Interpretacja indywidualna z dnia 20 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.477.2024.1.KW
Temat interpretacji
Wyłączenie podmiotowe z ryczałtu od dochodów spółek, o którym mowa w art. 28k ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 sierpnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia, o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie ustalenia, czy w sytuacji uzyskania decyzji o wygaszeniu decyzji o wsparciu, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, w roku podatkowym 2025 r. i kolejnych latach (tj. po wydaniu decyzji o wygaszeniu decyzji o wsparciu), nie będzie miało wobec Spółki zastosowanie wyłączenie podmiotowe z ryczałtu od dochodów spółek, o którym mowa w art. 28k ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
PRZEDSIĘBIORSTWO HANDLOWO USŁUGOWE „A” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej jako: „Wnioskodawca”, „Spółka” lub „Podatnik”) prowadzi działalność gospodarczą głównie w zakresie sprzedaży hurtowej odpadów i złomu (PKD 46.77.Z).
Spółka jest polskim rezydentem podatkowym (ma nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce). Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów u usług.
Podatnik w dniu (...) 2024 r. uzyskał decyzję o wsparciu nr (...)/2024 (dalej: "decyzja o wsparciu") na realizację nowej inwestycji, o której mowa w art. 3 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 74), wydaną przez (...) Specjalną Strefą Ekonomiczną S.A. (dalej: (...) SSE). Nowa inwestycja (dalej: Inwestycja) realizowana przez Spółkę ma na celu przede wszystkim powstanie jednego, funkcjonalnie, nierozerwalnie działającego zakładu produkcyjnego, w którym realizowane będą procesy technologiczne związane z przetwarzaniem odpadów w procesach odzysku.
W ramach decyzji o wsparciu Podatnik zobowiązany jest do zrealizowania nowej inwestycji na wskazanym w decyzji o wsparciu terenie inwestycyjnym. Dodatkowo Wnioskodawca zobowiązany jest do poniesienia kwalifikowanych kosztów realizacji inwestycji o łącznej wartości co najmniej (...) mln zł. Maksymalna kwota kosztów kwalifikowalnych została ustalona w wysokości (...) mln zł. Termin zakończenia inwestycji, jak również możliwość ponoszenia kosztów kwalifikowanych został określony maksymalnie na dzień 31.12.2025 r. Decyzja o wsparciu obowiązuje zasadniczo do 13.03.2039 r.
Spółka od momentu uzyskania decyzji nie rozpoczęła prowadzenia działalności gospodarczej na terenie inwestycyjnym. W celu realizacji inwestycji objętej decyzją o wsparciu Wnioskodawca poczynił jedynie wydatki związane z inwestycją na:
- częściowe wpłaty na realizację budowy maszyn i urządzeń - wpłaty te opłacane są ze środków otrzymanych w ramach pożyczki z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (dalej jako: NFOŚiGW);
- częściowe - etapowe wpłaty za budowę nowego placu technologicznego - prace budowlane, materiały;
- ubezpieczenie inwestycji i robót;
- usługi doradcze i obsługę projektu NFOŚiGW (który finansuje inwestycję) - faktury z firmy doradczej;
- usługi doradcze, wsparcie itp. świadczone przez (...) SSE.
Działalność gospodarcza na terenie inwestycyjnym może być prowadzona dopiero po zrealizowaniu inwestycji. Wtedy bowiem możliwe będzie m.in. świadczenie usług.
Wnioskodawca nie uzyskał ani nie uzyska żadnych przychodów z działalności gospodarczej, związanych z realizowaną Inwestycją określoną w decyzji o wsparciu. Nie zostały również poniesione żadne koszty, które Podatnik będzie rozliczał jako koszty kwalifikowalne. W konsekwencji na działalności objętej decyzją o wsparciu nie powstał i nie powstanie dochód podatkowy.
Wnioskodawca obecnie przygotowuje się do złożenia wniosku o wygaszenie otrzymanej decyzji o wsparciu i wybór opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek (tzw. estońskiego CIT) od 1.01.2025 r. Decyzja o wygaszeniu decyzji o wsparciu zostanie wydana przez właściwy organ i otrzymana przez Spółkę przed złożeniem zawiadomienia o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek oraz przystąpieniem przez nią do tzw. estońskiego CIT. Spółka zauważa również, że decyzja o wygaszeniu będzie obowiązywała już od momentu wydania decyzji, a decyzja ta (tj. decyzja o wygaszeniu decyzji o wsparciu) zostanie wydana przez umocowany do jej wydania organ.
