Czy dochody Fundacji lokowane przez nabycie Certyfikatów, a następnie po ich wykupie przeznaczone na działalność statutową, będą podlegały zwolnieniu ... - Interpretacja - null

shutterstock

Czy dochody Fundacji lokowane przez nabycie Certyfikatów, a następnie po ich wykupie przeznaczone na działalność statutową, będą podlegały zwolnieniu ... - Interpretacja - 0111-KDIB1-1.4010.364.2024.1.BS

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Czy dochody Fundacji lokowane przez nabycie Certyfikatów, a następnie po ich wykupie przeznaczone na działalność statutową, będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c w zw. z art. 17 ust. 1e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 1 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy dochody Fundacji lokowane przez nabycie Certyfikatów, a następnie po ich wykupie przeznaczone na działalność statutową, będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c w zw. z art. 17 ust. 1e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Fundacja „X” (dalej jako: „Fundacja”, „Wnioskodawca”) to pozarządowa organizacja dobroczynna, która opiekuje się dziećmi i osobami niepełnosprawnymi oraz rodzinami zagrożonymi ubóstwem i wykluczeniem społecznym. Została założona w … roku, a od … roku posiada status organizacji pożytku publicznego (dalej jako: „OPP”).

Fundacja działa na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 166) oraz w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 571, dalej jako: „u.d.p.p.”) oraz na podstawie statutu Fundacji.

… roku pod egidą Fundacji powstał gabinet terapeutyczno-rehabilitacyjny. W tym terminie Fundacja została wpisana do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą, prowadzonego przez wojewodę.

Zgodnie ze statutem Fundacji:

1. Głównym celem Fundacji jest organizowanie i niesienie pomocy w ramach działalności pożytku publicznego.

2. Celami Fundacji wynikającymi z działalności pożytku publicznego są:

(…)

Działania Fundacji skupiają się na niesieniu pomocy osobom z niepełnosprawnościami, chorym i potrzebującym, głównie poprzez:

 1. Opłacanie operacji i zabiegów. Nierefundowane zabiegi oraz przeprowadzane prywatnie operacje wiążą się z ogromnymi kosztami, którym rodzice dzieci niepełnosprawnych, jak i dorośli Podopieczni nie są w stanie podołać. Staramy się robić wszystko, aby nie zostawiać ich samych w tak trudnej sytuacji, dlatego też nie dopuszczamy do sytuacji, w których pieniądze miałyby decydować o ich dalszym losie.

 2. Finansowanie rehabilitacji oraz leczenia. Dla naszych Podopiecznych rehabilitacja to często jedyna szansa na uzyskanie sprawności. Chcemy więc dać im szansę na lepsze funkcjonowanie, poprzez wspieranie ich wieloprofilowych form leczenia.

 3. Finansowanie zakupu sprzętu medycznego, rehabilitacyjnego oraz leków. Profesjonalny sprzęt medyczny ułatwia codzienne zmagania z chorobą, a specjalistyczny sprzęt rehabilitacyjny wspomaga niezbędną rehabilitację. Do tego wszystkiego dochodzi niejednokrotnie bardzo kosztowna farmakoterapia, co finalnie tworzy finansową barierę niemożliwą do pokonania w pojedynkę. Staramy się więc wesprzeć naszych Podopiecznych w walce o lepsze jutro.

 4. Prowadzenie subkont dla naszych Podopiecznych. Prowadząc subkonta dla naszych Podopiecznych, umożliwiamy im tym samym gromadzenie środków z 1,5% oraz darowizn. Działamy szybko, sprawnie i rzetelnie. Pod opieką naszej Fundacji znajduje się już kilka tysięcy Podopiecznych.

 5. Wspieranie dzieci osieroconych. Wiemy, że nie możemy odmienić losu dzieci osieroconych, ale staramy się choć trochę ich życie ubarwić. Realizujemy Projekt Kolorowe Domy Dziecka, którego głównym celem jest zakup sprzętu sportowego, komputerowego, gier, zabawek edukacyjnych, a także obuwia i odzieży dla Wychowanków Domów  Dziecka.

