Interpretacja indywidualna z dnia 27 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.118.2024.2.JG
Temat interpretacji
Czy uzyskane przez Spółkę przysporzenie w postaci otrzymanej pieniężnej dotacji w ramach Programu Operacyjnego Pobrexitowej Rezerwy Dostosowawczej ze środków Unii Europejskiej jako przychód podatkowy korzysta jednocześnie ze zwolnienia podatkowego z art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2587 ze zm.)?
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
1 marca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 27 lutego 2024 r., w zakresie ustalenia, czy uzyskane przez Spółkę przysporzenie w postaci otrzymanej pieniężnej dotacji w ramach Programu Operacyjnego Pobrexitowej Rezerwy Dostosowawczej ze środków Unii Europejskiej jako przychód podatkowy korzysta jednocześnie ze zwolnienia podatkowego z art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 30 kwietnia 2024 r., (data wpływu 6 maja 2024 r., za pośrednictwem Poczty Polskiej).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca jest spółką komandytową, mającą siedzibę na terytorium RP i będącą polskim rezydentem podatkowym. Jej komplementariuszem jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością będąca również rezydentem podatkowym w Polsce. Spółka będąca Wnioskodawcą prowadzi działalność gospodarczą o charakterze międzynarodowym, dysponując przy tym również kontrahentami z terytorium Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii.
W grudniu 2023 r. Spółka otrzymała na podstawie umowy zawartej z (…) dotację z Programu Operacyjnego Pobrexitowej Rezerwy Dostosowawczej. Dotacja ta została wypłacona Spółce ze środków publicznych finansowanych przez Unię Europejską, jako forma rekompensaty w związku ze spadkiem wielkości obrotu handlowego dokonywanego przez Spółkę z kontrahentami z Wielkiej Brytanii, występującymi w związku z wystąpieniem tego kraju ze struktur Unii Europejskiej.
Kwota wypłaconej Spółce dotacji określona była ryczałtowo na podstawie wysokości wykazanych przez Spółkę procentowych spadków obrotów z kontrahentami z Wielkiej Brytanii i spadku udziału sprzedaży do Zjednoczonego Królestwa w ogóle sprzedaży zgodnie z wymogami aplikacyjnymi.
Pismem z 30 kwietnia 2024 r., uzupełniono opis stanu faktycznego w następujący sposób:
Ad. 1
Dotacja została otrzymana przez Zainteresowaną spółkę w ramach programu Re_Open UK, tak jak wskazywaliśmy w naszym wniosku.
a.Cel programu: Program działań z wkładu finansowego pobrexitowej rezerwy dostosowawczej przeznaczonej dla przedsiębiorców Re_Open UK („Program Re_Open UK”) zapewnia kompleksową pomoc dla polskich przedsiębiorców, dotkniętych negatywnymi skutkami brexit. Unikalną wartością Programu jest możliwość składania wniosków, które łączą zarówno zadania miękkie jak i inwestycyjne, a dofinansowanie wynosi nawet do 100% kosztów kwalifikowanych. W związku z wystąpieniem Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej oraz wynikającym z tego faktu negatywnym wpływem na spójność gospodarczą, społeczną i terytorialną UE, 21 lipca 2020 roku na specjalnym szczycie Rady Europejskiej zostało ogłoszone ustanowienie nowego dedykowanego instrumentu Brexit Adjustment Reserve - pobrexitowej rezerwy dostosowawczej o łącznym budżecie 5 mld euro. W dniu 6 października 2021 r. zostało przyjęte Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1755 ustanawiające pobrexitową rezerwę dostosowawczą. Zadania związane z zarządzaniem wkładem finansowym z rezerwy w części przeznaczonej dla przedsiębiorców powierzono podmiotowi zarządzającemu (…) (https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/strony/o-funduszach/programy-komisji-europejskiej/reopen-ukwsparcie-dla-firm-dotknietych-brexit/informacje-ogolne-o-programie/).
