W zakresie ustalenia, czy osiągnięte przez Szpital dochody z tytułu sprzedaży posiłków na zewnątrz, będą korzystały ze zwolnienia z podatku dochodoweg... - Interpretacja - 0111-KDIB2-1.4010.346.2024.1.BJ

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 2 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.346.2024.1.BJ

Temat interpretacji

W zakresie ustalenia, czy osiągnięte przez Szpital dochody z tytułu sprzedaży posiłków na zewnątrz, będą korzystały ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 lipca 2024 r. za pośrednictwem platformy ePUAP wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy osiągnięte przez Szpital dochody z tytułu sprzedaży posiłków na zewnątrz, będą korzystały ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

(…) zwany dalej Szpitalem realizuje zadania w zakresie ochrony zdrowia zgodnie ze statutem. Szpital jest podmiotem leczniczym w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (t. j. Dz. U. z 2018 r., poz. 160 ze zm.). (…) został utworzony na podstawie Zarządzenia (…).Podstawowym celem statutowym Szpitala (zgodnie z & 5 pkt 1 Statutu) jest prowadzenie działalności leczniczej polegającej na udzielaniu świadczeń zdrowotnych oraz promocji zdrowia zgodnie z zasadami określonymi w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. nr 112 poz. 654). Do zadań Szpitala należy w szczególności: udzielanie świadczeń szpitalnych, udzielanie stacjonarnych i całodobowych świadczeń zdrowotnych innych niż świadczenia szpitalne, udzielanie ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych, prowadzenie działalności o charakterze edukacyjnym i szkoleniowym, w szczególności praktycznej nauki zawodów medycznych. Ponadto Szpital może wykonywać działalność gospodarczą w zakresie usług diagnostycznych, wynajmu i dzierżawy pomieszczeń i gruntów, żywienia, sterylizacji, usług medycznych, transportowych i usług xero. W Szpitalu funkcjonuje kuchnia, która przygotowuje posiłki dla pacjentów. Również pracownicy szpitala mogą na miejscu w stołówce spożyć posiłek. Jednak z uwagi na modernizację zaplecza technicznego kuchni, zakup nowych urządzeń, a także w związku z zatrudnieniem dodatkowego pracownika, zwiększył się potencjał kuchni a co za tym idzie powstała możliwość sprzedaży większej ilości posiłków, w tym posiłków na zewnątrz, tj. osobom prywatnym, innym jednostkom prowadzącym działalność gospodarczą itd. Poszerzenie działalności gastronomicznej na zewnątrz pozwala Szpitalowi wykorzystać osobowo-techniczny potencjał kuchni, a ponadto pozwala na osiągnięcie dochodu z tytułu sprzedaży posiłków. Dochody z tytułu sprzedaży posiłków na zewnątrz są przeznaczone na cele statutowe, tj. ochronę zdrowia, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Pytanie

Czy osiągnięte przez Szpital dochody z tytułu sprzedaży posiłków na zewnątrz, będzie korzystał ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, dochód z tytułu sprzedaży posiłków na zewnątrz, korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, przewiduje zwolnienie z podatku dochodów tych podatników, których celem statutowym jest określona, wskazana w ustawie działalność, w tym działalność lecznicza.

Jednocześnie ustawa o CIT wymienia w art. 17 ust. 1a szereg dochodów, które nie mogą być zwolnione (np. dochody z leasingu, dochody z wytwarzania wyrobów tytoniowych), jak i wskazuje w art. 17 ust. 1c te podmioty, które nie mogą korzystać z tego zwolnienia, w tym przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielnie i spółki.

(…) nie osiąga dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a, jak i nie jest podmiotem wskazanym w art. 17 ust. 1c.

W opinii Szpitala, skoro Szpital swoje dochody przeznacza na działalność statutową, to korzysta ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP.

