu art. 4a pkt 21 ustawy o CIT.
Spółka prowadzi obecnie działalność w zakresie wyłącznie inwestycji kapitałowych ("Inwestycje kapitałowe"). W ramach Inwestycji kapitałowych nabywane i zbywane są jednostki uczestnictwa w zagranicznych funduszach inwestycyjnych, nabywane i zbywane są akcje w spółkach notowanych na giełdach zagranicznych i polskich, nabywane i zbywane są obligacje korporacyjne oraz zakładane także są lokaty pieniężne oraz kontrakty walutowe dla zabezpieczenia transakcji na powyższych.
Spółka osiąga wyłącznie zyski z Inwestycji kapitałowych, tj. nie prowadzi działalności gospodarczej ani nie jest wspólnikiem spółki osobowej nie będącej podatnikiem podatku dochodowego.
W ramach zysków z Inwestycji kapitałowych Spółka otrzymuje przychody z odpłatnego zbycia udziałów lub akcji innych spółek, przychody z odpłatnego zbycia obligacji, odsetki od obligacji oraz lokaty a także dywidendy ze spółek notowanych na giełdach polskich i zagranicznych. Taki sam stan będzie trwał także od momentu, gdy Fundacja stanie się wspólnikiem Spółki.
Wnioskodawca będzie bezpośrednio otrzymywał wypłaty zysków ze Spółki.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego/ zdarzenia przyszłego
Pismem z 9 sierpnia 2024 r. doprecyzowali Państwo wniosek w następującym zakresie:
Spółka z siedzibą na Malcie, o której mowa we wniosku jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych oraz posiada osobowość prawną wg prawa kraju jej siedziby.
Ponadto wskazali Państwo, że Państwa zdaniem przystąpienie przez Fundację do Spółki nie może być na podstawie art. 6 ust. 7 Ustawy CIT uznane za prowadzenie "działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej".
Pytania
1)Czy przystąpienie przez Fundację do Spółki może być na podstawie art. 6 ust. 7 Ustawy CIT uznane za prowadzenie "działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej"?
2)Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że przychody Fundacji z tytułu Bezpośrednich Inwestycji kapitałowych będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych?
3)Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że wypłaty zysków ze Spółki na rzecz Fundacji będą neutralne podatkowo i nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad. 1
Zdaniem Wnioskodawcy przystąpienie przez Fundację do Spółki może być na podstawie art. 6 ust. 7 Ustawy CIT uznane za prowadzenie "działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej”.
Ad. 2
Zdaniem Wnioskodawcy przychody Fundacji z tytułu Bezpośrednich Inwestycji kapitałowych będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Ad. 3
Zdaniem Wnioskodawcy wypłaty zysków z Funduszu na rzecz Spółki będą neutralne podatkowo i nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Uzasadnienie wspólne do wszystkich przedstawionych pytań
Na wstępie należy podkreślić, że Fundacja jest zwolniona podmiotowo z opodatkowania podatkiem CIT. Stosownie bowiem do treści art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy o CIT zwalnia się od podatku fundację rodzinną.
Jednocześnie na mocy art. 6 ust. 7 Ustawy o CIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.
W myśl art. 5 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o fundacji rodzinnej, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:
3)przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;
4)nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze.
Fundacja może zostać wspólnikiem w Spółce i będzie to wprost zgodne z literalnym brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 3 Ustawy o fundacji rodzinnej.
Spółka do której przystąpi Fundacja będzie bowiem miała status spółki handlowej zgodnie z regulacjami prawa Malty. Spółka typu „partnership en commandite” jest spółką posiadającą osobowość prawną.
Spółka jest więc spółką w rozumieniu art. 4a pkt 21 ustawy o CIT.
Spółka jest więc spółką handlową z siedzibą za granicą, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o fundacji rodzinnej. Wobec tego nie ulega wątpliwości, że przystąpienie przez Fundację do Spółki nie może prowadzić do uznania, że będzie ona prowadziła działalność wykraczającą poza zakres wskazany w art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o fundacji rodzinnej. Fundacja będzie więc zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w zakresie przychodów i dochodów uzyskiwanych przez nią jako wspólnika spółki.
