Zaliczenie wydatków na psa do kosztów uzyskania przychodów. - Interpretacja - null

ShutterStock

Zaliczenie wydatków na psa do kosztów uzyskania przychodów. - Interpretacja - 0114-KDIP2-2.4010.335.2024.2.PK

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Zaliczenie wydatków na psa do kosztów uzyskania przychodów.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

1 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 26 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z zakupem i utrzymaniem psa rasy (...).

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie z 5 sierpnia 2024 r. – pismem z 14 sierpnia 2024 r. (data wpływu: 16 sierpnia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Firma planuje rozszerzyć swoją działalność o produkcję i sprzedaż ubrań oraz akcesoriów dla psów, w szczególności dla konkretnej rasy psów – dla (...). W związku z tym, spółka zamierza zakupić psa tej rasy – (...), który będzie pełnił rolę modela podczas procesu produkcji oraz w celach marketingowych. Pies będzie wykorzystywany do następujących celów:

1. Model do tworzenia i produkcji ubrań dla psów:

Pies będzie używany jako model podczas projektowania i szycia ubrań, co pozwoli na dopasowanie produktów do konkretnej rasy psów i zapewni ich wysoką jakość i funkcjonalność. (...) są specyficzną grupą psów o nietypowej budowie, więc model podczas procesu tworzenia jest niezbędny.

2.Cel marketingowy:

Pies będzie występował jako model na sesjach zdjęciowych, które będą wykorzystywane w kampaniach reklamowych, katalogach produktowych oraz na stronie internetowej firmy. Jego obecność ma na celu zaprezentowanie produktów, zwiększenie atrakcyjności produktów i wzmocnienie przekazu marketingowego.

Koszty związane z zakupem i utrzymaniem psa

Zakup psa oraz związane z nim koszty utrzymania będą obejmowały:

  • Zakup psa
  • Akcesoria niezbędne do życia i zdrowia psa (smycze, obroże, legowiska, zabawki)
  • Koszty wyżywienia psa
  • Opieka weterynaryjna (w tym regularne badania, szczepienia, leczenie)
  • Ubezpieczenie psa (OC itp.)

Zakup psa oraz koszty jego utrzymania, które są bezpośrednio związane z działalnością firmy, mają na celu zwiększenie przychodów poprzez poprawę jakości produktów oraz efektywność działań marketingowych.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

Obecnie wnioskodawca prowadzi działalność jako salon pielęgnacji dla psów i kotów (salon groomerski), oraz przeprowadzamy szkolenia groomerskie. Chcemy poszerzyć działalność o projektowanie, produkcję i sprzedaż ubrań dla (...) w segmencie premium.

W umowie kupna-sprzedaży nabywcą będzie spółka – A. sp. z o.o. Opiekunem dbającym o dobrostan zwierzęcia będzie członek zarządu spółki – A.A.

Zostanie podpisana umowa pomiędzy członkiem zarządu a spółką. Umowa zawierać będzie wszystkie informacje dotyczące opieki i obowiązków nad psem, zawarte w niej będzie, np. miejsce przebywania psa poza godzinami pracy i obowiązki związane z dobrobytem psa i odpowiedzialnością cywilną.

Wykonywanie obowiązków wynikających z wyżej wymienionej umowy będzie nieodpłatne.

W trakcie pracy i poza godzinami pracy spółki psem będzie zajmować się A.A., opiekun psa, członek zarządu spółki. Poza godzinami pracy spółki, pies będzie przebywał pod adresem zamieszkania członka zarządu.

Spółka będzie ponosić następujące wydatki:

1.Zakup karmy i suplementów diety: Wydatki te będą obejmować zakup wysokiej jakości karmy oraz niezbędnych suplementów diety, dostosowanych do specyficznych potrzeb zdrowotnych rasy. Karmy będą dobierane tak, aby zapewnić psu odpowiednią kondycję fizyczną, co jest kluczowe dla pełnienia funkcji modela.

2.Opieka weterynaryjna: Wydatki na regularne wizyty u weterynarza, szczepienia, profilaktykę zdrowotną oraz ewentualne leczenie. Regularne badania weterynaryjne są konieczne, aby pies mógł w pełni sprawnie uczestniczyć w sesjach zdjęciowych oraz testowaniu produktów.

3.Akcesoria i wyposażenie: Zakup smyczy, obroży, legowisk, zabawek oraz innych akcesoriów niezbędnych do codziennej opieki i utrzymania psa w odpowiedniej kondycji.

4.Transport i udział w wydarzeniach: Koszty związane z transportem psa na sesje zdjęciowe, eventy marketingowe oraz inne wydarzenia, w których pies będzie brał udział jako model i ambasador marki.

