Możliwość zastosowania przez Spółkę przekształconą 10% stawki ryczałtu. - Interpretacja - 0114-KDIP2-2.4010.302.2024.1.IN

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 2 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4010.302.2024.1.IN

Temat interpretacji

Możliwość zastosowania przez Spółkę przekształconą 10% stawki ryczałtu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 czerwca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 10 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania przez Spółkę przekształconą 10% stawki ryczałtu.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z  30 sierpnia 2024 r. (30 sierpnia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą (data rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej: (…) r.) pod firmą „A” z siedzibą w (…) przy ul. (…) i jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych. Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest działalność produkcyjna związana z produkcją urządzeń, instrumentów oraz wyrobów medycznych, włączając dentystyczne, oznaczona kodem PKD 32.50.Z. Wnioskodawca na dzień złożenia wniosku jest polskim rezydentem podatkowym, tj. posiada na terytorium RP swoje miejsce zamieszkania dla celów podatkowych i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Wnioskodawca zamierza przekształcić prowadzoną jednoosobową działalność gospodarczą w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. W 2024 r. zostanie sporządzony w tym zakresie plan przekształcenia, co rozpocznie proces restrukturyzacji, która docelowo zakończyć by się miała w drugiej połowie 2024 r.

Wnioskodawca po przekształceniu obecnej działalności w spółkę z o.o. zamierza wybrać opodatkowanie w formie ryczałtu od dochodów spółek, przy czym nastąpić by to miało jeszcze w trakcie roku podatkowego, który kończyłby się 31 grudnia 2024 r. Wnioskodawca zaznacza jednocześnie, że spełnione byłyby w takiej sytuacji wszelkie wymagane przepisami prawa formalności, w tym wynikające z ustawy o rachunkowości, umożliwiające wybór wskazanej formy opodatkowania. Na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego pierwszy rok opodatkowania ryczałtem zostaną zamknięte księgi rachunkowe, natomiast na pierwszy dzień roku rozpoczęcia opodatkowania ryczałtem - księgi rachunkowe zostaną otwarte. Do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego opodatkowania ryczałtem ww. spółki złożone zostanie zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek ZAW-RD.

Rozważana jest także druga opcja, w której już od momentu przekształcenia się działalności gospodarczej Wnioskodawcy w jednoosobową spółkę z o.o. wybrana zostałaby forma opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek. W takiej sytuacji również złożone zostanie zawiadomienie ZAW-RD do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku opodatkowania ryczałtem. Także i w takim przypadku zostałyby dopełnione wszelkie wymagane przepisami prawa formalności, w tym wynikające z ustawy o rachunkowości.

Wnioskodawca pragnie również zaznaczyć, że wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) w żadnym okresie istnienia jednoosobowej działalności gospodarczej nie przekroczyła wyrażonej w PLN kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 EUR.

Wnioskodawca podlega obecnie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Po przekształceniu działalności w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością powstała spółka będzie spełniała wszystkie warunki opodatkowania ryczałtem z art. 28j ust. 1 u.p.d.o.p. z uwzględnieniem art. 28j ust. 3 u.p.d.o.p. Jednocześnie względem opisywanej spółki nie będą miały zastosowania wyłączenia z prawa do opodatkowania ryczałtem, o których mowa w art. 28k ust. 1 u.p.d.o.p.