 6. Działanie na rzecz lokalnej społeczności. Pragniemy być solidarni z naszą lokalną społecznością, dlatego angażujemy się w jej prozdrowotne projekty. W ramach lokalnej pomocy finansujemy między innymi zajęcia gimnastyki korekcyjnej w zaprzyjaźnionej szkole. Wierzymy, że nasze działania w przyszłości zaprocentują zdrową postawą najmłodszych.

 7. Prowadzenie gabinetu rehabilitacyjno-terapeutycznego.

Fundacja jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, korzystającym ze zwolnienia podatkowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 oraz art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805, dalej jako: „ustawa o CIT”).

Dochody Fundacji pochodzą głównie z darowizn, zbiórek publicznych oraz dokonywanych przez podatników podatku dochodowego od osób fizycznych wpłat 1,5% podatku.

Prowadząc działalność statutową, Fundacja gospodaruje środkami finansowymi do czasu ich wykorzystania. Mając na uwadze racjonalne wykorzystanie tych środków finansowych, biorąc pod uwagę zmienną sytuację gospodarczą, Fundacja chce optymalnie wykorzystać uzyskane dochody.

Fundacja chcąc zdywersyfikować posiadane przez siebie środki pieniężne przeznaczone na cele statutowe, działając przy tym wyłącznie w celu zabezpieczenia tych posiadanych środków, zamierza zainwestować posiadane nadwyżki finansowe (pieniężne) w nabycie certyfikatów inwestycyjnych (dalej jako: „Certyfikaty”) w funduszu inwestycyjnym zamkniętym aktywów niepublicznych, działającym na podstawie ustawy o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (tj. Dz.U. z 2023 r., poz. 681; dalej jako: „Fundusz”).

Fundacja zamierza nabyć Certyfikaty nie posiadając w tym zakresie bezpośrednio umowy z TFI na zarządzanie portfelem inwestycji.

Certyfikaty Funduszu nie będą dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym ani wprowadzone do alternatywnego systemu obrotu. Wyłącznym przedmiotem działalności Funduszu jest lokowanie środków pieniężnych zebranych w drodze proponowania nabycia Certyfikatów Inwestycyjnych w określone w statucie Funduszu lokaty.

Na żądanie Fundacji, Fundusz dokona wykupu Certyfikatów. Środki pieniężne, jakie uzyska Fundacja z tytułu wykupu Certyfikatów zostaną przeznaczone na działalność statutową Fundacji. Środki te nie zostaną przeznaczone na działalność gospodarczą Fundacji.

Pytanie

Czy dochody Fundacji lokowane przez nabycie Certyfikatów, a następnie po ich wykupie przeznaczone na działalność statutową, będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c w zw. z art. 17 ust. 1e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, dochody Fundacji lokowane przez nabycie Certyfikatów, a następnie po ich wykupie przeznaczone na działalność statutową, będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c w zw. z art. 17 ust. 1e ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o CIT, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

W świetle art. 7 ust. 1 ustawy o CIT, dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT.

Na mocy art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Artykuł 17 ust. 1b ustawy o CIT, stanowi natomiast, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Biorąc pod uwag powyższe, ustawa o CIT ściśle określa warunki, których spełnienie uprawnia do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT, tj.:

- posiadanie przez jednostkę statusu organizacji pożytku publicznego OPP, o której mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,

- przeznaczenie i wydatkowanie uzyskanego dochodu na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Jednocześnie, nieistotne jest przy tym źródło tego dochodu. Warunkiem skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego jest bowiem przeznaczenie i - bez względu na termin - wydatkowanie osiągniętego dochodu na działalność statutową.

W tym miejscu należy podkreślić, że Wnioskodawca jest fundacją ze statusem organizacji pożytku publicznego (OPP). Prowadzi działalność nieodpłatną pożytku publicznego (w ramach działalności statutowej). Fundacja zamierza inwestować posiadane zgromadzone środki w zakup Certyfikatów Funduszu działającego na postawie ustawy o funduszach inwestycyjnych.

