Skutki podatkowe wypłaty odsetek w związku z uczestnictwem w systemie zarządzania płynnością finansową w zakresie podatku u źródła. - Interpretacja - null
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Skutki podatkowe wypłaty odsetek w związku z uczestnictwem w systemie zarządzania płynnością finansową w zakresie podatku u źródła.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych wypłaty odsetek w związku z uczestnictwem w systemie zarządzania płynnością finansową w zakresie podatku u źródła. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 5 września 2024 r. (wpływ tego samego dnia).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca - Sp. z o.o. - jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, utworzoną zgodnie z przepisami prawa polskiego. Wnioskodawca posiada siedzibę na terytorium Polski, podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce (jest polskim rezydentem podatkowym) oraz jest zarejestrowany jako czynny podatnik od podatku od towarów i usług w Polsce. Wnioskodawca jest spółką należącą do międzynarodowej grupy kapitałowej XYZ (dalej: „Grupa”).
W celu zwiększenia efektywności zarządzania środkami pieniężnymi oraz poprawy płynności finansowej Grupa zamierza ustanowić transgraniczny system wspólnego zarządzania płynnością finansową, który będzie wspierać ogólną strategię Grupy polegającą na łączeniu i centralizacji płynności w ramach Grupy (dalej: „System”). Podstawą funkcjonowania Systemu będzie umowa o wspólnym zarządzaniu płynnością finansową – „Umowa dotycząca Produktów Cash Management” (dalej: „Umowa Produktowa”), która zostanie zawarta pomiędzy:
- ABC A/S z siedzibą w Danii - występującą w swoim imieniu w roli Consolidation Account Holder/Pool Leadera (dalej: „ABC”) oraz
- D AB (Spółka Akcyjna) – Oddział w Polsce - działającą w imieniu własnym (dalej: „Bank”).
Pozostały uczestnik Systemu, tj. Spółka, przystąpi do Systemu na podstawie Umowy o Przystąpieniu (dalej: „Umowa o przystąpieniu”). Zgodnie z założeniami, na moment złożenia wniosku w Systemie uczestniczyć będą dwa podmioty, tj. Spółka oraz ABC (zwani dalej łącznie Uczestnikami). W przyszłości nie jest wykluczone przystąpienie do Systemu także innych podmiotów należących do Grupy, które mogą być zarówno polskimi rezydentami podatkowymi jak i nierezydentami.
Wnioskodawca nie zamierza zawrzeć odrębnej umowy cash poolingu z ABC występującym w charakterze Pool Leadera. Aktywność Spółki w Systemie będzie oparta wyłącznie na zawiązanej wspólnie Umowie Produktowej (formularz uczestnictwa/Umowa o Przystąpieniu).
Wnioskodawca oraz ABC nie prowadzą działalności o charakterze finansowym. ABC nie posiada siedziby ani stałego zakładu dla potrzeb CIT ani stałego miejsca prowadzenia działalności dla potrzeb podatku od towarów i usług (VAT) na terytorium Polski. ABC nie jest zarejestrowany do celów VAT w Polsce. ABC jest wspólnikiem Wnioskodawcy, posiadającym 100% udziałów przez okres dłuższy niż 2 lata.
Podstawę funkcjonowania Systemu stanowić będą rachunki bankowe, otwarte i prowadzone przez Bank dla ABC oraz Spółki w jednej walucie (tj. w złotówkach - zwane dalej również PLN) na podstawie odrębnie zawartych umów. ABC jako Pool Leader będzie posiadał w Banku dwa rachunki: rachunek konsolidacyjny, służący koncentracji płynności w ramach Grupy (dalej: „Rachunek Konsolidacyjny ABC”) oraz rachunek transakcyjny służący do dysponowania środkami pieniężnymi (dalej: „Rachunek Transakcyjny ABC”). Natomiast Wnioskodawca będzie posiadał w Banku jeden lub wiele rachunków transakcyjnych, które zasadniczo umożliwią dysponowanie środkami pieniężnymi, a zatem będą służyć do przeprowadzania transakcji na Rachunku Konsolidacyjnym ABC (dalej: „Rachunek Transakcyjny Spółki”). Na moment składania niniejszego wniosku, wymienione wyżej rachunki nie zostały jeszcze włączone do Systemu.
Omawiany System przyjmie formę tzw. „Nordic” cash pooling. Zgodnie z założeniami Systemu, saldo na Rachunkach Transakcyjnych Spółki oraz ABC (dalej łącznie jako: „Rachunki Transakcyjne Uczestników”) będzie rozliczane na koniec każdego dnia. W zależności od tego, czy saldo na Rachunkach Transakcyjnych Uczestników będzie pozytywne czy negatywne, określone należności lub zobowiązania wobec ABC działającego w charakterze Pool Leadera, będą kompensowane, co w praktyce oznacza techniczne księgowanie, którego celem jest zmniejszenie lub zwiększenie salda wewnętrznego na Rachunku Transakcyjnym Uczestnika do zera, bez przenoszenia wewnętrznych sald na inny rachunek bankowy. Oznacza to, że salda Rachunków Transakcyjnych Uczestników na koniec dnia będą technicznie zerowane, a salda początkowe Rachunków Transakcyjnych Uczestników będą „przywracane” każdego dnia.
Kompensacja w ramach Systemu cash poolingu będzie dokonywana przez Bank w celu utrzymania Systemu i naliczania odsetek wewnętrznych, co zostanie opisane poniżej. Rachunki Transakcyjne Uczestników będą stanowić rachunki o charakterze technicznym - saldo prezentowane na Rachunkach Transakcyjnych Uczestników będzie miało charakter wyłącznie wirtualny. Środki pieniężne będą zawsze gromadzone fizycznie na Rachunku Konsolidacyjnym ABC, z którym Rachunki Transakcyjne Uczestników zostaną „połączone”. Z uwagi na to, salda Rachunków Transakcyjnych Uczestników będą odpowiednio odzwierciedlane na Rachunku Konsolidacyjnym ABC. Zgodnie z Umową Produktową, wszelkie transakcje przeprowadzane za pośrednictwem Rachunku Konsolidacyjnego ABC będą przeprowadzane za pomocą Rachunków Transakcyjnych Uczestników. Przeprowadzanie transakcji bezpośrednio na Rachunku Konsolidacyjnym ABC będzie niedozwolone. W przypadku otrzymania środków za pośrednictwem Rachunku Transakcyjnego Uczestnika, ich równowartość będzie jednocześnie księgowana na Rachunku Konsolidacyjnym ABC. Taki sposób gromadzenia i księgowania środków oznacza, że posiadaczowi Rachunku Transakcyjnego przysługuje roszczenie wobec ABC występującego w charakterze Pool Leadera, odpowiadające otrzymanym i zaksięgowanym w ten sposób środkom. Natomiast w przypadku wypłaty środków za pośrednictwem Rachunku Transakcyjnego Uczestnika, Rachunek Konsolidacyjny ABC będzie jednocześnie obciążony taką samą kwotą. Taki sposób wypłacania środków oznacza, że ABC jako Pool Leaderowi przysługuje roszczenie wobec posiadacza Rachunku Transakcyjnego, odpowiadające kwocie wypłaconych środków. Ponadto, środki nigdy nie będą przechowywane na Rachunkach Transakcyjnych Uczestników, a jedynym właścicielem wszelkich środków znajdujących się na Rachunku Konsolidacyjnym ABC będzie ABC.
