Zakresie ustalenia czy: - prawidłowe jest stanowisko spółki, że nie rozpoczęła opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek w związku ze złożeniem w dni... - Interpretacja - 0111-KDIB1-1.4010.401.2024.1.AW

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 16 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.401.2024.1.AW

Temat interpretacji

Zakresie ustalenia czy: - prawidłowe jest stanowisko spółki, że nie rozpoczęła opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek w związku ze złożeniem w dniu 25 kwietnia 2024 r. zawiadomienia ZAW-RD; - spółka może rozpocząć opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek od dnia 1 lipca 2024 r.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 lipca 2024 r. wpłynął za pośrednictwem platformy ePUAP Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy:

-prawidłowe jest stanowisko spółki, że nie rozpoczęła opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek w związku ze złożeniem w dniu 25 kwietnia 2024 r. zawiadomienia ZAW-RD;

-spółka może rozpocząć opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek od dnia 1 lipca 2024 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

Umowa spółki z ograniczoną odpowiedzialnością została zawarta przez trzy osoby fizyczne w dniu 5 stycznia 2024 r. Umowa miała formę aktu notarialnego. W umowie spółki wskazano, że rokiem obrotowym spółki jest rok kalendarzowy oraz, że pierwszy rok obrotowy kończy się z dniem 31 grudnia 2024 r. Spółka została zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego w dniu 4 kwietnia 2024 r.

Jak do tej pory spółka poniosła niewysokie koszty, np. związane z zarejestrowaniem jej w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. Jak dotąd spółka nie osiągnęła żadnego przychodu ze sprzedaży usług lub towarów.

W dniu 25 kwietnia 2024 r. do właściwego dla spółki naczelnika urzędu skarbowego spółka złożyła zawiadomienie ZAW-RD, w którym poinformowała o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, wskazując w części C (okres opodatkowania ryczałtem) okres od dnia 4 kwietnia 2024 r. do 31 grudnia 2027 r.

Spółka złożyła zatem ZAW-RD wskazując, że rozpoczyna opodatkowanie ryczałtem z dniem kiedy została wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, pomimo że spółka została zawiązana 5 stycznia 2024 r. i od tego dnia była spółką z ograniczoną odpowiedzialnością w organizacji.

Spółka nie zamknęła ksiąg rachunkowych ani na dzień 3 kwietnia 2024 r. ani na dzień 31 marca 2024 r. Spółka nie sporządziła sprawozdania finansowego ani na dzień 3 kwietnia 2024 r. ani na dzień 31 marca 2024 r.

Wskutek przejęcia przez biuro rachunkowe obsługi księgowej spółki, spółka powzięła wątpliwości co do skuteczności przejścia na ryczałt od dochodów spółek.

W ocenie spółki złożenie zawiadomienia ZAW-RD nie poskutkowało rozpoczęciem opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek. Stąd spółka chce jeszcze raz skutecznie rozpocząć opodatkowanie ryczałtem od dnia 1 lipca 2024 r.

Celem niniejszego wniosku jest potwierdzenie prawidłowości interpretacji przez spółkę przepisów w zaistniałej sytuacji. Spółka chce potwierdzić, że złożenie ww. zawiadomienia ZAW-RD nie poskutkowało rozpoczęciem opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.

Spółka chce potwierdzić także, że może wybrać opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek od dnia 1 lipca 2024 r.

W odniesieniu do wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek od dnia 1 lipca 2024 r. spółka złoży do właściwego dla spółki naczelnika urzędu skarbowego zawiadomienie ZAW-RD w terminie do 31 lipca 2024 r. wskazując w części C (okres opodatkowania ryczałtem) okres od dnia 1 lipca 2024 r. do 31 grudnia 2027 r.

Należy uznać, że:

- wobec spółki nie zachodzą okoliczności wymienione w art. 28k ust. 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,

- zamknie księgi rachunkowe na dzień 30 czerwca 2024 r. oraz na dzień 30 czerwca 2024 r. sporządzi sprawozdanie finansowe, które to czynności zostaną wykonane zgodnie z przepisami o rachunkowości do dnia 30 września 2024 r.,

- spółka spełnia warunki, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 1 - 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Pytania

1.Czy prawidłowe jest stanowisko spółki, że nie rozpoczęła opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek w związku ze złożeniem w dniu 25 kwietnia 2024 r. zawiadomienia ZAW-RD?

2.Czy spółka może rozpocząć opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek od dnia 1 lipca 2024 r.

