Ustalenie, czy sprzedaż Udziałów otrzymanych przez Fundację tytułem umowy darowizny od Fundatora oraz jeszcze w fazie w organizacji, będzie zwolniona ... - Interpretacja - 0114-KDIP2-1.4010.269.2024.4.KW

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 10 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.269.2024.4.KW

Temat interpretacji

Ustalenie, czy sprzedaż Udziałów otrzymanych przez Fundację tytułem umowy darowizny od Fundatora oraz jeszcze w fazie w organizacji, będzie zwolniona z opodatkowania.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zakresie ustalenia czy:

  • sprzedaż Udziałów otrzymanych przez Fundację tytułem umowy darowizny od Fundatora, będzie zwolniona od podatku dochodowego od osób prawnych na mocy art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy CIT, a co za tym idzie stawka podatku, o której mowa w art. 24r ust. 1 ustawy o CIT nie znajdzie w tym przypadku zastosowania, niezależnie od okresu jaki upłynie pomiędzy darowizną Udziałów na rzecz Fundacji a zbyciem Udziałów przez Fundację - jest prawidłowe;
  • analogiczne stanowisko do zawartego w pytaniu nr 1 należy przyjąć, w sytuacji gdy do zbycia Udziałów przez Fundację dojdzie, jeszcze w fazie, o której mowa w art. 23 ustawy o fundacji rodzinnej, tj. w organizacji- jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 17 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania fundacji rodzinnej.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Fundacja rodzinna w organizacji (dalej „Wnioskodawca” lub „Fundacja”) została powołana na podstawie aktu założycielskiego sporządzonego w formie aktu notarialnego zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. poz. 326 - zwana dalej „UFR” lub „Ustawa o fundacji rodzinnej”). Wniosek o rejestrację Fundacji został złożony do właściwego sądu rejestrowego, przy czym na dzień złożenia wniosku nie została ona jeszcze zarejestrowana w rejestrze fundacji rodzinnych. Jednocześnie - co wynika wprost z treści art. 23 ust. 3 UFR - Wnioskodawca, działając jako fundacja rodzinna w organizacji może zarządzać we własnym imieniu posiadanym majątkiem i zapewniać jego ochronę, w szczególności nabywać prawa, w tym własność nieruchomości i inne prawa rzeczowe, zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozywanym. W momencie, w którym nastąpi wskazany wpis Fundacji zostanie zakończona faza w organizacji.

Fundatorem Fundacji jest osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych, polski rezydent podatkowy, podlegający w Polsce opodatkowaniu od całości swoich dochodów („Fundator”). Beneficjentami Fundacji są, poza Fundatorem, małżonek oraz wszyscy wspólni zstępni, a w przypadku braku powyższych osób w przyszłości wskazani wcześniej na tę okoliczność przez Fundatora lub Zgromadzenie Beneficjentów osoby fizyczne lub organizacja pożytku publicznego.

Fundacja została powołana na czas nieoznaczony. Dla Fundatora oraz jego rodziny, Fundacja stanowić ma optymalne oraz zgodne z obowiązującym prawem rozwiązanie, umożliwiające przekazanie części majątku rodzinnego do niezależnej jednostki prawnej. Fundacja ma pozwolić na utrzymanie zarządzania majątkiem w sytuacji śmierci lub niezdolności Fundatora do podejmowania decyzji dotyczących majątku, co zminimalizuje ryzyko zaburzeń lub spadku wartości majątku rodzinnego. Fundacja pozwoli również na ustalenie celów i wytycznych dotyczących zarządzania kapitałem. Dzięki temu majątek, będzie mógł być wykorzystywany w sposób służący długoterminowym interesom rodziny, a nie jedynie bieżącym potrzebom spadkobierców. Zgodnie ze Statutem, celem działania Fundacji jest zapewnienie bezpiecznej sukcesji obejmującej majątek Fundatora, zarządzanie rodzinnym majątkiem oraz podejmowanie działań mających na celu zwiększenie majątku rodzinnego i uzyskiwania pożytków wynikających z jego posiadania, ochrona majątku rodzinnego, a także realizacja strategii dalszego jego rozwoju, zaspokojenie potrzeb Beneficjentów poprzez spełniania świadczeń na ich rzecz na zasadach określonych w Ustawie oraz Statucie.