W tym przedmiocie, ustawa o CIT przewiduje szczególne rozwiązania. Stosownie do art. 17 ust. 1e ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie stosuje się również w przypadku lokowania dochodów poprzez nabycie:

 1. wyemitowanych po dniu 1 stycznia 1989 r. obligacji Skarbu Państwa lub bonów skarbowych oraz obligacji wyemitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego po dniu 1 stycznia 1997 r.;

 2. papierów wartościowych lub niebędących papierami wartościowymi instrumentów finansowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, o ile nabycie takie nastąpiło w ramach zarządzania portfelem, o którym mowa w art. 75 tej ustawy, również w przypadku gdy zarządzanie portfelem odbywa się na podstawie umowy z towarzystwem funduszy inwestycyjnych, które wykonuje tę działalność na podstawie art. 45 ust. 2 ustawy o funduszach inwestycyjnych, pod warunkiem zdeponowania tych papierów wartościowych lub instrumentów finansowych na odrębnym rachunku prowadzonym przez uprawniony podmiot w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi;

 3. jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych działających na podstawie ustawy o funduszach inwestycyjnych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1f ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1e, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczany i wydatkowany, bez względu na termin, na cele określone w ust. 1.

W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia przyszłego, Fundacja w celu optymalnego wykorzystania uzyskanych dochodów, planuje tymczasowo ulokować te dochody poprzez nabycie Certyfikatów, a następnie uzyskane z ich wykupu środki pieniężne, przeznaczyć na cele statutowe Fundacji.

W tym miejscu należy podkreślić, że wszelkie zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są wyjątkiem, istotnym odstępstwem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej), a ich stosowanie przez organy podatkowe nie może odbywać się według wykładni rozszerzającej.

Z uwagi na powyższe należy zdaniem Wnioskodawcy podkreślić, że w art. 17 ust. 1e ustawy o CIT, ustawodawca wyraźnie określił sytuacje, w których lokowanie dochodów o których mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT, nie będzie skutkowało utratą zwolnienia. Przy czym wyliczenie zawarte w art. 17 ust. 1e ustawy o CIT, ma charakter zamknięty, co prowadzi do wniosku, że inne sposoby lokowania wspomnianych dochodów nie korzystają z takiego zwolnienia.

Odnosząc powyższe wyjaśnienia do przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, należy uznać, że inwestowanie posiadanych przez Fundację środków pieniężnych w zakup certyfikatów inwestycyjnych funduszy działających na postawie ustawy o funduszach inwestycyjnych, będzie objęte dyspozycją art. 17 ust. 1e ustawy o CIT. Tym niemniej, zgodnie z art. 17 ust. 1f ustawy o CIT powyższe zwolnienie w zakresie lokowania środków w fundusze inwestycyjne znajdzie zastosowanie, gdy dochód będzie przeznaczany i wydatkowany, bez względu na termin, na cele określone w ust. 1, tj. na cele działalności statutowej OPP.

Powyższe oznacza, że dochody Fundacji lokowane w Certyfikaty Funduszu będą podlegać zwolnieniu, jeżeli w przyszłości dochody z tych Certyfikatów będą przez Wnioskodawcę przeznaczone na działalności statutową.

Powyższe stanowisko potwierdzają również interpretacje indywidualne wydane przez organy podatkowe w zbliżonych stanach faktycznych.

   - w interpretacji indywidualnej z dnia 10 kwietnia 2017 r. Znak: 2461-IBPB-1- 2.4510.63.2017.1.MS, wydanej na rzecz fundacji ze statusem organizacji pożytku publicznego, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że „inwestowanie posiadanych przez Wnioskodawcę środków pieniężnych w zakup certyfikatów inwestycyjnych funduszy działających na postawie ustawy o funduszach inwestycyjnych, będzie objęte dyspozycją art. 17 ust. 1e u.p.d.o.p. Tym samym Wnioskodawca będzie uprawniony do skorzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego, na mocy art. 17 ust. 1 pkt 6c u.p.d.o.p., w odniesieniu do dochodów lokowanych poprzez nabycie certyfikatów inwestycyjnych funduszy działających na postawie ustawy o funduszach inwestycyjnych, przeznaczonych i wydatkowanych na cele statutowe.”

