Dotyczy ustalenia, czy Wnioskodawca zachowa prawo do opodatkowania Ryczałtem po przeprowadzeniu planowanego podziału przez wydzielenie ZCP do Spółki2 ... - Interpretacja - null
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Dotyczy ustalenia, czy Wnioskodawca zachowa prawo do opodatkowania Ryczałtem po przeprowadzeniu planowanego podziału przez wydzielenie ZCP do Spółki2 jako spółki przejmującej, również opodatkowanej Ryczałtem.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 28 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych, m.in. w zakresie ustalenia, czy Wnioskodawca zachowa prawo do opodatkowania Ryczałtem po przeprowadzeniu planowanego podziału przez wydzielenie ZCP do Spółki2 jako spółki przejmującej, również opodatkowanej Ryczałtem (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1).
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 30 sierpnia 2024 r. (data wpływu tego samego dnia).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego (ostatecznie sformułowany w uzupełnieniu wniosku z 30 sierpnia 2024 r.)
Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, polską spółką prawa handlowego, czynnym podatnikiem VAT, polskim rezydentem podatkowym (dalej jako: „Wnioskodawca”, „Spółka”).
Spółka posiada dwóch wspólników - osoby fizyczne Panią J.M. (dalej jako: „JM”) (posiadającą 80 udziałów, stanowiących 80% udziałów w Spółce) oraz Pana A.M. (dalej jako: „AM”) (posiadającego 20 udziałów, stanowiących 20% udziałów w Spółce).
Te same osoby posiadają także udziały w takiej samej proporcji w innej spółce kapitałowej, tj. w spółce pod firmą W. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w P., zarejestrowaną w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem (…) (dalej jako: „Spólka2”). JM posiada zatem 80 udziałów, stanowiących 80% udziałów w Spółce2, a AM posiada 20 udziałów, stanowiących 20% udziałów w Spółce2.
Spółka oraz Spółka2 podlegają na terytorium RP nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako: „uCIT”). Wspólnicy obu spółek, tj. JM i AM podlegają na terytorium RP nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej jako: „uPIT”).
Żadna ze Spółek nie powstała w wyniku działań reorganizacyjnych, w szczególności połączenia, podziału lub przekształcenia.
Wnioskodawca jest opodatkowany w formie ryczałtu od dochodów spółek (tzw. estoński CIT), uregulowanym w Rozdziale 6b uCIT (dalej: „Ryczałt”).
Spółka2 została zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego w dniu (…) Spólka2 spełnia wymogi objęcia Ryczałtem i również jest opodatkowana Ryczałtem.
Spółka2 prowadzi działalność polegającą na świadczeniu usług, w tym usług medycznych, w zakresie (…).
Spółka prowadzi działalność polegającą na świadczeniu usług, w tym usług medycznych, w zakresie (…). Spółka prowadzi swoją działalność w kilku placówkach (…). Każda z placówek różni się rodzajem świadczonych usług. Spółka posiada również umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia dotyczące określonych w umowach świadczeń medycznych zapewnianych przez Spółkę.
W ramach Spółki wyróżnić można działalność X, charakteryzującego się odrębnością w stosunku do pozostałej działalności Spółki. X zajmuje się działalnością skupiającą się na zapewnianiu bezpłatnej pomocy (…) mieszkańcom P. i okolic (…). Zarząd Spółki dodatkowo podejmie uchwałę, na mocy której dokona formalnego wydzielenia z majątku Spółki odrębnego działu w postaci X, stanowiącego zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów podatkowych (dalej: „ZCP”). ZCP stanowi wyodrębniony organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie w wewnętrznej strukturze organizacyjnej Spółki zespół składników materialnych i niematerialnych służący do prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu przepisu art. 551 Kodeksu cywilnego. W skład ZCP wchodzi obecnie m.in. odrębny lokal służący do świadczenia usług w ramach ZCP, umowy ze specjalistami świadczącymi usługi w ramach ZCP, umowy o pracę pracowników wykonujących pracę związaną z działalnością ZCP, jak również zawarta z NFZ umowa Nr (…) o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w ramach programu pilotażowego w X z dnia (...), wraz z aneksami (dalej: „Umowa”). Na mocy Umowy Spółka należy do programu pilotażowego w X, utworzonego na podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie programu pilotażowego w (…) z dnia (…) (dalej: „Rozporządzenie”). ZCP może samodzielnie i niezależnie realizować przypisane mu zadania gospodarcze i może stanowić samodzielnie funkcjonujące przedsiębiorstwo, co wynika z odpowiedniego wyodrębnienia zarówno na płaszczyźnie organizacyjnej, jak i finansowej oraz funkcjonalnej. (…). Wynika z tego, że przepisy prawa regulujące działalność prowadzoną przez ZCP narzucają pewien stopień wyodrębnienia takiej działalności (w ramach programu pilotażowego w X).