W związku z powyższym, w ramach Umowy Produktowej saldo Rachunków Transakcyjnych Uczestników będzie miało wyłącznie charakter informacyjny, a saldo na Rachunku Konsolidacyjnym ABC uznaje się za obowiązujące saldo wszystkich rachunków. Wszelkie nadwyżki będą deponowane na Rachunku Konsolidacyjnym ABC, a ujemne salda pokrywane z Rachunku Konsolidacyjnego ABC. Gdy środki danego Uczestnika zostaną przelane na Rachunek Konsolidacyjny ABC i efektywnie wykorzystane na pokrycie ujemnego salda innego Uczestnika, dany Uczestnik otrzyma odsetki. W momencie uznania rachunku Uczestnika środkami z Rachunku Konsolidacyjnego ABC, Uczestnik ten będzie zobowiązany do zapłaty odsetek.
Oznacza to, że w związku z uczestnictwem w systemie cash poolingu w ramach Grupy, Wnioskodawca może być zobowiązany do zapłaty odsetek na rzecz ABC (występującego w charakterze uczestnika Systemu) w związku z uzupełnieniem jego negatywnego salda na Rachunku Transakcyjnym Spółki (to samo dotyczy ABC - Uczestnika w przypadku uzupełnienia salda na Rachunku Transakcyjnym ABC). Obecnie przewiduje się, że odbiorcą rzeczywistym odsetek wypłacanych za pośrednictwem Rachunku Konsolidacyjnego ABC będzie ABC (jako uczestnik Systemu) lub Wnioskodawca. Z kolei, w przypadku dołączenia do Systemu innych podmiotów - odbiorcami rzeczywistymi odsetek będą poszczególne podmioty, które staną się uczestnikami Systemu (dołączą do Systemu). Odsetki będą naliczane i pobierane od sald na Rachunkach Transakcyjnych Uczestników, tj. Spółka zapłaci odsetki od salda ujemnego na Rachunku Transakcyjnym Spółki i otrzyma odsetki za saldo dodatnie. Takie rozliczenie odsetek będzie odbywało się okresowo (np. co miesiąc). Oprocentowanie odsetek oparte będzie na zewnętrznej stopie dostarczanej przez Bank, z uwzględnieniem marży stosowanej przez bank, tj. marży stosowanej przez zewnętrzny bank obsługujący ABC. Środki udostępnione przez ABC (jako uczestnika Systemu) na potrzeby Systemu stanowić będą jego własne środki, tj. będą to środki pochodzące z innej działalności gospodarczej lub z finansowania bankowego przekazanego ABC (jako uczestnika Systemu) w zależności od potrzeb.
Zgodnie z Umową, rolą Banku będzie obsługa techniczna Systemu, zapewnienie infrastruktury informatycznej niezbędnej do jego funkcjonowania oraz dokonywanie transferów pomiędzy Uczestnikami cash poolingu. Jednocześnie system, za pomocą którego Bank będzie wykonywał operacje przenoszenia środków (które w innym przypadku musiałyby zostać przeprowadzone ręcznie), będzie działał automatycznie, bez udziału Uczestników - w oparciu o wyrażoną przez nich wcześniej zgodę. Równocześnie ABC (jako Pool Leader) będzie odpowiedzialny za reprezentację Uczestników wobec Banku i podejmowanie w imieniu Uczestników wszelkich czynności formalno-technicznych, które służą do wykonania usługi kompleksowego zarządzania płynnością finansową, w tym m.in. bieżący kontakt z Bankiem w zakresie realizacji przez niego usługi cash poolingu, zawieranie umów przewidujących obciążenia rachunków oraz ustalenie z Bankiem wysokości ewentualnych limitów transakcyjnych. ABC (jako Pool Leader) nie będzie dokonywał rozliczeń finansowych Rachunków. Z tytułu pełnienia wyżej wymienionych funkcji ABC nie będzie przysługiwać wynagrodzenie zarówno od Uczestników, jak i od Banku. Uczestnicy Systemu nie będą dokonywać między sobą rozliczeń z tytułu uczestnictwa w Systemie. Nie będą wykonywać także jakichkolwiek czynności na swoją rzecz w ramach struktury cash poolingu. Pomiędzy Uczestnikami nie zostanie zawarta odrębna umowa, w zakresie której Uczestnicy wykonywaliby jakiekolwiek świadczenia związane z realizacją Umowy.
Należy zauważyć, że ABC (jako Pool Leader) w ramach Grupy może być zaangażowany w roli Pool Leadera również w innych strukturach cash poolingu, obejmujących podmioty spoza Polski (nie będące rezydentami podatkowymi w Polsce). Jednakże środki z innych struktur cash poolingu nie będą wykorzystywane do finansowania niedoborów innych Uczestników (w tym Wnioskodawcy). Powyższe podejście jest zgodne ze strategią Grupy, w ramach której przewiduje się utworzenie kilku systemów cash poolingu dla pojedynczych podmiotów z Grupy. W każdym z wyżej wymienionych systemów ABC będzie występować w charakterze Pool Leadera.