Jednocześnie Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, iż w jego ocenie, wobec spółki powstałej z przekształcenia prowadzonej przez niego jednoosobowej działalności gospodarczej, zastosowanie znajdzie w sprawie art. 14n § 1 pkt 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym przepisy art. 14k i art. 14m stosuje się odpowiednio w przypadku zastosowania się przez spółkę do interpretacji indywidualnej wydanej przed powstaniem spółki na wniosek osób planujących utworzenie tej spółki - w zakresie dotyczącym działalności tej spółki.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca nie ma na ten moment pewności co do dokładnej daty wyboru opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek – czy nastąpi to już od momentu przekształcenia się działalności gospodarczej Wnioskodawcy w jednoosobową spółkę z o.o., czy dopiero w trakcie roku podatkowego spółki z o.o. powstałej z przekształcenia. Niemniej jednak, aby w najbardziej przybliżony sposób określić termin wejścia w reżim opodatkowania ryczałtem w trakcie roku Wnioskodawca na chwilę obecną przyjmuje, ze będzie miało to miejsce w ciągu kilku miesięcy od momentu przekształcenia działalności gospodarczej. Powyższe nie powinno mieć jednak w ocenie Wnioskodawcy znaczenia dla ustalenia, czy powstała z przekształcenia spółka z o.o. będzie miała prawo do stosowania stawki ryczałtu wynoszącej 10% podstawy opodatkowania od początku okresu, w którym wybierze tą formę opodatkowania, jeśli spółka ta będzie spełniać definicję małego podatnika, o której mowa w art. 4a pkt 10 u.p.d.o.p. Dotychczas osiągane przez Wnioskodawcę przychody (wraz z kwotą podatku należnego VAT) nie przekraczały równowartości kwoty 2 mln euro wyrażonej w złotych i Wnioskodawca nie przewiduje, aby po przekształceniu sytuacja ta miała ulec zmianie.

Wnioskodawca nie jest w stanie stuprocentowo potwierdzić, że jego przychody (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) w okresie od początku roku podatkowego trwania spółki z o.o. do dnia poprzedzającego dzień wejścia na ryczałt nie przekroczą wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro. Natomiast na podstawie dotychczasowych wyników finansowych, a także specyfiki i charakteru prowadzonej działalności, Wnioskodawca nie przewiduje, aby ww. wartość została przekroczona.

Jeżeli ww. wartość przychodu wraz z kwotą należnego podatku VAT przekroczy równowartość 2 mln euro, to Wnioskodawca jest świadomy, że w takiej sytuacji utraciłby status małego podatnika i w konsekwencji nie będzie miał prawa do stosowania stawki 10%, o której mowa w art. 28o ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p.

Zadanie w złożonym wniosku o interpretację indywidualną dotyczy zdarzenia przyszłego, w którym przyjęte jest założenie, że powstała z przekształcenia spółka z o.o. spełni definicję małego podatnika, ponieważ dotychczasowa prowadzona działalność nie daje do podstaw do przyjęcia założeń, że przekroczona zostanie kwota przychodu wraz z należnym podatkiem VAT w kwocie 2 000 000 euro (przeliczonej na polskie złote).

Wnioskodawca pragnie jeszcze sprostować informację wskazaną we wniosku, że po przekształceniu obecnej działalności w spółkę z o.o. miałby opodatkowanie w formie ryczałtu od dochodów spółek, przy czym nastąpić by to miało jeszcze w trakcie roku podatkowego, który kończyłby się 31 grudnia 2024 r. Wnioskodawca zaznacza, że nadal zamierza wybrać opodatkowanie w formie ryczałtu od dochodów spółek po przekształceniu swojej działalności w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, jednakże z uwagi na liczne procedury związane z procesem przekształcenia, nie jest w stanie stuprocentowo stwierdzić, że samo przekształcenie dojdzie do skutku do końca roku 2024, a w konsekwencji tym bardziej – czy przed jego zakończeniem dokona wyboru opodatkowania ryczałtem.

Pytanie

Czy spółka, która powstanie w wyniku przekształcenia z jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawcy i utraci tym samym możliwość objęcia jej małym CIT (9%), po wybraniu formy opodatkowania w postaci ryczałtu od dochodów spółek kapitałowych, będzie uprawniona - jako mały podatnik - do stosowania stawki ryczałtu wynoszącej 10% podstawy opodatkowania od początku okresu, w którym wybrała tą formę opodatkowania?

Pana stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy, spółka, która powstanie w wyniku przekształcenia z jednoosobowej działalności gospodarczej i utraci tym samym możliwość objęcia jej małym CIT (9%), będzie uprawniona - jako mały podatnik - do stosowania stawki ryczałtu wynoszącej 10% podstawy opodatkowania od początku okresu, w którym wybrała tą formę opodatkowania, niezależnie od tego czy nastąpiło to od początku istnienia spółki, czy też w trakcie roku podatkowego po powstaniu spółki.