W akcie założycielskim, Fundator zobowiązał się do wniesienia do Fundacji środków pieniężnych na pokrycie funduszu założycielskiego w kwocie 100.000 zł. Statut Fundacji określa jej majątek jako fundusz założycielski oraz mienie nabyte przez Fundację w okresie jej działalności oraz wskazuje, że zarówno Fundator, jak i Beneficjenci oraz osoby trzecie mogą wnosić mienie do Fundacji.

W związku z posiadaniem przez Fundatora statusu jednego z udziałowców spółki A. Sp. z o.o., zarejestrowanej pod numerem KRS: (…) („Spółka”) Fundator zawrze z Fundacją umowę darowizny wszystkich posiadanych w Spółce udziałów. Na mocy tej umowy Fundacja, jako obdarowany, nabędzie od Fundatora, będącego darczyńcą, wszystkie posiadane przez niego udziałów w wyżej wymienionej Spółce. Należy zaznaczyć, że Fundator nie jest posiadaczem wszystkich udziałów w Spółce. Z uwagi na dojrzałość inwestycyjną projektu rozwijanego w ramach ww. Spółki, Fundacja po tym jak stanie się współudziałowcem ww. Spółki, będzie prowadziła działania dotyczące pozyskania inwestora, który będzie posiadał środki finansowe niezbędne do realizacji inwestycji przygotowanej przez ww. Spółkę i będzie zainteresowany nabyciem Udziałów od Fundacji. Do czasu sprzedaży Udziałów, Fundacja będzie zarządzała Udziałami jako ich właściciel. Fundacja nabędzie więc Udziały w celu poszukiwania inwestora i ich dalszego zbycia. Na dzień złożenia wniosku ani Fundacja ani Fundator, nie otrzymał jednak oferty nabycia Udziałów. Zgodnie z postanowieniami Statutu, Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie dozwolonym przez przepisy prawa, w szczególności przez przepisy ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, zatem w przypadku znalezienia inwestora i ewentualnej sprzedaży Udziałów, pozyskane z tego tytułu środki, pozwolą Fundacji na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie powyżej określonym. W celu pomnożenia majątku Fundacji, część środków uzyskanych ze sprzedaży Udziałów Fundacja zamierza przeznaczyć na działalność prowadzoną w celach i w zakresie dopuszczonym ustawą z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej. Pozostała zaś część środków uzyskanych ze sprzedaży Udziałów zostanie wypłacona jako świadczenie na rzecz niektórych beneficjentów Fundacji, zgodnie z przepisami prawa.

Pytania

1.Czy sprzedaż Udziałów otrzymanych przez Fundację tytułem umowy darowizny od Fundatora, będzie zwolniona od podatku dochodowego od osób prawnych na mocy art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy CIT, a co za tym idzie stawka podatku, o której mowa w art. 24r ust. 1 ustawy o CIT nie znajdzie w tym przypadku zastosowania, niezależnie od okresu jaki upłynie pomiędzy darowizną Udziałów na rzecz Fundacji a zbyciem Udziałów przez Fundację?

2.Czy analogiczne stanowisko do zawartego w pytaniu nr 1 należy przyjąć, w sytuacji gdy do zbycia Udziałów przez Fundację dojdzie, jeszcze w fazie, o której mowa w art. 23 ustawy o fundacji rodzinnej, tj. w organizacji?

Państwa stanowisko w sprawie

Pytanie nr 1

Zasady opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych określają przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej w skrócie: „ustawa o CIT”).

Jednocześnie, art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT „Zwalnia się od podatku fundację rodzinną”, przy czym jak wskazuje art. 6 ust. 7 ustawy o CIT „Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej".

Stosownie do treści art. 24r ustawy o CIT, w zakresie w jakim Fundacja Rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy o fundacjach rodzinnych, stawka podatku CIT wynosi 25 % podstawy opodatkowania.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej "Fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej".