Pytanie
Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w opisanym powyżej stanie przyszłym tj. w sytuacji uzyskania decyzji o wygaszeniu decyzji o wsparciu, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, w roku podatkowym 2025 r. i kolejnych latach (tj. po wydaniu decyzji o wygaszeniu decyzji o wsparciu), nie będzie miało wobec niego zastosowanie wyłączenie podmiotowe z ryczałtu od dochodów spółek, o którym mowa w art. 28k ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy, w opisanym powyżej stanie przyszłym tj. w sytuacji uzyskania decyzji o wygaszeniu decyzji o wsparciu, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, w roku podatkowym 2025 r. i kolejnych latach (tj. po wydaniu decyzji o wygaszeniu decyzji o wsparciu), nie będzie miało wobec niego zastosowanie wyłączenie podmiotowe z ryczałtu od dochodów spółek, o którym mowa w art. 28k ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.
Skoro bowiem w stosunku do Spółki zostanie wydana decyzja o wygaszeniu decyzji o wsparciu, to po wydaniu tej decyzji wygaszającej, decyzja o wsparciu zasadniczo straci moc.
Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie zatem możliwości m.in. osiągania dochodów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a (lub pkt 34) ustawy o CIT.
W związku z tym, w ocenie Wnioskodawcy, nie ma w tym momencie podstaw do uznania, że w stosunku do Spółki zastosowanie będzie miało w dalszym ciągu wyłącznie z art. 28k ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT. Wnioskodawca na marginesie zauważa, że przedmiotem pytania nie jest sytuacja, w której decyzja o wsparciu nie zostanie jeszcze wygaszona.
UZASADNIENIE STANOWISKA WNIOSKODAWCY
Przepisy ustawy o CIT wyłączają wprost niektóre kategorie podatników z możliwości przystąpienia do tzw. estońskiego CIT.
W myśl art. 28k ust. 1 ustawy o CIT: Przepisów o ryczałcie nie stosuje się do:
1) przedsiębiorstw finansowych, o których mowa w art. 15c ust. 16;
2) instytucji pożyczkowych w rozumieniu art. 5 pkt 2a ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim;
3) podatników osiągających dochody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a;
4) podatników postawionych w stan upadłości lub likwidacji;
5) podatników, którzy zostali utworzeni:
a) w wyniku połączenia lub podziału albo
b) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo
c) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, lub w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14)
- roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia utworzenia;
6) podatników, którzy:
a) zostali podzieleni przez wydzielenie albo
b) wnieśli tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:
- uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub
- składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników - w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia dokonania podziału albo wniesienia wkładu.
Opodatkowanie estońskim CIT-em, zgodnie z art. 28f ust. 1 ustawy o CIT, obejmuje okres bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych wskazany przez podatnika w zawiadomieniu, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7. Po zakończeniu okresu czteroletniego, jeśli podatnik spełnia warunki ustawowe, może kontynuować rozliczenia zgodnie z przepisami rozdziału 6b ustawy o CIT, w kolejnym okresie czteroletnim.
Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2023 r. poz. 74, 1688 i 2005), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.
Natomiast art. 17 ust. 4 ustawy o CIT stanowi, że: Zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.
Mając na uwadze treść wniosku zauważyć należy, że w "Przewodniku do Ryczałtu od dochodu spółek kapitałowych" z 23 grudnia 2021 r. (stanowiącego ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego dotyczące stosowania tych przepisów - objaśnienia podatkowe), wskazano: Wyłączeniu z prawa do korzystania z ryczałtu, podlega również podatnik nieosiągający dochodów z wyżej wymienionej działalności w SSE lub PSI prowadzonej w oparciu odpowiednio o zezwolenie lub decyzję, ale ponoszący na niej stratę.
Wyłączeniu podlega również podatnik, który posiadając wymienione wyżej zezwolenie lub decyzję na działalność gospodarczą nie zaczął jeszcze osiągać z niej przychodów. Podatnicy tacy podlegają bowiem pod reżim stosowania art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a ustawy o CIT. Oznacza to, że podatnicy osiągający aktualnie dochody zwolnione na podstawie decyzji o wsparciu lub zezwolenia na prowadzenie działalności w SSE - bez względu na to czy w całości czy w części - są wyłączone z możliwości opodatkowania ryczałtem. Po wyczerpaniu limitu pomocy publicznej, albo po uchyleniu lub wygaśnięciu decyzji (zezwolenia) podatnik spełniający warunki określone w przepisach o ryczałcie może wybrać tą formę opodatkowania.
Takie stanowisko zostało zaprezentowane m.in. w interpretacji indywidualnej z dnia 4 października 2023 r. (sygn. 0111-KDIB1-2.4010.384.2023.1.END) lub interpretacji indywidualnej z dnia 11 września 2023 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.392.2023.1.JG).
