Interpretacja indywidualna z dnia 23 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4010.374.2024.1.AS
Temat interpretacji
Możliwość zwolnienia z opodatkowania dotacji udzielonej w ramach Programu Innowacyjna Gospodarka oraz wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów wydatków Spółki objętych dofinansowaniem zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 48 i pkt 58 ustawy CIT.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dotacji udzielonej w ramach Programu Innowacyjna Gospodarka oraz wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów wydatków Spółki objętych dofinansowaniem zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 48 i pkt 58 ustawy CIT.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
B. (dalej: „B.”) jako jednostka wspierająca Ministerstwo (...) w realizacji inwestycji z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) ogłosiła informację o planowanym naborze wniosków w ramach Inwestycji (…).
Zgodnie z pkt X Regulaminu naboru wniosków w ramach inwestycji „(…)” (dalej: „Regulamin”), podmiotami uprawnionymi do składania wniosków o objęcie wsparciem finansowym są organy wykonawcze samorządów województw, lub inna, upoważniona jednostka pomocnicza, podlegająca samorządowi województwa, w tym spółka samorządowa.
A. S.A. (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) została upoważniona przez Województwo (…) (dalej: „Województwo”) do działania w charakterze instytucji ubiegającej się o finansowanie przedsięwzięcia „(…)” w ramach inwestycji (…) KPO pod nazwą „(…)” (dalej: „Projekt” lub „Przedsięwzięcie”).
Zarząd Województwa (…) działając na podstawie art. 41 ust.1, art. 45 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (dalej: „usw”) oraz art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (dalej: „zppr”), a także pkt X Regulaminu naboru wniosków w ramach inwestycji pod nazwą „(…)” - podjął uchwałę, na podstawie której upoważnił Spółkę do działania w charakterze instytucji ubiegającej się o finansowanie Projektu.
Upoważnienie, objęło w szczególności przygotowanie i złożenie wniosku o objęcie wsparciem finansowym Projektu. Podpisania umowy o objęcie wsparciem finansowym Projektu z B oraz podejmowanie wszelkich czynności faktycznych i prawnych w celu realizacji Projektu zgodnie z Regulaminem naboru wniosków oraz z Mechanizmem (…) w Województwie (…), przyjętym uchwałą nr (…) oraz powołania Wojewódzkiego Zespołu (…) w Województwie (...).
Reasumując, na podstawie wyżej opisanych uchwał Zarządu Województwa, Spółka została upoważniona w szczególności do przygotowania i złożenia wniosku o objęcie wsparciem finansowym, podpisania umowy o objęcie wsparciem finansowym z B. oraz podejmowanie wszelkich czynności faktycznych i prawnych w celu realizacji Projektu. Spółka została koordynatorem realizacji Projektu oraz zawarła z B. umowę nr (…) (dalej: „umowa”).
Projekt ma być realizowany przez Spółkę, przy współudziale C. (dalej: „C”) oraz D. (dalej: „D”), które będą podmiotami upoważnionymi do ponoszenia wydatków w ramach Projektu (podmioty te będą posiadały swój budżet i zadania do realizacji). Maksymalna kwota dofinansowania przyznanego z KPO na realizację projektu wynosi X zł, okres kwalifikowalności wydatków wynosi od 1 lutego 2020 roku do 31 sierpnia 2026 roku. Planowany podział środków (netto) przedstawia się następująco:
a)Spółka - X zł;
b)C - X zł;
c)D - X zł;
d)pozostałe wydatki związane m.in. z: funkcjonowaniem E, przygotowaniem analiz/raportów/opracowań, itp. - X zł.
Głównymi zadaniami Spółki jako lidera oraz pozostałych podmiotów będą: (…).
Budżet całkowity projektu stanowią koszty bezpośrednio związane z jego realizacją:
a)Koszty wynagrodzeń osób bezpośrednio zaangażowanych w realizację projektu,
b)Koszty organizacji spotkań, seminariów, konferencji, w tym wydarzeń online
c)Koszty zakupu pozostałych towarów i usług niezbędnych do realizacji projektu.
