Czy po połączeniu Wnioskodawczyni i S. Sp. z o.o. oraz po zamknięciu ksiąg rachunkowych S. Sp. z o.o. w dniu połączenia, sporządzeniu przez Wnioskodaw... - Interpretacja - null

ShutterStock

Czy po połączeniu Wnioskodawczyni i S. Sp. z o.o. oraz po zamknięciu ksiąg rachunkowych S. Sp. z o.o. w dniu połączenia, sporządzeniu przez Wnioskodaw... - Interpretacja - 0111-KDIB1-2.4010.417.2024.1.ANK

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Czy po połączeniu Wnioskodawczyni i S. Sp. z o.o. oraz po zamknięciu ksiąg rachunkowych S. Sp. z o.o. w dniu połączenia, sporządzeniu przez Wnioskodawczynię sprawozdania finansowego spółki S. Sp. z o.o. na ten sam dzień, sporządzeniu dla S. Sp. z o.o. informacji CIT/KW według stanu na dzień poprzedzający dzień połączenia oraz sporządzeniu CIT-8 za ostatni rok podatkowy spółki S. Sp. z o.o., w sytuacji gdy dokumenty te sporządzi Wnioskodawczyni i złoży CIT-8 oraz CIT/KW do właściwego dla siebie urzędu skarbowego, Wnioskodawczyni nadal będzie mogła korzystać z opodatkowania na zasadach ryczałtu od dochodów spółek.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 lipca 2024 r. wpłynął za pośrednictwem platformy ePUAP Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy po połączeniu Wnioskodawczyni i S. Sp. z o.o. oraz po zamknięciu ksiąg rachunkowych S. Sp. z o.o. w dniu połączenia, sporządzeniu przez Wnioskodawczynię sprawozdania finansowego spółki S. Sp. z o.o. na ten sam dzień, sporządzeniu dla S. Sp. z o.o. informacji CIT/KW według stanu na dzień poprzedzający dzień połączenia oraz sporządzeniu CIT-8 za ostatni rok podatkowy spółki S. Sp. z o.o., w sytuacji gdy dokumenty te sporządzi Wnioskodawczyni i złoży CIT-8 oraz CIT/KW do właściwego dla siebie urzędu skarbowego, Wnioskodawczyni nadal będzie mogła korzystać z opodatkowania na zasadach ryczałtu od dochodów spółek.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawczyni jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej również: P. Spółka z o.o.), posiadającą nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wnioskodawczyni powstała w dniu 1 kwietnia 2022 r. z przekształcenia spółki komandytowej. Począwszy od dnia 1 maja 2022 r. opodatkowana jest ryczałtem od dochodów spółek (dalej również: „CIT estoński”) na zasadach określonych w rozdziale 6b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2805 z późn. zm., dalej: „ustawa o CIT”). Wnioskodawczyni oświadcza, że P. Spółka z o.o. spełnia wszystkie warunki z art. 28j ustawy o CIT, uprawniające do stosowania ryczałtu od dochodów spółek.

