W zakresie ustalenia, czy koszty wytworzenia lub cena nabycia przedmiotu darowizny będą w Spółce na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych koszt... - Interpretacja - null

ShutterStock

W zakresie ustalenia, czy koszty wytworzenia lub cena nabycia przedmiotu darowizny będą w Spółce na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych koszt... - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

W zakresie ustalenia, czy koszty wytworzenia lub cena nabycia przedmiotu darowizny będą w Spółce na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych kosztem uzyskania przychodów.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 6 czerwca 2024 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący m.in. podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy koszty wytworzenia lub cena nabycia przedmiotu darowizny będą w Spółce na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych kosztem uzyskania przychodów.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 9 lipca 2024 r. (data wpływu do Organu tego samego dnia).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spółka Akcyjna z siedzibą w X (…; dalej jako: „Spółka”) jest dostawcą urządzeń (…). Dostarczając swoim odbiorcom w szczególności (…).

W związku z działaniami wojennymi w Ukrainie Spółka zdecydowała o nieodpłatnym przekazaniu określonych urządzeń (…) z przeznaczeniem na Ukrainę. Urządzenia mające być przedmiotem darowizny znajdują się na terytorium Polski.

Dla realizacji powyższego celu Spółka zawrze umowę darowizny (nieodpłatnego przekazania) z (…) (agencją wykonawczą) z siedzibą w (…) działającą na podstawie ustawy z 17 grudnia 2020 r. o rezerwach strategicznych (dalej jako: „RARS”). Na jej podstawie Spółka (jako darczyńca) daruje RARS (jako obdarowanemu) na własność określone (wskazane w tej umowie) urządzenia (…) z przeznaczeniem na cele związane z pomocą Ukrainie. Zapis o przeznaczeniu przedmiotu darowizny znajdować się będzie w treści umowy darowizny (nieodpłatnego przekazania). Tym samym, takie przeznaczenie przedmiotu darowizny (darowizna - pomoc dla Ukrainy) będzie znane od samego początku transakcji (na etapie jej planowania), w tym przy zawieraniu umowy darowizny pomiędzy Spółką a RARS. W umowie darowizny RARS oświadczy, że darowiznę przyjmuje.

Umowa darowizny zostanie sporządzona w zwykłej formie pisemnej. Zastosowanie będą mieć do niej przepisy prawa polskiego.

Przekazanie RARS przedmiotu darowizny nastąpi na terytorium kraju. Dokumenty (protokoły) przekazania przedmiotu darowizny pomiędzy Spółką a RARS zostaną sporządzone w Polsce. Oznacza to, że spełnienie przez Spółkę świadczenia z umowy darowizny nastąpi poprzez przekazanie przedmiotu darowizny na terytorium Polski.

Zawarcie umowy darowizny i przekazanie przedmiotu darowizny nastąpią do 31 grudnia 2024 r.

W dalszej kolejności przedmiot darowizny zostanie przekazany przez RARS stronie ukraińskiej jako pomoc humanitarna dla sektora energetycznego. Przedmiot darowizny - za pośrednictwem firmy ukraińskiej delegowanej przez rząd Ukrainy do otrzymywania i dystrybuowania pomocy humanitarnej dla sektora energetycznego Ukrainy - zostanie przekazany do określonego (wskazanego wcześniej) zakładu górniczego (kopalni węgla kamiennego) będącego własnością ukraińskiego przedsiębiorstwa wydobywającego węgiel kamienny w Ukrainie.

Organizacją wywozu przedmiotu darowizny z terytorium Polski na terytorium Ukrainy, w tym procedurami (także celnymi) związanymi z przekraczaniem granicy, zajmować się będzie RARS. Wynika to z faktu, że przedmiot darowizny zostanie przekazany do Ukrainy tzw. „korytarzem humanitarnym” (stąd też udział RARS).