W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że:
a) ABC A/S (dalej: „ABC”) podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów w Danii. W załączeniu Spółka przesyła certyfikat rezydencji potwierdzający, że ABC A/S jest rezydentem podatkowym Danii w rozumieniu art. 4 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Danii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodów i majątku. Jednocześnie Spółka wskazuje, że z uwagi na zmianę nazwy i siedziby ABC jest w trakcie pozyskiwania nowego certyfikatu rezydencji podatkowej.
b) ABC posiada bezpośrednio 100% udziałów Spółki.
c) Posiadanie udziałów przez ABC, o których mowa w punkcie b, wynika z tytułu własności.
d) Posiadanie udziałów przez ABC, o których mowa w punkcie b, trwa nieprzerwanie przez okres dwóch lat.
e) Spółka podkreśla, że zgodnie z założeniami, w Systemie oprócz Spółki na moment złożenia wniosku, uczestniczyć będzie tylko ABC. Na ten moment nie są znane dane innych, potencjalnych uczestników Systemu. W konsekwencji, dane podmiotu zagranicznego niemającego siedziby na terytorium Polski biorącego udział w przedstawionym zdarzeniu przyszłym opisanym we wniosku to: ABC A/S (dawniej: ABC A/S) Adres siedziby: (…). Zagraniczny numer identyfikacyjny (…).
Pytania
1. Czy w przypadku, gdy odbiorcą rzeczywistym odsetek wypłacanych w ramach Systemu będzie ABC (duński rezydent podatkowy) Wnioskodawca będzie zobowiązany do poboru podatku u źródła od odsetek na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, ale jednocześnie będzie mógł zastosować zwolnienie podatkowe przy założeniu spełnienia warunków określonych w art. 26 ust. 1 w zw. z art. 21 ust. 3 ustawy o CIT?
2. Czy w przypadku dołączenia do Systemu innych uczestników będących polskimi rezydentami podatkowymi, gdy odbiorcą rzeczywistym odsetek wypłacanych w ramach Systemu będzie polski rezydent podatkowy, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do poboru podatku u źródła od odsetek na podstawie art. 26 ust. 1 w zw. z art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, jak również nie będzie zobowiązany do przekazania informacji, o której mowa w art. 26 ust. 3 i 3a ustawy o CIT i deklaracji, o której mowa w art. 26a ust. 1 ustawy o CIT?
3. Czy w przypadku dołączenia do Systemu innych uczestników, nie będących polskimi rezydentami podatkowymi, gdy odbiorcą rzeczywistym odsetek wypłacanych w ramach Systemu będzie nierezydent, Wnioskodawca będzie obowiązany do poboru podatku u źródła od odsetek na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, ale jednocześnie będzie mógł zastosować zwolnienie lub preferencyjną stawkę zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych, zgodnie z postanowieniami odpowiedniej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania?
Państwa stanowisko w sprawie
1. W przypadku, gdy odbiorcą rzeczywistym odsetek wypłacanych w ramach Systemu będzie ABC (duński rezydent podatkowy), Wnioskodawca będzie zobowiązany do poboru podatku u źródła od odsetek na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, ale jednocześnie będzie mógł zastosować zwolnienie podatkowe przy założeniu spełnienia warunków określonych w art. 26 ust. 1 w zw. z art. 21 ust. 3 ustawy o CIT.
2. W przypadku dołączenia do Systemu innych uczestników będących polskimi rezydentami podatkowymi, gdy odbiorcą rzeczywistym odsetek wypłacanych w ramach Systemu będzie polski rezydent podatkowy, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do poboru podatku u źródła od odsetek na podstawie art. 26 ust. 1 w zw. z art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, jak również nie będzie zobowiązany do przekazania informacji, o której mowa w art. 26 ust. 3 i 3a ustawy o CIT i deklaracji, o której mowa w art. 26a ust. 1 ustawy o CIT.
3. W przypadku dołączenia do Systemu innych uczestników nie będących polskimi rezydentami podatkowymi, gdy odbiorcą rzeczywistym odsetek wypłacanych w ramach Systemu będzie nierezydent, Wnioskodawca będzie obowiązany do poboru podatku u źródła od odsetek na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, ale jednocześnie będzie mógł zastosować zwolnienie lub preferencyjną stawkę zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych, zgodnie z postanowieniami odpowiedniej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.
UZASADNIENIE STANOWISKA WNIOSKODAWCY
Ad 1
Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o CIT, podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W powyższym przepisie wyrażona została zasada ograniczonego obowiązku podatkowego, w myśl której państwo, na terytorium którego znajduje się źródło uzyskiwania przychodów, ma prawo do opodatkowania podmiotów niebędących jej rezydentami podatkowymi w zakresie dochodów uzyskiwanych z takiego źródła.
Natomiast, w myśl art. 3 ust. 3 pkt 5 ustawy o CIT za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2, uważa się w szczególności dochody (przychody) m.in. z tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez m.in. osoby prawne mające siedzibę lub zarząd na terytorium Polski – niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia.
Na podstawie art. 3 ust. 5 ustawy o CIT, za dochody (przychody), o których mowa w art. 3 ust. 3 pkt 5 ustawy o CIT, uważa się przychody wymienione w art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1 ustawy o CIT, np. odsetki.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT przychody osiągane przez nierezydentów, m.in. z odsetek, są opodatkowane 20% stawką podatku u źródła, chyba że mająca zastosowanie w sprawie umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania, której Polska jest stroną, stanowi inaczej.
Jednocześnie, na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy o CIT osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b, 2d i 2e, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. Dodatkowo, zgodnie z przytoczonym artykułem „Przy weryfikacji warunków zastosowania stawki podatku innej niż określona w art. 21 ust. 1 lub art. 22 ust. 1, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, płatnik jest obowiązany do dochowania należytej staranności. Przy ocenie dochowania należytej staranności uwzględnia się charakter, skalę działalności prowadzonej przez płatnika oraz powiązania w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 5 płatnika z podatnikiem”.
Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, mechanizm rozliczania cash poolingu polega na rozliczaniu sald na Rachunkach Transakcyjnych Uczestników na koniec każdego dnia. Oznacza to, że salda Rachunków Transakcyjnych Uczestników na koniec dnia będą technicznie zerowane, a salda początkowe Rachunków Transakcyjnych Uczestników będą „przywracane” każdego dnia. Celem takiego technicznego księgowania będzie zmniejszenie lub zwiększenie salda wewnętrznego na Rachunku Transakcyjnym Uczestnika do zera, bez przenoszenia wewnętrznych sald na inny rachunek bankowy. Z uwagi na fakt, iż w początkowej fazie w Systemie uczestniczyć będą dwa podmioty, tj. Spółka oraz ABC, w omawianym zdarzeniu przyszłym może dojść do sytuacji, w której nadwyżki finansowe należące do ABC będą wykorzystane w celu skompensowania negatywnych sald na Rachunku Transakcyjnym Spółki. W przypadku skompensowania salda na Rachunku Transakcyjnym Spółki środkami należącymi do ABC (występującego w charakterze uczestnika Systemu), Spółka będzie zobowiązana do zapłaty odsetek na rzecz ABC. W konsekwencji więc, w przypadku kiedy ABC występować będzie w roli uczestnika Systemu i z posiadanych przez niego nadwyżek finansowych (stanowiących jego środki własne pochodzące z innej działalności gospodarczej lub z finansowania bankowego) zostaną skompensowane negatywne salda na Rachunku Transakcyjnym Spółki, odsetki zapłacone przez Spółkę z tytułu pokrycia negatywnego salda przysługiwać będą ABC. W efekcie, ABC będzie rzeczywistym właścicielem w stosunku do odsetek w części, w której ich źródłem będzie kapitał wniesiony przez niego do Systemu i w tym zakresie będzie uzyskiwał przychód, o którym mowa w art. 3 ust. 2 ustawy o CIT w zw. z art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.