Wnioskodawczyni planuje w przyszłości dokonać reorganizacji swojej działalności, która będzie polegać na połączeniu jej ze spółką S. Sp. z o.o. Cały proces przebiegał będzie w kilku etapach. Opisywane działania mają na celu uproszczenie struktury własnościowej spółek i są uzasadnione ekonomicznie. 100% udziałów w S. Sp. z o.o posiadać będzie A. Sp. z o.o. Obie spółki opodatkowane są podatkiem dochodowym od osób prawnych na zasadach ogólnych i posiadają nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Żadna z tych spółek nie była nigdy opodatkowana na zasadach ryczałtu od dochodów spółek. Skład udziałowców spółki A. Sp. z o.o. będzie dokładnie taki sam jak Wnioskodawczyni: w obu spółkach – Wnioskodawczyni i w A. Sp. z o.o. - jako wspólnicy występować będą te same osoby, w takich samych proporcjach udziałów. Spółki A. i S. dokonają połączenia w trybie łączenia przez przejęcie, które będzie miało charakter połączenia odwrotnego (downstream merger), zgodnie z art. 492 § 1 pkt 1 w zw. z art. 515 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 18 z późn. zm., dalej: k.s.h.). W efekcie tej czynności S. Sp. z o.o. nabędzie cały majątek spółki dotychczas dominującej, czyli A. Sp. z o.o., w tym własne udziały, bez podwyższania kapitału zakładowego spółki przejmującej. A. Sp. z o.o. zostanie natomiast rozwiązana bez przeprowadzenia postępowania likwidacyjnego i wykreślona z Rejestru Przedsiębiorców KRS. W następnym kroku dojdzie do połączenia Wnioskodawczyni i S. Sp. z o.o. Do połączenia tego dojdzie również w trybie art. 492 § 1 pkt 1 k.s.h. W efekcie, Wnioskodawczyni nabędzie cały majątek S. Sp. z o.o., a wspólnicy S. Sp. z o.o. (a zarazem wspólnicy Wnioskodawczyni) uzyskają w zamian udziały Wnioskodawczyni. Skutkiem połączenia będzie również utrata bytu prawnego przez S. Sp. z o.o. Wnioskodawczyni porównywać będzie wartość podatkową i wartość rynkową każdego składnika majątku S. Sp. z o.o. z osobna. Analiza nie będzie wobec tego polegała na porównaniu kapitałów S. Sp. z o.o., ale na zestawieniu wartości podatkowej i rynkowej wszystkich jej aktywów. Wartość rynkowa składników majątku S. Sp. z o.o. będzie równa lub niższa od wartości podatkowej tych składników. Na dzień połączenia (wpisu połączenia do KRS) zostanie sporządzone sprawozdanie finansowe S. Sp. z o.o. W tym samym dniu dojdzie również do zamknięcia ksiąg rachunkowych S. Sp. z o.o. Sprawozdanie sporządzone zostanie przez P. Sp. z o.o.

Dodatkowo, złożone zostanie zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu (straty) CIT-8 za ostatni rok podatkowy S. Sp. z o.o., a także sporządzona zostanie informacja o przychodach, kosztach, dochodzie z przekształcenia oraz podatku należnym w związku z wyborem opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, czyli informacja CIT/KW. W informacji tej wykazane zostaną ewentualne różnice w zakresie przychodów i kosztów dla celów podatkowych i bilansowych, dochód i podatek należny z tego tytułu (jeśli będzie to wynikało z korekty wstępnej).

CIT-8 za ostatni rok podatkowy S. Sp. z o.o. oraz korekta wstępna, czyli informacja CIT/KW zostanie sporządzona przez P. Sp. z o.o. Dokumentacja to zostanie złożona przez P. Sp. z o.o. do właściwego dla niej urzędu skarbowego. Wnioskodawczyni informuje, że składała już uprzednio wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie konsekwencji połączenia dla podatku dochodowego od osób prawnych, w szczególności na gruncie przepisów o ryczałcie od dochodów spółek i uzyskała w wyniku tego wniosku interpretację z dnia 13 czerwca 2024 r. (0111-KDIB1-1.4010.210.2024.1.AW). Wniosek niniejszy składany jest w celu doprecyzowania w jaki sposób dopełnić obowiązków związanych z połączeniem, aby nie utracić jednocześnie możliwości korzystania z opodatkowania na zasadach ryczałtu od dochodów spółek.

Pytanie

Czy po połączeniu Wnioskodawczyni i S. Sp. z o.o. oraz po zamknięciu ksiąg rachunkowych S. Sp. z o.o. w dniu połączenia, sporządzeniu przez Wnioskodawczynię sprawozdania finansowego spółki S. Sp. z o.o. na ten sam dzień, sporządzeniu dla S. Sp. z o.o. informacji CIT/KW według stanu na dzień poprzedzający dzień połączenia oraz sporządzeniu CIT-8 za ostatni rok podatkowy spółki S. Sp. z o.o., w sytuacji gdy dokumenty te sporządzi Wnioskodawczyni i złoży CIT-8 oraz CIT/KW do właściwego dla siebie urzędu skarbowego, Wnioskodawczyni nadal będzie mogła korzystać z opodatkowania na zasadach ryczałtu od dochodów spółek?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawczyni, po połączeniu Wnioskodawczyni i S. Sp. z o.o., Wnioskodawczyni nadal będzie mogła korzystać z opodatkowania na zasadach ryczałtu od dochodów spółek.