Fundacja rodzinna co do zasady nie może wykonywać działalności gospodarczej w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 221). Wyjątek stanowi działalność, o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej, zgodnie z którym fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ww. ustawy tylko w zakresie:

1) zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;

2) najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;

3) przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;

4) nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;

5) udzielania pożyczek:

a) spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,

b) spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,

c) beneficjentom;

6) obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej;

7) produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50 % tego produktu;

8) gospodarki leśnej.

Z przywołanego już art. 5 ustawy o fundacjach rodzinnych wynika, że fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą m.in. w zakresie przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach. Może również nabywać i zbywać papiery wartościowe, instrumenty pochodne i prawa o podobnym charakterze. Ponadto, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w zakresie zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia. Przy czym powyższe zastrzeżenie nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4 (art. 5 ust. 3 ustawy o fundacjach rodzinnych).

Przywołany przepis pozwala zatem Fundacji prowadzić działalność polegającą na zbywaniu praw udziałowych w polskich spółkach handlowych, nawet jeśli takie prawa, składniki mienia zostały nabyte wyłącznie w celu ich dalszego zbycia oraz niezależnie od tego jaki okres upłynął pomiędzy datą nabycia praw udziałowych w spółce prawa handlowego, a datą zbycia takich praw. Nie istnieje przepis, który nakładałby jakikolwiek minimalny okres posiadania przez fundację rodziną praw udziałowych w spółce prawa handlowego przed ich zbyciem. Interpretacja wskazanych przepisów prowadzi do wniosku, iż sytuacja w której Fundacja staje się właścicielem udziałów w Spółce w związku z wniesieniem ich przez fundatora do fundacji rodzinnej może być uznana za „przystąpienie” do sp. z o.o. (art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o fundacjach rodzinnych) albo za „nabycie” udziałów w sp. z o.o. (art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o fundacjach rodzinnych.). Oba te zwroty nie zostały zdefiniowane w ustawie o fundacjach rodzinnych, więc należy je rozumieć zgodnie ze znaczeniem językowym. Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN „przystąpić” to zacząć jakąś czynność, działalność albo przyłączyć się do jakiejś grupy, organizacji lub wziąć w czymś udział, natomiast „nabyć” to otrzymać coś na własność albo zyskać coś lub zdobyć. Oba te zwroty można odnosić do udziałów w sp. z o.o., które fundator wnosi do fundacji rodzinnej i które tym samym stają się własnością fundacji rodzinnej. Kwestią dyskusyjną w przedmiotowych okolicznościach mogłoby być jedynie to, czy Udziały powinny być uznane za prawa wynikające z uczestnictwa w spółkach handlowych, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o fundacji rodzinnej, czy za prawa o podobnym charakterze do papierów wartościowych (jakim są np. akcje), o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o fundacji rodzinnej, lecz finalnie nie zmienia to faktu, że w każdym przypadku jest to mienie, którego zbycie nie jest objęte żadnymi restrykcjami wynikającymi z ustawy o fundacji rodzinnej. Nie sposób tym samym uznać, że ewentualne zbycie Udziałów przez Fundację stanowić będzie działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej, a co za tym idzie, nie ma podstaw do odmowy skorzystania przez nią ze zwolnienia przewidzianego w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT. W konsekwencji ewentualny przychód Fundacji ze zbycia Udziałów, nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, ponieważ przychód ten będzie zwolniony z podatku na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.

Stanowisko to, na przykładzie sprzedaży udziałów w sp. z o.o. uprzednio wniesionych przez fundatora do fundacji rodzinnej, znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 19 października 2023 r. (sygn. 0111-KDIB1-2.4010.192.2023.1.DP), w której stwierdzono „Mając na uwadze powyższe przepisy, w szczególności brzmienie ww. art. 5 ust. 3 ustawy o fundacji rodzinnej, należy stwierdzić, że sprzedaż udziałów w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością, które zostały wniesione przez fundatorów na pokrycie funduszu założycielskiego fundacji rodzinnej mieści się w zakresie określonym w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej. A zatem, w przedmiotowej sprawie nie będzie miał zastosowania art. 24r ust. 1 w zw. z art. 6 ust. 7 ustawy o CIT. Mając na względzie powyższe, po stronie fundacji rodzinnej sprzedaż udziałów w sp. z o.o., które zostały wniesione przez fundatorów na pokrycie funduszu założycielskiego fundacji rodzinnej nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem CIT, ponieważ dochód ten będzie zwolniony z podatku CIT na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT”.