b.Podstawy prawne programu:
1)rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1755 z dnia 6 października 2021 r. ustanawiającego pobrexitową rezerwę dostosowawczą (Dz. Urz. UE L 357 z 08.10.2021, str. 1),
2)Rozdział 4a ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2021 r. poz. 1057 z póżn. zm.),
3)rozporządzenie Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 12 sierpnia 2022 r. w sprawie udzielania przedsiębiorcom pomocy w ramach pobrexitowej rezerwy dostosowawczej (Dz.U. 2022 r. poz. 1811),
4)rozporządzenie Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającym niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu; (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1, z póżn. zm.);
5)rozporządzenie Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str.1, z póżn. zm.);
6)Programu Re_Open UK.
c.Warunki realizacji programu:
Z programu mogą korzystać przedsiębiorcy, którzy: posiadają status MŚP lub dużego przedsiębiorstwa, są zarejestrowani i prowadzą działalność na terytorium RP, prowadzili wymianę towarów lub usług ze Zjednoczonym Królestwem od roku 2018 lub 2019, odnotowali spadek obrotów w handlu z UK po 2020 roku lub ponieśli dodatkowe koszty, które są bezpośrednim skutkiem brexit.
Program Re_Open UK dzieli się na dwa działania:
Działanie 1. Wsparcie przedsiębiorstw niekorzystnie dotkniętych skutkami brexit.
Typy projektów.
Działanie 2. Wsparcie przedsiębiorstw zależnych od działalności połowowej w związku z ograniczeniami wynikającymi z brexit.
Projekty pomocy indywidualnej skierowane do przedsiębiorstw prowadzących działalność połowową.
Wnioskodawca w ramach zawartej umowy korzystał z Działania nr 1, Typu 5 Brexit bez straty - rekompensaty: Wsparcie przedsiębiorstw niekorzystnie dotkniętych skutkami brexit określone w aplikacji głównej centralnego systemu teleinformatycznego jako PBAR.(…). Działania mające na celu wsparcie przedsiębiorstw prywatnych i publicznych, w szczególności MŚP, osób samozatrudnionych, lokalnych społeczności i organizacji, które zostały niekorzystnie dotknięte skutkami wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z Unii.
Zgodnie z umową zawartą przez Wnioskodawcę z (…), z siedzibą w (…) (Podmiot Zarządzający) przedmiotem dofinansowania jest realizacja Projektu pt. „Zapobieganie negatywnych skutków Brexit w firmie (…)” określonego we Wniosku nr PBAR.(…).
Koszty kwalifikowalne w ramach Projektu obejmują w przypadku Wnioskodawcy rekompensatę wyliczoną jako spadek obrotów netto ze Zjednoczonym Królestwem w roku 2021 względem roku 2019. Dotyczy to przeciętnego spadku wynikającego tylko ze spadków obrotów netto w związku z brexit, tj. niewynikającego z innych przyczyn, w tym w szczególności w związku z utrudnieniami w prowadzeniu działalności gospodarczej wynikających z pandemii COVID-19.
Ad. 2
Tak jak wskazywaliśmy w pierwotnym wniosku dotacja pochodzi z budżetu Unii Europejskiej przeznaczonego na rezerwę, wykonywanego przez Komisję Europejską w ramach zarządzania dzielonego z państwami członkowskimi w rozumieniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 (10) (zwanego dalej „rozporządzeniem finansowym”). Horyzontalne zasady finansowe przyjęte przez Parlament Europejski i Radę na podstawie art. 322 Traktatu o Funkcjonowaniu UE. Zasady te zostały ustanowione w rozporządzeniu finansowym i określają w szczególności procedurę uchwalania i wykonywania budżetu Unii oraz przewidują kontrole odpowiedzialności podmiotów upoważnionych do działań finansowych. Zasady przyjęte na podstawie art. 322 Traktatu o Funkcjonowaniu UE, obejmują również ogólny system warunkowości w zakresie ochrony budżetu Unii ustanowiony w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2020/2092 (11).
