Częściowe sfinansowanie linii technologicznej z Dotacji nie powoduje utraty prawa do zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a... - Interpretacja - null

ShutterStock

Częściowe sfinansowanie linii technologicznej z Dotacji nie powoduje utraty prawa do zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a... - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Częściowe sfinansowanie linii technologicznej z Dotacji nie powoduje utraty prawa do zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o podatku CIT w odniesieniu do dochodu wygenerowanego za pośrednictwem tej linii.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 16 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy częściowe sfinansowanie z Dotacji linii technologicznej nie powoduje utraty prawa do zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy CIT w odniesieniu do dochodu wygenerowanego za pośrednictwem tej linii.

Opis stanu faktycznego

Spółka Akcyjna z siedzibą w (...) (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych podlegającym opodatkowaniu od całości swoich dochodów na terenie Polski w rozumieniu art. 3 ust. 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (tj.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: ”ustawa CIT”).

Działalność Spółki obejmuje produkcję wyrobów z tworzyw sztucznych, oraz magazynowanie i przechowywanie towarów. Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług z 2015 r. (dalej: „PKWiU 2015") jest to działalność produkcyjna o oznaczeniu w Sekcji C PKWiU 2015:

18.12 - Pozostałe usługi poligraficzne,

22.21 - Płyty, arkusze, rury i kształtowniki z tworzyw sztucznych,

22.22 - Opakowania z tworzyw sztucznych,

22.23 - Wyroby z tworzyw sztucznych dla budownictwa,

22.29 - Pozostałe wyroby z tworzyw sztucznych, w Sekcji E PKWiU 2015:

38.32 - Usługi w zakresie odzysku surowców z materiałów segregowanych; surowce wtórne, w Sekcji H: 52.10 - Magazynowanie i przechowywanie towarów.

Spółka produkuje (…), taśmy (…) Działalność Spółki koncentruje się na rynku polskim i europejskim. Z założenia Spółka nie ogranicza się do obsługi podmiotów lokalnych i w praktyce dokonuje transakcji z podmiotami z różnych rejonów Polski i Europy, głownie członków Unii Europejskiej. Sprzedaż zagraniczna stanowiła w 2023 roku (…)% sprzedaży ogółem.

W toku prowadzenia działalności Spółka korzystała z instrumentów wsparcia stanowiących regionalną pomoc publiczną:

1)Dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój współfinasowanego ze środków UE (dalej: „Dotacja”). Dotacja została przyznana Spółce na podstawie umowy z dnia (…).09.2020 r.

2)Zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie decyzji o wsparciu z tytułu realizacji nowej inwestycji (dalej: „Decyzja PSI”), wydanej na podstawie ustawy o wspieraniu nowych inwestycji z dnia 10 maja 2018 r. (t. j. z dnia 28 marca 2024 r., t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 459, dalej: „Ustawa WNI”), Spółka z tej formy wsparcia skorzystała po raz pierwszy za rok 2022 (poprzez złożoną korektę deklaracji rocznej), kiedy pojawił się pierwszy przychód z działalności zwolnionej.

Powyższe instrumenty (tj. Dotacja i Decyzja PSI) zostały przyznane Spółce na realizację dwóch zamierzeń inwestycyjnych. Z analizy zakresów obydwu inwestycji płynie wniosek, że zdarzenia te, należą do zdarzeń odrębnych i jasno zdefiniowanych, co oznacza, że koszty uwzględnione w ramach obu projektów są całkowicie odrębne. Należy zaznaczyć, że źródłem finansowania jest Dotacja, ulga PSI nie jest źródłem finansowania, natomiast Spółka w jej ramach korzysta ze zwolnienia od opodatkowania dochodu. Oba instrumenty wsparcia służą rozwojowi różnych linii produkcyjnych i pozostają w ten sposób ze sobą w funkcjonalnym związku w ramach zakładu Wnioskodawcy. Linie produkcyjne służą do produkcji taśm (…) i (…). Dotacja została przyznana Wnioskodawcy przez (…) (dalej: „A.”) na podstawie umowy z dnia (…).09.2020 r. nr (…) z A. o dofinansowanie projektu: „(…)” w ramach Poddziałania (…) Programu (…).

Na mocy umowy z A., Spółka uzyskała dofinansowanie do wydatków kwalifikowanych poniesionych przez nią na wdrożenie wyników przeprowadzonych prac badawczo - rozwojowych.