   - w interpretacji indywidualnej z dnia 24 marca 2022 r. Znak: 0111-KDIB1- 1.4010. 655.2021.2.BK, wydanej również na rzecz fundacji ze statusem organizacji pożytku publicznego, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zgodził się ze stanowiskiem Wnioskodawcy: „(...) w związku z opisanym przez Państwa zakupem ze środków zgromadzonych i przeznaczonych na działalność statutową, z wyłączeniem Państwa działalności gospodarczej, certyfikatów inwestycyjnych gwarantowanych przez Gwaranta, wydatki te nie spowodują utraty zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodów uzyskanych przez Państwa do tej pory i przeznaczonych na działalność statutową oraz ewentualnych przyszłych dochodów w postaci uzyskanych pożytków z odpłatnego zbycia wymienionych wyżej certyfikatów, w tym Odsetek które również zostaną przeznaczone w całości na Państwa działalność statutową.”

   - w interpretacji indywidualnej z dnia 4 maja 2022 r. Znak: 0111-KDIB1-3.4010. 65.2022.1.IZ, wydanej na rzecz uczelni wyższej planującej nabycie certyfikatów inwestycyjnych, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że "należy stwierdzić, że inwestowanie posiadanych przez Wnioskodawcę środków pieniężnych, pochodzących z prowadzonej działalności, w nabycie Jednostek Funduszu działającego na postawie ustawy o funduszach inwestycyjnych, będzie objęte dyspozycją art. 17 ust. 1e u.p.d.o.p. Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym dochód z działalności Wnioskodawcy lokowany w nabycie Jednostek Funduszu będzie podlegał zwolnieniu z opodatkowania p.d.o.p. na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 17 ust. 1e oraz 1f u.p.d.o.p., należy uznać za prawidłowe.”

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o CIT:

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT:

Wolne od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Biorąc pod uwag powyższe, ustawa o CIT ściśle określa warunki, których spełnienie uprawnia do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT, tj.:

- posiadanie przez jednostkę statusu organizacji pożytku publicznego OPP, o której mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,

- przeznaczenie i wydatkowanie uzyskanego dochodu na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Jednocześnie, nieistotne jest przy tym źródło tego dochodu. Warunkiem skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego jest bowiem przeznaczenie i - bez względu na termin - wydatkowanie osiągniętego dochodu na działalność statutową.

Zgodnie z art. 17 ust. 1e ustawy o CIT:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie stosuje się również w przypadku lokowania dochodów poprzez nabycie:

 1) wyemitowanych po dniu 1 stycznia 1989 r. obligacji Skarbu Państwa lub bonów skarbowych oraz obligacji wyemitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego po dniu 1 stycznia 1997 r.;

 2) papierów wartościowych lub niebędących papierami wartościowymi instrumentów finansowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, o ile nabycie takie nastąpiło w ramach zarządzania portfelem, o którym mowa w art. 75 tej ustawy, również w przypadku gdy zarządzanie portfelem odbywa się na podstawie umowy z towarzystwem funduszy inwestycyjnych, które wykonuje tę działalność na podstawie art. 45 ust. 2 ustawy o funduszach inwestycyjnych, pod warunkiem zdeponowania tych papierów wartościowych lub instrumentów finansowych na odrębnym rachunku prowadzonym przez uprawniony podmiot w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi;

 3) jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych działających na podstawie ustawy o funduszach inwestycyjnych.

W myśl art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 722 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o papierach wartościowych - rozumie się przez to:

 a) akcje, prawa poboru w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz.U. z 2024 r. poz. 18 i 96), prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne, bankowe prawa pochodne w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (Dz.U. z 2023 r. poz. 2488) i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego,

 b) inne zbywalne prawa majątkowe, które powstają w wyniku emisji, inkorporujące uprawnienie do nabycia lub objęcia papierów wartościowych określonych w lit. a, lub wykonywane poprzez dokonanie rozliczenia pieniężnego, odnoszące się do papierów wartościowych określonych w lit. a, walut, stóp procentowych, stóp zwrotu, towarów oraz innych wskaźników lub mierników (prawa pochodne);.