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w organizacji jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych od momentu zawarcia umowy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, a nie od momentu zarejestrowania spółki w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. Wynika to z art. 1 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stąd, jeśli spółka chciała rozpocząć opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek od początku pierwszego roku podatkowego spółki, zawiadomienie ZAW-RD powinno być złożone do 31 stycznia 2024 r.

Późniejsze rozpoczęcie opodatkowania ryczałtem (w znaczeniu przed upływem przyjętego roku podatkowego, czyli w trakcie roku) wymaga spełnienia dodatkowych warunków wymienionych w art. 28j ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z tym przepisem, podatnik może wybrać opodatkowanie ryczałtem również przed upływem przyjętego przez niego roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości. W tym przypadku księgi rachunkowe otwiera się na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem. Przepis ust. 1 pkt 7 stosuje się odpowiednio

Zgodnie z treścią interpretacji ogólnej Ministra Finansów z dnia 25 stycznia 2024 r., znak: DD8.8203.1.2023 zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem jest skuteczne pod warunkiem spełnienia wszystkich obowiązków określonych w przepisach ustawy CIT, w obowiązujących podatnika terminach. Jeśli podatnik złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, lecz na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem nie zamknie ksiąg rachunkowych oraz nie sporządzi sprawozdania finansowego w ciągu trzech miesięcy od dnia bilansowego - wówczas zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem zostanie uznane za bezskuteczne.

Spółka nie zamknęła ksiąg rachunkowych ani na dzień 3 kwietnia 2024 r. ani na dzień 31 marca 2024 r. Spółka nie sporządziła sprawozdania finansowego ani na dzień 3 kwietnia 2024 r. ani na dzień 31 marca 2024 r.

Na tej podstawie spółka stoi na stanowisku, że nie rozpoczęła opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek w związku ze złożeniem w dniu 25 kwietnia 2024 r. zawiadomienia ZAW-RD.

Ponadto, błąd spółki polegał na tym, że jako dzień rozpoczęcia opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek spółka wskazała dzień 4 kwietnia 2024 r. (dzień zarejestrowania spółki w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego), podczas gdy rozpoczęcie opodatkowania ryczałtem przed upływem przyjętego roku podatkowego, czyli w trakcie roku możliwe jest od początku miesiąca kalendarzowego. Dzieje się tak dlatego, że zgodnie z art. 28j ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem wymagane jest zamknięcie ksiąg rachunkowych i sporządzenie sprawozdania finansowego. 

Tym samym nie było możliwe rozpoczęcie opodatkowania ryczałtem od dnia 4 kwietnia 2024 r. Ten dzień nie rozpoczynał w spółce roku podatkowego, ponieważ rok podatkowy w spółce zaczął się w dniu 5 stycznia 2024 r. w dniu zawarcia umowy spółki.

Ad 2

Zgodnie z art. 28l ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w przypadku utraty prawa do opodatkowaniem ryczałtem podatnik może złożyć ponowne zawiadomienie, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7, po upływie 3 lat podatkowych, jednak nie wcześniej niż po upływie 36 miesięcy, następujących po roku kalendarzowym, w którym podatnik utracił prawo do opodatkowania ryczałtem.

Okres karencji wyrażony w tym przepisie dotyczy sytuacji, w której podatnik utracił prawo do stosowania ryczałtu.

Utrata prawa do stosowania ryczałtu następuje wskutek zaistnienia którejś z przesłanek wymienionych w art. 28l ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W sytuacji spółki nie miała miejsca utrata prawa do stosowania ryczałtu, ponieważ należy uznać, że spółka nigdy nie nabyła tego prawa.

Spółka w ogóle nie rozpoczęła opodatkowania ryczałtem. Stąd w przypadku spełnienia pozostałych warunków spółka będzie mogła rozpocząć opodatkowanie ryczałtem od 1 lipca 2024 r. i nie będzie wobec niej miał zastosowanie okres karencji z art. 28l ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Tak wniosek wypływa m.in. z interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 27 maja 2024 r., Znak: 0111-KDIB1-3.4010.241.2024.1.MBD.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W myśl art. 1 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa CIT”),

ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.

Z ryczałtu może skorzystać podatnik, który łącznie spełnia warunki określone w art. 28j ust. 1 ustawy CIT.

Zgodnie z art. 28j ust. 1 ustawy CIT,

opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:

1) (uchylony)

2) mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:

a) z wierzytelności,

b) z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,

c) z części odsetkowej raty leasingowej,

d) z poręczeń i gwarancji,

e) z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,

f) ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

g) z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 - w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;

3) podatnik:

a) zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub

b) ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;

4) prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej;

5) nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

6) nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;

7) złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.