Nadmienić należy, iż przedmiotowe zwolnienie nie dotyczy wszystkich dochodów przeznaczonych na realizację celów statutowych, a jedynie tych dochodów, które przeznaczone są na cele statutowe wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, a więc m.in. na cele ochrony zdrowia.

Reasumując, dochód z tytułu sprzedaży posiłków na zewnątrz według Szpitala korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy o CIT:

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Ustawodawca przewidział jednak wyjątki od wskazanej powyżej zasady, wprowadzając dwa rodzaje zwolnień od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych:

- podmiotowe, przewidziane w art. 6 ustawy o CIT, których istota polega na zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych wszystkich dochodów osiąganych przez wymienione w tym przepisie podmioty,

- przedmiotowe, regulowane przepisami art. 17 ustawy o CIT, polegające na zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych wymienionych w tym przepisie dochodów.

Katalog dochodów podlegających zwolnieniu z opodatkowania zawiera art. 17 ust. 1 ustawy o CIT.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT:

Wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Warunkiem zwolnienia dochodu takiego podatnika jest jednak wykazanie się tożsamością celu statutowego i celu preferowanego w powołanym przepisie. Wykazanie tych celów w statucie musi być precyzyjne i ścisłe. Pojęcie cel statutowy to nie tylko bezpośrednie prowadzenie przez organizację jakiejś działalności, lecz także wspieranie takiej działalności, o ile wynika to wprost ze statutu.

Zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy o CIT:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z kolei na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o CIT:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Z powyższych regulacji wynika zatem, że zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT jest zwolnieniem warunkowym, uzależnionym od spełnienia przez podatnika dwóch istotnych warunków:

- jego celem musi być działalność wymieniona w tym przepisie, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności,

- uzyskane dochody muszą być przeznaczone, a następnie wydatkowane wyłącznie na cele tej preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej.

Ze zwolnienia nie mogą jednak korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni art. 17 ust. 1c ustawy o CIT:

Przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

1) przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;

2) przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;

3) samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Jednocześnie należy zwrócić uwagę na fakt, że poza ww. ograniczeniami, przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT nie uzależnia możliwości skorzystania z przedmiotowego zwolnienia od źródła pochodzenia dochodów. I tak, źródłem tym może być zarówno działalność statutowa, działalność gospodarcza, jak i inna.

Podsumowując należy stwierdzić, że w myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT wolny od podatku będzie dochód podmiotów, prowadzących określoną w tym przepisie działalność, niezależnie od źródeł pochodzenia dochodów (oprócz dochodów określonych w art. 17 ust. 1a ustawy o CIT), który zostanie w myśl art. 17 ust. 1b tej ustawy, przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany wyłącznie na działalność statutową (tj. działalność określoną w statucie danego podmiotu).

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego m.in. wynika, że realizujecie Państwo zadania w zakresie ochrony zdrowia zgodnie ze statutem. Jesteście Państwo podmiotem leczniczym w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy o działalności leczniczej.

Podstawowym Państwa celem statutowym jest prowadzenie działalności leczniczej polegającej na udzielaniu świadczeń zdrowotnych oraz promocji zdrowia. Do Państwa zadań należy w szczególności:

- udzielanie świadczeń szpitalnych,

- udzielanie stacjonarnych i całodobowych świadczeń zdrowotnych innych niż świadczenia szpitalne,

- udzielanie ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych,

- prowadzenie działalności o charakterze edukacyjnym i szkoleniowym, w szczególności praktycznej nauki zawodów medycznych.

Ponadto możecie Państwo wykonywać działalność gospodarczą w zakresie usług diagnostycznych, wynajmu i dzierżawy pomieszczeń i gruntów, żywienia, sterylizacji, usług medycznych, transportowych i usług xero.