Uzasadnienie:

Zgodnie z art. 4a pkt 10 u.p.d.o.p., ilekroć w ustawie o małym podatniku - oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

Zgodnie z art. 28j ust. 1 u.p.d.o.p. opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:

1)(uchylony);

2)mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:

a)z wierzytelności,

b)z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,

c)z części odsetkowej raty leasingowej,

d)z poręczeń i gwarancji,

e)z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,

f)ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

g)z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. lla ust. 1 pkt 4 – w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;

3)podatnik:

a)zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub

b)ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;

4)prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowe- akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej;

5)nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

6)nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. la i lb ustawy o rachunkowości;

7)złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.

W myśl art. 28j ust. 3 u.p.d.o.p. w przypadku podatnika będącego małym podatnikiem, w pierwszym roku podatkowym opodatkowania ryczałtem, warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 3:

1)lit. a, uznaje się za spełniony, jeżeli mały podatnik zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 1 osobę w przeliczeniu na pełne etaty, niebędącą udziałowcem, akcjonariuszem ani wspólnikiem tego podatnika, przez okres wskazany w tym przepisie;

2)lit. b, uznaje się za spełniony, jeżeli mały podatnik ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzenia na rzecz zatrudnionej na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 1 osoby fizycznej, niebędącej udziałowcem, akcjonariuszem ani wspólnikiem tego podatnika oraz w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

Zgodnie z art. 28j ust. 5 u.p.d.o.p. podatnik może wybrać opodatkowanie ryczałtem również przed upływem przyjętego przez niego roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości. W tym przypadku księgi rachunkowe otwiera się na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem. Przepis ust. 1 pkt 7 stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 28k ust. 1 u.p.d.o.p. przepisów rozdziału 6b - Ryczałt od dochodów spółek nie stosuje się do:

1)przedsiębiorstw finansowych, o których mowa w art. 15c ust. 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych;

2)instytucji pożyczkowych w rozumieniu art. 5 pkt 2a ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim;

3)podatników osiągających dochody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;

4)podatników postawionych w stan upadłości lub likwidacji;

5)podatników, którzy zostali utworzeni:

a)w wyniku połączenia lub podziału albo

b)przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo

c)przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, lub w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14

-w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia utworzenia;

6)podatników, którzy:

a)zostali podzielony przez wydzielenie albo

b)wnieśli tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:

  • uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub
  • składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników
  • w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia dokonania podziału albo wniesienia wkładu.

Zgodnie z art 28o ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p. Ryczałt wynosi 10% podstawy opodatkowania – w przypadku małego podatnika oraz podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności.

Przytoczone powyżej, jak również pozostałe przepisy znajdujące się w rozdziale 6b u.p.d.o.p. nie wprowadzają zasady wyłączającej możliwość stosowania preferencyjnej tj. 10% stawki opodatkowania ryczałtem, przeciwnie jak to ma miejsce w przypadku obniżonej stawki podatku dochodowego od osób prawnych, o której mowa w art. 19 ust. 1a u.p.d.o.p.

Zgodnie z powyższym, przy ustalaniu wysokości zobowiązania podatkowego, a w szczególności dla przyjęcia odpowiedniej stawki ryczałtu, bez znaczenia pozostaje fakt dokonania przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, w konsekwencji czego Wnioskodawca - jako mały podatnik - będzie miał prawo do stosowania 10% stawki ryczałtu, w okresie podlegania opodatkowaniu ryczałtem.

Jedynym warunkiem, którego spełnienie determinuje możliwość zastosowania stawki, o której mowa w art. 28o ust. 1 pkt. 2 u.p.d.o.p., jest posiadanie statusu małego podatnika, o którym mowa w art. 4a pkt 10 u.p.d.o.p.