Uchwała będzie również wskazywać, że wszelkie prawa i obowiązki z umów niewymienionych w Uchwale przypisane zostaną do pozostałej działalności Spółki. W razie powstania ewentualnych wątpliwości co do prawidłowego zakwalifikowania określonej umowy do ZCP lub pozostałej działalności Spółki, będą one wiążąco rozstrzygane przez Zarząd Spółki.
Do ZCP zostaną również przypisane określone składniki majątku Spółki, jak również środki pieniężne na wydzielonym dla ZCP rachunku bankowym.
Dodatkowo Wnioskodawca wskazuje, że majątek pozostający w Spółce po podziale stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa i będzie służyć do dalszego prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług z zakresu pomocy (…).
JM, AM, Spółka oraz Spółka2 w najbliższym czasie planują dokonać następujących czynności, określonych jako „Zdarzenie Przyszłe”.
ZDARZENIE PRZYSZŁE:
W związku z wydzieleniem ZCP i chęcią jeszcze wyraźniejszego rozgraniczenia działalności ZCP od pozostałej działalności Spółki, Spółka planuje podjęcie działań reorganizacyjnych w postaci podziału Spółki przez wydzielenie ZCP na rzecz Spółki2 (spółki istniejącej), która zostałaby spółką przejmującą. Podział miałby nastąpić w trybie art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych (dalej jako: „KSH”). W wyniku podziału przez wydzielenie wspólnicy Spółki otrzymają udziały w podwyższonym kapitale Spółki2, czyli spółki przejmującej. Objęcie nowych udziałów w Spółce2 przez JM i AM nastąpi proporcjonalnie do obecnie posiadanych przez nich udziałów, przy czym dokładna liczba nowych udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki2 nie jest jeszcze znana.
Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 30 sierpnia 2024 r.)
Czy Wnioskodawca zachowa prawo do opodatkowania Ryczałtem po przeprowadzeniu planowanego podziału przez wydzielenie ZCP do Spółki2 jako spółki przejmującej, również opodatkowanej Ryczałtem? (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)
Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 30 sierpnia 2024 r.) (do pytania oznaczonego we wniosku Nr 1)
Zdaniem Wnioskodawcy, planowany podział Spółki przez wydzielenie ZCP do Spółki2 nie będzie miał wpływu na prawo Spółki do opodatkowania Ryczałtem. Oznacza to, że po przeprowadzeniu podziału przez wydzielenie ZCP do Spółki2 Spółka w dalszym ciągu będzie uprawniona do opodatkowania Ryczałtem. Stanowisko takie wynika z faktu, że Spółka2, czyli spółka przejmująca, na dzień wydzielenia będzie opodatkowana Ryczałtem. Ponadto w opisywanym zdarzeniu przyszłym nie znajdzie zastosowania wyłączenie, o którym mowa w art. 28k ust. 1 pkt 6 lit. a uCIT.
ZDARZENIE PRZYSZŁE – UZASADNIENIE do pytania oznaczonego we wniosku Nr 1
Ryczałt został uregulowany w rozdziale 6b uCIT w artykułach od 28c do 28t. Jest to stosunkowo nowy sposób opodatkowania i jest on dla podatnika fakultatywny, czyli podatnik samodzielnie decyduje, czy chce skorzystać z tej formy opodatkowania - o ile spełnia przesłanki objęcia Ryczałtem, określone w art. 28j ust. 1 uCIT.
