Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że posiadanie przez Wnioskodawcę jednostek uczestnictwa w RAIF (subfundusz SICAR) oraz osiąganie z tego t... - Interpretacja - null

Shutterstock

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że posiadanie przez Wnioskodawcę jednostek uczestnictwa w RAIF (subfundusz SICAR) oraz osiąganie z tego t... - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że posiadanie przez Wnioskodawcę jednostek uczestnictwa w RAIF (subfundusz SICAR) oraz osiąganie z tego tytułu przychodów będzie, zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 u.p.d.o.p, zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych, a w szczególności nie znajdzie do nich zastosowanie żadne wyłączenia wynikające z u.p.d.o.p, w tym wskazane w art. 6 ust. 7 u.p.d.o.p

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy posiadanie przez Fundację Rodzinną jednostek uczestnictwa w RAIF (subfundusz SICAR) oraz osiąganie z tego tytułu przychodów będzie, zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych, a w szczególności nie znajdzie do nich zastosowanie żadne wyłączenia wynikające z ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w tym wskazane w art. 6 ust. 7 ustawy.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 12 lipca 2024 r. (wpływ tego samego dnia).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawcą jest osoba prawną - Fundacją Rodzinną Rodziny (…) - będąca polskim rezydentem podatkowym i podlegającą opodatkowaniu w Polsce od całości osiąganych dochodów niezależnie od miejsca ich uzyskania.

Fundacja założona została na podstawie przepisów ustawy o fundacji rodzinnej (Dz. U. 2023 r. poz. 326 z dnia 21.02.2023 r. ze zm., dalej: „FundRodzU”). (…) r. fundacja uzyskała wpis do rejestru fundacji rodzinnych na podstawie postanowienia sądu rejonowego w Piotrkowie Trybunalskim, sygnatura akt (…). Statut fundacji został przyjęty na podstawie aktu notarialnego sporządzonego (…).

Fundacja rodzinna została założona przez małżonków (…) (dalej łącznie: „Fundatorzy” lub odrębnie: „Fundator”). Podstawowym celem założenia Fundacji Rodzinnej przez Fundatorów jest ochrona zgromadzonego mienia (także przed rozdrobnieniem), gromadzenie mienia, zarządzanie nim, zapewnienie kontynuacji działalności rodzinnych przedsiębiorstw oraz spełnianie świadczeń na rzecz beneficjentów, którymi są m.in. Fundatorzy. Fundatorzy pozostają w ustroju ustawowej wspólności majątkowej.

Szczegółowe cele Fundacji Rodzinnej określone zostały w statucie Fundacji Rodzinnej. Fundacja Rodzinna została powołana na czas nieokreślony. Pierwszy rok obrotowy Fundacji Rodzinnej zakończy się 31 grudnia 2024 r. Na chwilę obecną do Fundacji Rodzinnej wniesione zostały środki pieniężne w kwocie (…) złotych. Środki te zostały wniesione zgodnie z art. 17 FundRodzU i przeznaczone zostały na pokrycie funduszu założycielskiego (Fundator wnosi do fundacji rodzinnej mienie na pokrycie funduszu założycielskiego o wartości określonej w statucie, nie niższej niż 100.000,00 zł). Fundatorzy wnieśli (…) zł w gotówce. Proporcja mienia ustalona stosownie do art. 27 FundRodzU wynosi: (…)

Proporcja mienia ustalona została zgodnie z art. 27 FundRodzU:

 1. Prawa majątkowe wniesione przez fundatora albo osoby inne niż fundator do fundacji rodzinnej, ze wskazaniem osoby wnoszącej mienie oraz z określeniem rodzaju i wartości każdego z wniesionych składników mienia, w wysokości określonej według stanu i cen z chwili ich wniesienia oraz ich wartości podatkowej, zamieszcza się w spisie mienia;

 2. Fundator sporządza spis mienia wnoszonego do fundacji rodzinnej na pokrycie funduszu założycielskiego;

 3. Zarząd aktualizuje spis mienia i odpowiada za aktualność tego spisu;

 4. W spisie mienia zamieszcza się informację o aktualnych proporcjach, o których mowa w art. 28 ust. 1, dla każdego z fundatorów oraz fundacji rodzinnej. Stosownie do art. 27 ust. 5 FundRodzU Fundatorzy sporządzili spis mienia w formie pisemnej.

