Czy środki uzyskane przez A. w postaci środków finansowych uzyskanych na podstawie wniosku o płatność nr (…) skierowany do ARiMR i przeznaczony w cało... - Interpretacja - null

Shutterstock

Czy środki uzyskane przez A. w postaci środków finansowych uzyskanych na podstawie wniosku o płatność nr (…) skierowany do ARiMR i przeznaczony w cało... - Interpretacja - 0111-KDIB1-1.4010.421.2024.1.SH

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Czy środki uzyskane przez A. w postaci środków finansowych uzyskanych na podstawie wniosku o płatność nr (…) skierowany do ARiMR i przeznaczony w całości na realizację celów statutowych A. będzie korzystał ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy środki uzyskane przez A. w postaci środków finansowych uzyskanych na podstawie wniosku o płatność nr (…) skierowany do ARiMR i przeznaczony w całości na realizacje celów statutowych A. będzie korzystał ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

A. jest formą organizacyjną, która nie działa w celu osiągnięcia zysku i ma na celu zaspokajanie potrzeb w dziedzinie gospodarki wodami wskazanymi w ustawie z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo Wodne (Dz. U. poz. 1566, z późn. zm., winno być: t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1087, ze zm.). Wypracowany zysk A. przeznacza wyłącznie na działalność statutową. A. zajmuje się (…)

Działalność A. reguluje ustawa z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo Wodne. Zgodnie z  art. 444 ust. 1 i 2. tej ustawy Spółki wodne mogą łączyć się w Związki Spółek Wodnych, a do Związków Spółek Wodnych stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące Spółek Wodnych, z tym, że prawa i obowiązki przysługujące wobec Spółek Wodnych Staroście w stosunku do Związków Spółek Wodnych wykonuje Wojewoda.

Artykuł 441 ust. 1-3 Prawa Wodnego stanowi, że Spółki Wodne oraz związki wałowe są niepublicznymi formami organizacyjnymi, które nie działają w celu osiągnięcia zysku, zrzeszają osoby fizyczne lub prawne na zasadzie dobrowolności i mają na celu zaspokajanie wskazanych przepisami ustawy potrzeb w zakresie gospodarowania wodami. Spółki Wodne, zapewniając zaspokajanie potrzeb zrzeszonych w nich osób w zakresie gospodarowania wodami, mogą podejmować prowadzenie działalności umożliwiającej osiągnięcie zysku netto, który przeznacza się wyłącznie na cele statutowe spółki wodnej. Spółki Wodne mogą być tworzone w szczególności do wykonywania, utrzymywania oraz eksploatacji urządzeń, w tym urządzeń wodnych, służących do:

1.zapewnienia wody dla ludności, w tym uzdatniania i dostarczania wody,

2.ochrony wód przed zanieczyszczeniem, w tym odprowadzania i oczyszczania ścieków,

3.melioracji wodnych oraz prowadzenia racjonalnej gospodarki na zmeliorowanych gruntach,

4.ochrony przed powodzią,

5.odwadniania gruntów zabudowanych lub zurbanizowanych.

Artykuł 443 Prawa wodnego informuje o pomocy finansowej państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego dla Spółek Wodnych. Na podstawie ww. art.:

    1.  Spółki Wodne mogą korzystać z pomocy finansowej państwa udzielanej w formie dotacji podmiotowej z budżetu państwa przeznaczonej na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie realizacji zadań związanych z utrzymaniem wód i urządzeń wodnych, z wyłączeniem zadań, na których realizację została udzielona inna dotacja.

    2.  Spółki Wodne mogą korzystać z pomocy finansowej z budżetów jednostek samorządu terytorialnego na bieżące utrzymanie wód i urządzeń wodnych oraz na finansowanie lub dofinansowanie inwestycji.

    3.  Pomoc finansowa, o której mowa w ust. 2 polega na udzielaniu dotacji celowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych z budżetu jednostek samorządu terytorialnego.

    4.  Zasady udzielania dotacji celowej, tryb postępowania w sprawie udzielania dotacji i sposób jej rozliczania określają organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego w drodze uchwały będące aktem prawa miejscowego.

    5.  Udzielenie dotacji celowej następuje na podstawie umowy zawartej przez jednostkę samorządu terytorialnego ze Spółką Wodną.