Jak wynika ze złożonego wniosku, w Szpitalu funkcjonuje kuchnia, która przygotowuje posiłki dla pacjentów. Również pracownicy szpitala mogą na miejscu w stołówce spożyć posiłek. Jednak z uwagi na modernizację zaplecza technicznego kuchni, zakup nowych urządzeń, a także w związku z zatrudnieniem dodatkowego pracownika, zwiększył się potencjał kuchni a co za tym idzie powstała możliwość sprzedaży większej ilości posiłków, w tym posiłków na zewnątrz, tj. osobom prywatnym, innym jednostkom prowadzącym działalność gospodarczą itd. Poszerzenie działalności gastronomicznej na zewnątrz pozwala Szpitalowi wykorzystać osobowo-techniczny potencjał kuchni, a ponadto pozwala na osiągnięcie dochodu z tytułu sprzedaży posiłków. Dochody z tytułu sprzedaży posiłków na zewnątrz są przeznaczone na cele statutowe, tj. ochronę zdrowia.

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia ustalenia, czy osiągnięte przez Szpital dochody z tytułu sprzedaży posiłków na zewnątrz, będą korzystały ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości wskazać należy, że dla możliwości nabycia prawa do zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT – uprawniające do niego cele muszą jasno wynikać ze statutu, aby stwierdzić, czy został spełniony warunek wyłączenia dochodu z opodatkowania porównuje się treść celów statutowych oraz treść przepisu warunkującego zwolnienie podatkowe. Organy podatkowe, badają jedynie, czy cele określone w statucie są tożsame z celami wymienionymi w treści przepisu regulującego zwolnienie podatkowe.

Podkreślenia wymaga, iż przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej) – toteż muszą być stosowane w sposób ścisły i jakakolwiek wykładnia rozszerzająca w odniesieniu do przepisów dotyczących ww. preferencji podatkowych jest niedopuszczalna.

Z kolei, aby Państwo mogli skorzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT musicie przeznaczyć dochód na wymienione cele statutowe wymienione w tym przepisie. Jak wskazaliście Państwo we wniosku, prowadzicie zgodnie z art. 5 pkt 1 Statutu działalność leczniczą polegającą na udzielaniu świadczeń zdrowotnych oraz promocji zdrowia. Zamierzacie Państwo przeznaczyć swoje dochody na cele statutowe związane z ochroną zdrowia, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

W tym miejscu wskazać należy, że przez zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT pojęcie „których celem statutowym jest działalność”, rozumie się nie tylko bezpośrednie prowadzenie przez jednostkę działalności – w przedmiotowej sprawie w zakresie ochrony zdrowia, lecz także wspieranie takiej działalności, jeżeli wynika to wprost z zatwierdzonego przez jednostkę statutu.

Ponadto wykładnia językowa pojęcia „działalność” oznacza, że jest to „zespół czynności, działań, podejmowanych w jakimś celu, zakresie, czynny udział w czymś, działanie, praca; działalność artystyczna, literacka, polityczna, działalność w dziedzinie albo w zakresie (…)” – Słownik języka polskiego pod red. M. Szymczaka, PWN, Warszawa 1978. Wobec powyższego, można więc wywieść, że w tak definiowanej działalności mieszczą się zarówno bezpośrednie, jak i pośrednie działania podejmowane w określonym celu lub zakresie.

Przenosząc zatem powyższe uregulowania prawne na grunt analizowanej sprawy należy stwierdzić, że opisane w stanie faktycznym dochody uzyskane przez Państwa ze sprzedaży posiłków na zewnątrz przeznaczone na cele statutowe, czyli ochronę zdrowia mogą korzystać ze zwolnienia od opodatkowania w myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Jednocześnie Organ pragnie zaznaczyć, że norma wynikająca z art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy stanowi formę ulg podatkowych, które naruszają zasadę równości i powszechności opodatkowania. Tym samym powinna być interpretowana ściśle. Niedopuszczalne jest stosowanie wykładni rozszerzającej. Zatem wydatkowanie dochodu na cele inne niż statutowe wyłącza możliwość zastosowania zwolnienia od opodatkowania.

Tym samym Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).