CIT - definicja działalności badawczo-rozwojowej. - Interpretacja - null
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
CIT - definicja działalności badawczo-rozwojowej.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego we wniosku stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 lipca 2024 r., wpłynął Państwa wniosek z 2 lipca 2024 r., o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie ulgi badawczo-rozwojowej.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 20 sierpnia 2024 r. (data wpływu do Organu 26 sierpnia 2024 r.)
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
(…) jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, w której 100% udziałów należy do (…). Powołana została zgodnie z art. 86 ust. 1 oraz art. 86 ust. 5.2 Ustawy „Prawo o Szkolnictwie Wyższym” (z dnia 27 lipca 2005 r. z późniejszymi zmianami).
Celem działalności Spółki jest (…) wykorzystanie potencjału intelektualnego i technicznego (…), (B+R) oraz wspieranie nowoczesnej nauki poprzez transfer technologii oraz jego popularyzację.
Minister Rozwoju i Technologii, decyzją nr 8/CBR/24 z dnia 29 kwietnia 2024 r. orzekł o nadaniu (…) Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w (…), KRS (…), statusu centrum Badawczo - rozwojowego.
W Spółce merytoryczną działalność prowadziły następujące jednostki organizacyjne:
-Centrum (…);
-Centrum (…);
-Centrum (…);
-Centrum (…);
-Centrum (…);
-Centrum (…);
-Centrum (…).
Główne elementy działalności merytorycznej
A.Centrum (…)
Od marca 2017 do stycznia 2019 roku, w (…) oraz (…), realizowano projekt (…) finansowany przez (…). Budżet projektu wynosił (…), z czego w 2018 roku na 16 prac przedwdrożeniowych na (…) przeznaczono (…). Od stycznia 2019 roku w (…) kontynuowano projekt w ramach nowej edycji dofinansowania pod nazwą (…), natomiast od sierpnia 2020 roku pod nazwą (…). W 2020 roku otrzymano dofinansowanie i rozpoczęto prace w ramach projektu Społeczna Odpowiedzialność Nauki (…). Projekt zakończony w kwietniu 2022 r.
Spółka zrealizowała m.in.: prace z wykorzystaniem potencjału naukowo-technicznego (…) przychody wynosiły łącznie ponad (…); obsługa i wsparcie firm zewnętrznych poszukujących współpracy naukowo-badawczej na (…) obsługa administracyjno-księgowa naukowców (…) w zakresie powoływania i prowadzenia nowych spółek (…); zaangażowanie w projekcie (…) (…); poszukiwanie podmiotów zainteresowanych wdrożeniem wyników badań naukowych i prac rozwojowych przez promocję oferty technologicznej.
B.Centrum (…)
-realizacja prac z wykorzystaniem potencjału naukowo-technicznego (…),
-obsługa i wsparcie firm zewnętrznych poszukujących współpracy naukowo-badawczej na (…),
-aktywne poszukiwanie firm potrzebujących rozwiązań technologicznych jak i zespołów z (…) posiadających wiedzę i chęć do rozwiązania danego problemu,
-obsługa admiracyjno-merytoryczna projektów.
C.Centrum (…)
-realizacja prac badawczych i ekspertyz m.in. (…),
-przeprowadzenie usług badawczo-rozwojowych (…) dla (…),
-prace wykonane przez pracowników ) (…).
D.Centrum (…)
-projekty (…),
-badanie i rejestracja (…),
-systematyczne wsparcie działań wiodącego (…),
-współpraca z (…),
-warsztaty (…),
-warsztaty w ramach (…),
-warsztaty gospodarki (…),
-prowadzenie (…),
-praca nad (…),
-udział w spotkaniach (…).
E.Centrum (…)
-realizacja prac m.in. dla (…),
-prace wykonane przez pracowników (…), z odpłatnym wykorzystaniem infrastruktury wydziału.
Opis badań lub prac rozwojowych (Projektów) prowadzonych przez Wnioskodawcę, w tym opis zadań badawczo-rozwojowych zrealizowanych w ostatnim roku obrotowym oraz ich wyników, a także wykaz uzyskanych akredytacji, patentów lub zastosowań w praktyce został wykazany w załączniku nr 1 do tego wniosku.