Zatem, zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli Spółka wystąpi z wnioskiem o wygaszenie decyzji o wsparciu i zostanie wydana decyzja o wygaszeniu decyzji o wsparciu, to decyzja ta (tj. decyzja o wsparciu) przestanie obowiązywać. Zatem dojdzie do sytuacji na którą wskazywał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej m.in. we wskazanych powyżej pismach tj. wygaśnięcia decyzji, a co za tym idzie zdaniem Spółki, przestanie obowiązywać wyłączenie z art. 28k ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.
Mając na uwadze powyższe, Podatnik uważa, że w opisanym powyżej stanie przyszłym tj. w sytuacji uzyskania decyzji o wygaszeniu decyzji o wsparciu, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT w roku podatkowym 2025 r. i kolejnych latach (tj. po wydaniu decyzji o wygaszeniu decyzji o wsparciu), nie będzie miało wobec niego zastosowanie wyłączenie podmiotowe z ryczałtu od dochodów spółek, o którym mowa w art. 28k ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ściśle określają jakie warunki zobowiązany jest spełnić podatnik aby mógł wybrać formę opodatkowania w postaci ryczałtu od dochodu spółek, czyli tzw. estoński CIT.
W myśl art. 28j ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm.; dalej: „ustawa CIT”, „updop”),
Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:
2)mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:
a)z wierzytelności,
b)z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,
c)z części odsetkowej raty leasingowej,
d)z poręczeń i gwarancji,
e)z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,
f)ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,
g)z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 - w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;
3)podatnik:
a)zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub
b)ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;
4)prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej;
5)nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;
6)nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;
7)złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.
Podatnik, aby móc wybrać nową formę opodatkowania jest zobowiązany spełnić warunki określone w ww. przepisach o ryczałcie. Dodatkowo przepisy te wyłączają wprost niektóre kategorie podatników z zakresu podmiotowego tej regulacji.
I tak, zgodnie z art. 28k updop,
przepisów niniejszego rozdziału nie stosuje się do:
1) przedsiębiorstw finansowych, o których mowa w art. 15c ust. 16;
2) instytucji pożyczkowych w rozumieniu art. 5 pkt 2a ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim;
3) podatników osiągających dochody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a;
4) podatników postawionych w stan upadłości lub likwidacji;
5) podatników, którzy zostali utworzeni:
a) w wyniku połączenia lub podziału albo
b) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo
c) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, lub w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14
- w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia utworzenia;
6) podatników, którzy:
a) zostali podzieleni przez wydzielenie albo wyodrębnienie albo
b) wnieśli tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:
- uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub
- składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników
- w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia dokonania podziału albo wniesienia wkładu.
Zgodnie z art. 28f ust. 1 ustawy CIT:
Opodatkowanie ryczałtem obejmuje okres bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych wskazany przez podatnika w zawiadomieniu, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7.
W przedstawionym zdarzeniu przyszłym wskazują Państwo, że Spółka w dniu (...) 2024 r. uzyskała decyzję o wsparciu nr (...)/2024 na realizację nowej inwestycji wydaną przez (…) Specjalną Strefą Ekonomiczną S.A. Nowa inwestycja realizowana przez Spółkę ma na celu przede wszystkim powstanie jednego, funkcjonalnie, nierozerwalnie działającego zakładu produkcyjnego, w którym realizowane będą procesy technologiczne związane z przetwarzaniem odpadów w procesach odzysku. Termin zakończenia inwestycji, jak również możliwość ponoszenia kosztów kwalifikowanych został określony maksymalnie na dzień 31.12.2025 r. Spółka od momentu uzyskania decyzji nie rozpoczęła prowadzenia działalności gospodarczej na terenie inwestycyjnym. Spółka nie uzyskała ani nie uzyska żadnych przychodów z działalności gospodarczej, związanych z realizowaną Inwestycją określoną w decyzji o wsparciu. Nie zostały również poniesione żadne koszty, które Podatnik będzie rozliczał jako koszty kwalifikowalne. W konsekwencji na działalności objętej decyzją o wsparciu nie powstał i nie powstanie dochód podatkowy. Obecnie Spółka przygotowuje się do złożenia wniosku o wygaszenie otrzymanej decyzji o wsparciu i wybór opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek od 1.01.2025 r. Decyzja o wygaszeniu decyzji o wsparciu zostanie wydana przez właściwy organ i otrzymana przez Spółkę przed złożeniem zawiadomienia o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek oraz przystąpieniem przez nią do tzw. estońskiego CIT. Spółka zauważa również, że decyzja o wygaszeniu będzie obowiązywała już od momentu wydania decyzji, a decyzja ta (tj. decyzja o wygaszeniu decyzji o wsparciu) zostanie wydana przez umocowany do jej wydania organ.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy w sytuacji uzyskania decyzji o wygaszeniu decyzji o wsparciu, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, w roku podatkowym 2025 r. i kolejnych latach (tj. po wydaniu decyzji o wygaszeniu decyzji o wsparciu), nie będzie miało wobec Spółki zastosowanie wyłączenie podmiotowe z ryczałtu od dochodów spółek, o którym mowa w art. 28k ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.