Powyższą argumentację potwierdza przykładowo interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 1 grudnia 2016 r. o nr 1462-IPPB5.4510.920.2016.1.JC, w której organ stwierdził, że:
(...) w sytuacji gdy Agent będzie uprawnionym (rzeczywistym odbiorcą) wypłaconych mu odsetek (tj. środki finansowe na pokrycie niedoboru środków pieniężnych w danej strukturze cash poolingu będą pochodzić z jego środków własnych), wówczas należności wypłacane Agentowi z tytułu odsetek mieścić się będą zarówno w zakresie przedmiotowym art. 21 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p., jak i w pojęciu odsetek zdefiniowanym w art. 11 ust. 5 konwencji polsko-luksemburskiej.
Zgodnie z art. 21 ust. 3 ustawy o CIT, zwalnia się od podatku dochodowego przychody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT (w tym m.in. odsetki), jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:
1. wypłacającym należności, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, jest:
a) spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej albo
b) położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład spółki podlegającej w państwie członkowskim Unii Europejskiej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania, jeżeli wypłacane przez ten zagraniczny zakład należności, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów przy określaniu dochodów podlegających opodatkowaniu w Rzeczypospolitej Polskiej;
2. uzyskującym przychody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, jest spółka podlegająca w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania;
3. spółka:
a) której mowa w pkt 1 powyżej, posiada bezpośrednio nie mniej niż 25% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 2 wskazanym powyżej, lub
b) o której mowa w pkt 2 powyżej, posiada bezpośrednio nie mniej niż 25% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1 powyżej;
4. rzeczywistym właścicielem należności, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, jest:
a) spółka, o której mowa w pkt 2 wskazanym powyżej, albo
b) zagraniczny zakład spółki, o której mowa w pkt 2 powyżej, jeżeli dochód osiągnięty w następstwie uzyskania tych należności podlega opodatkowaniu w tym państwie członkowskim Unii Europejskiej, w którym ten zagraniczny zakład jest położony.
Dodatkowo, w myśl art. 21 ust. 3a ustawy o CIT, warunek posiadania udziałów (akcji), o którym mowa w ust. 3 pkt 3, uważa się także za spełniony, jeżeli zarówno w kapitale spółki, o której mowa w ust. 3 pkt 1, jak i w kapitale spółki, o której mowa w ust. 3 pkt 2, inna spółka podlegająca w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, posiada bezpośrednio - nie mniej niż 25% udziałów (akcji).
Zgodnie z art. 21 ust. 3b ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 3 stosuje się, jeżeli posiadanie udziałów (akcji) wynika z tytułu własności.
Z kolei zaś art. 21 ust. 3c ustawy o CIT stanowi, że zwolnienie stosuje się, jeżeli spółka, o której mowa w ust. 3 pkt 2 (tj. uzyskująca przychody), nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.
W myśl art. 21 ust. 4 ustawy o CIT, zwolnienie z art. 21 ust. 3 ustawy o CIT ma zastosowanie w przypadku, kiedy spółki, o których mowa w ust. 3 pkt 3, posiadają udziały (akcje) w wysokości, o której mowa w ust. 3 pkt 3 (tj. nie niższej niż 25%), nieprzerwanie przez okres dwóch lat.
Jednocześnie, na podstawie zasad przedstawionych w art. 21 ust. 5 ustawy o CIT, zwolnienie określone w art. 21 ust. 3 w zw. z ust. 4 ustawy o CIT, ma również zastosowanie w przypadku, gdy okres dwóch lat nieprzerwanego posiadania udziałów (akcji) w ww. wysokości upływa po dniu uzyskania przychodów przez daną spółkę. Niemniej, w przypadku niedotrzymania warunku posiadania udziałów (akcji) nieprzerwanie przez okres dwóch lat, spółka, która uzyskała przychód jest obowiązana do zapłaty podatku, wraz z odsetkami za zwłokę, w wysokości 20% przychodów (z uwzględnieniem postanowień właściwych umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania).
Mając na względzie fakt, że:
- ABC jest wspólnikiem Wnioskodawcy, posiadającym nie mniej niż 25% udziałów Wnioskodawcy przez okres przekraczający 2 lata;
- ABC działa w ramach formy prawnej A/S / Aktieselskab, która jest wymieniona w załączniku nr 5 do ustawy o CIT;
- Wnioskodawca jest rezydentem podatkowym w Polsce;
- ABC jest rezydentem podatkowym w Danii (tj. podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów) i nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów;
- ABC, w zakresie w jakim występować będzie w charakterze uczestnika Systemu, będzie uznany za beneficjenta rzeczywistego otrzymywanych od Wnioskodawcy odsetek (w zakresie w jakim ich źródłem będzie kapitał/własne nadwyżki finansowe wniesione przez ABC do Systemu);
- Wnioskodawca będzie posiadał certyfikat rezydencji ABC – aktualny na moment dokonywania wpłaty;
oraz w świetle przytoczonych przepisów, płatności odsetkowe dokonywane przez Wnioskodawcę na rzecz ABC, w sytuacji, gdy ABC będzie uznany za rzeczywistego właściciela wypłacanych odsetek, będą mogły, co do zasady, korzystać ze zwolnienia od podatku u źródła w Polsce na gruncie art. 21 ust. 3 i nast. ustawy o CIT.
Niemniej, w celu faktycznego zastosowania zwolnienia Wnioskodawca będzie zobowiązany do wykazania należytej staranności, o której mowa w art. 26 ust. 1 ustawy o CIT oraz dokonania ciążących na nim obowiązków wynikających z art. 26 ust. 7a i nast. ustawy o CIT, w przypadku w którym płatności te przekroczą próg, o którym mowa w art. 26 ust. 2e ustawy o CIT.
