Opodatkowanie FR (Dywidenda wypłacona FR przez Spółkę oraz pobór zryczałtowanego podatku dochodowego jako płatnik). - Interpretacja - null

ShutterStock

Opodatkowanie FR (Dywidenda wypłacona FR przez Spółkę oraz pobór zryczałtowanego podatku dochodowego jako płatnik). - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Opodatkowanie FR (Dywidenda wypłacona FR przez Spółkę oraz pobór zryczałtowanego podatku dochodowego jako płatnik).

Interpretacja indywidualna  – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

Stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia czy:

  • Dywidenda wypłacona Fundacji przez Spółkę będzie zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych na gruncie art. 6 ust. 1 pkt 25 Updop - jest prawidłowe;
  • Spółka wypłacając Dywidendę na rzecz Fundacji będzie zobowiązana do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych (jako płatnik) - jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

19 sierpnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 12 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, który dotyczy opodatkowania fundacji rodzinnej.

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1)Zainteresowana będąca stroną postępowania:

Fundacja (...) w organizacji (…)

2)Zainteresowana niebędąca stroną postępowania:

„A.” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (…)

Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Fundacja (…) w organizacji (“Fundacja” lub „Wnioskodawca”), jest fundacją rodzinną ustanowioną na podstawie przepisów ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r., poz. 326 z późn. zm.; „Ustawa”).

Fundatorem Fundacji jest osoba fizyczna, polski rezydent podatkowy („Fundator”). Funkcjonowanie Fundacji określa Ustawa oraz statut Fundacji przyjęty w akcie założycielskim Fundacji z … 2024 r.

Na moment składania niniejszego wniosku, beneficjentami Fundacji są m.in. Fundator oraz małżonka Fundatora („Małżonka Fundatora").

Fundator jest udziałowcem spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Polsce, działającej pod firmą „A.” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, wpisanej do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem … („Spółka”), występująca w niniejszym wniosku jako zainteresowana niebędąca stroną postępowania. Fundator posiada ok. 95,24% udziałów w kapitale zakładowym Spółki. Pozostałe udziały w kapitale zakładowym Spółki, tj. ok. 4,76% udziałów w kapitale zakładowym Spółki posiada Małżonka Fundatora.

Fundator oraz Małżonka Fundatora, po tym jak Fundacja zostanie wpisana do Rejestru Fundacji Rodzinnych prowadzonego przez Sąd Okręgowy w (...) (wniosek o wpis Fundacji w Rejestrze Fundacji Rodzinnych został złożony 7 czerwca 2024 r.), wniosą do Fundacji posiadane przez siebie udziały w kapitale zakładowym Spółki, tj. Fundator wniesie 95,24% posiadanych udziałów w kapitale zakładowym Spółki, natomiast Małżonka Fundatora wniesie 4,76% posiadanych udziałów w kapitale zakładowym Spółki. W tym celu Fundator, Małżonka Fundatora oraz Fundacja zawrą umowy darowizny, których przedmiotem będzie łącznie 100% udziałów w kapitale zakładowym Spółki („Darowizna Udziałów”). Na skutek Darowizny Udziałów, Fundacja stanie się właścicielem 100% udziałów w Spółce.

Wnioskodawca zakłada, że Spółka, po tym jak udziały w Spółce zostaną wniesione do Fundacji, osiągnie zysk z tytułu prowadzonej działalności, który zostanie przeznaczony na poczet wypłaty dywidendy do Fundacji i Fundacja otrzyma faktyczną wypłatę tej dywidendy od Spółki („Dywidenda”).

Na moment składania niniejszego wniosku Fundacja co prawda nie została wpisana do Rejestru Fundacji Rodzinnych prowadzonego przez Sąd Rejonowy w (...), niemniej, brak wpisu Fundacji do odpowiedniego rejestru nie oznacza, że Fundacja nie może nabywać mienia, jak i również nie oznacza, że nie może zbywać swojego mienia. Zgodnie bowiem z art. 23 ust. 1 Ustawy, z chwilą sporządzenia aktu założycielskiego powstaje fundacja rodzinna w organizacji. Zgodnie zaś z art. 23 ust. 3 Ustawy, fundacja rodzinna w organizacji zarządza we własnym imieniu posiadanym majątkiem i zapewnia jego ochronę, w szczególności nabywa prawa, w tym własność nieruchomości i inne prawa rzeczowe, zaciąga zobowiązania, pozywa i jest pozywana. Oznacza to, że Fundacja jest podmiotem praw i obowiązków (w tym może nabywać i zbywać mienie) już przed wpisem do odpowiedniego rejestru, analogicznie jak spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, prosta spółka akcyjna czy spółka akcyjna. Powyższe świadczy o tym, że Fundacja ma interes prawny w uzyskaniu interpretacji indywidualnej.