Ze względu na umowę darowizny zawieraną pomiędzy Spółką a RARS oraz ze względu na działalność RARS jako hubu logistycznego dedykowanego pomocy humanitarnej dla Ukrainy, przedmiot darowizny zostanie dostarczony do magazynu RARS, skąd następnie będzie (przez RARS) organizowany transport na Ukrainę. Transport przedmiotu darowizny do RARS powodowany będzie wyłącznie względami logistycznymi. Celem nie będzie długotrwałe składowanie przedmiotu darowizny przez RARS, jego obróbka, itp. Przedmiot darowizny zostanie wywieziony do Ukrainy w niezmienionej postaci. Nie można przy tym również wykluczyć, że transport zorganizowany przez RARS przebiegać będzie w ten sposób, że przedmiot darowizny zostanie odebrany bezpośrednio od Spółki z udziałem przedstawiciela RARS i przetransportowany na Ukrainę bezpośrednio od Spółki.

Na dokumencie związanym z transportem towarów (tj. na CMR) jako nadawca zostanie wymieniona RARS, natomiast jako odbiorca wskazany przez Spółkę (darczyńcę) podmiot ukraiński.

Propozycja darowizny Spółki została zaakceptowana w Emergency Response Coordination Centre (ERCC) - Centrum Koordynacji Reagowania Kryzysowego (ERCC) Komisji Europejskiej, które koordynuje dostarczanie pomocy do dotkniętych krajów, w tym pomoc udzielaną Ukrainie podczas wojny.

Formalności celne związane z wywozem przedmiotu darowizny na Ukrainę będą dokonane przez RARS, tj. RARS dokona zgłoszenia celnego. W przypadku pomocy humanitarnej, RARS korzysta w tym celu ze specjalnej uproszczonej procedury odprawy celnej („korytarz humanitarny”).

Strona ukraińska potwierdza, że przedmiot darowizny - z uwagi na jego zastosowanie do wydobycia węgla kamiennego - realizować będzie cele strategiczne (energetyka, ciepłownictwo) na Ukrainie.

W stosunku do urządzeń (…) stanowiących przedmiot darowizny Spółce przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych urządzeń lub ich części składowych.

Spółka dysponować będzie otrzymanymi od RARS dokumentami potwierdzającymi wywóz urządzeń (…) stanowiących przedmiot darowizny poza terytorium Unii Europejskiej. Dokumentami tymi będą: oświadczenie RARS potwierdzające, że przedmiot darowizny został przekazany stronie ukraińskiej i w związku z tym przemieszczony (wywieziony) poza terytorium Unii Europejskiej; dokumenty transportowe (w tym CMR) potwierdzające dostawę przedmiotu darowizny na Ukrainę, zawierające potwierdzenie odbioru na Ukrainie przez stronę ukraińską; oświadczenie (potwierdzenie) strony ukraińskiej, że przedmiot darowizny otrzymała (odebrała) na terytorium Ukrainy. Treść tych dokumentów potwierdzać będzie tożsamość towarów, tj. będzie możliwie wykazanie, że dokumenty te dotyczą urządzeń będących przedmiotem darowizny dokonanej przez Spółkę. Natomiast, ze względu na charakter przedmiotu darowizny (pomoc humanitarna) oraz sposób odprawy celnej (uproszczenia przewidziane dla pomocy humanitarnej - „korytarz humanitarny”) Spółka nie otrzyma potwierdzającego wywóz towarów pochodzącego od polskiej administracji celnej lub jej systemów informatycznych.

Koszty wytworzenia lub cena nabycia urządzeń (…) stanowiących przedmiot darowizny, w części objętej niniejszym wnioskiem, nie będą zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, w tym poprzez odpisy amortyzacyjne.

