Ustalenie, czy dokonywanie przez fundację rodzinną transakcji kupna i sprzedaży papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym char... - Interpretacja - null

Shutterstock

Ustalenie, czy dokonywanie przez fundację rodzinną transakcji kupna i sprzedaży papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym char... - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Ustalenie, czy dokonywanie przez fundację rodzinną transakcji kupna i sprzedaży papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze będzie korzystać ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 updop.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący ustalenia, czy dokonywanie przez fundację rodzinną transakcji kupna i sprzedaży papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze będzie korzystać ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawczynią jest Fundacja Rodzinna z siedzibą w (…) będąca polskim rezydentem podatkowym (dalej: Fundacja lub Wnioskodawczyni). Jedynym Fundatorem jest osoba fizyczna, posiadająca status polskiego rezydenta podatkowego, podlegającego w Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od całości osiąganych przez siebie dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm., dalej: „u.p.d.o.f”).

Fundacja została powołana z zachowaniem wszystkich wymogów formalnych określonych przepisami u.f.r. i została wpisana do rejestru fundacji rodzinnych. Powołanie Fundacji stanowiło realizację planu sukcesyjnego Fundatora, który chce jak najlepiej zabezpieczyć przyszłość swoją oraz swojej rodziny poprzez ochronę gromadzonego przez lata majątku przed ryzykami biznesowymi i osobowymi, a także sporami spadkowymi. Fundacja rodzinna, zgodnie z celami ustawy z 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stanowi rozwiązanie przeznaczone właśnie zabezpieczeniu majątku rodzinnego oraz daje większe możliwości w zakresie ochrony majątku rodzinnego.

Fundacja będzie zarządzać mieniem i spełniać świadczenia na rzecz beneficjentów oznaczonych w statucie. Przekazanie majątku do Fundacji miało na celu jego zabezpieczenie przed późniejszym ewentualnym spieniężeniem go przez następne pokolenia. Podstawowym celem jest zapewnienie ciągłej pracy tego majątku, z którego zyski będą mogły zabezpieczać potrzeby rodziny przez następne pokolenia. Fundacja została zatem powołana zgodnie z ustawą z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, a także podejmuje działania w przewidzianym prawem celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Celem szczególnym określonym w statucie przez Fundatora jest zwiększenie wartości posiadanego przez Fundację mienia, w szczególności Fundacja planuje inwestować posiadane środki w zakup różnych kategorii majątku wobec których przewiduje, iż pozwolą one na zwiększenie lub zabezpieczenie wartości posiadanego majątku. W celu zwiększania wartości posiadanego majątku Fundacja planuje nabywać i zbywać papiery wartościowe, instrumenty pochodne oraz prawa o podobnym charakterze. Plany inwestycyjne Fundacji zakładają obrót papierami wartościowymi w funduszach ETF (ang. Exchange Traded Fund) opartych na walutach wirtualnych (kryptowalutach). Fundacja podkreśla, iż do transakcji kupna i sprzedaży papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze może dochodzić często.

Wątpliwości Wnioskodawczyni dotyczą aktualnego brzmienia art. 6 ust. 1 pkt 25 w zw. z ust. 7 u.p.d.o.p. interpretowanych łącznie z art. 5 ust. 1 pkt 4 u.f.r., zgodnie z którymi fundacje rodzinne zwolnione są z podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie w jakich osiągane dochody nie wykraczają poza zakres dozwolonej działalności gospodarczej przewidzianej u.f.r. Wątpliwości Wnioskodawczyni budzi ewentualne wystąpienie opodatkowania w przypadku obrotu papierami wartościowymi, instrumentami pochodnymi oraz prawami o podobnym charakterze, w tym w szczególności obrót papierami wartościowymi na fundusze ETF opartych na walutach wirtualnych (kryptowalutach).

Pytanie

Czy dokonywanie przez fundację rodzinną transakcji kupna i sprzedaży papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze, zwłaszcza obrotu papierami wartościowymi na fundusze ETF, w tym EFT opartych na walutach wirtualnych (kryptowalutach), będzie korzystać ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm. - dalej „u.p.d.o.p.”)?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawczyni, opisana we wniosku sytuacja zakładająca kupno i sprzedaż papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze, zwłaszcza obrotu papierów wartościowych na ETF, w tym EFT opartych na walutach wirtualnych (kryptowalutach) będzie korzystać ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 u.p.d.o.p., stanowi ona bowiem dozwoloną działalność Fundacji Rodzinnej, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3 u.f.r.