Zgodnie z nim, Wnioskodawca zrealizował/realizuje następujące prace:
Praca nr 1
Usługa badawcza - wykonanie obliczeń weryfikacyjnych i optymalizacyjnych dla opracowanych koncepcji elementów (…) z wykorzystaniem (…) opartego o numeryczną (…).
Celem projektu było opracowanie (…) do zastosowań indywidualnych. Osiągnięcie głównego celu projektu wymagało realizacji szeregu prac badawczych z zakresu zarówno badań przemysłowych jak i prac rozwojowych.
Praca 2
Praca w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020, (…) polegająca na przeprowadzeniu prac badawczo-rozwojowych w zakresie opracowania nowego produktu, jakim będzie zestaw (…).
Projekt dotyczył przeprowadzenia prac badawczo-rozwojowych w zakresie opracowania nowego produktu, jakim jest (…).
Wyniki prac stanowiły punkt wyjścia do opracowania finalnego, przetestowanego prototypu urządzenia.
Praca 3
Praca zrealizowana w ramach projektu (…).
Celem projektu było przeprowadzenie badań dotyczących analizy budowy i warunków (…) pod kątem (…), której celem jest redukcja (…), a w szczególności modelowanie (…) pozwalające ocenić wpływ wymuszonych (…), (…).
Przeprowadzone prace badawczo-rozwojowe miały na celu dobór optymalnych materiałów niezbędnych do wykonania innowacyjnego (…), uwzględniającego fizykę zjawisk elektromagnetycznych, (…) oraz mechanicznych zachodzących w warunkach (…), jak również dobór (…).
Praca 4
Projekt: Zwiększenie konkurencyjności (…) poprzez opracowanie innowacyjnego produktu, jakim będzie urządzenie (…) ze szczególnym uwzględnieniem (…).
Praca w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020, (…) polegająca na przeprowadzeniu prac badawczo-rozwojowych w zakresie opracowania nowego produktu, jakim będzie innowacyjne urządzenie (…) ze szczególnym uwzględnieniem (…).
Projekt dotyczył opracowania nowego produktu, jakim jest innowacyjne urządzenie (…) ze szczególnym uwzględnieniem (…).
Projekt przyczynił się do ochrony środowiska poprzez stworzenie rozwiązania wykorzystującego np. (…) do tworzenia (…), z którego będą mogły być (…).
Praca 5
Usługa badawcza zmierzająca do stworzenia urządzenia (…) zapewniającego całkowite bezpieczeństwo płatności bezdotykowych w nowych (…).
Praca została zrealizowana w ramach dofinansowania na usługi badawczo-rozwojowe w ramach Programu Operacyjnego „Inteligentny Rozwój” 2014 — 2020, (…):
(…). Proinnowacyjne usługi dla (…)..
Praca 6
Budowa (…) urządzenia (…) do pomiaru (…) cechującego się podwyższoną niezawodnością i funkcjonalnością.
Praca realizowana była w ramach Programu Operacyjnego „Inteligentny Rozwój” 2014 - 2020, (…).
Celem projektu była budowa mechatronicznego urządzenia – (…).
Praca 7
Usługa badawcza polegająca na przeprowadzeniu prac badawczo-rozwojowych w zakresie opracowania nowego produktu, jakim będzie (…).
Praca realizowana w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020, (…).
Praca 8
Przeprowadzenie prac badawczo-rozwojowych w zakresie opracowania nowego produktu, jakim będzie innowacyjna (…).
Praca realizowana w ramach w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014- 2020, (…).
Cel projektu: Opracowania nowego produktu, jakim będzie innowacyjna (…).