W ramach Dotacji współfinansowana została budowa jednej z linii produkcyjnej (…), co oznacza, że jedna z linii technologicznych została przez Spółkę wybudowana przy udziale środków europejskich otrzymanych w ramach Dotacji, która nie pokrywa jednak 100% kosztów projektu i wymaga również zaangażowania środków własnych Wnioskodawcy. Decyzja o wsparciu nr (…) z dnia (…) grudnia 2021r. została przyznana Spółce przez (…) Specjalną Strefę Ekonomiczną w imieniu Ministra Rozwoju i Technologii celem realizacji nowej inwestycji polegającej na zwiększeniu zdolności produkcyjnej istniejącego przedsiębiorstwa poprzez rozbudowę dotychczasowych zasobów produkcyjnych. Spółka uzyskała również decyzję o zmianie Decyzji PSI.

Rozbudowa dotychczasowych zasobów produkcyjnych polega m. in. na wdrożeniu nowych technologii i ulepszeniu technologii zastosowanych w dotychczas użytkowanych liniach produkcyjnych. Inwestycja w szczególności obejmuje uruchomienie nowej linii produkcyjnej do produkcji taśm (…), z zastosowaniem recyklatu oraz bez recyklatu; uruchomienie nowych linii produkcyjnych do produkcji (…) z recyklatem i bez recyklatu, jak i produktów produkowanych dotychczas na starszych liniach; ulepszenie linii dedykowanej do produkcji specjalistycznych (…) poprzez zakup nowych maszyn i urządzeń takich jak np. nawijarki; rozbudowę powierzchni produkcyjnych oraz magazynowych.

Decyzja PSI wydana została na działalność gospodarczą sklasyfikowaną według PKWiU 2015:

18.12 - Pozostałe usługi poligraficzne,

22.21 - Płyty, arkusze, rury i kształtowniki z tworzyw sztucznych,

22.22 - Opakowania z tworzyw sztucznych,

22.23 - Wyroby z tworzyw sztucznych dla budownictwa,

22.29 - Pozostałe wyroby z tworzyw sztucznych,

38.32 - Usługi w zakresie odzysku surowców z materiałów segregowanych; surowce wtórne,

52.10 - Magazynowanie i przechowywanie towarów.

W Decyzji PSI Spółka została zobowiązana do poniesienia kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji określonych, na co najmniej (…) zł. Decyzja PSI pozostaje w mocy i nie została uchylona. Spółka uzyskuje dochody ze sprzedaży produktów wytworzonych przy pomocy sfinansowanej częściowo Dotacją linii (…). Spółka wykorzystała pomoc publiczną na podstawie Decyzji PSI w formie zwolnienia z opodatkowania nowej inwestycji w 2022 r. w kwocie (…) (zdyskontowana wartość pomocy publicznej) oraz w 2023 w kwocie (…) (wartość zdyskontowanej pomocy publicznej). Ze względu na to, że nowa inwestycja realizowana jest na tym samym terenie, na którym spółka prowadziła działalność gospodarczą przed wydaniem Decyzji PSI, realizacja nowej inwestycji angażuje aktywa posiadane przed wydaniem Decyzji PSI, nabyte w ramach nowej inwestycji składniki majątku nie stanowią niezależnego przedsięwzięcia, które byłoby w stanie samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą, elementy nowej inwestycji są funkcjonalnie zależne od funkcjonującego przed wydaniem Decyzji PSI przedsiębiorstwa linie produkcyjne zrealizowane w ramach Decyzji PSI wykorzystują infrastrukturę istniejącego zakładu, należy zauważyć że istnieją ścisłe powiązania.

W oparciu o tak zaistniały stan faktyczny, Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy fakt współfinansowania jednej z linii technologicznych z wykorzystaniem środków z Dotacji wpływa na charakter dochodu generowanego przez Spółkę przy pomocy takiej linii i wyklucza możliwość objęcia takiego dochodu zwolnieniem na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy CIT. Wnioskodawca chciałby potwierdzić, że częściowe finansowanie jednej z linii technologicznych ze środków unijnych nie powoduje utraty prawa do zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy CIT w odniesieniu do dochodu wygenerowanego za pośrednictwem tej linii.