Wybór tej formy opodatkowania Spółki został poprzedzony przeprowadzeniem odpowiedniej analizy, potwierdzającej spełnienie przez Spółkę ustawowych przesłanek przy czym Spółka w dalszym ciągu spełnia te warunki oraz nie zachodzą w stosunku do Spółki przesłanki negatywne określone w art. 28k uCIT. W zakresie tych negatywnych przesłanek warto zwrócić uwagę na art. 28k ust. 1 pkt 6 lit. a uCIT, zgodnie z którym przepisów niniejszego rozdziału nie stosuje się do podatników, którzy zostali podzieleni przez wydzielenie albo wyodrębnienie - w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia dokonania podziału albo wniesienia wkładu. Ta regulacja nie obejmuje jednak sytuacji Spółki, która już jest objęta Ryczałtem, jeszcze przed przeprowadzeniem podziału przez wydzielenie. Przesłanki negatywne z art. 28k muszą być bowiem uwzględniane przez takiego podatnika, który dopiero chce dokonać wyboru tej formy opodatkowania swojej działalności.
(…)
Z punktu widzenia Wnioskodawcy (…), jako podmiotów korzystających z Ryczałtu w chwili planowanego podziału przez wydzielenie, szczególnie istotny w kontekście planowanych działań reorganizacyjnych jest z kolei art. 28l ust. 1 uCIT, dotyczący przesłanek, których spełnienie powoduje utratę prawa do Ryczałtu. Powołany przepis stanowi:
1.Podatnik opodatkowany ryczałtem traci prawo do tego opodatkowania z końcem:
1) roku podatkowego okresu, o którym mowa w art. 28f ust. 1 albo 2 - w przypadku gdy podatnik złoży informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem,
2) (uchylony),
3) roku podatkowego, w którym podatnik nie spełnił któregokolwiek z warunków, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 i 3,
4) roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym:
a) podatnik nie spełnił któregokolwiek z warunków, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 4-6,
b) podatnik nie prowadził ksiąg podatkowych lub dane wynikające z ksiąg podatkowych nie pozwalają na określenie wyniku finansowego netto,
c) podatnik dokona przejęcia innego podmiotu w drodze łączenia albo podziału podmiotów lub otrzymania wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, chyba że:
- podmiot przejmowany, dzielony lub wnoszący wkład niepieniężny jest opodatkowany ryczałtem albo
- podmiot przejmowany, dzielony lub wnoszący wkład niepieniężny z dniem przejęcia lub wniesienia wkładu zamknie księgi rachunkowe, sporządzi sprawozdanie finansowe oraz dokona rozliczenia i ustaleń, o których mowa w art. 7aa, w zakresie transakcji pozostających w związku z przejmowanymi składnikami majątku,
d) podatnik zostanie przejęty przez inny podmiot w drodze łączenia lub podziału podmiotów, w tym podziału przez wydzielenie albo podziału przez wyodrębnienie, lub wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, chyba że podmiot przejmujący jest opodatkowany ryczałtem.
Ad. Pytanie nr 1:
Artykuł 28I ust. 1 pkt 4 lit. d uCIT wskazuje zatem, że podatnik opodatkowany Ryczałtem traci uprawnienie do tego opodatkowania z końcem roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym podatnik zostanie przejęty przez inny podmiot w drodze podziału, w tym podziału przez wydzielenie, chyba że podmiot przejmujący jest opodatkowany Ryczałtem. Przepisy wprowadzają więc przesłankę warunkującą możliwość zachowania prawa do opodatkowania w formie Ryczałtu w sytuacji podejmowania działań o charakterze reorganizacyjnym.
W analizowanym zdarzeniu przyszłym podatnikiem, który zostanie podzielony przez wydzielenie w trybie art. 529 § 1 pkt 4 KSH jest Spółka, opodatkowana Ryczałtem na dzień wydzielenia z niej ZCP i w ocenie Wnioskodawcy nie straci ona prawa do tego rodzaju opodatkowania, ponieważ podmiotem przejmującym będzie Spółka2, również opodatkowana Ryczałtem na dzień tego wydzielenia.