Koszty ponoszone przez Wnioskodawcę w ramach realizowanych Projektów:
Kosztami ponoszonymi przez Wnioskodawcę w ramach Projektów są/będą następujące koszty:
1)koszty wynagrodzeń oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych pracowników Wnioskodawcy zaangażowanych w Projekty (przykładowo, na stanowiskach ekspert, architekt, programista, inżynier), w tym zakresie pracownicy prowadzą ewidencję czasu pracy w ramach Projektów;
2)koszty zakupu materiałów wykorzystywanych dla potrzeb Projektów, bez ich zakupu niemożliwa byłaby realizacja Projektów;
3)koszty zakupu maszyn, urządzeń oraz aparatury wykorzystywanej dla potrzeb Projektów, w tym komputery, układy scalone, mikroelektronika, aparatura pomiarowa (w postaci odpisów amortyzacyjnych lub jako koszty uzyskania przychodu w przypadku braku obowiązku dokonywania odpisów amortyzacyjnych wynikającego z braku ich zaliczenia do środków trwałych); wskazane maszyny, urządzenia oraz aparatura są wykorzystywana w trakcie trwania Projektów wyłącznie na cele Projektów, w sposób bezpośredni;
4)koszty zakupu oprogramowania dla potrzeb Projektów (w postaci odpisów amortyzacyjnych lub jako koszty uzyskania przychodu w przypadku braku obowiązku dokonywania odpisów amortyzacyjnych); wskazane oprogramowanie jest wykorzystywane w trakcie trwania Projektów wyłącznie na cele Projektów;
5)koszty wynagrodzeń oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych pracowników kadry kierowniczej zarządzającej Projektami - koszty dotyczące pełnionych w ramach Projektów funkcji zarządczych, nadzorczych i koordynujących;
6)Koszty wynagrodzeń (oraz składek ZUS) pracowników Wnioskodawcy zaangażowanych w Projekty obejmują/mogą obejmować:
-wynagrodzenie zasadnicze oraz wynagrodzenie za godziny nadliczbowe,
-wynagrodzenie chorobowe i inne wynagrodzenie wypłacane na podstawie szczególnych przepisów prawa pracy,
-ekwiwalent za niewykorzystany urlop,
-premie, bonusy i nagrody,
-diety i inne należności za czas podróży służbowej,
-wydatki związane z praniem odzieży roboczej,
-wydatki związane z zapewnieniem Pracownikom innych świadczeń o charakterze niepieniężnym (ubezpieczenie na życie, karnety sportowe, bony i karty podarunkowe, itp.),
-PPK (koszty pracowniczego planu kapitałowego).
Zasady ewidencji i dokumentowania realizacji Projektów oraz ponoszonych wydatków (kosztów wynagrodzeń wraz z narzutami, koszty prac B+R, materiały eksploatacyjne, zakup usług szkoleniowych, usługi informatyczne, konferencje).
Działania Wnioskodawcy w ramach Projektów są prowadzone oraz dokumentowane zgodnie z regulacjami dla danego typu konkursu finansowanego z środków EU lub Państwowych Koszty działalności B+R będą ewidencjonowane przez Spółkę w sposób umożliwiający ich wyodrębnienie w pozostałych kosztach, w szczególności:
-w ramach Projektów powstaje szereg dokumentów (raporty, analizy, opracowania, procedury) będących wynikiem lub podsumowujących przeprowadzone prace badawcze oraz prace rozwojowe,
-wydatki inne niż wynagrodzenie ponoszone przez Wnioskodawcę w ramach Projektów będą udokumentowane odpowiednimi fakturami wystawionymi przez kontrahentów Wnioskodawcy.
Inne istotne uwarunkowania faktyczne:
1.Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym o nieograniczonym obowiązku podatkowym na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych.
2.Rok podatkowy Wnioskodawcy jest tożsamy z rokiem kalendarzowym.
3.Wnioskodawca zamierza odliczyć w ramach Ulgi B+R koszty kwalifikowane, zgodnie z art. 18d ust. 5 i 5a ustawy o CIT, tj. w części nie objętej dofinansowaniem, tj. pokryte z własnych środków.
4.Wnioskodawca zamierza dokonać odliczenia z tytułu Ulgi B+R, zgodnie z limitami wskazanymi w art. 18d ustawy o CIT.