Jednocześnie Wnioskodawca zaznacza, że do Fundacji nie będzie miała zastosowania dyspozycja art. 6 ust. 9 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2805 z póżn. zm.; „Updop”).

Pytania

1. Czy Dywidenda wypłacona Fundacji przez Spółkę będzie zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych na gruncie art. 6 ust. 1 pkt 25 Updop?

2. Czy Spółka wypłacając Dywidendę na rzecz Fundacji będzie zobowiązana do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych (jako płatnik)?

Stanowisko Zainteresowanego w sprawie

1.Dywidenda wypłacona Fundacji przez Spółkę będzie zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych na gruncie art. 6 ust. 1 pkt 25 Updop.

2.Spółka nie będzie obowiązana do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych (jako płatnik) od Dywidendy wypłaconej Fundacji.

Uzasadnienie stanowiska w zakresie pytania nr 1 oraz 2

Zgodnie z art. 26 ust. 1 Updop osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 Updop oraz art. 22 ust. 1 Updop, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem art. 26 ust. 2, 2b, 2d i 2e Updop, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e Updop. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji. Przy weryfikacji warunków zastosowania stawki podatku innej niż określona w art. 21 ust. 1 Updop lub art. 22 ust. 1 Updop, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, płatnik jest obowiązany do dochowania należytej staranności. Przy ocenie dochowania należytej staranności uwzględnia się charakter, skalę działalności prowadzonej przez płatnika oraz powiązania w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 5 Updop płatnika z podatnikiem.

Jednocześnie w świetle art. 22 ust. 1 Updop podatek dochodowy od określonych w art. 7b ust. 1 pkt 1 Updop przychodów z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu (dochodu).

Jednocześnie, jak wynika z art. 6 ust. 1 pkt 25 Updop fundacja rodzinna jest zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie, zgodnie z art. 6 ust. 7 Updop, zwolnienie, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 Updop, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 Ustawy.

Powyższe oznacza, że dla fundacji rodzinnych (w tym Fundacji) zostały przewidziane przez ustawodawcę szczególne zasady opodatkowania, w tym preferencja polegająca na zwolnieniu fundacji rodzinnych (w tym Fundacji) z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 Updop w zakresie w jakim fundacja rodzinna (w tym Fundacja) realizuje działalność gospodarczą, o której mowa w art. 5 Ustawy.

Przepisy Updop nie zawierają regulacji, która wprost zwalniałaby dywidendy otrzymywane przez fundacje rodzinne z podatku dochodowego od osób prawnych. Skoro jednak fundacja rodzinna jest podmiotem zwolnionym z podatku dochodowego od osób prawnych na zasadzie określone w art. 6 ust. 1 pkt 25 Updop (tj. w zakresie działalności określonej w art. 5 Ustawy) zasadne jest ustalenie, czy otrzymywanie dywidend mieści się w zakresie określonym w art. 5 Ustawy.

W świetle art. 5 ust 1 pkt 3 Ustawy, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w zakresie przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach.

W ocenie Wnioskodawcy, otrzymanie przez Fundację Dywidendy od Spółki, w związku z przysługującym jej udziałem w zysku, powstaje na skutek uczestnictwa Fundacji w Spółce, a więc mieści się w zakresie dozwolonej działalności gospodarczej określonej w art. 5 Ustawy.

Podsumowując, skoro Dywidenda wypłacona Fundacji przez Spółkę w okresie od Darowizny Udziałów do Sprzedaży Udziałów będzie zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych na gruncie art. 6 ust. 1 pkt 25 Updop, to Spółka nie będzie obowiązana do poboru podatku jako płatnik na podstawie art. 26 Updop.

Stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę wyżej znajduje odzwierciedlenie w następujących interpretacjach indywidualnych wydawanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:

  • interpretacji z dnia 8 kwietnia 2024 r. o sygn. 0111-KDIB1-2.4010.99.2024.2.MK;
  • interpretacji z dnia 19 grudnia 2023 r. o sygn. 0111-KDIB2-1.4010.472.2023.1.DD.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej : ”updop”)

Osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b, 2d i 2e, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji. Przy weryfikacji warunków zastosowania stawki podatku innej niż określona w art. 21 ust. 1 lub art.  22 ust. 1, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, płatnik jest obowiązany do dochowania należytej staranności. Przy ocenie dochowania należytej staranności uwzględnia się charakter, skalę działalności prowadzonej przez płatnika oraz powiązania w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 5 płatnika z podatnikiem.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 updop:

Podatek dochodowy od określonych w art. 7b ust. 1 pkt 1 przychodów z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu (dochodu).