Fundacja będzie wykonywać działalność gospodarczą w zakresie: (…)

W analizowanym stanie przyszłym Fundacja w procesie wyposażania w mienie zyska prawo do dysponowania jednostkami uczestnictwa w zastrzeżonym alternatywnym funduszu inwestycyjnym RAIF z siedzibą w Luksemburgu (fr. societe d'investissement a capital variable - Fonds d'investissement alternatifs reserve,tj. spółka inwestycyjna o kapitale zmiennym - zastrzeżony alternatywny fundusz inwestycyjny) (dalej: „RAIF”).

RAIF posiada rezydencję podatkową w Luksemburgu i podlega tam nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. RAIF wraz ze wszystkimi subfunduszami są uznawani za jednego podatnika dla celów podatku dochodowego od osób prawnych w Luksemburgu i rezydenta podatkowego w Luksemburgu. RAIF nie jest transparentny podatkowo. RAIF podlega w Luksemburgu opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Jednocześnie dochód uzyskany z jednostek uczestnictwa w kapitale podwyższonego ryzyka posiadanych przez RAIF jest zwolniony z luksemburskiego podatku dochodowego, a wszelki dochód uzyskany ze sprzedaży, wniesienia lub likwidacji takich jednostek uczestnictwa jest zwolniony od opodatkowania podatkiem dochodowym w całości. Zgodnie z luksemburskimi przepisami podatkowymi, RAIF podlega zwolnieniu z podatku dochodowego na terytorium Luksemburga. RAIF jest natomiast opodatkowany podatkiem subskrypcyjnym (subscription tax), którego wysokość uzależniona jest od aktywów netto Funduszu.

RAIF działa w oparciu o luksemburskie przepisy dot. Zastrzeżonych Alternatywnych Funduszy Inwestycyjnych (Reserved Alternative Investment Fund). Zgodnie z przepisami obowiązującymi w Luksemburgu, RAIF musi być zarządzany przez Upoważnionego Zarządcę Alternatywnego Funduszu Inwestycyjnego (Authorized Alternative Investment Fund Manager; dalej: „Upoważniony ZAFI”), w rozumieniu Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi i zmiany dyrektyw 2003/41/WE i 2009/65/WE oraz rozporządzeń (WE) nr 1060/2009 i (UE) nr 1095/2010 (Dz. U.UE. L. z 2011 r. Nr 174, str. 1 z późn. zm.; dalej: AIFMD). Dyrektywa ta została zaimplementowana do polskiego prawa.

Działalność Upoważnionego ZAFI jest nadzorowana przez Komisję Nadzoru nad Sektorem Finansowym w Luksemburgu (the Commission de Surveillance du Secteur Financier; dalej: „CSSF”) a Upoważniony ZAFI, który zarządza RAIF, zobowiązany jest zapewnić, by RAIF działał zgodnie z przepisami dot. oferowania produktów w ramach AIFMD, w tym ma ustanowić depozytariusza i niezależnego audytora, przygotować raport roczny oraz wycenę aktywów RAIF.

Fundusz RAIF jest zarządzany przez podmiot z siedzibą w Luksemburgu, który prowadzi swoją działalność na podstawie zezwolenia właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym w Luksemburgu. Wyłącznym przedmiotem działalności RAIF jest zbiorowe lokowanie środków pieniężnych w papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego lub inne prawa majątkowe (np. wierzytelność z tytułu pożyczki).

RAIF działa w formie spółki handlowej prawa luksemburskiego posiadającej osobowość prawną, luksemburskiej spółki komandytowo-akcyjnej, utworzonej jako Societe en Commandite par Actions SCA. W podmiocie tym wyróżnia się dwóch wspólników: generalny partner (associe (commandite(s)) z prawem oraz możliwością reprezentacji oraz ograniczony partner (associe (commanditaire(s)) uprawniony jedynie do udziału w zyskach - takim partnerem stanie się Wnioskodawca.