5.Wnioskodawca będzie korzystał z ulgi B+R w danym roku jedynie w odniesieniu do wydatków. które mogą stanowić koszty kwalifikowane w ramach ulgi B+R, o ile te wydatki zostały poniesione i zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w tym roku.
6.Wnioskodawca nie prowadzi działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a Ustawy o CIT.
Pismem uzupełniającym z 20 sierpnia 2024 r., wskazali Państwo, że:
1.W wyniku opisanych prac powstanie nowa wiedza w dziedzinach:
1)(…),
2)(…),
3)(…)
4)(…),
5)(…)
6)(…),
7)(…).
-Wszystkie opisane prace o charakterze naukowo-badawczym lokują się w dziedzinie nauk inżynieryjno-technicznych i z tą dziedziną zawiązana jest powstała nowa wiedza o charakterze (…). Można ją przypisać do kilku dyscyplin określonych zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 11 października 2022 r. w sprawie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych oraz dyscyplin artystycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2202). Są to:
-(…);
-(…);
-(…);
-(…);
-(…).
2.Wnioskodawca wykorzystał w realizacji opisanych prac następującą wiedzę:
(…) wykorzystuje przede wszystkim potencjał intelektualny pracowników (…) i w pracach o charakterze badań (…) wykorzystuje wiedzę podstawową wywodzącą się z takich działów: fizyki, matematyki i chemii, (…) podstawy informatyki, numeryczne metody rozwiązywania równań różniczkowych, analiza obrazów itp. Wykorzystywana jest też wiedza związana z dziedziną nauk inżynieryjno-technicznych, przypisywana do dyscyplin wymienionych w pkt 1, mająca charakter wiedzy podstawowej. W założeniach misją (…) jest prowadzenie badań o charakterze (…) poprzez wdrażanie wiedzy podstawowej do praktyki. Te praktyczne zastosowania mają charakter nowości.
3.Prace dotyczące projektów nie obejmują rutynowych i okresowych zmian, nawet jeżeli zmiany te miałyby charakter ulepszeń.
4.Prace będące przedmiotem wniosku prowadzone są w sposób systematyczny, metodyczny, zaplanowany i uporządkowany wg ustalonego harmonogramu.
(…) zrealizował wymienione we wniosku prace na zamówienie przemysłu. Każdą taka praca wykonywana jest zgodnie z umową określającą, w uzgodnieniu z zamawiającym, szczegółowy jej zakres, wykorzystywane metody badawcze oraz harmonogram realizacji.
Pytanie
Czy działalność Wnioskodawcy przedstawiona w opisie stanu faktycznego, stanowi działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26-28 Ustawy o CIT, która uprawnia do zastosowania ulgi określonej w art. 18d tej ustawy?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy, działalność Wnioskodawcy przedstawiona w opisie stanu faktycznego, stanowi działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26-28 Ustawy o CIT, która uprawnia do zastosowania ulgi określonej w art. 18d tej ustawy.
Zgodnie z art. 4a pkt 26 Ustawy o CIT, działalność badawczo-rozwojowa oznacza działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.
W myśl art. 4a pkt 27 Ustawy o CIT, badania naukowe to:
a)badania podstawowe - rozumiane jako prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne,
b)badania aplikacyjne - rozumiane jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzenie do nich znaczących ulepszeń.
Z kolei, w myśl art. 4a pkt 28 Ustawy o CIT, prace rozwojowe oznaczają prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Jak stanowi art. 4 ust. 3 Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce, prace rozwojowe są działalnością obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.
Tym samym, prace rozwojowe na gruncie Ustawy o CIT oznaczają działalność obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.
Zgodnie z art. 18d ust. 1 Ustawy o CIT, podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.