W odpowiedzi na wezwanie, pismem z 9 lipca 2024 r., wskazaliście Państwo, że:

 a. Spółka jest podatnikiem VAT czynnym.

 b. Przeniesienie na RARS prawa do rozporządzania jak właściciel, określonymi w umowie darowizny, urządzeniami (…) darowanymi przez Spółkę - nastąpi na terytorium Polski. Precyzując:

           i. w przypadku dostawy do magazynu RARS na terytorium kraju - w momencie dostarczenia przedmiotu darowizny do tego magazynu i podpisaniu przez strony (Spółkę i RARS) stosownego dokumentu przekazania/odbioru. W takim przypadku transport do tego magazynu organizuje Spółka jako darczyńca.

          ii. w przypadku odbioru z magazynu Spółki (darczyńcy), a więc w wariancie przewidującym transport na Ukrainę bezpośrednio od Spółki - w momencie załadowania na środki transportu podstawione przez RARS (do magazynu Spółki) i podpisaniu przez strony (Spółkę i RARS) stosownego dokumentu przekazania/odbioru.

 c. W przypadku dostawy do magazynu RARS na terytorium kraju to Spółka będzie dokonywała (organizowała) transport do tego magazynu.

 d. Przedmiotem wniosku jest zdarzenie, w którym przedmiot darowizny zostanie dostarczony (przetransportowany) do magazynu RARS na terytorium kraju (lecz w momencie dokonywania darowizny jest wiadomo, że dalszym przeznaczeniem przedmiotu darowizny jest jego wywóz na terytorium Ukrainy - zgodnie z opisem stanu faktycznego zawartym we wniosku) oraz przedmiotem wniosku jest również zdarzenie, w którym przedmiot darowizny zostanie odebrany od Spółki i przetransportowany bezpośrednio na Ukrainę, z pominięciem magazynu RARS na terytorium kraju.

 e. Wniosek dotyczy także zdarzenia przyszłego, w którym przedmiot darowizny do RARS zostanie odebrany od Spółki (z udziałem przedstawiciela RARS) i przetransportowany na Ukrainę bezpośrednio od Spółki (z pominięciem magazynu RARS na terytorium kraju).

  f. Dokonywanie uproszczonej procedury odprawy celnej, przewidzianej dla pomocy humanitarnej („korytarz humanitarny”), nie przewiduje wydania potwierdzenia takiej odprawy przez organ celny. W przypadku tej uproszczonej procedury dla konwojów RARS nie jest wydawane potwierdzenia odprawy celnej. Wywóz towarów jest jedynie odznaczony w systemie.

 g. Spółka nie jest w stanie wskazać przepisów prawa, na podstawie których uproszczona procedura odprawy celnej, przewidziana dla pomocy humanitarnej, jest dokonywana w przypadku darowizny opisanej we wniosku. Spółka stoi na stanowisku, że wskazanie przepisów prawnych, o których mowa w treści wezwania, nie jest elementem opisu zdarzenia przyszłego. Są nim zawarte we wniosku okoliczności dotyczące wywozu przedmiotu darowizny z terytorium Polski.

Dodatkowo Spółka wyjaśnia, że zgodnie z wyjaśnieniami otrzymanymi od RARS, żadne dodatkowe przepisy nie były wprowadzane w tym celu. Wywóz przedmiotu darowizny ma nastąpić według zasad, na których opuszczają terytorium Polski (i Unii Europejskiej) wszystkie konwoje z pomocą humanitarną dla Ukrainy, które są rejestrowane na stronie internetowej        (…). Wobec powyższego za element opisu zdarzenia przyszłego zawarty we wniosku należy uznać, że wywóz przedmiotu darowizny będzie zarejestrowany na wskazanej powyżej stronie internetowej.

Wskazać należy na ministerialny (Departament Ceł MF) newsletter nr Z/16/2022 (…). Zgodnie z jego treścią w przypadku pomocy humanitarnej dla Ukrainy można stosować (w miejsce tradycyjnego zgłoszenie elektronicznego do procedury wywozu składanego do systemu AES) specjalny formularz awizacyjny. Zgodnie z tym newsletterem: „Departament Ceł Ministerstwa Finansów uprzejmie informuje, że na stronie (…) udostępniony został specjalny Formularz przekroczenia granicy polsko-ukraińskiej dla transportu ciężarowego z pomocą humanitarną dla Ukrainy, którego wypełnienie uprości procedurę wysyłki pomocy humanitarnej o wartości powyżej 1000 EUR na Ukrainę przez graniczne przejścia drogowe w (…). Istotą uproszczenia jest to, że pojazdy, które przemieszczają się na przejście graniczne z wykorzystaniem tylko tego formularza, są już automatycznie awizowane na wskazanym przejściu. Ich obsługa jest ułatwiona gdyż pojazdy będą specjalnie oznakowane a cała procedura nie wymaga dopełniania jakichkolwiek innych formalności celnych w systemie AES w urzędzie celnym wewnętrznym.”