    6.  W przypadku gdy dotacja celowa stanowi pomoc publiczną lub pomoc de minimis, jej udzielenie następuje z uwzględnieniem warunków dopuszczalności tej pomocy określonych w przepisach prawa Unii Europejskiej.

Zgodnie ze Statutem (…) do celów statutowych należy zgodnie z § 4 Statutu:

      (...)

Ponadto Spółki Wodne posiadają osobowość prawną i zgodnie z Prawem Wodnym zarejestrowane są w Systemie Informacyjnym Gospodarowania Wodami - Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie. Usługi świadczone na rzecz Spółek przez A. są niezbędne do wykonania ustaleń Walnego Zgromadzenia. A. wykonuje przede wszystkim prace statutowe Spółek. Działalność prowadzona przez A., wykonywana na rzecz Gminnych Spółek, w których to członkami spółek są osoby fizyczne - indywidualni rolnicy - i jednostki prawne - Urzędy Gminy, Starostwa, których grunty (urządzenia wodne) znajdują się w obszarze działania, uznawana jest za prace statutowe.

A. złożył (…), do ARiMR wniosek o przyznanie pomocy w ramach poddziałania (…)

ARiMR po pozytywnej weryfikacji wniosku zawarł z A. umowę o przyznaniu pomocy nr (…) w dniu (…) z Europejskiego Funduszu (…) w ramach Programu (…) na lata 2014-2020. A. jako beneficjent na tej podstawie dokonał zakupu mikrokoparki w dniu (…), oraz kosiarki (…) w dniu (…). z własnych środków. W § 8 ww. umowy wskazano, że A. może złożyć wniosek o płatność po dokonaniu zakupu sprzętu i przedstawieniu faktur potwierdzających zakup oraz umów z dostawcami. A. złożył do ARiMR wniosek o płatność z Programu (…) na lata 2014-2020 nr (…), w dniu (…), przedkładając umowy z wybranymi dostawcami oraz fakturami potwierdzającymi zakup sprzętów (mikrokoparki i kosiarki (…)) dopełniając tym samym wszystkich wymogów wskazanych przez ARiMR. Na tej podstawie w dniu (…), A. otrzymał zwrot środków za zakupiony sprzęt.

Zakupione maszyny (kosiarka (…) i mikrokoparka) są używane wyłącznie w celach statutowych do utrzymywania urządzeń melioracji wodnych, w tym na utrzymywanie właściwego funkcjonowania rowów melioracyjnych, w celu ochrony użytków rolnych członków A. przed powodzią. Celem zakupu maszyn jest wykorzystywanie ich do utrzymania i pielęgnacji urządzeń melioracyjnych takich jak rowy melioracyjne, przepusty, studzienki, drenaże zabezpieczające gospodarstwa rolne przed zalaniem, podtopieniem lub nadmiernym uwilgoceniem spowodowanym przez powódź lub deszcz nawalny.

Pytanie

Czy środki uzyskane przez A. w postaci środków finansowych uzyskanych na podstawie wniosku o płatność nr (…) skierowany do ARiMR i przeznaczony w całości na realizację celów statutowych A. będzie korzystał ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych?

Państwa stanowisko w sprawie

Jako Wnioskodawca stoimy na stanowisku, że otrzymane środki korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT, który wskazuje, że: wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

A. uzyskał środki finansowe na podstawie ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju (…) w ramach Programu (…) na lata 2014-2020 (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2298), które zostały wypłacone przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa po złożeniu wniosku o płatność. Zdaniem A. otrzymane środki finansowe z (…) na lata 2014-2020 stanowią przychód na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, który będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej jako: „ustawa o CIT”):

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.        

W myśl art. 7 ust. 2 ustawy o CIT:

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Ustalony w ww. sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ww. ustawy. Przepis ten, zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

Ustawa CIT nie zawiera legalnej definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do wskazania w art. 12 ust. 1 tej ustawy, przykładowych przysporzeń, zaliczanych do tej kategorii.

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia ustalenia, czy środki uzyskane przez A. w postaci środków finansowych uzyskanych na podstawie wniosku o płatność nr (…) skierowany do ARiMR i przeznaczony w całości na realizacje celów statutowych A. będzie korzystał ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych.