W kontekście pytania nr 1 wskazać więc należy, że:
1)działalnością badawczo-rozwojową jest działalność twórcza obejmująca badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań,
2)badania naukowe obejmują badania aplikacyjne w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń),
3)o ile w myśl art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz.U. z 2018 r. poz. 87), w skład badań naukowych wchodziły, obok podstawowych, badania (…) („prace badawcze podejmowane w celu zdobycia nowej wiedzy, zorientowane przede wszystkim na zastosowanie w praktyce”) i badania przemysłowe („prace badawcze podejmowane w celu zdobycia nowej wiedzy oraz umiejętności w celu opracowywania nowych produktów, procesów i usług oraz wprowadzania znaczących ulepszeń do istniejących produktów, procesów i usług”), o tyle w ustawie - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce występuje jedna już tylko kategoria badań aplikacyjnych, zdefiniowana w sposób zbliżony do dotychczasowych badań przemysłowych (Izdebski Hubert, Zieliński Jan Michał, Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Komentarz opublikowano: WKP 2019). W stanie prawnym obowiązującym do dnia 30 września 2018 r. pojęcie badań naukowych obejmowało badania przemysłowe, tj. badania mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności w celu opracowywania nowych produktów, procesów i usług lub wprowadzania znaczących ulepszeń do istniejących produktów, procesów i usług; badania te uwzględniają tworzenie elementów składowych systemów złożonych, budowę prototypów w środowisku laboratoryjnym lub w środowisku symulującym istniejące systemy, szczególnie do oceny przydatności danych rodzajów technologii, a także budowę niezbędnych w tych badaniach linii pilotażowych, w tym do uzyskania dowodu w przypadku technologii generycznych (art. 4a pkt 27 lit. c) Ustawy o CIT).
4)z pracami badawczo-rozwojowymi mamy do czynienia wówczas, gdy wykorzystuje się dostępną wiedzę z dziedziny nauki, technologii i działalności gospodarczej oraz innej wiedzy i umiejętności do tworzenia nowych lub ulepszania istniejących produktów/usług oraz procesów i technologii produkcji.
W ocenie Wnioskodawcy, w analizowanym stanie faktycznym - w zakresie podjętej przez Spółkę aktywności - mamy do czynienia z badaniami naukowymi oraz pracami rozwojowymi.
Definicja działalności rozwojowej zawarta w art. 4a pkt 26 CIT, wskazuje na trzy zasadnicze cechy, którymi działalność taka musi się charakteryzować, są to: twórczość, systematyczność oraz innowacyjność.
W ocenie Spółki, w przedstawionym stanie faktycznym kryteria: twórczości, systematyczności oraz innowacyjności są spełnione.
Kryterium nr 1 - kryterium twórczego charakteru.
Kryterium twórczego charakteru (powstanie czegoś nowego, nowy wytwór intelektu, nowe koncepcje, narzędzia, rozwiązania niewystępujące dotychczas w praktyce gospodarczej lub na tyle innowacyjnych, że w znacznym stopniu odróżniają się od rozwiązań już funkcjonujących u podatnika). W ocenie Wnioskodawcy, kryterium spełnione - rezultatem realizowanych Projektów/Prac są m.in.:
1)Praca nr 1 - opracowanie koncepcji elementów układu grzewczego z wykorzystaniem modelowania matematycznego opartego o numeryczną mechanikę płynów;
2)Praca nr 2 - opracowanie nowego produktu, jakim będzie zestaw opasek dla epileptyków;
3)Praca nr 3 - redukcja hałasu i drgań, a w szczególności modelowanie układu napędowego pozwalające ocenić wpływ wymuszonych sił elektromagnetycznych, mechanicznych oraz właściwości cieplno- przepływowych na cechy wibroakustyczne układu;
4)Praca nr 4 - opracowanie nowego produktu, jakim będzie innowacyjne urządzenie (…) ze szczególnym uwzględnieniem (…).
Kryterium nr 2 - kryterium systematyczności.
Kryterium prowadzenia działalności w sposób systematyczny (prowadzenie działalności w sposób metodyczny, zaplanowany, uporządkowany, zgodnie z harmonogramem). W ocenie Wnioskodawcy, kryterium spełnione - realizacja Prac/Projektów następuje zgodnie z harmonogramem, w określonym czasie, którego istotnym elementem będzie „osiąganie” kamieni milowych.
Kryterium nr 3 - zwiększenie zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.