Wsparcie przyjmuje formę:
a)zwrotu wydatków kwalifikowalnych, które zostały faktycznie poniesione w związku z realizacją projektu przed terminem rozpoczęcia projektu, ale w okresie kwalifikowalności i/lub
b)dofinansowania do projektu w okresie realizacji projektu, zgodnie z zasadami kwalifikowalności wydatków, które są niezbędne do realizacji projektu.
c)Ostateczny odbiorca wsparcia zobowiązany jest pokryć ze środków własnych wszelkie wydatki inne niż zatwierdzone w budżecie, w szczególności wydatki niekwalifikowalne.
Wsparcie nie może być wykorzystywane w celu generowania zysku.
Zgodnie z wytycznymi Projektu, kosztami nieuprawnionymi w realizacji Projektu (nie są refundowane) są między innymi wydatki poniesione na VAT od zakupów dokonywanych w ramach Projektu oraz koszty pośrednie przypadające na realizowany Projekt. Do kosztów pośrednich ponoszonych przez Spółkę zalicza się m.in. koszty zatrudnienia zarządu, osób zaangażowanych w ogólną obsługę spółki - kadrowa, obsługa techniczna, informatyk, prawnik, księgowa, utrzymanie części ogólnej siedziby oraz koszty materiałów biurowych, środków czystości i wiele innych.
Faktury za zakupy związane z realizowanym projektem będą wystawiane na Spółkę oraz podmioty upoważnione do ponoszenia wydatków. Zaliczka na cele realizacji Projektu zostanie wypłacona na konto Spółki i rozdysponowana między pozostałych partnerów (tj. podmioty upoważnione do ponoszenia wydatków zaplanowanych w Projekcie).
Ponieważ w związku z wykonaniem Projektu:
1)Spółka faktycznie realizuje zadania własne Województwa,
2)udział Spółki w Projekcie nie jest ukierunkowany na osiągnięcie przez nią zysku. Wsparcie nie może być wykorzystywane w celu generowania zysku;
3)zwrot wydatków kwalifikowanych obejmujących zakupione towary i usługi związane z realizacją Projektu nie obejmuje wydatków na podatek VAT od tych zakupów (podatek VAT nie jest refundowany);
4)zwrot wydatków nie obejmuje kosztów pośrednich ponoszonych przez Spółkę przypadających na realizację Projektu;
- Województwo rozważa udzielić Spółce dopłaty, która będzie miała charakter rekompensaty odpowiadającej wysokości wartości kosztów pośrednich oraz wartości VAT niekwalifikowalnego, który Spółka poniesie w związku z dokonaniem zakupu towarów i usług związanych z realizacją Projektu (dalej: „Rekompensata”).
Spółka posiada NIP (…) oraz jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, ale w zakresie powierzonych przez Województwo zadań własnych Województwa opisanych w niniejszym wniosku, związanych z realizacją Projektu, nie może być uznana za podatnika podatku od towarów i usług, z przyczyn opisanych powyżej.
Pytania:
1)Czy dotacja udzielona Spółce w ramach Programu Innowacyjna Gospodarka jest zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 52, pkt 53 ustawy CIT?
2)Czy Spółka powinna wyłączyć wydatki objęte dofinansowaniem z kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 48 i pkt 58 ustawy CIT?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad pytanie 1
Otrzymane przez Spółkę dofinansowanie/dotacja na realizację Projektu, będzie stanowiła dla Spółki przychód podatkowy, który może korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa CIT”).
Uzasadnienie
Ustawa CIT nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do wskazania w art. 12 ust. 1 ustawy CIT przykładowych przysporzeń, zaliczanych do tej kategorii. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawa CIT, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.