Analogiczne stanowisko zostało także wyrażone w wydanych interpretacjach indywidualnych, w tym w interpretacji:

  • z dnia 15 lutego 2024 r., Znak: 0111-KDIB1-1.4010.750.2023.1.RH,
  • z dnia 27 grudnia 2023 r. Znak: 0111-KDIB1-2.4010.620.2023.1.EJ
  • z dnia 1 grudnia 2023 r., Znak: 0111-KDIB1-2.4010.450.2023.2.DP;
  • z dnia 15 listopada 2023 r., Znak: 0111-KDIB1-2.4010.244.2023.2.DP;

W ocenie Fundacji, przyszła sprzedaż Udziałów przez Fundację, otrzymanych przez nią wcześniej w ramach darowizny, będzie mieściła w zakresie określonym w art. 5 ustawy o fundacjach rodzinnych, a w konsekwencji przyszły przychód uzyskany przez Fundację z tej sprzedaży, będzie zwolniony z podatku CIT na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 w zw. z art. 6 ust. 7 ustawy o CIT.

Pytanie nr 2

Stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy o CIT, ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.

W myśl art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy o CIT, przepisy ustawy mają również zastosowanie do fundacji rodzinnej w organizacji. Zgodnie z art. 4a pkt 36 ustawy o CIT ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej oznacza to „fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. poz. 326)”. Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej - oznacza to zatem fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z o fundacji rodzinnej.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy o fundacjach, fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów Z chwilą sporządzenia aktu założycielskiego albo ogłoszenia testamentu powstaje fundacja rodzinna w organizacji (art. 23 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej). Fundacja rodzinna w organizacji może zarządzać we własnym imieniu posiadanym majątkiem i zapewniać jego ochronę, w szczególności nabywać prawa, w tym własność nieruchomości i inne prawa rzeczowe, zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozywanym (art. 23 ust. 3 ustawy o fundacjach rodzinnych).

Przedkładając powyższe na wskazane we wniosku zdarzenie przyszłe, zdaniem Fundacji, uzyskany przez nią ewentualny przychód z tytułu odpłatnego zbycia (sprzedaży) Udziałów korzystać będzie ze zwolnienia przewidzianego w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, a co za tym idzie stawka, o której mowa w art. 24r ust. 1 ww. ustawy nie znajdzie w tym przypadku zastosowania. Fundacja rodzinna, jako osoba prawna podlega zatem zasadom opodatkowania dochodów osób prawnych na mocy art. 1 ust. 1 ww. ustawy, zaś Ustawodawca utożsamia skutki podatkowe przypisywane fundacji rodzinnej analogicznie dla fundacji rodzinnej w organizacji. Gdyby zatem do zbycia Udziałów doszło jeszcze w fazie przedrejestracyjnej, nie powoduje to dla fundacji rodzinnej innych skutków prawnych niż dla fundacji rodzinnej nie posiadającej już tego statusu. Co bowiem istotne, w myśl art. 6 ust. 7 ww. ustawy „zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

W myśl art. 4a pkt 36 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „updop”):

Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej – oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. poz. 326).

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”):

Ustawa reguluje organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej, w tym prawa i obowiązki fundatora i beneficjenta.

Z kolei zgodnie z art. 2 ust. 1 ufr:

Fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.

Art. 4 ust. 1 ufr stanowi, że

fundacja rodzinna nabywa osobowość prawną z chwilą wpisu do rejestru fundacji rodzinnych.

Stosownie do art. 1 ust. 1 updop:

Ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.

W myśl art. 1 ust. 3 pkt 3 updop:

Przepisy ustawy mają również zastosowanie do fundacji rodzinnych w organizacji.