Dodatkowo takie rozumienie przepisów jest zgodne z przykładem zaprezentowanym w objaśnieniach Ministerstwa Finansów z dnia 23 grudnia 2021 r., dot. stosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie nowych zasad opodatkowania, tj. ryczałtu od dochodów spółek (strona 53 ww. Objaśnień). W przykładzie nr 41 wskazano: „W ramach prowadzonej działalności Spółka dokonała przejęcia innego podmiotu poprzez połączenie (przy czym podmiot przejmowany jest opodatkowany ryczałtem co oznacza, zgodnie z art. 28I ust. 1 pkt 4 lit. c ustawy o CIT (patrz Rozdział 13 Przewodnika), że nie doszło do utraty prawa do opodatkowania ryczałtem z końcem roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym doszło do przejęcia”.
Prawidłowość zaprezentowanego powyżej stanowiska została już potwierdzona przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w:
- interpretacji indywidualnej z dnia 9 stycznia 2024 roku, znak: 0111-KDIB1-2.4010. 607.2023.1.MC, w której stwierdzono m.in.: „W sytuacji, gdy podatnik zostanie przejęty przez inny podmiot, który nie jest opodatkowany ryczałtem - w drodze łączenia lub podziału podmiotów, w tym podziału przez wydzielenie, lub wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części - podatnik ten traci prawo do ryczałtu z końcem roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym dokonano restrukturyzacji. Natomiast w sytuacji, w której Spółka przejmująca będzie opodatkowana ryczałtem od dochodów spółek to Spółka dzielona będzie mogła być opodatkowana ryczałtem, co wynika z literalnego brzmienia art. 28I ust. 1 pkt 4 lit. d ustawy o CIT. W przepisie tym dzięki zawarciu zwrotu „chyba że” prawodawca dopuścił możliwość kontynuacji opodatkowania w formie ryczałtu pomimo, że podatnik zostanie przejęty przez inny podmiot w drodze łączenia lub podziału podmiotów, w tym podziału przez wydzielenie albo podziału przez wyodrębnienie”.
- interpretacji indywidualnej z dnia 17 kwietnia 2023 roku, znak: 0111-KDIB2-1.4010. 33.2023.2.KK, w której stwierdzono m.in.: „Ustawodawca wyraźnie zatem wskazał jakie czynności prawne prowadzące do nabycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa mogą rodzić skutek w postaci utraty prawa do opodatkowania ryczałtem, a także dopuścił możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od spółek, pomimo dokonanych działań restrukturyzacyjnych m.in. w sytuacji przewidzianej w art. 28I ust. 1 pkt 4 lit. c oraz lit. d tego przepisu ustawy o CIT. (...) Zatem w sytuacji, w której spółka A (spółka dzielona) jak i spółka B oraz spółka C (spółki przejmujące) do których wydzielone zostaną zorganizowane części przedsiębiorstwa, będą opodatkowane ryczałtem od dochodów spółek, zarówno spółka dzielona jak i spółki przejmujące nadal będą mogły być opodatkowane ryczałtem od dochodów spółek”.
- interpretacji indywidualnej z dnia 4 sierpnia 2022 roku, znak: 0111-KDIB1-2.4010. 281.2022.4.AW, w której odstąpiono od sporządzenia uzasadnienia i uznano za prawidłowe stanowisko podatnika, który wskazywał m.in.: „W analizowanym przypadku podatnikiem, który będzie dzielony jest Spółka T1. opodatkowana ryczałtem na dzień wydzielenia z niej zorganizowanej części przedsiębiorstwa i w ocenie Spółki T1 nie straci ona prawa do ryczałtu, gdyż podmiot przejmujący zorganizowaną część przedsiębiorstwa wskutek wydzielenia czyli Spółka T2 będzie opodatkowana ryczałtem na dzień dokonania tego podziału przez wydzielenie. (…) W ocenie Wnioskodawcy, Spółka T2 opodatkowana ryczałtem jako podmiot przejmujący zorganizowaną część przedsiębiorstwa wydzieloną wskutek podziału Spółki Tl (również opodatkowanej ryczałtem) nie utraci prawa do korzystania z tej formy opodatkowania w wyniku tej transakcji”.