W myśl prospektu emisyjnego RAIF, oraz zgodnie z ustawą o RAIF, spełniającym warunki dobrze poinformowanego jest: inwestor instytucjonalny, profesjonalny inwestor oraz każdy inny inwestor z poziomem inwestycyjnym nie mniejszym niż (…) EUR. Wnioskodawca zostanie wyposażony w jednostki uczestnictwa RAIF, a dokładnie w jednostki uczestnictwa w subfunduszu RAIF, zwane RAIF SICAR (Societe d’investissement en capital, inaczej zwana „spółką inwestującą w kapitał podwyższonego ryzyka”) - instrument inwestycyjny inwestujący w private equity i venture capital (dalej: „RAIF SICAR”). RAIF SICAR jest zwolniony z podatku u źródła, a dywidendy zwolnione są z podatku CIT i MTB (municipal business tax).

Polski rezydent inwestujący w fundusz RAIF SICAR jest zwolniony z opodatkowania w Luksemburgu. RAIF SICAR jako subfundusz RAIF jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych na terenie Luksemburga. RAIF nie podlega bezpośrednio nadzorowi CSSF. Jednakże ma wyznaczoną upoważnioną Inwestycję Alternatywną oraz depozytariusza, którzy podlegają pod nadzór CSSF, stąd RAFI pośrednio podlega pod nadzór CSSF.

Fundacja zostanie wyposażona jednostki uczestnictwa w RAIF SICAR. RAIF podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych oraz MTB, oraz jednocześnie posiada zwolnienie podmiotowe z tych podatków. Nie jest także podatnikiem podatku u źródła. RAIF wraz z subfunduszami (w tym RAIF SICAR) jest uznawany za jednego podatnika dla celów podatku dochodowego od osób prawnych w Luksemburgu i rezydenta w Luksemburgu w rozumieniu Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Wielkim Księstwem Luksemburga w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku sporządzonej w Luksemburgu dnia 14 czerwca 1995 r. (ze zmianami; dalej: „Konwencja”).

RAIF nie jest transparentny podatkowo. RAIF prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą w Luksemburgu, a także podlega w Luksemburgu opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, przy czym dochód uzyskany z papierów wartościowych oraz jednostek uczestnictwa w kapitale podwyższonego ryzyka posiadanych przez RAIF jest zwolniony z luksemburskiego podatku dochodowego, a wszelki dochód uzyskany ze sprzedaży, wniesienia lub likwidacji takich papierów wartościowych jest zwolniony od opodatkowania podatkiem dochodowym.

W polskim systemie podatkowym zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. 2024 r. poz. 232, dalej: „u.p.d.o.p”):

Zwalnia się od podatku instytucje wspólnego inwestowania, z zastrzeżeniem ust. 4, posiadające siedzibę w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, które spełniają łącznie następujące warunki:

 a) podlegają w państwie, w którym mają siedzibę, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania,

 b) wyłącznym przedmiotem ich działalności jest zbiorowe lokowanie środków pieniężnych, zebranych w drodze publicznego proponowania nabycia ich tytułów uczestnictwa w papiery wartościowe lub instrumenty rynku pieniężnego,

 c) prowadzą swoją działalność na podstawie zezwolenia właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym mają siedzibę,

 d) ich działalność podlega bezpośredniemu nadzorowi właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym mają siedzibę,

 e) posiadają depozytariusza przechowującego aktywa tej instytucji,

  f) zarządzane są przez podmioty, które prowadzą swoją działalność na podstawie zezwolenia właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym podmioty te mają siedzibę.

W zakresie zwolnień przedmiotowych z podatku dochodowego od osób prawnych konieczne jest spełnienie wszystkich ww. warunków, aby korzystać ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 58 u.p.d.o.p. RAIF:

- ma siedzibę w Luksemburgu,

- podlega tam opodatkowaniu od całości dochodów,

- posiada depozytariusza przechowującego jego aktywa i prowadzącego rejestr tych aktywów oraz monitorującego przepływy środków pieniężnych RAIF,

- jest zarządzany przez Upoważnionego Zarządcę, którego działalność jest nadzorowana przez Komisję Nadzoru nad Sektorem Finansowym w Luksemburgu (CSSF).

Pytanie

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym posiadanie przez Wnioskodawcę jednostek uczestnictwa w RAIF (subfundusz SICAR) oraz osiąganie z tego tytułu przychodów będzie, zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 u.p.d.o.p, zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych, a w szczególności nie znajdzie do nich zastosowanie żadne wyłączenia wynikające z u.p.d.o.p, w tym wskazane w art. 6 ust. 7 u.p.d.o.p?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, posiadanie jednostek uczestnictwa w funduszu RAIF subfundusz RAIF SICAR jest działalnością gospodarczą mieszcząca się w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej (dalej: „FundRodzU”), a tym samym przychody z tego tytułu korzystać będą ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 6 ust 1 pkt 25, oraz nie znajdzie zastosowania żadne wyłączenie zawarte u.p.d.o.p., w tym w art. 6 ust 7 u.p.d.o.p.