Zatem, fundacja rodzinna, jako osoba prawna podlegać będzie zasadom opodatkowania dochodów osób prawnych na mocy art. 1 ust. 1 updop.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 updop:

Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.

Zgodnie z art. 6 ust. 6 -10 updop:

6. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q.

7. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.

8. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5%.

9. Fundacja rodzinna w organizacji traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, w przypadku gdy nie została zgłoszona do rejestru fundacji rodzinnych w terminie sześciu miesięcy od dnia jej powstania albo postanowienie sądu rejestrowego odmawiające jej zarejestrowania stało się prawomocne, przy czym utrata prawa do zwolnienia następuje od dnia powstania fundacji rodzinnej w organizacji.

10. W przypadku, o którym mowa w ust. 9, fundacja rodzinna w organizacji jest obowiązana do:

1)  złożenia zeznania, o którym mowa w art. 27 ust. 1, albo takich zeznań obejmujących okres od początku jej powstania oraz

2)  zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę, przy czym odsetki nalicza się od następnego dnia po upływie terminu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, do dnia zapłaty podatku włącznie.

Zatem, fundacje rodzinne zostały, co do zasady, objęte podmiotowym zwolnieniem od podatku dochodowego od osób prawnych, jednakże jak wskazano powyżej są pewne wyjątki.

Ad. 1

Państwa wątpliwości w zakresie pytania 1 dotyczą ustalenia czy sprzedaż Udziałów otrzymanych przez Fundację tytułem umowy darowizny od Fundatora, będzie zwolniona od podatku dochodowego od osób prawnych na mocy art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy CIT, a co za tym idzie stawka podatku, o której mowa w art. 24r ust. 1 ustawy o CIT nie znajdzie w tym przypadku zastosowania, niezależnie od okresu jaki upłynie pomiędzy darowizną Udziałów na rzecz Fundacji a zbyciem Udziałów przez Fundację.

Zwolnienie, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT nie znajdzie zastosowania do fundacji rodzinnych wykonujących działalność gospodarczą inną, niż działalność gospodarcza, której wykonywanie przez fundację rodzinną dopuszczają przepisy ustawy o fundacji rodzinnej.

Działalność prowadzona przez fundację rodzinną poza dozwolonym zakresem wskazanym w ww. art. 5 ufr, będzie podlegała opodatkowaniu na podstawie przepisu art. 24r updop, zgodnie z którym:

1. W zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.

2. Do fundacji rodzinnej, o której mowa w ust. 1, przepis art. 15 ust. 2 stosuje się odpowiednio.

3. Do fundacji rodzinnej, o której mowa w ust. 1, nie stosuje się zwolnień i odliczeń określonych w art. 17-18f.

Wskazać należy, że fundacja rodzinna co do zasady nie będzie mogła wykonywać działalności gospodarczej w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 221 ze zm., dalej: „prawo przedsiębiorców”). Wyjątek ma stanowić działalność, o której mowa w art. 5 ust. 1 ufr.

Zgodnie z art. 5 ufr:

1. Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:

1) zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;

2) najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;

3) przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;

4) nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;

5) udzielania pożyczek:

a) spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,

b) spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,

c) beneficjentom;

6) obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej;

7) produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu;

8) gospodarki leśnej.

2. Działalność, o której mowa w ust. 1 pkt 7 i 8, fundacja rodzinna może wykonywać wyłącznie w związku z prowadzonym gospodarstwem rolnym.

3. Przepis ust. 1 pkt 1 nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4.

Natomiast, w myśl art. 5 ust. 3 ufr:

Przepis ust. 1 pkt 1 nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż celem statutowym Fundacji jest gromadzenie mienia, zarządzanie nim w interesie beneficjentów oraz spełnianie świadczeń na rzecz beneficjentów.