Użycie w powyższym przepisie sformułowania „otrzymane” oznacza, że momentem powstania przychodu pieniężnego jest moment otrzymania, czyli wpływu bezpośrednio do majątku podatnika, względnie na jego rachunek, wymienionych środków, skutkującego powstaniem po stronie podatnika możliwości dysponowania tymi środkami. W obrocie bezgotówkowym będzie to dzień uznania rachunku bankowego podatnika jako rachunku wierzyciela. Co do zasady więc, o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów danej osoby prawnej decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa podatnika, a więc takie którymi podmiot może rozporządzać jak właściciel. Przychodem są bowiem przysporzenia majątkowe o charakterze trwałym, bezzwrotnym, definitywnym, których rzeczywiste otrzymanie powoduje obowiązek zapłaty podatku dochodowego. W związku z powyższym, uzyskane przez Spółkę dofinansowanie/dotacja będzie stanowiła przychód podatkowy.
Należy jednak zaznaczyć, że w art. 17 ustawy CIT wymienione są dochody, które na mocy tego przepisu korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Przykładowo wolne od podatku są wymienione w art. 17 ust. 1:
a)pkt 23) dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze; w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc;
b)pkt 52) płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców;
c)pkt 53) środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, pkt 5 lit. a i b i pkt 5a-5d ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
Należy zaznaczyć, że stosownie do treści art. 5 ust. 1 pkt 3 ppkt 5d) ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych:
Projekt wpisuje się w Plan rozwojowy (Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności, KPO), Komponent A „Odporność i konkurencyjność gospodarki”, inwestycja (…). Ponadto projekt jest zgodny z przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 z 12 lutego 2021 r. ustanawiającego Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (rozporządzenie RRF) - ujęte w projekcie rozwiązania odpowiadają głównemu celowi RRF, tj. wpłyną na promowanie spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej, w szczególności poprzez m.in. zwiększanie odporności, gotowości na wypadek sytuacji kryzysowych, zwiększanie zdolności dostosowawczych i potencjału wzrostu gospodarczego Polski oraz przyczynianie się do realizacji Europejskiego filaru praw socjalnych (zgodnie z 1. zasada EFPS: „każdy ma prawo do (...) uczenia się przez całe życie w celu utrzymania i nabywania umiejętności, które pozwolą mu w pełni uczestniczyć w życiu społeczeństwa i skutecznie radzić sobie ze zmianami na rynku pracy”).
Do wykonania Umowy na realizację Projektu zastosowanie mają między innymi przepisy prawa oraz dokumenty:
a)rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2021/241 z dnia 12 lutego 2021 r. ustanawiającego Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (Dz. U. UE L 57 z 18.02.2021, str. 17 z późn. zm.);
b)rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, EURATOM) nr 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniającego rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzje nr 541/2014/UE, a także uchylającego rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz. Urz. UE L 193 z 30.07.2018 r., z późn. zm.);
c)Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności;
d)ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1634, 1725, 1747, 1768);
e)wytycznych ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego wydanych na podstawie art. 14le. ust. 2 pkt 4) ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1057 z późn. zm.);
f)decyzji wykonawczej Rady UE z dnia 17 czerwca 2022 r. w sprawie zatwierdzania oceny planu odbudowy i zwiększania odporności Polski;
g)ustaleń operacyjnych, o których mowa w art. 20 ust. 6 rozporządzenia 2021/241, zawartych pomiędzy Polską a Komisją Europejską.
Mając powyższe na uwadze należy wskazać, że otrzymane przez Spółkę dofinansowanie/dotacja na realizację Projektu, będzie stanowiła dla Spółki przychód podatkowy, który może korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy CIT. Wsparcie/dofinansowanie będzie stanowiło środki publiczne pochodzące z Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, przeznaczone na wsparcie o charakterze bezzwrotnym, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 z dnia 12 lutego 2021 r. ustanawiającym Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (Dz. Urz. UE L 57 z 18.02.2021, str. 17, z późn. zm. 3) - które zostało wprost wymienione w powołanym przepisie (por. Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 3 stycznia 2024 r. nr 0111-KDIB1-3.4010.594.2023.2.PC).
Ad pytanie 2
Koszty kwalifikowane projektu poniesione przez Spółkę sfinansowane dotacją podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawa CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52, 53, 54a, 56, 56b-56m i 59.
Z treści powyższego przepisu wynika, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy CIT, zatem koszty kwalifikowane Projektu poniesione przez Spółkę sfinansowane dotacją podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów.