Pytanie

Czy w przedstawionym stanie faktycznym prawidłowym jest stanowisko Wnioskodawcy, że częściowe sfinansowanie z Dotacji, linii technologicznej, nie powoduje utraty prawa do zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy CIT w odniesieniu do dochodu wygenerowanego za pośrednictwem tej linii?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem wnioskodawcy prawidłowym jest stwierdzenie, że częściowe sfinansowanie z Dotacji, linii technologicznej, nie powoduje utraty prawa do zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 17ust. 1 pkt 34a ustawy CIT.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy CIT, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu. Jak stanowi art. 3 ust. 1 Ustawy WNI wsparcie na realizację nowej inwestycji udzielane jest w formie zwolnienia od podatku dochodowego. Zasady zwolnienia określa ustawa CIT, wsparcie udzielane jest przedsiębiorcy realizującemu nową inwestycję w oparciu o Decyzję PSI. Zgodnie z art. 14 ust. 1 Ustawy WNI Decyzję PSI wydaje się na realizację nowej inwestycji spełniającej kryteria ilościowe i jakościowe oraz niewyłączonej przepisami ust. 3 pkt 1 Ustawy WNI. Maksymalna dopuszczalna wielkość pomocy publicznej na realizację nowej inwestycji udzielanej przedsiębiorcy z tytułu kosztów nowej inwestycji, zgodnie z § 5 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 2022 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz. U. poz. 2861 ze zm. dalej: „Rozporządzenie PSI”), jest liczona, jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą określonych w § 8 ust. 1 Rozporządzenia PSI, które nie mogą być wyższe niż maksymalne koszty kwalifikowane, o których mowa w § 8 ust. 7. Zasadniczym elementem zastosowania ulgi wynikającej z przyznania Decyzji PSI jest łączne spełnienie następujących warunków: - prowadzenie działalności gospodarczej na terenie określonym w decyzji o wsparciu nowych inwestycji, - uzyskiwanie dochodu z działalności gospodarczej określonej w ww. decyzji. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, produkcyjną o oznaczeniu w Sekcji C PKWiU 2015: 18.12 - Pozostałe usługi poligraficzne, 22.21 - Płyty, arkusze, rury i kształtowniki z tworzyw sztucznych, 22.22 - Opakowania z tworzyw sztucznych, 22.23 - Wyroby z tworzyw sztucznych dla budownictwa, 22.29 - Pozostałe wyroby z tworzyw sztucznych, w Sekcji E PKWiU 2015: 38.32 - Usługi w zakresie odzysku surowców z materiałów segregowanych; surowce wtórne, w Sekcji H: 52.10 - Magazynowanie i przechowywanie towarów. W toku prowadzenia działalności Spółka korzystała z instrumentów wsparcia stanowiących regionalną pomoc publiczną (Decyzja PSI i Dotacja). Mając na uwadze powyższe, należy uznać, że możliwa jest kumulacja różnych form pomocy publicznej pod warunkiem, że każda z nich dotyczy innych, możliwych do wyodrębnienia kosztów kwalifikowanych. Tym samym, należy uznać, że wskazane w stanie faktycznym współfinansowanie Dotacją linii technologicznej (…) nie powoduje utraty prawa do zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy CIT, w odniesieniu do dochodu wygenerowanego za pośrednictwem tej linii. Ponadto należy zauważyć, że w Ustawie CIT nie istnieje przepis, który określałby przeciwskazania do zastosowania zwolnienia w związku z otrzymaniem przez przedsiębiorcę Decyzji PSI oraz jednocześnie skorzystał z innej pomocy publicznej. Powyższe stanowisko Wnioskodawcy potwierdza również Interpretacja Indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 08.09.2021 r. sygn. 0115-KDIT3.4011.587.2021.1.AD, w której organ uznał stanowisko podatnika za prawidłowe i potwierdził tym samym możliwość częściowego sfinansowania ze środków unijnych linii technologicznej do produkcji taśm PET z regranulatu nie powodując tym samym utraty prawa do zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w odniesieniu do dochodu wygenerowanego za pośrednictwem tej linii. Podobne stanowisko wyraził w interpretacji z dnia 20 maja 2022 r. sygn. 0111-KDIB1-3.4010.118.2022.1.PC. Organ potwierdził prawo do zwolnienia dochodu w ramach Decyzji PSI w sytuacji częściowego otrzymania dotacji na ten sam cel. Stanowisko wnioskodawcy potwierdza również Interpretacja Indywidualna z dnia 26 marca 2021 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.21.2021.2.APO: „Możliwa jest kumulacja różnych form pomocy publicznej pod warunkiem, że każda z nich dotyczy innych, możliwych do wyodrębnienia kosztów kwalifikowanych.