W uzasadnieniu do projektu ustawy o fundacji rodzinnej (Druk nr 2798) wskazano, że majątek fundacji rodzinnej, rozumiany jako aktywa, będzie stanowić mienie w rozumieniu Kodeksu cywilnego. Wyposażenie fundacji rodzinnej w początkowe aktywa będzie zadaniem fundatora, który przeniesie mienie przeznaczone na realizację celów fundacji rodzinnej i tym samym zasili początkowo fundusz założycielski. Wartość aktywów fundacji rodzinnej nie powinna być niższa niż 100 000 złotych.

Zgodnie z art. 44 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.):

Mieniem jest własność i inne prawa majątkowe.

Biorąc pod uwagę powyższe, dla celów opodatkowania fundacji rodzinnej szczególne znaczenie ma prawidłowe ustalenie, czy fundacja ta prowadzi działalność zgodnie ze wskazanymi przez ustawodawcę wymogami. Zgodnie bowiem z art. 24r updop w zakresie, w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ufr, stawka CIT wynosi 25% podstawy opodatkowania.

W przedmiotowej sprawie należy zatem zbadać, czy sprzedaż udziałów darowanych fundacji rodzinnej, mieści się w zakresie określonym w art. 5 ufr.

Jak wynika z opisu sprawy, Fundatorem Fundacji jest osoba fizyczna. Beneficjentami Fundacji są, poza Fundatorem, małżonek oraz wszyscy wspólni zstępni, a w przypadku braku powyższych osób w przyszłości wskazani wcześniej na tę okoliczność przez Fundatora lub Zgromadzenie Beneficjentów osoby fizyczne lub organizacja pożytku publicznego. Fundacja została powołana na czas nieoznaczony. Fundacja ma pozwolić na utrzymanie zarządzania majątkiem w sytuacji śmierci lub niezdolności Fundatora do podejmowania decyzji dotyczących majątku, co zminimalizuje ryzyko zaburzeń lub spadku wartości majątku rodzinnego. Fundacja pozwoli również na ustalenie celów i wytycznych dotyczących zarządzania kapitałem. W akcie założycielskim, Fundator zobowiązał się do wniesienia do Fundacji środków pieniężnych na pokrycie funduszu założycielskiego w kwocie 100.000 zł. Statut Fundacji określa jej majątek jako fundusz założycielski oraz mienie nabyte przez Fundację w okresie jej działalności oraz wskazuje, że zarówno Fundator, jak i Beneficjenci oraz osoby trzecie mogą wnosić mienie do Fundacji. W związku z posiadaniem przez Fundatora statusu jednego z udziałowców spółki A. Sp. z o.o. Fundator zawrze z Fundacją umowę darowizny wszystkich posiadanych w Spółce udziałów. Na mocy tej umowy Fundacja, jako obdarowany, nabędzie od Fundatora, będącego darczyńcą, wszystkie posiadane przez niego udziałów w wyżej wymienionej Spółce. Fundacja po tym jak stanie się współudziałowcem ww. Spółki, będzie prowadziła działania dotyczące pozyskania inwestora, który będzie posiadał środki finansowe niezbędne do realizacji inwestycji przygotowanej przez ww. Spółkę i będzie zainteresowany nabyciem Udziałów od Fundacji. Fundacja nabędzie więc Udziały w celu poszukiwania inwestora i ich dalszego zbycia. W celu pomnożenia majątku Fundacji, część środków uzyskanych ze sprzedaży Udziałów Fundacja zamierza przeznaczyć na działalność prowadzoną w celach i w zakresie dopuszczonym ustawą z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej. Pozostała zaś część środków uzyskanych ze sprzedaży Udziałów zostanie wypłacona jako świadczenie na rzecz niektórych beneficjentów Fundacji, zgodnie z przepisami prawa.

Jak wynika z art. 5 ufr, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w zakresie przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach. Ponadto, jak wynika z powołanego przepisu, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w zakresie zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia. Przy czym powyższe nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach (art. 5 ust. 3 ufr).

Mając na względzie przywołany art. 5 ust. 3 ufr, stwierdzić należy, że fundacja rodzinna może prowadzić działalność polegającą na zbywaniu praw wynikających z przystąpienia do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze a także papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze, nawet jeśli takie prawa i składniki mienia zostały nabyte wyłącznie w celu ich dalszego zbycia.