Przepis art. 6 ust. 1 pkt 25 u.p.d.o.p. zwalnia się od podatku fundację rodzinną, z zastrzeżeniem ust. 7 tego przepisu, w którym wskazano, iż zwolnienie nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 u.f.r.

Zgodnie natomiast z art. 5 ust. 1 u.f.r. fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:

1)zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;

2)najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;

3)przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;

4)nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;

5)udzielania pożyczek:

a)spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,

b)spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,

c)beneficjentom;

6)obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej;

7)produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu;

8)gospodarki leśnej.

Stosownie do art. 5 ust. 3 u.f.r. przepis ust. 1 pkt 1 (zakaz nabywania mienia fundacji rodzinnej wyłącznie w celu dalszego zbycia) nie dotyczy praw m.in. składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4, czyli papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze. Zgodnie z treścią wniosku Fundacja realizując cele statutowe zakładające zwiększanie wartości posiadanego majątku w celu zabezpieczenia środków na pokrycie świadczeń jej beneficjentów zamierza prowadzić zdywersyfikowaną działalność gospodarczą obejmującą także nabywanie i zbywanie papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze, tj. wykonywać działalność o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4 u.f.r.

W szczególności Fundacja zamierza prowadzić obrót papierami wartościowymi na fundusze ETF (ang. Exchange Traded Fund), w tym ETF opartych na walutach wirtualnych (kryptowalutach). Należy zauważyć, iż fundusze ETF na kryptowaluty są stosunkowo nowym typem funduszu ETF. Bazują one na rynku kryptowalutowym i na wybranych kryptowalutach. Pierwsze tego rodzaju ETF na kryptowalutę Bitcoin pojawiły się na rynku amerykańskim w styczniu 2024 r. (artykuł prasowy: https://www.bankier.pl/wiadomosc/Kryptowaluty-triumfuja-ETF-na-bitcoina-zatwierdzony-przez-SEC- 8676953.html ), w maju 2024 r. zatwierdzone zostały ETF na kryptowalutę Ethereum (artykuł prasowy: https://businessinsider.com.pl/gielda/wiadomosci/ethereum-doczekalo-sie-etf-a-sektor- kryptowalut-nabiera-dojrzalosci/kgpy86f ). Zostały one prawnie dopuszczone do obrotu przez amerykański organ nadzoru nad giełdą SEC (US Securities and Exchange Commission, z angielskiego: Amerykańska komisja papierów wartościowych i giełdy).

W ramach dozwolonej działalności gospodarczej fundacja rodzinna może m.in. nabywać i zbywać papiery wartościowe, instrumenty pochodne i prawa o podobnym charakterze. Definicja papierów wartościowych oraz instrumentów pochodnych wynika z ustawy z 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2023 r. poz. 646). Zgodnie z ww. ustawą papiery wartościowe i instrumenty pochodne są instrumentami finansowymi.

Przez papiery wartościowe, zgodnie z art. 3 pkt 1 ww. ustawy przez papiery wartościowe należy rozumieć akcje, prawa poboru w rozumieniu k.s.h., prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne i inne zbywalne papiery wartościowe, a także inne zbywalne prawa majątkowe.

Natomiast instrument pochodny, zgodnie z art. 3 pkt 28a ww. ustawy to taki instrument finansowy, którego wartość zależy od wartości innego instrumentu finansowego zwanego instrumentem bazowym. Do instrumentów pochodnych zaliczane są m.in. opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward oraz inne prawa majątkowe.

Analizując charakter prawno-podatkowy jednostek ETF należy wskazać, że sam fundusz ETF nie jest sam w sobie papierem wartościowym, ale już jednostki uczestnictwa w funduszach ETF spełniają warunki uznania ich za taki. Tym, co upodabnia fundusze ETF do papierów wartościowych, np. akcji, jest to, że ich certyfikaty inwestycyjne są notowane w taki sam sposób na giełdzie. Można je więc kupować i sprzedawać w każdej sesji. Celem ETF-ów tego rodzaju jest naśladowanie indeksów, czyli inwestowanie w te same papiery wartościowe, z których składa się dany indeks giełdowy, w takich samych proporcjach. Wycena jednostek ETF na giełdzie odbywa się na bieżąco i charakteryzuje wysoką płynnością. Nie są to też instrumenty pochodne, co oznacza, że fundusze te naśladują instrumenty bazowe w stosunku 1:1 i nie wymagają wnoszenia depozytu zabezpieczającego. ETF działa właściwie w ten sam sposób co popularne fundusze inwestycyjne przeznaczone dla ogółu zainteresowanych. Dodatkowo, przedmiotem obrotu na giełdzie są udziały w funduszach ETF. Inwestowanie odbywa się za pośrednictwem konta inwestycyjnego gracza giełdowego (źródło: https://direct.money.pl/artykuly/porady/co-to-jest-etf-jak-dzialaja-i-jak-w-nie- inwestowac).