Z kolei zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 16a-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie (por. Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 3 stycznia 2024 r. nr 0111-KDIB1-3.4010.594.2023.2.PC).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie stanowiska
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa CIT”).
Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
Ustawa CIT nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do wskazania w art. 12 ust. 1 przykładowych przysporzeń, zaliczanych do tej kategorii.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy CIT:
Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.
Użycie w ww. przepisie sformułowania „otrzymane” oznacza, że momentem powstania przychodu pieniężnego jest moment otrzymania, czyli wpływu bezpośrednio do majątku podatnika, względnie na jego rachunek, wymienionych środków, skutkującego powstaniem po stronie podatnika możliwości dysponowania tymi środkami. W obrocie bezgotówkowym będzie to dzień uznania rachunku bankowego podatnika jako rachunku wierzyciela. Co do zasady więc, o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów danej osoby prawnej decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa podatnika, a więc takie którymi podmiot może rozporządzać jak właściciel.
Przychodem są bowiem przysporzenia majątkowe o charakterze trwałym, bezzwrotnym, definitywnym, których rzeczywiste otrzymanie powoduje obowiązek zapłaty podatku dochodowego.
W związku z powyższym, uzyskana przez Państwa dotacja co do zasady stanowi przychód podatkowy.
W art. 17 wymienione zostały dochody, które korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy CIT:
Wolne od podatku są:
52) płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.
Natomiast na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy CIT:
Wolne od podatku są:
53) środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, pkt 5 lit. a i b i pkt 5a-5d ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, że zostali Państwo upoważnieni przez Województwo (…) (dalej: „Województwo”) do działania w charakterze instytucji ubiegającej się o finansowanie przedsięwzięcia „(…)” w ramach inwestycji (…) KPO pod nazwą „(…)” (dalej: „Projekt” lub „Przedsięwzięcie”). Zarząd Województwa (...) podjął uchwałę, na podstawie której upoważnił Państwa do działania w charakterze instytucji ubiegającej się o finansowanie Projektu. Spółka została upoważniona w szczególności do przygotowania i złożenia wniosku o objęcie wsparciem finansowym, podpisania umowy o objęcie wsparciem finansowym z B oraz podejmowanie wszelkich czynności faktycznych i prawnych w celu realizacji Projektu.
Spółka została koordynatorem realizacji Projektu oraz zawarła z B umowę nr (…) (dalej: „umowa”). Projekt ma być realizowane przez Spółkę, przy współudziale C (dalej: „C”) oraz D (dalej: „D”), które będą podmiotami upoważnionymi do ponoszenia wydatków w ramach Projektu (podmioty te będą posiadały swój budżet i zadania do realizacji). Maksymalna kwota dofinansowania przyznanego z KPO na realizację projektu wynosi X zł, okres kwalifikowalności wydatków wynosi od 1 lutego 2020 roku do 31 sierpnia 2026 roku.
Głównymi zadaniami Spółki jako lidera oraz pozostałych podmiotów będą: (…).
Budżet całkowity Projektu stanowią koszty bezpośrednio związane z jego realizacją:
a)Koszty wynagrodzeń osób bezpośrednio zaangażowanych w realizację Projektu,
b)Koszty organizacji spotkań, seminariów, konferencji, w tym wydarzeń online
c)Koszty zakupu pozostałych towarów i usług niezbędnych do realizacji Projektu
Wsparcie przyjmuje formę:
a)zwrotu wydatków kwalifikowalnych, które zostały faktycznie poniesione w związku z realizacją Projektu przed terminem rozpoczęcia Projektu, ale w okresie kwalifikowalności i/lub
b)dofinansowania do Projektu w okresie realizacji Projektu, zgodnie z zasadami kwalifikowalności wydatków, które są niezbędne do realizacji Projektu.
c)Ostateczny odbiorca wsparcia zobowiązany jest pokryć ze środków własnych wszelkie wydatki inne niż zatwierdzone w budżecie, w szczególności wydatki niekwalifikowalne.