Na gruncie art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr, fundacja rodzinna może przystępować do spółek handlowych i innych wymienionych w tym przepisie podmiotów, uczestniczyć w nich oraz wykonywać wszelkie prawa wynikające z tych tytułów, również z nich występować czy zbywać części udziału. Podkreślić należy, że zbywanie udziałów w A. Sp. z o.o. nie mieści się w zakresie działalności wskazanej w art. 5 ust. 1 pkt 4 ufr.

Wobec powyższego, zdaniem organu, sprzedaż udziałów otrzymanych przez Fundację tytułem umowy darowizny od Fundatora bez względu na upływ czasu pomiędzy umową darowizny a sprzedażą inwestorowi, mieści się w zakresie określonym w art. 5 ufr. A zatem, w przedmiotowej sprawie nie będzie miał zastosowania art. 6 ust. 7 oraz art. 24r ust. 1 updop.

W konsekwencji przysporzenie Fundacji, otrzymane w związku ze sprzedażą opisanych udziałów, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem dochodowym, ponieważ dochód ten będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 updop – niezależnie od długości okresu jaki upłynie pomiędzy zawarciem umowy darowizny ww. udziałów, a zawarciem umowy ich sprzedaży na rzecz inwestora.

W świetle powyższego Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Ad. 2

Należy podkreślić, że cytowany wyżej art. 4a pkt 36 updop wskazuje, że:

Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej - oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. poz. 326).

Stosownie do art. 1 ust. 1 i 3 updop:

1.Ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.

2.Przepisy ustawy mają również zastosowanie do fundacji rodzinnych w organizacji.

Zgodnie z art. 23 ust. 3 ufr:

Fundacja rodzinna w organizacji zarządza we własnym imieniu posiadanym majątkiem i zapewnia jego ochronę, w szczególności nabywa prawa, w tym własność nieruchomości i inne prawa rzeczowe, zaciąga zobowiązania, pozywa i jest pozywana.

Należy zatem stwierdzić, że zwolnienie, o którym mowa w art.6 ust. 1 pkt 25 updop może znaleźć zastosowanie także w sytuacji, gdy sprzedaż udziałów otrzymanych przez Fundację w drodze darowizny zostanie dokonana przed wpisem Fundacji do właściwego rejestru.

Ponadto, zgodnie z powołanym już wyżej art. 6 ust. 9 i 10 ufr:

9. Fundacja rodzinna w organizacji traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, w przypadku gdy nie została zgłoszona do rejestru fundacji rodzinnych w terminie sześciu miesięcy od dnia jej powstania albo postanowienie sądu rejestrowego odmawiające jej zarejestrowania stało się prawomocne, przy czym utrata prawa do zwolnienia następuje od dnia powstania fundacji rodzinnej w organizacji.

10. W przypadku, o którym mowa w ust. 9, fundacja rodzinna w organizacji jest obowiązana do:

1) złożenia zeznania, o którym mowa w art. 27 ust. 1, albo takich zeznań obejmujących okres od początku jej powstania oraz

2) zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę, przy czym odsetki nalicza się od następnego dnia po upływie terminu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, do dnia zapłaty podatku włącznie.

Odnosząc się do powyższego, zdaniem organu w sytuacji gdy sprzedaż udziałów otrzymanych przez Fundację tytułem darowizny nastąpi przed wpisem Fundacji do właściwego rejestru (tj. w momencie, gdy Fundacja będzie fundacją rodzinną w organizacji), otrzymane przez Fundację przysporzenie korzystać będzie ze zwolnienia, określonego w art. 6 ust. 1 pkt 25 – przy założeniu, że sąd rejestrowy dokona ostatecznie wpisu Fundacji do rejestru.

Zatem, gdyby do zbycia udziałów doszło jeszcze w fazie przedrejestracyjnej, nie powoduje to dla fundacji rodzinnej w organizacji innych skutków prawnych niż dla fundacji rodzinnej nie posiadającej już tego statusu.

W świetle powyższego Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego oraz muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA) albo

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).