Spółka dokonując wypłaty zysku/dywidendy jako płatnik zobowiązana jest więc do wypełnienia obowiązków wykazanych w art. 26 ust. 1 ustawy o CIT.

Wątpliwości Zainteresowanych dotyczą ustalenia, czy:

  • ywidenda wypłacona Fundacji przez Spółkę będzie zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych na gruncie art. 6 ust. 1 pkt 25 Updop;
  • Spółka wypłacając Dywidendę na rzecz Fundacji będzie zobowiązana do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych (jako płatnik).

W myśl art. 4a pkt 36 updop:

Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej - oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. poz. 326).

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”):

Ustawa reguluje organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej, w tym prawa i obowiązki fundatora i beneficjenta.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ufr:

Fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.

Art. 4 ust. 1 ufr stanowi, że:

Fundacja rodzinna nabywa osobowość prawną z chwilą wpisu do rejestru fundacji rodzinnych.

Stosownie do art. 1 ust. 1 updop:

Ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.

W myśl art. 1 ust. 3 pkt 3 updop:

Przepisy ustawy mają również zastosowanie do fundacji rodzinnych w organizacji.

Zatem, fundacja rodzinna, jako osoba prawna podlega zasadom opodatkowania dochodów osób prawnych na mocy art. 1 ust. 1 updop, a w konsekwencji z tytułu wypłaty zysku Spółka będzie pełniła funkcję płatnika podatku dochodowego od osób prawnych.

W tym miejscu wskazać należy na przepis art. 6 ust. 1 pkt 25 updop, który stanowi, że:

Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.

Jednakże, zgodnie z art. 6 ust. 6-10 updop:

6.  Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q.

7. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.

8. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5%.

9. Fundacja rodzinna w organizacji traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, w przypadku gdy nie została zgłoszona do rejestru fundacji rodzinnych w terminie sześciu miesięcy od dnia jej powstania albo postanowienie sądu rejestrowego odmawiające jej zarejestrowania stało się prawomocne, przy czym utrata prawa do zwolnienia następuje od dnia powstania fundacji rodzinnej w organizacji.

10. W przypadku, o którym mowa w ust. 9, fundacja rodzinna w organizacji jest obowiązana do:

1) złożenia zeznania, o którym mowa w art. 27 ust. 1, albo takich zeznań obejmujących okres od początku jej powstania oraz

2) zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę, przy czym odsetki nalicza się od następnego dnia po upływie terminu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, do dnia zapłaty podatku włącznie.

Z powołanych przepisów wynika zatem, że co do zasady fundacje rodzinne są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, jednakże – jak wskazano powyżej – są pewne wyjątki.

Wskazać należy, że fundacja rodzinna co do zasady nie będzie mogła wykonywać działalności gospodarczej w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 221). Wyjątek ma stanowić działalność o której mowa w art. 5 ust. 1 ufr, zgodnie z którym:

Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:

1)  zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;

2)  najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;

3)  przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;

4)  nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;

5)  udzielania pożyczek:

a)  spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,

b)  spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,

c)  beneficjentom;

6)  obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej;

7)  produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu;

8)  gospodarki leśnej.

Zgodnie z art. 5 ust. 3 ufr:

Przepis ust. 1 pkt 1 nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4.

Biorąc pod uwagę powyższe, należy zwrócić uwagę na przepisy art. 24r updop, stanowiące, że:

1. W zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.

2. Do fundacji rodzinnej, o której mowa w ust. 1, przepis art. 15 ust. 2 stosuje się odpowiednio.

3. Do fundacji rodzinnej, o której mowa w ust. 1, nie stosuje się zwolnień i odliczeń określonych w art. 17-18f.

Biorąc pod uwagę powyższe, dla celów opodatkowania fundacji rodzinnej szczególne znaczenie ma prawidłowe ustalenie, czy fundacja ta prowadzi działalność zgodnie ze wskazanymi przez ustawodawcę wymogami. Zgodnie bowiem z ww. art. 24r updop w zakresie, w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ufr, stawka CIT wynosi 25% podstawy opodatkowania.