Zaznaczyli Państwo, że wsparcie nie może być wykorzystywane w celu generowania zysku.
Zgodnie z wytycznymi Projektu, kosztami nieuprawnionymi w realizacji Projektu (nie są refundowane) są między innymi wydatki poniesione na VAT od zakupów dokonywanych w ramach Projektu oraz koszty pośrednie przypadające na realizowany Projekt. Do kosztów pośrednich ponoszonych przez Spółkę zalicza się m.in. koszty zatrudnienia zarządu, osób zaangażowanych w ogólną obsługę spółki - kadrowa, obsługa techniczna, informatyk, prawnik, księgowa, utrzymanie części ogólnej siedziby oraz koszty materiałów biurowych, środków czystości i wiele innych.
Faktury za zakupy związane z realizowanym Projektem będą wystawiane na Spółkę oraz podmioty upoważnione do ponoszenia wydatków.
Zaliczka na cele realizacji Projektu zostanie wypłacona na konto Spółki i rozdysponowana między pozostałych partnerów (tj. podmioty upoważnione do ponoszenia wydatków zaplanowanych w Projekcie).
Wyjaśnili Państwo, że do wykonania Umowy na realizację Projektu zastosowanie ma m.in. rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2021/241 z dnia 12 lutego 2021 r. ustanawiającego Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (Dz. U. UE L 57 z 18.02.2021, str. 17 z późn. zm.).
Państwa wątpliwości dotyczą m.in. możliwości zwolnienia z opodatkowania dotacji udzielonej w ramach Programu Innowacyjna Gospodarka.
Rozważając charakter środków finansowych, które Państwo otrzymali na realizację opisanego we wniosku Projektu, należy odnieść się do art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 225), zgodnie z którym:
Sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.
Przepis art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1270 ze zm.) określa natomiast, że:
Środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).
Stosownie do art. 2 pkt 5 ww. ustawy:
Ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich - rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5d.
W myśl art. 5 ust. 3 ustawy o finansach publicznych:
Do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się:
1) środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji, Europejskiego Funduszu Rybackiego, Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
2) niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
a) Norweskiego Mechanizmu Finansowego,
b) Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
c) Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
4) środki na realizację wspólnej polityki rolnej;
5a) środki przeznaczone na realizację Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych 2014-2020;
5b) Środki Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym i środki Europejskiego Funduszu Społecznego Plus przeznaczonego na zwalczanie deprywacji materialnej;
5c) środki pochodzące z instrumentu "Łącząc Europę", o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1316/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiającym instrument "Łącząc Europę", zmieniającym rozporządzenie (UE) nr 913/2010 oraz uchylającym rozporządzenia (WE) nr 680/2007 i (WE) nr 67/2010 (Dz. Urz. UE L 348 z 20.12.2013, str. 129, z późn. zm.), oraz środki pochodzące z instrumentu "Łącząc Europę", o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1153 z dnia 7 lipca 2021 r. ustanawiającym instrument "Łącząc Europę" i uchylającym rozporządzenia (UE) nr 1316/2013 i (UE) nr 283/2014 (Dz. Urz. UE L 249 z 14.07.2021, str. 38);
5d) środki pochodzące z Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, przeznaczone na wsparcie o charakterze bezzwrotnym, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 z dnia 12 lutego 2021 r. ustanawiającym Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (Dz. Urz. UE L 57 z 18.02.2021, str. 17, z późn. zm.).
Wskazać należy, że Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) to program, który składa się z wielu inwestycji i reform, który ma na celu wspieranie odbudowy potencjału rozwojowego gospodarki utraconego w wyniku pandemii COVID-19, wzmocnienie konkurencyjności i podniesienie poziomu życia społeczeństwa. Pieniądze na ten cel pochodzą z Europejskiego Funduszu na rzecz Odbudowy i Zwiększania, który jest częścią Planu Odbudowy dla Europy. Inwestycje w ramach KPO, których realizacja jest finansowana ze środków wsparcia bezzwrotnego są finansowane ze środków pochodzących z budżetu państwa, środków europejskich lub ze środków PFR.