Wnioskodawca będzie uprawniony do łączenia pomocy publicznej uzyskanej w postaci dofinansowania ze środków RPO Województwa (...) na lata 2014-2020 oraz pomocy uzyskanej w postaci zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych z tytułu działalności określonej w decyzji o wsparciu, do maksymalnej dopuszczalnej wielkości pomocy, określonej na podstawie § 5 ust. 8 Rozporządzenia”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na podstawie ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 459, dalej: ustawa o WNI), został wprowadzony mechanizm wsparcia dla przedsiębiorców w postaci zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu nowej inwestycji.

W myśl art. 3 ust. 1 ww. ustawy:

wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej „wsparciem”, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2805 ze zm., dalej: ustawa o CIT):

wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz.U. z 2023 r. poz. 74, 1688 i 2005), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Na podstawie art. 17 ust. 4 ustawy o CIT:

zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

Zgodnie z art. 4 ustawy o WNI:

Zwolnienie, od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi pomoc regionalną, przy czym wielkość tej pomocy publicznej nie może przekroczyć jej maksymalnej dopuszczalnej wielkości określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 14 ust. 3.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy o WNI:

wsparcie udzielane jest przedsiębiorcy realizującemu nową inwestycję, w drodze decyzji, zwanej dalej „decyzją o wsparciu”.

Treść decyzji o wsparciu została wskazana w art. 15 ustawy o WNI, i określa czas obowiązywania decyzji, przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki, które przedsiębiorca jest obowiązany spełnić, wymienione w punktach od 1 do 6.

Przedmiotem decyzji o wsparciu - w myśl art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o WNI - jest nowa inwestycja podatnika, realizowana w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, która nie została wyłączona stosownymi regulacjami, wydanymi na podstawie ust. 3 pkt 1 tego przepisu.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy o WNI,

przez nową inwestycję należy rozumieć:

a)inwestycję w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane z założeniem nowego zakładu, zwiększeniem zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu, dywersyfikacją produkcji zakładu przez wprowadzenie produktów uprzednio nieprodukowanych w zakładzie lub zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego istniejącego zakładu lub

b)nabycie aktywów należących do zakładu, który został zamknięty lub zostałby zamknięty, gdyby zakup nie nastąpił, przy czym aktywa nabywane są przez przedsiębiorcę niezwiązanego ze sprzedawcą i wyklucza się samo nabycie akcji lub udziałów przedsiębiorstwa.

Zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy o WNI,

koszty kwalifikowane nowej inwestycji to: poniesione w okresie ważności decyzji o wsparciu:

a) koszty inwestycji kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną z tytułu nowej inwestycji, z wyłączeniem kosztów poniesionych na samochody osobowe, środki transportu lotniczego, tabor pływający oraz inne składniki majątku służące głównie celom osobistym przedsiębiorcy, a w przypadku przedsiębiorcy będącego spółką handlową - głównie celom osobistym jej wspólnika albo akcjonariusza, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, lub

b) dwuletnie koszty pracy poniesione przez przedsiębiorcę na tworzenie określonej liczby nowych miejsc pracy, przez określony czas, w związku z realizacją nowej inwestycji, jakie mogą być uwzględnione przy określaniu maksymalnej pomocy publicznej.

Prawo do zwolnienia z opodatkowania dochodu z tytułu realizacji nowej inwestycji jest uzależnione od poniesienia kosztów kwalifikowanych. Katalog ponoszonych wydatków, które można uznać za koszty kwalifikowane, określa rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (t. j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1713 ze zm., dalej rozporządzenie).

Z treści wniosku wynika, że decyzja o wsparciu została dla Państwa wydania 22 grudnia 2021 r. Oznacza to, że obowiązują Państwa przepisy ww. rozporządzenia z 2018 r., w brzmieniu obowiązującym od 5 września 2018 r.