Stanowisko zaprezentowane przez Wnioskodawcę znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Tytułem przykładu:
- interpretacja indywidualna z dnia 18 października 2023 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.391.2023.4.DP, w której organ odstępując od uzasadnienia uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, iż:
(...) w przypadku, w którym saldo debetowe Wnioskodawcy będzie pokryte ze środków własnych Agenta, w opisanej we wniosku Sytuacji 2, tj. gdy odbiorcą rzeczywistym odsetek wypłacanych w ramach Systemu za pośrednictwem Rachunku Głównego Agenta będzie Agent (szwedzki rezydent podatkowy), Wnioskodawca będzie zobowiązany do poboru podatku u źródła od odsetek na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, ale jednocześnie będzie mógł zastosować zwolnienie podatkowe przy założeniu spełnienia warunków określonych w art. 26 ust. 1 w zw. z art. 21 ust. 3 ustawy o CIT.
- interpretacja indywidualna z dnia 16 marca 2023 r., sygn. 0111-KDIB1-1.4010.48.2023.1.RH, w której podobnie jak w analizowanym zdarzeniu przyszłym, pool leader był również uczestnikiem cash poolingu. Organ uznał, że:
To uczestnicy biorący udział w tym systemie mogą rzeczywiście korzystać z przywilejów wynikających z prawa własności środków pieniężnych. Status osoby uprawnionej przysługuje ekonomicznemu właścicielowi udostępnionego kapitału (a nie ekonomicznemu dysponentowi samych odsetek). Uprawnionym właścicielem może być zatem podmiot posiadający prawo do kapitału, z tytułu którego udostępnienia należne będą odsetki, jak i prawo do zagospodarowania tych odsetek jako ich właściciel, a nie podmiot posiadający prawo tylko do ich otrzymania. Należy mieć na uwadze, że odsetki są ściśle związane z kapitałem, którego dotyczą (z którym związane jest ich powstanie), jeżeli zatem właścicielami środków pieniężnych są poszczególne spółki – uczestnicy cash poolingu, to oni są ostatecznymi odbiorcami powstałych w związku z tymi kwotami odsetek. Tytuł prawny do odsetek posiadają zatem poszczególne spółki biorące udział w systemie cash poolingu, co oznacza, że to one uzyskują przychód podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w postaci należnych im odsetek (w przypadającej na nie części, która jest im wypłacana za pośrednictwem Pool Leadera). (...) W konsekwencji, w przypadku zapłaty przez Spółkę Odsetek, wypłacanych w ramach struktury Systemu Cash Poolingu na rzecz APS NV [będącego zarówno uczestnikiem cash poolingu jak i cash pool leaderem - przypis własny Spółki] oraz/lub APS BE, Spółka będzie uprawniona do stosowania zwolnienia w zakresie zryczałtowanego podatku dochodowego przewidzianego w art. 21 ust. 3-9 ustawy o CIT.
- interpretacja indywidualna z dnia 5 marca 2018 r., sygn. 0111-KDIB2-1.4010.393.2017.1.EN, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, że:
Mając na uwadze powyższe w sytuacji gdy Pool leader będzie otrzymywał od Spółki odsetki, jako rzeczywisty ich odbiorca, tj. środki finansowe w strukturze cash poolingu będą pochodzić ze środków własnych Pool leadera, Wnioskodawca będzie miał możliwość zastosowania zwolnienia z opodatkowania w Polsce na podstawie art. 21 ust. 3 ustawy CIT, bowiem jak jednoznacznie wynika z wniosku i jego uzupełnienia wszystkie przesłanki do jego zastosowania zostaną spełnione.
W świetle powyższego, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w przypadku, w którym ujemne saldo na Rachunku Transakcyjnym Spółki będzie kompensowane ze środków własnych ABC, w opisanej we wniosku sytuacji, tj. gdy odbiorcą rzeczywistym odsetek wypłacanych w ramach Systemu za pośrednictwem Rachunku Konsolidacyjnego ABC będzie ABC (duński rezydent podatkowy), Wnioskodawca będzie zobowiązany do poboru podatku u źródła od odsetek na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, ale jednocześnie będzie mógł zastosować zwolnienie podatkowe przy założeniu spełnienia warunków określonych w art. 26 ust. 1 w zw. z art. 21 ust. 3 ustawy o CIT.
Ad 2
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o CIT, podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.
Powyższy przepis reguluje zasadę podlegania w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Nieograniczony obowiązek podatkowy oznacza, że dany podatnik, który posiada siedzibę lub zarząd na terytorium Polski, jest zobowiązany rozliczyć podatek dochodowy w Polsce od wszystkich swoich dochodów osiąganych zarówno w Polsce, jak i za granicą.
Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, do Systemu w przyszłości mogą dołączyć podmioty mające siedzibę na terytorium Polski, będące polskimi rezydentami podatkowymi. Tym samym, uczestnikami Systemu, a zarazem przyszłymi odbiorcami odsetek, będą mogły zostać podmioty podlegające w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na mocy art. 3 ust. 1 ustawy o CIT. W konsekwencji więc, w przyszłości może wystąpić sytuacja, kiedy to ujemne saldo na Rachunku Transakcyjnym Spółki zostanie skompensowane środkami należącymi do uczestnika Systemu będącego polskim rezydentem podatkowym. Wówczas to Spółka zobowiązana będzie do zapłaty odsetek na rzecz takiego uczestnika Systemu.
Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca wskazuje, że pomimo zaangażowania w Systemie podmiotu nie będącego polskim rezydentem podatkowym, tj. ABC i dokonywaniu rozliczeń poprzez Rachunek Konsolidacyjny ABC, w przypadku odsetek naliczonych od środków, które będą udostępnione przez uczestników będących polskimi rezydentami, odsetki te w ujęciu ekonomicznym należne będą właśnie tym uczestnikom (polskimi rezydentom), a nie ABC. Wynika to bezpośrednio z opisanego w poprzednim punkcie mechanizmu rozliczania cash poolingu.