W ocenie Wnioskodawcy, kryterium spełnione - w wyniku realizacji Prac/Projektów nastąpiło/nastąpi zwiększenie zasobów wiedzy w zakresie różnych dziedzin wiedzy dotyczących zakresów Prac/Projektów przedstawionych w stanie faktycznym.
Podsumowując, działalność Wnioskodawcy przedstawiona w opisie stanu faktycznego, stanowi działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26-28 Ustawy o CIT, która uprawnia do zastosowania ulgi określonej w art. 18d tej ustawy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 18d ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „u.p.d.o.p.”, „uCIT”):
podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.
Zgodnie z art. 4a pkt 26 u.p.d.o.p.,
ilekroć w ustawie jest mowa o działalności badawczo-rozwojowej, oznacza to działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.
W myśl art. 4a pkt 27 u.p.d.o.p.,
ilekroć w ustawie jest mowa o badaniach naukowych, oznacza to:
a) badania podstawowe w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce,
b) badania aplikacyjne w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 2 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
W myśl art. 4 ust. 2 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce:
badania naukowe są działalnością obejmującą:
a) badania podstawowe rozumiane jako prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne;
b) badania aplikacyjne rozumiane jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.
Stosownie do treści art. 4a pkt 28 u.p.d.o.p.,
ilekroć w ustawie jest mowa o pracach rozwojowych - oznacza to prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
W myśl art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r.- Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce,
prace rozwojowe są działalnością obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.
Odnosząc się do kwestii będącej przedmiotem zadanego pytania wskazać należy, że w celu skorzystania z ulgi na działalność badawczo-rozwojową, należy przeprowadzić analizę nakierowaną na zidentyfikowanie przejawów działalności gospodarczej, które mogą zostać uznane za działalność badawczo-rozwojową (tj. tych aktywności podatnika, które spełniają definicje wskazane w art. 4a pkt 26-28 u.p.d.o.p.).
Ustawodawca wprowadził definicję działalności badawczo-rozwojowej w art. 4a pkt 26 updop, zgodnie z którą (jak już wyżej wskazano) przez działalność badawczo-rozwojową, należy rozumieć działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.
Kluczowe jest zawarte w definicji działalności badawczo-rozwojowej rozróżnienie, które wskazuje, że taka działalność obejmuje dwa rodzaje aktywności - badania podstawowe i badania aplikacyjne zdefiniowane w art. 4 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz prace rozwojowe, o których mowa w art. 4 ust. 3 tej ustawy.
Z ustawowej definicji wynika zatem, że taka działalność musi mieć charakter twórczy. Posłużenie się tym sformułowaniem wskazuje, że działalność badawczo-rozwojowa to taka aktywność, która nastawiona jest na tworzenie nowych i oryginalnych rozwiązań, często o charakterze unikatowym, które nie mają odtwórczego charakteru. Jak podaje słownik języka polskiego PWN, działalność twórcza to zespół działań podejmowanych w kierunku tworzenia (działalność - zespół działań podejmowanych w jakimś celu), powstania czegoś (twórczy - mający na celu tworzenie, tworzyć - powodować powstanie czegoś). W doktrynie prawa autorskiego podkreśla się natomiast, że cecha twórczości związana jest przede wszystkim z rezultatem działalności człowieka o charakterze kreacyjnym i jest spełniona wówczas, gdy istnieje nowy wytwór intelektu. Działalność twórcza oznacza, że „ustawodawca za przedmiot prawa autorskiego uznaje tylko rezultat (przejaw) takiego działania, który choćby w minimalnym stopniu odróżnia się od innych rezultatów takiego samego działania, a zatem, że posiada cechę nowości, której stopień nie ma znaczenia”. Zatem, twórczość działalności badawczo-rozwojowej może przejawiać się opracowywaniem nowych koncepcji, narzędzi, rozwiązań niewystępujących dotychczas w praktyce gospodarczej podatnika lub na tyle innowacyjnych, że w znacznym stopniu odróżniają się od rozwiązań już funkcjonujących u podatnika.