- Interpretacji indywidualnej z dnia 7 grudnia 2022 roku, znak: 0111-KDIB1-1.4010. 582.2022.2.MF, w której stwierdzono m.in.: „Zatem w sytuacji, w której nowo powstała spółka do której wydzielona zostanie część działalności będzie opodatkowana ryczałtem od dochodów spółek, to Spółka Dzielona nadal będzie mogła być opodatkowana w formie tzw. „CIT estońskiego”.
Przeprowadzenie podziału jest związane z potrzebą dywersyfikacji ryzyka związanego z prowadzeniem różnego rodzaju działalności przez Spółkę. Wykonywanie Umowy i dokonywanie rozliczeń z nią związanych jest dużo bardziej skomplikowane i niepewne niż w przypadku pozostałych kontraktów z NFZ, zatem rozdzielenie działalności ZCP od pozostałej działalności Spółki wpłynie pozytywnie na stabilność prowadzenia działalności gospodarczej przez Spółkę. Jakiekolwiek problemy związane z działalnością ZCP, w tym związane z rozliczeniami z NFZ, nie będą miały wpływu na pozostałą działalność Spółki, dzięki czemu dużo łatwiejsze stanie się planowanie bieżącej i długoterminowej działalności Spółki. Celem planowanej reorganizacji w formie podziału jest zatem zwiększenie bezpieczeństwa i efektywności prowadzonych działalności. Wnioskodawca podkreśla, że uniknięcie lub uchylanie się od opodatkowania nie jest głównym lub jednym z głównych celów podziału.
Mając na uwadze przedstawiony powyżej opis zdarzenia przyszłego polegającego na podziale Spółki przez wydzielenie, jak również powołane przepisy prawa podatkowego oraz interpretacje indywidualne, w ocenie Wnioskodawcy należy stwierdzić, że po dokonaniu podziału po stronie każdej ze spółek pozostanie zespół składników majątkowych i niemajątkowych stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa umożliwiający samodzielne funkcjonowanie, zaś z uwagi na fakt, że obie spółki na dzień wydzielenia będą opodatkowane Ryczałtem, Spółka (…) nie utraci uprawnienia do tego rodzaju opodatkowania w wyniku przeprowadzenia planowanego podziału.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 1 jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie Nr 1 przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja odnosi się wyłącznie do kwestii, będącej przedmiotem Państwa zapytania (pytania Nr 1). Zatem inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):
Podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.
Zgodnie z art. 28j ust. 1 ustawy o CIT, opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:
2) mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:
a) z wierzytelności,
b) z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,
c) z części odsetkowej raty leasingowej,
d) z poręczeń i gwarancji,
e) z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,
f) ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,
g) z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 - w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;
3) podatnik:
a) zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub
b) ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;
4) prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej;
5) nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;
6) nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;
7) złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.
Nowy reżim opodatkowania, zgodnie z art. 28f ust. 1 ustawy o CIT:
Opodatkowanie ryczałtem obejmuje okres bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych wskazany przez podatnika w zawiadomieniu, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7.
Po zakończeniu okresu czteroletniego, jeśli podatnik spełnia warunki ustawowe, może kontynuować rozliczenia zgodnie z przepisami rozdziału 6b ustawy o CIT, w kolejnym okresie czteroletnim.