Należy podkreślić, że jeśli w przyszłości nastąpi sytuacja, że środki danego uczestnika Systemu zostaną zdeponowane na Rachunku Konsolidacyjnym ABC i efektywnie wykorzystane na pokrycie ujemnego salda innego uczestnika, to dany uczestnik otrzyma odsetki. Z kolei, w momencie uznania rachunku uczestnika środkami z Rachunku Konsolidacyjnego ABC, taki uczestnik zobowiązany będzie do zapłaty odsetek. Oznacza to, że w przypadku rozszerzenia liczby podmiotów uczestniczących w Systemie, Spółka może być zobowiązana do zapłaty odsetek na rzecz uczestników będących polskimi rezydentami, w związku ze skompensowaniem negatywnego salda na Rachunku Transakcyjnym Spółki. Ogólnym założeniem Systemu jest bowiem to, że co do zasady negatywne salda uczestników Systemu będą kompensowane z saldami innych uczestników. Zatem nie można wykluczyć sytuacji, w której nadwyżki finansowe należące do uczestników będących polskimi rezydentami zostaną wykorzystane do tego celu. W takiej sytuacji, fakt iż do rozliczeń wykorzystany zostanie Rachunek Konsolidacyjny ABC, nie powinien mieć znaczenia. Wówczas to ABC nie będzie rzeczywistym właścicielem w stosunku do odsetek w części, w której ich źródłem będzie kapitał wniesiony do Systemu przez uczestników będących polskimi rezydentami i w tym zakresie, jako pośrednik, nie będzie uzyskiwała przychodu, o którym mowa w art. 3 ust. 2 ustawy o CIT w zw. z art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, z tytułu odsetek należnych tym uczestnikom. Tym samym, w zakresie odsetek, które mogą być należne uczestnikom będącym polskimi rezydentami, to poszczególni uczestnicy powinni być uznani za ostatecznych odbiorców uzyskujących przychody z tytułu tych odsetek w myśl przepisów ustawy o CIT.
Dodatkowo, ustalając czy płatność podlega podatkowi u źródła oraz determinując jaka powinna zostać zastosowana stawka podatku należy zweryfikować, czy odbiorca płatności jest jej rzeczywistym właścicielem (tj. z pominięciem ew. podmiotów występujących w charakterze pośredników; tzw. koncepcja look-through).
Stosowanie do art. 4a pkt 29 ustawy o CIT, ilekroć w ustawie o CIT jest mowa o rzeczywistym właścicielu - oznacza to podmiot, który spełnia łącznie następujące warunki:
1) otrzymuje należność dla własnej korzyści, w tym decyduje samodzielnie o jej przeznaczeniu i ponosi ryzyko ekonomiczne związane z utratą tej należności lub jej części,
2) nie jest pośrednikiem, przedstawicielem, powiernikiem lub innym podmiotem zobowiązanym do przekazania całości lub części należności innemu podmiotowi,
3) prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą w kraju siedziby, jeżeli należności są uzyskiwane w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, przy czym przy ocenie, czy podmiot prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą, uwzględnia się charakter oraz skalę działalności prowadzonej przez ten podmiot w zakresie otrzymanej należności.
Status rzeczywistego właściciela posiada podmiot, którego prawo do dysponowania otrzymaną płatnością nie ma wyłącznie formalnego charakteru. W związku z powyższym, w sytuacji, gdy płatność dokonywana jest na rzecz pośrednika będącego rezydentem określonego państwa (w analizowanym przypadku Danii), który następnie przekazuje tę płatność ostatecznemu odbiorcy (w analizowanym przypadku Polska), to kraj rezydencji i właściwość drugiego podmiotu determinują sposób opodatkowania.
W związku z powyższym, Wnioskodawca zwraca uwagę, że pomimo zaangażowania ABC, jeśli w przyszłości nastąpi sytuacja w której wystąpi saldo ujemne na rachunku Wnioskodawcy, które zostanie pokryte ze środków innych uczestników będących polskimi rezydentami (mających salda dodatnie), rzeczywistymi właścicielami odsetek w rozumieniu art. 4a pkt 29 ustawy o CIT będą ci uczestnicy z dodatnimi saldami.
Zważywszy natomiast na fakt, że przepisy ustawy o CIT nie nakładają obowiązku poboru zryczałtowanego podatku dochodowego w sytuacji wypłaty dokonywanej pomiędzy polskimi rezydentami podatkowymi, w przedstawionych okolicznościach zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do potrącenia podatku u źródła od odsetek wypłacanych na rzecz pozostałych uczestników będących polskimi rezydentami.
Za uznaniem, że to uczestnicy uzyskują faktyczne przychody z tytułu części odsetek płatnych w ramach Systemu, tj. odsetek należnych uczestnikom (będących polskimi rezydentami), przemawiają także założenia leżące u podstaw systemów zarządzania płynnością w grupach kapitałowych (w tym Systemu). Systemy te opierają się bowiem na możliwości minimalizowania kosztów kredytowania działalności podmiotów z grupy biorących udział w takim systemie, poprzez wzajemne kredytowanie się przy wykorzystaniu środków własnych grupy (tj. w przypadku opisanego zdarzenia przyszłego - środków uczestników), a nie na wykorzystaniu środków finansowych podmiotów trzecich.
Wniosek, że to źródło kapitału wykorzystywanego w ramach systemów typu cash-pooling powinno determinować podmiot, który może zostać uznany za ostatecznego odbiorcę odsetek znajduje także potwierdzenie w stanowisku prezentowanym przez organy podatkowe, przykładowo w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 16 lutego 2023 r., sygn. 0114-KDIP2-1.4010.240.2022.2.KW, w której wskazano:
Przyjmując za Wnioskodawcą, że ostateczni odbiorcy odsetek będą spełniali warunki uznania ich w rozumieniu art. 4a pkt 29 updop za rzeczywistego właściciela a w rezultacie za podatnika, będzie determinowało zasady ich opodatkowania. W konsekwencji kwalifikacja podatkowa wypłacanych przez Spółkę odsetek powinna zostać przeprowadzona z uwzględnieniem przepisów odpowiednich w stosunku do rzeczywistego właściciela odsetek tj. z uwzględnieniem umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej pomiędzy Rzecząpospolitą Polską a państwem rezydencji rzeczywistego właściciela odsetek - także w przypadku uznania, że ich rzeczywistym właścicielem jest podmiot inny niż bezpośredni odbiorca (B BV). (...) W przypadku podmiotu z siedzibą w Polsce, Spółka nie będzie występowała w roli płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych (podkreślenie własne Wnioskodawcy).
Zagadnienie opodatkowania odsetek wypłacanych polskim rezydentom było także przedmiotem interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 7 grudnia 2018 r., sygn. 0111-KDIB1-1.4010.385.2018.4.BS, w której organ odstępując od uzasadnienia zgodził się z wnioskodawcą, że:
w sytuacji gdy w strukturze poza uczestnikiem zagranicznym pozostałymi uczestnikami są wyłącznie polskie spółki (Wnioskodawcy), to w konsekwencji cała wartość odsetek nie będzie podlegała opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób prawnych (podatkiem „u źródła”), ponieważ uprawnionymi odbiorcami pozostałej części odsetek wypłacanych przez każdego z Wnioskodawców będą polskie spółki, podczas gdy opodatkowaniu podatkiem „u źródła” na podstawie art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podlega wyłącznie wypłata odsetek na rzecz uprawnionych odbiorców będących polskimi nierezydentami.