Po drugie, z art. 4a pkt 26 u.p.d.o.p., wynika, że działalność badawczo-rozwojowa musi być podejmowana w systematyczny sposób. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN słowo systematyczny oznacza (i) robiący coś regularnie i starannie, (ii) o procesach: zachodzący stale od dłuższego czasu, (iii) o działaniach: prowadzony w sposób uporządkowany, według pewnego systemu; też: o efektach takich działań; planowy, metodyczny. W związku z tym, że w definicji działalności badawczo-rozwojowej słowo „systematyczny” występuje w sformułowaniu „podejmowaną (działalność) w sposób systematyczny”, a więc odnosi się do „działalności”, czyli zespołu działań podejmowanych w jakimś celu, najbardziej właściwą definicją systematyczności w omawianym zakresie jest definicja obejmująca prowadzenie działalności w sposób uporządkowany, według pewnego systemu. Zatem, słowo systematycznie odnosi się również do działalności prowadzonej w sposób metodyczny, zaplanowany i uporządkowany. To oznacza, że działalność badawczo-rozwojowa jest prowadzona systematycznie niezależnie od tego, czy podatnik stale prowadzi prace badawczo-rozwojowe, czy tylko od czasu do czasu, a nawet incydentalnie, co wynika z charakteru prowadzonej przez niego działalności oraz potrzeb rynku, klientów, sytuacji mikro i makroekonomicznej. Z powyższego wynika, że spełnienie kryterium „systematyczności” danej działalności nie jest uzależnione od ciągłości tej działalności, w tym od określonego czasu przez jaki działalność taka ma być prowadzona ani też od istnienia planu co do prowadzenia przez podatnika podobnej działalności w przyszłości. Wystarczające jest, aby podatnik zaplanował i przeprowadził chociażby jeden projekt badawczo-rozwojowy, przyjmując dla niego określone cele do osiągnięcia, harmonogram i zasoby. Taka działalność może być uznana za działalność systematyczną, tj. prowadzoną w sposób metodyczny, zaplanowany i uporządkowany.
Po trzecie, taka działalność musi mieć określony cel, tj. powinna być nakierowana na zwiększenie zasobów wiedzy oraz ich wykorzystanie do tworzenia nowych zastosowań. Prowadząc działalność badawczo-rozwojową, przedsiębiorca rozwija specjalistyczną wiedzę oraz umiejętności, które może wykorzystać w ramach bieżących albo przyszłych projektów.
Pamiętać trzeba, że w ramach prac rozwojowych następuje połączenie wyników prac badawczych z wiedzą techniczną w celu wprowadzenia do produkcji nowego lub zmodernizowanego wyrobu, nowej technologii czy nowego systemu organizacji. Innymi słowy, prowadzone systematyczne prace opierają się na istniejącej wiedzy, uzyskanej w wyniku działalności badawczej oraz/lub doświadczeń praktycznych i mają na celu wytworzenie nowych materiałów, produktów lub urządzeń, inicjowanie nowych i znaczące udoskonalenie już istniejących procesów, systemów i usług. Podmioty gospodarcze zajmujące się działalnością badawczo-rozwojową realizują ją obok swojej działalności podstawowej (np. przedsiębiorstwa przemysłowe dysponujące własnym zapleczem badawczo-rozwojowym, laboratoria, zakłady i ośrodki badawczo-rozwojowe, działy badawczo-technologiczne, biura konstrukcyjne i technologiczne, zakłady rozwoju technik, biura studiów i projektów itp.). Prace rozwojowe nie obejmują rutynowych i okresowych zmian wprowadzanych do istniejących produktów, linii produkcyjnych, procesów wytwórczych, usług nawet jeśli takie zmiany mają charakter ulepszeń.
Co oznacza, że aktywność podatnika winna być nastawiona na tworzenie nowych i oryginalnych rozwiązań, często o charakterze unikatowym (które nie mają odtwórczego charakteru), związane z postępem naukowym, czy technologicznym.
Na powyższe kryteria wskazał także Minister Finansów w Objaśnieniach podatkowych z 15 lipca 2019 roku dotyczących preferencyjnego opodatkowania dochodów wytwarzanych przez prawa własności intelektualnej (dalej także: „Objaśnienia MF”), które w części 3.2.1. poświęcone są pojęciu działalności badawczo-rozwojowej, która znajduje zastosowanie m.in. do korzystania z ulgi badawczo-rozwojowej przewidzianej w art. 18d updop - co zostało wskazane w samej treści objaśnień (por. pkt 31 Objaśnień MF).