Podstawy prawne ustanawiające pobrexitową rezerwę dostosowawczą to:
1)rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1755 z dnia 6 października 2021 r. ustanawiającego pobrexitową rezerwę dostosowawczą (Dz. Urz. UE L 357 z 08.10.2021, str. 1),
2)Rozdział 4a ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz.U z 2021 r. poz.1057 z późn. zm.),
3)rozporządzenie Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 12 sierpnia 2022 r. w sprawie udzielania przedsiębiorcom pomocy w ramach pobrexitowej rezerwy dostosowawczej (Dz.U. 2022 r. poz. 1811),
4)rozporządzenie Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającym niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 1071108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1, z póżn. zm.);
5)rozporządzenie Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 1, z późn. zm.);
6)Zawarta przez Wnioskodawcę z (…) z siedzibą w (…) umowa o dofinansowanie projektu dla typu 5 programu Re_Open UK umowa o dofinansowanie projektu nr (…) w ramach programu działań dotyczących wkładu finansowego z pobrexitowej rezerwy dostosowawczej w części przeznaczonej dla przedsiębiorców. Umowa o dofinansowanie Projektu: „Zapobieganie negatywnych skutków Brexit w firmie (…)” w ramach Programu działań dotyczących wkładu finansowego z pobrexitowej rezerwy dostosowawczej w części przeznaczonej dla przedsiębiorców, zwanego dalej „Programem Re_Open UK” dla Działania nr 1: Wsparcie przedsiębiorstw niekorzystnie dotkniętych skutkami brexit.
Ad. 3
Wszelkie zasady i warunki udzielenia dotacji są opisane w umowie zawartej przez Wnioskodawcę z (…), z siedzibą w (…), która liczy łącznie (…) stron. Z punktu widzenia Wnioskodawcy najistotniejszymi warunkami umowy jest to, że koszty kwalifikowalne w ramach Projektu obejmują w przypadku Wnioskodawcy dotację stanowiącą rekompensatę wyliczoną jako spadek obrotów netto ze Zjednoczonym Królestwem w roku 2021 względem roku 2019. Dotyczy to przeciętnego spadku wynikającego tylko ze spadków obrotów netto w związku z brexit, tj. niewynikającego z innych przyczyn, w tym w szczególności w związku z utrudnieniami w prowadzeniu działalności gospodarczej wynikających z pandemii COVID-19.
Zgodnie z warunkami zawartej umowy Podmiot Zarządzający na warunkach określonych w Umowie oraz zgodnie z Regulaminem przyznaje Ostatecznemu odbiorcy dofinansowanie z wkładu finansowego z pobrexitowej rezerwy dostosowawczej w ramach Programu Re_Open UK w kwocie nieprzekraczającej: (…) EUR (słownie: (…) euro (…)/100).
Dofinansowanie jest przeznaczone na pokrycie wydatków kwalifikowanych ponoszonych przez Ostatecznego odbiorcę na realizację Projektu. Dofinansowaniu podlegają jedynie wydatki kwalifikowalne, poniesione zgodnie z postanowieniami Umowy, Regulaminu, Zasadami kwalifikowania wydatków oraz przepisami prawa unijnego i krajowego. Ocena kwalifikowalności wydatków dokonywana jest w trakcie realizacji projektu oraz po jego zakończeniu - na etapie oceny złożonego wniosku o płatność oraz na etapie kontroli projektu.
Dla Projektu, w ramach którego przewidziane zostały wydatki objęte zasadami pomocy de minimis, dofinansowanie przekazywane jest z uwzględnieniem warunków określonych w programie pomocowym, którego warunki określone są w rozporządzeniu Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 12 sierpnia 2022 r. w sprawie udzielania przedsiębiorcom pomocy w ramach pobrexitowej rezerwy dostosowawczej (Dz. U. z 2022 r. poz. 1811) o numerze referencyjnym SA. 104902, a Ostateczny odbiorca zobowiązuje się do przestrzegania tych warunków. Ostateczny odbiorca wnioskuje o wypłatę środków w ramach dofinansowania poprzez wniosek o płatność końcową składany po zakończeniu realizacji Projektu. Dofinansowanie przekazywane jest w walucie EUR przelewem na rachunek bankowy Ostatecznego odbiorcy.
Zgodnie z umową ocena kwalifikowalności wydatku następuje w oparciu o właściwe przepisy oraz dokumenty wynikające z systemu realizacji Typu 5 Brexit bez straty - rekompensaty Programu Re_Open UK.
Ad. 4.
Otrzymana dotacja ma charakter bezzwrotny.