Z powołanego wyżej art. 28k wynika, że podatnicy, którzy osiągają dochody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a są wyłączeni z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.
Jak stanowi art. 17 ust. 1 pkt 34a updop,
wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz.U. z 2020 r. poz. 1752 oraz z 2021 r. poz. 2105), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.
Natomiast art. 17 ust. 4 updop stanowi, że:
Zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.
Mając na uwadze treść wniosku zauważyć należy, że w „Przewodniku do Ryczałtu od dochodu spółek kapitałowych” z 23 grudnia 2021 r. (stanowiącego ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego dotyczące stosowania tych przepisów - objaśnienia podatkowe), wskazano:
Wyłączeniu z prawa do korzystania z ryczałtu, podlega również podatnik nieosiągający dochodów z wyżej wymienionej działalności w SSE lub PSI prowadzonej w oparciu odpowiednio o zezwolenie lub decyzję, ale ponoszący na niej stratę. Wyłączeniu podlega również podatnik, który posiadając wymienione wyżej zezwolenie lub decyzję na działalność gospodarczą nie zaczął jeszcze osiągać z niej przychodów. Podatnicy tacy podlegają bowiem pod reżim stosowania art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a ustawy o CIT.
Oznacza to, że podatnicy osiągający aktualnie dochody zwolnione na podstawie decyzji o wsparciu lub zezwolenia na prowadzenie działalności w SSE - bez względu na to czy w całości czy w części - są wyłączone z możliwości opodatkowania ryczałtem. Po wyczerpaniu limitu pomocy publicznej, albo po uchyleniu lub wygaśnięciu decyzji (zezwolenia) podatnik spełniający warunki określone w przepisach o ryczałcie może wybrać tą formę opodatkowania.
Dopiero więc po uchyleniu lub wygaśnięciu decyzji podatnik spełniający warunki określone w przepisach o ryczałcie może wybrać tą formę opodatkowania.
Jednakże z wniosku nie wynika, aby korzystali Państwo z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Ponadto Spółka obecnie przygotowuje się do złożenia wniosku o wygaszenie otrzymanej decyzji o wsparciu i wybór opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek (tzw. estońskiego CIT) od 1.01.2025 r. Decyzja o wygaszeniu decyzji o wsparciu zostanie wydana przez właściwy organ i otrzymana przez Spółkę przed złożeniem zawiadomienia o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek oraz przystąpieniem przez nią do tzw. estońskiego CIT.
Mając na uwadze, że co prawda do momentu uzyskania wygaszenia decyzji o wsparciu, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, wprawdzie Państwo ponieśli część kosztów związanych z inwestycją wskazaną w Decyzji w wsparciu nr (...)/2024, jednak nie zostały również poniesione żadne koszty, które Podatnik będzie rozliczał jako koszty kwalifikowalne. Ponadto nie osiągnęli Państwo żadnych przychodów z realizacji nowej inwestycji określonej w ww. decyzji o wsparciu oraz przygotowuje się Państwo do złożenia wniosku o wygaszenie otrzymanej decyzji o wsparciu. Decyzja o wygaszeniu decyzji o wsparciu zostanie wydana przez właściwy organ i otrzymana przez Spółkę przed złożeniem zawiadomienia o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek oraz przystąpieniem przez nią do tzw. estońskiego CIT. Decyzja o wygaszeniu będzie obowiązywała już od momentu wydania decyzji, a decyzja ta (tj. decyzja o wygaszeniu decyzji o wsparciu) zostanie wydana przez umocowany do jej wydania organ. Tym samym dla Państwa nie będzie miało w 2025 r. zastosowanie wyłączenie z ryczałtu od dochodów spółek, o którym mowa w art. 28k ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.
W konsekwencji Państwo po spełnieniu warunków, o których mowa w art. 28j ustawy o CIT i przy wykluczeniu pozostałych przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 28k ustawy o CIT, jesteście uprawnieni do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych w roku 2025 i w kolejnych latach objętych zawiadomieniem o wyborze ryczałtem od dochodów spółek.
Zatem, Spółka będzie uprawniona do skorzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek, o którym mowa w rozdziale 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w sytuacji, gdy Spółka zakończy korzystanie z ulgi w podatku dochodowym, o której mowa w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 34a ww. ustawy otrzymując decyzję o wygaszeniu, ponieważ do Spółki nie będzie miało zastosowanie wyłączenie, o którym mowa w art. 28k ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.
Wobec powyższego, Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
- Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
- Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).