W Państwa opinii otrzymane środki korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT w myśl którego:

Wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Jak wynika z opisu sprawy A. w (…) złożył (…)., do  ARiMR wniosek o przyznanie pomocy w ramach poddziałania (…)

ARiMR po pozytywnej weryfikacji wniosku zawarł z A. umowę o przyznaniu pomocy nr (…) w dniu (…) z Europejskiego Funduszu (…) na lata 2014-2020. A. jako beneficjent na tej podstawie dokonał zakupu mikrokoparki w dniu (…), oraz kosiarki (…) w dniu (…) z własnych środków. W § 8 ww. umowy wskazano, że A. może złożyć wniosek o płatność po dokonaniu zakupu sprzętu i przedstawieniu faktur potwierdzających zakup oraz umów z dostawcami. A. złożył do ARiMR wniosek o płatność z Programu (…) na lata 2014-2020 nr (…), w dniu (…), przedkładając umowy z wybranymi dostawcami oraz fakturami potwierdzającymi zakup sprzętów (mikrokoparki i kosiarki (…)) dopełniając tym samym wszystkich wymogów wskazanych przez ARiMR. Na tej podstawie w dniu (…)., A. otrzymał zwrot środków za zakupiony sprzęt.

Zakupione maszyny (kosiarka (…) i mikrokoparka) są używane wyłącznie w celach statutowych do utrzymywania urządzeń melioracji (…), w tym na utrzymywanie właściwego funkcjonowania rowów melioracyjnych, w celu ochrony użytków rolnych członków A. przed powodzią. Celem zakupu maszyn jest wykorzystywanie ich do utrzymania i pielęgnacji urządzeń melioracyjnych takich jak rowy melioracyjne, przepusty, studzienki, drenaże zabezpieczające gospodarstwa rolne przed zalaniem, podtopieniem lub nadmiernym uwilgoceniem spowodowanym przez powódź lub deszcz nawalny.

Otrzymane przez A. w (…) środki finansowe z Europejskiego Funduszu (..) na lata 2014-2020 stanowią przychód na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, który będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT.

W myśl art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych  (t.j. Dz. U. z  2023  r. poz. 1270 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich - rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5d.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy:

Środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o  Wolnym Handlu (EFTA).

Stosownie do art. 5 ust. 3 pkt 4 ww. ustawy:

Do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się  środki na realizację wspólnej polityki rolnej.

Zgodnie z art. 117 ust. 1 i 2 ww. ustawy:

1.  Budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z  udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej oraz środków, o których mowa w art. 4 ust. 2 rozporządzenia nr 1306/2013 oraz w  art. 5 ust. 3 rozporządzenia 2021/2116.

2.  W budżecie środków europejskich ujmuje się:

1)dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;

2)wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Jak wynika z art. 111 pkt 16 ww. ustawy:

Dochodami podatkowymi i niepodatkowymi budżetu państwa są środki europejskie i środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b, na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c i d i pkt 6 oraz w art. 4 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 (Dz.Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 549), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 1306/2013", a także środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2116 z dnia 2 grudnia 2021 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 (Dz.Urz. UE L 435 z 06.12.2021, str. 187, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem 2021/2116" po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa.

W myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy:

Wydatki budżetu państwa dzielą się na następujące grupy wydatków wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w  art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich.

Stosownie do art. 186 ww. ustawy:

Wydatki na realizację programów i projektów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, mogą być przeznaczone na:

1)realizację projektów przez jednostki budżetowe,

2)płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,

3)dotacje celowe dla beneficjentów,

4)realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,

5)realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami,

6)realizację planu rozwojowego, o którym mowa w art. 5 pkt 7aa ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.

Jak wynika z art. 208 ust. 3 ww. ustawy:

Środki europejskie w części dotyczącej Wspólnej Polityki Rolnej są przekazywane agencjom płatniczym przez Bank Gospodarstwa Krajowego w oparciu o umowę zawartą z Ministrem Finansów.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 9 maja 2008 r. o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1199):

Agencja jest państwową osobą prawną.

Zgodnie z art. 4 ust. 2 pkt 5 ww. ustawy:

Agencja realizuje zadania wymienione w ust. 1 zwłaszcza przez finansowanie lub udział w finansowaniu - w przypadku zadań, o których mowa w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8.

Biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności faktyczne i powołane przepisy prawa, środki finansowe, które (…) otrzymał od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w ramach (…) 2014-2020 stanowią przychód podatkowy, który jest wolny od podatku na mocy art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisu sprawy przedstawionego we wniosku, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).