Zatem jednostki ETF należy uznać za papiery wartościowe lub prawa o podobnym charakterze w świetle art. 5 ust. 1 pkt 4 u.f.r.

Inwestując środki w fundusze ETF Wnioskodawczyni będzie kupować certyfikaty inwestycyjne funduszy ETF na opartych na kryptowalutach, wobec powyższego opisana we wniosku działalność Fundacji mieści się w zakresie określonym w art. 5 ust. 1 pkt 4 u.f.r. W konsekwencji działalność ta powinna być objęta zwolnieniem z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 26 u.p.d.o.p.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2805 ze zm., dalej: updop):

Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.

W myśl art. 6 ust. 6-7 updop:

6. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q.

7. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.

Zgodnie z art. 24r ust. 1 updop:

W zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1, 3, 4 ufr:

Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:

1) zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;

3) przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;

4) nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze.

W myśl art. 5 ust. 3 ufr:

Przepis ust. 1 pkt 1 nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4.

Biorąc pod uwagę powyższe, dla celów opodatkowania fundacji rodzinnej szczególne znaczenie ma prawidłowe ustalenie, czy fundacja rodzinna prowadzi działalność zgodnie ze wskazanymi przez ustawodawcę wymogami. Zgodnie bowiem z art. 24r updop w zakresie, w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ufr, stawka CIT wynosi 25% podstawy opodatkowania.

Państwa wątpliwości w rozpatrywanej sprawie budzi kwestia ustalenia, czy dokonywanie przez fundację rodzinną transakcji kupna i sprzedaży papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze, zwłaszcza obrót papierami wartościowymi na fundusze ETF, będzie korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 updop.

Mając na uwadze powyższe zauważyć należy, że jak wskazano w przepisie art. 5 ust. 1 pkt 4 ufr, fundacja może wykonywać działalność gospodarczą w zakresie nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze. Ponadto, z przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o fundacji rodzinnej wynika, że fundacja może wykonywać działalność gospodarczą w zakresie zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia. Z uwagi na zastrzeżenie ustawodawcy, że przepis ten nie dotyczy nabywania i praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4, wnioskodawca może prowadzić działalność gospodarczą polegającą na:

-zbywaniu praw wynikających z przystąpienia do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, a także na

-zbywaniu papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze,

- nawet jeśli takie prawa i składniki mienia zostały nabyte wyłącznie w celu ich dalszego zbycia.

Zatem ograniczenie ze względu na intencję nabycia nie dotyczy papierów wartościowych, instrumentów finansowych i praw o pochodnym charakterze, jak również udziałów w spółkach handlowych, funduszach inwestycyjnych oraz podmiotach o podobnym charakterze.

W myśl art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1124 ze zm.):

Przez walutę wirtualną rozumie się cyfrowe odwzorowanie wartości, które nie jest:

a)prawnym środkiem płatniczym emitowanym przez NBP, zagraniczne banki centralne lub inne organy administracji publicznej,

b)międzynarodową jednostką rozrachunkową ustanawianą przez organizację międzynarodową i akceptowaną przez poszczególne kraje należące do tej organizacji lub z nią współpracujące,

c)pieniądzem elektronicznym w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych,

d)instrumentem finansowym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi,

e)wekslem lub czekiem

- oraz jest wymienialne w obrocie gospodarczym na prawne środki płatnicze i akceptowane jako środek wymiany, a także może być elektronicznie przechowywane lub przeniesione albo może być przedmiotem handlu elektronicznego.

Jak wynika z art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c-i ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 722 ze zm.):

Instrumentami finansowymi w rozumieniu ustawy są:

c) opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową, inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest papier wartościowy, waluta, stopa procentowa, wskaźnik rentowności, uprawnienie do emisji lub inny instrument pochodny, indeks finansowy lub wskaźnik finansowy, które są wykonywane przez dostawę lub rozliczenie pieniężne, z wyłączeniem instrumentów pochodnych, o których mowa w art. 10 rozporządzenia 2017/565,

d) opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne lub mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron,

e) opcje, kontrakty terminowe, swapy oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które mogą być wykonane przez dostawę, pod warunkiem że są dopuszczone do obrotu w systemie obrotu instrumentami finansowymi, z wyłączeniem produktów energetycznych będących przedmiotem obrotu hurtowego na OTF, które muszą być wykonywane przez dostawę,