RAIF, w tym z subfunduszem RAIF SICAR ma osobowość prawną, jest luksemburskim rezydentem podatkowym. RAIF nie jest transparentny podatkowo.

RAIF (w tym subfundusz RAIF SICAR) podlega w Luksemburgu opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, przy czym dochód uzyskany z papierów wartościowych w kapitale podwyższonego ryzyka posiadanych przez RAIF SICAR jest zwolniony z luksemburskiego podatku dochodowego, a wszelki dochód uzyskany ze sprzedaży, wniesienia lub likwidacji takich papierów wartościowych jest zwolniony od opodatkowania podatkiem dochodowym w całości. Zgodnie z luksemburskimi przepisami podatkowymi, Fundusz podlega zwolnieniu z podatku dochodowego na terytorium Luksemburga. Fundusz jest natomiast opodatkowany podatkiem subskrypcyjnym (subscription tax), którego wysokość uzależniona jest od aktywów netto Funduszu (RAIF).

UZASADNIENIE STANOWISKA WNIOSKODAWCY

Zgodnie z art. 2 ust. 1 FundRodzU:

Fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.

Zgodnie z art. 4 FundRodzU:

 1. Fundacja rodzinna nabywa osobowość prawną z chwilą wpisu do rejestru fundacji rodzinnych.

 2. Rejestr fundacji rodzinnych prowadzi Sąd Okręgowy w Piotrkowie Trybunalskim, zwany dalej „sądem rejestrowym”.

 3. W postępowaniu przed sądem rejestrowym stosuje się przepisy ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego (Dz.U. z 2021 r. poz. 1805, z późn.zm.) o postępowaniu nieprocesowym, chyba że ustawa stanowi inaczej.

Zgodnie z art. 4a pkt 36 u.p.d.o.p.:

Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej - oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U.2023 poz. 326).

Zatem, fundacja rodzinna, jako podmiot posiadający osobowość prawną podlega zasadom opodatkowania dochodów osób prawnych na mocy art. 1 ust. 1 u.p.d.o.p.

Zgodnie z art. 6 ust 1 pkt 25 u.p.d.o.p.:

Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.

Zgodnie z art. 6 ust. 6 -10 u.p.d.o.p.:

 6. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q

 7. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.

 8. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5%.

 9. Fundacja rodzinna w organizacji traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, w przypadku gdy nie została zgłoszona do rejestru fundacji rodzinnych w terminie sześciu miesięcy od dnia jej powstania albo postanowienie sądu rejestrowego odmawiające jej zarejestrowania stało się prawomocne, przy czym utrata prawa do zwolnienia następuje od dnia powstania fundacji rodzinnej w organizacji.

Co do zasady, fundacje rodzinne są objęte podmiotowym zwolnieniem od podatku dochodowego od osób prawnych, od powyższego zwolnienia ustawa przewiduje jednak kilka wyjątków, w szczególności wykonywanie działalności gospodarczej niedozwolonej ustawą FundRodzU.

Zgodnie z art. 5 FundRodzU:

 1. Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie: (...)

 3) przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;

 4) nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze; (...).

 3. Przepis ust. 1 pkt 1 nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4.

W zakresie działalności prowadzonej przez fundację rodzinną poza dozwolonym zakresem wskazanym w ww. art. 5 ufr, będzie ona podlegała opodatkowaniu zgodnie z przepisem art. 24r u.p.d.o.p, zgodnie z którym:

 1. W zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.

 2. Do fundacji rodzinnej, o której mowa w ust. 1, przepis art. 15 ust. 2 stosuje się odpowiednio.

 3. Do fundacji rodzinnej, o której mowa w ust. 1, nie stosuje się zwolnień i odliczeń określonych w art. 17-18f.

W opisywanym stanie faktycznym fundacja rodzinna otrzyma jednostki uczestnictwa w zastrzeżonym alternatywnym funduszu inwestycyjnym (RAIF SICAR).