Beneficjentami funduszy w ramach KPO mogą być m.in. przedsiębiorcy i przedsiębiorstwa, którzy przeznaczą te środki na dywersyfikację profilu działalności, odbudowę i rozbudowę potencjału inwestycyjnego.
Zgodnie z art. 111 pkt 16 ww. ustawy, zgodnie z którym:
dochodami podatkowymi i niepodatkowymi budżetu państwa są środki europejskie i środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b, na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c i d i pkt 6 oraz w art. 4 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 549), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 1306/2013", a także środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2116 z dnia 2 grudnia 2021 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 (Dz. Urz. UE L 435 z 06.12.2021, str. 187, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem 2021/2116", po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa.
Z kolei, na mocy art. 112 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy:
wydatki budżetu państwa są przeznaczone w szczególności na wkład krajowy na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich lub środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 3, 5 i 6.
Szczegółowy sposób wydatkowania budżetu środków europejskich uregulowany został w art. 184-195 ustawy o finansach publicznych.
W myśl art. 124 ust. 1 ustawy o finansach publicznych:
wydatki budżetu państwa dzielą się na następujące grupy wydatków:
1)dotacje i subwencje;
2)świadczenia na rzecz osób fizycznych;
3)wydatki bieżące jednostek budżetowych;
4)wydatki majątkowe;
5)wydatki na obsługę długu Skarbu Państwa;
6)wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich;
7)środki własne Unii Europejskiej.
Dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych (art. 126 ustawy o finansach publicznych).
Z kolei, dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich (art. 127 ust. 2 pkt 5 ww. ustawy).
Zgodnie z art. 186 ustawy o finansach publicznych:
wydatki na realizację programów i projektów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, mogą być przeznaczone na:
1)realizację projektów przez jednostki budżetowe;
2)płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
3)dotacje celowe dla beneficjentów;
4)realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;
5)realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami;
6)realizację planu rozwojowego, o którym mowa w art. 5 pkt 7aa ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.
Przepis art. 187 ww. ustawy określa, że:
za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej „płatnościami”, odpowiada Minister Finansów.
Natomiast zgodnie z art. 200 ust. 1 ww. ustawy:
obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów.
Odnosząc przywołane powyżej przepisy do przedstawionego we wniosku opisu sprawy wskazać należy, że otrzymane przez Państwa dofinansowanie/dotacja na realizację Projektu, będzie stanowiła dla Spółki przychód podatkowy, który może korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy CIT.
Środki pomocowe otrzymane przez Państwa jako koordynatora na finansowanie przedsięwzięcia „(…)” w ramach inwestycji (…) KPO pod nazwą „(…)” („Projekt”) przyznawane są na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2021/241 z dnia 12 lutego 2021 r. ustanawiającego Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (Dz. U. UE L 57 z 18.02.2021, str. 17 z późn. zm.). Tym samym spełniają dyspozycję art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy CIT.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dotacji udzielonej w ramach Programu Innowacyjna Gospodarka (pytanie nr 1), należało uznać za prawidłowe.
Państwa wątpliwości dotyczą także tego, czy wydatki objęte dofinansowaniem powinny zostać wyłączone z kosztów uzyskania przychodów.
Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy CIT:
Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:
58) wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52, 53, 54a, 56, 56b-56m i 59.
Z treści tego przepisu wynika, że nie uważa za koszty uzyskania przychodów wydatków sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy CIT, zatem koszty kwalifikowane Projektu poniesione przez Państwa sfinansowane dotacją podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów.
Z kolei zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy CIT:
Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 16a-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.
Z treści powyższego przepisu wynika, że zwrot wydatków na nabycie środków trwałych powoduje, że odpisy amortyzacyjne od części ich wartości początkowej odpowiadającej zwróconym wydatkom, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.
W analizowanej sprawie należy zatem stwierdzić, że koszty kwalifikowane projektu poniesione przez Państwa sfinansowane dotacją podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów wydatków Spółki objętych dofinansowaniem zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 48 i pkt 58 ustawy CIT (pytanie nr 2), należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
- stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz
- zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).