Podobne podejście zostało zaprezentowane również interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:
- z dnia 12 lutego 2021 r., sygn. 0114-KDIP2-1.4010.464.2020.1.JC;
- z dnia 1 lutego 2021 r., sygn. 0111-KDIB1-1.4010.474.2020.2.SG;
- z dnia 5 listopada 2020 r., sygn. 0111-KDIB2-1.4010.331.2020.1.BKD.
Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca jest zdania, że w przypadku jeśli w przyszłości ujemne saldo na Rachunku Transakcyjnym Spółki zostanie pokryte ze środków należących do uczestników Systemu będących polskimi rezydentami, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do przekazania informacji, o której mowa w art. 26 ust. 3 i 3a ustawy o CIT i deklaracji, o której mowa w art. 26a ust. 1 ustawy o CIT.
Zgodnie z art. 26 ust. 3 pkt 2 ustawy o CIT, płatnicy są obowiązani m.in. przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 2, oraz urzędowi skarbowemu - informację o dokonanych wypłatach i pobranym podatku - sporządzoną według ustalonego wzoru.
Takie informacje o wysokości przychodu (dochodu) uzyskanego przez podatników podatku dochodowego niemających siedziby lub zarządu na terytorium Polski składa się na formularzu IFT-2/2R.
Art. 26 ust. 3a wskazuje termin przekazania informacji, o której mowa w ust. 3 pkt 2, tj. do końca trzeciego miesiąca roku następującego po roku podatkowym, w którym dokonano płatności objętej podatkiem u źródła.
Dodatkowo, art. 26 ust. 3d ustawy o CIT wskazuje, że informację, o której mowa w ust. 3 pkt 2, sporządzają i przekazują również podmioty, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, gdy na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub ustawy nie są obowiązane do poboru podatku.
Natomiast zgodnie z art. 26a ust. 1 ustawy o CIT, płatnicy podatku u źródła, o których mowa w art. 26 są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego roczne deklaracje CIT-10Z w terminie do końca pierwszego miesiąca roku następującego po roku podatkowym, w którym powstał obowiązek zapłaty podatku.
Jak wskazano powyżej, jeśli w przyszłości do Systemu dołączą uczestnicy będący polskimi rezydentami i dojdzie do sytuacji, kiedy to ujemne saldo na Rachunku Transakcyjnym Spółki zostanie pokryte ze środków należących do tych uczestników, tj. gdy odbiorcami rzeczywistymi odsetek wypłacanych w ramach Systemu przez Wnioskodawcę (za pośrednictwem Rachunku Konsolidacyjnego ABC) będą polscy rezydencji, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do poboru podatku u źródła od tych odsetek na podstawie art. 26 ust. 1 w zw. z art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT. W konsekwencji więc, po stronie Wnioskodawcy w analizowanym zakresie nie powstanie obowiązek sporządzenia informacji IFT-2/2R jak również złożenia deklaracji CIT-10Z.
Poprawność zaprezentowanego stanowiska znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych, m.in. w interpretacji z 18 października 2023 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.391.2023.4.DP, w której organ odstępując od uzasadnienia uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, że:
w przypadku, w którym saldo debetowe Wnioskodawcy będzie pokryte ze środków należących do Uczestników, w opisanej we wniosku Sytuacji 1, tj. gdy odbiorcą rzeczywistym odsetek wypłacanych w ramach Systemu za pośrednictwem Rachunku Głównego Agenta będą Uczestnicy (polscy rezydenci podatkowi), Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do przekazania informacji, o której mowa w art. 26 ust. 3 i 3a ustawy o CIT i deklaracji, o której mowa w art. 26a ust. 1 ustawy o CIT.
W świetle powyższego, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w przypadku dołączenia do Systemu innych uczestników będącym polskimi rezydentami podatkowymi, gdy odbiorcą rzeczywistym odsetek wypłacanych w ramach Systemu będzie polski rezydent podatkowy, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do poboru podatku u źródła od odsetek na podstawie art. 26 ust. 1 w zw. z art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, jak również nie będzie zobowiązany do przekazania informacji, o której mowa w art. 26 ust. 3 i 3a ustawy o CIT i deklaracji, o której mowa w art. 26a ust. 1 ustawy o CIT.
Ad 3
Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, do Systemu w przyszłości mogą dołączyć podmioty z zagranicy, które nie będą polskimi rezydentami podatkowymi. Tym samym, uczestnikami Systemu a zarazem przyszłymi odbiorcami odsetek, mogą być w przyszłości podmioty podlegające w Polsce obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Zgodnie bowiem z argumentacją zaprezentowaną w uzasadnieniu do pytania 1, zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o CIT, podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
W ocenie Wnioskodawcy, w przypadku, jeśli w przyszłości do systemu dołączą podmioty z zagranicy (nierezydenci), może dojść do sytuacji, kiedy to niedobory Wnioskodawcy zostaną pokryte z nadwyżek środków finansowych tych nierezydentów.
Analogicznie, jak zostało wskazane w uzasadnieniu do pytania 2, kluczowe jest wówczas określenie źródła kapitału wykorzystywanego w ramach Systemu, które to źródło powinno determinować podmiot stanowiący ostatecznego odbiorcę odsetek. A zatem, jeśli w przyszłości ujemne saldo na Rachunku Transakcyjnym Spółki zostanie pokryte środkami należącymi do uczestników Systemu będącymi zagranicznymi podmiotami, to te zagraniczne podmioty powinny zostać uznane za rzeczywistych właścicieli odsetek w rozumieniu ustawy o CIT. I również w tym wypadku fakt, że odbywać się to będzie z zaangażowaniem ABC, tj. z wykorzystaniem Rachunku Konsolidacyjnego ABC, nie będzie miał znaczenia. Należy bowiem uznać, że w analizowanej sytuacji, to podmioty z zagranicy (nierezydenci) będą rzeczywistymi właścicielami w stosunku do odsetek w części, w której ich źródłem będzie kapitał wniesiony do Systemu przez tych uczestników i w tym zakresie będą uzyskiwać przychód, o którym mowa w art. 3 ust. 2 ustawy o CIT w zw. z art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.
Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, przychody m.in. z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników podlegających ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu odsetek – podlegają opodatkowaniu podatkiem u źródła w wysokości 20% tych przychodów.
Jednak, zgodnie z art. 21 ust. 2 ustawy o CIT, przepisy ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobiegania podwójnemu opodatkowaniu (dalej: „UPO”), których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Tym samym, co do zasady odsetki uzyskiwane przez nierezydenta podlegają opodatkowaniu w Polsce stawką 20%, chyba że zastosowanie znajduje właściwa umowa w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu.
W związku z powyższym, w sytuacji jeśli w przyszłości Spółka będzie uiszczać odsetki do uczestników będących zagranicznymi podmiotami (mających rezydencję podatkową w innych krajach), to pod warunkiem posiadania przez Spółkę certyfikatów rezydencji podatkowej odbiorców odsetek, będzie uprawniona do zastosowania reguł przewidzianych dla odsetek w odpowiednich umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartych przez Polskę z krajami, w których odbiorcy tych odsetek będą mieli rezydencję podatkową.
Jednocześnie należy podkreślić, że ustawa o CIT nakłada dodatkowe wymagania warunkujące możliwość zastosowania preferencyjnej stawki wynikającej z odpowiedniej UPO.
W myśl art. 26 ust. 1 ustawy o CIT, osoby prawne dokonujące wypłat należności z tytułów wymienionych m.in. w art. 21 ust. 1 ustawy o CIT są co do zasady obowiązane jako płatnicy pobierać, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji. Przy weryfikacji warunków zastosowania stawki podatku innej niż określona w art. 21 ust. 1 zwolnienia lub warunków niepobrania podatku wynikających z UPO, płatnik jest obowiązany do dochowania należytej staranności. Przy ocenie dochowania należytej staranności uwzględnia się charakter, skalę działalności prowadzonej przez płatnika oraz powiązania w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 5 płatnika z podatnikiem.
Zgodnie natomiast z art. 26 ust. 2e ustawy o CIT, jeżeli łączna kwota należności wypłacanych m.in. z tytułu odsetek na rzecz podmiotu powiązanego przekroczyła w roku podatkowym obowiązujących u wypłacającego należności łącznie kwotę 2.000.000 zł na rzecz tego samego podatnika – osoby prawne wypłacające takie należności są co do zasady obowiązane jako płatnicy pobrać w dniu wykonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat według stawki podatku określonej w art. 21 ust. 1 ustawy o CIT od nadwyżki ponad ww. kwotę – bez możliwości niepobrania podatku na podstawie właściwej UPO, a także bez uwzględniania zwolnień lub stawek wynikających z przepisów szczególnych lub UPO.
W świetle powyższych przepisów, niepobranie podatku/zastosowanie preferencyjnej stawki wynikającej z UPO w odniesieniu do przyszłych wypłat odsetek na rzecz uczestników Systemu będących zagranicznymi podmiotami będzie możliwe jeśli:
- suma należności podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób prawnych wypłacanych przez Spółkę na rzecz danego uczestnika będącego zagranicznym podmiotem nie będzie przekraczała w danym w roku podatkowym kwoty 2.000.000 zł;
- Spółka posiadała będzie certyfikat rezydencji uczestnika będącego zagranicznym podmiotem – na moment dokonywania wypłaty;
- Spółka przeprowadzi weryfikację możliwości niepobrania podatku/zastosowania preferencyjnej stawki podatku z dochowaniem należytej staranności.
W konsekwencji więc, w analizowanej sytuacji, tak długo jak ww. warunki w przyszłości będą spełnione – Spółka, jako płatnik, uprawniona będzie do niepobrania podatku/ zastosowania preferencyjnej stawki zryczałtowanego podatku dochodowego w odniesieniu do odsetek wypłacanych na rzecz uczestników Systemu będących zagranicznymi podmiotami.
Poprawność stanowiska zaprezentowanego przez Wnioskodawcę znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez organy podatkowe. Tytułem przykładu:
- interpretacja indywidualna z dnia 11 stycznia 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.521.2021.2.DP, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, że:
w przypadku wypłaty przez Wnioskodawcę odsetek, Wnioskodawca powinien każdorazowo ustalić osobę podatnika, na rzecz którego przekazywane będą odsetki, a następnie zastosować postanowienia odpowiedniej umowy międzynarodowej tak, aby określić właściwą stawkę podatkową, czy też od tego podatku odstąpić, jeżeli dana umowa zawiera regulacje, na mocy których Polska jako państwo, w którym odsetki powstają – „państwo źródła”, zrezygnowała z opodatkowania danych przychodów wobec rezydentów państwa, z którym dana umowa została zawarta. W świetle powyższego, odsetki wypłacane przez Wnioskodawcę jako Uczestnika w ramach struktury cash-poolingu, których rzeczywistym odbiorcą (beneficial owner) będą poszczególni Uczestnicy lub Pool Leader będą podlegać opodatkowaniu podatkiem „u źródła” w Polsce z zastosowaniem postanowień umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej z państwem, w którym siedzibę ma rzeczywisty odbiorca (beneficial owner), tj. poszczególni Uczestnicy lub Pool Leader, pod warunkiem spełnienia określonych warunków do zastosowania postanowień umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.
- interpretacja indywidualna z dnia 20 września 2021 r., sygn. 0111-KDIB1-1.4010.252.2021.2.MF, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej odstępując od uzasadnienia uznał za prawidłowe stanowisko podatnika, że:
jeśli Spółka będzie uiszczać odsetki do uczestników Cash Poolingu mających rezydencję podatkową w innych krajach, to będzie uprawniona do zastosowania reguł przewidzianych dla odsetek w umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej przez Polskę z krajem, w którym odbiorca tych odsetek ma rezydencję podatkową (gdzie reguły te obejmują określoną stawkę podatku właściwą dla „odsetek” lub zwolnienie z podatku), pod warunkiem posiadania przez Spółkę certyfikatu rezydencji podatkowej dla odbiorcy odsetek.
W świetle powyższego, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w przypadku dołączenia do Systemu innych uczestników nie będących polskimi rezydentami podatkowymi, gdy odbiorcą rzeczywistym odsetek wypłacanych w ramach Systemu będzie nierezydent, Wnioskodawca będzie obowiązany do poboru podatku u źródła od odsetek na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, ale jednocześnie będzie mógł zastosować zwolnienie lub preferencyjną stawkę zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych, zgodnie z postanowieniami odpowiedniej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Natomiast Organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.