Za element opisu zdarzenia przyszłego zawarty we wniosku należy uznać, że wartość przedmiotu darowizny będzie przekraczać 1000 EUR.

Pytanie

Czy koszty wytworzenia lub cena nabycia przedmiotu darowizny będą w Spółce na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych (dalej jako: „CIT”) kosztem uzyskania przychodów? (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

Państwa stanowisko w sprawie

Koszty wytworzenia lub cena nabycia przedmiotu darowizny będą w Spółce na gruncie CIT kosztem uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 38wc ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, kosztem uzyskania przychodów są koszty wytworzenia lub cena nabycia rzeczy lub praw będących przedmiotem darowizn przekazanych w okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r. na cele związane z przeciwdziałaniem skutkom działań wojennych na terytorium Ukrainy: Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych - o ile koszty wytworzenia lub cena nabycia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, w tym poprzez odpisy amortyzacyjne.

Przepis powyższy ustanawia wyjątek od wynikającej z art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o CIT zasady, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów: darowizn i ofiar wszelkiego rodzaju, z wyjątkiem wpłat na rzecz Polskiej Organizacji Turystycznej, z tym że kosztem uzyskania przychodów są koszty wytworzenia lub cena nabycia produktów spożywczych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku od towarów i usług, przekazanych na rzecz organizacji pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, z przeznaczeniem wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez te organizacje.

Na gruncie zdarzenia przyszłego opisanego przez Spółkę, wynikające z art. 38wc ust. 1 ustawy o CIT, warunki zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów darowizn na przeciwdziałanie skutkom działań wojennych w Ukrainie - należy uznać za spełnione.

Przedmiot darowizny przekazany zostanie w okresie, o którym mowa w powołanym przepisie (tj. w okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r.) oraz darowizna dokonana zostanie na rzecz RARS, a więc podmiotu wprost wskazanego w przepisie. Ponadto, jak wynika z treści opisu zdarzenia przyszłego, koszty wytworzenia lub cena nabycia urządzeń (…) stanowiących przedmiot darowizny, w części objętej niniejszym wnioskiem, nie będą zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, w tym poprzez odpisy amortyzacyjne.

W ocenie Spółki, spełniona także będzie przesłanka wymagająca, aby darowizna była przekazana na cele związane z przeciwdziałaniem skutkom działań wojennych na terytorium Ukrainy.

Aspektem działań wojennych na terytorium Ukrainy są między innymi ataki agresora rosyjskiego na szeroko rozumiany ukraiński sektor energetyczny. Prawidłowe funkcjonowanie sektora energetycznego (w tym np. ciepłownictwa) wymaga natomiast zapatrzenia w węgiel kamienny. Jego wydobycie również jednak jest zakłócone ze względu na ataki na ukraińskie kopalnie (w szczególności rosyjskie wojska zrzucają bomby lotnicze na ukraińskie kopalnie). Dostawy węgla kamiennego z ukraińskich kopani są niezbędne, w szczególności (lecz nie wyłącznie) dla przeciwdziałania zakłóceniom w funkcjonowaniu ukraińskiego sektora energetycznego. W warunkach wojennych nie może ulegać wątpliwości, że stanowi to przeciwdziałanie skutkom działań wojennych na terytorium Ukrainy.

Planowana darowizna została zaakceptowana w Emergency Response Coordination Centre (ERCC) - Centrum Koordynacji Reagowania Kryzysowego (ERCC) Komisji Europejskiej, które koordynuje pomoc udzielaną Ukrainie podczas wojny. Akceptacja darowizny przez ERCC potwierdza, że przekazanie przez Spółkę urządzeń (…) służy celom pomocowym w Ukrainie związanym z prowadzonymi tam działaniami wojennymi. Realizuje w ten sposób cele związane z przeciwdziałaniem skutkom działań wojennych na terytorium Ukrainy.