Skoro przystąpienie do Spółki nie jest działalnością gospodarczą fundacji rodzinnej wykraczającą poza zakres określony w art. 5 Ustawy o fundacji rodzinnej to Fundacja nie traci prawa do zwolnienia podatkowego określonego w art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy CIT.
Zgodnie bowiem z art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy CIT "Zwalnia się od podatku fundację rodzinną." W myśl zaś art. 6 ust. 7 Ustawy CIT "Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej."
Artykuł 6 ust. 7 Ustawy CIT nie znajdzie więc zastosowania w stosunku do Fundacji.
Niezależnie od powyższego należy wskazać, że status spółki maltańskiej partnership en commandite jako podmiotu posiadającego osobowość prawną, powoduje że z punktu widzenia polskiej ustawy o CIT, a dokładniej jej treści art. 1 ust. 1 Ustawy CIT spółka partnership en commandite jest objęta zakresem podmiotowym ww. ustawy a więc pozostaje podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.
Jak już wskazano w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w ramach zysków z Inwestycji kapitałowych Spółka otrzymuje przychody z odpłatnego zbycia udziałów lub akcji innych spółek, przychody z odpłatnego zbycia obligacji, odsetki od obligacji oraz lokaty a także dywidendy ze spółek notowanych na giełdach polskich i zagranicznych. Taki sam stan będzie trwał także od momentu, gdy Fundacja stanie się wspólnikiem Spółki.
Dochody pochodzące z zysków z Inwestycji kapitałowych Spółki będą w Fundacji zwolnione z podatku CIT, na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy CIT.
Na tle art. 7b Ustawy CIT należy wskazać, że przychody Fundacji z tytułu zysków z Inwestycji kapitałowych dokonywanych przez Spółkę będą objęte zakresem "przychodów z zysków kapitałowych" i będą korzystały ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy CIT.
Zdaniem Wnioskodawcy, status wspólnika Spółki oraz udział w zysku Spółki nie doprowadzi u Wnioskodawcy do utraty prawa zwolnienia, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy CIT.
Wnioskodawca wnosi zatem o uznanie jego stanowiska za prawidłowe w całości.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):
Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.
Zgodnie z art. 6 ust. 7 ustawy o CIT:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.
Jak wynika z art. 24r ust. 1 ustawy o CIT:
W zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.
W myśl art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”):
Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy:
1.przystąpienie przez Fundację do Spółki może być na podstawie art. 6 ust. 7 Ustawy CIT uznane za prowadzenie "działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej",
2.przychody Fundacji z tytułu Bezpośrednich Inwestycji kapitałowych będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych,
3.wypłaty zysków ze Spółki na rzecz Fundacji będą neutralne podatkowo i nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Zgodnie z przywołanymi wyżej przepisami regulującymi dozwoloną działalności fundacji rodzinnej (art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr), fundacja rodzinna może przystępować i uczestniczyć w spółkach handlowych oraz podmiotach o podobnym charakterze mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą.
Z opisu sprawy wynika, że Spółka z siedzibą na terytorium Malty, do której przystąpi Fundacja Rodzinna jest spółką handlową będącą podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.
Stwierdzić należy, że Fundacja Rodzinna jest uprawniona do przystąpienia do takiego podmiotu oraz uzyskiwania przychodów z tytułu uczestnictwa w takiej Spółce.
Zatem przystąpienie Fundacji Rodzinnej do takiej Spółki jest działalnością dozwoloną w myśl art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr.
Dochody pochodzące z tytułu Bezpośrednich Inwestycji kapitałowych będą w Fundacji Rodzinnej zwolnione z podatku na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT. Również wypłaty zysków ze Spółki na rzecz Fundacji Rodzinnej będą neutralne podatkowo i nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.
W świetle powyższego Państwa stanowisko w zakresie pytań 1, 2 i 3 należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
- Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).