Wnioskodawca chciałby również zauważyć, że w przedmiocie możliwości zastosowania stawki 10% na okoliczność CIT estońskiego w przypadkach podobnych do opisanej we wniosku sytuacji (przekształcenie JDG w sp. z o.o.) potwierdzone zostało dotychczas w interpretacjach Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. I tak przykładowo, w wydanej w dniu 3 sierpnia 2022 r. Interpretacji nr 0111-KDIB1-1.4010.293.2022.2.SH:

„(...) W konsekwencji spółka z o.o., która powstanie z przekształcenia działalności jednoosobowej będzie mogła skorzystać z preferencji podatkowej wynikającej z przepisu art. 28j ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych po spełnieniu pozostałych warunków wynikających z art. 28j ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Tym samym, Spółka ta będzie uprawniona do stosowania w pierwszym roku opodatkowania CIT estońskim, stawki Ryczałtu, o której mowa w art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy CIT, tj. 10% podstawy opodatkowania, jako podatnik rozpoczynający działalność (...)".

Podobnie uznano także w interpretacji tego organu z dnia 20 lipca 2022 r. nr 0111-KDIB1- 1.4010.165.2022.2.AW.

Natomiast pośród nowszych rozstrzygnięć Dyrektora KIS, wskazane stanowisko wyrażone zostało także w interpretacji z 24 sierpnia 2023 r. nr 0111-KDIB2-1.4010.257.2023.l.BJ. 

Jednocześnie warto nadmienić, że Minister Finansów w Przewodniku do ryczałtu od dochodów spółek wydanym w dniu 23 grudnia 2021 r. w przykładzie nr 15 na str. 14-15 dotyczącym przekształcenia JDG w jednoosobową sp. z o.o. przyjął, że „Tak, Piotr Nowak będzie mógł korzystać z ryczałtu od dochodów spółek (...) Ponadto Pan Piotr Nowak sp. z o.o. jest podatnikiem rozpoczynającym działalność gospodarczą (...)" co de facto również przemawia za tym, że Wnioskodawca jako taki podmiot rozpoczynający działalność może być opodatkowany w reżimie CIT estońskiego. Oznacza to w następstwie tego, że spełniając pozostałe ustawowe warunki dla wskazanej formy opodatkowania - może w ramach tej formy opodatkowania stosować stawkę 10%.

Podsumowując powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, uwzględniając przedstawiony stan faktyczny, jest on uprawniony do stosowania 10% stawki Ryczałtu, o której mowa w art. 28o ust. 1 pkt. 2 u.p.d.o.p., w okresie podlegania opodatkowaniu Ryczałtem i jednoczesnego spełnienia definicji małego podatnika, o której mowa w art. 4a pkt. 10 u.p.d.o.p.

Wnioskodawca wnosi zatem o potwierdzenie prawidłowości zajętego w sprawie stanowiska.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Opodatkowanie ryczałtem oznacza dla podatnika zmianę zasad w zakresie przedmiotu opodatkowania. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych wprowadza w zakresie ryczałtu nowe kategorie dochodów, które zostały wymienione w art. 28m ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”).

Zgodnie zaś z art. 28o ust. 1 ustawy o CIT:

Ryczałt wynosi:

1)10% podstawy opodatkowania - w przypadku małego podatnika oraz podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności;

2)20% podstawy opodatkowania - w przypadku podatnika innego niż wskazany w pkt 1.

W myśl art. 4a pkt 10 ustawy o CIT:

Ilekroć w ustawie o małym podatniku - oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

Wskazane w art. 4a pkt 10 ustawy o CIT, sformułowanie „wartość przychodu ze sprzedaży” nie zostało zdefiniowane w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Wskazać także należy, że nie należy tego pojęcia utożsamiać z pojęciem przychodu podatkowego.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o CIT,

Rokiem podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 2, 2a, 3 i 6, jest rok kalendarzowy, chyba że podatnik postanowi inaczej w statucie albo w umowie spółki, albo w innym dokumencie odpowiednio regulującym zasady ustrojowe innych podatników; wówczas rokiem podatkowym jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych.

