Czy po stronie Fundacji rodzinnej, która będzie prowadziła działalność w postaci udzielania pożyczek innym podmiotom niż wymienione w art. 5 ust. 1 pk... - Interpretacja - 0111-KDIB1-1.4010.400.2024.1.BS
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Czy po stronie Fundacji rodzinnej, która będzie prowadziła działalność w postaci udzielania pożyczek innym podmiotom niż wymienione w art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy o FR powstanie dochód do opodatkowania stawką odpowiednio w wysokości 9% lub 19%.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy po stronie Fundacji rodzinnej, która będzie prowadziła działalność w postaci udzielania pożyczek innym podmiotom niż wymienione w art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy o FR powstanie dochód do opodatkowania stawką odpowiednio w wysokości 9% lub 19%.
Uzupełnili go Państwo pismem z 17 lipca 2024 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Fundacja rodzinna (dalej: „Wnioskodawca” lub „Fundacja rodzinna”) została powołana na podstawie aktu założycielskiego sporządzonego w formie aktu notarialnego zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ustawa o FR”).
Fundacja rodzinna została wpisana do rejestru Fundacji rodzinnych prowadzonego przez Sąd Okręgowy w Piotrkowie Trybunalskim w dniu ... (pod numerem …). Wnioskodawca jest osobą prawną, będącą polskim rezydentem podatkowym i podlegającym opodatkowaniu na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „ustawa o CIT”). Fundatorem Fundacji rodzinnej jest osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych, będąca polskim rezydentem podatkowym. Fundacja rodzinna działa na podstawie i w granicach przepisów ustawy o FR.
Fundacja Rodzinna będzie gromadzić mienie oraz zarządzać nim w interesie beneficjentów. Jednym z beneficjentów Fundacji rodzinnej, którymi są wyłącznie osoby fizyczne (lub organizacje pożytku publicznego) wskazane w statucie - będzie między innymi Fundator. Mienie Fundacji rodzinnej stanowi majątek (składniki majątku), który został wniesiony do Fundacji rodzinnej przez Fundatora, a w przyszłości również potencjalnie mienie będzie wnoszone do Fundacji rodzinnej także przez osoby najbliższe Fundatorowi (tj. małżonka, zstępnych, wstępnych lub rodzeństwo).
W ramach prowadzenia przez Fundację rodzinną dozwolonej działalności gospodarczej planowane jest m.in. udzielanie przez Fundację pożyczek, zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy o FR. Fundacja rodzinna planuje bowiem udzielanie pożyczek zarówno spółkom kapitałowym, w których będzie posiadała udziały albo akcje, a także spółkom osobowym, w których będzie uczestniczyła jako wspólnik oraz beneficjentom Fundacji rodzinnej.
Jednocześnie Fundacja rodzinna planuje udzielanie pożyczek także innym podmiotom zewnętrznym. Fundacja rodzinna planuje udzielanie pożyczek określonym, niepowiązanym z Fundacją rodzinną podmiotom, na określony, ustalony okres obowiązywania. Niewykluczone, że w okresie funkcjonowania Fundacji rodzinnej okres obowiązywania tak udzielonych pożyczek ulegnie wydłużeniu, przy czym okres obowiązywania umowy pożyczki nie przekroczy 10 lat. Pożyczki każdorazowo byłyby udzielane przez Fundację rodzinną na warunkach rynkowych.
W związku z rozważaniem prowadzenia przez Fundację rodzinną działalności w zakresie udzielania pożyczek, zgodnie z ustawą o CIT związanych z kwestią opodatkowania dochodu z udzielonej pożyczki innym, zewnętrznym podmiotom, tj. niewymienionym wprost w art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy o FR Wnioskodawca powziął następującą wątpliwość.
Pytanie
Czy po stronie Fundacji rodzinnej, która będzie prowadziła działalność w postaci udzielania pożyczek innym podmiotom niż wymienione w art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy o FR powstanie dochód do opodatkowania stawką odpowiednio w wysokości 9% lub 19%?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, po stronie Fundacji rodzinnej, która będzie prowadziła działalność w postaci udzielania pożyczek innym podmiotom niż wymienione w art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy o FR powstanie dochód do opodatkowania odpowiednio stawką w wysokości 9% lub 19%.
Udzielanie pożyczek jako rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej stanowi dozwoloną, wprost wymienioną w ustawie o FR działalność gospodarczą Fundacji rodzinnej. Dochód stanowiący przyszłe odsetki, który Fundacja rodzinna uzyskałaby w związku z udzielaniem pożyczek podmiotom wymienionym i wprost wskazanym w art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy o FR jest dochodem zwolnionym z opodatkowania, zgodnie z ustawą o CIT.
Natomiast, w sytuacji osiągania przez Fundację rodzinną dochodu z tytułu udzielonych pożyczek podmiotom niewymienionym wprost w ustawie o FR powstanie obowiązek podatkowy w postaci konieczności opodatkowania tak powstałego dochodu stawką podstawową odpowiednio w wysokości 9% lub 19% podatku CIT.