Zamknięcie ksiąg rachunkowych oraz sporządzenie sprawozdania finansowego dla S. Sp. z o.o. na dzień połączenia, a także złożenie zeznania CIT-8 i CIT/KW (informacji o przychodach, kosztach oraz podatku należnym w związku z połączeniem – według stanu na dzień poprzedzający dzień połączenia) przez Wnioskodawczynię jako następczynię prawną spółki przejmowanej, będzie spełniać wymagania z art. 28l ust. 1 pkt 4 lit. c) tiret drugie ustawy o CIT i tym samym Wnioskodawczyni nie utraci prawa do ryczałtu. Podobnie to Wnioskodawczyni, jako następczyni prawna S. Sp. z o.o., sporządzi sprawozdanie finansowe S. Sp. z o.o. na dzień połączenia. Zgodnie z art. 28l ust. 1 pkt 4 lit. c) ustawy o CIT, podatnik opodatkowany ryczałtem traci prawo do tego opodatkowania z końcem roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym podatnik dokona przejęcia innego podmiotu w drodze łączenia albo podziału podmiotów lub otrzymania wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, chyba że:

- podmiot przejmowany, dzielony albo wnoszący wkład niepieniężny jest opodatkowany ryczałtem albo

- podmiot przejmowany, dzielony lub wnoszący wkład niepieniężny z dniem przejęcia lub wniesienia wkładu zamknie księgi rachunkowe, sporządzi sprawozdanie finansowe oraz dokona rozliczeń i ustaleń, o których mowa w art. 7aa, w zakresie transakcji pozostających w związku z przejmowanymi składnikami majątku.

Artykuł 7aa ust. 1 ustaw o CIT określa, że podatnik, który wybrał opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek, jest obowiązany na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego pierwszy rok opodatkowania tym ryczałtem:

1)sporządzić informację o przychodach, kosztach, dochodzie z przekształcenia oraz podatku należnym w związku z wyborem opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek oraz

2)wyodrębnić w kapitale własnym spółki na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek:

a.kwotę zysków niepodzielonych i kwotę zysków podzielonych odniesione na kapitały, wypracowanych w latach poprzedzających pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek oraz

b.kwotę niepokrytych strat poniesionych w latach poprzedzających pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.

Z treści art. 28l ust. 1 pkt 4 lit. c) ustawy o CIT wynika zatem, że połączenie spółki opodatkowanej ryczałtem od dochodów spółek z inną spółką poprzez jej przejęcie, co do zasady, pozbawi spółkę przejmującą możliwości opodatkowania w formie ryczałtu. Spółka opodatkowana ryczałtem zachowa jednak prawo do opodatkowania ryczałtem, jeśli podmiot przejmowany również jest opodatkowany ryczałtem albo jeśli podmiot przejmowany zamknie księgi rachunkowe z dniem połączenia, sporządzi sprawozdanie finansowe oraz dokona rozliczeń i ustaleń, o których mowa w art. 7aa ustawy o CIT.

Po zachowaniu powyższych wymagań, spółka przejmująca będzie mogła nadal korzystać z estońskiego CIT. W opisanym wyżej zdarzeniu przyszłym spółka przejmująca – P. Sp. z o.o. – opodatkowana jest na zasadach ryczałtu, natomiast spółka przejmowana – S. Sp. z o.o. – na zasadach ogólnych. Nie jest wobec tego możliwe zachowanie warunku z art. 28l ust. 1 pkt 4 lit. c) tiret pierwsze ustawy o CIT.

Jednocześnie planowane jest, aby na dzień połączenia S. Sp. z o.o. zamknęła księgi rachunkowe oraz na ten dzień sporządziła sprawozdanie finansowe. Dodatkowo, w przewidzianym przez ustawę o CIT terminie dojdzie do sporządzenia i złożenia CIT-8 za ostatni rok podatkowy S. Sp. z o.o. oraz do sporządzenia zeznania CIT/KW, które będzie zawierało odpowiednie rozliczenia, o których mowa w art. 7aa ustawy o CIT – w szczególności wykazane zostaną przychody i koszty, o których mowa w art. 7aa ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy o CIT.