Stosownie do art. 8 ust. 6a ustawy o CIT,

Jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, miesiąc poprzedzający pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem jest ostatnim miesiącem roku podatkowego tego podatnika.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność. Zamierza Pan przekształcić prowadzoną jednoosobową działalność gospodarczą w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Po przekształceniu obecnej działalności w spółkę z o.o. zamierza Pan wybrać opodatkowanie w formie ryczałtu od dochodów spółek. W opisie zdarzenia przyszłego wskazał Pan, że wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) w żadnym okresie istnienia jednoosobowej działalności gospodarczej nie przekroczyła wyrażonej w PLN kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 EUR. Po przekształceniu działalności w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością powstała spółka będzie spełniała wszystkie warunki opodatkowania ryczałtem z art. 28j ust. 1 u.p.d.o.p. z uwzględnieniem art. 28j ust. 3 u.p.d.o.p. Jednocześnie względem opisywanej spółki nie będą miały zastosowania wyłączenia z prawa do opodatkowania ryczałtem, o których mowa w art. 28k ust. 1 u.p.d.o.p.

Przedmiotem Pana wątpliwości jest kwestia ustalenia, czy Spółka, która powstanie w wyniku przekształcenia z jednoosobowej działalności gospodarczej i utraci tym samym możliwość objęcia jej małym CIT (9%), po wybraniu formy opodatkowania w postaci ryczałtu od dochodów spółek, będzie uprawniona - jako mały podatnik - do stosowania stawki ryczałtu wynoszącej 10% podstawy opodatkowania od początku okresu, w którym wybrała tą formę opodatkowania.

Na gruncie przedmiotowej sprawy, aby móc stosować stawkę opodatkowania w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek w wysokości 10% należy posiadać status małego podatnika, który jest ustalany za poprzedni rok podatkowy.

Zatem, do stwierdzenia czy podatnik posiada status małego podatnika i co za tym idzie możliwości zastosowania stawki 10% w pierwszym roku stosowania ryczałtu od dochodu spółek należy brać pod uwagę, zgodnie z art. 4 pkt 10 ustawy o CIT, poprzedni rok podatkowy, tj. rok podatkowy poprzedzający wybór opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek.

Zauważyć należy, że w opisie sprawy wskazał Pan, że wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) w żadnym okresie istnienia jednoosobowej działalności gospodarczej nie przekroczyła wyrażonej w PLN kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 EUR. Również wskazał Pan, że na podstawie dotychczasowych wyników finansowych, a także specyfiki i charakteru prowadzonej działalności, nie przewiduje Pan, aby wartość przychodów ze sprzedaży przekroczyła 2 000 000 EUR w okresie od początku roku podatkowego trwania spółki z o.o. do dnia poprzedzającego dzień wejścia na ryczałt.

Podkreślił Pan również, że jest Pan świadomy, że jeżeli wartość przychodu wraz z kwotą należnego podatku VAT przekroczy równowartość 2 mln euro, to w takiej sytuacji utraciłby Pan status małego podatnika i w konsekwencji nie będzie Pan miał prawa do stosowania 10 % stawki, o której mowa w art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

Biorąc powyższe pod uwagę, stwierdzić należy, że skoro w roku podatkowym poprzedzającym wybór ryczałtu od dochodów spółek, przychód ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczy równowartości 2 mln euro, to jako mały podatnik Spółka, która wybierze opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek będzie uprawniona do korzystania z 10% stawki ryczałtu, o której mowa w art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

Zatem należy zgodzić się z Pana stanowiskiem, że Spółka jest uprawniona do stosowania 10% stawki ryczałtu od dochodów spółek, o której mowa w art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w okresie podlegania opodatkowaniu ryczałtem, przy jednoczesnym spełnieniu definicji małego podatnika, o której mowa w art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wobec powyższego Pana stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

W odniesieniu do powołanych interpretacji indywidualnych wskazać należy, że dotyczą one konkretnych, indywidualnych spraw podatników, w określonym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym i w tych sprawach te rozstrzygnięcia są wiążące, zatem nie mogą przesądzać o niniejszym rozstrzygnięciu.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz musi się Pan zastosować do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).