Podatnik, aby móc wybrać tę formę opodatkowania, jest zobowiązany spełnić warunki określone w ww. przepisach o ryczałcie. Dodatkowo przepisy te wyłączają wprost niektóre kategorie podatników z zakresu podmiotowego tej regulacji.

Stosownie do art. 28j ust. 5 ustawy CIT,

zawiadomienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 7, może zostać złożone również przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem podatnik zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości. W tym przypadku księgi rachunkowe otwiera się na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem.

W myśl art. 28e ust. 2 ustawy CIT,

jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, za pierwszy rok podatkowy opodatkowania ryczałtem uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do końca miesiąca przyjętego przez podatnika roku obrotowego.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 8 ust. 1 i 2 ustawy CIT,

rokiem podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 2, 2a, 3 i 6, jest rok kalendarzowy, chyba że podatnik postanowi inaczej w statucie albo w umowie spółki, albo w innym dokumencie odpowiednio regulującym zasady ustrojowe innych podatników; wówczas rokiem podatkowym jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych.

W przypadku podjęcia po raz pierwszy działalności, pierwszy rok podatkowy trwa od dnia rozpoczęcia działalności do końca roku kalendarzowego albo do ostatniego dnia wybranego roku podatkowego, nie dłużej jednak niż dwanaście kolejnych miesięcy kalendarzowych.

Stosownie do art. 8 ust. 6 ustawy CIT,

jeżeli z odrębnych przepisów wynika obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych (sporządzenia bilansu) przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, za rok podatkowy uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych. W tym przypadku za następny rok podatkowy uważa się okres od dnia otwarcia ksiąg rachunkowych do końca przyjętego przez podatnika roku podatkowego.

Zgodnie z art. 8 ust. 6a ustawy CIT,

jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, miesiąc poprzedzający pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem jest ostatnim miesiącem roku podatkowego tego podatnika.

Zgodnie natomiast z art. 28e ust. 1 ustawy o CIT,

rokiem podatkowym podatnika opodatkowanego ryczałtem jest rok obrotowy w rozumieniu przepisów o rachunkowości.

Z kolei art. 3 ust. 1 pkt 9 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 120 ze zm. dalej: „uor”) stanowi, że

ilekroć w ustawie jest mowa o roku obrotowym – rozumie się przez to rok kalendarzowy lub inny okres trwający 12 kolejnych pełnych miesięcy kalendarzowych, stosowany również do celów podatkowych. Rok obrotowy lub jego zmiany określa statut lub umowa, na podstawie której utworzono jednostkę. Jeżeli jednostka rozpoczęła działalność w drugiej połowie przyjętego roku obrotowego, to można księgi rachunkowe i sprawozdanie finansowe za ten okres połączyć z księgami rachunkowymi i sprawozdaniem finansowym za rok następny. W przypadku zmiany roku obrotowego pierwszy po zmianie rok obrotowy powinien być dłuższy niż 12 kolejnych miesięcy.

W myśl art. 3 ust. 1 pkt 10 uor,

ilekroć w ustawie jest mowa o dniu bilansowym – rozumie się przez to dzień, na który jednostka sporządza sprawozdanie finansowe.

W myśl art. 12 ust. 2 pkt 7 uor,

księgi rachunkowe zamyka się, z zastrzeżeniem ust. 3-3d na inny dzień bilansowy określony odrębnymi przepisami – nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia zaistnienia tych zdarzeń.

W myśl art. 45 ust. 1 uor,

sprawozdanie finansowe sporządza się na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych, o którym mowa w art. 12 ust. 2, oraz na inny dzień bilansowy, stosując odpowiednio, z zastrzeżeniem ust. 1a i 1b, zasady wyceny aktywów i pasywów oraz ustalania wyniku finansowego, określone w rozdziale 4.

Z kolei zgodnie z art. 52 ust. 1 w zw. z ust. 3 pkt 1 uor,

kierownik jednostki zapewnia sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia bilansowego i przedstawia je właściwym organom, zgodnie z obowiązującymi jednostkę przepisami prawa, postanowieniami statutu lub umowy.