Ad. 5
Do zarządzania wkładem finansowym z pobrexitowej rezerwy dostosowawczej upoważniony został Minister Funduszy i Polityki Regionalnej, który jest Podmiotem odpowiedzialnym - zgodnie z art. 24a ust. 1. ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, wykonującym zadania państwa członkowskiego określone w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1755 z dnia 6 października 2021 r. ustanawiającym pobrexitową rezerwę dostosowawczą.
Ad. 6
Środki zostały przelane na konto Wnioskodawcy przez (…) Specjalną Strefę Ekonomiczną (…).
Pytanie
Czy uzyskane przez Spółkę przysporzenie w postaci otrzymanej pieniężnej dotacji w ramach Programu Operacyjnego Pobrexitowej Rezerwy Dostosowawczej ze środków Unii Europejskiej jako przychód podatkowy korzysta jednocześnie ze zwolnienia podatkowego z art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2587 ze zm.)?
Państwa stanowisko w sprawie
Według stanowiska Wnioskodawcy, otrzymane przez Nią przysporzenie w postaci otrzymanej pieniężnej dotacji w ramach Programu Operacyjnego Pobrexitowej Rezerwy Dostosowawczej ze środków Unii Europejskiej jako przychód podatkowy korzysta jednocześnie ze zwolnienia podatkowego z art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (zwanej dalej w skrócie „ustawą o CIT”).
Przechodząc do uzasadnienia swojego stanowiska przede wszystkim należy zauważyć, że zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o CIT, wolne od podatku są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, pkt 5 lit. a i b i pkt 5a-5d, ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
Zasadnicze znaczenie w niniejszej sprawie ma zatem art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, w którym mowa jest o środkach pochodzących ze środków, którymi dysponuje Unia Europejska, w tym w ramach funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji, Europejskiego Funduszu Rybackiego, Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury.
Jednocześnie jak stanowi art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej.
Z analizy głównego unijnego rozporządzenia dotyczącego wyznaczenia reguł przyznawania dotacji w ramach Programu Operacyjnego Pobrexitowej Rezerwy Dostosowawczej, tj. Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1755 z dnia 6 października 2021 r. ustanawiającego pobrexitową rezerwę dostosowawczą (tzw. Re_Open UK, publ. https://sip.lex.pI/#/act/69484928) wynika, że działania w tym sektorze finansowane są z budżetu Unii Europejskiej.
Zgodnie bowiem z pkt 14 preambuły do rozporządzenia: Należy określić, że budżet Unii przeznaczony na rezerwę powinien być wykonywany przez Komisję w ramach zarządzania dzielonego z państwami członkowskimi w rozumieniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 10 (zwanego dalej „rozporządzeniem finansowym”). Właściwe jest zatem określenie zasad, których państwa członkowskie powinny przestrzegać, i szczególnych obowiązków, które powinny one wypełniać, zwłaszcza zasad należytego zarządzania finansami, przejrzystości i niedyskryminacji oraz braku konfliktu interesów.
Stąd mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że otrzymana dotacja pochodząca ze środków Unii Europejskiej, jak większość innych dotacji pochodzących ze środków publicznych, korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego.
Stanowisko powyższe znajduje pełne odzwierciedlenie w doktrynie prawa podatkowego. Przykładowo T. Krywań w opracowaniu z dnia 4 października 2023 r. (publ. LEX, syst. Elektroniczny, https://sip.lex.pl/pytania-i-odpowiedzi/czy-pomoc-w-ramach-programu-re-open-uk-podlega-opodatkowaniu-623132327) dotyczącym dokładnie takiego samego zagadnienia, jakie jest przedmiotem niniejszego wniosku uznał, że otrzymane dofinansowanie w ramach programu Re_Open UK na podstawie umowy zawartej z (…) w ramach pobrexitowej rezerwy dostosowawczej (rozporządzenie MF i PR z 12 sierpnia 2022 r.) korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych.
Uzasadniając powyższe, wspomniany autor doszedł do przekonania, że Re_Open UK to unijny program pomocy dla firm, którego zadaniem jest zniwelowanie niekorzystnych skutków gospodarczych spowodowanych opuszczeniem przez Wielką Brytanię wspólnego rynku Unii Europejskiej. Ponieważ jest to program z udziałem środków unijnych, otrzymywane w ramach tego programu kwoty są według Niego zwolnione od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm.) - tj. zwolnienia obejmującego środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, pkt 5 lit. a i b i pkt 5a-5d ustawy z 27.08.2009 r. o finansach publicznych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa CIT”, „updop”) nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do wskazania w art. 12 ust. 1 przykładowych przysporzeń, zaliczanych do tej kategorii.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy CIT:
Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.