W myśl art. 28l ust. 1 ustawy o CIT:
Podatnik opodatkowany ryczałtem traci prawo do tego opodatkowania z końcem:
1)roku podatkowego okresu, o którym mowa w art. 28f ust. 1 albo 2 - w przypadku gdy podatnik złoży informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem;
2)(uchylony)
3)roku podatkowego, w którym podatnik nie spełnił któregokolwiek z warunków, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 i 3;
4)roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym:
a)podatnik nie spełnił któregokolwiek z warunków, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 4-6,
b)podatnik nie prowadził ksiąg podatkowych lub dane wynikające z ksiąg podatkowych nie pozwalają na określenie wyniku finansowego netto,
c)podatnik dokona przejęcia innego podmiotu w drodze łączenia albo podziału podmiotów lub otrzymania wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, chyba że:
-podmiot przejmowany, dzielony lub wnoszący wkład niepieniężny jest opodatkowany ryczałtem albo
-podmiot przejmowany, dzielony lub wnoszący wkład niepieniężny z dniem przejęcia lub wniesienia wkładu zamknie księgi rachunkowe, sporządzi sprawozdanie finansowe oraz dokona rozliczenia i ustaleń, o których mowa w art. 7aa, w zakresie transakcji pozostających w związku z przejmowanymi składnikami majątku,
d)podatnik zostanie przejęty przez inny podmiot w drodze łączenia lub podziału podmiotów, w tym podziału przez wydzielenie albo podziału przez wyodrębnienie, lub wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, chyba że podmiot przejmujący jest opodatkowany ryczałtem.
Podatnik, aby móc wybrać nową formę opodatkowania jest zobowiązany spełnić warunki określone w ww. przepisach o ryczałcie w każdym okresie korzystania z tej formy opodatkowania. Dodatkowo przepisy te wyłączają wprost niektóre kategorie podatników z zakresu podmiotowego tej regulacji.
W myśl bowiem art. 28k ust. 1 ustawy o CIT, przepisów niniejszego rozdziału nie stosuje się do:
1) przedsiębiorstw finansowych, o których mowa w art. 15c ust. 16;
2) instytucji pożyczkowych w rozumieniu art. 5 pkt 2a ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim;
3) podatników osiągających dochody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a;
4) podatników postawionych w stan upadłości lub likwidacji;
5) podatników, którzy zostali utworzeni:
a) w wyniku połączenia lub podziału albo
b) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo
c) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, lub w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14
- w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia utworzenia;
6) podatników, którzy:
a) zostali podzieleni przez wydzielenie albo wyodrębnienie albo
b) wnieśli tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:
- uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub
- składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników
- w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia dokonania podziału albo wniesienia wkładu.
Państwa wątpliwości zawarte w pytaniu Nr 1 dotyczą kwestii ustalenia, czy Wnioskodawca zachowa prawo do opodatkowania Ryczałtem po przeprowadzeniu planowanego podziału przez wydzielenie ZCP do Spółki2 jako spółki przejmującej, również opodatkowanej Ryczałtem.
Odnosząc się do powyższych wątpliwości, w pierwszej kolejności wskazać należy, że podział spółki przez wydzielenie reguluje art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych (t.j. Dz.U. z 2024 poz. 18). Z komentarza (Kodeks spółek handlowych.
Komentarz, red. Zbigniew Jara 2022, wyd. 4) dotyczącego ww. przepisu wynika, że:
- podział przez wydzielenie polega na przeniesieniu tylko części majątku na inną spółkę (lub spółki) – spółka wydzielająca tę część majątku istnieje nadal;
- spółka dzielona w dalszym ciągu zachowuje byt prawny i trwa nadal w dotychczasowej formie prawnej. Z tego powodu nie jest możliwe przeniesienie całego majątku spółki dzielonej na spółkę wydzieloną, bowiem istotą podziału przez wydzielenie jest zachowanie podmiotowości prawnej spółki dzielonej. Jest to zatem szczególny przypadek podziału spółek (sensu largo).
Zatem, podział przez wydzielenie zasadniczo różni się od podziału zwykłego – przez rozdzielenie, który polega na tym, że cały majątek spółki dzielonej zostaje rozdzielony na inne spółki. (...) z jednoczesnym skutkiem w postaci rozwiązania (utraty bytu) spółki dzielonej (Kodeks spółek handlowych. Komentarz, red. Zbigniew Jara 2022, wyd. 4).
Wskazać należy, że przepisy art. 28k ust. 1 ustawy o CIT odnoszą się do podmiotów nieuprawnionych do ryczałtu, a więc podmiotów które spełniają lub nie warunki do wyboru opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek. Z informacji zawartych we wniosku jasno wynika, że Państwa Spółka i Spółka2 są opodatkowane ryczałtem od dochodów spółek.