Jednocześnie zgodnie z art. 121 ust. 1 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1034 ze zm., dalej: „ufi”):

Certyfikaty inwestycyjne funduszu inwestycyjnego zamkniętego mogą być papierami wartościowymi imiennymi lub na okaziciela, z tym że certyfikaty inwestycyjne publicznego funduszu inwestycyjnego zamkniętego mogą być wyłącznie papierami wartościowymi na okaziciela.

Nie może budzić zatem wątpliwości, że certyfikaty inwestycyjne funduszy inwestycyjnych zamkniętych (FIZ) należy uznać za papiery wartościowe.

W celu zinterpretowania przepisu art. 17 ust. 1e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (w kontekście zakresu tego zwolnienia) należy również odnieść się do definicji zarządzania portfelem.

Stosownie do treści art. 75 ust. 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi:

Zarządzanie portfelem, w którego skład wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów finansowych, polega na podejmowaniu i realizacji decyzji inwestycyjnych na rachunek klienta, w ramach pozostawionych przez klienta do dyspozycji zarządzającego środków pieniężnych lub instrumentów finansowych.

Jak wskazuje się w literaturze przedmiotu Ustawodawca definiuje umowę o zarządzanie portfelem instrumentów finansowych jako umowę, w której firma inwestycyjna zobowiązuje się do podejmowania i realizacji decyzji inwestycyjnych na rachunek klienta w ramach pozostawionych przez zleceniodawcę do jej dyspozycji środków pieniężnych lub instrumentów finansowych. Przez podejmowanie decyzji inwestycyjnych rozumieć należy co do zasady podejmowanie decyzji w przedmiocie zbywania lub nabywania instrumentów finansowych, choć mogą to być także decyzje związane z wykonywaniem praw inkorporowanych w zarządzanych papierach wartościowych (np. prawa poboru lub prawa głosu na walnym zgromadzeniu). Firma inwestycyjna nie wpływa więc na decyzje podejmowane przez klienta poprzez odpowiednie rekomendacje - jak to ma miejsce w przypadku umowy o doradztwo inwestycyjne - lecz sama w interesie klienta podejmuje takie decyzje. Decyzje inwestycyjne podejmowane przez firmę inwestycyjną w interesie klienta powinny zmierzać do wzrostu wartości portfela instrumentów finansowych (por. w tym zakresie treść art. 83a ust. 3 u.o.i.f., który stanowi, że firma inwestycyjna jest obowiązana, świadcząc usługę maklerską, brać pod uwagę najlepiej pojęty interes klienta). Zobowiązanie firmy inwestycyjnej jest co do zasady zobowiązaniem starannego działania - powinna ona podjąć działania mające na celu maksymalizację stopy zwrotu (rentowności) z portfela. Za taką kwalifikacją omawianej umowy przemawia fakt, że wyniki zarządzania portfelem instrumentów finansowych z reguły nie zależą wyłącznie od działań firmy inwestycyjnej, lecz wpływają na nie także czynniki zewnętrzne - np. otoczenie makroekonomiczne, trendy rynkowe, które mogą powodować spadek wartości określonej klasy instrumentów finansowych. Wydaje się, że nie ma jednak przeszkód, aby strony ukształtowały umowę o zarządzanie portfelem instrumentów finansowych w taki sposób, aby firma inwestycyjna gwarantowała określony poziom zysków wynikających z zarządzania określonym portfelem instrumentów finansowych. A. Chłopecki oraz P. Zapadka uznają, że umowa o zarządzanie portfelem może zostać ukształtowana zarówno jako umowa starannego działania, jak i umowa rezultatu (Sójka Tomasz (red.), Komentarz do ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, [w:] Prawo rynku kapitałowego. Komentarz, Opublikowano: LEX 2015).

Natomiast na podstawie art. 117 ufi:

 1) Fundusz inwestycyjny zamknięty emituje certyfikaty inwestycyjne.

 2) Certyfikaty inwestycyjne mogą być przedmiotem oferty publicznej lub dopuszczenia do obrotu na rynku regulowanym, lub wprowadzenia do alternatywnego systemu obrotu, jeżeli statut funduszu inwestycyjnego tak stanowi.