W świetle art. 28l ust 1 i 2 ustawy o CIT,

podatnik opodatkowany ryczałtem traci prawo do tego opodatkowania z końcem:

1) roku podatkowego okresu, o którym mowa w art. 28f ust. 1 albo 2 - w przypadku gdy podatnik złoży informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem;

3) roku podatkowego, w którym podatnik nie spełnił któregokolwiek z warunków, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 i 3;

4) roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym:

a) podatnik nie spełnił któregokolwiek z warunków, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 4-6,

b) podatnik nie prowadził ksiąg podatkowych lub dane wynikające z ksiąg podatkowych nie pozwalają na określenie wyniku finansowego netto,

c) podatnik dokona przejęcia innego podmiotu w drodze łączenia albo podziału podmiotów lub otrzymania wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, chyba że:

- podmiot przejmowany, dzielony lub wnoszący wkład niepieniężny jest opodatkowany ryczałtem albo

- podmiot przejmowany, dzielony lub wnoszący wkład niepieniężny z dniem przejęcia lub wniesienia wkładu zamknie księgi rachunkowe, sporządzi sprawozdanie finansowe oraz dokona rozliczenia i ustaleń, o których mowa w art. 7aa, w zakresie transakcji pozostających w związku z przejmowanymi składnikami majątku,

d) podatnik zostanie przejęty przez inny podmiot w drodze łączenia lub podziału podmiotów, w tym podziału przez wydzielenie albo podziału przez wyodrębnienie, lub wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, chyba że podmiot przejmujący jest opodatkowany ryczałtem.

2. W przypadku utraty prawa do opodatkowaniem ryczałtem podatnik może złożyć ponowne zawiadomienie, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7, po upływie 3 lat podatkowych, jednak nie wcześniej niż po upływie 36 miesięcy, następujących po roku kalendarzowym, w którym podatnik utracił prawo do opodatkowania ryczałtem.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka została zawiązana 5 stycznia 2024 r. jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w organizacji. W umowie spółki wskazano, że rok obrotowy Spółki jest rokiem kalendarzowym Spółki oraz, że pierwszy rok obrotowy kończy się 31 grudnia 2024 r. Spółka została zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego 4 kwietnia 2024 r. 25 kwietnia 2024 r. Spółka złożyła do właściwego dla Spółki naczelnika urzędu skarbowego spółka zawiadomienie ZAW-RD, w którym poinformowała o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, wskazując okres od dnia 4 kwietnia 2024 r. do 31 grudnia 2027 r. Spółka nie zamknęła ksiąg podatkowych i nie sporządził sprawozdania finansowego ani na dzień 31 marca 2024 r., ani na dzień 3 kwietnia 2024 r.

Przedmiotem Państwa pierwszej wątpliwości jest kwestia, czy Państwa spółka nie rozpoczęła opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek w związku ze złożeniem w dniu 25 kwietnia 2024 r. zawiadomienia ZAW-RD.

Odnosząc się do powyższej Państwa wątpliwości wskazać należy, że dzień rozpoczęcia prowadzenia działalności należy utożsamiać z dniem powstania podatnika, tj. zawarcia umowy spółki z o.o. Zawarcie tej umowy powoduje bowiem powstanie spółki z o.o. w  organizacji, która posiada podmiotowość prawną i może być podmiotem stosunków prawnych.

Zgodnie bowiem z art. 161 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 18):

Z chwilą zawarcia umowy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością powstaje spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w organizacji.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że w opisanej we wniosku sytuacji momentem rozpoczęcia Państwa działalności jest dzień 5 stycznia 2024 r., tj. dzień zawarcia umowy spółki z o.o.

Uwzględniając zatem treść art. 8 ust. 2 ustawy o CIT, z którego wynika, że w przypadku podjęcia po raz pierwszy działalności pierwszy rok podatkowy trwa od dnia rozpoczęcia działalności stwierdzić należy, że Państwa pierwszy rok podatkowy rozpoczął się w dniu zawarcia umowy spółki, tj. 5 stycznia 2024 r. i zgodnie z informacja zawartą we wniosku trwa on do 31 grudnia 2024 r.

Skoro zgłoszenie ZAW-RD, zostało przez Państwa złożone 25 kwietnia 2024 r. a  dniem rozpoczęcia działalności spółki był dzień 5 stycznia 2024 r., to zgłoszenie to zostało złożone po upływie terminu wynikającego z art. 28j ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT. Co oznacza że nie mogliście być Państwo opodatkowani ryczałtem od dochodów spółek od momentu rozpoczęcia działalności, czyli od 5 stycznia 2024 r.