Powyższe oznacza, że art. 28k ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o CIT nie będzie miał zastosowanie w tej sytuacji, ponieważ dotyczy on spełnienia warunku do opodatkowania ryczałtem, przed wyborem tej formy opodatkowania. Natomiast w sytuacji przedstawionej we wniosku, w związku z tym, że dalsza restrukturyzacja nastąpi już w trakcie opodatkowania Państwa Spółki oraz Spółki2 ryczałtem od dochodów spółek, to do Państwa Spółki będą miały zastosowanie przepisy dotyczące utraty prawa do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.
Podkreślenia wymaga fakt, że utratą prawa do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek mogą skutkować działania o charakterze restrukturyzacyjnym. Przypadki prowadzące do utraty tego prawa zostały enumeratywnie wymienione w powołanym wyżej przepisie art. 28l ust. 1 ustawy o CIT.
Z treści art. 28l ust. 1 pkt 4 lit. c ustawy o CIT wynika, że podatnik opodatkowany ryczałtem traci prawo do tego opodatkowania z końcem roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym dokona przejęcia innego podmiotu w drodze łączenia albo podziału podmiotów lub otrzymania wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części chyba, że podmiot przejmowany, dzielony lub wnoszący wkład niepieniężny jest opodatkowany ryczałtem. Natomiast w pkt 4 lit. d tego przepisu wskazano, że podatnik opodatkowany ryczałtem traci prawo do tego opodatkowania z końcem roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym podatnik zostanie przejęty przez inny podmiot w drodze łączenia lub podziału podmiotów, w tym podziału przez wydzielenie, lub wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, chyba że podmiot przejmujący jest opodatkowany ryczałtem.
Ustawodawca wyraźnie zatem wskazał jakie czynności prawne prowadzące do nabycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa mogą rodzić skutek w postaci utraty prawa do opodatkowania ryczałtem, a także dopuścił możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od spółek, pomimo dokonanych działań restrukturyzacyjnych m.in. w sytuacji przewidzianej w art. 28l ust. 1 pkt 4 lit. c oraz lit. d tego przepisu ustawy o CIT. Dzięki zawarciu w ww. przepisie zwrotu „chyba że” prawodawca dopuścił możliwość opodatkowania w formie ryczałtu pomimo, że podatnik dokona przejęcia innego podmiotu w drodze łączenia albo podziału podmiotów lub otrzymania wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części lub podatnik zostanie przejęty przez inny podmiot w drodze łączenia lub podziału podmiotów, w tym podziału przez wydzielenie. Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu (kontynuowania opodatkowania w tej formie) ma miejsce wtedy, gdy zarówno podmiot przejmowany jak i podmiot przejmujący jest opodatkowany ryczałtem.
Z opisu sprawy wyraźnie wynika, że:
- Spółka opodatkowana w formie ryczałtu od dochodów spółek, dokona formalnego wydzielenia ze swojego majątku odrębnego działu w postaci X, stanowiącego zorganizowaną część przedsiębiorstwa do istniejącej Spółki (Spółka2);
- Spółka2 jako spółka przejmująca ww. zorganizowaną część przedsiębiorstwa spełnia wymogi objęcia ryczałtem i również jest opodatkowana ryczałtem od dochodów spółek.
Tym samym mamy do czynienia z sytuacją, w której Państwa Spółka (spółka dzielona) jak i Spółka2 (spółka przejmująca) do której wydzielona zostanie zorganizowana część przedsiębiorstwa, będą opodatkowane ryczałtem od dochodów spółek.
Wobec powyższego stwierdzić należy, że Państwa Spółka (będąca opodatkowana ryczałtem od dochodów spółek), po przeprowadzeniu planowanego podziału przez wydzielenie ZCP do Spółki2 jako spółki przejmującej zachowa prawo do tej formy opodatkowania, biorąc pod uwagę, że Spółka2 również jest opodatkowana ryczałtem od dochodów spółek.
Wobec powyższego, Państwa stanowisko w zakresie pytania Nr 1 należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Powyższe rozstrzygnięcie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, dotyczy wyłącznie pytania oznaczonego we wniosku Nr 1. Natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych w kwestii objętej pytaniem oznaczonym we wniosku Nr 2 zostanie/zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).