Jak wynika z § 5 ust. 1 pkt 1 tego rozporządzenia:

1. Maksymalna dopuszczalna wielkość pomocy publicznej na realizację nowej inwestycji udzielanej przedsiębiorcy z tytułu:

1) kosztów nowej inwestycji jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą określonych w § 8 ust. 1, które nie mogą być wyższe niż maksymalne koszty kwalifikowane, o których mowa w § 8 ust. 7, (…)

Zgodnie z § 5 ust. 3 rozporządzenia:

Warunkiem udzielenia wsparcia z tytułu kosztów nowej inwestycji jest udział środków własnych przedsiębiorcy lub zewnętrznych źródeł finansowania, w postaci wolnej od wszelkiego publicznego wsparcia, wynoszących co najmniej 25% całkowitych kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji.

Stosownie do § 5 pkt 8 rozporządzenia,

Pomoc udzielana na podstawie decyzji o wsparciu może być udzielana łącznie z inną pomocą na nowe inwestycje lub zatrudnienie określonej liczby pracowników w związku z nową inwestycją, bez względu na jej źródło i formę, pod warunkiem że łącznie wartość tej pomocy nie przekroczy maksymalnej dopuszczalnej wielkości pomocy liczonej jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy regionalnej określonej dla danego obszaru i wyższych kosztów kwalifikowanych, o których mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem § 6 ust. 4.

Zgodnie z opisem stanu faktycznego prowadzą Państwo działalność w zakresie produkcji wyrobów z tworzyw sztucznych, oraz magazynowania i przechowywania towarów. W toku prowadzenia działalności korzystali Państwo z instrumentów wsparcia stanowiących regionalną pomoc publiczną:

1) Dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój współfinasowanego ze środków UE (dalej: „Dotacja”). Dotacja została przyznana Spółce na podstawie umowy z dnia 23.09.2020 r.

2) Zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie decyzji o wsparciu z tytułu realizacji nowej inwestycji (Decyzja PSI). Po raz pierwszy z tej formy wsparcia skorzystali Państwo za rok 2022 (poprzez złożoną korektę deklaracji rocznej), kiedy pojawił się pierwszy przychód z działalności zwolnionej.

Powyższe instrumenty (tj. Dotacja i Decyzja PSI) zostały przyznane Państwu na realizację dwóch zamierzeń inwestycyjnych. Z analizy zakresów obydwu inwestycji płynie wniosek, że zdarzenia te, należą do zdarzeń odrębnych i jasno zdefiniowanych, co oznacza, że koszty uwzględnione w ramach obu projektów są całkowicie odrębne. Oba instrumenty wsparcia służą rozwojowi różnych linii produkcyjnych i pozostają w ten sposób ze sobą w funkcjonalnym związku w ramach Państwa zakładu. Dotacja została przyznana Państwu przez A. (dalej: „A.”) na podstawie umowy o dofinansowanie projektu: „(…)” w ramach Poddziałania (…) Programu (…) współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Na mocy umowy z A., uzyskali Państwo dofinansowanie do wydatków kwalifikowanych poniesionych przez Państwa na wdrożenie wyników przeprowadzonych prac badawczo - rozwojowych. W ramach Dotacji współfinansowana została budowa jednej z linii produkcyjnej, co oznacza, że jedna z linii technologicznych została przez Państwa wybudowana przy udziale środków europejskich otrzymanych w ramach Dotacji, która nie pokrywa jednak 100% kosztów projektu i wymaga również zaangażowania Państwa środków własnych.

Decyzja o wsparciu z dnia 22 grudnia 2021r. została Państwu przyznana przez Specjalną Strefę Ekonomiczną w imieniu Ministra Rozwoju i Technologii celem realizacji nowej inwestycji polegającej na zwiększeniu zdolności produkcyjnej istniejącego przedsiębiorstwa poprzez rozbudowę dotychczasowych zasobów produkcyjnych. Rozbudowa dotychczasowych zasobów produkcyjnych polega m. in. na wdrożeniu nowych technologii i ulepszeniu technologii zastosowanych w dotychczas użytkowanych liniach produkcyjnych.