Zgodnie z Objaśnieniami MF, przez działalność twórczą należy rozumieć zespół działań podejmowanych w kierunku tworzenia, powstania czegoś, a twórczość działalności badawczo-rozwojowej przejawiać się może m.in.: opracowywaniem nowych koncepcji, narzędzi, rozwiązań niewystępujących dotychczas w praktyce gospodarczej podatnika lub na tyle innowacyjnych, że w znacznym stopniu odróżniają się od rozwiązań już funkcjonujących u podatnika.
Dodatkowo warto nadmienić, że walidacja (według Słownika języka polskiego PWN rozumiana jako ogół czynności mających na celu zbadanie odpowiedniości, trafności lub dokładności czegoś) nowego lub ulepszonego produktu/technologii/rozwiązań zwłaszcza w warunkach rzeczywistego funkcjonowania, gdzie głównym celem jest dalsze udoskonalenie techniczne, a których ostateczny kształt nie został określony została wyróżniona w Objaśnieniach MF jako typowe przejawy działalności twórczej w znaczeniu przyjmowanym dla potrzeb definicji prac badawczo-rozwojowych (por. pkt 36 Objaśnień MF).
Co więcej, jak podkreślono w Objaśnieniach MF, istotnym elementem tego rodzaju działalności jest kreatywna aktywność wynikająca z działalności człowieka.
Jak wskazano w Objaśnieniach MF (na co zwrócił już uwagę Organ powyżej), w świetle obowiązujących w Polsce znaczeń pojęcia „systematyczność”, prowadzenie działalności w taki sposób może oznaczać realizację tego rodzaju działań:
-w znaczeniu pierwszym - w sposób stały, od dłuższego czasu (regularnie), bądź
-w znaczeniu drugim - w sposób uporządkowany, według pewnego systemu (planowo, metodycznie).
Dla potrzeb definicji działalności badawczo-rozwojowej, kryterium to należy rozumieć zgodnie z drugim znaczeniem. W świetle powyższego, oznacza to, że kryterium systematyczności jest spełnione, gdy działalność prowadzona jest w sposób uporządkowany, według pewnego systemu (metodycznie, zgodnie z planem).
Należy jeszcze raz zaakcentować, że trzecim kryterium uznania danej działalności za badawczo-rozwojową jest zwiększanie zasobów wiedzy (zgodnie z Objaśnieniami MF – pkt 43, to pojęcie odnosi się przede wszystkim do badań naukowych) lub wykorzystania istniejących zasobów wiedzy (na co nakierowane są przede wszystkim prace rozwojowe, obejmujące zdobywanie, łączenie i kształtowanie wiedzy) do tworzenia nowych zastosowań (nowych, zmienionych lub usprawnionych produktów, procesów lub usług).
Jednocześnie, jak zauważono w treści cytowanych Objaśnień MF, ustawodawca nie zdefiniował sformułowania „zwiększania zasobów wiedzy, jednak przyjąć można, że sformułowanie to należy rozumieć z perspektywy danego podatnika a kluczowym jest element celowościowy (tj. zwiększenie poziomu wiedzy oraz wykorzystanie jej do tworzenia nowych zastosowań), bez względu na to, czy zdobywana wiedza stanowić będzie nowość tylko z perspektywy danego podmiotu, albo czy po jej zastosowaniu będzie służyć wyłącznie jednemu podmiotowi, czy też znajdzie szersze zastosowanie (por. pkt 45 Objaśnień MF).
Tym samym, odnosząc przedstawiony przez Państwa opis stanu faktycznego do cytowanych powyżej przepisów, należy stwierdzić, że opisana działalność stanowi działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26-28 Ustawy o CIT, która uprawnia do zastosowania ulgi określonej w art. 18d tej ustawy.
Zatem, Państwa stanowisko, jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).