Na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy CIT można stwierdzić, że co do zasady, przychodem jest każda wartość wchodząca do majątku podatnika, powiększająca jego aktywa. Przy czym, sformułowanie „otrzymane” oznacza, że pieniądze, wartości pieniężne i inne świadczenia muszą wpłynąć na rachunek bankowy podatnika, bądź faktycznie podatnik otrzymał je w inny sposób (np. zapłata gotówką, nabycie prawa). Przychód powstaje zatem z momentem jego faktycznego uzyskania przez podatnika.
Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych przewiduje przy tym wyjątki od powyższej reguły. Dotyczą one m.in.:
-przychodów z działalności gospodarczej (art. 12 ust. 3 ustawy CIT);
-przypadków, w których przysporzenia otrzymywane przez podatnika nie stanowią jego przychodów podatkowych (art. 12 ust. 4 ustawy CIT).
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy CIT:
Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy CIT:
Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Nie wszystkie przychody rozpoznawane przez podatnika wpływają na podstawę opodatkowania.
Zgodnie bowiem z przywołanym art. 7 ust. 3 pkt 1 ustawy CIT:
Przy ustalaniu dochodu, o którym mowa w ust. 1, stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku.
Sposób ujęcia przedmiotu opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych nie jest przypadkowy i pozwala na wyprowadzenie wniosku o objęciu zakresem ustawy wszystkich zdarzeń, z którymi wiąże się dla podatnika konkretna korzyść o wymiarze finansowym powodująca zwiększenie aktywów lub zmniejszenie pasywów.
Wystąpienie każdego zdarzenia powodującego wymierną korzyść po stronie podatnika skutkuje obowiązkiem opodatkowania osiągniętej nadwyżki ponad koszty jej uzyskania przez podatnika. Nie jest przy tym istotne źródło korzyści, chodzi bowiem o każdy przypadek powodujący wzrost wartości majątku lub zmniejszenie zobowiązań ciążących na podatniku. Przyjęte rozwiązanie legislacyjne pozwala na stosowanie przepisów ustawy niezależnie od specyfiki podmiotów podlegających opodatkowaniu, zmieniających się okoliczności i rzeczywistości gospodarczej, jak również ewolucji różnego rodzaju instrumentów wykorzystywanych w obrocie gospodarczym.
W art. 17 ww. ustawy, wymienione są dochody, które na mocy tego przepisu korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
W myśl art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy CIT:
Wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze; w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.
Z ww. przepisu wynika wprost, jakie środki finansowe mogą podlegać zwolnieniu z opodatkowania. Wszelkie ulgi i zwolnienia przewidziane w ustawie podatkowej należy przy tym traktować jako wyjątek od ogólnej zasady powszechności opodatkowania, przez co zawsze należy je stosować w sposób ścisły – zgodnie z literą prawa − a nie rozszerzający.
Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że w (…) 2023 r. Spółka otrzymała na podstawie umowy zawartej z (…) Specjalną Strefą Ekonomiczną S.A. dotację z Programu Operacyjnego Pobrexitowej Rezerwy Dostosowawczej. Dotacja ta została wypłacona Spółce ze środków publicznych finansowanych przez Unię Europejską, jako forma rekompensaty w związku ze spadkiem wielkości obrotu handlowego dokonywanego przez Spółkę z kontrahentami z Wielkiej Brytanii, występującymi w związku z wystąpieniem tego kraju ze struktur Unii Europejskiej.
Z informacji zawartych w uzupełnieniu wniosku wynika również, że przedmiotem dofinansowania jest realizacja Projektu pt. „Zapobieganie negatywnych skutków Brexit w firmie (…)” określonego we Wniosku nr PBAR.(…). Koszty kwalifikowalne w ramach Projektu obejmują w przypadku Wnioskodawcy rekompensatę wyliczoną jako spadek obrotów netto ze Zjednoczonym Królestwem w roku 2021 względem roku 2019. Dotyczy to przeciętnego spadku wynikającego tylko ze spadków obrotów netto w związku z brexit, tj. niewynikającego z innych przyczyn, w tym w szczególności w związku z utrudnieniami w prowadzeniu działalności gospodarczej wynikających z pandemii COVID-19.