Informacja o przychodach, kosztach oraz podatku należnym w związku z połączeniem sporządzona zostanie na dzień poprzedzający dzień połączenia. S. Sp. z o.o. nie wykaże jednocześnie podatku z przekształcenia, o którym mowa w art. 7 ust. 2 pkt 3 ustawy o CIT – w zdarzeniu przyszłym mowa jest bowiem o połączeniu, a nie o przekształceniu. Biorąc pod uwagę powyższe, należy stwierdzić, że Wnioskodawczyni, pomimo połączenia przez przejęcie S. Sp. z o.o., zachowa możliwość opodatkowania w formie ryczałtu, ponieważ S. Sp. z o.o. na dzień połączenia zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe na dzień poprzedzający dzień połączenia.

Artykuł 7aa ust. 4 ustawy o CIT, określa że w zeznaniu CIT-8, za rok poprzedzający pierwszy rok opodatkowania ryczałtem, podatnik:

1)wykazuje przychody oraz koszty, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 2, oraz ustala podatek należny od dochodu stanowiącego różnicę między tymi przychodami a tymi kosztami według stawki, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 1;

2)wykazuje dochód z przekształcenia, o którym mowa w ust. 2 pkt 3, oraz ustala podatek należny od tego dochodu według stawki, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 1.

Stosując odpowiednio powyższy przepis, mając na względzie art. 28l ust. 1 pkt 4 lit. c) tiret drugie ustawy o CIT, P. Sp. z o.o., jako spółka przejmująca i następczyni podatkowa S. Sp. z o.o., złoży odpowiednie zeznanie CIT-8 dla S. Sp. z o.o. za rok poprzedzający dzień połączenia, a także załącznik CIT/KW. Jednocześnie, w treści CIT/KW nie zostanie wykazany dochód z przekształcenia, o którym mowa w art. 7aa ust. 2 pkt 3 ustawy o CIT, bowiem w opisanym zdarzeniu przyszłym mamy do czynienia z połączeniem spółek, a nie z ich przekształceniem.

Zgodnie z art. 93 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2383 z późn. zm., dalej: „o.p.”) osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się osób prawnych wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się spółek.

Jednocześnie, w myśl art. 93 § 2 pkt 1 o.p., przepis powyższy ma odpowiednie zastosowanie do osoby prawnej łączącej się poprzez przejęcie innej osoby prawnej.