Dokumentacja wydatków:

Wszystkie powyższe wydatki będą skrupulatnie udokumentowane poprzez faktury, rachunki oraz umowy, które będą przechowywane i ewidencjonowane w systemie księgowym firmy.

Zakup (...) zostanie dokonany w celach marketingowych oraz jako model do projektowania i tworzenia ubrań premium dedykowanych tej rasie. Wydatki te będą miały bezpośredni związek z działalnością naszej firmy, a ich celowość będzie uzasadniona następująco:

1.Wykorzystanie w marketingu: (...) będzie odgrywał kluczową rolę w przyszłych kampaniach marketingowych, sesjach zdjęciowych oraz materiałach promocyjnych naszej firmy. Jako centralny element wizerunku marki, pies ten przyczyni się do budowania rozpoznawalności firmy oraz zwiększania zainteresowania naszymi produktami, co bezpośrednio wpłynie na generowanie przychodów.

2.Modelowanie i projektowanie produktów: Pies tej rasy będzie wykorzystywany jako model w procesie projektowania i testowania ubrań premium dedykowanych (...). Pozwoli to na lepsze dostosowanie naszych produktów do specyficznych potrzeb właścicieli tych psów, co przyczyni się do wzrostu sprzedaży.

3.Wzmocnienie autentyczności marki: Właściwe wykorzystanie (...) jako integralnej części strategii marketingowej naszej firmy podkreśli zaangażowanie w jakość i autentyczność oferowanych produktów. Działania te będą miały na celu zbudowanie wiarygodności marki oraz lojalności wśród klientów, co zabezpieczy źródło naszych przychodów.

4.Segmentacja rynku: Posiadanie psa tej rasy umożliwi precyzyjne targetowanie działań marketingowych i sprzedażowych, co jest niezbędne dla skutecznego docierania do właścicieli (...), będących naszą główną grupą docelową. W efekcie, wydatki na zakup psa przyczynią się do efektywniejszego prowadzenia działań marketingowych i zapewnienia stabilności przychodów firmy.

Podsumowując, planowane wydatki na zakup (...) będą ściśle powiązane z przyszłym generowaniem przychodów oraz zabezpieczeniem ich źródła, poprzez skuteczne wykorzystanie psa w działaniach marketingowych oraz procesie projektowania produktów.

Pies będzie szkolony przez swojego opiekuna (członka zarządu) do tej roli, zgodnie zapisem w umowie pomiędzy A.A. a spółką, obowiązki będą wykonywane nieodpłatnie.

Zakup własnego (...) jest uzasadniony specyfiką i unikalnymi potrzebami naszej firmy. Nasza działalność polega na projektowaniu i tworzeniu ubrań premium dedykowanych wyłącznie tej rasie, co wymaga stałej dostępności psa do testowania, dopasowywania oraz prezentacji produktów. Posiadanie własnego psa daje nam następujące korzyści, które nie byłyby możliwe przy korzystaniu z psich modeli zewnętrznych ani ogólnodostępnych wymiarów rasy:

1.Stała dostępność do testów i sesji: Własny pies umożliwia nam przeprowadzanie regularnych testów produktów, w tym dokonywania bieżących korekt i dostosowywania projektów do indywidualnych potrzeb i wymagań (...). Użycie zewnętrznych modeli wiązałoby się z ograniczeniami czasowymi oraz logistycznymi, co mogłoby negatywnie wpłynąć na jakość i terminowość naszych produktów.

2.Precyzyjne dopasowanie produktów: Posiadanie własnego psa pozwala nam na bardziej precyzyjne dopasowanie naszych produktów do specyficznych potrzeb (...), co jest kluczowe w przypadku produktów premium, gdzie jakość wykonania i idealne dopasowanie są priorytetem. Specyficzna budowa anatomiczna (...) sprawia, że ubranko dla psa uszyte według standardowych wymiarów dla psa tej wysokości i o danej wadze będzie zupełnie niepasujące. Ich budowa anatomiczna jest zupełnie odmienna niż u pozostałych ras psów. Projektowanie i tworzenie ubranek premium dla (...) jest mocno niszowe.

3.Spójność wizerunkowa: Własny pies, będący stałym elementem naszych działań marketingowych, pomaga w budowaniu spójnego i autentycznego wizerunku marki. Używanie tego samego psa we wszystkich materiałach promocyjnych i sesjach zdjęciowych tworzy rozpoznawalność i zaufanie wśród klientów, co jest trudne do osiągnięcia przy korzystaniu z różnych psich modeli.

4.Unikalna identyfikacja wizualna: Własny pies staje się rozpoznawalnym symbolem naszej marki, co wyróżnia nas na tle konkurencji. Wykorzystanie jednego, stale obecnego psa we wszystkich naszych działaniach marketingowych wzmacnia identyfikację wizualną i przyciąga lojalnych klientów.