Zgodnie z warunkami zawartej umowy Podmiot Zarządzający na warunkach określonych w Umowie oraz zgodnie z Regulaminem przyznaje Ostatecznemu odbiorcy dofinansowanie z wkładu finansowego z pobrexitowej rezerwy dostosowawczej w ramach Programu Re_Open UK w kwocie nieprzekraczającej: (…) EUR (słownie: (…) euro (…)/100).
Otrzymana dotacja ma charakter bezzwrotny. Do zarządzania wkładem finansowym z pobrexitowej rezerwy dostosowawczej upoważniony został Minister Funduszy i Polityki Regionalnej, który jest Podmiotem odpowiedzialnym - zgodnie z art. 24a ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, wykonującym zadania państwa członkowskiego określone w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1755 z dnia 6 października 2021 r. ustanawiającym pobrexitową rezerwę dostosowawczą.
Środki zostały przelane na konto Wnioskodawcy przez (…) Specjalną Strefę Ekonomiczną (…).
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy uzyskane przez Spółkę przysporzenie w postaci otrzymanej pieniężnej dotacji w ramach Programu Operacyjnego Pobrexitowej Rezerwy Dostosowawczej ze środków Unii Europejskiej jako przychód podatkowy korzysta jednocześnie ze zwolnienia podatkowego z art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.
Aby odpowiedzieć na Państwa pytanie w pierwszej kolejności należy przeanalizować charakter środków pomocowych, jakie otrzymali Państwo w ramach Programu.
Re_Open UK to program pomocy dla firm, które poniosły straty w wyniku brexitu.
Projekt ma charakter ogólnokrajowy i skierowany jest do firm zarejestrowanych i prowadzących działalność na terenie Polski – mikro, małych, średnich i dużych przedsiębiorstw.
Program Re_Open UK ma wesprzeć przedsiębiorców działających na terytorium Polski, zwłaszcza MŚP, których dotknęły negatywne skutki brexit, w niwelowaniu jego gospodarczych konsekwencji.
Typy działań, na które można przeznaczyć dofinansowanie:
1.Nowe kierunki eksportu – sfinansowanie otwarcia nowych kierunków eksportu;
2.Re_start inwestycyjny – sfinansowanie inwestycji wspierających nowe kierunki rozwoju przedsiębiorstwa;
3.Akcja adaptacja do zmian – koszty dostosowania przedsiębiorstw do nowych warunków rynkowych wynikających z brexitu;
4.Brexit bez straty – zwrot wydatków z typów 1, 2, 3 poniesionych od 1 stycznia 2020 r.
6 października 2021 r. zostało przyjęte Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1755 ustanawiające specjalny fundusz - pobrexitową rezerwę dostosowawczą (Dz. Urz. UE L 357 z 08.10.2021, str. 1, z późn. zm.; dalej odpowiednio „Rozporządzenie 2021/1755” i „Rezerwa”).
Środki z tego funduszu można przeznaczyć w szczególności na:
-koszty udziału w międzynarodowych targach i misjach gospodarczych;
-realizację inwestycji: zakup środków trwałych, robót i materiałów budowlanych;
-adaptację do zmian rynkowych: doradztwo, szkolenia i dalsze inwestycje;
-zwrot kosztów poniesionych od 1 stycznia 2020 r.
Wsparcie mogą uzyskać firmy każdej wielkości (duże przedsiębiorstwa – 85% z pomocy de minimis; MŚP – 100% z pomocy de minimis) z całej Polski, prowadzące działalność:
-produkcyjną,
-handlową,
-usługową,
-lub przetwórczą.
Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w ramach zawartej umowy korzystał z Działania nr 1, Typu 5 Brexit bez straty - rekompensaty: Wsparcie przedsiębiorstw niekorzystnie dotkniętych skutkami brexit określone w aplikacji głównej centralnego systemu teleinformatycznego jako PBAR.(…). Działania mające na celu wsparcie przedsiębiorstw prywatnych i publicznych, w szczególności MŚP, osób samozatrudnionych, lokalnych społeczności i organizacji, które zostały niekorzystnie dotknięte skutkami wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z Unii.