Z chwilą połączenia S. Sp. z o.o. przestanie istnieć, natomiast jej sukcesorką podatkową stanie się spółka przejmująca, a więc P. Sp. z o.o. na podstawie art. 93 § 2 pkt 1 w zw. z 93 § 1 pkt 1 o.p. W związku z tym, to P. Sp. z o.o. złoży w ustawowym terminie do naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla P. Sp. z o.o (spółki przejmującej) na dzień poprzedzający dzień połączenia ww. zeznanie CIT-8 za ostatni rok podatkowy S. Sp. z o.o. wraz z załącznikiem CIT/KW. To samo dotyczyć będzie sprawozdania finansowego dla S. Sp. z o.o. – zostanie ono sporządzone już przez następczynię prawną, czyli Wnioskodawczynię, ponieważ S. Sp. z o.o. przestanie istnieć w dniu połączenia, a nie jest możliwe sporządzenie sprawozdania przez podmiot, który już nie istnieje. Wykonanie opisanych powyżej czynności zapewni dalszą możliwość stosowania przez Wnioskodawczynię z opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek, pomimo tego, że spółka przejmowana nie będzie podatnikiem ryczałtu od dochodów spółek. Stanowisko Wnioskodawczyni potwierdza interpretacja indywidualna z dnia 11 sierpnia 2023 r., Znak: 0114-KDIP2-2.4010.298.2023.1.IN: „(…) działania o charakterze restrukturyzacyjnym - co do zasady - mogą skutkować utratą prawa do opodatkowania ryczałtem od spółek. Przypadki prowadzące do utraty tego prawa zostały w wskazane w przytoczonych wyżej przepisach. Trzeba wszakże podkreślić, że ustawodawca dopuścił możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od spółek, pomimo dokonanych działań restrukturyzacyjnych, w sytuacji przewidzianej w art. 28l ust. 1 pkt 4 lit. c ustawy o CIT. Dzięki zawarciu w ww. przepisie zwrotu „chyba że” prawodawca dopuścił możliwość opodatkowania w formie ryczałtu pomimo, że podatnik dokona przejęcia innego podmiotu w drodze łączenia albo podziału podmiotów lub otrzymania wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu (kontynuowania opodatkowania w tej formie) ma miejsce wtedy, gdy spełniony jest jeden z warunków wymienionych w tiret pierwsze lub drugie. Przejęcie przez Państwa innej Spółki, będzie objęte dyspozycją art. 28I ust. 1 pkt 4 tiret drugie, tzn. podmiot przejmowany zamknie księgi rachunkowe, sporządzi sprawozdanie finansowe oraz dokona rozliczenia i ustaleń, o których mowa w art. 7aa, w zakresie transakcji pozostających w związku z przejmowanymi składnikami majątku. Spełnienie powyższych warunków odniesie taki skutek, że Państwo, jako podmiot przejmujący, będzie uprawniony do kontynuacji opodatkowania w formie ryczałtu. Taka interpretacja omawianych przepisów jest zgodna z ich literalnym brzmieniem, a także z wykładnią autentyczną na co wskazał w uzasadnieniu do ustawy wprowadzającej „podatek estoński” prawodawca: „W przypadku gdy podmiot, który nie stosuje ryczałtu, zostanie przejęty w drodze łączenia lub podziału lub wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, podatnik przejmujący majątek może kontynuować rozliczenia ryczałtem, jeśli podmiot przejmowany zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe, a także dokona rozliczenia, o którym mowa w art. 7aa, w zakresie transakcji pozostających w związku z przejmowanymi składnikami majątku” (uzasadnienie do ustawy str. 39, http://orka.sejm.gov.pl). Do podobnych wniosków prowadzi lektura „Przewodnika do ryczałtu od spółek” z 23 grudnia 2021 r., gdzie wskazano: „W przypadku, gdy podmiot (w tym osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą), który nie stosuje ryczałtu, zostanie przejęty w drodze łączenia lub podziału lub wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, podatnik przejmujący majątek może kontynuować rozliczenia ryczałtem, jeżeli podmiot przejmowany zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe, a także dokona rozliczenia o którym mowa w art. 7aa ustawy o CIT, w zakresie transakcji w związku z przejmowanymi składnikami majątku” (tamże str. 61, www. gov.pl). W związku z powyższym należy wskazać, iż w wyniku połączenia Państwa Spółki z inną Spółką nie zajdą przesłanki powodujące utratę przez Państwa prawa do korzystania z ryczałtu od dochodów spółek, pod warunkiem, że podmiot przejmowany zamknie księgi rachunkowe, sporządzi sprawozdanie finansowe oraz dokona rozliczeń i ustaleń, o których mowa w art. 7aa ustawy o CIT. Przy czym, wskazać należy, że nie będą Państwo mieli obowiązku wykazania w informacji CIT-KW dochodu z przekształcenia w związku z planowanym połączeniem przez przejęcie. W świetle powyższego, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 należało uznać za prawidłowe.”

Prawidłowość przedstawionego stanowiska co do sposobu samego złożenia CIT-8 oraz CIT/KW przez Wnioskodawczynię jako następczynię prawną S. Sp. z o.o. potwierdza natomiast pośrednio interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 24 sierpnia 2010 r., Znak: IPPB5/423-350/10-4/DG. Orzeczenie to dotyczy wprawdzie podmiotów rozliczających się z podatku dochodowego od osób prawnych na zasadach ogólnych, lecz pozostaje to bez wpływu na obowiązki sprawozdawcze w podatku dochodowym przy połączeniu spółek: „Jednocześnie należy zauważyć, iż w przypadku połączenia spółek przez przejęcie, zgodnie z metodą łączenia udziałów, połączenie to nie ma wpływu na podmiotowość prawną spółki przejmującej. Skutkiem takiego połączenia jest utrata podmiotowości prawnej spółek przejmowanych, przy jednoczesnym zachowaniu ciągłości prawnej spółki przejmującej. Wskazać przy tym należy, iż w przypadku połączenia spółek, spółki przejmowane tracą byt prawny, przy czym nie następuje w tym przypadku „przeniesienie siedziby”, które miałoby skutkować zmianą właściwości miejscowej. W świetle powyższych przepisów, Spółka będzie zobowiązana złożyć osobne zeznania CIT-8 dla spółek przejętych za okres przed dniem połączenia (…) Na zeznaniach podatkowych winny być umieszczone dane spółki przejmowanej tj. jej NIP, nazwa adres, natomiast w pozycjach przeznaczonych na podpis osób reprezentujących podatnika, powinny się znaleźć informacje i podpisy osób reprezentujących następcę prawnego.”