Należy zatem odróżnić wyraźnie lokaty w tytuły uczestnictwa zbiorczego portfela papierów wartościowych od lokat w certyfikaty inwestycyjne danego funduszu inwestycyjnego zamkniętego (nabycie ww. jednostek uczestnictwa i certyfikatów odbywa się w całkowicie odmiennym trybie).

Ustawodawca w art. 17 ust. 1e pkt 2 ustawy CIT wprost wskazuje, że warunki zwolnienia przedmiotowego zostaną spełnione jedynie w sytuacji, gdy nabycie papierów wartościowych następuje w ramach zarządzania portfelem, również w przypadku gdy zarządzanie portfelem odbywa się na podstawie umowy z towarzystwem funduszy inwestycyjnych.

Wskazać należy, że w przedmiotowej sprawie istotny jest rodzaj i tryb nabycia papierów wartościowych (nabycie musi nastąpić w ramach umowy o zarządzanie cudzym pakietem papierów wartościowych na zlecenie, inaczej w ramach umowy o zarządzanie portfelem, o którym mowa w art. 75 ww. ustawy o obrocie instrumentami finansowymi).

Mając na uwadze powyższe wskazać należy, iż z opisu sprawy wynika, że Fundacja zamierza zainwestować posiadane nadwyżki finansowe (pieniężne) w nabycie certyfikatów inwestycyjnych w funduszu inwestycyjnym zamkniętym aktywów niepublicznych, działającym na podstawie ustawy o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi nie posiadając w tym zakresie bezpośrednio umowy z TFI na zarządzanie portfelem inwestycji, zatem w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony warunek, o którym mowa w art. 17 ust. 1e pkt 2 ustawy o CIT, bowiem certyfikaty nie zostaną nabyte w ramach zarządzania portfelem inwestycji.

Wskazać należy, że przeznaczenie środków na nabycie certyfikatów inwestycyjnych w funduszu inwestycyjnym zamkniętym poza umową o zarządzanie portfelem inwestycji powoduje brak możliwości skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1e pkt 2 ustawy CIT, gdyż środki w takim przypadku są przeznaczone na nabycie certyfikatów, a nie na cele określone ustawowo.

Powyższe oznacza, że Fundacja nie będzie uprawniona do skorzystania ze zwolnienia z art. 17 ust. 1e pkt 2 ustawy o CIT w przypadku nabycia certyfikatów inwestycyjnych w funduszu inwestycyjnym zamkniętym, w sytuacji gdy Fundacja nie będzie posiadać w tym zakresie umowy z TFI na zarządzanie portfelem inwestycyjnym.

Brak wypełnienia warunków zwolnienia określonych w art. 17 ust. 1e pkt 2 ustawy CIT w przypadku, gdy nabycie papierów wartościowych nie następuje w ramach umowy z firmą inwestycyjną na zarządzanie zbiorczym portfelem znajduje także potwierdzeni w wyroku z dnia 19 grudnia 2014 r. I SA/Wr 2161/13, w uzasadnieniu którego Sąd wskazał, że „lokowanie w papiery wartościowe obwarowane jest określonymi warunkami, a zatem bez ich spełnienia nie jest możliwe rozciągnięcie przedmiotowego zwolnienia podatkowego na działanie podatnika polegające na lokowaniu dochodów poprzez nabycie papierów wartościowych. Wobec niespełnienia wyznaczonych warunków, nie ma znaczenia sposób wykorzystania w przyszłości dochodów uzyskanych z tego rodzaju lokat. (…) W niniejszej sprawie A nie nabyła akcji C S.A. w ramach umowy z firmą inwestycyjną, której powierzyłaby do dyspozycji środki pieniężne w celu lokowania ich w maklerskie instrumenty finansowe, albowiem umowa tego rodzaju nie była zawierana. Wydatek na zakup przedmiotowych akcji nie spełnia wskazanych wyżej warunków, w związku z czym dochód w wysokości tego wydatku nie może korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1e pkt 2 p.d.o.p.”

Mając na uwadze powyższe Państwa stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, iż zostały one wydane w indywidualnych sprawach podmiotów, które o ich wydanie wystąpiły, zatem nie są one wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  - Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

  - Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  - Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

   - w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

   - w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).