Z powyższych powodów zakup własnego (...) jest dla naszej firmy niezbędny i uzasadniony, zarówno z punktu widzenia operacyjnego, jak i strategicznego.

Pytanie

Czy koszty związane z zakupem psa można uznać za koszt uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (CIT)?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, kosztami uzyskania przychodu są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. W związku z tym, zakup psa oraz koszty jego utrzymania, które są bezpośrednio związane z działalnością firmy, mają na celu zwiększenie przychodów tworzenie wysokiej jakości produktów dla psów oraz efektywność działań marketingowych.

Pies jako model do szycia ubrań pozwala na dokładne dopasowanie produktów do potrzeb konkretnej rasy, co przyczyni się do wzrostu przychodów firmy poprzez poszerzenie działalności firmy. Ponadto, wykorzystywanie psa w kampaniach marketingowych zwiększa atrakcyjność oferty firmy, co również przełoży się na wyższe przychody.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: ustawa o CIT):

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.

Innymi słowy oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT podatnik ma możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków, pod tym warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu enumeratywnie wymienionych w przywołanym art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, mogą stanowić koszt uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo–skutkowym z osiągniętymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.

Właściwa i zgodna z treścią ustawowej regulacji kwalifikacja kosztów uzyskania przychodów powinna brać pod uwagę:

  • przeznaczenie wydatku (jego celowość, zasadność dla funkcjonowania podmiotu) oraz
  • potencjalną możliwość (analizowaną w dacie poniesienia wydatku na podstawie obiektywnych przesłanek) przyczynienia się danego wydatku do osiągnięcia przychodu.

W tym miejscu należy zauważyć, że ustawodawca nie definiuje, co należy rozumieć pod pojęciami: „w celu” osiągnięcia przychodu, jak i „zachowanie” lub „zabezpieczenie” źródła przychodów.

Zgodnie z definicjami zawartymi w Słowniku języka polskiego PWN, pojęcie:

a.„celowość” oznacza: „przydatność do jakichś potrzeb”, „świadome zmierzanie do celu”, „taki przebieg zjawisk, zdarzeń, działań ludzkich, jakby w swym rozwoju zmierzały one do określonego celu”,

b.„zabezpieczyć” oznacza: „zapewnienie ochrony przed czymś niebezpiecznym lub szkodliwym”, „uczynienie bezpiecznym”, „zapewnienie utrzymania czegoś w dotychczasowym stanie”, „zapewnienie komuś środków do życia”, „zapewnienie zaspokojenia roszczenia lub wykonanie kary”, natomiast

c.„zachować” oznacza: „pozostać w posiadaniu czegoś”, „dochować coś w niezmienionym stanie mimo upływu czasu lub niesprzyjających okoliczności”, „uchronić przed zapomnieniem”.

Można więc przyjąć, że koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów to takie koszty, które są poniesione w trakcie dążenia do uzyskania przychodów. Określony cel musi być widoczny w momencie ponoszenia kosztu. Ponadto, poniesione koszty winny omawiany cel realizować lub co najmniej zakładać jego realność. Koszty poniesione na zachowanie źródła przychodu to takie koszty, które poniesione zostały, aby przychody z danego źródła przychodów w dalszym ciągu występowały w nienaruszonym stanie oraz aby takie źródło w ogóle dalej istniało. Natomiast jako zabezpieczenie źródła przychodów powinno się przyjmować koszty poniesione na ochronienie istniejącego źródła przychodów, w taki sposób, aby to źródło funkcjonowało w bezpieczny sposób.

Podatnik, oceniając związek wydatku z prowadzoną działalnością gospodarczą, winien zakładać, że dany koszt może obiektywnie przyczynić się do osiągnięcia przychodu. Ponadto, należy mieć na względzie, że podatnik, uznając wydatek za koszt uzyskania przychodu, odnosi ewidentne korzyści, ponieważ o ten koszt zmniejsza podstawę opodatkowania. Na nim więc spoczywa ciężar udowodnienia, że określony wydatek jest kosztem uzyskania przychodu.

Z treści wniosku i uzupełnienia wynika, że zamierzają Państwo rozszerzyć działalność o produkcję i sprzedaż ubrań oraz akcesoriów dla psów rasy (...). Spółka zamierza zakupić psa tej rasy – (...). Pies będzie wykorzystywany do następujących celów:

1.jako model do tworzenia i produkcji ubrań dla psów - model podczas procesu projektowania i szycia ubrań, co ma pozwolić Państwu na dokładne dopasowanie produktów pod rasę;

2.do celów marketingowych - pies ma prezentować produkty podczas sesji zdjęciowych do kampanii reklamowych, katalogów produktowych oraz na stronie internetowej.

Pies będzie własnością Spółki, a jego opiekunem zostanie członek zarządu, z którym zostanie podpisana dodatkowa umowa, usługi te będzie świadczył nieodpłatnie.