Dokumenty CIT-8 i CIT/KW zostaną złożone przez P. Sp. z o.o. do właściwego dla tej spółki urzędu skarbowego. Będą one wprawdzie dotyczyć spółki przejmowanej, ale z uwagi na brzmienie art. 17b § 1 o.p. właściwy miejscowo będzie urząd skarbowy właściwy dla spółki przejmującej, jako następcy prawnego. Mając na względzie powyższe, należy stwierdzić, że zamknięcie przez S. Sp. z o.o. ksiąg rachunkowych na dzień połączenia oraz sporządzenie na ten dzień sprawozdania finansowego, a także złożenie CIT-8 wraz z CIT/KW, zgodnie z art. 7aa ustawy o CIT, pozwoli na zachowanie przez P. Sp. z o.o. możliwości rozliczenia się w formie ryczałtu w myśl art. 28l ust. 1 pkt 4 lit. c) tiret drugie.

Jednocześnie, ze względu na to, że z dniem połączenia S. Sp. z o.o. zostanie wykreślona z Rejestru Przedsiębiorców KRS, a jej prawa i obowiązki przejmie P. Sp. z o.o., to właśnie P. Sp. z o.o. będzie zobowiązana złożyć CIT-8 za ostatni rok podatkowy S. Sp. z o.o. wraz informacją CIT/KW.

Ponadto, w związku z połączeniem nie powstanie podatek z przekształcenia, bowiem w zdarzeniu przyszłym mowa jest o połączeniu, które stanowi zupełnie inną formę reorganizacji działalności.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy wniosku. W związku z powyższym wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem inne kwestie wynikające z własnego stanowiska, nieobjęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Stosownie do art. 28l ust. 1 pkt 4 lit. c ustawy CIT:

Podatnik opodatkowany ryczałtem traci prawo do tego opodatkowania z końcem roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym podatnik dokona przejęcia innego podmiotu w drodze łączenia albo podziału podmiotów lub otrzymania wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, chyba że:

-podmiot przejmowany, dzielony lub wnoszący wkład niepieniężny jest opodatkowany ryczałtem albo

-podmiot przejmowany, dzielony lub wnoszący wkład niepieniężny z dniem przejęcia lub wniesienia wkładu zamknie księgi rachunkowe, sporządzi sprawozdanie finansowe oraz dokona rozliczenia i ustaleń, o których mowa w art. 7aa, w zakresie transakcji pozostających w związku z przejmowanymi składnikami majątku,

Odnosząc powołany przepis do przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego należy zauważyć, że działania o charakterze restrukturyzacyjnym – co do zasady – mogą skutkować utratą prawa do opodatkowania ryczałtem od spółek. Przypadki prowadzące do utraty tego prawa zostały w wskazane w przytoczonych wyżej przepisach. Trzeba wszakże podkreślić, że ustawodawca dopuścił możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek, pomimo dokonanych działań restrukturyzacyjnych, w sytuacji przewidzianej w art. 28l ust. 1 pkt 4 lit. c ustawy o CIT. Dzięki zawarciu w ww. przepisie zwrotu „chyba że” prawodawca dopuścił  możliwość opodatkowania w formie ryczałtu pomimo, że podatnik dokona przejęcia innego podmiotu w drodze łączenia albo podziału podmiotów lub otrzymania wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu (kontynuowania opodatkowania w tej formie) ma miejsce wtedy, gdy spełniony jest jeden z warunków wymienionych w tiret pierwsze lub drugie.