Jednocześnie zauważyć należy, że art. 28j ust. 5 ustawy o CIT wyraźnie wskazuje, że podatnik może wybrać opodatkowanie ryczałtem również przed upływem przyjętego przez

niego roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka nie zamknęła ksiąg rachunkowych, ani na dzień 3 kwietnia 2024, ani na dzień 31 marca 2024. Spółka nie sporządziła także sprawozdania finansowego ani na dzień 3 kwietnia 2024 r., ani na dzień 31 marca 2024 r.

Powyższe powoduje również że nie mogliście Państwo skorzystać z opodatkowania Estońskim CIT od kwietnia 2024 r. na zasadach wynikających z art. 28j ust. 5 ustawy o CIT, a więc przed upływam przyjętego przez Państwa roku podatkowego, ponieważ na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc, w których chcieliście Państwo zostać opodatkowani ryczałtem (w kwietniu 2024 r.) nie zamknęliście Państwo ksiąg rachunkowych, ani też nie sporządziliście Państwo  sprawozdania finansowego.

Zatem wskazując w zgłoszeniu ZAW-RD jako pierwszy dzień opodatkowania ryczałtem dzień 4 kwietnia 2024 r. nie mogliście Państwo dokonać wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego.

W związku z powyższym, złożone przez Państwa 25 kwietnia 2024 r. zawiadomienie ZAW-RD, należało uznać za złożone nieskutecznie. W konsekwencji nie byli Państwo opodatkowani ryczałtem od dochodów spółek od 4 kwietnia 2024 r.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 jest prawidłowe.

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest również kwestia ustalenia, czy spółka może rozpocząć opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek od dnia 1 lipca 2024 r.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności wskazać należy, że złożone 25 kwietnia 2024 r. zawiadomienie ZAW-RD było nieskuteczne, oznacza to tym samym, że nie byli Państwo opodatkowani ryczałtem od dochodów spółek od 4 kwietnia 2024 r.

Zatem, aby mogli Państwo skorzystać z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek od 1 lipca 2024 r. , a więc w trakcie roku podatkowego, musicie Państwo przede wszystkim wypełnić warunki z art. 28j ust. 5 ustawy o CIT, a więc na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem zamknąć księgi rachunkowe oraz sporządzić sprawozdanie finansowe. Ponadto musicie Państwo również spełniać pozostałe warunku z art. 28j ust. 1 i nie być podmiotem wymienionym w art. 28k ust. 1 ustawy o CIT.

Z opisu sprawy przedstawionej w wniosku wynika, że w odniesieniu do wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek od dnia 1 lipca 2024 r. spółka złoży do właściwego dla spółki naczelnika urzędu skarbowego zawiadomienie ZAW-RD w terminie do 31 lipca 2024 r. wskazując w części C (okres opodatkowania ryczałtem) okres od dnia 1 lipca 2024 r. do 31 grudnia 2027 r.

Ponadto jak wskazaliście Państwo we wniosku:

- wobec spółki nie zachodzą okoliczności wymienione w art. 28k ust. 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,

- spółka zamknie księgi rachunkowe na dzień 30 czerwca 2024 r. oraz na dzień 30 czerwca 2024 r. sporządzi sprawozdanie finansowe, które to czynności zostaną wykonane zgodnie z przepisami o rachunkowości do dnia 30 września 2024 r.,

- spółka spełnia warunki, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 1 - 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym, jesteście Państwo uprawnieni do wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek od 1 lipca 2024 r. na podstawie złożonego do 31 lipca 2024 r. zawiadomienia ZAW-RD.

W odniesieniu do powołanego przez Państwa art. 28l ustawy CIT wskazać należy, że nie ma on zastosowania w analizowanej sprawie – Spółka nie była uprawniona do zmiany formy opodatkowania na ryczałt od dochodów spółek od 4 kwietnia 2024 r. Tym samym nie mogła utracić prawa do tej formy opodatkowania.

Wobec powyższego Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego nr 2 należało uznać za prawidłowe.

Reasumując, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia czy:

- prawidłowe jest stanowisko spółki, że nie rozpoczęła opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek w związku ze złożeniem w dniu 25 kwietnia 2024 r. zawiadomienia ZAW-RD – jest prawidłowe;

- spółka może rozpocząć opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek od dnia 1 lipca 2024 r. – jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w odniesieniu do zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Odnosząc się do powołanej we wniosku interpretacji indywidualnej należy stwierdzić, iż została ona wydana w indywidualnej sprawie podmiotu, który o jej wydanie wystąpił, zatem nie jest ona wiążąca dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).