Działalność gospodarcza w postaci udzielania pożyczek przez Fundację rodzinną podmiotom niewskazanym w ustawie o FR nie stanowi bowiem działalności wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy o FR, ponieważ samo udzielanie pożyczek jako działalność gospodarcza zostało wprost wymienione jako dozwolona działalność Fundacji w przywołanym przepisie ustawy. W ustawie wprowadzono bowiem krąg podmiotów, którym udzielanie pożyczek przez Fundację rodzinną i osiągany z tego tytułu dochód jest całkowicie zwolnione z opodatkowania.
Z kolei nie jest wykluczona możliwość udzielania pożyczek przez Fundację rodzinną innym, niewymienionym wprost w przepisie ustawy o FR podmiotom. Jednakże uzyskany w ten sposób dochód będzie opodatkowany odpowiednio stawką podatku 9% lub 19%, zgodnie z art. 19 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 ustawy o CIT, bowiem nie będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania CIT Fundacji rodzinnej przewidzianego dla takiej działalności gospodarczej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „updop”):
Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.
W myśl art. 6 ust. 7 updop:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.
Jak wynika z art. 24r ust. 1 updop:
W zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.
Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy z 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”):
Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:
5) udzielania pożyczek:
a) spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,
b) spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,
c) beneficjentom.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy po stronie Fundacji rodzinnej, która będzie prowadziła działalność w postaci udzielania pożyczek innym podmiotom niż wymienione w art. 5 ust. 1 pkt 5 ufr powstanie dochód opodatkowany stawką odpowiednio w wysokości 9% lub 19%.
Zgodnie z art. 19 ust. 1 updop:
Podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, wynosi:
1) 19% podstawy opodatkowania;
2) 9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych - w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.
Jak wskazuje art. 19 ust. 1b updop:
Przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do podatkowych grup kapitałowych oraz fundacji rodzinnych.
Oznacza to, że fundacja rodzinna, nie ma możliwości skorzystania ze stawki 9% podatku dochodowego.
Zgodnie z wyżej cytowanym art. 6 ust. 1 pkt 25 updop, fundacja rodzinna jest zwolniona podmiotowo z podatku dochodowego od osób prawnych. Zwolnienie to nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ufr.
Jak wynika z literalnego brzmienia art. 5 ust. 1 pkt 5 ufr, fundacja rodzinna może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie udzielania pożyczek, jednak krąg podmiotów, którym tych pożyczek może udzielać został ograniczony do spółek kapitałowych, w których posiada udziały albo akcje, spółek osobowych, w których uczestniczy jako wspólnik oraz beneficjentów.
Natomiast udzielanie pożyczek innym podmiotom niż wymienione w art. 5 ust. 1 pkt 5 ufr jest działalnością wykraczającą poza zakres działalności dozwolonej.
W opisie sprawy wskazali Państwo, że oprócz podmiotów wprost wymienionych w art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy o fundacji rodzinnej, fundacja rodzinna będzie udzielać pożyczek „innym podmiotom zewnętrznym”.
Wobec powyższego, dochód jaki uzyska fundacja rodzinna w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej wykraczającej poza art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy o fundacji rodzinnej, tj. w zakresie udzielania pożyczek innym niż spółki kapitałowe, w których posiada udziały albo akcje, spółki osobowe, w których uczestniczy jako wspólnik oraz beneficjenci fundacji rodzinnej, podmiotom zewnętrznym, będzie opodatkowany stawką podatku wynoszącą 25% podstawy opodatkowania.
Brak jest podstaw do uznania, że w przypadku niedozwolonej działalności gospodarczej, a z taką mamy do czynienia w przypadku udzielania pożyczek podmiotom innym niż wymienionym w art. 5 ust. 1 pkt 5 ufr zastosowanie znajdą stawka określona w art. 19 ust. 1 updop. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych wprost wskazuje, że w przypadku niedozwolonej działalności gospodarczej fundacji rodzinnej jest ona opodatkowaną stawką sankcyjną w wysokości 25%. Literalne brzmienie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie pozostawia żadnych wątpliwości w tym zakresie.
Nie można zgodzić się z Państwa stwierdzeniem, że działalność gospodarcza w postaci udzielania pożyczek przez Fundację rodzinną podmiotom niewskazanym w ustawie o fundacji rodzinnej nie stanowi działalności wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ufr, ponieważ samo udzielanie pożyczek zostało wprost wymienione jako dozwolona działalność fundacji.
Konstrukcja art. 5 ust. 1 ufr wskazuje, że dozwoloną działalnością fundacji jest udzielania pożyczek tylko i wyłącznie tam wskazanym podmiotom, natomiast udzielanie pożyczek innym podmiotom stanowi działalność wykraczającą poza dopuszczalny zakres, który wiąże się z zastosowaniem przepisów art. 24r updop. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie przewiduje możliwości zastosowania stawki wynikającej z art. 19 ust. 1 updop w przypadku udzielania pożyczek podmiotom innym niż wymienione w art. 5 ust. 1 pkt 5 ufr, a wręcz przeciwnie jednoznacznie wskazuje na zastosowanie stawki 25%. Zatem brak jest podstaw do zaakceptowania zaproponowanej przez Państwa wykładni przepisów.
W świetle powyższego po stronie Fundacji rodzinnej, która będzie prowadziła działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres działalności dozwolonej powstanie dochód do opodatkowania stawką podatku w wysokości 25%, a nie jak Państwo uważają stawką 9% lub 19%.
Zatem Państwa stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).