Przejęcie przez Państwa S. Sp. z o.o., będzie objęte dyspozycją art. 28l ust. 1 pkt 4 lit. c tiret drugie, gdyż jak wskazali Państwo w opisie sprawy na dzień połączenia (wpisu połączenia do KRS) zostanie sporządzone sprawozdanie finansowe S. Sp. z o.o. W tym samym dniu dojdzie również do zamknięcia ksiąg rachunkowych S. Sp. z o.o. Dodatkowo, złożone zostanie zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu (straty) CIT-8 za ostatni rok podatkowy S. Sp. z o.o., a także sporządzona zostanie informacja o przychodach, kosztach, dochodzie z przekształcenia oraz podatku należnym w związku z wyborem opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, czyli informacja CIT/KW. W informacji tej wykazane zostaną różnice w zakresie przychodów i kosztów dla celów podatkowych i bilansowych, dochód i podatek należny z tego tytułu.

Spełnienie powyższych warunków odniesie taki skutek, że Państwo, jako podmiot przejmujący, będziecie uprawnieni do kontynuacji opodatkowania w formie ryczałtu.

Przy czym w informacji CIT/KW nie będą mieli Państwo obowiązku wskazania dochodu z przekształcenia, o którym mowa w art. 7aa ust. 2 pkt 3 ustawy o CIT, ponieważ przepis ten nie ma zastosowania w Państwa przypadku. Natomiast w Państwa sytuacji znajdzie zastosowanie art. 28m ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Zasady łączenia spółek kapitałowych regulują art. 491 i n. ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 18 ze zm., dalej: „KSH”).

Zgodnie z art. 491 § 1 KSH:

Spółki kapitałowe mogą się łączyć między sobą oraz ze spółkami osobowymi; spółka osobowa, z wyłączeniem spółki komandytowo-akcyjnej, nie może jednakże być spółką przejmującą albo spółką nowo zawiązaną.

Stosownie do art. 492 § 1 pkt 1 tej ustawy:

Połączenie może być dokonane przez przeniesienie całego majątku spółki (przejmowanej) na inną spółkę (przejmującą) za udziały lub akcje, które Spółka Przejmująca przyznaje wspólnikom spółki przejmowanej (łączenie się przez przejęcie).

W przypadku dokonania połączenia na powyższych zasadach, spółka przejmowana przestaje istnieć, wspólnicy spółki przejmowanej stają się wspólnikami spółki przejmującej oraz wszystkie aktywa i pasywa spółki przejmowanej przechodzą na spółkę przejmującą.

Zgodnie z art. 494 § 1 KSH:

Spółka przejmująca albo spółka nowo zawiązana wstępuje z dniem połączenia we wszystkie prawa i obowiązki spółki przejmowanej albo spółek łączących się przez zawiązanie nowej spółki.

Prawa i obowiązki następców prawnych reguluje także ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm., także jako „O.p.”).

W świetle art. 93 § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej:

§ 1. Osoba prawna lub spółka komandytowo-akcyjna zawiązane (powstałe) w wyniku łączenia się:

1) osób prawnych,

2) osobowych spółek handlowych,

3) osobowych i kapitałowych spółek handlowych

- wstępują we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

§ 2. Przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej i spółki komandytowo-akcyjnej łączących się przez przejęcie:

1) innej osoby prawnej (osób prawnych);

2) osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).

Sukcesja ta oznacza, że następca prawny przejmuje po poprzedniku wszelkie jego obowiązki (np. zapłatę podatku, złożenie deklaracji, prowadzenie ksiąg rachunkowych), ale i prawa (np. prawo do zwrotu nadpłaty, prawo złożenia odwołania od decyzji). 

Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o CIT:

Podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 1d i 1da, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a oraz przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani, z zastrzeżeniem ust. 2a, składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu osiągniętego (straty poniesionej) w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą zapłaconych zaliczek za okres od początku roku.