Jednocześnie, strona ukraińska potwierdza Spółce, że przedmiot darowizny - z uwagi na jego zastosowanie do wydobycia węgla kamiennego - realizować będzie cele strategiczne (energetyka, ciepłownictwo) na Ukrainie. Jak uzasadniono natomiast powyżej, funkcjonowanie w warunkach wojny sektora strategicznego jakim jest sektor energetyczny, realizuje cele związane z przeciwdziałaniem skutkom działań wojennych na terytorium Ukrainy.

Efektem (skutkiem) działań wojennych w Ukrainie są zakłócenia (oraz inne zagrożenia) funkcjonowania sektora energetycznego, ściśle związanego z wydobyciem węgla kamiennego oraz funkcjonowania samego przemysłu wydobywczego węgla kamiennego. Przekazanie urządzeń (…) do wykorzystania w kopalniach węgla kamiennego w Ukrainie służy przeciwdziałaniu tym skutkom. Przeciwdziałać to „przeciwstawiać jakiemuś działaniu inne działanie, zapobiegać jakiemuś działaniu”. Urządzenia (…) będące przedmiotem darowizny służyć będą wydobyciu węgla kamiennego w ukraińskich kopalniach, którego dostawy są niezbędne, aby przeciwstawić się (zapobiegać) skutkom agresji rosyjskiej w zakresie przemysłu energetycznego, w tym wydobywczego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów określają przepisy art.  15 oraz art. 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT:

kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu, każdorazowo wydatek poniesiony przez podatnika  powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji podatkowej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.

Należy mieć na uwadze także przepis art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o CIT, który nie pozwala na ujęcie w kosztach podatkowych przekazanych darowizn i ofiar wszelkiego rodzaju, nawet w sytuacji gdy przesłanka z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, została spełniona.

Jak stanowi art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o CIT:

nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na darowizny i ofiary wszelkiego rodzaju, z wyjątkiem wpłat na rzecz Polskiej Organizacji Turystycznej, z tym że kosztem uzyskania przychodów są koszty wytworzenia lub cena nabycia produktów spożywczych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku od towarów i usług, przekazanych na rzecz organizacji pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, z przeznaczeniem wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez te organizacje.

Uznanie wydatków na pomoc Ukrainie za koszty uzyskania przychodów możliwe jest na podstawie przepisu szczególnego, tj. art. 38wc, wprowadzonego przepisem art. 3 ustawy z dnia 9 lutego 2024 r. o zmianie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2024 r. poz. 232).

Zgodnie z art. 38wc ust. 1 ustawy o CIT, w brzmieniu obowiązującym do 30 czerwca 2024 r.:

kosztem uzyskania przychodów są koszty wytworzenia lub cena nabycia rzeczy lub praw będących przedmiotem darowizn przekazanych w okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r. na cele związane z przeciwdziałaniem skutkom działań wojennych na terytorium Ukrainy:

 1) organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, lub równoważnym organizacjom określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego obowiązujących na terytorium Ukrainy,

 2) jednostkom samorządu terytorialnego,

 3) wojewodom,

 4) Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych,

 5) podmiotom wykonującym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub na terytorium Ukrainy działalność leczniczą lub działalność z zakresu ratownictwa medycznego

        - o ile koszty wytworzenia lub cena nabycia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, w tym poprzez odpisy amortyzacyjne.

Powyższy przepis został zmieniony od 1 lipca 2024 r. ustawą z dnia 15 maja 2024 r. (Dz. U. z 2024 r. poz. 854). Zmiana wydłużyła zakres czasowy jego obowiązywania do 31 grudnia 2025 r.