W Decyzji PSI Spółka została zobowiązana do poniesienia kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji. Decyzja PSI pozostaje w mocy i nie została uchylona. Spółka uzyskuje dochody ze sprzedaży produktów wytworzonych przy pomocy sfinansowanej częściowo Dotacją linii (…). Spółka wykorzystała pomoc publiczną na podstawie Decyzji PSI w formie zwolnienia z opodatkowania nowej inwestycji w 2022 r. w zdyskontowanej wartości pomocy publicznej oraz w 2023 w wartości zdyskontowanej pomocy publicznej. Ze względu na to, że nowa inwestycja realizowana jest na tym samym terenie, na którym spółka prowadziła działalność gospodarczą przed wydaniem Decyzji PSI, realizacja nowej inwestycji angażuje aktywa posiadane przed wydaniem Decyzji PSI, nabyte w ramach nowej inwestycji składniki majątku nie stanowią niezależnego przedsięwzięcia, które byłoby w stanie samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą, elementy nowej inwestycji są funkcjonalnie zależne od funkcjonującego przed wydaniem Decyzji PSI przedsiębiorstwa linie produkcyjne zrealizowane w ramach Decyzji PSI wykorzystują infrastrukturę istniejącego zakładu) należy zauważyć że istnieją ścisłe powiązania.

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest ustalenie, czy częściowe sfinansowanie Dotacją linii technologicznej, nie powoduje utraty prawa do zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy CIT w odniesieniu do dochodu wygenerowanego za pośrednictwem tej linii.

Zasadniczym elementem stosowania ulgi, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy CIT jest łączne wystąpienie dwóch warunków:

  • prowadzenie działalności gospodarczej na terenie określonym w decyzji o wsparciu nowych inwestycji,
  • uzyskiwanie dochodu z działalności gospodarczej określonej w ww. decyzji.

Ustosunkowując się do przedstawionej kwestii przywołać należy § 5 ust. 8 rozporządzenia zgodnie z którym:

pomoc udzielana na podstawie decyzji o wsparciu może być udzielana łącznie z inną pomocą na nowe inwestycje lub zatrudnienie określonej liczby pracowników w związku z nową inwestycją, bez względu na jej źródło i formę, pod warunkiem że łącznie wartość tej pomocy nie przekroczy maksymalnej dopuszczalnej wielkości pomocy liczonej jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy regionalnej określonej dla danego obszaru i wyższych kosztów kwalifikowanych, o których mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem § 6 ust. 4.

W świetle powyższego przepisu, możliwa jest kumulacja różnych form pomocy publicznej pod warunkiem, że każda z nich dotyczy innych, możliwych do wyodrębnienia kosztów kwalifikowanych. Ponadto, łącznie wartość tej pomocy nie przekroczy maksymalnej dopuszczalnej wielkości pomocy liczonej jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy regionalnej określonej dla danego obszaru i wyższych kosztów kwalifikowanych, o których mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem § 6 ust. 4.

Jak wskazali Państwo w opisie sprawy oba zdarzenia należą do zdarzeń odrębnych i jasno zdefiniowanych, co oznacza, że koszty uwzględnione w ramach obu projektów są całkowicie odrębne. Oba instrumenty wsparcia służą rozwojowi różnych linii produkcyjnych i pozostają w ten sposób ze sobą w funkcjonalnym związku w ramach zakładu. Zatem, warunek, że każde opisane we wniosku zdarzenie dotyczy innych, możliwych do wyodrębnienia kosztów kwalifikowanych jest przez Państwa spełniony. Należy także mieć na względzie, żeby łącznie wartość tej pomocy nie przekroczyła maksymalnej dopuszczalnej wielkości pomocy liczonej jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy regionalnej określonej dla danego obszaru i wyższych kosztów kwalifikowanych, o których mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem § 6 ust. 4.

Tym samym zgodzić się należy z Państwem, że częściowe sfinansowanie linii technologicznej z Dotacji (otrzymanej w ramach umowy z A., przeznaczonej na dofinansowanie budowy jednej z linii produkcyjnej, co oznacza, że jedna z linii technologicznych została przez Państwa wybudowana przy udziale środków europejskich otrzymanych w ramach Dotacji) - nie powoduje utraty prawa do zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w odniesieniu do dochodu wygenerowanego za pośrednictwem tej linii.

Zauważyć bowiem należy, że żaden z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera przeciwwskazań w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w sytuacji, gdy podatnik - obok pomocy publicznej na podstawie decyzji o wsparciu - uzyska jednocześnie inną pomoc publiczną.

Tym samym, Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).