RAIF nie jest podmiotem transparentnym podatkowo. Jest rezydentem podatkowym Luksemburga, podlegającym tym opodatkowaniu od całości swoich dochodów niezależnie od miejsca ich osiągania. Fundusz posiada osobowość prawną. Należy zauważyć, że spółki handlowe, do których może przystąpić fundacja rodzinna (z pominięciem spółki partnerskiej, w której partnerami mogą być wyłącznie osoby fizyczne) są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Również spółka jawna, do której przystąpi fundacja rodzinna staje się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, o czym stanowi art. 1 ust. 7 u.p.do.p. dodany ustawą o fundacji rodzinnej. W dotychczasowej linii interpretacyjnej i orzeczniczej utarło się stwierdzenie, że fundacja rodzinna może przystępować i uczestniczyć jedynie w tych spółkach, które są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.

Fundacja otrzyma jednostki uczestnictwa w RAIF (subfundusz RAIF SICAR), z tego tytułu będzie czerpać dochody w postaci dywidend. Pochodzić będą one z podmiotu będącego podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Wnioskodawca będzie otrzymywać zyski z inwestycji kapitałowych. Dochody pochodzące z zysków z inwestycji kapitałowych Spółki będą w Fundacji zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych, na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 u.p.d.o.p. Na tle art. 7b u.p.d.o.p. należy wskazać że przychody Fundacji z tytułu zysków z inwestycji kapitałowych dokonywanych przez RAIF będą objęte zakresem „przychodów z zysków kapitałowych” i będą korzystały ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 u.p.d.o.p.

Zgodnie z tym przepisem: za przychody z zysków kapitałowych uważa się:

1) przychody z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4b, stanowiące przychody faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym:

 a) dywidendy, nadwyżki bilansowe w spółdzielniach oraz otrzymane przez uczestników funduszy inwestycyjnych lub instytucji wspólnego inwestowania dochody tego funduszu lub tej instytucji, w przypadku gdy statut przewiduje wypłacanie tych dochodów bez odkupywania jednostek uczestnictwa albo wykupywania certyfikatów inwestycyjnych, (...)

6) przychody: (...)

c) z tytułu uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych lub instytucjach wspólnego inwestowania.

Wnioskodawca posiadając w swoim bilansie po stronie aktywów jednostki uczestnictwa ujmie je jako „długoterminowe aktywa finansowe”.

Zgodnie z art. 5 ust 1 pkt 3 Fundacja rodzinna może bowiem prowadzić działalność gospodarczą w zakresie przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach. Fundacja rodzinna może zatem dokonywać obrotu akcjami, prawami poboru w rozumieniu Kodeksu spółek handlowych, prawami do akcji, warrantami subskrypcyjnymi, kwotami depozytowymi, obligacjami, listami zastawnymi, certyfikatami inwestycyjnymi i innymi zbywalnymi papierami wartościowymi. Papiery wartościowe, instrumenty pochodne i prawa o podobnym charakterze mogą być zbywane przez fundację rodzinną, nawet jeżeli zostały nabyte wyłącznie w celu ich dalszego zbycia (art. 5 ust. 3 FundRodzU).

W ocenie Wnioskodawcy posiadane jednostki uczestnictwa w RAIF (w subfunduszu RAIF SICAR), który nie jest podmiotem transparentnym podatkowo, podlegającemu nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terenie Luksemburga od dochodów niezależnie od miejsca ich osiągania jest działalnością mieszczącą się w art. 5 FundRodzU a tym samym korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 6 ust 1 pkt 26 u.p.d.o.p., oraz nie znajduje zastosowania żadne wyłączenie zdefiniowanew u.p.d.o.p., w tym w art. 6 ust 7 u.p.d.o.p.

Analogiczne stanowisko zaprezentowano w interpretacji indywidualnej z dnia 12 kwietnia 2024 r. sygn. 0114-KDIP2-1.4010.38.2024.1.KW.

Tożsame stanowisko zaprezentował swym orzeczeniu Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi (Wyrok WSA w Łodzi z 9 kwietnia 2024 r., sygn. akt I SA/Łd 114/24).