Z uwagi na okoliczności przedstawione przez Wnioskodawcę należy uznać, że od dnia połączenia spółka przejmująca (Wnioskodawca) odpowiadać będzie za wykonanie praw i obowiązków spółki przejmowanej, w tym także w zakresie składania zeznania CIT-8 wraz z załącznikiem CIT/KW za tę spółkę przejmowaną, a dotyczącego okresu rozliczeniowego sprzed dnia połączenia. Przeniesienie przepisów Ordynacji podatkowej dotyczących sukcesji na grunt ustawy o CIT oznacza, że spółka przejmująca przejmuje wszelkie prawa i obowiązki, jakie na mocy przepisów ustawy o CIT przysługiwały spółce przejmowanej.

Momentem, w którym skończy się byt prawny spółki przejmowanej (S. Sp. z o.o.) będzie dzień połączenia. Zatem, zeznanie CIT-8 wraz z załącznikiem CIT/KW a dotyczące działalności spółki przejmowanej należy powinno zostać złożone za ostatni okres jej istnienia i powinno zawierać dane podatkowe obejmujące okres: od pierwszego dnia okresu rozliczeniowego do dnia poprzedzającego dzień połączenia, ponieważ zeznanie to dotyczyć będzie okresu rozliczeniowego, w którym spółka przejmowana posiadać będzie jeszcze osobowość prawną i będzie odrębnym podatnikiem podatku CIT. W dniu połączenia spółka przejmowana nie będzie już posiadała bytu prawnego. Zatem to spółka przejmująca (Wnioskodawca P. Sp. z o.o.) będzie zobowiązana do złożenia zeznania CIT-8 wraz z załącznikiem CIT/KW w imieniu spółki przejmowanej, która powinna zawierać dane spółki przejmowanej z zastrzeżeniem, że zeznanie to podpisze i złoży, jako sukcesor praw i obowiązków, podmiot przejmujący P. Sp. z o.o. (tj. Wnioskodawca).

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie wskazują właściwości organu podatkowego do złożenia zeznania CIT-8, zatem właściwość organu podatkowego należy ustalić na podstawie przepisów ustawy Ordynacja podatkowa.

Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 17 § 1 Ordynacji podatkowej:

Jeżeli ustawy podatkowe nie stanowią inaczej, właściwość miejscową organów podatkowych ustala się według miejsca zamieszkania albo adresu siedziby podatnika, płatnika, inkasenta lub podmiotu wymienionego w art. 133 § 2.

Ponieważ w rozpatrywanym przypadku mamy do czynienia z przejęciem Spółki, gdzie spółka przejmująca, stała się następcą prawnym Spółki przejętej, należy uwzględnić powołane wcześniej przepisy art. 93 § 1 pkt 1 oraz art. 93 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej.

Właściwość organu podatkowego w zakresie rozliczenia podatku dochodowego od osób prawnych należy ustalić zgodnie z art. 17b § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym:

Organem podatkowym właściwym miejscowo w sprawie praw i obowiązków podatnika (płatnika, inkasenta), przejętych przez następcę prawnego, jest organ podatkowy właściwy dla następcy prawnego.

W analizowanej sprawie to Wnioskodawca tj. P. Sp. z o.o., która jako spółka przejmująca, stanie się następcą prawnym S. Sp. z o.o. - powinna złożyć zeznanie CIT-8 przejętej spółki (S. Sp. z o.o.) - do urzędu skarbowego właściwego wg własnej siedziby.

A zatem w rozpatrywanym przypadku zgodzić należy się z Wnioskodawcą, że po połączeniu Wnioskodawczyni i S. Sp. z o.o. oraz po zamknięciu ksiąg rachunkowych S. Sp. z o.o. w dniu połączenia, sporządzeniu przez Wnioskodawczynię sprawozdania finansowego spółki S. Sp. z o.o. na ten sam dzień, sporządzeniu dla S. Sp. z o.o. informacji CIT/KW według stanu na dzień poprzedzający dzień połączenia oraz sporządzeniu CIT-8 za ostatni rok podatkowy spółki S. Sp. z o.o., w sytuacji gdy dokumenty te sporządzi Wnioskodawczyni i złoży CIT-8 oraz CIT/KW do właściwego dla siebie urzędu skarbowego, Wnioskodawczyni nadal będzie mogła korzystać z opodatkowania na zasadach ryczałtu od dochodów spółek.

Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, iż zostały one wydane w indywidualnych sprawach podmiotów, które o ich wydanie wystąpiły, zatem nie są one wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...).

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).