Jak wskazano we wniosku, beneficjentami Fundacji są m.in. Fundator oraz małżonka Fundatora. Fundator jest udziałowcem spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Polsce, działającej pod firmą „A.” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością

Fundator posiada ok. 95,24% udziałów w kapitale zakładowym Spółki. Pozostałe udziały w kapitale zakładowym Spółki, tj. ok. 4,76% udziałów w kapitale zakładowym Spółki posiada Małżonka Fundatora. Fundator oraz Małżonka Fundatora, po tym jak Fundacja zostanie wpisana do Rejestru Fundacji Rodzinnych wniosą do Fundacji posiadane przez siebie udziały w kapitale zakładowym Spółki, tj. Fundator wniesie 95,24% posiadanych udziałów w kapitale zakładowym Spółki, natomiast Małżonka Fundatora wniesie 4,76% posiadanych udziałów w kapitale zakładowym Spółki. W tym celu Fundator, Małżonka Fundatora oraz Fundacja zawrą umowy darowizny, których przedmiotem będzie łącznie 100% udziałów w kapitale zakładowym Spółki. Na skutek Darowizny Udziałów, Fundacja stanie się właścicielem 100% udziałów w Spółce. Fundator zakłada, że Spółka, po tym jak udziały w Spółce zostaną wniesione do Fundacji, osiągnie zysk z tytułu prowadzonej działalności, który zostanie przeznaczony na poczet wypłaty dywidendy do Fundacji i Fundacja otrzyma faktyczną wypłatę tej dywidendy od Spółki.

Jak wynika z art. 5 ufr, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w zakresie przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach. Może również nabywać i zbywać papiery wartościowe, instrumenty pochodne i prawa o podobnym charakterze. Ponadto, jak wynika z powołanego przepisu, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w zakresie zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia. Przy czym powyższe (tj. art. 5 ust. 1 pkt 1 ufr) nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4.

Podnieść należy, iż chociaż adresatem ww. zwolnienia jest Fundacja to zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy CIT płatnik weryfikuje warunki zastosowania zwolnienia, wynikającego z przepisów szczególnych.

Spółka realizując funkcję płatnika podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu wypłaty Dywidendy weryfikuje możliwość zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT.

Wykładnia systemowa oraz konstrukcja podatku dochodowego od osób prawnych uprawnia do stwierdzenia, że:

  • w sytuacji, gdy Fundacji rodzinnej nie przysługuje zwolnienie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT w stosunku do wypłacanej Dywidendy ze spółki z o.o. w związku z przysługującymi Fundacji udziałami w zysku, to Spółka jako płatnik będzie zobowiązana do poboru podatku i uiszczenia go do właściwego organu podatkowego;
  • w sytuacji gdy Fundacji rodzinnej przysługuje ww. zwolnienie to Spółka jako płatnik nie będzie zobowiązana do poboru podatku z tytułu wypłaty ww. zysku na rzecz Fundacji rodzinnej.

Przepisy ustawy CIT nie zawierają regulacji, która wprost zwalniałaby płatnika z ww. obowiązków w przypadku, gdy odbiorcą Dywidendy jest fundacja rodzinna. Jednak fundacja rodzinna co do zasady korzysta ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT w zakresie działalności określonej w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej.

Zgodnie natomiast z art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o fundacji rodzinnej fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą m.in. w zakresie:

przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach.

Jak już wskazano, Fundacja rodzinna jako osoba prawna jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i co do zasady korzysta ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 updop.

Jak stanowi art. 6 ust. 5 updop:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.

Otrzymanie przez fundację rodzinną dochodu z tytułu Dywidendy od Spółki, w związku z przysługującym fundacji udziałami w jej zysku, powstaje na skutek uczestnictwa fundacji rodzinnej w takiej spółce, a więc mieści się w zakresie dozwolonej działalności gospodarczej określonej w art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o fundacji rodzinnej.

Stwierdzić zatem należy, że skoro działalność w zakresie uczestnictwa w spółkach handlowych mieści się w zakresie określonym w art. 5 ufr, to otrzymywane przez Fundację dywidendy, o których mowa we wniosku, będą korzystać ze zwolnienia, określonego w art. 6 ust. 1 pkt 25 updop.

W stosunku do tych dochodów zastosowanie znajdzie więc zwolnienie podmiotowe wynikające z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT czego konsekwencją jest brak obowiązku poboru przez Spółkę jako płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od wypłaconej na rzecz fundacji rodzinnej Dywidendy.

Reasumując, Spółka jako płatnik nie będzie zobowiązana do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 26 ust. 1 ustawy CIT, z tytułu z wypłaty Dywidendy wypłacanej fundacji rodzinnej, ze względu na to, że fundacja rodzinna w zakresie otrzymywanego zysku korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT.

Zatem, stanowisko Państwa, zgodnie z którym, Dywidenda wypłacona Fundacji przez Spółkę  będzie korzystała ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT oraz Spółka nie będzie obowiązana jako płatnik pobierać podatku od wypłaconych Dywidend i tym samym art. 26 ustawy CIT nie będzie mieć w tej sytuacji zastosowania należało uznać za prawidłowe.

Stanowisko w zakresie pytania nr 1 i 2 należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowaną, która jest stroną postępowania

Fundacja Rodzinna (…) w organizacji (Zainteresowana będąca stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).