WSA w Łodzi stwierdził, że:

w świetle art. 5 ust. 1 pkt 3 znaczenie ma podobieństwo w warstwie regulacji prawnej danego podmiotu jako korporacji, czyli aby dany zagraniczny podmiot był podobny do spółki handlowej. Takim typem podmiotu jest fundusz, którego jednostki uczestnictwa zyska Wnioskodawca. Fundusz RAIF w Luksemburgu nazywany jest spółką handlową, posiada majątek odrębny od wspólników, ma organy, prawa udziałowe mogą być zbywane a wspólnicy (czyli Wnioskodawca) mają prawo do zysków. Fundusz RAIF ma osobowość prawną.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.

Zgodnie z art. 6 ust. 7 ustawy o CIT:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.

Jak wynika z art. 24r ust. 1 ustawy o CIT:

W zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”):

Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:

 3) przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach.

Państwa wątpliwość dotyczy ustalenia czy, posiadanie przez Fundacje Rodzinną jednostek uczestnictwa w RAIF (subfundusz SICAR) oraz osiąganie z tego tytułu przychodów będzie, zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych, a w szczególności nie znajdzie do nich zastosowanie żadne wyłączenia wynikające z tej ustawy, w tym wskazane w art. 6 ust. 7.

Powołana przez Państwa dyrektywa została zaimplementowana do polskiego systemu prawnego ustawą o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2016 r. poz. 615). Z uzasadnienia wprowadzanych zmian (druk nr 69) wynika, że: „Podstawowym celem projektu ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz niektórych innych ustaw (dalej: projekt) jest wdrożenie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (...)”.

Ustawa zmieniająca dokonała istotnych zmian w ustawie z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych, w tym wprowadziła do polskiego prawa instytucję alternatywnego funduszu inwestycyjnego (AFI), przez którą rozumie się instytucję wspólnego inwestowania, której przedmiotem działalności (w tym w ramach subfunduszu) jest zbieranie aktywów od wielu inwestorów w celu ich lokowania w interesie tych inwestorów, zgodnie z określoną polityką inwestycyjną, niebędącą funduszem inwestycyjnym otwartym.

Wskutek nowelizacji zmianie uległ tytuł ustawy, który otrzymał brzmienie: ,,o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi”. Dodany został także m.in. ust. 4 do art. 3 ustawy o funduszach, zgodnie z którym fundusz inwestycyjny może prowadzić działalność jako:

1. fundusz inwestycyjny otwarty;

2. alternatywny fundusz inwestycyjny: specjalistyczny fundusz inwestycyjny otwarty albo fundusz inwestycyjny zamknięty.

Mając powyższe na uwadze, dochody z tytułu uczestnictwa Fundacji Rodzinnej w luksemburskim alternatywnym funduszu inwestycyjnym, o którym mowa we wniosku, będących odpowiednikiem funduszy określonych w polskich przepisach prawnych, mogą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT. W tym przypadku uzyskiwane dochody mieszczą się w zakresie dozwolonej działalności fundacji rodzinnej określonej w art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o fundacji rodzinnej jako pochodzące z przystępowania (uczestnictwa) w funduszach inwestycyjnych mających swoją siedzibę za granicą.

Odwołanie w art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o fundacji rodzinnej do funduszy inwestycyjnych mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, powinno być odnoszone także do alternatywnych funduszy inwestycyjnych, skoro zgodnie z unijnymi regulacjami przepisy dotyczące tego rodzaju funduszy zostały zaimplementowane do krajowych przepisów w ramach UE i stanowią podstawę prawną ich działania w krajach członkowskich UE.

Ponadto, treść art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o fundacji rodzinnej w zakresie w jakim literalnie odwołuje się do funduszy inwestycyjnych nie ogranicza zakresu tego odwołania do konkretnych rodzajów funduszy inwestycyjnych.

W konsekwencji przychody Fundacji Rodzinnej z tytułu uczestnictwa w funduszu luksemburskim RAIF-SICAR, będącym alternatywnym funduszem inwestycyjnym, będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zatem należy się zgodzić, że posiadane jednostek uczestnictwa w funduszu RAIF subfundusz RAIF-SICAR jest działalnością mieszczącą się w art. 5 ufr i tym samym przychody z tego tytułu będą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT. W sprawie nie znajdzie zastosowania wyłączenie z tego zwolnienia.

Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Odnosząc się natomiast do przywołanych przez Państwa wyroków należy zaznaczyć, że orzeczenia sądowe są wiążące jedynie w sprawach, w których zapadły. Natomiast Organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  - Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

  - Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  - Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

   - w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

   - w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).