Należy zauważyć, że warunkiem zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na wytworzenie lub nabycie rzeczy lub praw majątkowych będących przedmiotem darowizny na cele związane z przeciwdziałaniem skutkom działań wojennych na Ukrainie jest niezaliczenie tych kosztów do kosztów uzyskania przychodów, w tym poprzez odpisy amortyzacyjne. W Państwa przypadku, warunek ten jest spełniony, bowiem jak wskazali Państwo w opisie sprawy, koszty wytworzenia lub cena nabycia urządzeń (…) stanowiących przedmiot darowizny, w części objętej niniejszym wnioskiem, nie będą zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, w tym poprzez odpisy amortyzacyjne.

Ponadto, zgodnie z przedstawionym przez Państwa opisem zdarzenia przyszłego:

    - Spółka na podstawie umowy darowizny (jako darczyńca), daruje Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych RARS (jako obdarowanemu) na własność określone (wskazane w tej umowie) urządzenia (…) z przeznaczeniem na cele związane z pomocą Ukrainie,

    - zawarcie umowy darowizny i przekazanie przedmiotu darowizny nastąpią do 31 grudnia 2024 r.,

    - przedmiot darowizny zostanie przekazany przez RARS stronie ukraińskiej jako pomoc humanitarna dla sektora energetycznego Ukrainy do określonego (wskazanego wcześniej) zakładu górniczego (kopalni węgla kamiennego) będącego własnością ukraińskiego przedsiębiorstwa wydobywającego węgiel kamienny w Ukrainie,

    - propozycja darowizny Spółki została zaakceptowana w Emergency Response Coordination Centre (ERCC) - Centrum Koordynacji Reagowania Kryzysowego (ERCC) Komisji Europejskiej, które koordynuje dostarczanie pomocy do dotkniętych krajów, w tym pomoc udzielaną Ukrainie podczas wojny,

    - przedmiot darowizny - z uwagi na jego zastosowanie do wydobycia węgla kamiennego - realizować będzie cele strategiczne (energetyka, ciepłownictwo) na Ukrainie.

Mając na uwadze opis zdarzenia przyszłego oraz zawarte powyżej przepisy, wskazuję że przekazana na własność darowizna Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych RARS w  postaci urządzenia (…) z przeznaczeniem na cele strategiczne (energetyka, ciepłownictwo) związane z pomocą Ukrainie, może zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 38wc ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Jak wynika z wniosku, darowizna urządzeń (…) będzie przekazana na rzecz jednego z podmiotów wymienionych w ww. przepisie tj. Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych. Zawarcie umowy darowizny i przekazanie przedmiotu darowizny nastąpi w okresie do 31 grudnia 2024 roku, tj. w okresie wskazanym w ww. przepisie. Ponadto, koszty wytworzenia lub cena nabycia urządzeń (…) stanowiących przedmiot darowizny, nie będą zaliczone u Wnioskodawcy do kosztów uzyskania przychodów, w tym poprzez odpisy amortyzacyjne.

Zgadzam się również, że darowizna będzie przekazana na cele związane z przeciwdziałaniem skutkom działań wojennych na terytorium Ukrainy. Z powszechnie dostępnych informacji wynika, że sektor energetyczny na terenie Ukrainy uległ znacznemu zniszczeniu, wskutek działań wojennych. Jak zawarliście Państwo we wniosku, urządzenia (…) będące przedmiotem darowizny służyć będą wydobyciu węgla kamiennego w ukraińskich kopalniach, którego dostawy są niezbędne, aby przeciwstawić się (zapobiegać) skutkom agresji rosyjskiej w zakresie przemysłu energetycznego, w tym wydobywczego. Zatem, wsparcie funkcjonowania ukraińskich kopalni węgla ukraińskiego, z którego wytwarzana jest następnie energia elektryczna, pozwoli również zapobiegać skutkom wojny na terytorium Ukrainy.

W konsekwencji, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy koszty wytworzenia lub cena nabycia przedmiotu darowizny będą w Spółce na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych kosztem uzyskania przychodów, uznaję za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Dodatkowo wskazuję, że w zakresie podatku od towarów i usług, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  - Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

  - Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…) Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

   - w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art.  47 § 1 PPSA), albo

   - w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).