f) niedopuszczone do obrotu w systemie obrotu instrumentami finansowymi opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które mogą być wykonane przez dostawę, a które nie są przeznaczone do celów handlowych i wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych,

g) instrumenty pochodne dotyczące przenoszenia ryzyka kredytowego,

h) kontrakty na różnicę,

i) opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward dotyczące stóp procentowych oraz inne instrumenty pochodne odnoszące się do zmian klimatycznych, stawek frachtowych oraz stawek inflacji lub innych oficjalnych danych statystycznych, które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne albo mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron, a także instrumenty pochodne, o których mowa w art. 8 rozporządzenia 2017/565, i inne, które wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych.

Na gruncie analizowanej sprawy nie mamy do czynienia z kryptowalutami, tylko z funduszem inwestycyjnym opartym na kryptowalutach. Jak Państwo wskazali Fundacja rodzinna będzie nabywać fundusze ETF oparte na walutach wirtualnych.

Na stronie internetowej GPW (www.gpw.pl) w części dotyczącej notowań ETF, zawarto informację, że ETF (ang. Exchange Traded Fund – fundusz notowany na giełdzie) to fundusz inwestycyjny notowany na giełdzie, którego zadaniem jest odzwierciedlanie zachowania się danego indeksu giełdowego. Jego funkcjonowanie jest regulowane dyrektywami unijnymi i regulacjami krajowymi. Charakteryzuje się on możliwością stałej (codziennej) kreacji i umarzania jednostek (certyfikatów). ETFy notowane są na giełdzie na takich samych zasadach jak akcje. Płynność wspierana jest przez animatorów. Tytuły uczestnictwa w funduszu lub certyfikaty inwestycyjne ETF są papierem wartościowym.

Z kolei, zgodnie z art. 3 pkt 1 lit. a ustawy o obrocie instrumentami finansowymi:

Ilekroć w ustawie jest mowa o papierach wartościowych - rozumie się przez to:

a) akcje, prawa poboru w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz.U. z 2024 r. poz. 18 i 96), prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne, bankowe prawa pochodne w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (Dz.U. z 2023 r. poz. 2488) i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego.

Również z opisu przedstawionych we wniosku funduszy ETF, w tym ETF opartych na kryptowalutach, w które Wnioskodawca zamierza inwestować, wynika, że stanowią one papiery wartościowe, a ich certyfikaty inwestycyjne są notowane na giełdzie w taki sam sposób jak akcje.

Wnioskodawca w uzasadnieniu powołuje również okoliczności powstania ETF opartych na kryptowalutach jako nowego instrumentu, który po raz pierwszy pojawił się na rynku amerykańskim w 2024 roku i został prawnie dopuszczony do obrotu przez amerykański organ nadzoru nad giełdą tj. Amerykańską komisję papierów wartościowych i giełdy.

Mając powyższe na uwadze należy uznać, iż mimo, że Wnioskodawca we wniosku nie wskazuje jakie konkretnie ETF będzie nabywał, to można przyjąć, że określony we wniosku zakres działalności inwestycyjnej Wnioskodawcy w tym obszarze, będzie się mieścił w zakresie dopuszczonym przez ustawodawcę w art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o fundacji rodzinnej.

Z przepisu tego wynika, że fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy Prawo przedsiębiorców w zakresie m.in. nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze.

Co również istotne w odniesieniu do tego zakresu działalności fundacji, zastosowanie znajdzie art. 5 ust. 3 ustawy o fundacji rodzinnej, który pozwala na pominięcie oceny spełnienia warunku określonego w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o fundacji rodzinnej, dotyczącego nienabywania mienia wyłącznie w celu dalszego zbycia.

Ponadto, okoliczność że nabywane fundusze ETF będą oparte na kryptowalucie, nie uzasadnia zmiany przedstawionej powyżej kwalifikacji tego rodzaju instrumentu finansowego jako papieru wartościowego. Powyższego nie zmienia również to, że jako prawnie dopuszczone do obrotu, mogą być notowane i tym samym nabywane na zagranicznej giełdzie.

Wobec powyższego, opisana we wniosku działalność Fundacji rodzinnej polegająca na kupnie i sprzedaży papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze, w szczególności obrocie papierami wartościowymi na fundusze ETF (w tym ETF opartych na walutach wirtualnych) mieści się w zakresie określonym w art. 5 ust. 1 pkt 4 ufr.

W świetle powyższego działalność, o której mowa we wniosku nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, ponieważ dochód ten będzie zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 updop.

Tym samym, Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.