Program realizowany jest przez (…) Specjalną Strefę Ekonomiczną jako krajowy podmiot zarządzający uprawniony do przekazywania środków z bezzwrotnej pomocy unijnej.
Wsparcie dla przedsiębiorców ma charakter dotacji i jest udzielane zgodnie z przepisami o pomocy publicznej oraz o pomocy de minimis określonymi m.in. w następujących aktach prawnych:
-rozporządzenie Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis;
-rozporządzenie Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu.
Podsumowując, środki finansowe, które zostały Państwu wypłacone w ramach Pomocy pochodzą z Rezerwy, która stanowi instrument wsparcia finansowego ustanowiony przez Unię Europejską. Rezerwa została ustanowiona na podstawie Rozporządzenia 2021/1755. Tym samym, otrzymanie przez Państwa środków pochodzących z Rezerwy i przeznaczonych na realizację Programu stanowi spełnienie warunku uzyskania środków od organizacji międzynarodowej − Unii Europejskiej. Otrzymane przez Państwa środki pomocowe mają bezzwrotny charakter.
Przekazanie środków z bezzwrotnej Pomocy następuje za pośrednictwem odrębnego podmiotu zarządzającego − (…) Specjalną Strefą Ekonomiczną.
W związku z powyższym, wszystkie warunki przewidziane w art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy CIT, dla zwolnienia z opodatkowania uzyskanej przez Państwa pomocy są spełnione.
Zatem, Państwa stanowisko dotyczące zwolnienia od podatku wskazanych środków na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 updop, należy uznać za nieprawidłowe.
Należy wskazać, że w myśl art. 17 ust. 1 pkt 53 updop:
wolne od podatku są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, pkt 5 lit. a i b i pkt 5a-5d ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
Z kolei, zgodnie z art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, pkt 5 lit. a i b i pkt 5a-5d ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. 2023 r. poz. 1270 ze zm.), jako środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) wskazane zostały:
1) środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji, Europejskiego Funduszu Rybackiego, Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
2) niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
a) Norweskiego Mechanizmu Finansowego,
b) Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
c) Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
4) środki na realizację wspólnej polityki rolnej;
5) środki przeznaczone na realizację:
a) programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna oraz celu Europejska Współpraca Terytorialna (Interreg),
b) programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz.Urz. UE L 310 z 09.11.2006, str. 1) oraz programów Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa,
5a) środki przeznaczone na realizację Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych 2014-2020;
5b) Środki Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym i środki Europejskiego Funduszu Społecznego Plus przeznaczonego na zwalczanie deprywacji materialnej;
5c) środki pochodzące z instrumentu „Łącząc Europę”, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1316/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiającym instrument „Łącząc Europę”, zmieniającym rozporządzenie (UE) nr 913/2010 oraz uchylającym rozporządzenia (WE) nr 680/2007 i (WE) nr 67/2010 (Dz.Urz. UE L 348 z 20.12.2013, str. 129, z późn. zm. 2), oraz środki pochodzące z instrumentu „Łącząc Europę”, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1153 z dnia 7 lipca 2021 r. ustanawiającym instrument "Łącząc Europę'' i uchylającym rozporządzenia (UE) nr 1316/2013 i (UE) nr 283/2014 (Dz.Urz. UE L 249 z 14.07.2021, str. 38);
5d) środki pochodzące z Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, przeznaczone na wsparcie o charakterze bezzwrotnym, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 z dnia 12 lutego 2021 r. ustanawiającym Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (Dz.Urz. UE L 57 z 18.02.2021, str. 17, z późn. zm. 3).
W świetle przedstawionego uzasadnienia, skoro dochody zostały uzyskane ze środków Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego Pobrexitowej Rezerwy Dostosowawczej tj. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1755 z dnia 6 października 2021 r., pochodzą ze środków bezzwrotnej pomocy i przekazane zostały za pośrednictwem (…) Specjalnej Strefy Ekonomicznej, to spełniają warunki do zwolnienia w myśl art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy CIT.
Z uwagi na powyższe, Państwa stanowisko dotyczące zwolnienia od podatku wskazanych środków na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, jest zatem nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będący przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).