Spółka będzie ponosić następujące wydatki:

1.Zakup karmy i suplementów diety: Wydatki te będą obejmować zakup wysokiej jakości karmy oraz niezbędnych suplementów diety, dostosowanych do specyficznych potrzeb zdrowotnych rasy. Karmy będą dobierane tak, aby zapewnić psu odpowiednią kondycję fizyczną, co jest kluczowe dla pełnienia funkcji modela.

2.Opieka weterynaryjna: Wydatki na regularne wizyty u weterynarza, szczepienia, profilaktykę zdrowotną oraz ewentualne leczenie. Regularne badania weterynaryjne są konieczne, aby pies mógł w pełni sprawnie uczestniczyć w sesjach zdjęciowych oraz testowaniu produktów.

3.Akcesoria i wyposażenie: Zakup smyczy, obroży, legowisk, zabawek oraz innych akcesoriów niezbędnych do codziennej opieki i utrzymania psa w odpowiedniej kondycji.

4.Transport i udział w wydarzeniach: Koszty związane z transportem psa na sesje zdjęciowe, eventy marketingowe oraz inne wydarzenia, w których pies będzie brał udział jako model i ambasador marki.

Wszystkie powyższe wydatki będą dokumentowane fakturami, rachunkami oraz umowami, które będą przechowywane i ewidencjonowane w systemie księgowym firmy.

Wskazują Państwo, że wydatki na zakup (...) będą ściśle powiązane z przyszłym generowaniem przychodów oraz zabezpieczeniem ich źródła, poprzez skuteczne wykorzystanie psa w działaniach marketingowych oraz procesie projektowania produktów.

1.Wykorzystanie w marketingu: (...) będzie odgrywał kluczową rolę w przyszłych kampaniach marketingowych, sesjach zdjęciowych oraz materiałach promocyjnych firmy – przyczyni się do budowania rozpoznawalności firmy oraz zwiększania zainteresowania naszymi produktami;

2.Modelowanie i projektowanie produktów: Pies tej rasy będzie wykorzystywany jako model w procesie projektowania i testowania ubrań premium, co pozwoli na lepsze dostosowanie produktów do specyficznych potrzeb właścicieli tych psów;

3.Wzmocnienie autentyczności marki: wykorzystanie (...) jako integralnej części strategii marketingowej firmy podkreśli zaangażowanie w jakość i autentyczność oferowanych produktów – buduje to wiarygodności marki oraz lojalności wśród klientów, co zabezpieczy źródło naszych przychodów.

4.Segmentacja rynku: Posiadanie psa tej rasy umożliwi precyzyjne działania marketingowe i sprzedażowe

Państwa zdaniem planowane wydatki na zakup (...) będą ściśle powiązane z przyszłym generowaniem przychodów oraz zabezpieczeniem ich źródła, poprzez skuteczne wykorzystanie psa w działaniach marketingowych oraz procesie projektowania produktów.

Państwa wątpliwości dotyczą tego, czy wskazane koszty mogą być uznane za koszt uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Należy mieć na uwadze, że „celowy” wydatek to przede wszystkim ten, który racjonalnie przyczynia się do osiągnięcia przychodu, ewentualnie zachowania lub zabezpieczenia jego źródła. Działania takie muszą mieć zatem charakter pozytywny, wpływający na przychód podatkowy.

Za taki wydatek można uznać pokrycie kosztów zakupu i utrzymania psa rasy (...), w związku z planami rozszerzenia istniejącej działalności o projektowanie i sprzedaż ubrań premium dla psów tej rasy. W tej perspektywie są to wydatki racjonalne, powiązane z osiąganiem przychodu przez Spółkę.

Nie sposób również przypisać wydatków na zakup i utrzymanie psa do wyłączeń wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT. Jest to katalog, który enumeratywnie wylicza rodzaje wydatków, których nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodów.

Na podstawie powyższego uznać należy, że wydatki na zakup i utrzymanie psa mają związek przyczynowo–skutkowy z działaniami spółki, mającymi na celu przygotowanie produktu o wysokiej jakości i dopasowaniu do konkretnej rasy oraz wypromowanie go, a przez to zwiększenie sprzedaży, czyli powiększenie Państwa przychodu.

Podsumowując, wydatki na zakup i utrzymanie psa stanowią koszty uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, ponieważ:

  • poniesione wydatki będą pokrywane ze środków Spółki;
  • wydatki będą dokumentowane za pomocą faktur wystawianych na Spółkę;
  • wartość poniesionych wydatków w żaden sposób nie zostanie Państwu zwrócona;
  • pies będzie wykorzystywany w sposób związany z prowadzoną działalności

Wobec powyższego Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 z późn. zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2383 ze zm.).